Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Emil

#750
Se sen paremmin lähde liikkeelle hulluna sudittimalla. Päinvastoin, katoaa se viimeinenkin pito. Poikkeuksena se, jos lumen alla olisi pitävä alusta. Silloin olisi hyötyä sudittaa pois se lumi pyörän alta. Suomessa oikein koskaan ole semmoista tilannetta.

Ja se hulluna polkimen polkeminen on se, mikä pilaa koko jutun. Maltillisesti tehoa, niin että sutii vähän, saa sen jarruilla toteutetun tasauspyörästön "lukon" toimimaan.

harry

"Se sen paremmin lähde liikkeelle hulluna sudittimalla. Päinvastoin, katoaa se viimeinenkin pito. Poikkeuksena se, jos lumen alla olisi pitävä alusta. Silloin olisi hyötyä sudittaa pois se lumi pyörän alta. Suomessa oikein koskaan ole semmoista tilannetta."


TM 4/2021 talvitestissä tutkittiin mm mäennousukykyä eri autoilla luistoneston kanssa ja ilman.  Kaikkein huonoin mäen nousija oli Octavia luistoesto päällä :
" Skoda lähtee liikeelle mäen loivimmasta kohdasta , mutta hyytyy vetoluistonrajoitus päällä 50m jälkeen"  Lumikiihdytys ajat olivat järkiään parempia koko ryhmällä ilman luistonestoa. Järjestelmien välillä oli selviä eroja ja osa autoista nousi mäen paremmin luistoneston kanssa ,  osa ilman. Johtopäätöksenä oli , että luistoneston poiskytkentää kannattaa kokeilla pahassa paikassa , jos auto ei etene.

Mutta , varmaankin väärin testattu , sinä tiedät jälleen  paremmin. Toivottavasti älyävät kysyä sinulta ennen seuraava testiä , etteivät turhaan roplaile niitä järjestelmiä taas päälle ja pois.



Emil

Eilen just kokeilin Miin nousukykyä osin jäisellä osin sohjoisella alustalla. Nätisti lähti liikkeelle mäestä, kunhan ei paina liikaa tehopoljinta. Antaa pyörien sutia sopivasti. Tarvittaessa jarruttaa sutivaa pyörää, jos vain toinen pyöristä sutii.

Mene itse kokeilemaan sen sijaan, että kopioit ja liität itsellesi mieleisiä lehtiartikkeleiden juttuja tänne.  ;D

Daatta

ID.3:lle oli Tuulilasi myös testannut todella huonon nousukyvyn. Itsellä on ihan vastakkainen näkemys, perinteinen paino ja veto takana toimii käytännössä erittäin hyvin. Kotimäen tulee heittämällä ylös, siinä kun etuveto alkaa sutimaan ja pomputtamaan. Talvella piti peruttaa mäkeä ylös, muuten oli vaara jäädä jumiin keskellä mäkeä ja valua poikittain alas... ID.3 on ainakin tähän asti tullut ylös asti heittämällä.

Sama ongelma ID:ssä toki on kuin Miissäkin, eli vetoluistonestoa ei saa pois. Tähän on muistaakseni tulossa korjaus seuraavassa 3.0 päivityksessä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Emil

Mii sutii valoista lähdettäessäkin, kun vähän harjoittelee. Mutta jos polkaisee polkimen kerralla pohjaan, niin leikkaa tehot nopeasti pois kokonaan. Miten lie noi toimittajat, antavatko tekoälyn hoitaa etenemisen, vai yrittävätkö itse löytää sitä sopivaa luistoa. Jälkimmäinen keino kun toimii huomattavasti paremmin.

Mä jostain kans luin ID kolmosen huonosta etenemisestä. En ole kokeillut ko. autoa, mutta vaikea uskoa, että olisi jotenkin erityisen huono tolla painojakaumalla.

harry

Lainaus käyttäjältä: Emil - 14.01.22 - klo:10:18
Eilen just kokeilin Miin nousukykyä osin jäisellä osin sohjoisella alustalla. Nätisti lähti liikkeelle mäestä, kunhan ei paina liikaa tehopoljinta. Antaa pyörien sutia sopivasti. Tarvittaessa jarruttaa sutivaa pyörää, jos vain toinen pyöristä sutii.

Mene itse kokeilemaan sen sijaan, että kopioit ja liität itsellesi mieleisiä lehtiartikkeleiden juttuja tänne.  ;D

Muistaakseni kerroin edellä , että UP jämähti jyrkkään soramäkeen kesälläkin. Talvella ajan viikottain saman jyrkän mäen autolla , josta saa napista luistoneston pois. Ei nouse hankalalla kelillä ylös  TC päällä. Tosiasia on , että joillain autoilla nousee paremmin luistonesto pois ja joillakin luistonesto päällä. Neuvo kokeilla luistoneston pois kytkentää , jos jää jumiin on hyvä neuvo ainakin niille , jotka eivät ole samanlaisia virtuooseja kuin sinä. Sinä tosin varmaan tiedät kohta kertoa , että tuokin mökkimäki on Miille ihan pala kakkua.

Emil

Tää on helppo kyllä. Kyse on joko kuskin ymmärryksen puutteesta, tai sitten mäki on semmoinen, että tarvitsee erilaisen kulkineen.

Lisäys: Kerro vielä miten kytket sutimiseneston pois päältä Seat Miistä.

harry

"Tää on helppo kyllä. Kyse on joko kuskin ymmärryksen puutteesta, tai sitten mäki on semmoinen, että tarvitsee erilaisen kulkineen."

Niin , tämä mäki on talvella usein siinä kunnossa , että omalla kalustollani sitä ei nousta , ellei kytke pois luistonestoa. Joillain muilla autoilla voi olla päinvastoinkin. Osassa autoja luistoneston poiskytkeminen auttaa pahassa paikassa , osasssa ei. Tämä näkyy esim TM testeissä.  Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää ?

"Kerro vielä miten kytket sutimiseneston pois päältä Seat Miistä."

Mistä minä tiedän. Vuoden 2020 Suomessa myydystä UP:sta ei ainakaan saa mitenkään.

Emil

Ei toi TM:n testiartikkeli tainnut kertoa sitä, että käyttikö kuski omia taitojaan ajamiseen, vai pistikö vaan kaasupolkimen pohjaan, ja luotti tekoälyyn. Jälkimmäinen vaihtoehto ei ole kovin hyvä toimintamalli etenemisen kannalta.

harry

Lainaus käyttäjältä: Emil - 14.01.22 - klo:19:23
Ei toi TM:n testiartikkeli tainnut kertoa sitä, että käyttikö kuski omia taitojaan ajamiseen, vai pistikö vaan kaasupolkimen pohjaan, ja luotti tekoälyyn. Jälkimmäinen vaihtoehto ei ole kovin hyvä toimintamalli etenemisen kannalta.

No siitä vaan palautetta autoja ammatikseen testaaville , että muuttakaa testimenetelmät sellaisiksi , että saatte minua miellyttäviä  tuloksia. Jos se skoda ei pääse mäen päälle luistonesto päällä , survaiskaa ilman luistoestoa lähdössä kaasu pohjaan , niin jää sille sijoilleen. Nykyiset testausmetodinne haittaavat foorumilla pätemistäni.

Emil

Sinähän niitä luet ja tänne kopioit, niin selvitä miten testin tekivät.  ;D

harry

"Sinähän niitä luet ja tänne kopioit, niin selvitä miten testin tekivät"

Mitä syytä minulla siihen olisi ? Ei minulla ole  syytä olettaa , ettei testiä ole tehty ammattitaitoisesti. Sinähän se tässä olet ryhtynyt pätemään tietämällä testejä paremmin , miten asia on.

Emil

No kai sen tajuat, että kaasu pohjassa se eteneminen on huonompaa, kuin siten että kuski säätelee kaasua? Aivan samoin se on ABS-jarrujen kanssa. Jos et tätä tiedosta, tai ymmärrä, niin tästä aiheesta on turha jatkaa sinun kanssa

-karppa-

Vetää kyllä hiljaiseksi Emil:n kommentit. Tervetuloa pääkaupunkiseudulta vaikka 100km pohjoisempaan kokeilemaan ajamista, niin ymmärrät miksi ilonesto otetaan ensimmäisenä pois päältä, jos pitää hankalassa paikassa edetä vaikkapa nelivetoisella. Samoin etuvetoisella useasti kytken, jos mahdollista iloneston pois päältä, koska useasti "korva" kuulolla pystyt mäessä ajamaan nastarenkailla varustetulla autolla vetopidon rajalla ilman että ilonesto rajoittaa.

Sitten kun päästään vaikkapa pakettiautoihin ja otetaan vaikkapa sprinter, niin sillä ylämäessä luistonesto päällä yksi pompautus tappaa samantien etenemisen.

Pääsääntöisesti tuosta elektroniikasta on apua, mutta ei aina!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Emil

#764
Siitähän se on kiinni, miten järjestelmä on säädetty. Toiset toimii paremmin kuin toiset. Mutta typerä kuljettaja saattaa pilata toiminnallaan toimivankin vetoluiston eston.

Lisäys: Mii esim. menee hemmetin nätisti neliksessä kadunkulmat ja liikenneympyrät, kunhan vaan sisäistää miten ajonvakautus toimii. Ja moni polttis on jäänyt viereisellä kaistalla paikoilleen nykimään liikennevaloissa, kun eivät ymmärrä painaa maltillisesti kaasua.

Zarhan

Käsijarruepisodista K-autolta soittivat että eivät saaneet toistettua vikaa vaikka oli ollut yön yli autoliikkeen pihassa, mutta putsasivat rumpujarrut.

Ainakin puhelimessa luvattiin että meni takuun piikkiin.

(Ja samalla asensivat sen "mittariston ohjainlaite"-kampanjan).

Pitääpä hakea auto...

Zarhan

No, eipä enää klonksahtanut kun tuossa liikkeelle lähti. Eli kaipa putsaus auttoi. Pitää seurata tilannetta.

harry

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 20.01.22 - klo:09:16
No, eipä enää klonksahtanut kun tuossa liikkeelle lähti. Eli kaipa putsaus auttoi. Pitää seurata tilannetta.


Kyllä se varmaan putsaamalla esim vuoden välein hyvin toimii. Jonkun pitäisi kertoa tuo asia airportin vw huollollekin.

heller

Joku valitteli luistonestodta. Tällänen löytyi: https://youtu.be/k_bWi2nmUO8
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Zarhan

#769
Lainaus käyttäjältä: heller - 05.02.22 - klo:14:42
Joku valitteli luistonestodta. Tällänen löytyi: https://youtu.be/k_bWi2nmUO8

Toi ei toimi tien päällä, ilmeisesti tosiaan vaan mittaamista varten. Ajat autolla metrin niin taas on luistonesto päällä. Voihan toi auttaa jos on jumissa eli auto ei liiku edes sitä metriä, mutta pitkän mäen ylöspääsemiseksi ei kyllä auta.

Videon kommenteissa joku tosin väittää että onnistui pääsemään mäen ylös kun toisti tuon toimenpiteen kymmenkunta kertaa parin metrin välein :)

Emil

Vaatiihan se vähän totuttelua, että oppii aistimaan sitä pidon rajaa sähköautolla, kun ei ole se museomoottori murisemassa, eikä sutimisenesto kurnuttele jatkuvasti. Mutta ei se ylitsepääsemättömän vaikeaa ole silti.

Ihan kuin ihmisiltä olisi unohtunu liike- ja lepokitkan ero. Jos joka paikassa pitää ensimmäisenä painaa tehopoljin pohjaan ja sudittaa hulluna.

heller

Olikos jollain hyvä lista valmiina mitä koodauksia Kyseiseen autoon voi/kannattaa tehdä?
Ainakin tuo käynnistyksessä kabiinin lämpötilan muutos pitäisi tehdä. Mitähän muuta?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Zarhan

    Lainaus käyttäjältä: heller - 08.02.22 - klo:16:28
    Olikos jollain hyvä lista valmiina mitä koodauksia Kyseiseen autoon voi/kannattaa tehdä?
    Ainakin tuo käynnistyksessä kabiinin lämpötilan muutos pitäisi tehdä. Mitähän muuta?

    Mulla on nykyään seuraavat käytössä:


    • Lämpötilan muistaminen; Ilman muutosta aina 22 C. Moduuli: Air conditioning, Adaptation / Channel 6, 0 => 1
    • Auto lock/Unlock liikkeellelähdössä. Moduuli: Central Electrics, Long coding, Auto lock+Auto unlock => active
    • Huomiovalot pois jos käsijarru päällä, mahdollistaa "tyhjäkäynnin" eli lämmitetyn kabiinin esim. odottaessa. Moduuli: Central Electrics, Long coding, DRL Light off with handbrake: => On
    • Peilien sulatus takalasinsulatuksen kanssa, ei tarvitse erikseen kytkeä päälle. Moduuli: Central Electrics, Long Coding / Byte 15, Mirror heating when rear window heater on: => Active
    • GPS:n poiskytkentä, ei valvo isoveli. Huom, vaatii ajoittaisen kytkennän takaisin päälle tai etähallinta ei toimi, ilmeisesti kellon tahdistamiseksi. Moduuli: Telematics, Long coding, Antenna => External. Vikakoodeja naputtaa, kannattanee nollata ne ennen määräaikaishuoltoja yms.

    Lisäksi harkinnan arvoinen on Lane assistin muistaminen, moduuli on driver assistance ja asetus perso_hc. En ole testannut, ei ole ollut liian häiritsevää kytkeä tuo pois käsin joka kerta jos lumiurat alkavat häiritsemään.
    Valitettavasti häiritsevää oven avauksesta johtuvaa piippausta *ei* saa pois päältä vaikka muuttaisi asetusta (Dashboard, adaptation,  ignition active message, no door). Tämä ilmeisesti toimi vielä vanhemmissa malleissa.[/list]

    Zarhan

    Tänään upposi Mii sitten hankeen, eikä lähtenyt enää pois sieltä. Hemputtamalla parikymmentä minuuttia sain autoa liikutettua ehkä metrin, mutta en enää kuopasta ylös - siinä vaiheessa kun renkaat kyntävät vain pizzaleikkurimaisesti lisää uraa niin eihän se auta. Eli jos käy niin että renkaat uppoavat ja auton maha lepää lumen päällä niin eihän se siitä sitten pelkästään auton omin voimin lähde, kytki luistoneston pois eli ei.

    No, tulipahan testattua etukoukkua kun tuon hinasi ylös hangesta. Ja oli myös muistutus että sen kenttälapion voisi taas ottaa talvioloissa varusteistoon mukaan. Mahtuu kätevästi tavaratilan alapohjan alle.

    Zukka

    Kysytään nyt täälläkin,mistä tuo on tarkoitettu hinattavaksi taaksepäin?
    Hinauslenkille en nähnyt bensaversiossa paikkaa, mutta taka akseliin pääsee aika hyvin käsiksi.

    Emil

    Jos ei ohjekirjassa ole mainintaa, niin ei varmaan mistään.

    Yhdystukiakselista en varsinkaan vetäisi, jos sille ei erikseen ohjetta anneta ohjekirjassa.

    villeton

    Satunnaisesti latauskaapeli ei ole meinannut irrota autosta. Tänään temppuili taas. Voimalla kun vedin niin lähti irti mutta samalla "polttoaineluukun" kansi irtosi. Kävin huollossa. Arvio 300e. Osa, sen maalaus, yms.
    Epäselvää meneekä takuuseen. tietääkö joku yhteystiedot maahantuojalle et voi tehdä reklamaation? Vastaavia kokemuksia et kaapeli ei lähde suosiolla irti?


    Zarhan

    Lainaus käyttäjältä: villeton - 11.02.22 - klo:19:17
    Satunnaisesti latauskaapeli ei ole meinannut irrota autosta. Tänään temppuili taas. Voimalla kun vedin niin lähti irti mutta samalla "polttoaineluukun" kansi irtosi. Kävin huollossa. Arvio 300e. Osa, sen maalaus, yms.
    Epäselvää meneekä takuuseen. tietääkö joku yhteystiedot maahantuojalle et voi tehdä reklamaation? Vastaavia kokemuksia et kaapeli ei lähde suosiolla irti?

    Ei ole sattunut. En oikein usko että noissa kannattaa ikinä voimalla kiskoa.

    Kokeilitko hätäirrotusmekanismia ennen voimankäyttöä? (Paina ja pidä painettuna töpselinappulaa, samaan aikaan paina auton ovenkahvasta lukituksen avausnappia)?

    villeton

    Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 14.02.22 - klo:12:27
    Ei ole sattunut. En oikein usko että noissa kannattaa ikinä voimalla kiskoa.

    Kokeilitko hätäirrotusmekanismia ennen voimankäyttöä? (Paina ja pidä painettuna töpselinappulaa, samaan aikaan paina auton ovenkahvasta lukituksen avausnappia)?
    [
    Eipä automyyjä perhdyttänyt ja en ilmeisesti ole kovin tarkkaan ohjekirjaa lukenut. Kiitos neuvosta!

    Kaipa se on jotenkin et ensin tekee ja sitten katsoo ohjeet. Vhän kieltämättä nolottaa. Kokeilen tota hätäirroitusta, jos taas ei meinaa lähteä suosiolla...../quote]

    Daatta

    Maksaja tuolle haaverille tosiaan löytyy peilistä. ID:tä noutaessani automyyjä selitti latauspiuhan hätäirroituksen hyvin tarkkaan. Ã,,ärimmäisen voiman käyttö autojen muoviosia kohtaan harvoin tuottaa toivottua lopputulosta.
    ID.4 Pro 4MOTION Elegance
    Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
    Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

    Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy