Octavia III RS

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 17.01.13 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

lumimiäs

Nykyinen 4x4 diisseli-RS tekee myös tuota. En tiedä johtuuko etujarrulevyjen pienennyksestä vai mistä
mutta edellisessä bensamallissa ei tuota ongelmaa ollut kun oli ne isommat levyt.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 17.03.17 - klo:13:08
Nykyinen 4x4 diisseli-RS tekee myös tuota. En tiedä johtuuko etujarrulevyjen pienennyksestä vai mistä
mutta edellisessä bensamallissa ei tuota ongelmaa ollut kun oli ne isommat levyt.

Ominaisuus joka periytynyt 1 kopan Leonista saakka. Siinä oli se pyyhkäsytoiminta jarruissa ja sateella oli jarrut välillä hukassa.

Jarppix

On ollut keskustelua kuraläpistä taakse, on joku sellaiset saanut RS:ään? Netistä kun katsoo niin skodan nettikaupassa olevat ei ilmeisesti käy RS:ään? 25tkm ajettu ja sieltä rupeaa jo maali irtoilemaan...
Skoda Octavia 2.0TDI Combi RS -16
Skoda Octavia 2.0TDI Combi Elegance -09

infinity

Lainaus käyttäjältä: Jarppix - 03.04.17 - klo:10:35
On ollut keskustelua kuraläpistä taakse, on joku sellaiset saanut RS:ään? Netistä kun katsoo niin skodan nettikaupassa olevat ei ilmeisesti käy RS:ään? 25tkm ajettu ja sieltä rupeaa jo maali irtoilemaan...

Tuolta löytyy lisää tietoa sekä roiskeläpät, jotka sopivat myös RS:ään vaikka siellä lukeekin että eivät sovi.

http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=66ohmg1rliq0fbj4h2kl57b881&topic=28624.0
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-rear-mudflaps-original-Skoda-autoas
BMW 530e xDrive

Petunet

Itse tilasin autoon roiskeläpät valmiiksi, RS:n käy tavalliset Octavian läpät:

Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

sambolo

Jarruhomma on tietääkseni pitkälti kaikkien vagien ominaisuus, ura/reikälevyillä sitä on joidenkin mukaan ehkäisty.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

kawatus

Paljonko on korkeus eroa rs vs vakio octavia, renkaan keskiöstä suojankaareen?

Braide

#7087
Lainaus käyttäjältä: kawatus - 03.04.17 - klo:21:00
Paljonko on korkeus eroa rs vs vakio octavia, renkaan keskiöstä suojankaareen?
12mm sedanissa ja 13mm combissa. Silti kaikki ovat kyllä korkeita. Jos haluaa RS hyvännäköiseksi (korkeudeltaan) niin madallussarjaa kehiin 20-30mm on omasta mielestä sopiva. Rengas jää vielä kokonaan näkyviin. Ja joku sentti ehkä ilmaakin.

icemii

Sen vuoksi että jarrut meinaa häipyä niin Audeissa ainakin on tehokkaimmilla koneilla tuo kuivaustoiminto ollut jo reilut 10 vuotta.

Ehkä ne ajattelee että niillä ajetaan kiireisenä motaria sateella ;D

b1mpo

Skodalla on tuo pyyhkäisytoiminta, mutta en oo havainnu sitä käytännössä ollenkaan. Yritin nykyisestä muuttaa sitä agressiivisemmaksi, mutta ei löydy security codea mistään, joka tuohon kävisi. On siis eri koodi, kuin muissa jarruihin liittyvissä adaptaatioissa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sambolo

Onhan ne kuivaukset muissakin, mutta jos on vaikka pinnoitetta tuulilasilla niin harvemmin on paniikkipyyhkijät päällä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

b1mpo

Juu tiedän että muillakin on. Tarkoitin, että muiden merkkien pyyhkäisystä ei ole kokemusta. Sais jo tihkulla toimia. Käytän pyyhkijöitä muutenkin tavan autoilijaa vähemmän.  :)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.04.17 - klo:20:19
Jarruhomma on tietääkseni pitkälti kaikkien vagien ominaisuus, ura/reikälevyillä sitä on joidenkin mukaan ehkäisty.
Tarkemmin ilmaistuna tuo on levyjarrujen ominaisuus.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.04.17 - klo:11:41
Tarkemmin ilmaistuna tuo on levyjarrujen ominaisuus.
Niinhän se onkin, mutta kun tietää pyyhkäisyominaisuudesta.  :)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.04.17 - klo:11:41
Tarkemmin ilmaistuna tuo on levyjarrujen ominaisuus.

En kyllä muista törmänneeni tällaiseen ominaisuuteen jossain 10-15 -vuotiaissa autoissa. Miten se ennen toimi? Huomasin että vaggineen jarrupala on sellainen suksen muotoinen, etureunastaan siis viistottu. Aiheuttaako tämä tuon? Aikaisemmassa autossa palan etureunakin oli suora kantikas.

Sniiki

#7095
Ehkäisee vinkumista tuo viistoaminen (tehtaalla tai itse hioen). Yleensä tehtaan viistotus ei yllä ihan loppuun asti eli kuluneen palan reuna on suora. Ei ole siis mikään vain VAG-juttu.

Jupezku

Lainaus käyttäjältä: samar50 - 17.03.17 - klo:10:08
RS:n jarrut, onko muilla ongelmia sateella, jarrut toimivat viiveellä? Kun motarilta tulee liittymään menee varmaan sekuntti ennenku9in jarrut alkaa ottamaan, ei ole muissa autoissa ollut tollaista ongelmaa...??
MY15 on ainankin ärsyttävä viive jarruissa. Ensimmäisillä kerroilla vähän jopa säikäytti, kun polkimesta ei alkuun tapahtunut juuri mitään. Nyt jo tottunut. :)

Ocu

Onko kokemuksia 225/50 17 kesärenkaista RS:ssä? Tavoitteena pieni mukavuuden lisäys.  Hyvin nuo ainakin mahtuisivat.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

BMF

#7098
Lainaus käyttäjältä: Ocu - 28.04.17 - klo:09:42
Onko kokemuksia 225/50 17 kesärenkaista RS:ssä? Tavoitteena pieni mukavuuden lisäys.  Hyvin nuo ainakin mahtuisivat.

Varmaan parempaan suuntaan mutta ei kannata mitään lerppurenkaita hankkia kuten nokian r2 kitkat ettei mene ajettavuus ihan metikköön. Jäykkäprofiililla olevat niin varmaan ihan hyvät. Itselläni ei sinänsä ole kokemusta kyseisestä profiilista. Mutta onko meteli niin paha 225/45 17 nakeissa että täytyy 50 ottaa? En ehkä itse lähtisi vaihtamaan kun veikkaan hyödyn olevan lähes olematon ja ajonautinto tuskin paranee. Takapään kumina sieltä kuitenkin tulee ja suomen tiet pitää kyllä huolen että meteliä riittää.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

drenalyn

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 28.04.17 - klo:09:42
Onko kokemuksia 225/50 17 kesärenkaista RS:ssä? Tavoitteena pieni mukavuuden lisäys.  Hyvin nuo ainakin mahtuisivat.

Ei, mutta mulla on talvirenkaina vastaavan kokoiset Michelin kitkat. Hyvin mahtuu ja aika pehmoset on. Hyvä ajaa, ei valittamista.
Octavia RS 4x4

Ocu

Lainaus käyttäjältä: BMF - 28.04.17 - klo:09:46
Varmaan parempaan suuntaan mutta ei kannata mitään lerppurenkaita hankkia kuten nokian r2 kitkat ettei mene ajettavuus ihan metikköön. Jäykkäprofiililla olevat niin varmaan ihan hyvät. Itselläni ei sinänsä ole kokemusta kyseisestä profiilista. Mutta onko meteli niin paha 225/45 17 nakeissa että täytyy 50 ottaa? En ehkä itse lähtisi vaihtamaan kun veikkaan hyödyn olevan lähes olematon ja ajonautinto tuskin paranee. Takapään kumina sieltä kuitenkin tulee ja suomen tiet pitää kyllä huolen että meteliä riittää.

Kesärenkaista siis kyse. En uskokaan että melu välttämättä pienenisi mutta esim hidastustöyssyissä yms. pientä mukavuuden parannusta. Mulla on nyt siis kesärenkaina 225 47 17 joista alkaa pinnat olla vähissä eli jokatapauksessa uudet kumit tarvisi.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 28.04.17 - klo:14:58
Kesärenkaista siis kyse. En uskokaan että melu välttämättä pienenisi mutta esim hidastustöyssyissä yms. pientä mukavuuden parannusta. Mulla on nyt siis kesärenkaina 225 47 17 joista alkaa pinnat olla vähissä eli jokatapauksessa uudet kumit tarvisi.
Kyllä se hiukan parantaa mukavuutta, ja mielestäni parempi koko ulkonäöllisesti Räsään jos ei madallettu. Muissa merkeissähän alettu jo päästä eroon tuosta ns. vanhasta koosta, ja siirrytty profiilia korkeampaan. Matala rengas kun näyttää hieman kökölle, jos kaareen jää se 70mm tyhjää. Ja ajettavuus nyt ei vielä huonone tuosta. Miinuksena tietysti korkeampi hinta. 45- sarja kun halvin, joka voi jopa olla syykin miksi sitä vielä käytetään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

BMF

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 28.04.17 - klo:15:07
Kyllä se hiukan parantaa mukavuutta, ja mielestäni parempi koko ulkonäöllisesti Räsään jos ei madallettu. Muissa merkeissähän alettu jo päästä eroon tuosta ns. vanhasta koosta, ja siirrytty profiilia korkeampaan. Matala rengas kun näyttää hieman kökölle, jos kaareen jää se 70mm tyhjää. Ja ajettavuus nyt ei vielä huonone tuosta. Miinuksena tietysti korkeampi hinta. 45- sarja kun halvin, joka voi jopa olla syykin miksi sitä vielä käytetään.

Täytyypä harkita talvinakeiksi tuota profiilia. Hintahan määräytyy kysynnän mukaan ja toki meneehän tuohon profiiliin gummiakin himpun enemmän.
Mikäli pätevään hintaan jostain saa niin mikänottei, joskin nokian kitkat ne ei tule olemaan. Michelinit taitaa olla jäykemmät?
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BMF - 28.04.17 - klo:09:46
Jäykkäprofiililla olevat niin varmaan ihan hyvät. Itselläni ei sinänsä ole kokemusta kyseisestä profiilista. Mutta onko meteli niin paha 225/45 17 nakeissa että täytyy 50 ottaa? En ehkä itse lähtisi vaihtamaan kun veikkaan hyödyn olevan lähes olematon ja ajonautinto tuskin paranee. Takapään kumina sieltä kuitenkin tulee ja suomen tiet pitää kyllä huolen että meteliä riittää.
Itselleni heikohko jousitusmukavuus oli yksi RS:n eniten häiritseviä heikkouksia ja jos minulla vielä tuo auto olisi, niin ehdottomasti valitsisin jonkin hiljaisen 50-sarjalaisen. Mukavuudessa ja melussa pienet erot profiilissa ovat tuntuvia. Suomen tiet generoivat paljon melua ja iskuja, joten hiljaisemmalle ja mukavammalle renkaalle on kestotilaus Suomessa.

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 28.04.17 - klo:15:07
Muissa merkeissähän alettu jo päästä eroon tuosta ns. vanhasta koosta, ja siirrytty profiilia korkeampaan.
Itse en ole kyllä havainnut mitään siirtymistä korkeampiin renkaisiin. Tuota 45-sarjalaistakin tarjotaan laajalti, eivätkä myöskään sitä matalammat renkaat ole mitenkään harvinaisia. Kaikki riippuu vain versiosta ja lisävarustelistan valinnoista.

ram1

LainaaItse en ole kyllä havainnut mitään siirtymistä korkeampiin renkaisiin. Tuota 45-sarjalaistakin tarjotaan laajalti, eivätkä myöskään sitä matalammat renkaat ole mitenkään harvinaisia. Kaikki riippuu vain versiosta ja lisävarustelistan valinnoista.
No kyllä muissa automerkeissä monet laittavat tuota isompaa profiilia ja myös tietyissä Vageissa, missä siis ennen vakiosettinä juuri 205/55,225/45. Eli nykyään peruskokona 205/60. Lisävarustelistauksella tai versiolla ei tuohon peruskokoon ole mitään vaikutusta, vaan kehä pysyy about samana oli vannekoko mikä tahansa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 28.04.17 - klo:09:42
Onko kokemuksia 225/50 17 kesärenkaista RS:ssä? Tavoitteena pieni mukavuuden lisäys.  Hyvin nuo ainakin mahtuisivat.
On korkeat renkaat maasta vanteeseen 11,25 cm. Sciroccossa oli juuri nuo 225/45, tuntuivat nekin aika korkeilta 10,125 cm.
Ihmekös nyt routakeleillä ei ole ST mukavimmillaan kun kesärenkaiden korkeus 8,2 cm.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 28.04.17 - klo:18:28
No kyllä muissa automerkeissä monet laittavat tuota isompaa profiilia ja myös tietyissä Vageissa, missä siis ennen vakiosettinä juuri 205/55,225/45. Eli nykyään peruskokona 205/60.
Katsoin pari vertailua läpi.

TM 10/2016: Focus, Cee'd, Astra, 308, Megane, Auris ja Golf. 205/55 osui viidesti tähän ryhmään.  225/45 ja 195/65 molemmat olivat edustettuina kerran.

AMS 8/2017: Civic, i30, Astra ja Golf. Civicissä 235/45 ja muissa 225/45.

Ensimmäisessä vertailussa peruskokoja ja toisessa lisävarustelistalta.

ram1

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.04.17 - klo:20:07
Katsoin pari vertailua läpi.

TM 10/2016: Focus, Cee'd, Astra, 308, Megane, Auris ja Golf. 205/55 osui viidesti tähän ryhmään.  225/45 ja 195/65 molemmat olivat edustettuina kerran.

AMS 8/2017: Civic, i30, Astra ja Golf. Civicissä 235/45 ja muissa 225/45.

Ensimmäisessä vertailussa peruskokoja ja toisessa lisävarustelistalta.
Lähinnä tarkoitin juurikin isompaa luokkaa tai ns premiumit (A4,3-sarja, Volvon tietyt mallit, Superb missä ennen oli noi samat koot. Ja kyllä arvasinkin, että joku kahlaa nää läpi mitkä ois voinu lonkaltakin heittää. Vaikka Ocu nyt tavallaan tähän ryhmään kuuluukin toki. Mutta kyllä etenkin Suomessa toi pykälän korkeempi ajaa asiansa etenkin niissä autoissa joissa pintakovahko alusta. Ja juurikin niissä autoissa missä kulutuspinnan voi katsoa työntämällä pään lokarin väliin. Matala kumi sopii matalaan alustaan kyllä. Itselläkin nyt 215/40, 245/35.
Myönnettäköön että en uutta Räsää ole ajanut niin alustasta sinällään en voi sanoa mitään, mutta II-Rs oli vakioalustalla aika huono ajaa, pintakova ja myös se etäisyys kaareen karmea. Alustan vaihto auttoi paljon siinä autossa, ja käytin 235/40 rengasta vakio 18" sijasta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 28.04.17 - klo:09:42
Onko kokemuksia 225/50 17 kesärenkaista RS:ssä? Tavoitteena pieni mukavuuden lisäys.  Hyvin nuo ainakin mahtuisivat.
Ensimmäisessä räsässä (III koppa) oli Dunlopit 225/45/17, nykyisessä Pirellit sama koko. Kummasti eroa kuminassa ja äänissä Pirellien eduksi. Kuluvat varmaan nopeammin kun pehmeämmät, toki kuluminen mutu tuntumaa...
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

peped

Heti alkuun pahoittelut jos/kun tämän kaltainen kysymys on heitetty ilmoille sen sata kertaa, mutta ainakaan muutamia sivuja taaksepäin selaamalla ei löytynyt ihan samaa... Melko pitkä ketju, niin ihan kokonaan ei viitsi lukea läpi. :) Kiitos etukäteen.

Onko jotain juttuja, mitä kannattaa käytetystä RS:stä erityisesti tarkistaa/varmistaa? Puhun nyt siis käytetystä, muutaman vuoden ikäisestä autosta. Huoltoväli siis ilmeisesti 2v/30tkm, mutta henkilökohtaisesti jotenkin karsastan noin pitkiä (Longlife) öljynvaihto välejä. Huoltokirjastahan se toki selviää. Vai onko kaikilla tapana noudattaa RS:ssä noin pitkää väliä? Henk koht olen kaikkiin autoihini vaihtanut öljyt vuoden välein (ajoa 10-15tkm vuodessa).

Octavia RS tällä hetkellä yksi erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto lähinnä siitä perinteisestä "sporttinen perheauto" -fiiliksestä, tilavuutta ja suorituskykyä samassa paketissa. Lastenratasta sun muuta pitäisi autoon mahtua näppärästi. Pitää nyt vielä tarkastella autoa tarkemminkin, mutta tällä hetkellä ajattelen ettei pakko ole edes olla farkku - Octaviassa kun on iso kontti muutenkin ja ennen kaikkea tuossa aukeaa takaosa ikkunaa myöten perus sedaneista poiketen. Opel Insignian lisäksi ei muita vastaavia tule mieleen, paitsi pappa-auto Toledo.

Kilometrejä kertyy vuodessa n. 15-18tkm. Kulutus ei tietenkään RS:ää hommatessa ole se pääseikka, mutta hieman luin noita bensa vai diesel -keskusteluja ja bensa RS tuntuisi jotenkin mielekkäämmältä vaihtoehdolta - ehkä jo senkin vuoksi että yhtään diesel-autoa en ole vielä omistanut...  ::) Automaatti eli tässä tapauksessa DSG on ehdoton vaatimus. Bensa RS olisi myös sähäkämpi, mutta sillä en näe isoa merkitystä kun ei ole 2.0 turbo Vectraa tehokkaampaa autoa omistanut ja ajelee tällä hetkelläkin 1.8 vaparilla. :)

edit: Yksi itselleni suht merkitykselliseen seikkaan liittyvä kysymys vielä; millainen äänentoisto Octaviassa/RS:ssä on? Toki tuo on vähän vaikea kysymys kun makuja ja kuuntelioita on niin erilaisia. En kyllä tiedä onko hyvää vakio-äänentoistoa olemassakaan, ellei autoon ole uutena ruksittu jotain Bosen, Infinityn tai vastaavan hifipakettia.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy