Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen

Aloittaja ah66533, 24.11.20 - klo:12:24

« edellinen - seuraava »

Parviainen

Tuolla toisessa ketjussa oli jo vähän tästä puhetta mutta laitan jälkimaininkeja vähän tänne. Eli omasta 2.0 TDI passatista hajosi juuri tämä etummainen putki taaemmasta liitoksesta. Hintaa oli tuon reilu 300 putkella merkkiliikkeestä. Vaihto kesti n. tunnin ja vähän koodailua päälle nii töistä maksoin reilun satasen. Tässä hommassa on yleensä hankaluutena se että ad-linja kulkee runkopalkin sisällä yhdessä polttoainelinjojen kanssa ja ne on nerokkaasti teipattu toisiinsa sieltä täältä.

Putki vaihdetaan katkaisemalla vanha ensin konehuoneesta ja teipataan sitten kiinni uuteen osaan. Sitten käytännössä vedetään takarenkaan luota vanha pihalle ja uusi tulee paikalleen kuin itsestään. Tässä kaiken hässäkän keskellä teippejä tulisi yrittää katkoa runkopalkissa olevista aukoista siinä samalla. Mulla ne teipit oli irrotettu jo, en tiedä onko putki joskus jo vaihdettu vai liittyykö se webastoasennukseen jollain tavalla. Kuitenkin omalla kohdalla tuo putken vaihto oli melko helppoa jopa. Jos se vielä hajoaa itsellä niin vaihdan kyllä itse. Hirveämpää purkamista homma ei muuten sisältänyt, pohjasuoja pois ja konehuoneesta semmonen muovikaukalo pitää löysätä minkä sisällä linjat kulkee.

Yritin tutkia hajonnutta liitintä purkamalla sen mutta enpä siitä viisaammaksi tullut. Melkoinen viritys pikaliittimeksi ja lämmitinsysteemit siinä samassa niin ei sitä oikein ainakaan omilla taidoilla aleta mihinkään modaamaan. Sähköt kulkee koko matkalla putkessa ja eristeteippi ja muovinen haitarikuori päällä.

Selvitin myös systeemin toimintaa merkkiliikkeestä ja pumpun tulisi kuulemma toimia niin että ajon jälkeen syntyy alipaine 60 sekunnin ajaksi joka imee linjan tyhjäksi. Jos se ei jostain syystä saa sitä tyhjäksi niin siitä ei tule ilmeisesti vikakoodiakaan koska toiminta on sidottu aikaan. Mullakin on joissain määrin varmaan jäänyt sitä ainetta putkiin ja hajonnut sitten.
Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

jhm

Sekoitan tähän ketjuun tälläisen kysymyksen jota tälläinen "tekniikan ihmelapsi  ;D " ihmettelee että onkos näissä vekottimissa joissa on adlue-systeemi käytössä niin onko niissä egr-systeemi  myös? Egr:riä vaihdeltu muutama tällä 15 vuoden Skoda taipaleella niin kiinnostaa,osa artistin ja osa firman piikkiin..

Yetille seuraaja hakusassa ja valinnan varaa on vähän.Yeti dsl hakusassa mutta millä koneella ja systeemillä vielä auki.

VW Transporter T5  84kw 2014

M_M

Onhan niissä EGR. Tai usein kaksikin, matalapainepuoli ja korkeapainepuoli.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jhm

^
Ok,kiitoksia tiedosta. Se on sitten riskianalyysin paikka,pessimisti ei pety koskaan  ;D .
VW Transporter T5  84kw 2014

JAK

Lainaus käyttäjältä: jhm - 12.02.21 - klo:19:29
Sekoitan tähän ketjuun tälläisen kysymyksen jota tälläinen "tekniikan ihmelapsi  ;D " ihmettelee että onkos näissä vekottimissa joissa on adlue-systeemi käytössä niin onko niissä egr-systeemi  myös? Egr:riä vaihdeltu muutama tällä 15 vuoden Skoda taipaleella niin kiinnostaa,osa artistin ja osa firman piikkiin..

Yetille seuraaja hakusassa ja valinnan varaa on vähän.Yeti dsl hakusassa mutta millä koneella ja systeemillä vielä auki.

Olet tullut Yetin kanssa toimeen? Omasta meni DSG 20tkm ja ketju 15tkm. Oli sellainen sossun maksama vehje, muistaakseni sossu maksoi jotain 7000â,¬ tuosta, loput toki piti itse maksaa.

Ennen ihmettelyä niin toi sossu oli vammaisauton hankinta tuki jonka saa kai kerran elämässä.

juha_

Omasta puolesta voin todeta että kodiaq kesti nyt ajaa pahimmillaan -32c pakkasessa useamman tunnin eli ei ne välttämättä rikki mene heti kun on kylmä. Lämmöt oli koneessa satkun vauhdissa koko ajan yli 90c ilman viimasuojia. Ongelman täytyy liittyä pätkäajoon ja sopivasti kesken jääneeseen regenerointiprosessiin jolloin hyhmäinen aine jää putkiin ja jäätyy? Seurataan vaihto osan kestoa ja toivotaan että se oli viimeinen kerta kun putki halkeaa.
Kodiaq RS

b1mpo

Adblue ei liity dpf:ään ja sen polttoon mitenkään. Adblueta ruiskutetaan pakokaasujen sekaan säännöllisesti, jotta noxit pysyy kurissa. Dpf polttaa nokihiukkaset tuhkaksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jhm

Lainaus käyttäjältä: JAK - 12.02.21 - klo:20:22
Olet tullut Yetin kanssa toimeen? Omasta meni DSG 20tkm ja ketju 15tkm. Oli sellainen sossun maksama vehje, muistaakseni sossu maksoi jotain 7000â,¬ tuosta, loput toki piti itse maksaa.

Ennen ihmettelyä niin toi sossu oli vammaisauton hankinta tuki jonka saa kai kerran elämässä.

Off topikkia,sori siitä.
Tää on diisseli.Olen tullut hyvin toimeen,60tkm oli mittarissa 12/2015 kun ostin ja nyt on 280 tkm.Keppivaihteinen,vähän vain hengettömyys vaivaa kun on vetokoukussa jotain. Egr vaihdettu 211 tkm ,huijauspäivityksen jälkeen firman piikkiin.Takaovet ja takaluukku maalattu "kiveniskemien"  ;D ,eli sinkkikuplien takia takia firman piikkiin.Takapyörien laakerit ja jarrupalat-levyt vaihdettu, artisti maksoi. Muuten kovaa ajoa,tyytyväinen mutta joutais kattella  "uutta" . Pitäis vain toimia  oikealla pakkasellakin.Kilpikselle taas parin viikon päästä,siellä voi olla oikea talvi ja taas pääsiäisenä.

Saahan tuon adbluen poiskin.Niin kauan on hyvin kun ei näy taustapeilistä harmaata tai mustaa savua....muu ei kiinnosta kun ei tule liian kalliiksi.
VW Transporter T5  84kw 2014

Alvari

Pitää kommentoida omalta osalta että kahden B8 kokemuksella Lapin talvessa ei ole ollut mitään ongelmia adbluen kanssa. Auto on oikeasti lämmin 30 asteen pakkasella,  ilman keulamaskia pysyy öljyn lämpö yli 80 asteen lukemissa.
Ainoa ongelma talvella on käynnistyminen pelkästään webastolla lämmitettäessä, kaasua pitää painaa heti startissa tai auto sammuu.

peped

Lainaus käyttäjältä: Alvari - 13.02.21 - klo:08:19
Ainoa ongelma talvella on käynnistyminen pelkästään webastolla lämmitettäessä, kaasua pitää painaa heti startissa tai auto sammuu.

Tätä samaa itselläni (ja varmasti muillakin), kirjoitinkin tuonne kokemusperäistä faktaa -ketjuun... Onko autosi DSG? Vai liekkö sillä mitään merkitystä. No tänään viimeks kun mittarissa oli -24 painoin varmuuden vuoksi toisella jalalla kaasua samalla kun käynnistin auton, niin ei sammunut heti. Webasto oli ollut päällä reilu 30min.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

ah66533

Lainaus käyttäjältä: ptrs57 - 02.02.21 - klo:23:46
Olisi nyt mielenkiintoista tietää missä moottorikoodeissa tämä AdBlue järjestelmä on? Oma 2017 vuosimallin CRLB 150hp ei ainakaan ole AdBlue säiliöllä varustettu? Olen sillä 23tkm ajellut jo..  ;D


Aloitin tämän viestiketjun ja taisin unohtaa raportoida miten lopulta kävi. Eli aluksi jokin liitos oli löysä ja huollossa kiinnittivät sen uudelleen. Hetken toimi mutta samat vikavalot syttyivät uudelleen. Toisella kerralla piti vaihtaa se etummainen AdBlue putki ja hintaa taisi olla noin 700e.

Vähän tämän jälkeen taas keltainen moottorivalo mittaristossa... onneksi oli vain hehkutulppa, jonka vaihto ei onneksi paljoa maksanut.

Niin ja auto Passat 2.0TDi 4motion (140) vuosimallia 2015 (mallivuosi 2016). Moottorin tyyppi DFCA

pasila

ah66533 käytitkö muuten ihan merkkiliikkeessä vai jossain pajalla? Osaakohan ne korjata noita ADBlue vikoja muualla kuin merkkiliikkeessä? Mulla siis 2016vm BiTDI passatti ja eilen syttyi tuo ihana keltainen adblue varoitusvalo kojelautaan.. 

Itse lueskelin vikakoodeja illalla ja se tuossa alla. Jotenkin tuo viittaisi siihen, että pumppu ei saisi riittävästi painetta ja kusen lämpötila on railakkaasti pakkasen puolella. En ollut siis viikkoon ajanut autolla ja se on käytännössä seisonut tuossa taivasalla pakkasessa. Eilen kävin sillä kaupassa ja se oli lämpöisessä parkkihallissa noin 1,5 tuntia ja sen jälkeen käytin sen pesukadulla pesussa. Siitä pääsin noin 5km, niin syttyi tuo merkkivalo. Itse meinasin odotella, että tuo keli lämpenee loppuviikosta, josko tuo vika häviäisi. Voiko siis kylmyys/lämpötilan vaihtelu aiheuttaa tuon vian päälle vai onko todennäköisempää, että siellä on joku letku paskana? Näkeekö tuon letkun muuten itse jotenkin, että voisi vian itsekin paikantaa? Yksi vaihtoehto olisi tietty kuitata tuo vika pois ja katsoa tuleeko se uudestaan.

Engine speed: 980.50 /min
                    Normed load value: 31.0 %
                    Vehicle speed: 20 km/h
                    Coolant temperature: 76 °C
                    Intake air temperature: 40 °C
                    Ambient air pressure: 1010 mbar
                    Voltage terminal 30: 14.420 V
                    Unlearning counter according OBD: 40
                    Extern.temp.sens.1 bank 1: raw value: -16.0 °C
                    Reducing agent pump module relative press.: calculated: 1258 hPa
                    Reducing agent fill level sensor: act. value: 0.0 mm
                    Sensor for reducing agent tank temperature: temperature: -10.0 °C
                    Reducing agent system pressurization release conditions-Bits 0-7: 0
                    Reducing agent system pressurization release conditions-Bits 0-7: 0
                    Reducing agent system: current status: COSCR_PURGE
                    Reducing agent system: current status-Test_Program_SCR Con State 01 UBYTE: 8

o.b.

Eikös tuosta nyt puutu se varsinainen vikakoodi? Vian ilmestymisen ajankohtaiset tiedot vain tuossa ???

pasila

No tuohan leikkaantui mielenkiintoisesti. Vielä alkukin tuosta koodista.. :)

Reductant
          P20E8 00 [237] - Pressure too Low
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Mileage: 168770 km
                    Date: 2021.02.23
                    Time: 07:42:32

pasila

Nyt on vikaa rajattu niin, että auto niin sanotusti pissii alleen. Auton alla on siis se etu- ja takaputken liitos ja siitä kyseisestä liitoksesta valuttaa tallin lattialle, kun auto käynnissä. Mistäs sen nyt sitten tietää, että onko vika etu- vai takaletkussa?

Parviainen

Ainakin omalta kohdalta sen näki selvästi kun oli vuotanut etuputken liittimen rungosta, liitoksesta. Se takaputken puoleinen liitin oli aivan rutikuiva.
Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

pasila

Volkkarin liikkeessä tehtiin nyt virallinen vika-analyysi autolle ja etuputkea epäilevät rikkinäiseksi. Sen korjaamiseksi viikon päästä huolto, jonka hintaarvio 620e. Letkun hinta 315e ja tarvikkeena sitä ei vielä mistään saa. Vika todettiin muuten takaisinkutsukampanjan yhteydessä, jossa päivitettiin infortainment järjestelmä. Ei kyllä tietoa mitä siihen päivitettiin, mutta siitäkin jossain vaiheessa ollut kampanja käynnissä. Koko kampanjasta en tietäisi vieläkään mitään, jollen tuon vian takia olisi yhteyttä ottanut volkkarille. Mitään muuta kautta ei infoa ainakaan mulle ole tullut tuosta kampanjasta.

pasila

Talvi on ollut vissiin aika tukala tuolle kusiletkustolle. Volkkarilta ilmoittivat nyt sitten, että se on koko letkusto rikki. Etuletkussa reikä ja takaletkun liitin rikki siellä auton alla. Koko letkusto vaihtoon ja hintalappu 1000â,¬. Aika kallis päivitys tuolle letkustolle, kun ainakin väittävät, että se olisi jotenkin kehittynyt parempaan suuntaan. No nytpähän on sitten letkuilla ainakin kahden vuoden takuu.

Hese76

Tänään vaihdettu -17 BiTurbo Alltrack:in etummainen putki. Sama pressure too low, oli vikakoodina ja koodin nollauksen jälkeen kun käynnisti moottorin valui AdBlue neste apurin puolen takarenkaan seutuvilta maahan. Etummainen putki oli yllättäen märkä kun kurkkasi auton alle.

Toivottavasti uusi putki kestää paremmin, kun kova pakkanen on Volkkarin mielestä ulkoinen tekijä joka särkee putken, eikä putkessa ole mitään suunnittelu tai valmistusvikaa... joten takuukin tämän suhteen raukeaa silleen näppärästi...
Alltrack BiTurbo -17

pasila

Hiukan jäi kyllä kysymysmerkkejä tuosta minun huollon kusiletkujen vaihdosta. Siis auto meni alunperin  kanssa etuletkun vaihtoon ja sitten kesken huollon soitettiin, että takaletkun kiinnityskin on rikki ja vaihdettava. Pyysin letkut itselleni ja totesin, että takaletkun liitin siihen etuletkuun oli täysin poikki. Siis etuletku ei käytännössä enää pysynyt kiinni siinä takaletkussa. Jotenkin vaan tuli sellainen fiilis, että olisko asennuksessa hajonnut. Lisäksi kokeilin kompuralla laittaa ilmanpainetta siihen etuletkuun. Ei se kyllä hirveästi mistään vuotanut ainakaan ilmaa.

tkp

Lainaus käyttäjältä: Hese76 - 10.03.21 - klo:17:25
Toivottavasti uusi putki kestää paremmin, kun kova pakkanen on Volkkarin mielestä ulkoinen tekijä joka särkee putken, eikä putkessa ole mitään suunnittelu tai valmistusvikaa... joten takuukin tämän suhteen raukeaa silleen näppärästi...

Ihan periaattesta valittaisin kuluttajariitalautakuntaan tuosta volkkarin asenteesta. Kuluttajaviranomaiset ovat linjanneet että jos tuote on Suomessa myynnissä niin sen pitää kestää täällä vallitsevat olosuhteet. Jos ei kestä niin siinä on virhe.

ah66533

Lainaus käyttäjältä: pasila - 24.02.21 - klo:10:47
ah66533 käytitkö muuten ihan merkkiliikkeessä vai jossain pajalla? Osaakohan ne korjata noita ADBlue vikoja muualla kuin merkkiliikkeessä? Mulla siis 2016vm BiTDI passatti ja eilen syttyi tuo ihana keltainen adblue varoitusvalo kojelautaan.. 

Merkkiliikkeessä käytin. Jostain putkenpätkä piti tilata ja sekin vielä hukkui matkalla, joten auto seisoi siellä muutaman ekstrapäivän (onneksi sai ilmaiseksi sijaisauton). 

Wagner

Keltasta adblue herjaa kera jakoavaimen ruutuun, kun auton tuulilasinvaihdosta noudin. Että miten helevetissä ne on onnistunu adblue järjestelmän rikkomaan tuulilasia vaihdettaessa?  :o Vai näyttääks fortuna nyt ahteria ja sattu vaan menemään just rikki tossa välissä? Eipä tuossa muuten mittää, kottero telakalle, töpseli kiinni ja ihmettelemään mikä on. Mutku eka vapaa aika diagnoosille paikallisella marmorilla pääsiäisen jälkeen ja pitäs kiepasta 800km lenkki just pyhinä, nii ei naarata...

Systeemi mikä ei vaikuta auton toimivuuteen millään tavalla halvaannuttaa koko masiinan? Kerrassaan nerokasta!  >:(

2017 Audi Q5, joten ei noi releet oo sen parempia preemiumissakaan.
Sikamaista menoa since 1975

M_M

Lainaus käyttäjältä: Wagner - 22.03.21 - klo:18:00
Systeemi mikä ei vaikuta auton toimivuuteen millään tavalla halvaannuttaa koko masiinan? Kerrassaan nerokasta!  >:(

Jos et ole kuullut, niin volkkarikonsernilla on pikkasen tuota historiaa päästöjen kanssa. Ei välttämättä tule parhaita otsikoita, jos autoilla voisi ajaa tuhansia kilometrejä niin että typen oksideja vähentävät laitteet eivät ole toiminnassa.  ::)

Meitä harrastajia on kyllä ympäri maata jotka voivat lukea vikakoodeista mikä sitä autoa riivaa, ei ole mikään pakko odotella merkkihuollon ehtimisiä (tai maksaa niitä riistohintoja pelkästä koodien lukemisesta).
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Wagner

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.03.21 - klo:18:22
Meitä harrastajia on kyllä ympäri maata jotka voivat lukea vikakoodeista mikä sitä autoa riivaa, ei ole mikään pakko odotella merkkihuollon ehtimisiä (tai maksaa niitä riistohintoja pelkästä koodien lukemisesta).

Hmm... Kotkaan ajas alle 2 tunnissa.  :)
Mut toki jos joku alle puolen tunnin ajomatkan päässä pystys vikakoodit lukemaan nopeemmin ja halvemmalla kuin marmori, nii saa hihkasta.  ;)
Oma sijainti Vantaa-Kerava haarukassa.
Sikamaista menoa since 1975

tkp

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.03.21 - klo:18:22
Jos et ole kuullut, niin volkkarikonsernilla on pikkasen tuota historiaa päästöjen kanssa. Ei välttämättä tule parhaita otsikoita, jos autoilla voisi ajaa tuhansia kilometrejä niin että typen oksideja vähentävät laitteet eivät ole toiminnassa.  ::)

Taitaa kuulua ihan euro6-vaatimuksiin että järjestelmässä olevat viat on pakko korjata tietyn ajan kuluessa. Esim. Volvon linja-autoissa ajoaika vikatapauksissa mitataan tunneissa ja sen jälkeen auton huippunopeus on max. 20 km/h

o.b.

Pääseköhän sillä toisen tuhannen kilometriä jos vikakoodit nollaa ???

Itsellä on autossa aina OBD11 mukana ja sillä vikakoodit nolla kätevästi vaikka kesken ajon. AdBlueta ei tosin ole vaikka EURO6 diesel onkin.

Wagner

En tiedä, mutta jos veikata pitäs, nii pistäsin roponi sen puolesta, että nollaamalla sais aina uudet 1000km eetteriin.
Mikä oiskin ihan kätsy ensiapu vaivaan. Eikä tossa meikäläisenkään tilanteessa mitään isompaa natinaa ois JOS huoltoon pääsis tällä viikolla ja auto kuntoon ennen pääsiäistä.

Mutta sen verran edistystä, että tällit paikallisen foorumilaisen kansa sovittu huomiseksi vikakoodien tavaamisen merkeissä. Että tuota huomen illalla saattaa olla pykälän wiisaampi, mikä kulkinetta vaivaa.
Sikamaista menoa since 1975

Parviainen

Oman auton kohdalla kun sen kanssa taisteltiin niin ei sitä pystynyt nollaamaan mitenkään ennen kuin varsinainen vika oli korjattu. Mun annettiin ymmärtää että jos erehtyy ajamaan sen 1000 km ja sammuttaa nii lähtee enää testerillä käyntiin ja sitten liikkuu vielä 50km. Sen jälkeen matka jatkuu lavetilla. En kokeillut käytännössä. :D
Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

M_M

Oon kyllä melko varma, että kilometrejä ei saa lisää ennenkuin vika on korjattu. Olisi liian helppo kiertotie nollailla koodeja ja ajella vaan.

Lukemani perusteella järjestelmä vaatii välillä melkoisen sadetanssin ennenkuin se uskoo olevansa kunnossa, vielä senkin jälkeen kun vika on ihan oikeasti korjattu uusilla osilla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy