VAG latausasemat alennetuin hinnoin

Aloittaja Jasca, 14.02.24 - klo:18:42

« edellinen - seuraava »

Jasca

Elli -latausasemat hyvin houkuttelevin hinnoin, 169-219 euroa!

Volkswagen: https://vw.elli.eco/fi-FI/shop/id-charger
Cupra/Seat: https://cupra.elli.eco/fi-FI/shop/charger
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

o.b.

Taitaapi hyvin pitkälti olla huijaus? ::)

petaso

No volkkarin omalta sivulta kun etsii id.chargea niin sieltä ohjataan myös tuolle Ellin sivulle.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: petaso - 14.02.24 - klo:23:10No volkkarin omalta sivulta kun etsii id.chargea niin sieltä ohjataan myös tuolle Ellin sivulle.
Saattaa hyvimkin olla oikea tarjous, mutta ehkä tuohon hintan ei saa latausasemaa oikeasti kotiinsa.

jugih

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.02.24 - klo:23:23Saattaa hyvimkin olla oikea tarjous, mutta ehkä tuohon hintan ei saa latausasemaa oikeasti kotiinsa.

Mitä maksuja siihen tulee lisää? Jos ei tietenkään asennusta lasketa.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

Daatta

Kah, no nyt on halpaa. Pitäiskö laittaa Pro malli tilaukseen ja kierrättää normicharger eteenpäin. Tai laittaa autotalliin toinen. Maksoin normi-Ellistä 399e v. 2020 ja pidin sitä halpana.

Asennus tulee toki päälle, mutta tuohon hintaan ei tahdo saada edes matkalaturia.

Tilaus kosahti maksutapahtumaan, uusi yritys... Paypallilla meni ostos läpi ja tuli saapumisvahvistus sähköpostiin. Ilmainen toimituskin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Tilasinpa minäkin, Pro-mallin, maksu kaiken varalta Visalla. Ei tosin ole VW patteriautoa, mutta kai tuo toimii muidenkin merkkien kanssa.

Zarhan

Vau. Tuossa on jopa sellainen hinta että alkaa lähestyä oikeita tuotantokustannuksia. Olen jo pitkään ihmetellyt että yksi (3-vaihe)kontaktori, kotelo, ja vähän kaapelia ei voi maksaa niitä normaaleja 400+ euron hintoja.

Joka tapauksessa, onko kenelläkään käsitystä/pointteria mistä saisi tietoa tuosta EEBus-väylästä, johon tuon oletettu tuki dynaamiselle kuormituksen seurannalle viittaa?

Asennusohjeen https://storage.googleapis.com/pimcore-webshop-vw-prod/public/var/assets/de-DE/downloads/20230223_ConfigManual_Quickguide_EN_DE_V2.pdf sivulla 11 alkaa ohjeistus yhdistämiseksi EEBus-väylään. Näyttää olevan lähinnä että pitää vain yhdistää verkkopiuhalla tai Wifillä moiseen. Joka tapauksessa, en löytänyt suomeksi juurikaan materiaalia EEBusista, googlehaku tuottaa tulokseksi nuo latausasemat ja satunnaisen suomi24-threadin, lisäksi muutamia tuotteita löytyy, mutta ei mitään materiaalia että miten moisen rakennetaan. Englanniksikaan ei nyt ihan selkeästi löydy infoa että jos minulla on sähkömittarissani HAN-portti mistä saa kulutustietoja (vaikka tällä tyylillä: https://omakotikotitalomme.blogspot.com/2022/10/elenian-aidon-rj12-kotiautomaatioliityn.html ) niin miten tuon infon saisi tuollaiseen EEBusiin tarjolle ja voisi sitten kuormia ohjailla.

En nyt välttämättä ole noita ostamassa juuri nyt, mutta hyvä tietää että ainakin ajoittain voi saada ihan järkihintaankin moisen latausaseman, mutta kun jonain kauniina päivänä sähkökeskuksen päivittää niin pitäisi tuo kulutuksen ohjaus saada jotenkin hoidettua. Shelly Pro-viritykset on ok lämminvesivaraajille, mutta näissä latausasemissa jossa nuo voivat säätää tehojaan niin olisi kiva tietää mitä kaikkia pulikoita se vaatii...

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 16.02.24 - klo:08:31Joka tapauksessa, onko kenelläkään käsitystä/pointteria mistä saisi tietoa tuosta EEBus-väylästä, johon tuon oletettu tuki dynaamiselle kuormituksen seurannalle viittaa?

Home Assistant integraatio onnistunee, mutta ei tuo ihan plug-and-play ratkaisulta vaikuta:

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/4267

Toinen integraatio: https://community.home-assistant.io/t/integration-of-elli-vw-id-charger-pro/403913
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 16.02.24 - klo:09:18Home Assistant integraatio onnistunee, mutta ei tuo ihan plug-and-play ratkaisulta vaikuta:

https://github.com/evcc-io/evcc/discussions/4267

Toinen integraatio: https://community.home-assistant.io/t/integration-of-elli-vw-id-charger-pro/403913

Tuo jälkimmäinen ainakin näyttää ohjaavan sitä tuon pilvipalvelun käyttämän rajapinnan kautta (eli IOBroker juttelee VW:n pilvelle, joka sitten käskyttää latausasemaa). Tuollaista ei oikein halua laittaa - kodin sähkölaitteet pilvestä ohjattavaksi ei nykyisessä tietoturvareikänetissä kovin houkuttelevalta tunnu. Kommenteissa huomioidaakin juuri tuo EEBus-tuki.

Mutta tuo ensimmäisen linkin juttu näyttää olevan nimenomaan EEBus-vetoinen. Harmi että keskustelu on saksaksi, vaikka translate pelaakin suht ok. Seuraten hieman kaninkoloa pidemmälle näyttää olevan niin että EEBus-integraatiota on rakennettu https://evcc.io/en/ -projektissa, missä usecase on se että aurinkosähköä työnnetään maksimaalisesti sähköautoon kun sitä piisaa.

Luulisi että jos harrastuneisuutta riittää tarpeeksi niin tuon pohjalle voisi kyllä rakentaa asioita. Eli Raspberry PI lukemaan HAN-portista kulutusta ja syöttämään tietoa Home Assistantille, joka sitten voisi puolestaan ohjata latauslaitetta.

Käytännössä pitäisi tosiaan vain omalla kohdalla uusia sähkökeskus (vanhaa kamaa, keraamiset sulakkeet, ei mistään DIN-kiskoista tietoakaan) ennen kuin moisia alkaa isommin ihmettelemään. Pitää katsoa sekin kortti josko Tampereen sähköverkkokin saisi tuollaisen yösähkökuormien ohjaamisen haluttuun aikaan palveluksi joskus mallia Caruna, niin ei välttämättä maksaisi edes vaivaa... https://caruna.fi/tuotteet-ja-palvelut/kotiin-ja-kiinteistoon/sahkokuorman-ohjaus

petaso

Tulipahan tilattua Elli Pro. Sähköautoa ei ole mutta GTE passat on tulossa. Samahan tuo on valmistautua tulevaan.

Mutta, kuormanhallinta: Millä kaapelilla tuo kuormanhallinta pitää toteuttaa keskukselta Ellille, eli mitä kaapelityyppiä käytetään? (Esimerkki linkkejä?) Entä onko Ellin pään liittimet valmiiksi mihin voi johdon suoraan kytkeä vai pitääkö nekin tilata paikasta x? Olen itse sähköasentaja niin pystyn itse asenteleen lupien kera. Sähkönsyöttö on ihan peruskauraa tässä.

Se mikä tuossa prossa vielä mietityttää, kuinkahan helposti tuohon saa pörssisähköllä ohjauksen... Tällähetkellä on sähkömittarissa HAN-portissa Homewizard P1 mittari kiinni ja näen kulutukset joka vaiheelta kännykästä. Tarkoitus on liittää tämä vielä Homeassistantiin, sitä en tiedä saako tuosta kuormanhallintaa mitenkään järkevästi tälle Ellille rakenneltua.

o.b.

#11
https://storage.googleapis.com/pimcore-webshop-vw-prod/public/var/assets/de-DE/downloads/20230223_OverloadProtection.pdf

Tuoltahan ne tiedot löytyy. Cat7 piuha käy asennukssen ja liittimet löytyy valmiina laturista. Käsittääkseni tuo laturi yksinkertaisesti lopettaa latauksen kokonaan jos nallit meinaa palaa, voin toki olla väärässäkin. Jatkaa sitten kun muu kuorma pienentynyt?

Edit: Taitaa tarvita "MCVR 1.5/3-ST-3.81 connectors"

petaso

Jatkokysymys, jos tuon kytkee vain yhteen vaiheeseen (kun kyseessä gte, jossa vain 1 vaihe lataa) niin riittäneeköjän vain yhden virtamuuntajan kytkentä, ettei katso toiselta vaiheelta sitten ylisuuria kuormia ja sen vuoksi pistää latauksen poikki vaikka kapasiteetti tässä lataavassa vaiheessa riittäisikin.

o.b.

Kyllä yhden vaiheen mittaus pitäisi riittää. Muiden vaiheiden kuormitukseen latausasema ei voi vaikuttaa. Mutta kaapeloinnissa kannattaa jo varautua kolmeen vaiheeseen.

petaso

^No näinpä juuri, autokatos vielä rakentamisvaiheessa niin olen vetänyt 5x2,5 kaapelin jo valmiiksi, data puuttuu vielä mutta se on tässä vaiheessa helppo vetää vielä. Aina hyvä varautua suurimpaan tehoon.

Tzoo

Onkos näistä minkälaisia kokemuksia?
Latausvirta ilmeisesti säädetään dippikytkimistä.
Pystyykö elli-sovelluksella muuttamaan latausvirtaa
tai etäohjaamaan latausta vai hoituuko hommat ihan
manuaalisesti piha kiinni ja lataus käyntiin?

o.b.

Onkos kukaan muuten saanut seurantakoodia? Viikon toimitusta lupailtiin ja kohta jo 5 päivää mennyt tilauksesta.

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 16.02.24 - klo:23:19https://storage.googleapis.com/pimcore-webshop-vw-prod/public/var/assets/de-DE/downloads/20230223_OverloadProtection.pdf

Tuoltahan ne tiedot löytyy. Cat7 piuha käy asennukssen ja liittimet löytyy valmiina laturista. Käsittääkseni tuo laturi yksinkertaisesti lopettaa latauksen kokonaan jos nallit meinaa palaa, voin toki olla väärässäkin. Jatkaa sitten kun muu kuorma pienentynyt?

Edit: Taitaa tarvita "MCVR 1.5/3-ST-3.81 connectors"
Jos katsot kappaleen 2.2 kuvaajaa, niin rajoittaa lastaustehon siihen tehoon mikä on määritelty muun käytön ja lataustehon yhteiseksi ylärajaksi (pääsulakkeiden koko). Ja ei katkaise kokonaan latausta, vaan rajoittaa latausvirtaa.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.02.24 - klo:17:37Onkos kukaan muuten saanut seurantakoodia? Viikon toimitusta lupailtiin ja kohta jo 5 päivää mennyt tilauksesta.

Eilen tuli "tilauksesi on matkalla" -ilmoitus.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Elli tuli tänään DHL:n kyydissä kotiin. Seurantakoodia ei ollut "tilauksesi on matkalla" sähköpostissa.

Palailen, kunhan saan asennettua.

petaso

Ei ole tullut tilauksesi on matkalla viestiä. Tilausvahvistus viimeisin ja rahat pois tililtä. Pitäisiköhän soittaa? Tilattu 16.2. Nyt kun katsoin Ellin tilauslomaketta, toimitusaika 3 viikkoa merkitty.

Daatta

Eilen putkahti kuriiri ovelle, ei tullut seurantakoodia minullekaan. Tilauksesi on matkalla! oli viimeinen viesti, saapunut 19.2. Jos tuota ei ole tullut niin mahdollisesti tavara loppui varastosta tai on muuta viivästystä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Eekolffi

Ainoa viesti oli emännältä että tuli iso paketti.

DSGOK

Kaksi viikkoa tilauksesta eikä ole vahvistusta kummempaa näkynyt.

petaso

Pistin viestiä Ellille 27.2. kun mitään ei ole kuulunut. Tänään vastasivat että tilaus vielä käsittelyssä ja että 3 viikon toimitusaika. Seurantakoodia lupaili kun lähetetään. Tilattu 16.2.

Taisi loppua laturit kesken moisen kamppiksen myötä, toivottavasti ei tule kuraa jos tekevät pikavauhtia uusia kamppeita.

petaso

Mielenkiintoista, katselin äsken verkkopankkia ja huomasin että elli laturin maksutapahtuma oli poistunut luottokortin tilitapahtumista kokonaan. Kuitenkin aspa eilen vastaili että lähetys odottaa toimittamista ja siitä tulee viesti kun lähtee. Erikoisinta on että kyseinen maksu on tyystin poistunut, ei mitään tietoa siitä ole jäänyt  :o .

DSGOK

Lainaus käyttäjältä: petaso - 02.03.24 - klo:21:36Mielenkiintoista, katselin äsken verkkopankkia ja huomasin että elli laturin maksutapahtuma oli poistunut luottokortin tilitapahtumista kokonaan. Kuitenkin aspa eilen vastaili että lähetys odottaa toimittamista ja siitä tulee viesti kun lähtee. Erikoisinta on että kyseinen maksu on tyystin poistunut, ei mitään tietoa siitä ole jäänyt  :o .

Sama juttu. Tilaus peruttu vähin äänin? Laitoin kuitenkin kyselyä.

DSGOK

Lainaus käyttäjältä: DSGOK - 05.03.24 - klo:10:17Sama juttu. Tilaus peruttu vähin äänin? Laitoin kuitenkin kyselyä.

No tulihan se sieltä neljän viikon odotuksen jälkeen.

petaso

Tännekin tuli laturi kuluneen parin viikon aikana. Odottelee asennusta kun asuntovaunua pitäisi siirtää mutta kysytään ensin.

Olen lukenut että Elli apilla pystyy aloittamaan ja lopettamaan latausta, ilmeisesti myös kuten vw apissa. Passat gte autona niin pystyykö lataus tapaa vaihtamaan ajastetusta heti lataukseen Elli apilla vai pitääkö olla maksettu vw sovellus tällöin käytössä?

Kaapeli64

Jotta lataustapahtuma alkaisi, niin sekä auton että laturin pitää olla valmiita lataukseen. Jos autosta on valittu lataukselle ajastus, niin sehän ei silloin ota sähköä vastaan vaikka laturi sitä tarjoaisikin. Auton asetuksiin laturilla ei ole pääsyä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy