Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Immunity

Itse ajanut paljon niin kitkoilla kuin nastoilla. On niin täysin lämpövaihtelusta ja lumisateista kiinni, minkälainen tienpinta on ja kuinka liukas se on.

Eilen oli jostain syystä nastoillakin todella liukas keli, vaikka lunta ei ollut tullut yhtään ja pakkastakin oli vielä n. -14 astetta. Kai tuo tienpinnan liukkaus riippuu monesta säätekijästä. Se on varmaa, kun pakkanen laskee, yleensä silloin liukkaampaa, vaikka pysytään edelleen selvästi pakkasen puolella. Ja pito yleensä paranee, kun pakkanen kiristyy. Voiko johtua juuri siitä, että kun ilma kylmenee, on entistä kuivempaa ulkona ja toisinpäin. Vaikuttaa myös tienpintaan?

Kitkoillakin on ollut toisinaan todella liukkaita hetkiä, ja toisinaan tuntunut, että pitoa on kuin nastoilla ajaisi (siis ihan perstuntuma). Lumella taas kitkat voittaa nastarenkaat, jos on uudet renkaat alla. Jäällä nastaa ei voita mikään.

Tuohon sutimiseen vaikuttavat varmasti takapainoisuus, mutta etenkin sähkömoottorin vääntö. Vääntö kun tulee sähkömoottorilla "kerrasta peliin" ihan nollasta lähtiessä, niin helpommin sutii niin talvella kuin kesälläkin. Täytyy olla siis tarpeeksi löysä nilkka säätövaralla  :D


duke7

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.12.21 - klo:11:36
Webaston käyntiaika säädetään ilmastoinnin MENU nappulan takaa. Sieltä löytyy samanlainen kuvake, kuin Webaston nappulassa on. Sieltä säädetään aika, kuinka kauan Webasto on päällä. Sama lämmitysaika pätee niin ajastukseen kuin kaukosäätimestä laitettuna.
Sitä säätöä ei ilmeisesti enää ole faceliftissä. Täällä muistaakseni joku näin sanonut.
Pre-fl:ssä voi säätää tuolta.

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: Banned - 22.12.21 - klo:14:14
Tulikin tässä mieleen yksi todella ärsyttävä ominaisuus tuosta laatikosta. Auto ei pysy pakki päällä paikoillaan vaan lähtee valumaan, mikäli piha eteenpäin. Jos vaikka aikoo peruuttaa ruutuun ja iskee pakin päälle, nostaa jarrun niin auto valuu eteenpäin! Aivan saakelin rasittavaa.

Yritin äsken tätä saada aikaiseksi, mutta en löytänyt alamäkeä, jossa  auto valuisi eteenpäin, jos pakin laittaa päälle. Eikä taaksepäin, jos vaihde on eteen ja  edessä ylämäki. Siis vaihde on ensi P:llä, painetaan jarrua, vaihdetaan pakille - ja kun jarrun vapauttaa ja painaa kaasua, auto lähtee taaksepäin kuten pitääkin.

Varmaan jyrkässä mäessä voisi näinkin käydä, mutta eikö siin käsijarrun paiinikkeessa oleva autohold tms. ole tarkoitettu tuollaisiin tilanteisiin?
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 23.12.21 - klo:11:48
Itse ajanut paljon niin kitkoilla kuin nastoilla. On niin täysin lämpövaihtelusta ja lumisateista kiinni, minkälainen tienpinta on ja kuinka liukas se on.

Eilen oli jostain syystä nastoillakin todella liukas keli, vaikka lunta ei ollut tullut yhtään ja pakkastakin oli vielä n. -14 astetta. Kai tuo tienpinnan liukkaus riippuu monesta säätekijästä. Se on varmaa, kun pakkanen laskee, yleensä silloin liukkaampaa, vaikka pysytään edelleen selvästi pakkasen puolella. Ja pito yleensä paranee, kun pakkanen kiristyy. Voiko johtua juuri siitä, että kun ilma kylmenee, on entistä kuivempaa ulkona ja toisinpäin. Vaikuttaa myös tienpintaan?

Kitkoillakin on ollut toisinaan todella liukkaita hetkiä, ja toisinaan tuntunut, että pitoa on kuin nastoilla ajaisi (siis ihan perstuntuma). Lumella taas kitkat voittaa nastarenkaat, jos on uudet renkaat alla. Jäällä nastaa ei voita mikään.

Tuohon sutimiseen vaikuttavat varmasti takapainoisuus, mutta etenkin sähkömoottorin vääntö. Vääntö kun tulee sähkömoottorilla "kerrasta peliin" ihan nollasta lähtiessä, niin helpommin sutii niin talvella kuin kesälläkin. Täytyy olla siis tarpeeksi löysä nilkka säätövaralla  :D
Tien pinnan (kuten myös auton lasien) jäätyminen riippuu kastepisteestä, eikä niinkään sateesta. Pakkanen jäädyttää tienpinnan, kun ilman lämpötila sitten nousee ja samalla tulee kosteampaa ilmamassa härmistyy ilmassa oleva kosteus suoraan tienpintaan jääksi.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Banned

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 23.12.21 - klo:21:25
Yritin äsken tätä saada aikaiseksi, mutta en löytänyt alamäkeä, jossa  auto valuisi eteenpäin, jos pakin laittaa päälle. Eikä taaksepäin, jos vaihde on eteen ja  edessä ylämäki. Siis vaihde on ensi P:llä, painetaan jarrua, vaihdetaan pakille - ja kun jarrun vapauttaa ja painaa kaasua, auto lähtee taaksepäin kuten pitääkin.

Varmaan jyrkässä mäessä voisi näinkin käydä, mutta eikö siin käsijarrun paiinikkeessa oleva autohold tms. ole tarkoitettu tuollaisiin tilanteisiin?

Jyrkässä se näyttää pitävän, mutta sopivan loivassa jää ikään kuin vapaalle ja pakki kytkeytyy vasta kaasua painettaessa.
Passat GTE

tigutagu

Mistä ne sieltä otetaan käyttöön? En löytänyt järjestelmän asetuksista.
Ihme homma kun ei pääse millään kirjautumaan appiin. Webissä onnistuu, mutta sivusto sanoo että pitää hyväksyä käyttöehdot. ko. hyväksymislinkki ei kuitenkaan toimi..

Lainaus käyttäjältä: makelja - 19.12.21 - klo:12:07
Vaati uudelleen kirjautumisen autosta. Nyt taas toimii.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: tigutagu - 26.12.21 - klo:12:45
Mistä ne sieltä otetaan käyttöön? En löytänyt järjestelmän asetuksista.
Ihme homma kun ei pääse millään kirjautumaan appiin. Webissä onnistuu, mutta sivusto sanoo että pitää hyväksyä käyttöehdot. ko. hyväksymislinkki ei kuitenkaan toimi..
Tervetuloa vag- maailmaan. Tulet yllättymään miten paljon vagilla on ongelmia we connectin ja auton softien kanssa!😁
PASSAT GTE VM. 2020

makelja

#4687
Lainaus käyttäjältä: tigutagu - 26.12.21 - klo:12:45
Mistä ne sieltä otetaan käyttöön? En löytänyt järjestelmän asetuksista.
Ihme homma kun ei pääse millään kirjautumaan appiin. Webissä onnistuu, mutta sivusto sanoo että pitää hyväksyä käyttöehdot. ko. hyväksymislinkki ei kuitenkaan toimi..

MiB:n asetuksista, kohdasta käyttäjätilit. Mutta ensin pitää olla tili tehtynä täällä

https://identity.vwgroup.io/signin-service/v1/signin/d4653e5a-2042-4a08-8516-57ef8b8b6c8f@apps_vw-dilab_com?relayState=e5d4b8cbe466014bbc490e0acc82e26dc500110f#

Siellä saat lisättyä autosi VIN koodilla, mutta jos se on käytetty niin se pitää olla vapautettu edellisen käyttäjän tilistä. Kun nuo on tehty saat kirjauduttua Weconnect appiin ja tietysti auton MiBhen.

https://www.volkswagen.fi/fi/innovaatiot-ja-teknologia/yhdistettavyys/car-net.html

Tuolla taitaa olla koko setti miten toimia

ZimKork

Pohdituttaa kuinka autossa tuo 12V akun lataus on säädetty. Autossahan ei ole laturia, vaan 12V akku latautuu joko samalla kun ajoakkua ladataan, tai sitten ajoakun virralla latautumalla (tietääkö joku kumpi?). Perinteisesti polttiksissa webaston käytössä on pitänyt olla tarkkana ettei kuluta akkua liian tyhjäksi käyttämällä Webastoa paljon ja ajamalla vähän. Onko GTE:ssä samanlaista riskiä vai hoitaako tietokone 12V akun kunnossa pysymisen aina jos virtaa ajoakussa riittää?

duke7

^molemmat toimii. Jos lataat autoa niin ei mitään ongelmaa asian suhteen. Se on vähän epäselvää lataako 12V akkua vain ajon aikana vai myös ajoakusta auton seisoessa. Joskus sain sen herjan matalasta jännitteestä kun oli pätkäajoa, paljon lämmitystä eikä latausmahdollisuutta.

tet

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 27.12.21 - klo:10:53
Pohdituttaa kuinka autossa tuo 12V akun lataus on säädetty. Autossahan ei ole laturia, vaan 12V akku latautuu joko samalla kun ajoakkua ladataan, tai sitten ajoakun virralla latautumalla (tietääkö joku kumpi?).

Valistunut arvaus on, että kaikissa lataushybrideissä 12V järjestelmää syöttävä DC/DC-konvertteri ottaa sähkönsä korkeajännitekiskostosta. Sinne se tulee joko ajoakusta tai laturilta, riippuen siitä onko auto latausjohdon perässä vai ei.

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 27.12.21 - klo:10:56
Se on vähän epäselvää lataako 12V akkua vain ajon aikana vai myös ajoakusta auton seisoessa.

Kuten yllä, myös tähän voinee heittää samalla lailla oletuksen, että DC/DC-konvertteri on käynnissä aina, kun auto on jotenkin "hereillä": joko ajossa, latauksessa tai esilämmityksessä. Apuakku on yleensä sen verran pieni, hädin tuskin mp-akkua suurempi, ettei siinä riitä varausta kuin välttämättömän elektroniikan syöttämiseen auton "nukkuessa". Kaikkiin vähänkin suurempiin kuormiin, kuten lämmityslaitteen puhaltimen pyörittämiseen, otetaan DC/DC-konvertteri avuksi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tigutagu

Appi on siis toiminut pari vuotta täysin moitteettomasti. Auto näkyy, oon ostanut lisäaikaa siihen weconnectiin vw:ltä. manuaalisesti ilmastoinnin kytkeminen päälle lämmittää auton sisätilat varsin mainiosti, mutta jos ilmastointi on ajastettu lähtöaikaan niin eipä juuri lämpene vaikka pyyntinä olis 29 astetta tai HI. Viime vuonna pakkasilla toimi vielä mainosti mutta nyt tuntuu ettei toimi yhtään. Nyt sitten katosi joulunpyhinä koko yhteys weconnect -appiin joka palautui eilen aamulla.

Jotenkin pelottava ajatella jos VW:n sähköautoilla ollaan weconnectin tms kanssa yhtä ohuen langan varassa..



Lainaus käyttäjältä: makelja - 26.12.21 - klo:18:55
MiB:n asetuksista, kohdasta käyttäjätilit. Mutta ensin pitää olla tili tehtynä täällä

Tuolla taitaa olla koko setti miten toimia

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 27.12.21 - klo:10:53
Pohdituttaa kuinka autossa tuo 12V akun lataus on säädetty. Autossahan ei ole laturia, vaan 12V akku latautuu joko samalla kun ajoakkua ladataan, tai sitten ajoakun virralla latautumalla (tietääkö joku kumpi?). Perinteisesti polttiksissa webaston käytössä on pitänyt olla tarkkana ettei kuluta akkua liian tyhjäksi käyttämällä Webastoa paljon ja ajamalla vähän. Onko GTE:ssä samanlaista riskiä vai hoitaako tietokone 12V akun kunnossa pysymisen aina jos virtaa ajoakussa riittää?

Ainakin VW huolto ilmoitti sähköpostilla kysymykseeni yksiselitteisesti näin: "Lataus suoritetaan sähkömoottorin kautta." Tuosta saisi selkeästi sen käsityksen että 12V akku latautuu sähkömoottorilla ajaessa.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 04.01.22 - klo:10:06
Ainakin VW huolto ilmoitti sähköpostilla kysymykseeni yksiselitteisesti näin: "Lataus suoritetaan sähkömoottorin kautta." Tuosta saisi selkeästi sen käsityksen että 12V akku latautuu sähkömoottorilla ajaessa.

Itsellä herjasi alhaista 12v akun varaustasoa kovilla pakkasilla ensimmäistä kertaa, vaikka auto on ns. aina ajoakut latauksessa. Ruudulla luki, että sammuta infortainment näyttö tai käynnistä polttomoottori.

Eli niin kai se on,  että nimenomaan suoraan sähkömoottorilta lataa, ei ajoakkujen kautta, kuten täällä joskus ollut puhetta. Tuota herjaa kai ei olisi muuten pitänyt tulla, kun ajoakut täynnä/ latauksessa ja weba päällä kovalla pakkasella.

Jännä vain,  että käskee käynnistämään polttomoottorin?

ZimKork

Ehkä se virrankulutus on siinä sitten sen verran suurta että varotoimenpiteenä laitetaan polttis tulille.

Immunity

#4695
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 23.12.21 - klo:12:06
Sitä säätöä ei ilmeisesti enää ole faceliftissä. Täällä muistaakseni joku näin sanonut.
Pre-fl:ssä voi säätää tuolta.

Ahaa,  hyvä että korjasit. Taisin siis koeajaa sitten pre-fl:ää, jos fl:ssä ei mahdollista enää. Harmillista kyllä,  jos ei itse voi aikaa määrittää faceliftissä. Eikös fl tullut loppu vuodesta -19 ?

tet

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 04.01.22 - klo:13:30
Itsellä herjasi alhaista 12v akun varaustasoa kovilla pakkasilla ensimmäistä kertaa, vaikka auto on ns. aina ajoakut latauksessa. Ruudulla luki, että sammuta infortainment näyttö tai käynnistä polttomoottori.

Eli niin kai se on,  että nimenomaan suoraan sähkömoottorilta lataa, ei ajoakkujen kautta, kuten täällä joskus ollut puhetta. Tuota herjaa kai ei olisi muuten pitänyt tulla, kun ajoakut täynnä/ latauksessa ja weba päällä kovalla pakkasella.

Jännä vain,  että käskee käynnistämään polttomoottorin?

Tuntuu aika idioottimaiselta järjestelmältä kyllä, jos noin on. Jos auto suostuu lataamaan 12V akkua vain silloin, kun ajomoottori toimii generaattorina, niin se kyllä selittäisi miksi polttis täytyy olla käynnissä - noissa rinnakkaishybrideissä kun ei ole kuin yksi sähkökone joka voi toimia moottorina tai genuna mutta vain jompanakumpana yhdellä kertaa. Mutta miksi ihmeessä tuollaiseen ratkaisuun on päädytty, se tuntuu kummalliselta.

Ajoakkujen kautta ei siis mikään auto lataa, koska akuissa on vain yhdet navat. Normaalisti kaikki korkeajännitelaitteet on yhdistetty yhteen ja samaan pisteeseen: AC-laturi, ajoakusto, DC/DC-konvertteri, voimalinjan invertteri(t), ilmastointikompura, mahdollinen lämmitysvastus... Tuosta pisteestä lähtee virta kaikille korkeajännitekuormille, myös sille konvertterille joka 12V akkua lataa. Ja siihen pisteeseen tulee tasan sama virtamäärä kuin siitä lähtee; joko ajoakusta, AC-laturista tai molemmista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

duke7

En millään usko tuohon että lataisi 12V akkua vain polttiksella ajettaessa tai muuten ajettaessa. Vuosi sitten välillä ajettiin tosi lyhyttä pätkää eli sähköllä liki kaikki (paitsi kun oli niin kylmä että käynnisti väkisin bensan) mutta silti webastolla lämmitys aina ennen ajoa. Ei koskaan herjannut vajaata 12V akkua.
Joskus aiemmin sitä on herjannut kun ei ollut mahdollisuutta ladata päivittäin.

Jarppi_113

Moro!

Perjantaina olis tarkoitus käydä koeajamassa - 17 91tkm ajettua passattia. Olisko porukalla antaa vinkkiä mitä kannattaa ottaa huomioon kun autoa tutkii? Koko ketjua en kerenny kahlata läpi, mutta onko jotain tyyppivikoja jo löytynyt?

Kiitos vastauksista.

ZimKork

Jarrut kannattaa tarkistaa huolella, näissä kun merkittävä osa jarruttamisesta tapahtuu energian talteenoton kautta, voi jarrulevyt ja sylinterit ruostua ja pahimmillaan jumittua käytön puutteen vuoksi. Visuaalisen tarkistuksen lisäksi kannattaa tehdä yksi vahva "lukko"-jarrutus. Jarrutushan toimii niin että polkimen ekat pari senttiä jarrutus tapahtuu lähinnä energian talteenotolla, ja syvemmälle polkiessa tulevat mekaaniset jarrut peliin.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 05.01.22 - klo:10:34
Jarrut kannattaa tarkistaa huolella, näissä kun merkittävä osa jarruttamisesta tapahtuu energian talteenoton kautta, voi jarrulevyt ja sylinterit ruostua ja pahimmillaan jumittua käytön puutteen vuoksi. Visuaalisen tarkistuksen lisäksi kannattaa tehdä yksi vahva "lukko"-jarrutus. Jarrutushan toimii niin että polkimen ekat pari senttiä jarrutus tapahtuu lähinnä energian talteenotolla, ja syvemmälle polkiessa tulevat mekaaniset jarrut peliin.

Ja eikös noissa ollut sitä öljyvuotoa laatikon ja koneen välistä? Olisko takastefa joka antautuu. Jokusen touhutonnin taisi sekin korjaus sitten tehdä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

J0Keri

Terve,

Ensimmäinen VW pihaan eilen. Passat GTE -17 ~80 000km ajettu.
Ensimmäinen ihmettelyn aihe onko tosiaan niin kuin myyjä nyt väittää että apple carplayn toimintaan saaminen on jokin erikseen ostettava lisäosa näissä? "App-connect" radion näytöllä ilmoittaa että: "Toiminto voidaan aktivoida aktivointiavaimen avulla. Ota yhteyttä jälleenmyyjään.

Toinen kysymys. Tässä ei ole webastoa ollenkaan. Ja näin ollen moottorille ei minkäänlaista lämmitystä. Mulla on kyllä kotona ja töissä lämmin talli käytössä. Lieneekö tarpeen laittaa joku lohkosäteilijä käyttöön. Vai pärjääkö satunnaiset kovankin pakkasen käynnistykset ilman?

jppetteri

Ei ole tuossa ensimmäinen ostaja rastittanut lisävarustelistalta app connectia, joten siksi se pitää aktivoida jälkikäteen.


J0Keri

Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 05.01.22 - klo:11:24
Ei ole tuossa ensimmäinen ostaja rastittanut lisävarustelistalta app connectia, joten siksi se pitää aktivoida jälkikäteen.

Okei. Mitään hajua mitä moinen kustantaa? Toimii vissiin vain kaapeli kiinni. Niin eipä taida olla käyttöä.

jppetteri

Volkkarin verkkokauppa on nyt näköjään kiinni, mutta marmorilta kysymällä varmaan selviää. Itse selvittelin erästä toista featurea, joka oli samalla tavalla aktivoitavissa, niin sille oli hinta noin 250 euroa.

Joo, on langallinen noin vanhassa, sen takia itsekään en käytä vaikka ominaisuus on olemassa.


akk

Lainaus käyttäjältä: J0Keri - 05.01.22 - klo:11:16
Terve,

Ensimmäinen VW pihaan eilen. Passat GTE -17 ~80 000km ajettu.
Ensimmäinen ihmettelyn aihe onko tosiaan niin kuin myyjä nyt väittää että apple carplayn toimintaan saaminen on jokin erikseen ostettava lisäosa näissä? "App-connect" radion näytöllä ilmoittaa että: "Toiminto voidaan aktivoida aktivointiavaimen avulla. Ota yhteyttä jälleenmyyjään.

Toinen kysymys. Tässä ei ole webastoa ollenkaan. Ja näin ollen moottorille ei minkäänlaista lämmitystä. Mulla on kyllä kotona ja töissä lämmin talli käytössä. Lieneekö tarpeen laittaa joku lohkosäteilijä käyttöön. Vai pärjääkö satunnaiset kovankin pakkasen käynnistykset ilman?

Vaikka olisikin webasto, se lämmittäisi vain sisätilat  ;D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Wiiseli

Itse en ole katsonut tarpeelliseksi säteilylämmitintä asennuttaa, kun on esilämmitettynä lähtenyt pakkasesta riippumatta sähköllä käyntiin ja kun sähköllä ajaminen loppuu niin on moottorinlämmöt jo kaikonnneet. Kerran on tänä talvena hörähtänyt hybridillä käyntiin, mutta silloin oli n. -16 pakkasta ja autoa ei esilämmitetty. Tuulilasin jäätkin on kohtalaisesti pehmenneet lämmittämällä kabiinia ilmastoinnilla.
PASSAT GTE VM. 2020

Jarppi_113

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 05.01.22 - klo:10:38
Ja eikös noissa ollut sitä öljyvuotoa laatikon ja koneen välistä? Olisko takastefa joka antautuu. Jokusen touhutonnin taisi sekin korjaus sitten tehdä.

Sain tingittyä mukaan 12kk käyttöturvan, pitääpä tiedustella Kuuluuko kyseinen "vika" turvan piiriin

Juuzay

Onko joku saanut uuden akun takuusta heikon kapasiteetin takia? Ihan mietin vaan että mikä on se prosentti, jonka mukaan akku on liian kulunut alkuperäisestä.

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Juuzay - 05.01.22 - klo:17:12
Onko joku saanut uuden akun takuusta heikon kapasiteetin takia? Ihan mietin vaan että mikä on se prosentti, jonka mukaan akku on liian kulunut alkuperäisestä.

Ajoakun takuun peruste on ettei akun varausteho laske alle 70% takuuaikana (8 vuotta/160tkm). Kannattaa muistaa että määräaikaishuollon "akkutesti" tarkoittaa 12V akkua, ei ajoakkua.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy