Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen

Aloittaja ah66533, 24.11.20 - klo:12:24

« edellinen - seuraava »

ah66533

Uusi viikko ja uudet kujeet. 2015 vuosimallin 2.0TDI Passattiin ilmestyi näytölle teksti "Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen". (ilmestyi myös keltainen moottorivalo, jakoavain ja joku kaadossa oleva pullo).  Adblue lisäysmääräksi näyttö sanoi 0.5 - 10.5 litraa, joten tyhjäsin 10 litran kanisterin AdBlueta. No eihän se auttanut mitään vaan samat valot ja tekstit ilahduttaa ruudussa.

Minkähänlaista remonttia on taas odotettavissa? Olen lukenut jos jonkinlaista aina jäätymisistä, antureista, pumpuista ja ties mistä... Jäätyminen ei luulisi ainakaan olevan kyseessä koska täällä Tampereen suunnilla ei noita pakkasia kovin paljoa ole ollut.

Eilen käytin auton katsastuksessa ja läpi meni ilman huomautuksia. Kerrankin sai olla iloinen, että ei tarvinnut heti varata korjaamoaikaa katsastuksen jälkeen mutta tietenkin sitten tuli tällainen samana iltana :)



M_M

Lainaus käyttäjältä: ah66533 - 24.11.20 - klo:12:24
Minkähänlaista remonttia on taas odotettavissa?

Hankkiudut VCDS-käyttäjän luokse ja katsotte autosta vikakoodit niin asia voi alkaa selvitä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Rakkaudestalajiin

Kuinkahan mones kerta tää on ku yritetty korjaa adblue vikaa vaa täyttämällä säiliötä.  Tyhjenemässä oleva säiliö ei sytytä moottorin vikavaloa ja ei herjaa adblue vikaa. Ei muutaku testeriin nii kyl se vika sielt selviää.

ah66533

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 24.11.20 - klo:12:51
Kuinkahan mones kerta tää on ku yritetty korjaa adblue vikaa vaa täyttämällä säiliötä.  Tyhjenemässä oleva säiliö ei sytytä moottorin vikavaloa ja ei herjaa adblue vikaa. Ei muutaku testeriin nii kyl se vika sielt selviää.

Itse asiassa AdBlue oli vähissä jo ennen vikavaloa ja tarkoitus oli ollut täyttää säiliö jo jonkin aikaa mutta en vain muistanut/ehtinyt. Korjaamoaika on varattuna, joten eiköhän ne siellä jotain korjattavaa keksi. Lähinnä vain olisi kiva tietää, että onko tällaista tapausta ollut muilla ja miten tarina on saatu päätökseen. Moni viestiketju on jäänyt ns. kesken eli lopputulos on jäänyt arvailujen varaan (mitä oli rikki, mitä maksoi, pitikö maksaa itse vai menikö esim takuuseen tms).

Nahkamajava

Ohjekirja taitaa kertoa, että pidä virrat päällä noin 30 sekuntia ennen käynnistystä. Ehtii tunnistamaan täytetyn adblue säiliön...

Ei itselläkään tunnistanut täytettyä säiliötä ilman edellä mainittua toimenpidettä.
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
ex vaggineet:
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

ah66533

Lainaus käyttäjältä: Nahkamajava - 25.11.20 - klo:20:46
Ohjekirja taitaa kertoa, että pidä virrat päällä noin 30 sekuntia ennen käynnistystä. Ehtii tunnistamaan täytetyn adblue säiliön...

Ei itselläkään tunnistanut täytettyä säiliötä ilman edellä mainittua toimenpidettä.

Ei auta tässä tilanteessa. Tuo jakoavaimen kuva tarkoittaa, että jossain on jotain vikaa. Maanantaina aika korjaamolle, joten katsotaan mitä kivaa löytävät.

ah66533

Korjaamoaikaa odotellessa pitää päivitellä väliaikatietoja.

Eilen näytössä luki, että 950km jäljellä, jonka jälkeen auto ei enää käynnisty. Tänään piti käydä asioilla ja yhdessä kohtaa matkaa keltainen kolmio katosi mittaristosta ja AdBluen riittävyydeksi näyttö sanoi 12000km. Keltainen moottorivalo kuitenkin jatkoi palamista. Tästä hetki eteenpäin tuli taas tuo otsikon teksti näyttöön. Eli yht'äkkiä saakin taas ajaa 1000km. Mikä lie vikana... Kaiketi joku anturi tms. antaa vääriä tietoja...

Olisikohan katsastusmies voinut vahingossa saada jotain vahinkoa aikaa kun samana päivänä alkoi tämä ongelma. Mitään vikaa ei tosin ollut katsastuksesta kotin ajettaessa, joten luultavasti kaikki on vain sattumaa...

ah66533

Ja sitten vielä lopputulos:

AdBlue suuttimen ja syöttöputken välinen liitos vuotanut reilusti AdBlueta. Liitos ollut löysällä. Putsattu, kiristetty ja tehty painetesti -> toimii.
Vikakoodi tuli myös polttoainepumpulta. Polttoainepumpun ohjaislaite meni myös vaihtoon.

Koko lysti maksoi kevensi lompakkoa 400 euroa.

ah66533

Jaahas. Tänään sitten pamahti samat vikailmoitukset näytölle. Keltainen moottorivalo ja vika adblue järjestelmässä. Ei muuta kuin uutta aikaa varaamaan korjaamolle.

ophaa

Tämä on vähän offtopicia, mutta näiden vastaavien adblue-vikojen johdosta moni päätyy ilmeisesti disabloimaan ohjelmallisesti koko järjestelmän pois käytöstä. Näin teki esimerkiksi yksi tuttuni jolla oli vastaavia ongelmia järjestelmän kanssa kuin sinulla. Osia vaihdettiin ja satoja euroja upposi merkkihuoltoon, mutta tuo sama vika ilmestyi aina uudelleen tauluun.

Itsekin vähän jännityksellä odotan, milloin ensimmäiset adblue-viat ilmenevät. Vielä pitäisi yrittää sinnitellä muutama vuosi samalla autolla josta kyllä pidän muuten erittäin paljon, mutta ylimääräiset päästöhommelirempat eivät kyllä kiinnosta (nyt ajettu 119tkm).

ah66533

Tänään oli Ilta-Sanomissakin juttu AdBluesta ja sen ongelmista otsikolla:


Uusimmissa dieseleissä aivan uudenlaisia talviongelmia " pakokaasun sekaan ruiskutettava ”kusivesi” kiteytyy "11 asteessa

https://www.is.fi/autot/art-2000007666993.html

M_M

Melko tyypillinen klikkiotsikoilla ratsastavan paskamedian juttu. Niissä ruiskutuslaitteissa on lämmitys ja jos on niin kylmää ettei lämmitys riitä, niin järjestelmä ei sitten ole käytössä. Palaa käyttöön lämpötilan noustessa.

Jutun sisällöllinen anti jossain nollan ja olemattoman välissä, kuten toki iltaroskien linjaan kuuluukin.  ::)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 07.12.20 - klo:12:26
Tämä on vähän offtopicia, mutta näiden vastaavien adblue-vikojen johdosta moni päätyy ilmeisesti disabloimaan ohjelmallisesti koko järjestelmän pois käytöstä. Näin teki esimerkiksi yksi tuttuni jolla oli vastaavia ongelmia järjestelmän kanssa kuin sinulla. Osia vaihdettiin ja satoja euroja upposi merkkihuoltoon, mutta tuo sama vika ilmestyi aina uudelleen tauluun.

Itsekin vähän jännityksellä odotan, milloin ensimmäiset adblue-viat ilmenevät. Vielä pitäisi yrittää sinnitellä muutama vuosi samalla autolla josta kyllä pidän muuten erittäin paljon, mutta ylimääräiset päästöhommelirempat eivät kyllä kiinnosta (nyt ajettu 119tkm).
Suosittelen paalaamaan sen auton, jos ei ole kykyä tai halua pitää saasteenestojärjestelmiä asianmukaisessa kunnossa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

SNG

Lainaus käyttäjältä: M_M - 08.12.20 - klo:13:35
Melko tyypillinen klikkiotsikoilla ratsastavan paskamedian juttu. Niissä ruiskutuslaitteissa on lämmitys ja jos on niin kylmää ettei lämmitys riitä, niin järjestelmä ei sitten ole käytössä. Palaa käyttöön lämpötilan noustessa.

Jutun sisällöllinen anti jossain nollan ja olemattoman välissä, kuten toki iltaroskien linjaan kuuluukin.  ::)

Monilla toimittajilla erityisesti otsikkotoimittajien osalta sitä itseään nuppi täynnä!

tkp

Ainakin raskaassa kalustossa, esim. paikallisliikenteen busseissa joissa ajomatkat on lyhyitä ja paljon pysähdyksiä niin ongelma on että itse scr järjestelmä, katalysaattori ym. ei pääse haluttuun lämpötilaan ja ajan myötä adblue kiteytyy katalysaattoriin tukkien sen.

Mutta joo, puhdasta huuhaata toi iltiksen juttu. adblue saakin jäätyä -11 asteessa, järjestelmä tyhjentää itsensä takaisin säiliöön auton sammuttamisen jälkeen joka tarvittaessa sitten lämmitetään ja aine sulaa taas autolla liikkeelle lähtiessä. Koneviestin jutussa kerrotaan aika pitkälti järjestelmän toiminnasta, enemmän maatalouskoneiden näkökulmasta mutta itse adblue-laitteet on aika pitkälti samanlaisia koneesta riippumatta mihin ne on asennettu. Huomattavasti kattavampi infopläjäys adbluen toiminnasta kun iltiksen klikkiotsikko :)

https://www.koneviesti.fi/tekniikkaa-tietoa/artikkeli-1.508996


ai75

#15
ei hirveästi vakuuta nämä AdBlue-systeemit kovilla pakkasilla. Itse kun asun etelälapissa, jossa pakkaset käy joka talvi -35C:ssa ja joskus vieläkin alemmissa lukemissa niin remppaa on tiedossa.
Nykyisen Kodiaqin kusijärjestelmä toimi ekan talven eli 19-20, kovia pakkasia ei ollut jostain syystä kertaakaan.

Mutta edellisen kulkineen vm. -17 Superb 2.0TDI haljenneet kusiputket korjattiin kahteen kertaan kun pakkanen halkaisi auton perältä olevalta kusisäiliöltä lähtevät putket yön aikana kun pakkanen meni -33C:een.
Eka kerran ne halkes kun starttailin -33C:ssa aamulla. Toisen kerran pakkasta oli -36C startatessa.
Molemmilla kerroilla letkusarjojen uusinta meni takuuseen. Sinne laitettiin samanlaista letkusettiä vaan aina tilalle ja marmorilla sanoivat, että eikun seuraavia pakkasia odottelemaan niin samoissa merkeissä taas nähdään  :D

Kamelinselkä näyttää ainakin Superbissa katkeavan tuossa -33C:n kieppeillä. Siinä vaiheessa ei letkusarjan eristys enää riitä. Niissä syöttöletkuissa kun ei ole mitään lämmitystä, vain jonkinlainen eristys.
No, samaa ongelmaa täällä pohjoisessa on vähän kaikissa merkeissä. Myös mersuliikkeen piha täyttyy kunnon pakkasten jälkeen tähtikeulasista ;D

Toinen kottero vm. -16 Audi 2.0TDI on ollut itellä ajossa vasta syksystä -19. Auto tuotiin etälä-Suomesta, joten kovia pakkasia se ei ole vielä päässyt kokemaan, kun viime talvi siis jostain syystä oli yllättävän leuto. Saa nähä miten Audin kusijärjestelmän käy kun oikeat pakkaset iskee?
SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW(218hp) DSG, 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW(190hp) DSG, 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW(190hp) DSG, 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW(150hp) DSG, 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4x4 140kW(190hp) DSG, 2016
Ex:VWPassat Variant Comfort 1.6TDI 88 kW(120hp) DSG, 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW(105hp) DSG, 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW(163hp), 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW(110hp), 1999

ai75

#16
Lainaus käyttäjältä: ophaa - 07.12.20 - klo:12:26
Tämä on vähän offtopicia, mutta näiden vastaavien adblue-vikojen johdosta moni päätyy ilmeisesti disabloimaan ohjelmallisesti koko järjestelmän pois käytöstä. Näin teki esimerkiksi yksi tuttuni jolla oli vastaavia ongelmia järjestelmän kanssa kuin sinulla. Osia vaihdettiin ja satoja euroja upposi merkkihuoltoon, mutta tuo sama vika ilmestyi aina uudelleen tauluun.

Kieltämättä tämä käynyt mielessä itselläkin. Omassa käytössä oleva auto vaihtuu nykyään kuitenkin niin tiuhaan, että takuu ei ehdi mennä umpeen kun on uutta jo alla. Eli nämä ongelmat hoituu takuuseen.

Mamman Audi tosin hiukan mietityttää, siinä kun ei takuuta enää ole. Tuo järjestelmän disabloiminen takuuvarmasti edessä jos alkaa systeemi jäätymisen takia kettuilemaan.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.12.20 - klo:13:43
Suosittelen paalaamaan sen auton, jos ei ole kykyä tai halua pitää saasteenestojärjestelmiä asianmukaisessa kunnossa.

heh..ainakaan näissä pohjoisen/lapin olosuhteissa ei kiinnosta pätkääkään maksella letkuremppoja usiampi kerta/talvi. Lisäksi uskoo ken tahtoo, että näillä leveysasteilla kusipönttö on edes sula talvella...jäässä se on suurimman osan ajasta (näin tuumi korjaamopäällikkökin paikallisella marmorilla), eli se siitä päästöjen alenemisesta. Ei kait sellanen 10-15 litran jääköntti kovin nopeesti sula vaikka lämmitysvastukset siellä säiliössä onkin.
Lämmetköön ilmasto ja tulkoon ennenaikainen maailmanloppu sen takia, että koodaan systeemin pois päältä. Ei jaksa kiinnostaa  :)
SkodaSuperbCombi iV 1.4TSI PHEV L&K Businessline 160kW(218hp) DSG, 2023
Ex:SkodaKodiaq 2.0TSI Sportline 4x4 140kW(190hp) DSG, 2022
Ex:SkodaKodiaq 2.0TDI Style 4x4 140kW(190hp) DSG, 2019
Ex:SkodaSuperbCombi Style 2.0TDI 110kW(150hp) DSG, 2017
Ex:Audi A4 Avant 2.0TDI Quattro 4x4 140kW(190hp) DSG, 2016
Ex:VWPassat Variant Comfort 1.6TDI 88 kW(120hp) DSG, 2015
Ex:VWGolf Var Highline 1.6TDI 77kW(105hp) DSG, 2013
Ex:BMW 520dA Touring 120kW(163hp), 2006
Ex:VWPassat Var Comfort 1.9TDI 81kW(110hp), 1999

code

Lainaus käyttäjältä: ah66533 - 06.12.20 - klo:16:04
Jaahas. Tänään sitten pamahti samat vikailmoitukset näytölle. Keltainen moottorivalo ja vika adblue järjestelmässä. Ei muuta kuin uutta aikaa varaamaan korjaamolle.

Miten tarina jatkui tästä, tuliko uudella yrityksellä kuntoon?
Skoda Octavia IV 2021

simppa2011

mulla tuli tämä sama ilmoitus nyt -16 malli skoda superb.
Kylläpäs  näitä vikoja nyt tulee vuoronperään, kun toisen saa korjattua, niin toinen tulee.

Defrost72

Sama vika ilmeni eilen Passat 2.0 TDI 2015 kanssa. Ajettu nyt 125 tkm ja ensimmäinen ongelma AdBlue -järjestelmän kanssa.

Huolto tilattu keskiviikolle, jossa tutkitaan ongelman syytä.

code

Arteon jäi korjaamolle. Syynä Adblue-putken halkeaminen moottoritilassa. Vika ilmeni juurikin topicin otsikon mukaisella tekstillä.
Skoda Octavia IV 2021

Defrost72

Passatissa oli myös putki irti liitoksesta ja rikkoutunut. Uutta putkea ei löytynyt Suomen tai Ruotsin maalta. Auto jäi korjaamolle odottamaan osia. Hinta-arvio vianhakuineen n. 900,

Ihanan kallista tämä ekoilu.

Bommo

Ja seuraava potilas. :D

Sama ilmoitus tänään. Potilaana Tiguan 2.0 TDI 2019. Voiko ilmoitus poistua "levättyä", vai suoraan huoltoa varaamaan?

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: Bommo - 20.01.21 - klo:18:55
Ja seuraava potilas. :D

Sama ilmoitus tänään. Potilaana Tiguan 2.0 TDI 2019. Voiko ilmoitus poistua "levättyä", vai suoraan huoltoa varaamaan?

Ei poistunut ainakaan minulla kahden yön levolla. Varaile vaan huoltoa, saahan tuon perua, jos ihme tapahtuu.

Mähönen

Sama vika täällä, Passat 2.0TDI Alltrack -16.

Alkoi perjantaina ja viikonlopun oli lämpimässä tallissa huilaamassa. Huilin jälkeen vika ilmeni edelleen, mutta hetken ajamisen jälkeen sammui ja auto ilmoitti jälleen adblue rangeksi 5000km. Tänään mittaristoon ilmestyi valot jälleen.

Maanantaina huoltoon. On nämä adbluet yksiä paskoja kyllä..!

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: SNG - 08.12.20 - klo:15:40
Monilla toimittajilla erityisesti otsikkotoimittajien osalta sitä itseään nuppi täynnä!
Tämä on todellakin huomattu tuota kyseistä paskamediaa lukiessa.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Defrost72 - 20.01.21 - klo:18:30
Passatissa oli myös putki irti liitoksesta ja rikkoutunut. Uutta putkea ei löytynyt Suomen tai Ruotsin maalta. Auto jäi korjaamolle odottamaan osia. Hinta-arvio vianhakuineen n. 900,

Ihanan kallista tämä ekoilu.

Kertokaas nyt tietämättömälle, millaisesta putkesta on kyse, kun vaihto maksaa 900, ?!


TeroPee

Myös auton moottoritieto kiinnostaa, noita laitteita kun on niin 1.6TDI, 2.0TDI ja 2.0biTDI -malleissa ja luulen (en siis tiedä), että ne on erilaisia keskenään tältäkin osin. Tietäisi vaan mihin moottoriversioon nuo tyypillisimmin liittyvät.
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

KesKari

Tässä 2015 vuosimallin 1.6TDI Passat B8:ssa ei ole AdBlue-systeemiä.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy