Superb III (15-) viat, ongelmat ja murheet

Aloittaja Sokota09, 13.01.16 - klo:17:23

« edellinen - seuraava »

lao

Juu sain tänään sähköpostia, että tehdas tietoinen Webaston  ongelmasta ja selvittävät mitenkä ongelma ratkaistaan. Korjaus tulossa mutta aikataulu avoin.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: lao - 18.02.16 - klo:14:07
Juu sain tänään sähköpostia, että tehdas tietoinen Webaston  ongelmasta ja selvittävät mitenkä ongelma ratkaistaan. Korjaus tulossa mutta aikataulu avoin.

Oli kyllä aikamoinen läppä tänään tämä korjaamopalveluiden huoltovastaava. Kysyin, että mitä huolto teki autolleni ja testasivatko toimiiko? Vastaukseksi sain, ettei hän tiedä mitä mekaanikko on tehnyt -> jotain mitä tehdas pyytänyt tekemään. Meinasin kysyä, että mitä vittua? Mutta poistuin paikalta hiukan huvittuneena. Aikamoinen sälli :D

TLPH

Lainaus käyttäjältä: JanneH81 - 12.02.16 - klo:09:51
Onnistuuko noita tuulilasin pesusuuttimia jotenkin säätämään? Nyt ne on sellaiset et hyvä kun suihku yllettää sulkien yläpuolelle siis auto paikoillaan...


Itse säädin torx-10:llä suihkua alemmaksi,koska se oli säädetty niin ylös,että osui ensin konepellin reunaan ja siitä vasta lasille.
Nyt toimii huomattavasti paremmin.

Judge2

Lainaus käyttäjältä: lao - 15.02.16 - klo:22:29
On muuten toi oikean puoleinen tuulilasin pissapojan suutin melko hengetön, onko muilla sama ongelma? Tuntuu ettei painetta riitä lähellekkään vasemman puoleisen veroisesti ja siksi oikean pyyhkijän sulka ei puhdistu kunnolla.

Joo, ihan sama homma minulla.

Viikolla 8 on takaisinkutsutarkastus sähköistä. Listalla sen lisäksi:
- lasien huurtuminen -20 oC pakkasessa (4 kertaa)
- oikeanpuoleinen pissapoika
- polttoainelämmittimen tehottomuus -20 oC:ssa
- Saako +4oC varotusta pois? Lämpimästä tallista tullessa se osaa aina muistuttaa asiasta (turhaan)
- voisitteko ystävällisesti päivittää kaikki softat?

Extratehtävän on kysymys siitä, saako adaptiivisen vakionopeussäätimen jotenkin toimimaan perinteisesti (softa, eli ilman tutkaa. Sen käyttö kaksikaistaisella motarilla tekee minut hulluksi. Normi pikatiellä se on hyvä varustus.

Toisena extrana on se, että kun laittaa kaukovaloautomatiikan päälle, niin voisiko sen saada jotenkin pois päältä? Joissain kohdissa kun ajelee. niin häiritsee se että on sininen valo mittaristossa, vaikka katuvalot on päällä ja edessä ajava vilkuttelee takavaloja...

Veikkaan, että näistä jutuista korjauksena onnistuu 1 kpl, eli pissapojan säätö. Muille levitellään käsiä ja sanotaan, että voivoi.



115o

Lasien huurtumiseen auttaa kun ottaa pois automaattisen sisäkierron "car" valikosta
Kaukovaloautomatiikan voi myös ottaa pois "car" valikosta. Kysyisitkö korjaamolta voiko nopeusmittaria säätää?
Superb III Style iV

cavok

Ja saahan sen kaukovaloautomatiikan pois myös sillä samalla viiksellä?

mikko1971

Huomasin eilen illalla peilien asetuksia räplätessä, ettei tuo peilien automaattinen kääntö pysäköitäessä toimi, vaikka asetus on päällä. Peilit kyllä kääntyvät napista. Liekkö joku softabugi. En ole aikaisemmin tuota huomannut, koska toiminto on mielestäni ihan turha jo olin ottanut aikoinaan sen asetuksista pois. Liekkö joku muu muuttuja tuossa toiminnossa, että missä tilanteessa toimii/ei toimi.

- Superb combi 2.0 cr 150hp 4x4 active

Judge2

Lainaus käyttäjältä: 115o - 19.02.16 - klo:22:42
Lasien huurtumiseen auttaa kun ottaa pois automaattisen sisäkierron "car" valikosta
Kaukovaloautomatiikan voi myös ottaa pois "car" valikosta. Kysyisitkö korjaamolta voiko nopeusmittaria säätää?

- sisäkierron pois otto: ei auttanut. Ja vaikka olisi auttanut, eikös se kuitenkin silti ole virhe/bugi/ongelma auton käyttäytymisessä...? Ihme homma, jos ei ole turvallisuusriski, jos ajelee motaria ja 10selk sisällä menee kaikki ikkunat umpeen...?
- Kaukovaloautomatiikka on OK olemassa, se toimii 95% ajasta oikein. Mutta kun tulee esim. valaistulle tieosuudelle, jotenkin henkisesti häiritsee kun sininen kaukovalomerkki on päällä. Olisi kiva saada "normaali" Auto -asento takaisin.

Ja viitaten ym. lauseeseen, cavok: ei lähde pois viiksestä. Radikaalimpi vaihtoehto, "valot pois, valot päälle" auttaa "pääkytkimestä" (eli se pyöritettävä namiska vasemmalla, joka on aina "Auto" -asennossa. 

115o

Aina ei insinöörin ja käyttäjän tavat tai tottumukset käy yksiin. Helppo on se valokatkaisin kääntää "ajovalo" asentoon.
Superb III Style iV

115o

Lainaus käyttäjältä: Judge2 - 20.02.16 - klo:16:28
- sisäkierron pois otto: ei auttanut. Ja vaikka olisi auttanut, eikös se kuitenkin silti ole virhe/bugi/ongelma auton käyttäytymisessä...? Ihme homma, jos ei ole turvallisuusriski, jos ajelee motaria ja 10selk sisällä menee kaikki ikkunat umpeen...?
- Kaukovaloautomatiikka on OK olemassa, se toimii 95% ajasta oikein. Mutta kun tulee esim. valaistulle tieosuudelle, jotenkin henkisesti häiritsee kun sininen kaukovalomerkki on päällä. Olisi kiva saada "normaali" Auto -asento takaisin.

Ja viitaten ym. lauseeseen, cavok: ei lähde pois viiksestä. Radikaalimpi vaihtoehto, "valot pois, valot päälle" auttaa "pääkytkimestä" (eli se pyöritettävä namiska vasemmalla, joka on aina "Auto" -asennossa.

Onhan se katkaisin "R"asennossa?
Superb III Style iV

lao

Huomasin myös ettei muuten auta tuo automaattisen sisäilman kierron poistaminenkaan täysin tuohon äkilliseen huurtumiseen maantieajossa, kun keli on nollan tuntumassa. Näitä "huurtumisjaksoja" tulee luokkaa 15-20min välein ja tuntuu, että niitä tulee paljon enemmän ja pahempana jos autossa on eri lämpötilat joka pisteellä useiden asteiden eroilla.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

lao

#71
Kirjaan tähän yhteenvetona oman autoni viat, ongelmat ja murheet, niin on helppo kattoa tästä kaikkien ja tutkia onko itsellä samat ongelmat (päivitetty 21.2.2016)

Viat:

1) DCC-alustan kolina (huolto todennut, tehdas tietää, odottaa korjausta)
2) Webaston ajastus ei toimi (huolto todennut, tehdas tietää, odottaa korjausta)

Ongelmat ja murheet

1) Ajovaloumpioihin menee vettä sisään (toinen umpio vaihdettiin naarmun takia ja tähän ei mene vettä eikä huurua muodostu, teen toisesta reklamaation, katsotaan mitä tulee vastaukseksi "ohjekirjassa sanotaan, että on normaalia")
2) Ilmastointi huurrustaa auton lasit säännöllisen satunnaisesti (ilmastoinnin viimeisen versio päivitetty Webaston korjausyrityksessä, mutta ei ole auttanut)
3) ACC tutka tukkeituu märästä lumisateesta herkästi
4) Takaluukun hands free -avaus on herkkä suolapaskalle (pesu auttaa)
5) Oikea pissapoika ei suihkuta riittävästi lasille

Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

cavok

Lainaus käyttäjältä: Judge2 - 20.02.16 - klo:16:28
Ja viitaten ym. lauseeseen, cavok: ei lähde pois viiksestä. Radikaalimpi vaihtoehto, "valot pois, valot päälle" auttaa "pääkytkimestä" (eli se pyöritettävä namiska vasemmalla, joka on aina "Auto" -asennossa.

En tiedä puhutaanko nyt eri asiasta, mutta kyllä ainakin minun autossani kaukovaloautomatiikan saa pois päältä ensin työntämällä viikseä ja sitten vetämällä. Ei kieltämättä kovin elegantti ratkaisu, koska se vilkauttaa niitä pitkiä silloin, mutta onnistuu kuitenkin.

Lasse

jalava

Millaisia sisälämpötiloja pidätte autoissa kun huurustumista on tapahtunut?

Nopeasti termodynamiikan opeista tulee seuraavaa mieleen:
- Autossa on paljon ylimääräistä kosteutta
- Kun auton lämpötila nousee, kosteus siirtyy märiltä pinnoilta ilmaan koska ilman suhteellinen kosteus laskee
- Jos jostain löytyy tarpeeksi kylmä pinta, kosteus tiivistyy tähän kastepisteenä koska suhteellinen kosteus nousee yli 100%

Syitä tähän voi siis olla
- toimimaton kosteuden poisto joko
   - Sisäilmaa kierrätetään autossa jolloin kosteus ei pääse pois
   - Ilmastointi ei ole kokoajan käynnissä ja lopettaa ilman kuivauksen välillä
   - Monialueilmastointi pyrkii saavuttamaan matalamman lämpötilan toisessa kohtaa autoa puhaltamalla kylmempää ilmaa jolloin hetkellisesti tämän osan autoa RH hyppää hetkessä tappiin
   - Tuulilasin lämpötila tippuu äkillisesti jostain syystä

Veikkaan ongelmaksi automaattisen sisäilmankierron lisäksi tuota liian tehokasta monialueilmastointia joka pyrkii saavuttamaan lämmön zoneille liian nopeasti. Saiko tosta dual tms moden pois päältä? Oma Kia Optima teki samaa välillä jos dual oli päällä vaikka lämmöt oli säädetty samaan.
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG

Sokota09

Ens viikon tiistaina auto menee sitten pajalle, en tiedä mitä tekevät ja kuinka kauan se siellä on, mutta toisen auton saan tilalle maahantuojan piikkiin... Joutuu taas ajelemaan Octavialla. Sama se, kunhan korjaavat vian. Samalla voi pyytää säätämään pissapojan oikeanpuoleisen ruiskun suihkimaan ylemmäs. Jotain muutakin voisi pyytää tarkastamaan, mutta ei tule mitään mieleen.

JanneH81

Itsellä ainakaan suuttimen nosto ei auttanut. Näyttäis siltä, että painetta ei riittäisi matkustajan puolen suuttimelle.
Tulossa: Volvo V90 T8 R-design
Skoda Superb Combi 2.0TSI 220 Style
Volvo V70 D4 AWD Summum -14

Judge2

Lainaus käyttäjältä: JanneH81 - 26.02.16 - klo:11:07
Itsellä ainakaan suuttimen nosto ei auttanut. Näyttäis siltä, että painetta ei riittäisi matkustajan puolen suuttimelle.

Mulle kerrottiin, että suuttimia ei pysty säätämään, tilasivat uuden repsikan puolelle. Nyt on vaihdettu ja toimii OK.

Obelixxx

Lainaus käyttäjältä: JanneH81 - 26.02.16 - klo:11:07
Itsellä ainakaan suuttimen nosto ei auttanut. Näyttäis siltä, että painetta ei riittäisi matkustajan puolen suuttimelle.

Joo sama juttu, ei säätö mitään auta. Painetta ei oo tarpeeksi kuten sanoit.

lao

Tuliko Webaston ajastin kuntoon?
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Sokota09

Ei tullut, kun tehtaalla ei ole hajuakaan mistä homma kiikastaa. Ongelmia on kuitenkin niin useassa autossa, että viasta tullaan tekemään joku korjausohje. Milloin tämä tapahtuu, se on täysin kysymysmerkki.

lao

#80
Sain itsekkin sähköpostia tänään, että Webasto -ja kolinaongelma molemmat odottavat tehtaalta ohjeita. On se kiva kun 2kk ajannu uudella autolla joka kolisee kaupunkiajossa kuin 300 000 ajettu Korealainen. Odotan vielä kuukauden ja sitten tulen esittämään autosta kaupan purkua, mikäli tehtaalla/maahantuojalla ei ole kiinnostusta korjata ongelmia. Toki tuo kaupan purku ei ole todellakaan mieluinen vaihtoehto sillä autosta tykkään, mutta ei uuden auton kuulu kolista kuukausia eikä virhettä voi pitää vähäisenä. Tiedän että myyjällä on oikeus useisiin korjausyrityksiin, mutta kun ei kuulu mitään...
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Sokota09

Ensimmäiset tuotantoerät ovat aina sitä itseään, kaiken maailman vikoja löytyy ja käytännössä auton omistaja testaa viat. Tuo pissapojan häikkäkin on suunnitteluvirhe, joku ylimääräinen takaiskuventtiili välissä, joka heikentää painetta huomattavasti. Se poistettiin viimeksi huollossa ja nyt toimii normaalisti.

Mallivuosi 2017 olisi varmasti jo valmiimpi paketti, mutta kun pitää olla hätähousu 😃 en tosin vaihtaisi enää takaisin Octaviaan, on tämä Superb sen verran mukavampi ajaa.

cavok

Lainaus käyttäjältä: jalava - 23.02.16 - klo:08:41
Millaisia sisälämpötiloja pidätte autoissa kun huurustumista on tapahtunut?

Itse olen ajellut Superbilla joulukuun alusta ja vasta tänään illalla meinasi ensimmäistä kertaa huurtua ikkunat yhtäkkiä moottoritiellä. Ajoa oli takana jo puolisen tuntia ja auto ihan tasalämpöinen sisältä... Automaattinen sisäilmakierto on pois päältä, mutta olin juuri (muutama sekunti) sitä ennen ruiskuttanut hieman vettä tuulilasille. Voisikohan olla mahdollista, että joissain olosuhteissa tuota pissapojan vettä päätyisi sisäilmanottoon ja lisäisi siten nopeasti sisätilojen kosteutta?

Tilanne korjaantui nopeasti kun käytti hetken aikaa huurteenpoistopuhallusta...

Lasse

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: cavok - 05.03.16 - klo:23:50
Itse olen ajellut Superbilla joulukuun alusta ja vasta tänään illalla meinasi ensimmäistä kertaa huurtua ikkunat yhtäkkiä moottoritiellä. Ajoa oli takana jo puolisen tuntia ja auto ihan tasalämpöinen sisältä... Automaattinen sisäilmakierto on pois päältä, mutta olin juuri (muutama sekunti) sitä ennen ruiskuttanut hieman vettä tuulilasille. Voisikohan olla mahdollista, että joissain olosuhteissa tuota pissapojan vettä päätyisi sisäilmanottoon ja lisäisi siten nopeasti sisätilojen kosteutta?

Passat B8:ssa pissapojan käyttö pakottaa ilmastoinnin hetkeksi sisäilmankierrolle, jotta tuulilasinpesunesteen hajua ei päätyisi matkustamoon. Varmaankin sama logiikka Superbissa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

lao

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 06.03.16 - klo:19:42
Passat B8:ssa pissapojan käyttö pakottaa ilmastoinnin hetkeksi sisäilmankierrolle, jotta tuulilasinpesunesteen hajua ei päätyisi matkustamoon. Varmaankin sama logiikka Superbissa.

Tämä oli hyvä tieto! Tämä voi olla muuten juuri se syy, koska huurtuminen on kyllä ollut suurinta juuri, kun kura on lentänyt todella paljon.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

TTO

Samoin, kun laittaa pakin päälle, menee sisäilmankierto päälle.

lao

Ajoin tänään toista 280 L&K -mallia ja juuri samat kolinat kuului siitäkin kuin omastani eli taitaa koskea ainkin kaikkia 280-malleja säädettävällä jousituksella... ja luultavasti myös kaikkia muitakin säädettävällä alustalla olevia, tuskin 280-mallissa on esim. järeämpiä puslia jne takana....
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Supermies

Hellou

Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa. 8000km ajettu style combi, hanskalokerosta kuuluu ikävää ratinaa/sirinää. Ã,,äni häviää kun lokeron kantta painaa sisäänpäin. Ã,,rsyttävä ääni, aika hiljainen mutta nyt kun sen on huomannut niin sen tiedostaa koko ajan. Muinaisessa Octaviassa(2005) oli sama pulma mutta takuu oli jo ummessa. Noh, menee pääsiäisen jälkeen Auto-Aritaan tutkimuksiin, saa nähä saavatko kuntoon. Tuntuu typerältä valittaa tuollasesta mutta ei se kyllä tämänhintaseen kotteroon oikein kuulu tuollanen sirinä näillä kilometreilla.

A

aaltomar

Ã,,rsyttävin piirre omassa 1.8 TSI manuaali liftbäckissä on pienellä vaihteella ruuhkassa ajaminen. Moottori ei reagoi pehmeästi nollakaasun ja 1% väliseen lisäykseen tai poistoon, suomeksi siis että autolla on vaikea ajaa pintakaasulla ilman pientä ja välillä isompaa pogoamista. Ongelma on lähinnä 1 & 2 vaihteen kanssa ja verrattuna vanhaan Ocu II 1.6 FSI:hin, niin sillä sentään pystyi ajamaan ilman nykimisiä. Nyt pieninkin pintakaasun lisäys synnyttää pienen nykäyksen. En tiedä onko syynä aktiivinen energian talteenotto vai start&stop automatiikka, kokeilin jälkimmäistäkin kytkeä pois ja ekalla kerralla tuntui kun nykymiset olisivat jääneet mutta seuraavana päivänä tuntui pogoavan ihan entiseen malliin.
Skoda Superb III LB Ambition 1.8 TSI manuaali MY16

lao

Lainaus käyttäjältä: Superbmies - 14.03.16 - klo:18:49
Hellou

Onkohan muilla ollut tällaista ongelmaa. 8000km ajettu style combi, hanskalokerosta kuuluu ikävää ratinaa/sirinää. Ã,,äni häviää kun lokeron kantta painaa sisäänpäin. Ã,,rsyttävä ääni, aika hiljainen mutta nyt kun sen on huomannut niin sen tiedostaa koko ajan. Muinaisessa Octaviassa(2005) oli sama pulma mutta takuu oli jo ummessa. Noh, menee pääsiäisen jälkeen Auto-Aritaan tutkimuksiin, saa nähä saavatko kuntoon. Tuntuu typerältä valittaa tuollasesta mutta ei se kyllä tämänhintaseen kotteroon oikein kuulu tuollanen sirinä näillä kilometreilla.

A

Nyt kun otit asian puheeksi niin kerran on tullut itelle eteen kun auto oli ihan parkissa. Luulin, että olen popittanut apukuskin kajarin rikki ja se särkee kun musiikki soi hieman kovempaa. Sitten paikallistin että ääni ei tulekkaan kaiuttimesta ja ääni hävisi kun avasin hansikaslokeron ja ei ole enää esiintynyt tätä ääntä.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy