Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

duke7

Lainaus käyttäjältä: mikkol - 04.01.24 - klo:21:05Löytyykö sähköinen esilämmitystoiminto jokaisesta GTE:stä alkuperämaasta riippumatta? Tuontiautoissa kun harvemmin on webastoa, mutta entä tuo lataussähköllä/akulla toimiva ajastettava sisälämmitys, onko sitä? Vai onko sekin listalta ruksittava lisävaruste?
Vahvalla mutulla sanon että löytyy. Se kuitenkin toimii sen latausajastimen kanssa ja käyttää auton vastuksia jotka joka tapauksessa löytyy kaikkialta. Toki kai tehossa voisi olla eroa mutta tuskin, ei siinä juuri pääse säästämään.

ZimKork

Kyllä sähköllä lämmitys onnistuu aina. Ihan tavallisesta pistorasiasta sen lämmitysteho on melko heikko näillä kovilla pakkasilla, mutta latauslaitteesta saadulla virralla, tai sallimalla ajoakun virran käyttämisen lämmitykseen, se lämpiää hyvinkin tehokkaasti.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: jugih - 03.01.24 - klo:15:22Eikö faceliftissä ole ajoakun lataustilaa?

[edit] ei ole ei :)

On siinä. Painat e-mode nappia, sitten ratasta siitä aukeavasta valikosta ja valitset nuolilla ylös-, alaspäin tai =. Jos viet väkäsen kuvan "täynnä olevien" sinisten akkukennojen yläpuolelle, lataa se akut asetettuun tasoon asti. Jos taas alapuolelle, käyttää se akkua enemmän asetettuun tasoon asti. =-merkillä nykyinen akun varaustaso pidetään. Painamalla sitä hybrid-tekstikuvaketta, auto palaa siihen molempien voimalinjojen optimaaliseen käyttöön omien parametrien ja mahd. naviin syötetyn määränpään perusteella.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 03.01.24 - klo:21:48Latautuuko täyteen asti ja pitää siinä? Pre-mallissa lataa about puolilleen eikä sen enempää.

2016 pre-faceliftissä ainakin latasi lähes täyteen. Olisiko jotain muutoksia tullut 2018-2019 malleissa?

Haappis

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 03.01.24 - klo:12:51Niin, kun painat vaihdekepin vierestä sitä e-nappulaa, kosketusnäyttöön avautuu valikko missä on kolme painiketta, e-mode, hybrid-mode ja sitten se charge-nappula. Onko sinulla se päällä?

Ei ole charge-moodi aktiivinen, tai ei ainakaan valittu. Hybridi-moodi on tosin tällä hetkellä oikeastaan identtinen charge-moodin kanssa. Eli näppituntumalla hybridi-moodin ja charge-moodin valinnalla ei ole mitään vaikutusta lataukseen tai kulutukseen.

Tuntuu, ettei auton käytöksessä ole mitään logiikkaa. Tänään ajoin A:sta B:hen, lähtiessä täysi akku ja hybridi-moodi, auto latasi lähes koko ajan, keskikulutus noin 8,5. Paluumatkalla B:sta takaisin A:han ajettaessa ajoin ensin akulla niin kauan, että auto vaihtoi automaattisesti bensalle. Mittariin jäi 3km "sähköä". Loppumatka siis bensalla, mutta akkua ei kuitenkaan enää mittarin mukaan ladannut ja bensan kulutus huomattavasti maltillisempi. Eikö sen pitäisi toimia juuri päin vastoin?

Huomenna olisi tarkoitus viedä auto huoltoliikkeeseen tarkistettavaksi. Epäilivät sielläkin, että charge-moodi olisi jäänyt jotenkin päälle.





Immunity

Lainaus käyttäjältä: Haappis - 04.01.24 - klo:23:54Ei ole charge-moodi aktiivinen, tai ei ainakaan valittu. Hybridi-moodi on tosin tällä hetkellä oikeastaan identtinen charge-moodin kanssa. Eli näppituntumalla hybridi-moodin ja charge-moodin valinnalla ei ole mitään vaikutusta lataukseen tai kulutukseen.



Minkä vuoden auto sulla on?

Haappis


ZimKork

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 04.01.24 - klo:23:502016 pre-faceliftissä ainakin latasi lähes täyteen. Olisiko jotain muutoksia tullut 2018-2019 malleissa?

Itsellä on juurikin 2016 malli ja ei siinä GTE moodissa lataa kuin melko tarkalleen puoliväliin ja pitää siinä. Charge-modella sitten lataa täyteen asti.

jugih

Tänään suoraan latauksesta/lämmityksestä -20 pakkasta ja käynnisti hybridille, mutta kilsan jälkeen sai e-modelle jo.
Taitaa tuo -20 olla joku rajapyykki sähkölähdöille omassa autossa (MY17).
-19 pakkasta, ni onnistuu vielä lähteä sähköllä latauksesta.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

duke7

Lainaus käyttäjältä: jugih - 05.01.24 - klo:07:46Tänään suoraan latauksesta/lämmityksestä -20 pakkasta ja käynnisti hybridille, mutta kilsan jälkeen sai e-modelle jo.
Taitaa tuo -20 olla joku rajapyykki sähkölähdöille omassa autossa (MY17).
-19 pakkasta, ni onnistuu vielä lähteä sähköllä latauksesta.
Sitä luokkaa se on mutta ei ole suoraviivaista. Joskus antaa lähteä sähköllä vielä -25° C. Varmasti akun lämpöön vaikuttaa se mitä yöllä on ollut jne. Ehkä kuun asento myös.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 05.01.24 - klo:06:49Itsellä on juurikin 2016 malli ja ei siinä GTE moodissa lataa kuin melko tarkalleen puoliväliin ja pitää siinä. Charge-modella sitten lataa täyteen asti.

Sori, mun moka. Sotkin jo viestit kun oli useampi viesti latauksista. Sinä puhuit nimenomaan GTE-moodilla lataamisesta, minä taas charge-moodilla.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Haappis - 05.01.24 - klo:00:30Vuosimalli on 2016.

Mulla 2016 ei käyttänyt sähköä, jos ajoit motarilla hybridillä. Sähkörange oli lähes muuttumaton (pientä latausta, pientä kulutusta koko ajan), kunnes päästiin taajamaan tai vaihdettiin e-modelle. Facelift 2020 taas käyttää hybridimodella sähköä moottoritiellä ja akku hupenee koko ajan käytössä. Jos navi päällä, niin optimoi sähkön valitulle matkalle.

Oliko sun ajosta suurin osa motaria? Pakkasilla vaikutus kulutuksiin? Tosin taisit sanoa, että auto ollut jo 4 vuotta ja kulutus oli poikkeuksellisen. Eihän jarrut laahaa?

Haappis

Kyllä tämä 2016 tuntuisi käyttävän akkua maantienopeuksilla myös hybridimoodissa. Ei toki paljon ja riippunee nopeudesta myös. Omat ajot on lähinnä sekalaista maantieajoa, 80km/h-100km/h.

Paljonkos teillä muilla on keskikulutukset hybridimoodilla ja riittävän pitkissä siirtymissä noilla nopeuksilla ja normaaleissa talvikeleissä?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Haappis - 05.01.24 - klo:17:00Kyllä tämä 2016 tuntuisi käyttävän akkua maantienopeuksilla myös hybridimoodissa. Ei toki paljon ja riippunee nopeudesta myös. Omat ajot on lähinnä sekalaista maantieajoa, 80km/h-100km/h.

Paljonkos teillä muilla on keskikulutukset hybridimoodilla ja riittävän pitkissä siirtymissä noilla nopeuksilla ja normaaleissa talvikeleissä?
En nyt tarkkoja numeroita muista mutta siinä jotain päälle kuuden se on. Tosin en kauheasti pihistele ja aika usein ajan gte:llä jos on ohiteltavaa paljon. Se hybridin kaasuvaste on niin löysä

jrwfi

Mulla ekaa talvea käytössä 2018 GTE, ja tossa kun talvikelit alkoi niin huomasin että töyssyihin ajaessa alkanut kuulua semmonen pieni... narahdus? jostain etujousituksesta tai ripustuksesta tai jostain sieltäpäin. Sattuneesta syystä samoihin aikoihin juuri talvirenkaat alle, mutta tuskinpa se voi tuohon vaikuttaa.

Onko tää joku juttu josta kokeneemmat omistajat osaa suoraan sanoa mistä voipi olla kyse?

jugih

Tänään laitoin auton lämpenee etänä omalla akulla, jonk jälkeen pääsi suoraan lähtemään sähköllä. Pakkasta oli -23.5 astetta.

Ilmeisesti vajaa 6 kW teholla vartin kulutusta riittää lämmittämään kennoja niin paljon että sähkölähtö onnistuu? Tai sitten ne planeetat oli vain linjassa..
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

muusteri

Auto alkanut huollon jälkeen lataamaan akkua kun polttomoottori päällä, jonka vuoksi kulutus huitelee pilvissä. Sain tuon loppumaan kun laittoi emanagerista minimi lataustason nollille, mutta ei pidemmän päälle hyvä ratkaisu koska yllättäviä ajoja varten olen tuota tasoa pitänyt 50 prosentissa. Eli johdon perässä on ladannut aina 50 prosenttiin ja loput sitten ajastimen mukaan. Ei aikaisemmin tätä tosiaan ajon aikana ole tehnyt. Auto 2020 mallia.
Saakos tuon jotenkin muuten loppumaan?

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: muusteri - 07.01.24 - klo:19:53Auto alkanut huollon jälkeen lataamaan akkua kun polttomoottori päällä, jonka vuoksi kulutus huitelee pilvissä. Sain tuon loppumaan kun laittoi emanagerista minimi lataustason nollille, mutta ei pidemmän päälle hyvä ratkaisu koska yllättäviä ajoja varten olen tuota tasoa pitänyt 50 prosentissa. Eli johdon perässä on ladannut aina 50 prosenttiin ja loput sitten ajastimen mukaan. Ei aikaisemmin tätä tosiaan ajon aikana ole tehnyt. Auto 2020 mallia.
Saakos tuon jotenkin muuten loppumaan?
No eipä noilla kahella asialla pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Sangen mielenkiintoista. Ottaison yhteyttä huoltoon, jos ovat jotain päivityksiä tehneet.
PASSAT GTE VM. 2020

peped

Lainaus käyttäjältä: jugih - 05.01.24 - klo:07:46Tänään suoraan latauksesta/lämmityksestä -20 pakkasta ja käynnisti hybridille, mutta kilsan jälkeen sai e-modelle jo.
Taitaa tuo -20 olla joku rajapyykki sähkölähdöille omassa autossa (MY17).
-19 pakkasta, ni onnistuu vielä lähteä sähköllä latauksesta.

Kyllä tuo tuntuu olevan ihan herran haltuun -tason hommia... Ajoin Tampere-Jyväskylä välin eikä auto tarjonnut missään vaiheessa e-Modea käytettäväksi. Pakkasta n. -20C auton mittarin mukaan. Jossain vaiheessa tajusin että hybrid tila (johon auto käynnistyikin) ei mittariston mukaan toiminut lainkaan kuten pitäisi, eli esim. rullailussa menisi kierroksen nolliin ja ensimmäiset tehot kaasua painaessa otetaan sähköllä. Sitä sinistä osaa mittarista (digimittaristo) ei tullut näkyville missään vaiheessa, vaan kokoajan mentiin bensalla. Näyttää kuitenkin vw apissa että virtaa kulunut 1kwh/100km, bensankulutus 6,3l. Normaalisti tuo on mennyt tyhjällä akulla lähtiessäkin alle kuutosella, nyt oli akku ollut latauksessa ennen lähtöä. Toiseen suuntaan meni 5,3l ja 2kWh/100km.

Voihan se tietysti tuo kova pakkanen tehdä temput mutta erikoista ettei hybrid tila tuntunut hyödyntävän sähkömoottoria ollenkaan. Ihan sama oliko navikkaan syötetty kohde vai ei. Tänään tosin, nyt kun pakkanne lauhtui, auto lähti e-Modella käyntiin normaalisti.

Täytyy varmaan vaan toivoa näiden autojen kanssa ettei yli -20 asteen pakkasia Suomessa juuri koettaisi :D
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: peped - 08.01.24 - klo:10:58Kyllä tuo tuntuu olevan ihan herran haltuun -tason hommia... Ajoin Tampere-Jyväskylä välin eikä auto tarjonnut missään vaiheessa e-Modea käytettäväksi. Pakkasta n. -20C auton mittarin mukaan. Jossain vaiheessa tajusin että hybrid tila (johon auto käynnistyikin) ei mittariston mukaan toiminut lainkaan kuten pitäisi, eli esim. rullailussa menisi kierroksen nolliin ja ensimmäiset tehot kaasua painaessa otetaan sähköllä. Sitä sinistä osaa mittarista (digimittaristo) ei tullut näkyville missään vaiheessa, vaan kokoajan mentiin bensalla. Näyttää kuitenkin vw apissa että virtaa kulunut 1kwh/100km, bensankulutus 6,3l. Normaalisti tuo on mennyt tyhjällä akulla lähtiessäkin alle kuutosella, nyt oli akku ollut latauksessa ennen lähtöä. Toiseen suuntaan meni 5,3l ja 2kWh/100km.

Voihan se tietysti tuo kova pakkanen tehdä temput mutta erikoista ettei hybrid tila tuntunut hyödyntävän sähkömoottoria ollenkaan. Ihan sama oliko navikkaan syötetty kohde vai ei. Tänään tosin, nyt kun pakkanne lauhtui, auto lähti e-Modella käyntiin normaalisti.

Täytyy varmaan vaan toivoa näiden autojen kanssa ettei yli -20 asteen pakkasia Suomessa juuri koettaisi :D

Huomasin itte kanssa tuossa viimeviikolla kun etelässäkin oli reilut 25 pakkasta vähän samantyylistä käytöstä. Lähin himasta täydellä akulla ja auto starttasi suoraan hybridissä bensalla. Polttis kävi kyllä kokoajan mutta silti kun ajelin ~3km hakemaan pizzaa sähkörangesta katosi ~5km.

Jätin auton käymään siksi aikaa kun hain lätyn ja paluumatkalla kiinitin huomiota tuohon, että kun auto lähti ruullaamaan (kaupunkinopeuksissa) polttis sammui. Hybridinäytössä tuo maksimitehon määrää kuvaava harmaa palkki oli ~1/3 mutta jo pienikin kaasun painaminen sai sen "tehonpyynnön" menemään päätyyn ja polttiksen käynistymään.

Epäilen että toi on vaan akun kylmyydestä johtuvaa - myöhemmin illalla kun lähdin liikkeelle niin että auto oli ladannut ~puolestavälistä täyteen juuri ennen lähtöä lähdettiin e-modella ihan normaalisti ja ajettiin range loppuun ennen polttiksen starttia.

peped

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 08.01.24 - klo:11:07Huomasin itte kanssa tuossa viimeviikolla kun etelässäkin oli reilut 25 pakkasta vähän samantyylistä käytöstä. Lähin himasta täydellä akulla ja auto starttasi suoraan hybridissä bensalla. Polttis kävi kyllä kokoajan mutta silti kun ajelin ~3km hakemaan pizzaa sähkörangesta katosi ~5km.

Jätin auton käymään siksi aikaa kun hain lätyn ja paluumatkalla kiinitin huomiota tuohon, että kun auto lähti ruullaamaan (kaupunkinopeuksissa) polttis sammui. Hybridinäytössä tuo maksimitehon määrää kuvaava harmaa palkki oli ~1/3 mutta jo pienikin kaasun painaminen sai sen "tehonpyynnön" menemään päätyyn ja polttiksen käynistymään.

Epäilen että toi on vaan akun kylmyydestä johtuvaa - myöhemmin illalla kun lähdin liikkeelle niin että auto oli ladannut ~puolestavälistä täyteen juuri ennen lähtöä lähdettiin e-modella ihan normaalisti ja ajettiin range loppuun ennen polttiksen starttia.

Joo siltä se vaikuttaa ns. juttujen perusteella että kylmyyden piikkiin menee. Sellainen huomio myös että ainakaan tuossa mainitsemassani matka-ajossa ei myöskään se lataus/regen palkki kasvanut missään vaiheessa eli ainoastaan ihan hintsusti joskus harvoin otti energiaa sisään. Tuo on toki ihan ymmärrettävää jos/kun akkua ei auto juuri käyttänyt niin eipä siinä ole mihin virtaa ottaa sisään ja/tai jos akusto ollut myös kylmä koko ajomatkan. Muistaakseni perillä näytti sovellus että yhä n. 80% akun varaustaso.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: jrwfi - 07.01.24 - klo:10:50Mulla ekaa talvea käytössä 2018 GTE, ja tossa kun talvikelit alkoi niin huomasin että töyssyihin ajaessa alkanut kuulua semmonen pieni... narahdus? jostain etujousituksesta tai ripustuksesta tai jostain sieltäpäin.

Itsellä on eturipustukset narisseet töyssyissä koko kolme vuotta mitä olen omistanut, ei ole koventunut eikä pahentunut eikä katsastusmies maininnut mitään niin olen vain ajatellut että jotain kuivunutta puslaa siellä varmaan.

Herr K

Itselläni ei auto suostunut yli -20 asteen pakkasilla kulkemaan ollenkaan sähköllä. Jonkin verran sähköä kuitenkin kului, mutta olisikohan mennyt sitten lämmitykseen tai oliko polttomoottorin apuna. Esim. yhdellä reilun 50 km maantieajolla ei digimittariston vihreää regen-palkkia tullut näkyviin ollenkaan. Nyt pakkasten lauhduttua toimii taas normaalisti.
VW Passat Variant GTE

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 08.01.24 - klo:11:56Itsellä on eturipustukset narisseet töyssyissä koko kolme vuotta mitä olen omistanut, ei ole koventunut eikä pahentunut eikä katsastusmies maininnut mitään niin olen vain ajatellut että jotain kuivunutta puslaa siellä varmaan.

Nyt en saa mieleeni missä ketjussa se oli - mutta silloin kun Passatin ostoa mietin ja tuli luettua kaikki mitä autosta löytyi niin törmäsin aika usein tuohon samaan (jota myös tapahtuu omassa). Useampi oli tuosta samasta valitellut ja olisko ollut etutukivarren pusla johon kun ruikki vähän WD40 niin toi ääni katoaa aina X ajaksi.

migis2

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 09.01.24 - klo:15:35Useampi oli tuosta samasta valitellut ja olisko ollut etutukivarren pusla johon kun ruikki vähän WD40 niin toi ääni katoaa aina X ajaksi.

Kokemukset toisesta merkistä, mutta Ocu III pre-fl ja fl narisivat edestä hidasteista kuivalla kelillä ajaessa. Sateella tai märällä kelillä narinaa ei useinkaan kuulunut eikä huollossa tai katsastuksessa löydetty/sanottu mitään.
Skoda Octavia Combi PHEV Style 2024 (11/2023)

Taikatossut

Voikohan korkeajänniteakkua ladata samalla, kun lataa 12V akkua ylläpitolaturilla? Jos voi, niin onkohan jotain väliä kumman laittaa ensiksi päälle?

rampas

En menisi lataamaan, kun ymmärtääkseni lataa tuossa yhteydessä 12V akkua muutenkin.

Taikatossut

Lainaus käyttäjältä: rampas - 15.01.24 - klo:12:17En menisi lataamaan, kun ymmärtääkseni lataa tuossa yhteydessä 12V akkua muutenkin.

Joo se lataa samalla kyllä. Ongelma tulee lähinnä näillä -10 ja enemmän pakkasilla, kun haluaisin kuitenkin ladata 16A teholla, että esilämmitys olisi parempi, niin tuo lataus täydestä tyhjään kestää vain noin 3h 30min. Sen jälkeen 12V akku jää pakkasten armoille. Eikä korkeajänniteakku välttämättä ole aina edes tyhjä, niin sittenhän lataus kestää tuostakin vähemmän. Olisi näppärää siis jättää molemmat vaan yöksi latailemaan.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Taikatossut - 15.01.24 - klo:12:57Joo se lataa samalla kyllä. Ongelma tulee lähinnä näillä -10 ja enemmän pakkasilla, kun haluaisin kuitenkin ladata 16A teholla, että esilämmitys olisi parempi, niin tuo lataus täydestä tyhjään kestää vain noin 3h 30min. Sen jälkeen 12V akku jää pakkasten armoille. Eikä korkeajänniteakku välttämättä ole aina edes tyhjä, niin sittenhän lataus kestää tuostakin vähemmän. Olisi näppärää siis jättää molemmat vaan yöksi latailemaan.
Tähän toimisi arctit battery heater ja siis se versio joka kytketään vain auton sähköihin. Lämmittäisi akkua aina kun autolla ajetaan tai ladataan niin ottaisi paremmin virtaakin sitten.

Toisaalta näissä 12V akku ei ole mitenkään kovilla koska ei se edes käynnistä autoa.

W100

Onko teillä muilla ollut ongelmia latauksen ajastuksen kanssa? Auto on -20 mallia.

Kesällä minulla oli käytössä vain suko-laturi ja pystyin sisältä näkemään, miten auto lähti pihalla latautumaan juuri siihen aikaan kuin olin sen asettanutkin. Nyt meillä on lautausasema ja auto piilossa autoteltassa, enkä näe, milloin lataus alkaa. En halunnut myöskään jatkaa äpin käyttöä siihen hintaan, millä sitä tarjottiin.

Latausaseman käyttöön oton jälkeen ihmettelin, miten käytännön latausaika on 30-60 min lyhempi kuin se arvio, minkä auto ilmoitti ennen latausta.
Joku päivä sitten ajastin n. klo 17 latauksen alkamaan klo 18:00. Lataus alkoi kuitenkin heti.
Keskeytin ja vaihdoin alkamisajaksi 18:30. Lataus alkoi heti.
Keskeytin ja vaihdoin latauksen alkamaan 19:00. Sama juttu.
Siirsin latauksen alkua puoli tuntia kerrallaan puolelle yölle saakka. Edelleen lataus alkoi heti.

Sitten kyllästyin ja asetin ajastuksen valmiiksi aamua varten eli 4:30. Lataus alkoi heti.
Otin piuhan pois ja palasin n. 23 takaisin ja kytkin latausjohdon, eikä lataus alkanutkaan heti.

Heräsin tarkistamaan latauksen tilanteen 4:30 ja havaitsin, että rangea oli kertynyt jo 34 km. Eli lataus
oli ollut päällä jo noin tunnin.

Tänään klo 16 ajastin latauksen alkamaan klo 18:00. Kävin tarkistamassa tilanteen n. 17:20 ja tyhjään akkuun oli ilmestynyt jostain virtaa 10 km:n ajoa vastaava määrä.
Muutin välittömästi latauksen alkamaan klo 20:00. Kävin puolen tunnin välein tarkistamassa tilanteen ja lataus alkoi 19:30.

Auton kello on oikeassa ajassa ja kaikki muut asetuksen mielestäni oikein. Akun alin varaustila on 0. Automaattisen kesäajan valinnalla ei ollut mitään vaikutusta.

Onko vika minussa, kuun vaiheessa vai autossa? Nyt koko ajastuksen mielekkyys on kyseenalaista, koska siihen ei voi luottaa.
Kesällä se kuitenkin toimi täysin asetuksien mukaan.
Onko kenellekään tuttua tämä tämmöinen?




Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy