VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Yleinen VAG-keskustelu => Aiheen aloitti: joukose - 01.11.17 - klo:09:32

Otsikko: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: joukose - 01.11.17 - klo:09:32
Olen törmännyt varsin hassunkurisiin ilmiöihin uusissa autoissa, jotka mielestäni johtuvat siitä että jokainen gramman kymmenys päästöissä halutaan pois jos se vain on mahdollista:

Havaintoni ovat siis seuraavia, joiden seurauksena päästöt hivenen pienemmät mutta toiminto kärsii:

Uusin passat:
- Puhelin lataututuu hitaasti
- Halogeeni valoissa ei kehumista

Uusin volvo S90
- Puhelin latautuu hitaasti
- Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi

Uusin Opel Insignia
- Puhelin latautuu hitaasti
-Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi
- Automaattinen ulkolämpötilan mukaan päälle menevä ratin ja istuimen lämmitin. Tippuu pois päältä todella nopeasti. Eli kannattaa laittaa itse manuaalisesti päälle.

Eli minusta nuo pitäisi olla Vau-kokemuksia eikä aina pikku pettymystä kun tietää että noista toiminnoista saisi samalla vaivalla paljon paremmat mutta kun ne co2 arvot nousee ja mielestäni siksi ei toteuteta. Esim. jos nuo mukautuvat led valot olisi samalla tasolla kuin 700 sarjan BMW:n laservaot niin olisipa vau-elämys.

Onko muilla vastaavia kokemuksia muista merkeitä?
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:10:22
USB-latauksen nopeudella ei ole mitään vaikutusta päästölukuihin, eikä juurikaan vaikutus energian kulutukseenkaan. Valoja on tehty aina hyviä ja huonoja riippumatta siitä, mikä on vallitseva teknologia. Tuskinpa halogeenivalojen huonouttakaan voi päästöluvuilla perustella, koska halogeeneja tarjotaan aivan muilla kuin päästöperusteilla.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: icemii - 01.11.17 - klo:10:39
Automaateissa vaihdot tapahtuvat niin matalilla kierroksilla että moottorin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa vielä sillä alueella
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: Jaketsu - 01.11.17 - klo:10:43
Full LED -ajovalot säästävät polttoainetta 0,2l/100km, ainakin uuden Ibizan kohdalla verrattuna halogeeneihin. Rekunnusautomaattien perusteella ei kuitenkaan vaikuta päästöihin, vaikka autoon LED-valot valitseekin.

Muistaakseni tehtaan kanta on esim. T6 Transporterissa, että halogeenivalot (H4) on tarkoitettu taajama ajoon lähinnä ja LED myös pimeille teille.

Oman kokemuksen mukaan uudet LED-valot (Audeissa, Volkswageneissa ja Seateissa) on jo sitä luokkaa, ettei tarvitse mitään lisävaloja niiden kanssa.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:10:59
Lainaus käyttäjältä: icemii - 01.11.17 - klo:10:39
Automaateissa vaihdot tapahtuvat niin matalilla kierroksilla että moottorin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa vielä sillä alueella
Eikö moottorin ominaisuudet pääse juuri silloin oikeuksiinsa, kun rauhallisemmassa menossa moottorin alavääntöä hyödynnetään ja kaasupoljinta syvemmälle poljettaessa kierrokset nousevat nopeasti suuren tehon alueelle?
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: icemii - 01.11.17 - klo:11:02
Ehkäpä hiukan epäselvästi kirjoitin, mutta tarkoitin että joissain moottoreissa ajattaa 1500 kierroksella ja jyristäen kun parempi alue olisi 1800 kierrosta. Manuaalilla ajaessa näin suurin osa varmasti tekisikin.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: vwmies - 01.11.17 - klo:11:07
Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.11.17 - klo:09:32
Olen törmännyt varsin hassunkurisiin ilmiöihin uusissa autoissa, jotka mielestäni johtuvat siitä että jokainen gramman kymmenys päästöissä halutaan pois jos se vain on mahdollista:

Havaintoni ovat siis seuraavia, joiden seurauksena päästöt hivenen pienemmät mutta toiminto kärsii:

Uusin passat:
- Puhelin latautuu hitaasti
- Halogeeni valoissa ei kehumista

Uusin volvo S90
- Puhelin latautuu hitaasti
- Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi

Uusin Opel Insignia
- Puhelin latautuu hitaasti
-Ledivalot hyvät mutta tuolla tekniikalla paremmatkin saisi
- Automaattinen ulkolämpötilan mukaan päälle menevä ratin ja istuimen lämmitin. Tippuu pois päältä todella nopeasti. Eli kannattaa laittaa itse manuaalisesti päälle.

Kommentoin vain ajovaloja.... valmistaja saa juurikin sellaiset, kuin maksaa ja tilaa. Ex 3C:n halogeenit olivat aika vaatimattomat, ei houkutellut ajamaan pimeässä lyhyillä kovempaa kuin uskalsi. B7 halogeenit ovat taasen paremmat ja ainakin normaaliajossa etelässä riittävät kun ei ole vauhtisokea.

Ainakin VW:ssä päiväajovalot (sekä DRL että isot lyhdyt) toimivat vakiodulla alennetulla jännitteellä, ts. ovat hieman himmeämmät.

Ehkä tilaaja on sanellut, mitkä speksit lyhtyjen pitää täyttää ja paljonko ne saavat maksaa kustannussäästöjen nimissä.... se joka haluaa paremmat, ruksii lisähintaan ne ledit tai ne vielä kalliimmat.  Toki ne säästävät käytössä joitain grammoja. Niistähän saa paremman katteenkin.  :o
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: Geoman - 01.11.17 - klo:11:08
Lainaus käyttäjältä: icemii - 01.11.17 - klo:10:39
Automaateissa vaihdot tapahtuvat niin matalilla kierroksilla että moottorin ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa vielä sillä alueella
Tämä ominaisuus on juuri se joka syö esim. kaksoismassavauhtipyörää ja nopeuttaa EGR:n tukkeutumista. Perävaunun kanssa ja "ruuhkaliikenteessä" käytän tämän vuoksi automaatin S-asentoa ja mielestäni tällöin moottori+voimansiirto-yhdistelmä toimii paremmin.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: sakal83 - 01.11.17 - klo:11:11
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:10:22
USB-latauksen nopeudella ei ole mitään vaikutusta päästölukuihin, eikä juurikaan vaikutus energian kulutukseenkaan. Valoja on tehty aina hyviä ja huonoja riippumatta siitä, mikä on vallitseva teknologia. Tuskinpa halogeenivalojen huonouttakaan voi päästöluvuilla perustella, koska halogeeneja tarjotaan aivan muilla kuin päästöperusteilla.
http://www.businessinsider.com/should-i-charge-my-phone-in-my-car-2017-10?r=US&IR=T&IR=T (http://www.businessinsider.com/should-i-charge-my-phone-in-my-car-2017-10?r=US&IR=T&IR=T)
USB latauksella voit saada puhelimesi ja jopa autosi akun valmiiksi. ;)
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: kylpykuula - 01.11.17 - klo:11:26
En jaksa tässä mitään lainailla, mutta käsittääkseni ledivalojen kirkkaudella ei ole varsinaisesti tekemistä päästöjen kanssa, vaan puhtaasti säästämisen kanssa.
Eli kun tehdään riittävän tehokkaat ledivalot, niin valot tarvitsevat ajovalonpesurit. Tästä oli muistaakseni juttu tekniikanmaailmassa Mersun
säästöstrategiassa :). Valistakaa jos olen väärässä.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: joukose - 01.11.17 - klo:12:18
Niin no voihan se olla että olen ajatuksineni täysin väärässäkin. Itse vaan kun joskus olin autoteollisuuuden tuotekehityksessä mukana niin kyllä siellä alihankkija esim. valojen valmistaja pistettiin valot tekemään tarkan speksin mukaan ja hinnasta puristettiin viimeinenkin sentti ulos.

Tietty ensin autonvalmistajalla merkkaa se millaisen speksin voi kustakin komponentista tehdä että vielä pysytään budjetissa.

Mutta mielestäni joku korrelaatio noilla ajovaloillakin on co2 päästöihin. Ei kannata tehdä asiakkaan mielestä hyvin valaisevia halogeenivaloja koska nostaa co2 päästöjä ja toisaalta halutaan että ostetaan ledejä. Toisaalta ledeistäkään ei haluta tehdä ylettömän hyviä koska nostaa kustannuksia.

Mutta noin niinkun loppuasiakkaana olisihan se mukava ajella pimeässä vakiovaloilla jotka olisi bemarin laservaloja vastaavat. Taitaa vaan olla aika harvassa ne asiakkaat jotka haluaisivat tämän ilon kustantaa.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: tet - 01.11.17 - klo:12:26
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.11.17 - klo:11:11
http://www.businessinsider.com/should-i-charge-my-phone-in-my-car-2017-10?r=US&IR=T&IR=T (http://www.businessinsider.com/should-i-charge-my-phone-in-my-car-2017-10?r=US&IR=T&IR=T)
USB latauksella voit saada puhelimesi ja jopa autosi akun valmiiksi. ;)

;D ;D ;D
Repesin.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: pekeke - 01.11.17 - klo:12:36
Trafi muuttaa katsastussäännöksiä, onko tosiaan nykyään niin että autossa saa moottorin vikavalo palaa ja OBD-koodista löytyä bugeja, niin läpi menee jos päästömittaukset norminmukaiset? Jatkossakin ymmärtääkseni >10v. menisivät edelleen läpi pelkän mittauksen perusteella, ei hylkyjä vikavalosta/koodeista?

""
Katsastus
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on antanut lukuisia uusia ohjeita ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteista.




Uuden määräyksen suurin periaatteellinen muutos koskee päästöjen mittaamista, jonka lisäksi myös hylkäys- ja ajokieltovikojen perusteita tarkennetaan.

Jatkossa bensiinimoottorilla varustetun ajoneuvon joka on otettu käyttöön 10 vuoden sisällä katsastuspäivästä, pakokaasupäästöt tarkastetaan nykyisestä menettelystä poiketen merkkivalon oikeanlaisesta toiminnasta ja lukemalla ajoneuvon OBD- järjestelmän vikamuisti.
""
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: ropellihattu - 01.11.17 - klo:12:51
Lainaus käyttäjältä: kylpykuula - 01.11.17 - klo:11:26
En jaksa tässä mitään lainailla, mutta käsittääkseni ledivalojen kirkkaudella ei ole varsinaisesti tekemistä päästöjen kanssa, vaan puhtaasti säästämisen kanssa.
Eli kun tehdään riittävän tehokkaat ledivalot, niin valot tarvitsevat ajovalonpesurit. Tästä oli muistaakseni juttu tekniikanmaailmassa Mersun
säästöstrategiassa :). Valistakaa jos olen väärässä.

Kyl se näin o.

Muistaakseni esmes jossain Seatin Leonissa tms. muutaman vuoden takaa on sysipaskat ledvalot ilman pesureita. Siinä on joku kirkkausraja jonka jälkeen pitää olla pesurit.

EDIT: Tosin omassakin kotterossa on melko paskat valot pesureilla. Että ei ne pesurit automaagisesti takaa hyviä ledvaloja. :D
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: HiTecci - 01.11.17 - klo:12:56
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.11.17 - klo:11:11
USB latauksella voit saada puhelimesi ja jopa autosi akun valmiiksi. ;)

Kuka lataa puhelintaan jostain auton USB-liittimestä kun siitä saatava virta on todella nihilististä = känny lataantuu todella hitaasti jos lainkaan esim. jos on kännyn navari samaan aikaan päällä. Sitä varten pitää olla se oikea laturi autossa ja näin tuo latausaikakin tipahtaa jo kummasti. Ja näin se känny lataantuu vaikka olisi nettiyhteyskin jaettuna takapenkin porukalle omiin täbeihinsä :)
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: mabe - 01.11.17 - klo:13:47
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:12:56
Kuka lataa puhelintaan jostain auton USB-liittimestä kun siitä saatava virta on todella nihilististä = känny lataantuu todella hitaasti jos lainkaan esim. jos on kännyn navari samaan aikaan päällä. Sitä varten pitää olla se oikea laturi autossa ja näin tuo latausaikakin tipahtaa jo kummasti. Ja näin se känny lataantuu vaikka olisi nettiyhteyskin jaettuna takapenkin porukalle omiin täbeihinsä :)

Esim minä, kun käytän Android Auto /Waze yhdistelmää ja vaatii usb-liittymisen autoon. Saisi liitin työntää 2A virtaa ettei akku vajene tuossa käytössä.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: ropellihattu - 01.11.17 - klo:14:09
Itse en ole huomannut Carplay-käytössä etteikö usb-liittimen virta riittäisi Skodassa pitämään iPhonea täynnä.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: tet - 01.11.17 - klo:14:30
Lainaus käyttäjältä: pekeke - 01.11.17 - klo:12:36
Trafi muuttaa katsastussäännöksiä, onko tosiaan nykyään niin että autossa saa moottorin vikavalo palaa ja OBD-koodista löytyä bugeja, niin läpi menee jos päästömittaukset norminmukaiset? Jatkossakin ymmärtääkseni >10v. menisivät edelleen läpi pelkän mittauksen perusteella, ei hylkyjä vikavalosta/koodeista?

Ei vaan juuri toisinpäin, näin ainakin itse olen asian ymmärtänyt. Nykyään kaikki hylätään, jos pakoputkeen liitettävä mittari näyttää huonoa TAI on vikavaloa/-koodia. Vastaisuudessa uusissa (alle 10-vuotiaissa) ei laiteta letkua pakoputkeen lainkaan, vaan luotetaan siihen että on kunnossa jos OBD ei anna vikakoodia.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: Sokka - 01.11.17 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.11.17 - klo:12:18
Mutta mielestäni joku korrelaatio noilla ajovaloillakin on co2 päästöihin. Ei kannata tehdä asiakkaan mielestä hyvin valaisevia halogeenivaloja koska nostaa co2 päästöjä ja toisaalta halutaan että ostetaan ledejä.

Halogeenivalojen kohdalla hyvä valaisevuus ei vaikuta tuon taivaallista co2-päästöihin, koska esim. H7-polttimo syö sen 12V / 55W päällä ollessaan, riippumatta umpion optisesta suunnittelusta ja tielle päätyvästä valaistuksesta. Xenon-polttimoissa teholuokat ovat D1/D2/D3/D4 35W ja D5/D8 25W. Pienemmällä teholla vältetään tuottamasta >2000lm valovirtaa, eikä näin ollen tarvita pesureita tai korkeudensäätöautomatiikkaa. (Loppu)asiakkaat tietysti kärsivät kehnommista valoista tämän johdosta.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: BMF - 01.11.17 - klo:15:08
Normi standardi 2.0 usb tuuppaa sieltä auton "keskusyksiköltä" max. sen 5V ja 500mA eli yhteensä 2,5W. Oletan että nykyautoissa on vielä tuo normistandardin 2.0 käytössä ja tämän vuoksi lataus on hidasta. Sitten taas noilla langattomilla latauksilla päästään max sinne 1A (5W) latausnopeuteen eli "tuplat"

Erillisellä laturilla jotka kytketään 12voltin "tupakansytyttimeen" voi sitten päästä jopa yli 10 W latausnopeuksiin kun ostaa fast charge jne latureita, jotka paukuttaa sitä 2A jne... Tässä pitää myös huomioida puhelimen yhteensopivuus pikalataukseen


Uusissa älyluureissa on nykyään lähes poikkeuksetta mukana pikalaturit jotka lataa kännykät pikavauhtia niin ei tarvitse ihmetellä jos autossa on puhelimen kautta spotify ja mirrolinkit jne päällä että akku ei lataudu nopsaan... Ajelinpa kerran 500km lenkin juurikin googlemapsia käyttäen (puhelimen näytöltä ja spotifyä kuunnellen BT:n kautta auton soittimesta) akku latautui matkan aikana 25%  --> ostin sitten erillisen "tupakansytytinlaturin" ;D

Eli auton usbista lataa aina takuuvarmasti hitaasti.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: joukose - 01.11.17 - klo:15:28
Lainaus käyttäjältä: Sokka - 01.11.17 - klo:14:46
Halogeenivalojen kohdalla hyvä valaisevuus ei vaikuta tuon taivaallista co2-päästöihin, koska esim. H7-polttimo syö sen 12V / 55W päällä ollessaan, riippumatta umpion optisesta suunnittelusta ja tielle päätyvästä valaistuksesta. Xenon-polttimoissa teholuokat ovat D1/D2/D3/D4 35W ja D5/D8 25W. Pienemmällä teholla vältetään tuottamasta >2000lm valovirtaa, eikä näin ollen tarvita pesureita tai korkeudensäätöautomatiikkaa. (Loppu)asiakkaat tietysti kärsivät kehnommista valoista tämän johdosta.

Siis laturin pitäisi alkaa lataamaan akkua tiheämpään jotta jotain vaikutusta co2 arvoihin?
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: vasara - 01.11.17 - klo:15:38
Kännykän latausnopeus yms. on aika epäolennainen juttu verrattuna siihen, että auton moottoreita tehdää säästösyistä (olkoon sitten valmistuksen rahansäästö, tai osien keveyden tavoittelu &  siitä seuraava mahdollinen polttoainetalous) niin rimpula osilla, että ne ei kestä normaalikäyttöä.
Vaihteistoissa (VAG) taitaa olla vähän samaa.. Kuten myös esim. nelivetosysteemeissä haldex4 => haldex5 rakennetta kevennettiin ja lopputuloksena oli joidenkin raportoijien mukaan huonommin toimiva neliveto. Samoin hyvin toimivia ja kestäviä mekaanisia nelivetoja ei ole enää oikein missään tavallisessa autossa.. esimerkkinä audin torsen => ultra hömpötys.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: HiTecci - 01.11.17 - klo:15:54
Nöin sivusta seuranneena taitaa olla aikalailla VAG:n perisynti tuo. Ensin tehdään jotain hienoa ja toimivaa, voitetaan sillä markkinaosuuksia jne. Ja kohta tuleekin tuohon päivitetty versio joka on taloudellisuuden alttarilla uhrattu pas...a samasta aiheesta. Tämä kuvio on nyt toistunut niin moottorissa, askissa kuin myös 4wd nyt ainakin mitä olen seurannut muutaman viime vuoden aikana :-\
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: TTO - 01.11.17 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:15:54
Nöin sivusta seuranneena taitaa olla aikalailla VAG:n perisynti tuo. Ensin tehdään jotain hienoa ja toimivaa, voitetaan sillä markkinaosuuksia jne. Ja kohta tuleekin tuohon päivitetty versio joka on taloudellisuuden alttarilla uhrattu pas...a samasta aiheesta. Tämä kuvio on nyt toistunut niin moottorissa, askissa kuin myös 4wd nyt ainakin mitä olen seurannut muutaman viime vuoden aikana :-\

Nelivedon osalta olisi mielenkiintoista kuulla tästä yksityiskohtia.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:16:02
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:15:54
Nöin sivusta seuranneena taitaa olla aikalailla VAG:n perisynti tuo. Ensin tehdään jotain hienoa ja toimivaa, voitetaan sillä markkinaosuuksia jne. Ja kohta tuleekin tuohon päivitetty versio joka on taloudellisuuden alttarilla uhrattu pas...a samasta aiheesta. Tämä kuvio on nyt toistunut niin moottorissa, askissa kuin myös 4wd nyt ainakin mitä olen seurannut muutaman viime vuoden aikana :-\

Omasta mielestäni suunta on ollut kyllä toinen toinen. Kuluvalla vuosikymmenellä esitellyt moottorit ja laatikot ovat petranneet hemmetin paljon edeltäjistään.

Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.11.17 - klo:15:08
Erillisellä laturilla jotka kytketään 12voltin "tupakansytyttimeen" voi sitten päästä jopa yli 10 W latausnopeuksiin kun ostaa fast charge jne latureita, jotka paukuttaa sitä 2A jne... Tässä pitää myös huomioida puhelimen yhteensopivuus pikalataukseen

Ajelinpa kerran 500km lenkin juurikin googlemapsia käyttäen (puhelimen näytöltä ja spotifyä kuunnellen BT:n kautta auton soittimesta) akku latautui matkan aikana 25%  --> ostin sitten erillisen "tupakansytytinlaturin" ;D

USB-C tarjoaa jo autolatureissakin kymmenien wattien lataustehoa.

Passatissa Android Auton kautta navia ja Spotifya käyttäen SGS7:n akku latautuu kyllä paljon tuota nopeammin, joskaan ei mitään pikavauhtia.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: BMF - 01.11.17 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 01.11.17 - klo:16:02
Omasta mielestäni suunta on ollut kyllä toinen toinen. Kuluvalla vuosikymmenellä esitellyt moottorit ja laatikot ovat petranneet hemmetin paljon edeltäjistään.

USB-C tarjoaa jo autolatureissakin kymmenien wattien lataustehoa.

Passatissa Android Auton kautta navia ja Spotifya käyttäen SGS7:n akku latautuu kyllä paljon tuota nopeammin, joskaan ei mitään pikavauhtia.

Niin latausnopeus on se 2.5wattia silti siitä auton usb portista olipa mikä usbi tahansa. Jos andoid auto päällä niin kännykkä on pimeänä ja tällöin akkua ei juuri kulu. Kokeile uudestaan niin että Google maps on kännykän näytöstä päällä koko matkan.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: vasara - 01.11.17 - klo:20:14
Lainaus käyttäjältä: TTO - 01.11.17 - klo:15:59
Nelivedon osalta olisi mielenkiintoista kuulla tästä yksityiskohtia.
Tuossa edellä kirjoitin.. "haldex4 => haldex5 rakennetta kevennettiin ja  lopputuloksena oli joidenkin raportoijien mukaan huonommin toimiva neliveto."
Haldex 5:sta poistettiin painonsäästön vuoksi 'hydraulic-pressure accumulator'.. eli käytännössä esipaineistus poistui. Rakenteesta tuli myös vähän yksinkertaisempi, joka ei välttämättä ole haitta.
Joidenkin mielestä gen V toimii silti yhtä nopeasti. Näihin nettijuttuihin pitää tietty aina suhtautua varauksin. Ruotsalaisethan vertaili Volvoilla IV ja V versioita rinnakkain ja heidän mukaansa taas eroja ei ole.
Kunhan tulee vähän liukkaampaa, niin pääsee toteamaan asian itse. Nykyinen auto on gen V  ja gen IV:llä ajelin parin talven ajan tuossa taannoin.

Ohessa ruottalaisten simppeli koe.. toista kotimaista jos osaa auttavasti, niin selviää mitä ukko juttelee :) ..
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/ (http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/)
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: HiTecci - 01.11.17 - klo:20:37
Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.11.17 - klo:19:35
Niin latausnopeus on se 2.5wattia silti siitä auton usb portista olipa mikä usbi tahansa.

Sitä en tiedä mihin tuo auto sen oman USB-C rajoittaa, mutta periaatteessahan tuosta liittimestä irtoaa jopa 20V / 5A = 100W teho, josta syystä sitä käytetään jo mm. joidenkin läppäreiden latureina :o
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: BMF - 01.11.17 - klo:20:55
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 01.11.17 - klo:20:37
Sitä en tiedä mihin tuo auto sen oman USB-C rajoittaa, mutta periaatteessahan tuosta liittimestä irtoaa jopa 20V / 5A = 100W teho, josta syystä sitä käytetään jo mm. joidenkin läppäreiden latureina :o
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C (https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C)

Rajoittajana toimii se sinun autosi USB 2.0-porttiin (isäntäportti) tuleva lähde eli auton oma järjestelmä joka antaa maksimissaan ulos tehoa 500mA x 5V. Ei siinä sen kummempaa ihmettelyä ole.
https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii (https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii)

"Usb-portin jännite on viisi volttia. Isäntäportti antaa virtaa usb 2.0-versioon asti korkeintaan 500 milliampeeria"

Eli esim tietokoneesta tai läppäristä USB 2.0 ulostulosta tulee aina maksimissaan se 2,5W. Jos on USB 3.0 tai ylempi niin virtaa / tehoa saa enemmän.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: TTO - 01.11.17 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 01.11.17 - klo:20:14
Tuossa edellä kirjoitin.. "haldex4 => haldex5 rakennetta kevennettiin ja  lopputuloksena oli joidenkin raportoijien mukaan huonommin toimiva neliveto."
Haldex 5:sta poistettiin painonsäästön vuoksi 'hydraulic-pressure accumulator'.. eli käytännössä esipaineistus poistui. Rakenteesta tuli myös vähän yksinkertaisempi, joka ei välttämättä ole haitta.
Joidenkin mielestä gen V toimii silti yhtä nopeasti. Näihin nettijuttuihin pitää tietty aina suhtautua varauksin. Ruotsalaisethan vertaili Volvoilla IV ja V versioita rinnakkain ja heidän mukaansa taas eroja ei ole.
Kunhan tulee vähän liukkaampaa, niin pääsee toteamaan asian itse. Nykyinen auto on gen V  ja gen IV:llä ajelin parin talven ajan tuossa taannoin.

Ohessa ruottalaisten simppeli koe.. toista kotimaista jos osaa auttavasti, niin selviää mitä ukko juttelee :) ..
http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/ (http://teknikensvarld.se/test-av-haldex-5-mot-haldex-4-118282/)

Kyllä vaan, mutta lähinnä kiinnostaa, miten tästä tuli osa "VAG:in perisyntiä", jossa myös nelivedon ominaisuudet on "tuhottu" säästösyistä. HiTecci tällaista julisti. Eli viitattiinko Haldexiin vai johonkin muuhun nelivetoon? Ja jos Haldexiin, niin miten siitä tuli VAG:in luoma ongelma (eikä vaikka Volvon tai MB:n)?
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: TTO - 01.11.17 - klo:21:01
Otsikon aiheeseen listaisin painosyistä pienennetyt polttoainesäiliöt.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: vasara - 01.11.17 - klo:21:40
Lainaus käyttäjältä: TTO - 01.11.17 - klo:21:00
Kyllä vaan, mutta lähinnä kiinnostaa, miten tästä tuli osa "VAG:in perisyntiä", jossa myös nelivedon ominaisuudet on "tuhottu" säästösyistä. HiTecci tällaista julisti. Eli viitattiinko Haldexiin vai johonkin muuhun nelivetoon? Ja jos Haldexiin, niin miten siitä tuli VAG:in luoma ongelma (eikä vaikka Volvon tai MB:n)?
HiTeccin puolesta en voi vastata, mutta ehkä nelivetoihin liittyen tämä: 'audin torsen => ultra hömpötys' .. en tiedä onko mitään 'tuhottu', mutta ainakin mekaaninen neliveto on luotettavaksi, kestäväksi ja toimivaksi vuosien varrella osoittautunut.. tuosta uudesta ei vielä taida olla riittävän pitkää kokemusta.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: a_jaba - 01.11.17 - klo:22:34
Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.11.17 - klo:20:55
Rajoittajana toimii se sinun autosi USB 2.0-porttiin (isäntäportti) tuleva lähde eli auton oma järjestelmä joka antaa maksimissaan ulos tehoa 500mA x 5V. Ei siinä sen kummempaa ihmettelyä ole.
https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii (https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii)

"Usb-portin jännite on viisi volttia. Isäntäportti antaa virtaa usb 2.0-versioon asti korkeintaan 500 milliampeeria"

Eli esim tietokoneesta tai läppäristä USB 2.0 ulostulosta tulee aina maksimissaan se 2,5W. Jos on USB 3.0 tai ylempi niin virtaa / tehoa saa enemmän.

Nää jutut päti noin 10 vuotta sitten. Nopeus standardi josta puhut, määrittää virralle ainoastaan vaadittavan minimitason, joka on 1.0 ja 2.0 standardeissa 500mA ja 3.0:ssa 900mA. Nykyään nopeus standardi (eli 2.0, 3.0 jne) määrittää käytännössä vain liitännän siirtonopeuden. Erikseen on liitin standardi (USB-A, USB-microB, USB-Type C jne) ja tehonsiirto standardi USB-PD. Esimerkiksi Google Nexus 6P -puhelimessa on USB 2.0 liitäntä jossa Type-C liitin ja tukee USB-PD 5V 3A tehonsiirtoa molempiin suuntiin.

Totta kuitenkin on että ensimmäisissä autojen usb liittimissä se virran määrä on toi 500mA kun ovat ensisijaisesti tarkoitettu mp3 tiedostojen soittamiseen muistitikulta. Uudemmissa on onneksi tilanne pikkasen parempi kuten ainakin Golf VII:ssä usb liitin puskee 1.6A luurin lataukseen.

Ei kuitenkaan kannata väittää että 2.0 liittimestä tulee aina maksimissaan 500mA kun se ei pidä paikkaansa. Itellä vuonna 2011 ostettu asuksen läppärikin osaa työntää usb 2.0 ja 3.0 liitännöistä 2400mA pihalle.
Otsikko: Vs: Päästöt edellä ajattelun seurauksia uusissa autoissa
Kirjoitti: tet - 02.11.17 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: BMF - 01.11.17 - klo:20:55
Rajoittajana toimii se sinun autosi USB 2.0-porttiin (isäntäportti) tuleva lähde eli auton oma järjestelmä joka antaa maksimissaan ulos tehoa 500mA x 5V. Ei siinä sen kummempaa ihmettelyä ole.
https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii (https://www.mikrobitti.fi/2017/03/nain-usb-liitanta-toimii)

Tuossa MB:n artikkelissa oli oikaistu vähän siitä mistä aita on matalin. Oikeasti USB Battery Charging Standard on ihan erillinen speksi eikä liity USB-versioon suoraan. Myös USB 2.0 portit voivat implementoida tuon standardin mukaisen protokollan ja tarjota enemmän kuin sen vanhan standardin 500 mA virtaa. Sinänsä ihan oikein sanottiin, että 2.0 ei anna enempää kuin 500 mA. Mutta myöhemmin on tullut markkinoille paljon laitteita joissa on nopeuden puolesta USB 2.0 mutta virtaa tarjotaankin enemmän tuon latausstandardin mukaisesti. En ole perehtynyt VW-konsernin autojen USB-porttien spekseihin, joten en osaa sanoa paljonko niistä saa virtaa ulos. Sitä ei kuitenkaan suoraan määrää se, mitä nopeusluokkaa portti on.