Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

jugih

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 06.12.23 - klo:18:50Mulla on 2016 ja kesällä range on sellasta 42km luokkaa josta päättelisin että akku on kunnossa (?)

Talvella tippuu siihen 25-30 nurkille

-8C pakkasessa range näytti jotain 30 km ja tosiasiallisesti pääsin 18 km kunnes range näytti 0 km.

Toki tuohon sisältyi 5 min lämmitys akulla, mutta ei se range pakkasilla ole.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

ZimKork

Nyrkkisääntönä tosiaan pakkasella todellinen range noin puolet. Ennustearvio on aina turhan positiivinen. Ennusteeseen pääsee jos kääntää ilmastoinnin tehonupin off-asentoon.

makelja

Omassa Passatissa se laski niin että kesällä olisin päässyt duuniin edestakaisin, eli noin 50km niin talvella kunnon pakkasissa nippanappa duuniin sähköllä. Laski noin 30km:n tienoille range.
Onneksi on ilmainen lataus duunissa.

ECOisti

Tähän rangeen ja enemmänkin talviautoiluun liittyen olen havainnut (tai luullut havaitsevani), että polttomoottori lähtee nykyään herkemmin käyntiin kuin ennen kylmässä kelissä. Siis ihan vaikka pihasta lähdettäessä tai jos yhtään polkaisen kaasua ajossa liikaa, niin polttomoottori hörähtää käyntiin.

Muistan, että huollossa olisi sanottu, että jos akuston lämpötila on -10 astetta tai vähemmän, niin ottaa polttiksen käyttöön. Ihmettelin tätä silloin ekana talvena, että ei kyllä ota, mutta nyt tuntuu tuo lause pitävän paikkansa jotakuinkin.

Onkohan joku softan päivitys voinut muuttaa tätä? Tai sitten muistan asiat aivan väärin. Tai aiemmin akku on oikeasti ollut kunnolla aina esilämmitetty, tms. En tiedä.
Pitihän ne talvirenkaatkin viime talvena paremmin...  :D

Herr K

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 11.12.23 - klo:13:01Tähän rangeen ja enemmänkin talviautoiluun liittyen olen havainnut (tai luullut havaitsevani), että polttomoottori lähtee nykyään herkemmin käyntiin kuin ennen kylmässä kelissä. Siis ihan vaikka pihasta lähdettäessä tai jos yhtään polkaisen kaasua ajossa liikaa, niin polttomoottori hörähtää käyntiin.

Muistan, että huollossa olisi sanottu, että jos akuston lämpötila on -10 astetta tai vähemmän, niin ottaa polttiksen käyttöön. Ihmettelin tätä silloin ekana talvena, että ei kyllä ota, mutta nyt tuntuu tuo lause pitävän paikkansa jotakuinkin.

Onkohan joku softan päivitys voinut muuttaa tätä? Tai sitten muistan asiat aivan väärin. Tai aiemmin akku on oikeasti ollut kunnolla aina esilämmitetty, tms. En tiedä.
Pitihän ne talvirenkaatkin viime talvena paremmin...  :D

Samanlainen tuntuma on itselläkin, että polttomoottori käynnistyisi nyt herkemmin kuin aikaisempina talvina. Vaikea kyllä sanoa onko vain omaa tuntumaa, kun olosuhteet vaihtelee...
VW Passat Variant GTE

m4x1mu5

Tuohon akun kunto/range asiaan on hyvinkin yksinkertainen testi, laittakaa ilmastointi kokonaan pois päältä. Nouseeko ennuste? Mihin nousee, jos näyttää edelleen 3-alkavia lukemia niin tutkisin omaehtoisesti lisää esim. auto lämpimään talliin ja täyslataus ja sama testi. Joko ennuste näyttää 4x-lukemia? Itsellä talvipakkasella ennuste ilman ilmastointia 42-44km, kesäkelissa luvatut 48km.
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

duke7

Aamulla lähtö latauksesta ja antoi herjaa "12V akku ei lataudu" tms. Ajoin pätkän ja kun käynnistin uudestaan niin ei enää herjaa. En nyt aamulla ehtinyt vikakoodeja lukea. 12V akku vaihdettu uuteen noin vuosi sitten.

Mikähän tämän syynä? Vai olisiko vain joku satunnainen herja

ECOisti

Nyt kun on ollut pidempään -10 ja kireämpiäkin pakkasia ja autolla ajetut matkat ovat olleet lähinnä kaupungissa pyörimistä, niin oman kulkineen range näyttää lähdettäessä alle 30 km. 27  tai 29 km olisi range. Kyseessä kuitenkin facelift, eli akkukin on isompi.
Auto seisoo yöt pihalla ja on aina aamuisin ladattu täyteen.

Kesällä range on yli 40 km, olisko maksimi ehkä 48 km.

Eikö auton käyttötavalla, eli nimenomaan viimeaikaisella kulutuksella ole suurikin vaikutus tuohon rangeen?

peped

Eikö tuo range ole ylipäänsä sellainen lottomittari. Sen käsityksen olen saanut että ainakin pre-faceliftissä siinä ei ole edes mitään kovin järkevää statistiikkaa mitä auto käyttäisi rangen laskentaan/ennakointiin. Joka tapauksessa kun on vaikka -15 pakkasta niin aika lyhkänen on ainakin pre-faceliftin range, saati jos ajetaan 80km/h+ vauhtia. Riippuu tietysti moneasta asiasta lähtien auton esilämmityksestä ja siitä onko auto ollut latauksessa juuri ennen lähtöä sekä vaikkapa sattuuko matkalle paljon ylä- vai alamäkeä.

Parasta varmaan kattoa vaikka auton ajotiedoista paljonko näyttää matkaa taitetun Zero commission eli pelkällä sähköllä.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

jom309

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 28.11.23 - klo:11:12Kaikki näytti jo olevan kunnossa, mutta nyt auto ei suostu lukitsemaan latauskaapelia. Kun kaapelin laittaa paikalleen, kuuluu pieni surina ja auto ikäänkuin yrittää lukitusta, mutta lukitus ei onnistu ja punainen häiriövalo syttyy latausliittimen viereen. Onkohan kellään ollut tätä ongelmaa? Pitääkö kaapelin hätävapautuksen jälkeen tehdä jotakin, jotta lukitus taas onnistuu? Ohjekirjassa ei ollut muuta, kuin että suojaluukku takaisin paikalleen.

Kuulostaa samanlaiselta tilanteelta kuin mikä itsellä oli juuri. Pari kertaa latauskaapeli oli jumissa auton päässä, piti irrottaa hätäavausvivulla maskin takaa. Ainakin kerran myös jäi lukittumatta kokonaan, eikä lataus onnistunut. Ajattelin pakkasilla olevan vaikutusta, mutta nyt kun auto oli muusta syystä huollossa niin siellä oli löydetty vika ja kaapelin lukitusmekanismi meni vaihtoon.

jugih

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 12.12.23 - klo:08:44Aamulla lähtö latauksesta ja antoi herjaa "12V akku ei lataudu" tms. Ajoin pätkän ja kun käynnistin uudestaan niin ei enää herjaa. En nyt aamulla ehtinyt vikakoodeja lukea. 12V akku vaihdettu uuteen noin vuosi sitten.

Mikähän tämän syynä? Vai olisiko vain joku satunnainen herja

Mulle kävi tänään ihan sama homma aamusta suoraan latauksesta lähtiessä. Tsekkasin illemmalla koodit ja ainakin dc/dc muuntajassa oli satunnainen häire:

B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

makelja

Mulla oli yö lataus ajoitettu autosta siten että valmistui juuri kun lähdin. Joten yleensä ei polttomoottori lähtenyt käyntiin vaikka pakkasta oli kovimmillaan 20 astettakin. Sen alle jos oli niin silloin lähti polttomoottori käyntiin heti.

m4x1mu5

DiagnoseDAn kertoo mikä mekatroniikassa pettää VAG-plugareissa. Takaiskun estävä tiivisteessä oleva shimmi jumittaa solenoidin joka estää taas irrotuskytkimen käytön.

Parin kympin korjaus!

https://www.youtube.com/watch?v=QzpyqcPqlsY
Passat B8 GTE -16
Passat 3C 2.0 TDI -10

duke7

Lainaus käyttäjältä: jugih - 12.12.23 - klo:21:50Mulle kävi tänään ihan sama homma aamusta suoraan latauksesta lähtiessä. Tsekkasin illemmalla koodit ja ainakin dc/dc muuntajassa oli satunnainen häire:
Melkoinen sattuma että samana aamuna käynyt! Et satu asumaan Tampereella? Mietin vaan jos sähköverkossa ollut joku piikki joka päässyt läpi tuonne dc/dc-muuntajalle asti.
En ole nyt edes koodeja lukenut kun ei ole tullut uudestaan, pitää ihmetellä lisää jos alkaa toistumaan.

duke7

Lainaus käyttäjältä: m4x1mu5 - 13.12.23 - klo:20:20DiagnoseDAn kertoo mikä mekatroniikassa pettää VAG-plugareissa. Takaiskun estävä tiivisteessä oleva shimmi jumittaa solenoidin joka estää taas irrotuskytkimen käytön.

Parin kympin korjaus!

https://www.youtube.com/watch?v=QzpyqcPqlsY
Hyvin mielenkiintoista. Se tästä ei selvinnyt miksi se tiivisteen sihti irtoaa juuri tuon venttiilin kohdalta kun niitä on kuitenkin useita samanlaisia siinä.
Ei tuo korjaus nyt ihan parikymppiä ole kun tulee töitä purkamisesti ja toki öljyt uusiksi myös.
Pitää melkein alkaa kyselemään mitä tämä maksaisi tehdä ennakoivasti.

Carl0s

#6345
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 14.12.23 - klo:11:25Hyvin mielenkiintoista. Se tästä ei selvinnyt miksi se tiivisteen sihti irtoaa juuri tuon venttiilin kohdalta kun niitä on kuitenkin useita samanlaisia siinä.
Ei tuo korjaus nyt ihan parikymppiä ole kun tulee töitä purkamisesti ja toki öljyt uusiksi myös.
Pitää melkein alkaa kyselemään mitä tämä maksaisi tehdä ennakoivasti.

Tiivisteet oli 5,5e kpl lisäksi tarvitaan 15kpl noita pultteja jotka pitää vaihtaa kun meka irroitetaan (3,68e/kpl). Mekan kannen tiivisteet menee myös uusiksi (30e ja 15e) + Laatikkoöljyt.

itte tilasin noi osat ja tarkoitus vaihtaa joulun jälkeen kun on aikaa. Yhteensä noihin osiin meni ~300. Tuolla GTE mekatroniikka-langassa on enempi keskustelua aiheesta.

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 14.12.23 - klo:13:54Tiivisteet oli 5,5e kpl lisäksi tarvitaan 15kpl noita pultteja jotka pitää vaihtaa kun meka irroitetaan (3,68e/kpl). Mekan kannen tiivisteet menee myös uusiksi (30e ja 15e) + Laatikkoöljyt.

itte tilasin noi osat ja tarkoitus vaihtaa joulun jälkeen kun on aikaa. Yhteensä noihin osiin meni ~300. Tuolla GTE mekatroniikka-langassa on enempi keskustelua aiheesta.

Komento takas: Latvialaisesta "AutoSpares.eu" kaupasta löyty suoraan OE numeroilla nuo osat niin tilasin ne sieltä. Säästyi muutamia kymppejä eikä tarvinnu kustakkaan K-auton suuntaan:

part number
0DD321371         VW   GASKET   EUR 22.38   1   EUR 22.38   
N91131002         VW   BOLT   EUR 1.13   15   EUR 16.95   
0DD325443A         VW   GASKET   EUR 11.08   1   EUR 11.08   
Order shipping P1-94754/985450   EUR 15.00   1   EUR 15.00
                                    EUR 65.41
                                    
MakTransilta tiivisteet:
Valve body gasket DQ400 0DD 0DD325541C   1   5.50   5.50
Valve body gasket DQ400 0DD 0DD325542C   1   5.50   5.50
Courier shipping ECONOMY (weight: 0.20):   30.00
Sub-Total:   11.00
Total:   41.00

Nesteet ja suodatin motonetistä: 121e

Eli yhteensä loppulaskuksi osille jää ~227


duke7

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 14.12.23 - klo:14:36Komento takas: Latvialaisesta "AutoSpares.eu" kaupasta löyty suoraan OE numeroilla nuo osat niin tilasin ne sieltä. Säästyi muutamia kymppejä eikä tarvinnu kustakkaan K-auton suuntaan:

part number
0DD321371         VW   GASKET   EUR 22.38   1   EUR 22.38   
N91131002         VW   BOLT   EUR 1.13   15   EUR 16.95   
0DD325443A         VW   GASKET   EUR 11.08   1   EUR 11.08   
Order shipping P1-94754/985450   EUR 15.00   1   EUR 15.00
                                    EUR 65.41
                                    
MakTransilta tiivisteet:
Valve body gasket DQ400 0DD 0DD325541C   1   5.50   5.50
Valve body gasket DQ400 0DD 0DD325542C   1   5.50   5.50
Courier shipping ECONOMY (weight: 0.20):   30.00
Sub-Total:   11.00
Total:   41.00

Nesteet ja suodatin motonetistä: 121e

Eli yhteensä loppulaskuksi osille jää ~227


Juu, kiitos tiedosta ja numeroista. Pitää lukaista sitä lankaa taas, on vain tämä nykyinen foorumi niin kankea että ei tule roikuttua juuri.
Kyllähän nuo saisi itsekin vaihdettua mutta ei oikein ole aikaa eikö intoa alkaa ropaamaan.

jugih

Tein empiiristä sulatustestiä:
Ulkona -1C ja lunta sataa.

Ensimmäinen kuva 5A ja 1 kW piuhan nokasta:


Ja sitten ilman piuhaa, auton omalla akulla:
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

ZimKork

Joo, itsekin tein huvikseni testiä kun ekoja lumia tuli. Latauspiuhassa asetuksena 10A ja pakkasta on vähäsen, tuulilasi ei ole jäässä, sen päällä on vain kerros hentoa lunta, sellaista joka lähtisi lähes puhaltamalla pois. Asetin kolme lähtöaikaa 30 minuutin välein eli lämmitystä tapahtui yhteensä puolitoista tuntia ja näissä kuvissa näkyy lopputulokset 30, 60 ja 90 minuutin pöhinällä. Vertailuna Webasto puhaltaa lasit auki 15-30 minuutissa oli pakkasta tai jäätä kuinka paljon tahansa.




jrwfi

Jos on auto (pre-facelift, jos väliä) lataustolpassa kiinni, onko mitään tapaa saada toi sisätilalämmitys päälle ilman appista? Unelma olisi jos toi webaston kaukosäädin (se erillinen pieni) siinä tapauksessa ei käyttäisi bensaa vaan sähköä, mutta näin ei taida olla?

ZimKork

Infotainmentista saa laitettua lähtöajan ja jos siihen on alle puoli tuntia, pöhinä lähtee heti. Mutta sellaista "suoraan päälle" nappia ei taida varsinaisesti olla.

jaska74

Huomasin k-auton sivuilta että autooni on avoinna "laadunparannuskampanja" 93F9 krit. WX02

Mahtaako tuolla laatu kovastikkin parantua?

jugih

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 24.12.23 - klo:14:06Huomasin k-auton sivuilta että autooni on avoinna "laadunparannuskampanja" 93F9 krit. WX02

Mahtaako tuolla laatu kovastikkin parantua?

No miten sen nyt ottaa. Jos oikein hyvin käy, niin uusi HV-akku parantaa elämänlaatua kummasti.
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

skuzeri

Näköjään omassakin autossa on avoinna laadunparannuskampanja 93F9 krit. 02

Mitä tämä siis mahtaa sisältää?

Topjanne

Mistä nuo laadunparannuskampanjat nykyään näkee? Oma K-Auto on muuttunut enkä löydä enää sieltä.

skuzeri

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 27.12.23 - klo:14:34Mistä nuo laadunparannuskampanjat nykyään näkee? Oma K-Auto on muuttunut enkä löydä enää sieltä.
K-auton sivuilta kun varaa huoltoon aikaa niin tarjoaa kampanjaa jos sellainen löytynee omaan autoon.

skuzeri

Nyt löysin tiedon tuosta kampanjasta osoitteessa http://oma.volkswagen.fi

Kuvaus                           Aloitusaika
Korkeajänniteakun kunnostus   19.05.2021

ZimKork

Useampikin noista ollut itselle tarjolla, kysyttäessä ne on olleet jotain "tiivistyksen tarkistuksia" tms, ja sitten huoltoon viedessä onkin sanottu ettei koskekaan omaa autoa, noita ilmoituksia on lähtenyt laajemmin vaikka on sitten koskenut vain jotain suppeaa tuotantoerää lopulta.

skuzeri

Oma auto nyt ainakin on menossa tarkistukseen, soittivat jo huollosta ja kertoivat että koko akku tiputetaan alas ja avataan.

"Hei,

Kampanja 93F9 sisältää autossasi korkeajänniteakuston kotelon tiivistyksen, akuston kosteusmittauksen ja kotelon yläkannen suojauksen. Työn kesto on kaksi päivää ja toimenpiteen ajaksi saa sijaisauton."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy