Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

avtsi

Onkohan webaston käytöstä moottorin kannalta jotain teoreettista hyötyä kovilla pakkasilla? Ilmeisestihän webasto ei moottoria lämmitä, mutta olen pannut merkille, että moottorin alla on sula lätäkkö aina webaston käytön jälkeen. Teoriassa ainakin siis moottoritilan lämpötila nousee webastoa käyttäessä.

Ajattelin tänään mittailla minkälainen merkitys tuolla moottoritilan lämpötilaan on, mutta onkohan esim. 10c lämpötilan muutoksella mitään käytännön merkitystä moottorin lämpötilaan webaston 20-30min käyttöajalla? Onko kukaan tämmöistä pohtinut?

Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

M_M

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 26.01.22 - klo:13:27
Ilmeisestihän webasto ei moottoria lämmitä, mutta olen pannut merkille, että moottorin alla on sula lätäkkö aina webaston käytön jälkeen.

Webaston pakoputki tohottaa suoraan alaspäin, olisiko se lätäkkö kuitenkin vain kuumien pakokaasujen sulattama...?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

sprint

Luulis että tässäkin automallissa olisi mahdollista saada muutettua webaston ohjaus siten että lämmittää myös moottoria eikä ensisijaisesti ohjaamoa. VCDS

avtsi

Lainaus käyttäjältä: M_M - 26.01.22 - klo:13:28
Webaston pakoputki tohottaa suoraan alaspäin, olisiko se lätäkkö kuitenkin vain kuumien pakokaasujen sulattama...?
Ja kuuma ilma nousee ylöspäin, ainakin teoriassa lämmittäen moottoritilaa. Laitoin ihan mielenkiinnosta webaston hyrisemään ja mittaan 20min päästä onko mitään vaikutusta moottoritilan lämpötilaan.
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

avtsi

Lainaus käyttäjältä: avtsi - 26.01.22 - klo:13:58
Ja kuuma ilma nousee ylöspäin, ainakin teoriassa lämmittäen moottoritilaa. Laitoin ihan mielenkiinnosta webaston hyrisemään ja mittaan 20min päästä onko mitään vaikutusta moottoritilan lämpötilaan.
20min jälkeen infrapunamittari näytti moottoritilassa 2-4c, auton ulkopuolelta mitattuna -2c. Eli ei nyt merkittävää nousua ainakaan tässä ajassa.
Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

duke7

Kyllähän siinä jonkunlainen lämmitys tulee ainakin siinä kohtaa kun käynnistää polttomoottorin ja se pienen kierron lämmin neste ja moottorin kylmä neste sekoittuu. Ei toki auta käynnistyshetkeen mitään 😁

makelja

Lainaus käyttäjältä: sprint - 26.01.22 - klo:13:48
Luulis että tässäkin automallissa olisi mahdollista saada muutettua webaston ohjaus siten että lämmittää myös moottoria eikä ensisijaisesti ohjaamoa. VCDS

Tätä on jo aiemmin selvitetty, ja ei ainakaan kovin helposti onnistu. Vesikierto on eri suuntaan Webastolla ja normi lämmityksessä.

Scodillac

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.01.22 - klo:20:59
En nyt usko tätä. Mulla on 2017 mallin gte (siis tehty kesällä 2016) ja kyllä lataa 12V akkua samalla kun ajoakkua. En nyt muista tehtiinkö näitä edes 2016 vuosimallia.

En tiedä tuosta -17 mallista, mutta oma GTE on 2016 vm, eikä lataa 12V akkua Ajoakkua ladatessa.
Ajan työmatkat sähköllä ja weba on käytössä joka päivä, vähintään viikottain joudun käyttämään ylläpitolaturia,kun herjaa akun matalaa varaustasoa ?
VW Passat GTE My16
Skoda Superb HB 1.4 TSI L&K  My17

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Scodillac - 26.01.22 - klo:16:19
En tiedä tuosta -17 mallista, mutta oma GTE on 2016 vm, eikä lataa 12V akkua Ajoakkua ladatessa.
Ajan työmatkat sähköllä ja weba on käytössä joka päivä, vähintään viikottain joudun käyttämään ylläpitolaturia,kun herjaa akun matalaa varaustasoa ?

Oletko mitannut? Akku voi myös olla tiensä päässä.

Scodillac

En, kun ei ole tarpeeksi luotettavaa mittaria. OBD11 mukaan kaikki on ok...mutta kun webastoa ei käytä tai ajaa polttomoottorilla, ongelmia ei ole.
VW Passat GTE My16
Skoda Superb HB 1.4 TSI L&K  My17

Immunity

Jos muistaisi huomenna reissun jälkeen mitata 12v akun jännitteen, kun ajoakut ajettu tyhjäksi. Sen jälkeen käyttää webaa 30 min ja laittaa vaikka muita virrankuluttajia päälle. Tämän jälkeen mittaa 12v akun jännitteen uudelleen. Sitten auto lataukseen. Voisi toki seurailla latauksen ajankin tapahtuuko mitään latausta ja missä vaiheessa, mutta ei siinä viiti 3h päivystää. Mutta eikös se riitä latauksen päätteeksi katsoa, mikä 12v akun jännite on? Jos lähelle sama kuin ajon päätteeksi, niin lataa 12v akkua ajoakkuja ladatessa? Sanokaas viisaammat...

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 26.01.22 - klo:22:02
Jos muistaisi huomenna reissun jälkeen mitata 12v akun jännitteen, kun ajoakut ajettu tyhjäksi. Sen jälkeen käyttää webaa 30 min ja laittaa vaikka muita virrankuluttajia päälle. Tämän jälkeen mittaa 12v akun jännitteen uudelleen. Sitten auto lataukseen. Voisi toki seurailla latauksen ajankin tapahtuuko mitään latausta ja missä vaiheessa, mutta ei siinä viiti 3h päivystää. Mutta eikös se riitä latauksen päätteeksi katsoa, mikä 12v akun jännite on? Jos lähelle sama kuin ajon päätteeksi, niin lataa 12v akkua ajoakkuja ladatessa? Sanokaas viisaammat...

Voit vaikka mitata samantien akun navoista kun tökkäät auton lataukseen.

biili_

Minun tietojeni mukaan vuosimallit 2016-2018 lataavat 12V akkua aina, kun tarve on. Vaikka parkissa hybridiakun kautta, jos ei muuta energiaa ole saatavilla.

Jostain syystä facelift malliin 2019 ja siitä eteenpäin tuota on rajoitettu kovasti ja joillekkin tutuille on nyt uusiin autoihin jouduttu asentamaan pistoke akkulaturia varten. Eli saa laittaa kaksi johtoa auton keulaan, kun laittaa parkkiin  :)

Immunity

Noniin, nyt sitten itse todettua faktaa 12v akun latauksesta, kun ajoakkuja ladataan:

12,37V - auto tullut ajosta pihaan, ajoakut tyhjät
12,04V - webasto, parkit ja radio ollut päällä 20 min
12,00V - veikkaus että käytiin tässä, kun herja "12v akku heikko"
12,06V - mitattu heti herjan jälkeen, mutta samalla webaston pöhötys (myös virran kulutus) pieneni, kun lämmöt kohdallaan. Webasto jäi kuitenkin päälle. Tähän myös jäätiin 30 min jälkeen
14,85V - heti kun auto laitettu lataukseen eli lataa välittömästi

Katsotaan, kun akku oli kyykytetty noin alas, jatkuuko lataus, kun ajoakut täynnä/ latauspiuha vielä kiinni. Voi myös päätellä näistä lukemista, ettei 12v akku ole enää ihan parhaassa terässä.

Ja kyseessä oli vm. 2016 GTE & käyttöönotto 3/2016 ja alkuperäinen akku.

Pushead

Hyvää tieto, kiitos näistä. Tätä jatkuvasti spekuloidaan kaikkien näiden plugarimallien yhteydessä, nyt on todettua tietoa. Kiinnostaisi myös lataako, jos pääset akuilla ajoon?

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 27.01.22 - klo:18:36
Katsotaan, kun akku oli kyykytetty noin alas, jatkuuko lataus, kun ajoakut täynnä/ latauspiuha vielä kiinni.

Todennäköisesti ei jatka, koska latauslaite katkaisee sähkön autolle.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

BasicDude

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 27.01.22 - klo:18:36
Noniin, nyt sitten itse todettua faktaa 12v akun latauksesta, kun ajoakkuja ladataan:

12,37V - auto tullut ajosta pihaan, ajoakut tyhjät
12,04V - webasto, parkit ja radio ollut päällä 20 min
12,00V - veikkaus että käytiin tässä, kun herja "12v akku heikko"
12,06V - mitattu heti herjan jälkeen, mutta samalla webaston pöhötys (myös virran kulutus) pieneni, kun lämmöt kohdallaan. Webasto jäi kuitenkin päälle. Tähän myös jäätiin 30 min jälkeen
14,85V - heti kun auto laitettu lataukseen eli lataa välittömästi

Katsotaan, kun akku oli kyykytetty noin alas, jatkuuko lataus, kun ajoakut täynnä/ latauspiuha vielä kiinni. Voi myös päätellä näistä lukemista, ettei 12v akku ole enää ihan parhaassa terässä.

Ja kyseessä oli vm. 2016 GTE & käyttöönotto 3/2016 ja alkuperäinen akku.

Tuo 12,37 ajon jälkeem kertoo että akku on tosiaan aika finaalissa.

mattix

Aika monta vanhempaa GTE-autoa tullaan viemään huoltamoille laveteilla mitä ihmeellisempien ongelmia takia, kun oikeana syynä on 5v+ ikäinen elinkaarensa lopussa oleva akku.

Normaaliauton akun loppu tulisi esiin jo aiemmin kylmäkäynnistyksissä ja webaston käytöllä, mutta kun nämä vempeleet antavat sähköä käyttöakulle joka ajoakun latauksessa, niin ongelma tulee esiin vasta aivan kalkkiviivoilla.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 27.01.22 - klo:18:36
Noniin, nyt sitten itse todettua faktaa 12v akun latauksesta, kun ajoakkuja ladataan:

12,37V - auto tullut ajosta pihaan, ajoakut tyhjät
12,04V - webasto, parkit ja radio ollut päällä 20 min
12,00V - veikkaus että käytiin tässä, kun herja "12v akku heikko"
12,06V - mitattu heti herjan jälkeen, mutta samalla webaston pöhötys (myös virran kulutus) pieneni, kun lämmöt kohdallaan. Webasto jäi kuitenkin päälle. Tähän myös jäätiin 30 min jälkeen
14,85V - heti kun auto laitettu lataukseen eli lataa välittömästi

Katsotaan, kun akku oli kyykytetty noin alas, jatkuuko lataus, kun ajoakut täynnä/ latauspiuha vielä kiinni. Voi myös päätellä näistä lukemista, ettei 12v akku ole enää ihan parhaassa terässä.

Ja kyseessä oli vm. 2016 GTE & käyttöönotto 3/2016 ja alkuperäinen akku.

Jatketaan kysymyksille vastauksia:

12V akun lataaminen loppuu, kun ajoakut ladattu. Jännite oli 12,24V ajoakkujen latauksen päätteeksi, eli sen perusteella 12V akku olisi tarvinnut lisää latausta, mutta sitä ei tapahdu.

12V akun lataaminen alkaa välittömästi, kun auto "käynnistetään" eli auto on paikallaan parkissa ja sähkömoottorin käynnistyksen "READY" palaa kojetaulussa. Ei siis vaadi auton liikkumista.

Koska 12V akun jännite oli noin alhainen (12,24V), ei teoria "sitä ladataan aina ajoakuista, kun tarve" pidä paikkaansa. Eli ei lataa auton seisoessa virrat pois päältä, vaikka webasto kyykyttäisi 12V akkua.

Kuten mattix laittoi, niin näissä vehkeissä akku saadaan käytettyä aivan viimeisille metreille asti, kun se on ns. aina ylläpitolaturissa. Oma akku on selvästi tiensä päässä, kun ei jaksa enää pitää virtaa.

Pushead

Mistä mittasit jännitteet?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 30.01.22 - klo:09:33
Jatketaan kysymyksille vastauksia:

12V akun lataaminen loppuu, kun ajoakut ladattu. Jännite oli 12,24V ajoakkujen latauksen päätteeksi, eli sen perusteella 12V akku olisi tarvinnut lisää latausta, mutta sitä ei tapahdu.

12V akun lataaminen alkaa välittömästi, kun auto "käynnistetään" eli auto on paikallaan parkissa ja sähkömoottorin käynnistyksen "READY" palaa kojetaulussa. Ei siis vaadi auton liikkumista.

Koska 12V akun jännite oli noin alhainen (12,24V), ei teoria "sitä ladataan aina ajoakuista, kun tarve" pidä paikkaansa. Eli ei lataa auton seisoessa virrat pois päältä, vaikka webasto kyykyttäisi 12V akkua.

Kuten mattix laittoi, niin näissä vehkeissä akku saadaan käytettyä aivan viimeisille metreille asti, kun se on ns. aina ylläpitolaturissa. Oma akku on selvästi tiensä päässä, kun ei jaksa enää pitää virtaa.

Akku selkeästi ihan kuollut. Jos auto on ajoakun latauksessa joka päivä eli 12v akkua ladataan oletettavasti ajojen lisäksi joku 4h niin selkeästi 12v akku on död. Tuolla latauksella ehjä akku olisi helposti koko ajan täynnä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Immunity


avtsi

Osaisiko joku avata vähän tuota e-managerin toimintalogiikkaa; millon lataus alkaa ja loppuu, millon lämmitys alkaa ja loppuu? Tuntuu, että useammin on akku vajaa kuin täynnä kun ajastuksen jälkeen lähden liikenteeseen.

Alempi varausraja asetettu 50%, latausvirta max.

Pari esimerkkiä:

Lähdin liikenteeseen 20 minuuttia ajastetun ajan jälkeen. Akku oli noin 85% täynnä, lämmitys yhä päällä. Alkaako auto siis lähtöajan jälkeen käyttämään lämmitykseen virtaa akusta eikä laturista?

Lähdin liikenteeseen tunnin ajastettua aikaa aiemmin. Auto luonnollisesti kylmä, mutta akku jo lähes täynnä. Jotenkin kuvittelin, että tuon ajastuksen idea olisi ajoittaa lataus loppumaan kutakuinkin lähtöaikaan, jotta akku olisi mahdollisimman lämmin liikkeelle lähtiessä? Jos tuo tunnin etuajassa on jo täynnä, niin sehän on taas kylmä kun lähdetään liikkeelle.

Ex. 2013 VW Golf 1.4TSI ACT
2017 Golf GTE

ZimKork

Vastaamatta varsinaiseen kysymykseen, ainakin valikoissa on mahdollisuus laittaa tai poistaa ruksi kohtaan "lämmitetäänkö akkuvirralla". Jos tuon ruksin ottaa pois niin ei ainakaan käytä akkuvirtaa siihen.

akk

^^ Jotta auto osaisi ajastaa latauksen loppumisen juuri lähtöhetkeen, pitäisi sen tietää saatavilla oleva latausvirta. Mutta sehän voi olla eri esim. kotona kuin työpaikalla. Siksi kai tuo ladataan varmuuden vuoksi ajoissa täyteen kuin liian myöhään. Saman huomaisin että jos ajatuksesta aktivoi "halvemman tariffin käytön", ja sen alkamisajaksi laittaa 22:00, niin heti kuin kello on tuo 22, alkaa lataus...ei jää odottelemaan. En tiedä voisiko tällä asetuksella kikkailla siten että laittaa halvemman tariffin aloitusajaksi kl. 4:00 jos lähtö on vaikka 7:00. Toki tuo aika riippuu akun varaustasosta ja lataustehosta, mutta ns. vakio-olosuhteissa voisi onnistua.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 30.01.22 - klo:09:33Kuten mattix laittoi, niin näissä vehkeissä akku saadaan käytettyä aivan viimeisille metreille asti, kun se on ns. aina ylläpitolaturissa. Oma akku on selvästi tiensä päässä, kun ei jaksa enää pitää virtaa.

Tainnut valmistaja hoksata tämän ominaisuuden, koska tämä on ensimmäinen autoni ikinä, jossa tulee joka huollossa erillinen kuitti akkutestistä.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 01.02.22 - klo:12:09
Tainnut valmistaja hoksata tämän ominaisuuden, koska tämä on ensimmäinen autoni ikinä, jossa tulee joka huollossa erillinen kuitti akkutestistä.

Mun mielestä mulla on aina tullut 12 V akun akkutestin kuitti jo monta vuotta huollon yhteydessä, vaikka ei ole edes ollut hybridiautot kyseessä.
VW Passat Variant GTE

Farao

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 01.02.22 - klo:13:05
Mun mielestä mulla on aina tullut 12 V akun akkutestin kuitti jo monta vuotta huollon yhteydessä, vaikka ei ole edes ollut hybridiautot kyseessä.

Mä jotenkin luulin, että tottakai kaikki tuon tekee, kun Fiatissakin moinen tulee jokavuotisen perushuollon mukana kaikkineen. Tarviikko näitä muka nykypäivänä edes kysellä erikseen...

Immunity

Akkutesti tehty pitkään itsellä muillakin merkeillä. Mutta ilmeisesti vain jännitteen mittaus ja lataako?

Mulla tehtiin juuri äsken tammikuun lopussa tarkistushuollon yhteydessä testi, niin lukee testilapussa "kunnossa - lataa, lämpötila 19 astetta, jännite 12,33V". Eli yhtä tyhjän kanssa. Kait se nyt jotain lataa, ei ole täysin kuollut akku. Ja jos ei kuormitustestiä edes tehdä, ni tuolla lapulla tee minusta mitään. Eikä 12,33V nyt ihan kunnossa olevaltakaan kuulosta suoraan ajosta eli latauksesta tulleelta akulta.

ZimKork

Kyllähän kaikkiin huoltoihin kuuluu se "perus" akun testaus - eli juurikin jännite ja lataus, mutta ei siitä erillistä lappua ole tullut minulle aiemmin. Tosin tämä on ensimmäinen Volkkari että onkohan sitten merkillä tapana tehdä siitä erillinen kuitti. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä huomio tämä asia, että tällä autolla voi ajaa akun huomaamattaan kuoliaaksi.

fleetway

Miten luistoneston saa pois päältä -20 vuoden facelift gte passagista?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy