Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 04.01.22 - klo:13:30
Itsellä herjasi alhaista 12v akun varaustasoa kovilla pakkasilla ensimmäistä kertaa, vaikka auto on ns. aina ajoakut latauksessa. Ruudulla luki, että sammuta infortainment näyttö tai käynnistä polttomoottori.

....

Jännä vain,  että käskee käynnistämään polttomoottorin?

Nyt täytyy nolona myöntää: näin tuon herjan viimeksi vilaukselta, ja tänään herja tuli uudestaan. Nyt kerkesin lukea sen huolella. Ei lukenutkaan polttomoottori vaan "käynnistä moottori". Kuvaa en kerennyt ottaa, kun niin nopeasti näytöltä häviää.  :-\

Auto ollut laturissa koko yön ja kaikkien ajojen välissä tänään (ainakin 5 reissua). Weba myös päällä jokaista starttia ennen, mutta silti tuli herja tuolle 12v akulle. Eli sekä ajossa ja piuhassa mahdollisuus latautua. Taitaa olla siis tiensä päässä tuo akku.

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 11.01.22 - klo:18:40Weba myös päällä jokaista starttia ennen, mutta silti tuli herja tuolle 12v akulle.

Webastohan tyhjentää akkua käydessään. Siksihän on vanha ohje "aja vähintään kaksi kertaa se aika kuin lämmitit Webastolla jotta akku ehtii latautua takaisin".

duke7

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 11.01.22 - klo:19:42
Webastohan tyhjentää akkua käydessään. Siksihän on vanha ohje "aja vähintään kaksi kertaa se aika kuin lämmitit Webastolla jotta akku ehtii latautua takaisin".
Joo mutta näissä se 12V akku latautuu kun ajoakkuja lataa. 
Ja toi aika on kyllä vähän liioittelua muutenkin, ainakin täällä etelässä riittää keskimäärin kun ajaa sen mitä käyttää webaa. Kovimmilla pakkasilla se ei riitä mutta niitä harvoin. Ja tämä siis edellisen dieselin perusteella lausuttua.

Soppa

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.01.22 - klo:20:25
Joo mutta näissä se 12V akku latautuu kun ajoakkuja lataa. 

Riippuen vuosimallista. Vanhemmissa ei lataa.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Soppa - 11.01.22 - klo:20:32


Riippuen vuosimallista. Vanhemmissa ei lataa.
En nyt usko tätä. Mulla on 2017 mallin gte (siis tehty kesällä 2016) ja kyllä lataa 12V akkua samalla kun ajoakkua. En nyt muista tehtiinkö näitä edes 2016 vuosimallia.

Mustalaa

Tänään (ti) kävin aamulla tekemässä autoon ajastuksen tunnin päähän -18 °C lämpötilassa, autolla viimeksi ajettu lauantaina. Akku näytti olevan puolillaan, vaikka johto oli kiinni ja herjasi mittaristossa lataushäiriötä ja kehotti menemään korjaamolle  ???. Tein kuitenkin ajastuksen ja kävin irroittamassa latausjohdon. Auto lähti samantein lataamaan ja käynnisti samantein webastonkin. Lähtiessä ei enää herjannut mitään. Ja muita ajastuksia ei ollut, jonka vuoksi lataus olisi ollut vain puolessa välissä.

Onko muilla herjannut latausvirhettä tms? Käytössä ihan latausasema, eikä auton mukana tullut "väliaikaislaturi".
Entä onko kellään havaintoa tuon faceliftin webaston sielunelämästä? Jos tahdon auton olevan lämmin 9:30, niin ei se paljoa lämmitä mieltä, että webasto pauhaa 8:30-9  >:(. Mahtaakohan tilanne parantua yhtään uusimmalla infotainmentin softalla? Tai eManagerin aiemmin puhutut bugit, eli vaihtamalla ajastuksesta päivän ja ajan niin vain toinen tallentuu? Vai pitäisköhän vaan ajastaa lähtöaika ilman lämmitystä ja käynnistää webasto haluttuun aikaan kaukosäätimellä...
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Immunity

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 11.01.22 - klo:20:25
Joo mutta näissä se 12V akku latautuu kun ajoakkuja lataa. 

Mistä tuo tieto on tarkemmin peräisin? Häiritsee itseä, kun niin monta eri näkemystä asiasta. Siksi laitoinkin tuosta aiemmin viestiä, että missä kaikissa tilanteissa 12v akku latautuu. Kun saisi siis täyden varmuuden asialle. Liikkeetkin puhuu mitä sattuu ja ristiin...

Toisaalta tuo taas tukisi päivän ajoja miettien, että ei lataa, kun ajoakkuja ladataan. Weba huuti huomattavasti kauemmin, kuin autolla ajettiin, mutta oli se auto laturissakin sitten taas kaikista eniten ajallisesti. Silti pukkaa herjaa 12v akusta.

Mietin, että pitääkö ajoakku olla täysi, ennen kuin ladatessa huomioi 12v akun. Moottorilla sitten lataa aina ajossa? Tyhmältä sekin kuulostaisi.


o.b.

Laittamalla yleimittarin kiinni akun napoihin saa helpoimmin oikean vastauksen. Ajossa voi käyttää tupakansytyttimeen laitettavaa USB laturia, joka näyttää myös jännitteen.

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 11.01.22 - klo:21:49
Tänään (ti) kävin aamulla tekemässä autoon ajastuksen tunnin päähän -18 °C lämpötilassa, autolla viimeksi ajettu lauantaina. Akku näytti olevan puolillaan, vaikka johto oli kiinni ja herjasi mittaristossa lataushäiriötä ja kehotti menemään korjaamolle  ???. Tein kuitenkin ajastuksen ja kävin irroittamassa latausjohdon. Auto lähti samantein lataamaan ja käynnisti samantein webastonkin. Lähtiessä ei enää herjannut mitään. Ja muita ajastuksia ei ollut, jonka vuoksi lataus olisi ollut vain puolessa välissä.

Onko muilla herjannut latausvirhettä tms? Käytössä ihan latausasema, eikä auton mukana tullut "väliaikaislaturi".
Entä onko kellään havaintoa tuon faceliftin webaston sielunelämästä? Jos tahdon auton olevan lämmin 9:30, niin ei se paljoa lämmitä mieltä, että webasto pauhaa 8:30-9  >:(. Mahtaakohan tilanne parantua yhtään uusimmalla infotainmentin softalla? Tai eManagerin aiemmin puhutut bugit, eli vaihtamalla ajastuksesta päivän ja ajan niin vain toinen tallentuu? Vai pitäisköhän vaan ajastaa lähtöaika ilman lämmitystä ja käynnistää webasto haluttuun aikaan kaukosäätimellä...

Ei ole todellakaan havaintoa, miten lämppärin pitäisi toimia ajastettuna. Tätä samaa olen koittanut selvittää. Se on ihan muutama kerta, kun olen ylipäätään saanut Webaston (vai minkä merkkinen lämppäri nyt onkaan) päälle ajastetusti. Yksi näistä kerroista oli arvatenkin huoltoliikkeen pihalla, jossa koitin näyttää, että ei tämä toimi. :)

Olisipa jossain ohje tähän miten asioiden pitäisi toimia, olisi edes joku, mihin verrata. Mutta ei ole.

Lisäksi tuntuu siltä, että joskus lämmittää liian vähän aikaa, vaikka olen laittanut kaukosäätimestä lämmityksen päälle. Mitään akkuherjaa ei näy ikinä ruudulla ja viimeksi kesällä huollossa 12 V akku näytti olleen kunnossa. Joten en ymmärrä tuotakaan, miksi välillä jättää kesken. Liittyyköhän jotenkin siihen, että jos on jotain muita ajastuksia päällä, niin niiden alkaminen tai loppuminen stoppaisi Webastonkin...? Välillähän sähköinen lämmitys loppuu esim. siihen, kun avaat auton lukituksen ja joskus muistaakseni on Webastokin lopettanut pöhöttämisen.

Ei ota selvää, ei millään.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 11.01.22 - klo:23:47
Mistä tuo tieto on tarkemmin peräisin? Häiritsee itseä, kun niin monta eri näkemystä asiasta. Siksi laitoinkin tuosta aiemmin viestiä, että missä kaikissa tilanteissa 12v akku latautuu. Kun saisi siis täyden varmuuden asialle. Liikkeetkin puhuu mitä sattuu ja ristiin...

Toisaalta tuo taas tukisi päivän ajoja miettien, että ei lataa, kun ajoakkuja ladataan. Weba huuti huomattavasti kauemmin, kuin autolla ajettiin, mutta oli se auto laturissakin sitten taas kaikista eniten ajallisesti. Silti pukkaa herjaa 12v akusta.

Mietin, että pitääkö ajoakku olla täysi, ennen kuin ladatessa huomioi 12v akun. Moottorilla sitten lataa aina ajossa? Tyhmältä sekin kuulostaisi.
Ihan omat kokemukset runsaasta webaston käytöstä pelkällä sähköllä ajaen. Olis se 12V mennyt tyhjäksi jos ei lataisi seinästä.
Tätä myös monet ihan mittaili täällä joskus vuosi tai kaksi sitten ja aina tulos oli että lataa 12V akkua seinästä.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 12.01.22 - klo:08:49
Ihan omat kokemukset runsaasta webaston käytöstä pelkällä sähköllä ajaen. Olis se 12V mennyt tyhjäksi jos ei lataisi seinästä.
Tätä myös monet ihan mittaili täällä joskus vuosi tai kaksi sitten ja aina tulos oli että lataa 12V akkua seinästä.

Aivan, aivan. Kuitenkin sähkömoottorilla ajaessa 12v akun pitäisi kyllä aina latautua,  eli ei pitäisi mennä tyhjäksi, vaikka ei ajoakkujen lataus 12v akkua lataisi. Samalla periaatteella kuin tavallisessa autossa, jos ajoa on enemmän kuin Weban käyttöä ajallisesti.

Täytyy kaivaa tuo akku esille takakontista ja mitata se ihan itsekin, mitä se näyttää. Uskon enemmän siihen, että pitäisi 12v akku latautua samalla, kun ajoakkuja ladataan, mutta nämä viime aikojen herjat puoltaisi toisin. Toki 5v vanha on akkukin, joten voi olla siitäkin kiinni.

Mutta kohta selvinnee, kun katsoo yleismittarilla, latautuuko samalla ;D

a_jaba

Eikös täällä ollut viime talvena paljon tätä samaa ihmettelyä 12V akkuun liittyvistä virheilmoituksista ja jokainen vuorotellen joutui toteamaan että akku on vaihtokunnossa.

Eli jos 12V herjaa ilmestyy näyttöön niin suosiolla akku vaihtoon.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

makelja

Muttakun se maksaa.
Käydään ensin kaikki muut vaihtoehdot läpi ja käytetään niihin satoja euroja ja sitten ostetaan se halvin Sznejderin akku, kun kaikki fyrkat on kulutettu siihen "vian"etsintään.  ;D

Ja tämä oli vain sarkasmia.

mattix

Aina kun alkaa ihmeen herjoja vilahtelemaan näytössä, katse kannattaa kohdistaa akkuun.

Kerran ihmettelin ongelmia aika hyvin varustellussa bemarissani ja nollasin vikakoodit. Huonon akun takia auto kyykkäsi ja joulukuusi vilahti mittaristossa sekä tonnin kongi paukahti kaiuttimista.

Syy oli siis akussa ja se generoi 52 eri vikakoodia.

Samanlaisia vehkeitä on nämä pasuunat. Huono akku saa auton kaikkine moduuleineen aivan sekaisin. Akku vaihtoon.

Mustalaa

Juu monesti nykyautoissa 12v akku aiheuttaa ihmeellisiä ongelmia ja sen vaihdolla on hyvä lähteä liikkeelle, varsinkin jos akulla on ikää. Omalla kohdallani en oikein jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi tuo 12v akku. Kuitenkin puhutaan kaksi vuotta vanhasta autosta. Toki voihan siellä olla joku tehtaan varaston perältä kaivettu jämäakku.

Käsitin sen ilmoituksen nimenomaan koskeneen hybridijärjestelmää, koska tosiaan ajoakun lataus oli pysähtynyt puoleenväliin ja latausjohdon uusiksi laittamalla kaikki pelasi normaalisti. Mitään ajastuksia ei ollut päällä ja kylmemmilläkin keleillä oli latailtu ja ajeltu. Yleensähän syy puolillaan olevaan akkuun minulla on eManagerin bugi, jossa päivämäärä ja kellonaika molemmat eivät suostu tallentumaan ja auto suunnittelee lataavansa ajoakun loppuun vääränä päivänä. Toivotaan hetken häiriötä ja seurataan tilannetta. Jos tekee toiste, niin käyn näyttämässä autoa huollossa ennen vuosihuoltoa. Myyjän takuuta on vielä jäljellä puoli vuotta.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

Immunity

Lainaus käyttäjältä: makelja - 12.01.22 - klo:15:01
Muttakun se maksaa.
Käydään ensin kaikki muut vaihtoehdot läpi ja käytetään niihin satoja euroja ja sitten ostetaan se halvin Sznejderin akku, kun kaikki fyrkat on kulutettu siihen "vian"etsintään.  ;D

Ja tämä oli vain sarkasmia.

Haha  :D Juuri näin!

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: mattix - 12.01.22 - klo:16:57
Kerran ihmettelin ongelmia aika hyvin varustellussa bemarissani ja nollasin vikakoodit. Huonon akun takia auto kyykkäsi ja joulukuusi vilahti mittaristossa sekä tonnin kongi paukahti kaiuttimista.

Itse olen tottunut Jaguarien kanssa samaan. Useamman kyseisen merkin yksilön omistaneena, aina kun tuli mitä tahansa omituista ruutuun, ensimmäisenä tarkistetaan akun varaus. Oli jopa kolmannen Jaggen ostotilanteessa hyödyllinen tieto. Auto oli seissyt muutaman viikon autoliikkeessä ja johan koeajo tarjosi virheilmoitusta ja vikakoodia jos jonkin moista. Kaikki itselle entuudestaan tuttuja "akku tyhjä" oireita. Myyjälle kauhistelin että kiva auto, mutta taitaa olla aika paljon työsarkaa. Säikähtänyt myyjä antoi kivasti alennusta. Itse ajoin kotiin, laitoin Ctek-laturiin päiväksi ja nollasin vikakoodit. Kas kun oli taas viaton auto pitkäksi aikaa.  ;D

Lainaus käyttäjältä: MustalaaJuu monesti nykyautoissa 12v akku aiheuttaa ihmeellisiä ongelmia ja sen vaihdolla on hyvä lähteä liikkeelle, varsinkin jos akulla on ikää. Omalla kohdallani en oikein jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi tuo 12v akku. Kuitenkin puhutaan kaksi vuotta vanhasta autosta. Toki voihan siellä olla joku tehtaan varaston perältä kaivettu jämäakku.

Käsitin sen ilmoituksen nimenomaan koskeneen hybridijärjestelmää, koska tosiaan ajoakun lataus oli pysähtynyt puoleenväliin ja latausjohdon uusiksi laittamalla kaikki pelasi normaalisti.

Akun varaukseen vaikuttaa muukin kuin akun ikä. Seisominen tyhjentää rajusti parissa viikossakin. Pakkanen vaikuttaa paljon. Silläkin on väliä herjaako joka kerta, vai satunnaisesti viikon parin välein, tällöin voi miettiä miten on juuri sitä ennen ajellut tai ladannut.

Tuohon mainitsemaasi tapahtumaan, autossahan oli latausprosessi jostain syystä keskeytynyt, tämähän voi hyvinkin olla syynä siihen ettei akku ole kunnon latingissa? Moni täällä on sitä mieltä että 12V akku latautuu samalla kuin ajoakkukin, joten jos koko prosessi katkesi tuolla kertaa, akkuvaroitus olisi looginen lopputulos?

Jarppi_113

Moi!
Mikähän mahtaa olla vikana, kun e-managerista laittaa ajastetun lähdön Ma-Pe, niin tiistaina näyttää ruudussa: seuraava lähtöaika Torstai klo. xx:xx. Kaikki päivät on ruksittu että lataa joka aamu. Jostain syystä "hyppää" aina päivän yli. We connectissa näkyy kuitenkin normaalisti.

kvahtera

Moro.
Pari viikkoa sitten ilmestyi varoitus huutomerkin kera: hybridijärjestelmän vika, seis. Auto merkkiliikkeeseen koska akkutakuu on vielä voimassa. Autoon vaihdettiin laturin ja ptc-vastuksen välinen johto. Loppulasku karvan alle 1700. Suurin osa laskusta on työtä, tunteja mennyt kuulemma 9,5. Mielipiteitä?

Wiiseli

Jouduitko siis itse maksamaan vai menikö takuun piiriin?
PASSAT GTE VM. 2020

kvahtera

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 14.01.22 - klo:12:43
Jouduitko siis itse maksamaan vai menikö takuun piiriin?
Itse sain maksaa, koska ei ollut akkutakuun piiriin kuuluva vika. Liikkeen tarkempi kuvaus vianetsinnän monimutkaisuudesta kyllä selittää asiaa. Ilmeisesti korkeajännitejärjestelmän vianetsintä vaan on hidasta.

Wiiseli

No oli kyllä aikasen kallis korjaus, jos miettii et meni reilu yks työpäivä ja piuha. Marmorilla hinnat kohillaan. Tietääkö joku mistä löytyis tietopaketti mitä siihen akkutakuuseen kuuluu?
PASSAT GTE VM. 2020

ukormi

Lainaus käyttäjältä: kvahtera - 14.01.22 - klo:12:35
Moro.
Pari viikkoa sitten ilmestyi varoitus huutomerkin kera: hybridijärjestelmän vika, seis. Auto merkkiliikkeeseen koska akkutakuu on vielä voimassa. Autoon vaihdettiin laturin ja ptc-vastuksen välinen johto. Loppulasku karvan alle 1700. Suurin osa laskusta on työtä, tunteja mennyt kuulemma 9,5. Mielipiteitä?
Luulisi että tuollainen johto ei ole kulutustavaraa ja kuuluisi takuun piiriin vaikka varsinainen takuu olisikin jo ohi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

akk

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 14.01.22 - klo:13:15
No oli kyllä aikasen kallis korjaus, jos miettii et meni reilu yks työpäivä ja piuha. Marmorilla hinnat kohillaan. Tietääkö joku mistä löytyis tietopaketti mitä siihen akkutakuuseen kuuluu?

Tuntuu ne muutkin osaavan veloittaa. Puolitutun hybridi-mersussa oli joku sulake mennyt, niin ettei järjestelmä enää toiminut. Annettu hinta korjaukselle merkkiliikkeessä oli noin 5000 â,¬ luokkaa. Ei ollut korjauttanut ja meinasi vaihtaa merkkiä volkkariin  ;D.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

pasila

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 14.01.22 - klo:13:15
No oli kyllä aikasen kallis korjaus, jos miettii et meni reilu yks työpäivä ja piuha. Marmorilla hinnat kohillaan. Tietääkö joku mistä löytyis tietopaketti mitä siihen akkutakuuseen kuuluu?

Tämä on muuten aika oleellinen kysymys, että mitä tuon akkutakuun piiriin kuuluu, jos siihen ei esim. tuo PTC-vastuksen johto kuulu? Aika erikoista kyllä, koska tuskin on kyseistä johtoa normi diesel pasuunassa. Kuinkahan yleistä näissä GTE:ssä on nuo hybridijärjestelmän viat, kun ainakin tänne foorumille niitä on nosteltu jonkinverran? Jos diesel pasuunan kanssa saa olla varpaillaan, että milloin hajoaa egr, hiukkasuodatin tai ADblue, niin jännittääkö GTE:n omistajat sitten hybridijärjestelmän vikavaloa..  :) Nuo Dieselin viat pystyy ehkä korjaamaan jokin nyrkkipajakin, mutta hintahan niille on tyypillisesti silti noin 1000â,¬/kpl. Hybridijärjestelmän vian pystyy varmaankin korjaamaan ainoastaan merkkiliike ja hintahaitari korjaukselle taitaa olla aika iso?

Tomber

Uuden avaimen hinta? gte pasuuna -16

Siimajalka

Nyt on tilanne sellainen, että latausjohto ei lukitu paikalleen ja latauksen merkkivalo syttyy punaisena. Jotain naksutusta ja piipausta pariin kertaan ensin kuuluu, mutta ei sitä varsinaista napsahdusta.

Eikä siinä kaikki, konepelti ei suostu aukeamaan - eli en mihinkään vapautuspainikkeeseen pääse käsiksi.

Avauskahva kyllä tuntuu oikealta, mutta konepelti ei raotu niinkuin pitäisi.

Onko tuttu vaiva?
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

makelja

Ei ole tuttu vaiva, mutta viittaa siihen että konepelti on jäätynyt kiinni. Siihen voisi auttaa että toinen vetää konepellin avauskahvasta, samalla toinen painaa konepeltiä vähän alaspäin ja sitten nostaa sitä. Itse latausliittimen ongelmaan en osaa sanoa mitään.
Jos ei auta, niin sitten vaan jonnekin lämpimään sulamaan koko auto muutamaksi tunniksi.

Siimajalka

Jasso, ehkä piuhan lukituskin oli jäässä. Suojakelin myötä näyttäisi lataaminenkin taas onnistuvan.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

nepax

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 22.01.22 - klo:17:17
Nyt on tilanne sellainen, että latausjohto ei lukitu paikalleen ja latauksen merkkivalo syttyy punaisena. Jotain naksutusta ja piipausta pariin kertaan ensin kuuluu, mutta ei sitä varsinaista napsahdusta.

Eikä siinä kaikki, konepelti ei suostu aukeamaan - eli en mihinkään vapautuspainikkeeseen pääse käsiksi.

Avauskahva kyllä tuntuu oikealta, mutta konepelti ei raotu niinkuin pitäisi.

Onko tuttu vaiva?

Tuttu vaiva silloin kun on päässyt lunta tai muuta kosteutta liittimeen. Latauspistoke ei joko lukitu paikalleen tai ei lähde pois.

Olen todennut vaimon hiustenkuivaajan olevan suhteellisen hyvä apu tähän vaivaan  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy