Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

kaide

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 24.03.16 - klo:23:45
No, latautuuhan se vapaalla rullattaessa ja hidastettaessa tai sitten jos painaa napista lataustilan päälle - mikä ei ole taloudellisessa mielessä mitenkään järkevää.

Jos akku on tyhjä, niin tietenkään sähkömoottoria ei voi käyttää. Mutta, kuinka usein sitä täyttä moottorien yhdistettyä tehoa tarvitsee? Ei kovin usein ja jos ei ajeta e-modella, niin luulisin akuissa olevan aina runsaasti virtaa ohituksiin ym. sähköavustukseen. Omakohtaisia kokemuksia ei tuosta vielä ole, mutta ensi viikon torstaista niitä alkaa kertyä  8)

Mihinkään pitkän matkan ajeluihinhan tämän ei ole tarkoituskaan olla optimaalisin, vaan lähinnä niihin täysin töpselisähköllä ajettaviin päivittäisiin lyhyehköihin matkoihin.

Jotenkin olis kiva kun esim Opel Amperan idea siitä että akkuja ladataan polttomoottorilla yhdistettäisiin tähän .  Käytännössähän tommonen passatti on niin painava sähkölelujen takia että polttomoottorilla ajettaessa se syö enemmän kuin vastaava bensakoneella oleva. Jotenkin vaan puistattaa ajatus siitä että Kuusamon reissulla Jyväskylän kohdalla putoaa tehot mopon tasolle ja painoa on edelleen se 2 tonnia . Totta siis että ei noilla pitkää siivua kiinnosta ajaa .

Itsellä menee jossain vaiheesa nykyinen räsä vaihtoon ja hybridit on käyneet mielessä  , koska kivahan se ois päivittäisi pikkusiirtymät ajella sähköllä.

Pitäis melkein kysyä saisko moisen koeajoon vaikka Oulu työkeikalle kahdeksi päiväksi. Sillähän se selviää !
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

tmr97

#31
Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.03.16 - klo:01:38
Jotenkin olis kiva kun esim Opel Amperan idea siitä että akkuja ladataan polttomoottorilla yhdistettäisiin tähän .  Käytännössähän tommonen passatti on niin painava sähkölelujen takia että polttomoottorilla ajettaessa se syö enemmän kuin vastaava bensakoneella oleva. Jotenkin vaan puistattaa ajatus siitä että Kuusamon reissulla Jyväskylän kohdalla putoaa tehot mopon tasolle ja painoa on edelleen se 2 tonnia . Totta siis että ei noilla pitkää siivua kiinnosta ajaa

Ladattava prius toimii akun tyhjennyttyä ihan kuten normaali prius. Eli akku latautuu hidastuksissa, alamäissä yms, mutta myös bensakoneella tarvittaessa. Ja bensakoneella tilanteissa, jossa bensakoneen kaikki työ ei mene pyöriin, vaan osa menee akkuun. Akun varausta ei koskaan päästetä alle 18%. Eli akun "tyhjennyttyä" käytetään akun varausväliä 18-23%, vastaten normipriuksen käyttämää pienemmän akun väliä 40%-80%. Sähköapua on siis saatavissa esim ohituksiin koko matkan ajan.  Ihmetelen, jos GTE ei toimisi samoin, koska näin toimien saadaan selvästi tavallista bensakonetta parempi taloudellisuus (ei tasanopeudella pohjanmaalla, mutta muuten). Prius PHEV on erittäin taloudellinen sen jälkeenkin kun ladattu osuus akusta on käytetty. Kaikki lataushybridit eivät ole erityisen taloudellisia akun tyhjennyttyä, esim "vanhat" Ampera tai volvon v60 esim eivät ole (TM:n testi vuonna 2014).

fleetwood

#32
Juuri noin GTE mielestäni toimii - ellei ajeta pelkällä sähköllä. Hybrid-tilassa sähkömoottori avustaa tarvittaessa ja polttomoottori pääsee helpommalla ja akut latautuvat itsestään alamäissä ja jarrutuksissa. Tuollahan ei tuon takia tarvitse juuri normaaliajossa oikeasti edes jarruttaa käyttämällä varsinaisia jarruja. Moottorillakin saa toki ladattua charge-moodissa, mutta sen taloudellisuudesta en ole  ainakaan vielä kovin vakuuttunut.

Oman työ- ja kaupunkiajelun odotan kuitenkin menevän pelkällä töpselisähköllä. Pitempien matkojen kulutus selviää pian, mutta uskon senkin olevan pienempi kuin nykyisellä A4:lla. Saapa nähdä.

Mitenkähän muuten, tilaakohan tätä kukaan noilla - mielestäni susirumilla - vakiovanteilla...
Passat GTE Variant

fleetwood

Nonni, eilen se haettiin kaupasta kotiin. Passat GTE Variant.

Ensivaikutelmat ovat positiiviset ja juuri sellaiset kuin odotinkin. Autoliikkeestä suristeltiin Tampereen keskustaan syömään, sieltä takaisin liikkeeseen (vanhan auton avaimet olivat jääneet taskuuni!), sieltä takaisin Lahteen, jossa sekalaista pörräystä siellä täällä ja lopulta kotiin. Kokomaismatka n. 175 km, bensiiniä matkalla meni auton mukaan 3,7l/100km. Alku- ja loppumatka mentiin pelkällä sähköllä, maantieosuus hybridi-moodissa, jossa auto näytti myös lataavan akkuja ajoavustuksen lisäksi. Tuolla matkalla auto oli kaapelin päässä puolisen tuntia eräässä kauppakeskuksessa. Mielestäni ihan kohtuullinen lukema, normaalistihan ajelen arkiajot kokonaan töpselisähköllä. Vanha Audi vei samalla matkalla toiseen suuntaan 8 litraa satasella, eikä tuossa ollut edes samoja kaupunkipörräilyjä.

Aamulla täydellä akulla töihin 8 km, auto näytti 39 jäljellä olevaa akkukilometriä alkuperäisestä 50 kilometristä. Nyt se on ladannut lämmitystolpasta akun täyteen.

Passat GTE Variant

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 01.04.16 - klo:13:17
Nonni, eilen se haettiin kaupasta kotiin. Passat GTE Variant.

Ensivaikutelmat ovat positiiviset ja juuri sellaiset kuin odotinkin. Autoliikkeestä suristeltiin Tampereen keskustaan syömään, sieltä takaisin liikkeeseen (vanhan auton avaimet olivat jääneet taskuuni!), sieltä takaisin Lahteen, jossa sekalaista pörräystä siellä täällä ja lopulta kotiin. Kokomaismatka n. 175 km, bensiiniä matkalla meni auton mukaan 3,7l/100km. Alku- ja loppumatka mentiin pelkällä sähköllä, maantieosuus hybridi-moodissa, jossa auto näytti myös lataavan akkuja ajoavustuksen lisäksi. Tuolla matkalla auto oli kaapelin päässä puolisen tuntia eräässä kauppakeskuksessa. Mielestäni ihan kohtuullinen lukema, normaalistihan ajelen arkiajot kokonaan töpselisähköllä. Vanha Audi vei samalla matkalla toiseen suuntaan 8 litraa satasella, eikä tuossa ollut edes samoja kaupunkipörräilyjä.

Aamulla täydellä akulla töihin 8 km, auto näytti 39 jäljellä olevaa akkukilometriä alkuperäisestä 50 kilometristä. Nyt se on ladannut lämmitystolpasta akun täyteen.

Varmasti hieno peli fleetwoodilla! Pistä kokemuksia lisää, sitten kun saat kilometrejä alle!
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

fleetwood

Kyllä tuo ihan loistokamppeelta on toistaiseksi tuntunut, kaikki odotukset ovat täyttyneet.

Lauantaina ajoin Lahdesta ensin Vääksyyn, takaisin ja sitten moottoritietä ihan reipasta vauhtia kaverin luoksen Vantaalle ja sielä Selloon leffaan, jossa auto oli ilmaisessa latauksessa leffan ajan.  Sen jälkeen sitten takaisin Vantaalle ja vanhaa tietä pitkin Lahteen (halusin testailla DLA-valoja aluksi vähän pienemmällä tiellä). Bensaa tuolla reissulla paloi 4,5l/100km, mutta tuo olisi vielä laskenut 3,9-4 litraan, koska akkuun jäi ajomatkaa 26 km (luulin että olisi pitänyt viedä lastenhoitaja kotiin, mutta eipä tarvinnut). Kaikki ajot oman kaupungin alueella ovat menneet 100% lataussähköllä.

Noin perusautonakin tuo on hyvä, ei nitise eikä natise. Ja äärimmäisen hiljainen.

Jälkeen päin voin todeta, että Active info display oli nappivalinta. Mittariston informaatio muuttuu mukavasti ajotilan mukaan.

Vanhassa autossa ollutta  Ipod classiccia tuo ei harmittavasti tunnista ja Spotify toimii Bluetoothin kautta vähän vaihtelevasti; musiikki soi aina, mutta levynkansigrafiikka tulee joskus jos tulee. Android auto toimii hienosti, jos vaan viitsii laittaa puhelimen johdon päähän.
Passat GTE Variant

fleetwood

Ai niin, sellainen asia vielä, että tuo 50 km akkuajomatka on ihan realistinen jos olosuhteet ovat oikeat. Tänään(kin) ajelin kevyttä kaupunkiajelua n. 45 km verran yhdellä latauksella. Tuo tosin vaatii sen, että ilmastointilaite/lämppäri pitää kytkeä pois. Tuolla on yllättävän kova vaikutus, 3-7 km näillä keleillä. Talvella matka toki pienentyy ja kesällä jos/kun käyttelee ilmastointia. Oma työmatka kestää onneksi tuon helposti.
Passat GTE Variant

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 04.04.16 - klo:19:58
Jälkeen päin voin todeta, että Active info display oli nappivalinta. Mittariston informaatio muuttuu mukavasti ajotilan mukaan.

Vanhassa autossa ollutta  Ipod classiccia tuo ei harmittavasti tunnista ja Spotify toimii Bluetoothin kautta vähän vaihtelevasti; musiikki soi aina, mutta levynkansigrafiikka tulee joskus jos tulee. Android auto toimii hienosti, jos vaan viitsii laittaa puhelimen johdon päähän.

Kuulostaa hyvältä! Itsekin olen ollut tyytyväinen Active Info Displayhin. Itse kanssa aluksi ihmettelin levykansigrafiikoita, mutta mitä ilmeisemmin Discovery Pro näyttää kannet omasta tietokannastaan eikä soittimelta Bluetoothin (tai muunkaan yhteyden) yli. Tietokannassa on levykansi osaan biiseistä, mutta ei läheskään kaikkiin, ja näihin muihin Discovery Pro näyttää jotain geneeristä tyylilajin mukaista kuvaa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.04.16 - klo:21:07
Kuulostaa hyvältä! Itsekin olen ollut tyytyväinen Active Info Displayhin. Itse kanssa aluksi ihmettelin levykansigrafiikoita, mutta mitä ilmeisemmin Discovery Pro näyttää kannet omasta tietokannastaan eikä soittimelta Bluetoothin (tai muunkaan yhteyden) yli. Tietokannassa on levykansi osaan biiseistä, mutta ei läheskään kaikkiin, ja näihin muihin Discovery Pro näyttää jotain geneeristä tyylilajin mukaista kuvaa.

Haa! Saattaapa liittyä tuohon. Kokeilin nyt aamulla töihin tullessa kytkeä puhelimesta nettijaon päälle eli autolle pääsyn nettiin ja kas, aluksi tuli tuttu herja "Lähdettä ei tueta", mutta sitten ruudulle tuli nätisti levyn kansi ja kappaleen tiedot. Lataakohan tuo nuo kappaletiedot auton ssd:lle vai hakeekohan joka kerta uudelleen netistä. No, eiköhän tuo selviä ajan kanssa.

Pitänee varmaan viritella joku automaattisääntö puhelimeen mikä avaa aina automaattisesti netin autolle.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 25.03.16 - klo:09:16

Mitenkähän muuten, tilaakohan tätä kukaan noilla - mielestäni susirumilla - vakiovanteilla...
Vakiovanteet ovat ainoat aerodynaamiset ja siten auton luonteeseen sopivat. Nuo vieläpä erottuvat mukavasti tuunauspiirien valinnoista.

Onko tosiaan niin, ettei parempaa äänentoistoa ja digiradiota tarjota Suomessa? Saksan konfiguraattorista molemmat löytyvät. Onko kukaan tutkinut noita penkkivaihtoehtoja? Design & Comfort -paketin mukana tulee jotku mukavuusjakkarat, joiden lisäksi tarjotaan ergoComfort-jakkaroita ja ilmastoituja jakkaroita. Kuinka paljon nuo vaihtoehdot mahtavat erota toisistaan?

fleetwood

No niin, nyt on GTE:llä ajeltu kuukauden päivät. On se kaikki odotukset lunastanut, mukavaa ja hiljaista kyytiä. Justiinsa laskin, että ensimmäisenä kuukautena jäi polttamatta bensaa reilut 140 litraa vanhaan autoon verrattuna. Normaali arkiajo menee jokseenkin kokonaan töpselisähköllä, josta suuri osa ilmaissähköä. Ajettu n. 1600 km ja bensaa mennyt 2,3l/100km ja 50 litran tankissa jäljellä vielä reilu neljännes.

Sähkömoottorissa riittää hyvin puhtia kaupunkiajoon, auto lähtee kuin ns. hauki rannasta.
Passat GTE Variant

SPK

Oletteko asentaneet latausaseman pääasialliseen latauspaikkaan vai ladanneet simppelisti töpselistä?

Itsellä on 16A lämmitysrasia käytettävissä mutta siinä pirussa on kello. >:(
Paljonko ajoa kahdessa tunnissa yksivaiheisesta 16A töpselistä ehtii ladata?


DJDH

Riippuu hieman lämmitystolpasta, mutta useammista sen kellon saa ohitettua.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

fleetwood

Eipä ole tullut vielä mitään latausasemaa hankittua. Oma tämän hetkinen suunnitelma on hankkia kiinteän latausaseman sijasta uusi autossa pidettävä 16A matkalaturi (harkinnassa on useampikin vaihtoehto) ja auton mukana tullut 10A laturi jäisi käytettäväksi pelkästään omassa tallissa. Ei tarvisi siirrellä latausjohtoa jatkuvasti autoon ja pois - jota en tosin tee juuri nytkään. Kotona on yleensä hyvin aikaa ladata ihan kaikessa rauhassa ja tarvittaessa voisi käyttää myös tuota 16A laturia, koska tallissa on 16A pistorasiat.

16A:lla auto latautuu tyhjästä täyteen n. 2,5 tunnissa, joten 16A matkalaturista olisi suuri ilo. Tuota nopeammin sitä ei voikaan ladata.
Passat GTE Variant

SPK

Miten auto käytännössä tietää millä virralla se saa jerkkua ottaa?
Vai onko latauspiuhoissa sen verran älyä?

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: SPK - 02.06.16 - klo:19:07
Miten auto käytännössä tietää millä virralla se saa jerkkua ottaa?
Vai onko latauspiuhoissa sen verran älyä?

On, auto ja latauslaite "juttelevat" keskenään ja auto lataa sillä vauhdilla millä haluaa ja millä latauslaite pystyy. Lataustehoa voi myös itse rajoittaa/säätää auton valikosta, jos ladataan esim. heikkotehoisesta  pistorasiasta. Omaa järkeä on toki hyvä käyttää, ettei lataa 16A:lla huonosta pistorasiasta.
Passat GTE Variant

fleetwood

Car-net näemmä päivittyi. Nyt toimii Android-softakin, ennen toimi vain selainportaali. Mukavana yllätyksenä tuli myös älykellotuki eli auton statuksen ym näkee nyt kellosta  :)
Passat GTE Variant

repomies

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 02.06.16 - klo:19:14
On, auto ja latauslaite "juttelevat" keskenään ja auto lataa sillä vauhdilla millä haluaa ja millä latauslaite pystyy. Lataustehoa voi myös itse rajoittaa/säätää auton valikosta, jos ladataan esim. heikkotehoisesta  pistorasiasta. Omaa järkeä on toki hyvä käyttää, ettei lataa 16A:lla huonosta pistorasiasta.

Tuo on kyllä tärkeää että voi säätää. Siinä voi meinaan monessa talossa olla talvella 25A pääsulakkeet kovilla jos yksi vaihe hörppää kuuttatoista pihalle ja taloakin pitäisi sähköllä lämmittää.

Jmj

Kauanko kestää ladata akku kotitöpselistä 10A tai 16A?

Kylläpä on kiinnostava auto.
Onnitteluja valinnastanne.

fleetwood

Kirjoitanpa jokusen sanan tähän astisista kokemuksista. Mittariin on tullut n. 3600 km ja bensiiniä on mennyt 2.7 l/100 km ja sähköä 11.5 kWh/100 km. Kaikinpuolin mukavia kilometrejä, muita ongelmia ei ole ollut paitsi viallinen o-rengas sähköjärjestelmän jäähdytysjärjestelmässä, minkä takia auto vietti hetken aikaa paikallisella korjaamolla.

Ajomatka sähköllä on hieman jopa positiivinen yllätys; täydellä akulla saattaa päästä jopa 52 km ja ilmastointi ei juurikaan näytä syövän ajomatkaa (vie tilanteesta riippuen 1-3 km sähköisestä ajomatkasta).

Edit: Ai niin, viikonloppuna tuli testattua kulutus tyhjällä akulla. Ajomatka Kouvolasta Lahteen ja lähtiessä akussa ajomatkaa 4 km ja perillä bensiinin kulutus 5,5 l/100 km. Varsin kohtuullinen täydessä lastissa olleelle autolle?
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kaide - 25.03.16 - klo:01:38
Jotenkin olis kiva kun esim Opel Amperan idea siitä että akkuja ladataan polttomoottorilla yhdistettäisiin tähän .  Käytännössähän tommonen passatti on niin painava sähkölelujen takia että polttomoottorilla ajettaessa se syö enemmän kuin vastaava bensakoneella oleva. Jotenkin vaan puistattaa ajatus siitä että Kuusamon reissulla Jyväskylän kohdalla putoaa tehot mopon tasolle ja painoa on edelleen se 2 tonnia . Totta siis että ei noilla pitkää siivua kiinnosta ajaa .
Niin kuin tuossa jo sanottiin, niin eihän se sähkömoottori tipu pois kuin ainoastaan ehkä tasaisella huippunopeudella ajettaessa. Akku latautuu jarrutettaessa ja voi polttomoottorinkin käskeä lataamaan akkua. Eräässä vertailussa mittasivat GTE:n olevan 160 kiloa raskaampi kuin 2.0 TSI ja 110 kiloa raskaampi kuin 2.0 TDI. Tasaisella vauhdilla maantiellä tuo ei lisää merkittävästi kulutusta ja vaihtelevalla nopeudella ajettaessa hybriditekniikka auttaa paljon enemmän kuin mitä nuo kilot lisäävät kulutusta.

fleetwood

Joo, sähkömoottori ei tipu täysin pois ollenkaan.

E-mode eli pelkällä sähköllä ajo tosin putoaa pois kun akkua on tarpeeksi vähän (n. alle 5 km) ja sen jälkeen mennään hybrid-tilalla, jossa käytetään bensiinimoottoria, joka lataa ajossa ajoakkua ja sopivissa tilanteissa avustaa menemistä ja siten pienentää kulutusta. Hybrid-tilassa auto tuntuu haluavan pitää akun varaustason jokseenkin ennallaan.

Parhaan edun akusta saa pitemmillä matkoilla ajamalla niin, että kaupunkiajot ja alkukiihdyttelyt matkanopeuteen tehdään e-modella, sitten matka-ajo hybrid-tilalla ja loppumatkasta vaihdetaan taas itse e-modelle niin että saadaan hyödynnettyä akku niin hyvin kuin mahdollista. Jos ei halua itse nähdä moodien kanssa vaivaa, niin sitten vaan käynnistää ja ajaa; auto ajaa e-modella akun toohon 5 km tasoon ja sitten vaihtaa itsestään hybrid-tilaan. Ja jos haluaa ajaa vähän hauskemmin, niin sitten painetaan GTE-nappia  ;)
Passat GTE Variant

RSOCUstin

#52
Vaikuttaa hyvältä peliltä. Mikähän DSG7 versio tuossa on ja ovat varmasti sitä päivittäneet sitä vastaamaan tehoja.
Peruskonseptilta tuo 1.4tsi+DSG7 on arveluttava mutta kehitystä sillä sarallakin on tapahtunut.
Omiin ajoihin tuollainen olisi kyllä sopeva. Pitäisi käydä koe-ajamassa se Jetta hybrid, ihan mielenkiinnosta ja miksi ei tää GTE myös.
Volkkarin sivuilla ei näköjään hybrid Jetasta ole tietoja. Oiskohan päivitystä tulossa malliin.

teräksenharmaa

DSG6 on tuossa hybridissä.

RSOCUstin

#54
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.06.16 - klo:09:00
DSG6 on tuossa hybridissä.
No niinpä näyttää oleva kun tarkemmin katsoin. No sen pitäisi kestää.
Selkäytimeen iskostunut että 1.4tsi kanssa on aina DSG7.
Jetassa näyttäisi olevan DSG7

Ot: Saksassa näyttäisi Jetat olevan puolet halvempia käytettynä kuin Suomessa. Kilsoja kylläkin 5-7krt määrä mitä Suomessa myynnissä olevat.

fleetwood

GTE:ssä tuo kolmekytkiminen DSG6 toimii mainiosti, toimii hyvin yhteen moottorien kanssa ja vaihtoja ei juuri huomaa. Ainoa moitteen sana tulee siitä, että peruutusvaihteelle vaihtamisen jälkeen pitää olla varovainen kaasupolkimen kanssa; lähtee muuten aika hyökkäävästi.
Passat GTE Variant

teräksenharmaa

Tuo sähkö- ja polttomottorin yhdistelmä tuottaa kuitenkin 400 Nm vääntöä, joten 250 Nm kestävä DSG7 ei oikein tule kysymykseen tässä. Sinänsähän kuivakytkiminen energiapihimpänä sopisi hyvin auton luonteeseen. No DSG6:n voi olettaa olevan luotettava. Tuo sähkömoottori tuo mahdollisuuksia vähentää vaihdoissa nykimistä. En kyllä tiedä, onko VW tuota tehnyt.

Sellainen yksityiskohta jäi itse autosta mieleen, että suhteellisen korkeilla kierroksilla tuo GTE menee maantienopeuksissa, kun sitä vertaa esimerkiksi uuteen A4:ään. Liekö sitten niin, että pienen koneen jatkona pitää ykkönen sähkömoottorista huolimatta olla niin lyhyt, ettei vähävaihteisella automaatilla saada kovin pitkää välitystä isoimmalle vaihteelle.

fleetwood

VW Center vaihtoi eilen auton mukana tulleen schuko-laturin uuteen. Valot syttyivät normaalisti, mutta auto ei alkanut lataamaan. Tyoe 2 -johdolla lja toisella 16A schuko-laturilla latasi normaalisti.

Tiistaina tuli myös tehtyä autolla pitkän matkan ajotesti eli 800km reissu täydellä kuormalla. Keskikulutus 5l/100km ilman välilatauksia - reitille ei osunut oikeastaan ollenkaan sopivia lataus-/taukopaikkoja. Pitkän ajan kulutus huitelee jossain 2,5l tietämillä.
Passat GTE Variant

SPK

Onko kukaan tehnyt testiä miten tuon kaikkein piheimmin saa liikkumaan.
Itseä koeajossa hiukan hämmensi useat hybridimoodit ja mitä ne oikeasti tekee.

In anycase:
Koeajon alussa akku nöytti 5km jäljellä.
Kaupungissa lähdöt sähköllä ja 40km ajoa bensalla jonka jälkeen auto näytti 15km matkaa sähköllä.
Tämän se myös meni.

En tiedä kuinka tuolla tulee käytännössä ajettua. Jaksaako aktiivisesti vaihtaa ajomoodia, mutta jäi sellainen tunne että matka-ajossa taloudellisinta olisi: ajaa akku tyhjäksi, antaa motin ladata "hukkateholla" bensalla ajettaessa ja taas kun esim 25km akulla ruutia niin heittää e-mode päälle ja ajaa akku lähes tyhjäksi.

Onko tällä eroa siihen että liikkeellelähdöt akulla, sen jälkeen ajo hybridillä ja loppumatka akulla?

teräksenharmaa

En oikein usko, että akun lataaminen polttomoottorilla on kannattavaa taloudellisuutta ajatellen. Lataaminen ja sähkön käyttäminen molemmat omaavat häviönsä. Jos pidempään ajaa sähköllä, niin polttomoottorikin ehtii jäähtyä. Jos polttomoottori pyörii tarpeeksi pienellä kuormalla, niin silloin lataamisen lisäkuorma voi parantaa niin paljon polttomoottorin hyötysuhdetta, että hommassa on ajatusta. Matka-ajossa polttomoottori pyörii kuitenkin niin suurella kuormalla, että tuskin kannattaa vaihdella ajomoodeja.

Tuon kannattavuutta parantaisi myös sekin, jos se polttomoottorilla tuotettu sähkö käytettäisiin kaupungissa, jonne sähkömoottori soveltuu polttomoottoria paremmin.

Saan omani vasta perjantaina, mutta näin etukäteen ajatellen ajomoodien käyttö on aika selkeää. Kaikki se sähkö, mitä pystyt lataamaan, kannattaa ajaa pois pelkällä sähköllä ajamalla mieluiten kaupunkiajossa. Ilman latausmahdollisuutta taloudellisuutta haettaessa normaali hybridimoodi. Jos haluat ladata jostain syystä akkuja ajon aikana, niin silloin latausmoodi. Jos haluat parhaan suorituskyvyn, niin silloin GTE-moodi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy