Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ged

Pyydä että lataavat sen täyteen, paljon mukavampaa läheteä uudella autolla liikkeelle täydellä latauksella.

Niin, ja muiden "tavallisten" tarkistusten lisäksi, niin varmista että kontista löytyy molemmat latausjohdot. :-)

Luotoant

Onko foorumilaisilla tietoa 60 000km määräaikaishuollon hinnoista ja mitä siinä tehdään? Ruotsista tuodussa autossa ei ollut huoltokirjassa erikseen eritelty toimenpiteitä huoltojen kohdalla.

aMatsoni

Lainaus käyttäjältä: ged - 20.08.18 - klo:08:35
Niin, ja muiden "tavallisten" tarkistusten lisäksi, niin varmista että kontista löytyy molemmat latausjohdot. :-)
Tämähän kiinnostaa.. Kuuluuko auton varustukseen normaalisti kaksi johtoa? Eikö auton mukana tule oletuksena vain Suko-johto?

concorde

Nyt kun tosta rangesta on ollut puhetta, niin mikähän toi maksimissaan voi olla? Meidän -16 - mallista ladataan käytännössä joka yö sukolla ja yleisesti tuossa on 48-51km lähdössä (AC ja muut auto-asennolla), mutta kerran muutaman kilsan jälkeen huomasin, että tuossa oli edelleen 51km. Sitä en huomannut katsoa mitä juuri tolla kerralla oli lähdössä...

VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

foxnen

Lainaus käyttäjältä: aMatsoni - 21.08.18 - klo:13:11
Tämähän kiinnostaa.. Kuuluuko auton varustukseen normaalisti kaksi johtoa? Eikö auton mukana tule oletuksena vain Suko-johto?
Sukojohto laitetaan autolikkeessä mukaan, tämä ei kuulu hybriditakuun piiriin ja se on vain väliaikaiseen lataukseen tarkoitettu.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

ged

Lainaus käyttäjältä: aMatsoni - 21.08.18 - klo:13:11
Tämähän kiinnostaa.. Kuuluuko auton varustukseen normaalisti kaksi johtoa? Eikö auton mukana tule oletuksena vain Suko-johto?
Oletuksena tulee type 2-johto mukana latauspisteissä käytettäväksi sekä schuko-laturi jossa on auton päässä type 2-liitin.

biili_

Lainaus käyttäjältä: ged - 21.08.18 - klo:15:28
Oletuksena tulee type 2-johto mukana latauspisteissä käytettäväksi sekä schuko-laturi jossa on auton päässä type 2-liitin.

Juuri näin. Jotain ongelmia näissä oli ja itseltäkin puuttui tuo seinälaturin kanssa käytettävä johto, mutta onneksi myyjäliike oli tämän jo huomannut ja reklamoinut maahantuojaa/tehdasta. Puuttuva johto tuli sitten viikon päästä luovutuksesta.

Onkohan käynyt niin, että joistain autoista tuo puuttuu ku sitä ei ole kukaan hoksannut ja autossa mukana vain schuko-laturi.

UltraMagnum

Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 06.08.18 - klo:11:54
Onko muut GTE omistajat havainneet omistuista nykimistä/vatkaamista autoa kiihdyttäessä?
Samaa nykimistä/vatkaamista ilmenee myös hitaasti peruuttaessa.
Ajettaessa tasaista vauhtia tätä ei ilmene.

Auto on 15000 ajettu reilun puolivuotta vanha GTE Variant.

Pitäisi varata huoltoaika öljynvaihtoon mutta ajattelin ennen sitä kysäistä täältä että onko muilla samoja havaintoja.
Aiemmin viikko sitten 15000km huollossa löysivät tuon kertomani värinän/vatkaamisen joka tuntuu autossa eteenpäin ajettaessa. Epäilykseksi jäi silloin vetoakseli(t). Sovittiin uusi koko päivän aika jolloin suoritettaisiin tarkempia tutkimuksia ja toivottavasti myös korjauksia.

Eilen oli auto sitten koko päivän tarkemmissa tutkimuksissa ja olivat huollosta varanneet myös myynnistä koeajoauton selvittelyjä/vertailuja varten. Alkuperäinen epäilys viallisista vetoakseleista oli osoittautunut oikeaksi. Tästä plussat Pörhön huoltoon. Olivat ensin vaihtaneet vasemman vetoakselin ja koeajossa värinät olivat vähentyneet merkittävästi mutta eivät poistuneet kokonaan. Seuraavaksi myös oikea vetoakseli vaihtoon jolloin värinät olivat loppuneet kokonaan. Eilisten omien ajelujeni perusteella olen tyytyväinen eikä värinöitä enää tuntunut ollenkaan. Jännä nähdä nyt että lähtikö myös ne muutamia kertoja peruuttaessa kuuluneet äänet ja värinät. Toivottavasti.

Jos molemmat vetoakselit ja/tai nivelet akselien päissä ovat heikot ja vikaantuvat alle 15tkm niin voisin kuvitella että tämä minulla ajossa olevat auto ei ole ehkä ainoa johon noita heikompia osia on sattunut.

jarmoke

Hienoa että Pörhö hoiti homman mallikkaasti!

Eilen tuli meille auto, pestykin se oli mutta no, itse pesisin kyllä aika paljon paremmin :) Akku oli täynnä että oli mukava lähteä, aika asiallinen kierros käytiin läpi toimintoja, osan muistaa mutta osaa ei :)

Myyjä kertoi että kuljettajan asetukset pitäisi jäädä muistiin avaimen taakse, eli kun avaimella 1 menee niin sen pitäisi automaattisesti valita tietty kuljettaja, avaimella kaksi taas joku toinen jos näin halutaan. Jos näin on niin pitäisikö sen toimia automaattisesti, onko avaimet koodattu jo etukäteen että toinen on profiili 1 ja toinen profiili 2 tms. Vaimolle kun avaimen annoin ja hän eilen ajoi niin joka kerta se valitsee profiilin 1 joka on minun ja valinta hänen profiilille pitää tehdä joka kerta käsin...

Muutoin en ole ihan hirveesti ehtinyt perehtyä, mutta ihan niin kivalta se tuntuu kuin koeajolta muisteltiinkin, väristäkin tykätään ja erityisesti hämärtyvässä illassa se väri yllätti, WAU! (kuva ei tee ihan oikeutta visuaaliselle kokemukselle :) )


aluminum sulfate water treatment

fleetwood

Onnea uudelle GTE:lle, itse olen ollut omaani erittäin tyytyväinen jo parin vuoden ajan  :) Onko tuo väri Atlantic blue? Hieno väri, olisin saattanut valita sen itsekin, mutta kaksi vuotta sitten sitä ei ollut vielä valittavissa, joten valitsin Harvard bluen.

Tuon avainmuistin voi laittaa asetuksissa (Car-valikon asetukset) automaattisesti tai sitten tehdä avaimen paritus profiiliin manuaalisesti, mutta toistaiseksi en ole vakuuttunut kummankaan toimivuudesta. Auto tuntuu valitsevan profiilin pääsääntöisesti ihan jotenkin muuten kuin avaimen perusteella.
Passat GTE Variant

ged

Meillä tuo profiilin valinta toimii erittäin hyvin - ja hyvä niin, koska kaksi kuskia ja sähkösäätöinen kuljettajan penkki.  On mukava astua autoon kun penkki ja sivupeilit jo siirtyy oikeille paikoilleen.

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 23.08.18 - klo:10:23
Onnea uudelle GTE:lle, itse olen ollut omaani erittäin tyytyväinen jo parin vuoden ajan  :) Onko tuo väri Atlantic blue? Hieno väri, olisin saattanut valita sen itsekin, mutta kaksi vuotta sitten sitä ei ollut vielä valittavissa, joten valitsin Harvard bluen.

Tuon avainmuistin voi laittaa asetuksissa (Car-valikon asetukset) automaattisesti tai sitten tehdä avaimen paritus profiiliin manuaalisesti, mutta toistaiseksi en ole vakuuttunut kummankaan toimivuudesta. Auto tuntuu valitsevan profiilin pääsääntöisesti ihan jotenkin muuten kuin avaimen perusteella.

Joo tuo on Atlantic Blue, täytti kaikki odotukset ja niinkuin sanoin niin hämärtyvässä illassa näytti todella hyvältä. Pitää avain vs profiili juttua vielä tutkia, eiköhän siihen ohjeet jostain löyty ja ainakin tuolta valkosta vielä selata... Meillä ei ole sähkösäätöiset penkit niin voi olla ettei se yhtä toimintavarma ole kuin tuolla toisessa kommentissa. Mutta paljon säätöjä ja asetuksia sen pitäisi myyjän mukaan kuitenkin muistaa...

Eilisen ja tämän aamun ajeluiden perusteella odotukset varmaankin tulevat täyttymään sen osalta että päästään työmatka-ajot pelkällä sähköllä. Toki tiedän että tietyissä olosuhteissa, esim. pakkanen se käyttää sitä moottoriakin. Fiilikset on kuitenkin tapissa, se autossa oleva teknologia viehättää kovasti :)


kryy

Nyt kun Jarmoke treenaa auton asetuksia pihalla virrat päällä niin varmaan sinuakin alkaa mietityttämään 1h säätöjen jälkeen, että mikähän akku tässä tyhjenee ;) ..

Itse päädyin ihan kysymään VW huollosta, seuraavassa saamani vastaukset:

Käyttääkö seisontalämmitys/-tuuletus auton peräkontin 12V akkua vaiko sitä isompaa sähkömoottorin akkua takapenkin alta?
- GTE:ssä seisontalämmitys ja tuuletus käyttää 12V akkua.

Latautuuko peräkontin 12V akku myös ajettaessa pelkästään sähkömoottorilla? Latautuuko se milloinkaan ajoakkua töpselisähköllä ladatessa?
- Ei tietoa. Lataa ensin 12V akun täytteen samalla kun lataa sähkömoottoria, että autolla on toiminta edellytykset kunnossa.

Kun auto on virrat päällä, muttei käynnissä, mistä akusta virta otetaan radiolle, valoille, ajotietokoneelle yms.?
- 12V akusta.


eari

Lainaus käyttäjältä: UltraMagnum - 22.08.18 - klo:08:10
Aiemmin viikko sitten 15000km huollossa löysivät tuon kertomani värinän/vatkaamisen joka tuntuu autossa eteenpäin ajettaessa. Epäilykseksi jäi silloin vetoakseli(t). Sovittiin uusi koko päivän aika jolloin suoritettaisiin tarkempia tutkimuksia ja toivottavasti myös korjauksia.

Eilen oli auto sitten koko päivän tarkemmissa tutkimuksissa ja olivat huollosta varanneet myös myynnistä koeajoauton selvittelyjä/vertailuja varten. Alkuperäinen epäilys viallisista vetoakseleista oli osoittautunut oikeaksi. Tästä plussat Pörhön huoltoon. Olivat ensin vaihtaneet vasemman vetoakselin ja koeajossa värinät olivat vähentyneet merkittävästi mutta eivät poistuneet kokonaan. Seuraavaksi myös oikea vetoakseli vaihtoon jolloin värinät olivat loppuneet kokonaan. Eilisten omien ajelujeni perusteella olen tyytyväinen eikä värinöitä enää tuntunut ollenkaan. Jännä nähdä nyt että lähtikö myös ne muutamia kertoja peruuttaessa kuuluneet äänet ja värinät. Toivottavasti.

Jos molemmat vetoakselit ja/tai nivelet akselien päissä ovat heikot ja vikaantuvat alle 15tkm niin voisin kuvitella että tämä minulla ajossa olevat auto ei ole ehkä ainoa johon noita heikompia osia on sattunut.

Hienoa että sun vaivaan on löytynyt ratkaisu! Oma vatkaava ja nykivä pirssi on menossa huomenna jo kolmannen kerran pajalle (sinne toiseen Oulussa olevaan valtuutettuun huoltoliikkeeseen). Aiemmilla kerroilla ei ole mistään vetoakseleista puhuttu, vaan kytkin/mekatroniikka/sähkömoottori yms. puolen asioista, mutta kaikki niissä ovat olleet ainakin diagnostiikan puolelta kunnossa. Huomisen agendalla on videoida autotehtaalle oireilua, eli selvittelyvaihe on vielä meneillään. Oireet vaan kuulostaa äkkiseltään hyvin samanlaisilta kuin omassa GTE:ssä. Pitänee huomenna ottaa vetoakseliasia puheeseen että huomioisivat asian. Tokihan noi nykinät yms. oireet voi johtua miljoonasta eri asiasta...

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: kryy - 23.08.18 - klo:14:20
Käyttääkö seisontalämmitys/-tuuletus auton peräkontin 12V akkua vaiko sitä isompaa sähkömoottorin akkua takapenkin alta?
- GTE:ssä seisontalämmitys ja tuuletus käyttää 12V akkua.

Latautuuko peräkontin 12V akku myös ajettaessa pelkästään sähkömoottorilla? Latautuuko se milloinkaan ajoakkua töpselisähköllä ladatessa?
- Ei tietoa. Lataa ensin 12V akun täytteen samalla kun lataa sähkömoottoria, että autolla on toiminta edellytykset kunnossa.

Kun auto on virrat päällä, muttei käynnissä, mistä akusta virta otetaan radiolle, valoille, ajotietokoneelle yms.?
- 12V akusta.


Väittäisin että kaikki sähkölaitteet käyttävät 12V akkua kuten perinteisesti ja 12V akku lataantuu ajoakusta ajaessa tai kun virta on päällä. Perinteistä hihnakäyttöistä laturia tuossa ei ole.
Passat GTE Variant

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: kryy - 23.08.18 - klo:14:20
Nyt kun Jarmoke treenaa auton asetuksia pihalla virrat päällä niin varmaan sinuakin alkaa mietityttämään 1h säätöjen jälkeen, että mikähän akku tässä tyhjenee ;) ..


Joo, joutuuhan sitä pihalla ropaamaan. Naapuri tuli eilen pihalle autoa katselemaan ja tuumaili "tjaa, kuivaharjoittelet täällä" :)

Myyjä kertoi minulle akuista ja että Webastoa on turvallista käyttää jos sen vaikka kolmesti viikossakin saa laturiin kun se samalla lataa sen käyttöakunkin...

Eilen piti sen verta ajella, ja nimenomaan vaimo ratissa kun tänään töistä suoraan karkaan hunningolle ja huomenna vasta työpäivän jälkeen taas kotiin. Että uskaltaa ja osaa ajaa sillä...

Kiitos vinkeistä, kaikki info otetaan mielellään vastaan :)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 23.08.18 - klo:14:40
Väittäisin että kaikki sähkölaitteet käyttävät 12V akkua kuten perinteisesti ja 12V akku lataantuu ajoakusta ajaessa tai kun virta on päällä. Perinteistä hihnakäyttöistä laturia tuossa ei ole.
Ilmastoinnin kompura on korkeajännitelinjassa.

ged

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.08.18 - klo:16:13
Ilmastoinnin kompura on korkeajännitelinjassa.
Ah, tuo selittää hyvin miksi ilmastoinnin käyttö etänä kun auto ei ole latauksessa vaatii erillisen hyväksymisen - ja range hupenee pahimmillaan aika paljonkin.  Silti hyvä valinta - 12 V akku ei pitkään jaksaisi kompuraa pyörittää, ja sen jälkeen auto ei lähtisi minnekään.

jarmoke

#828
Vähän on ehtinyt itsekin jo autolla ajamaan, kerrassaan mainio auto tällä kokemuksella. Kuljettajan tunnistus avaimella löytyi helposti valikosta kunhan tajusin pyyhkäistä sitä alaspäin, oli se valinta aikaisemmin jäänyt huomaamatta...

Tänään meni sähköä matkalla töihin vähän enemmän kuin luulin, toki ajelin ohitustiellä 110 lasissa ja oli peilinlämmittimet päällä kun en muistanut heti sammuttaa kun peileistä näki... Ilmeisesti tuo peilinlämmittimien käyttökin kuitenkin rangessa näkyy... Toisalta enempi ylämäkeä tänne päin kuin palatessa, mutta 16km matkalla rangesta katosi noin 25km... Kuitenkin riittää edelleen mainiosti työmatkoihin vaikkei töissä saisikaan ladattua, kuten esim. tänään...

Ennen auton saantia lueskelin juttua kuinka asentaa kameratolpat naviin, nyt en löytänyt... liekö tällä vai jollain muulla sivustolla ohjeet... Päivitättekö Navin kartat kun tulee joku ilmoitus päivityksistä vai bongaatteko niitä itse etukäteen jostain?


EDIT: Taisi ollakin tämä ketju mitä oon lukenut:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=35572.60

eari

Lainaus käyttäjältä: eari - 23.08.18 - klo:14:33
Hienoa että sun vaivaan on löytynyt ratkaisu! Oma vatkaava ja nykivä pirssi on menossa huomenna jo kolmannen kerran pajalle (sinne toiseen Oulussa olevaan valtuutettuun huoltoliikkeeseen). Aiemmilla kerroilla ei ole mistään vetoakseleista puhuttu, vaan kytkin/mekatroniikka/sähkömoottori yms. puolen asioista, mutta kaikki niissä ovat olleet ainakin diagnostiikan puolelta kunnossa. Huomisen agendalla on videoida autotehtaalle oireilua, eli selvittelyvaihe on vielä meneillään. Oireet vaan kuulostaa äkkiseltään hyvin samanlaisilta kuin omassa GTE:ssä. Pitänee huomenna ottaa vetoakseliasia puheeseen että huomioisivat asian. Tokihan noi nykinät yms. oireet voi johtua miljoonasta eri asiasta...

Eilen tuli soitto huoltoliikkeestä, viimein aletaan tekemään jotain muutakin kuin vian selvittämistä. Vaihdelaatikon mekatroniikka menee vaihtoon. Toivottavasti alkaisi korjaantumaan sillä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 27.08.18 - klo:12:23
Tänään meni sähköä matkalla töihin vähän enemmän kuin luulin, toki ajelin ohitustiellä 110 lasissa ja oli peilinlämmittimet päällä kun en muistanut heti sammuttaa kun peileistä näki... Ilmeisesti tuo peilinlämmittimien käyttökin kuitenkin rangessa näkyy... Toisalta enempi ylämäkeä tänne päin kuin palatessa, mutta 16km matkalla rangesta katosi noin 25km... Kuitenkin riittää edelleen mainiosti työmatkoihin vaikkei töissä saisikaan ladattua, kuten esim. tänään...
Nopeus, jarruttelu, tuulet, lämpötila ja nousut näkyvät kyllä kulutuksessa voimakkaasti, mutta peilin lämmittimet kuluttanevat jotain luokkaa 100 wattia, eivätkä kyllä hirveästi ehdi näkymään kulutuksessa, kun esimerkiksi 110 ajellessasi moottori imee 20 kilowattia.

jarmoke

Joo näin se varmaan on ettei ne peilinlämmittimet siihen rangeen juuri vaikuta. Se on tuo reilu satkun nopeus joka sitä akkua selvästi enemmän syö kuin kaupunkiköröttely... ...Näin parin lisäpäivän kokemuksen tuomalla "viisaudella" :)

Hyvä auto ajella, iisistihän tässä on tullut kurvailtua. Mutta riittävästi liikahtaakin jos pitää johonkin väliin tähdätä, pikkuset testasin tuossa yksissä valoissa kun olin ekana mutta väärällä kaistalla, GTE nappi pohjaan ja hoksottimet hereille liikennevaloihin. Sanotaanko että käyttöautoksi ihan riittävästi liikahtaa ja kaistanvaihto ennen seuraavaa ramppia onnistui vaivattomasti...

Tähän asti todella tyytyväinen autoon, ei ole yhtään ikävä konsernin isoveljeä joka minulla oli sijaisautona tätä ennen. Sikasiisti peli oli sekin ajella mutta tykkään kyllä tästä vielä enempi. Tekniikka kiehtoo :)

jarmoke

Mukava pirssi ajella, tosin vieläkään ei mitään pidempää matkaa ole tullut joten polttoaineen kulutuslukemat on häkellyttävän alhaisella tasolla :)
Varsinaista ohjekirjaa ei ole juuti tullut selailtua, sen keskikonsolissa olevan viihdejärjestelmän manuaalin selasin. Tarttis varmaan katsoa uudestaankin kun siellä oli jotain mielenkiintoista mutta en enää muista mitä ....

Toi vaihteisto voisi mennä ainakin E-modessa automaattisesti siihen B-asentoon eli että lataa ja samalla jarruttaa kun kaasua nostaa. On kätevä kaupuniajossa muutenkin. Tosin siihen varmaan tosi nopeasti tottuu että sen muistaa itse sinne valita jo lähtiessä. Sähkölläkin auto tuntuu liikahtavan sen minkä tarviikin, ei ole tunne että pitäisi antaa jostakin kauheasti periksi... Tosi nätisti on tullut ajettua, olikohan näissä joku "muisti" että se mukauttaa auton toimintaa ajotapaa vastaavaksi - ei kai se kohta liiku kuin täydellä kaasulla kun muuten mennään siististi koko ajan :D

Valoja ei ole kerinnyt kunnolla pimeässä testata, koeajolla keväällä ihan pieni maistiainen saatiin ja ainakin silloin jäi tosi positiivinen käsitys.  Mielenkiintoinen huomio, varmaan ohjekirjassa sanotaan, esim. apumatkustajan ilmastointi on automaattisesti eco-modessa kunnes turvavyö napsautetaan kiinni, silloin se aktivoituu valittuun lämpötilaan. Hyvin suunniteltu...

Kattotelineet olis hankintalistalla, velipojalla on 2011 Audi A6 farkusta jäänyt kattokaiteet, oli kuulemma aika vastaavan näköinen kisko. Mahtaiskohan sopia, pitää varmaan käydä kokeilemassa. MUTTA jos jollakin on valistuneempi arvaus/tieto sopivuudesta niin mielelläni kuulen. Tai jotain varoituksen sanaa mitä erityisesti huomioida kun sopivuutta arvioi jne... Koirien häkki vie selvästi yli puolet tavaratilasta niin pidemmillä reissuilla suksiboksi saa paikata menetettyä tavaratilaa.

Tänään, saman työmatkan jälkeen (n. 16-17km) näytti auto että jäljelle jäi 27km sähköllä. Yleensä se on näyttänyt jotain 23km tällä hyvin lyhyellä kokemuksella. Auton sain tänään vieläpä lataukseen töissä, kiva :)

Vielä on meneillään se parin-kolmen viikon honeymoon uuden auton kanssa, sittenhän kuulemma fiilikset vähän tasaantuu ja se on "vaan auto" niinku kaikki muutkin. No eipä mitään, otetaan kaikki irti tästä ajansta. Itse tekniikasta, edelleen, viehättyneenä luulen että tuosta ladattavan hybridin ominaisuudesta riittää itselleni silti iloa pidemmäksikin aikaa...

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 30.08.18 - klo:09:15
Toi vaihteisto voisi mennä ainakin E-modessa automaattisesti siihen B-asentoon eli että lataa ja samalla jarruttaa kun kaasua nostaa. On kätevä kaupuniajossa muutenkin. Tosin siihen varmaan tosi nopeasti tottuu että sen muistaa itse sinne valita jo lähtiessä.

Itse asiassa nimenomaan E:llä se ei saa mennä B-asentoon, koska D:llä ajaminen on taloudellisempaa - olettaen että kuski osaa ennakoida. Selitys tuohon on se, että auton liikkeelle saamiseen käytetty energia kannattaa käyttää nimenomaan liikkumiseen, jos se kerätään takaisin akkuun niin hyötysuhde on huonompi koska kaikkea energiaa ei saada kuitenkaan talteen vaan osa siitä menee hukkaan. Eli jos haluaa ajaa mahdollisimman taloudellisesti, niin jalka pois kaasulta ajoissa. Kätevä tuo B kyllä on etenkin ruuhka-ajossa ja talviliukkailla.
Passat GTE Variant

jarmoke

Fleetwood, erittäin hyvä pointti :)
Olen toki yrittänyt ajella B:lläkin ennakoivasti, sopivalla kaasun asennolla se ei jarruta mutta ei kulutakaan. Ajelin kotiin etätöihin loppupäiväksi taajamanopeuksilla (40-60km/h) ja ajelin D-asennolla. Tosiaan rullaa kyllä todella hyvin ja pystyy ennakoimaan paljon hidastamatta silti muuta liikennettä. 10km, 16min ja rangesta katosi 10km :)
Hifistelemällähän voisi sitten tehdä  tarvittavat "ei kiireelliset" jarrutukset vaihtamalla hetkeksi B-asentoon ja sitten takaisin ;)

fleetwood

D:llä rullaa todella hyvin. Huomasin tuon heti alkuun paikassa missä nopeusrajoitus vaihtuu kahdeksastakympistä kuuteenkymppiin ja jossa on pienen mutkan takana nopeuskamera. No, napsautin siinä vain vakionopeudensäätimen pois päältä ja rullasin vapaalla - kuten olin tehnyt kaikilla edellisillä autoillani samassa paikassa - ja juuri ennen tolppaa tajusin että eihän se nopeus ehtinytkään laskea tarpeeksi. Väläys kävi kesäillassa, mutta ylitys oli niin pieni että tuli vain varoitus.

Sellainen vinkki vielä (jos et ole vielä huomannut) niin D:llä ajellessa ja jos esimerkiksi liikennevalot vaihtuvat edessä punaiseksi, niin kummasta tahansa ratin vaihdeläpyskästä saa hetkeksi päälle B-moodia vastaavan jarrutuksen ja sen jälkeen auto hidastaa tehokkaammin. Efekti pysyy hetken ja sen jälkeen palaa normaaliksi itsestään tai silloin jos vetää oikeaa läpyskää muutaman sekunnin ajan.
Passat GTE Variant

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: jarmoke - 30.08.18 - klo:12:37
Fleetwood, erittäin hyvä pointti :)
Olen toki yrittänyt ajella B:lläkin ennakoivasti, sopivalla kaasun asennolla se ei jarruta mutta ei kulutakaan. Ajelin kotiin etätöihin loppupäiväksi taajamanopeuksilla (40-60km/h) ja ajelin D-asennolla. Tosiaan rullaa kyllä todella hyvin ja pystyy ennakoimaan paljon hidastamatta silti muuta liikennettä. 10km, 16min ja rangesta katosi 10km :)
Hifistelemällähän voisi sitten tehdä  tarvittavat "ei kiireelliset" jarrutukset vaihtamalla hetkeksi B-asentoon ja sitten takaisin ;)

Samantehoisen energian talteenoton kuin B-moodissa kaasulla säädellen saa ymmärtääkseni aikaan myös jarrupolkimella D-moodissa. GTE jarruttaa ensisijaisesti sähköisesti energian talteenoton kautta ja käyttää oikeita jarruja vasta silloin kun ei pysty 'sähköjarrutuksella' tarjoamaan jarrupolkimen kautta käskytettyä hidastuvuutta.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

jarmoke

Kiitos :)

Tämä(kin) selvensi asiaa...

jarmoke

#838
Eilen moottoritiellä ensituntumaa tuosta automaattisesta valojen säädöstä, lienee se dynamic light assistant...
Mielenkiintoista oli seurata kun sen aika hyvin erotti monesti että miten se valokeilaa minnekiin säätää ja rajoittaa. Tuli pari hetkeä kuitenkin missä vastaan ei tullut ketään ja edessä tyhjä tie. Valoteho ei kuitenkaan noussut lähellekään sitä normipitkien tehoa (tokihan se automaattisen valonsäädön merkkivalo oli sinisenä että kaukovalot on käytössä...), eli kun valokatkaisijasta laittoi manuaalisesti pitkät päälle niin valoteho kasvoi tosi selvästi.
Ei tuossa viitsinyt kokeillakaan, mutta onko niin että varsinaiset pitkät pitää kuitenkin manuaalisesti laittaa päälle, ja osaako auto ne sitten itse säätää castaantulijoiden mukaan ettei se häikäise - siis että niitä ei itse tarvitsisi päälle ja pois erikseen laittaa?

Moottoritiellä tuo toki ”vähintäänkin ok” noinkin, mutta esim lapinreissulla ajellaan enempi pimeessä ja vähempi vastaantulijoita. Kaikki valoteho tarvitaan, kuvittelin ettei manuaalisesti tarttis valoille mitään tehdä...

Muoks. Tokihan tarkoitus on sitä manuaaliakin lukea mutta mielestäni valokohdan sieltä luin jo eikä tämä selvinnyt...

Tonttu66

Itse ei tarvitse varsinaisa pitkä laittaa päälle kun DLA on aktiivinen. Sininen valo syttyy, kun kaukovalot ovat päällä mutta eivät välttämättä suunnattu maksimikantamalle. Pimeällä ja tyhjällä tiellä ilman vastaantulijoita pitäisi tulla kyllä maksimikantama, onkohan tuo vielä omasta nopeudestakin kiinni.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy