Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.06.21 - klo:09:00
Ruotsissa paloi autokatos kun latasivat hybridiä pistorasiasta missä oli kellokytkin välissä. Kellokytkin toimii eristimenä, eikä laturin liitäntäjohdon lämpötilavalvonta toimi jos shukokosketin alkaa lämmetä. Vai ymmärsinkö tuon setupin ihan väärin?

Kellokytkin on tässä tapauksessa pakko (ellei halua repiä koko boksia pois, ja koska talossa on vielä bensa-auto joka lohkolämppäriä tarvitsee niin saa jäädä). Tuossa Fiboxin piharasiassa ei siis ole siellä kellokytkimen takana toista kokonaista shukoa vaan lähinnä pelkät sähköiset pistorasian osat siellä takana ilman varsinaista shukon kotelointia -  https://www.fibox.fi//documents/Lataa/Fibox%20AL%20Piharasia_asennuskayttoohjeet_v1.3.pdf  kuva 3 sivulla 3 näyttää idean. Theben-merkkinen kytkin sopii vieläpä tuon muotoiluihin että etulevy näyttää yhtä siistiltä kuin ennekin.

Eli kyllä se hotspot tässä tapauksessa on se kellokytkin itsessään. Toki voisi vielä varmistaa lämpökameralla.

Tuo piharasia tuli talon mukana ja hyvin toiminut tähän asti niin siitä sai muutamalla kympillä tosiaan ihan ok ratkaisun myös sähköautolatauspaikaksi.

tgotj

Mulla suli Thebenin kellokytkin ihan lämmityskäytössä 1kW sisätilalämppäri+lohkokombolla...

Daatta

Kukin lataa omalla vastuulla mistä tykkää, joten ei tuosta sen enempää. Mutta paskoja nuo shukot ovat, 16A rasia ei kestä speksin mukaan sellaista kuormitusta kuin pari tuntia kerrallaan. Silti itsekin lataan välillä tuollaisesta 8A teholla, pitäisi vaihtaa seinärasia toisenlaiseen (millaiseen?) ja vetää uusi syöttöjohto suoraan keskuksesta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.07.21 - klo:08:38
Kukin lataa omalla vastuulla mistä tykkää, joten ei tuosta sen enempää. Mutta paskoja nuo shukot ovat, 16A rasia ei kestä speksin mukaan sellaista kuormitusta kuin pari tuntia kerrallaan. Silti itsekin lataan välillä tuollaisesta 8A teholla, pitäisi vaihtaa seinärasia toisenlaiseen (millaiseen?) ja vetää uusi syöttöjohto suoraan keskuksesta.

Rasian voi vaihtaa super-sukoon, joka on tarkoitettu jatkuvaan kuormitukseen.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.07.21 - klo:08:38
Kukin lataa omalla vastuulla mistä tykkää, joten ei tuosta sen enempää. Mutta paskoja nuo shukot ovat, 16A rasia ei kestä speksin mukaan sellaista kuormitusta kuin pari tuntia kerrallaan. Silti itsekin lataan välillä tuollaisesta 8A teholla, pitäisi vaihtaa seinärasia toisenlaiseen (millaiseen?) ja vetää uusi syöttöjohto suoraan keskuksesta.

Pitää paikkansa. Kuten sanottu, jos haluaisin edullisesti lataustehoa enkä välittäisi kuormanjaosta tai vastaavasta mihin kiinteät latausasemat pystyvät niin hankkisin jotain tämäntyylistä. https://www.kotilaturi.fi/tuote/khons-11kw-kotilaturi/

Sukosta ei tosiaan jatkuvana todellakaan kannata yrittää vetää 16A:ta, mutta 8A on ihan ok.

Zarhan

Kellokytkimen käyttö muuten tuntuu olevan pakollista jos haluaa yösähköä käyttää kaikissa tilanteissa. Käytin aiemmin kuvailemaani viritystä jossa kellokytkin alkaa antaa sähköä yösähkön aikana eikä muutoin ja "minimivaraus" on tyyliin 90%. Kokeilumielessä vaihdoin tuon nyt kytkimen antamaan sähköä jatkuvasti ja siirsin päätösvallan autolle eli ohjelmoin Seat Connectin kautta että lataa autoa vain välillä 23-08 (tai talvella sit 22-07).

Tämä näytti alkuun toimivan. Vaan eipä toimikaan aina.

Eli konfiguraatio: Minimivaraus 20%, lähtö aktivoitu joka päivälle 08:10, latauspaikkana "yösähkö" jossa kellonajat 23-08 ja tavoitevarausaste 90%.

Mutta kun ajaa auton vaikka 25% varausasteelle ja laittaa kaapelin kiinni, niin mokoma alkaa ladata autoa välittömästi eikä kunnioita yösähköasetusta. Kyse *ei* siis ole siitä että tuo ottaisi välittömästi itselleen sen minimivarauksen verran.

Luulen että tässä on kyse siitä että jos lähtöaika on asetettu, tuo priorisoi lähtöajan kaiken muun edelle, yösähköä eli ei. Eli jos auto on sitä mieltä että pelkästään yösähköllä ei ehditä latautumaan täyteen ennen aamua, niin lataus aloitetaan välittömästi vaikka mitä tekisi.

Jos varaustaso on vaikka 50% paikkeilla kun kaapelin kytkee, ongelmaa ei ole.

Workaroundi tälle on että asetan seuraavalle aamulle kertaluontoisen lähtöajan vaikka 08:05 ja tavoitevaraustasoksi vaikka 60% jonka tuo ehtii ladata, mutta ärsyttävä säätö sekin. Ei voi olla näin vaikeaa vain todeta että "kun ollaan kotona, ladataan yösähköllä ja ihan sama kuinka paljon ehtii latautua".

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 06.07.21 - klo:14:46
Kellokytkimen käyttö muuten tuntuu olevan pakollista jos haluaa yösähköä käyttää kaikissa tilanteissa. Käytin aiemmin kuvailemaani viritystä jossa kellokytkin alkaa antaa sähköä yösähkön aikana eikä muutoin ja "minimivaraus" on tyyliin 90%. Kokeilumielessä vaihdoin tuon nyt kytkimen antamaan sähköä jatkuvasti ja siirsin päätösvallan autolle eli ohjelmoin Seat Connectin kautta että lataa autoa vain välillä 23-08 (tai talvella sit 22-07).

Tämä näytti alkuun toimivan. Vaan eipä toimikaan aina.

Eli konfiguraatio: Minimivaraus 20%, lähtö aktivoitu joka päivälle 08:10, latauspaikkana "yösähkö" jossa kellonajat 23-08 ja tavoitevarausaste 90%.

Mutta kun ajaa auton vaikka 25% varausasteelle ja laittaa kaapelin kiinni, niin mokoma alkaa ladata autoa välittömästi eikä kunnioita yösähköasetusta. Kyse *ei* siis ole siitä että tuo ottaisi välittömästi itselleen sen minimivarauksen verran.

Luulen että tässä on kyse siitä että jos lähtöaika on asetettu, tuo priorisoi lähtöajan kaiken muun edelle, yösähköä eli ei. Eli jos auto on sitä mieltä että pelkästään yösähköllä ei ehditä latautumaan täyteen ennen aamua, niin lataus aloitetaan välittömästi vaikka mitä tekisi.

Jos varaustaso on vaikka 50% paikkeilla kun kaapelin kytkee, ongelmaa ei ole.



Ongelma on liian alhainen virta verkosta. Tuo toimii ihan hyvin sillä 2*16A tai 1*16 liittymällä. Eli auto pyrkii saamaan halutun varaustason lähtöaikaan nähden. Ts. 8A laturi ei piisaa yösähkölle. Itse latailin latausasemalla ja tuo yösähköajastus toimi loistavasti pelkällä lähtöajalla. Minivarauksen laitoin nollaan.

villeton

Lainaus käyttäjältä: Farao - 29.06.21 - klo:12:52
30min sammutuksen jälkeen menee aina 22C. Pystyy muuttamaan sopivilla vehkeillä ja täälläkin oli ohjetta siihen. Aika rasittava ominaisuus.

Tänään kauppareissu. Korkeintaan 15 minuuttia kaupassa. Taas oli 22 astetta. Näillä keleillä saan tota lämpötilaa säätää aika taajaan. Pitäisikö ottaa aikaa? Niin toi 30 minuuttua on ihan varma tieto?

Emil

Mikä sen pyynnin pitäisi olla helteillä, jos 22 ei kelpaa? Itse saatan laittaa pyynniksi 23, kun helteitä. Miksi auton pitäisi olla jääkaappi, kun ulkona helle?

villeton

Lainaus käyttäjältä: Emil - 09.07.21 - klo:22:00
Mikä sen pyynnin pitäisi olla helteillä, jos 22 ei kelpaa? Itse saatan laittaa pyynniksi 23, kun helteitä. Miksi auton pitäisi olla jääkaappi, kun ulkona helle?
Toisessa autossamme vakiona 19,5 astetta. Ei tarvitse olla jääkaappi. Ei myöskään sauna. Reilu 2000 km ajettu ja olen kyllä hyvin tyytyväinen autoon. Useimmat reissut kaupungissa ja vain 1 henkilö autossa. Eli hyvä kaupunkiauto. Polttomoottoriauto löytyy myös taloudesta, jos tarvetta lähteä pidemmälle.....

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Emil - 09.07.21 - klo:22:00
Mikä sen pyynnin pitäisi olla helteillä, jos 22 ei kelpaa? Itse saatan laittaa pyynniksi 23, kun helteitä. Miksi auton pitäisi olla jääkaappi, kun ulkona helle?

22 on näillä helteillä sisällä toki liian vähän, mutta autossa isojen ikkunoiden alla ehkä liikaa. Auringon iholle säteilemästä energiasta johtuen autossa ainakin minulla on ilmastointi kylmemmällä kuin kotona.

villeton

Olisiko kokemuksia julkisista sähköauton latauspaikoista? K-latauksen poletin hommasin. Onko lukijoitten mielestä kallis vai halpa?
Jotain vinkkejä halvoista paikoista? Lidli ilmainen toistaiseksi?

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: villeton - 11.07.21 - klo:15:51
Olisiko kokemuksia julkisista sähköauton latauspaikoista? K-latauksen poletin hommasin. Onko lukijoitten mielestä kallis vai halpa?
Jotain vinkkejä halvoista paikoista? Lidli ilmainen toistaiseksi?
Kotona on halpa sähkö. Latauspisteissä (k-lataus/fortum/virta Helenin kautta) kohtuullinen hinta matkalle ja ionityssä ja roamingilla kalliihko/kallis hinta.

900km reissu pk-vaasa-pk tuli maksamaan 10â,¬ kotona ja latureilla 31â,¬ päälle eli 41â,¬ yhteensä. Liian pitkään oltu pikalatureilla vielä. Ts vedetty 90-100% akku noilla. 5â,¬/100km ja itse asiassa akkua lopussa jäljellä eli vielä halvempi. 1/2 mitä bensalla olisi maksanut.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: villeton - 11.07.21 - klo:15:51
Olisiko kokemuksia julkisista sähköauton latauspaikoista? K-latauksen poletin hommasin. Onko lukijoitten mielestä kallis vai halpa?
Jotain vinkkejä halvoista paikoista? Lidli ilmainen toistaiseksi?

K-lataus löytyy kattavimmin. Tietty on muutama muukin lätkä, recharge ja helen. Kyllä sitä mielellään maksaa siitä että pääsee lataamaan jos tarvis. Nuo plugarithan asuttaa ilmaispaikkoja.

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 11.07.21 - klo:19:37
K-lataus löytyy kattavimmin. Tietty on muutama muukin lätkä, recharge ja helen. Kyllä sitä mielellään maksaa siitä että pääsee lataamaan jos tarvis. Nuo plugarithan asuttaa ilmaispaikkoja.

Kyllä se niin on että mitään ei löydy kovin kattavasti ja pikalaturitilanne on oikeasti surkea. Siksi taloudessa nyt onkin tosiaan bensa-auto joka varmaan otetaan seisonnasta kotimaan autoilulomalle. Tämä sinänsä ei ole yllätys ja lähtökohta on se että kotona ladataan eikä missään muualla.

Näin Tampereelta on nyt käytyä vaikkapa Porissa. Pikalatauspisteitä joista saa 50 kW edes jossain määrin järkevään hintaan löytyy tasan yksi kappale Porissa itsessään ja Treen ja Porin välillä, eli Kiikoisten ja Tikkulan ABCt. Viime viikonlopun Yyterin reissulla se kyllä palveli, mutta entä jos olisikin ollut varattu? Paikallisen McDonaldsin pihalta löytyy neljä kappaletta suurteholatureita mutta ne sitten vasta ovatkin suolaisen hintaisia. Toki silti edullisempaa kuin bensiinillä ajelu.

Tokihan tilanne paranee koko ajan ja pikalataus sinänsä käyntiin lähdettyään toimi hienosti. Jos tekee niin pitkää matkaa että useampaa latauskierrosta tarvii niin rapidgatesta on juttua ettei akku ehdi jäähtyä joten toisella latauspisteellä otetaankin enää vain 10-15 kW sisään.

Minuuttipohjainen hinnoittelu herättää myöskin kiroilua, mutta onneksi ainakin K-latauksen suurteholaturit siirtyivät kWh-pohjaiseen hinnoitteluun joten tuo maksamishärdelli varmaan helpottunee jatkossa, samoin kuin ehkä giljoona kännykkäapplikaatiota (miksei kortti tai perusapplepayt ja vastaavat käy?). Silti tosiaan edukkaampaa kuin bensalla pöristely.

Yksi kiva tekninen apuhärveli mikä ilmeisesti pitäisi olla mahdollista tehdäkin, olisi Chademo => CCS-adapteri (laturi chademo, auto CCS). Sen pitäisi ilmeisesti olla teoriassa mahdollinen. Toiseen suuntaan ei käsittääkseni voi onnistua. Monessa paikassa on usein juurikin se 1xCCS ja 1xChademo-laturi niin käytännössä tuommoinen adapteri tuplaisi heti laturipaikkojen määrän. Joitakin DIY-projekteja tyyliin https://www.diyelectriccar.com/threads/chademo-to-ccs-adapter.201307/ on näkynyt mutta ei kaupallista tuotetta.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 12.07.21 - klo:19:32
Kyllä se niin on että mitään ei löydy kovin kattavasti ja pikalaturitilanne on oikeasti surkea. Siksi taloudessa nyt onkin tosiaan bensa-auto joka varmaan otetaan seisonnasta kotimaan autoilulomalle. Tämä sinänsä ei ole yllätys ja lähtökohta on se että kotona ladataan eikä missään muualla.

Näin Tampereelta on nyt käytyä vaikkapa Porissa. Pikalatauspisteitä joista saa 50 kW edes jossain määrin järkevään hintaan löytyy tasan yksi kappale Porissa itsessään ja Treen ja Porin välillä, eli Kiikoisten ja Tikkulan ABCt. Viime viikonlopun Yyterin reissulla se kyllä palveli, mutta entä jos olisikin ollut varattu? Paikallisen McDonaldsin pihalta löytyy neljä kappaletta suurteholatureita mutta ne sitten vasta ovatkin suolaisen hintaisia. Toki silti edullisempaa kuin bensiinillä ajelu.

Tokihan tilanne paranee koko ajan ja pikalataus sinänsä käyntiin lähdettyään toimi hienosti. Jos tekee niin pitkää matkaa että useampaa latauskierrosta tarvii niin rapidgatesta on juttua ettei akku ehdi jäähtyä joten toisella latauspisteellä otetaankin enää vain 10-15 kW sisään.

Minuuttipohjainen hinnoittelu herättää myöskin kiroilua, mutta onneksi ainakin K-latauksen suurteholaturit siirtyivät kWh-pohjaiseen hinnoitteluun joten tuo maksamishärdelli varmaan helpottunee jatkossa, samoin kuin ehkä giljoona kännykkäapplikaatiota (miksei kortti tai perusapplepayt ja vastaavat käy?). Silti tosiaan edukkaampaa kuin bensalla pöristely.

Yksi kiva tekninen apuhärveli mikä ilmeisesti pitäisi olla mahdollista tehdäkin, olisi Chademo => CCS-adapteri (laturi chademo, auto CCS). Sen pitäisi ilmeisesti olla teoriassa mahdollinen. Toiseen suuntaan ei käsittääkseni voi onnistua. Monessa paikassa on usein juurikin se 1xCCS ja 1xChademo-laturi niin käytännössä tuommoinen adapteri tuplaisi heti laturipaikkojen määrän. Joitakin DIY-projekteja tyyliin https://www.diyelectriccar.com/threads/chademo-to-ccs-adapter.201307/ on näkynyt mutta ei kaupallista tuotetta.
Sanoisin että ainakin pääkaupunkiseudulla latureita on kattavasti ja hki-tampere-turku kolmiossa riittävästi. Enemmän tietty voisi olla ja mieluusti yli yksi laturia per piste.

Luotettavuus pitäisi vaan olla parempi noissa.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 12.07.21 - klo:19:32
Kyllä se niin on että mitään ei löydy kovin kattavasti ja pikalaturitilanne on oikeasti surkea.

Kysymys olikin mikä on kattavin ja K-lataukselta löytyy suurista kaupungeista aivan varmasti lataus, jolloin sen appi/lätkä on kannattava hankinta.

Toisekseen nuo 50kW laturit on järjestelmällisesti tyhjiä - eli tyhjälle pöntölle pääsee kyllä. Eli miksi niitä rakennettaisiin ilman käyttäjiä, itse en edes kehtaa vaatia lisää latureita, jos ei kuitenkaan käytetä tai haetaan se ilmainen type2.

Daatta

Jeps, kertaakaan ei ole vielä ollut pikalaturi varattuna. Toki tarvetta on harvakseen ja sekin päivä varmasti vielä nähdään kun laturilla on autoja jonoksi asti...

Lidlin lataus tosiaan oli iloinen yllätys, kaivelin jo Lidl-appia kännykästä mutta riitti että löi piuhan kiinni.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Zarhan

Rupesin katselemaan alustavasti nastarenkaita (ja vanteita) tulevaa talvea varten. (Ensiksi ajatteli kitkoja, mutta koska asuinpaikan tiet ovat talvisin varsin usein huonosti suolattuja/hiekotettuja ja ihan suoraan sanoen pelkkää jääkenttää monta kertaa talvessa, nastoilla mennään). Onko suosituksia?

Tuntuu olevan että jos lähtee Kummeli-henkisellä "tää on paras"-periaatteella hakemaan sopivia kumeja katselee niin vaikeaksi menee. Esmes Hakkapeliitta 10 EV:tä ei edes saa 19" pienempinä joten se on automaattisesti poissuljettu.

Kesärenkaat ovat nuo plussan vakiot 16", mutta kokemusten perusteella korkeampiprofiilisemmat kumit ovat olleet mukavammat. Suhteellisen sopivalta tuntuisi vaikka Contin Vikingcontact 7, kokona 175/65R14, mutta menee vähän arvailuksi kun yhtä selkeää parasta vaihtoehtoa ei tunnu olevan. Onko joku päätynyt mielestään hyvään ratkaisuun?

Toki K-Caaran myyjä lupasi sitten antaa talvirenkaille "hyvän" tarjouksen kun niitä aikanaan rupean hankkimaan mutta voisi vähän katsoa etukäteen...

Emil

Tarkoititko "Icecontact" joku numero tähän? Koska Vikingcontact 7 on kitkapyörä, johon olen itse tyytyväinen ollut

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Emil - 08.08.21 - klo:15:23
Tarkoititko "Icecontact" joku numero tähän? Koska Vikingcontact 7 on kitkapyörä, johon olen itse tyytyväinen ollut

Ã,,h, joo, tarkoitin. Icecontact 3, saman kokoisena. VC7 oli se mitä aikoinaan alustavasti mietti kun kitkoja vielä piti vaihtoehtona.

villeton

Olisi tarkotus tehdä reissu Turusta Helsinkiin. Ajomatkaa noin 175 km. Onnistunee ilman välilatausta, jos ajelee esim. 90-100 km tunnissa motarilla? Millaisia matkoja olette onnistuneet Miillä ajamaan? Vantaan Jumbossa ajattelin latailla. Ainakin joskus ollut ilmaisia latauspisteitä. Tietääkö joku niistä enemmän? Ja kuinka nopeasti saa rangea lisää siellä?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: villeton - 21.08.21 - klo:20:13
Olisi tarkotus tehdä reissu Turusta Helsinkiin. Ajomatkaa noin 175 km. Onnistunee ilman välilatausta, jos ajelee esim. 90-100 km tunnissa motarilla? Millaisia matkoja olette onnistuneet Miillä ajamaan? Vantaan Jumbossa ajattelin latailla. Ainakin joskus ollut ilmaisia latauspisteitä. Tietääkö joku niistä enemmän? Ja kuinka nopeasti saa rangea lisää siellä?

Paina Eco-moodi päälle ja ajele sitä sen rajoittimen mukaista 105km/h. Ei tule olemaan mitään ongelmaa (ja lämmitykset yms pelaa edelleen). 120km/h menee todella tiukalle.

Ilmaisia pikalatureita on lähinnä Lidlissä, mutta ilmaisia vaihtovirtalatureita löytyy kyllä sieltä täältä.

Emil

Eco nimenomaan vähentää lämmitystä. Ja muuttaa tehopolkimen käyrää, eli tuntumaa. Poljin pitää painaa syvempään saadakseen saman suorituskyvyn. Vaihtoehtoisesti voi painaa tehopoljinta hieman vähemmän ja ajella ei eco-tilalla, ja saada myös lämpöä hyttiin.

Jumbon laturi näyttäisi olevan mallia hidas, eli puolessa tunnissa saattaa saada 50km ajoa. Latauspisteitä voi etsiä tämän sivuston avulla:

https://latauskartta.fi/

Tällä sivustolla voi suunnitella matkan ja latauspisteet missä lataa. Löytyy myös sovelluksena matkapuhelimiin:

https://abetterrouteplanner.com/

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Emil - 23.08.21 - klo:10:04
Eco nimenomaan vähentää lämmitystä.

Niin vähentää, mutta ei kytke kokonaan pois (minkä Eco+ tekee). Ja näillä 10-15C keleillä se ecomoden lämmitys riittää aivan mainiosti.

Ja Eco tosiaan rajoittaa moottorin maksimitehot 50 kW:een ja Eco+ 40 kW:een.

Emil

Voihan se sitten olla niin, että rajoittaa tehoja. Eipä ole usein tullut käytettyä ecoja. Sähkömoottorissa niin hyvä hyötysuhde, että tehojen rajoittamisesta ei ole merkittävää hyötyä. Energian käytön kannalta on järkevää kiihdyttää reippaasti tavoitenopeuteen, ja sitten ylläpitää vauhtia pienellä teholla. Tämä onnistuu hyvin myös ilman ecoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: Emil - 23.08.21 - klo:11:08
Energian käytön kannalta on järkevää kiihdyttää reippaasti tavoitenopeuteen, ja sitten ylläpitää vauhtia pienellä teholla.

Tuo sääntö pätee polttomoottorilla, jonka hyötysuhde paranee kuormitustason noustessa, tiettyyn rajaan asti. Sähkömoottorilla taas käy toisinpäin, pienillä kierroksilla kuormituksen nosto huonontaa hyötysuhdetta. Siksi sähkiksillä hitaasti kiihdyttäminen on taloudellista, polttiksella taas vähän reippaampi kiihdytys.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Emil

Kovin on lyhyt se aina minkä sähkömoottori pyörii pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä, joten parempi vaan kiihdyttää reippaasti sinne tavoitenopeuteen.

Zarhan

Olen maininnut tästä jo aiemminkin, mutta sattuuko kenellekään muulle tätä että joskus tuo etäyhteys connect-palveluun ei vain toimi ja vika saattaa kestää useamman päivän? Itsellä tätä tuntuu tapahtuvan noin kuukauden-puolentoista välein.

Nyt on käynyt niin että perjantain jälkeen mitään dataa ei autolta ole valunut näkymään (appissa tai my.seat-weppisivulle), eikä pysty myöskään etänä käynnistämään mitään. Toteaa vain että ei yhteyttä autoon.

Tähän asti tämä ei ole niinkään haitannut mutta nyt kun alkaa kelit viilentyä niin etäkäynnistettyä lämmitystä haluaisi käytellä kyllä enemmän. Korona-aikana konttorille lähtökin on säännöllisen epäsäännöllistä joten vakioaikojen käyttö ei ole ihan paras vaihtoehto.

Toki paikallisella yhteydellä DriveMii-sovelluksella voi ennakkolähtöaikoja käydä säätämässä mutta "välitön käynnistys" ei onnistu... Lisäksi Drivemiin toiminta vaatii sen että autossa on joka tapauksessa virrat että Bluetooth on päällä.

En ole vielä jaksanut kaivaa OBDEleveniä esiin että mitä telematiikkamoduuli sanoo, koska aina aiemmin katkojen aikaan on kyllä näkynyt että se mobiilidatayhteys on kyllä kunnossa ja niin varmaan tälläkin kertaa. Jokin mättää varmaan VAGin palvelinpäässä. Eiköhän tuo nykyinen palveluongelmakin taas korjaudu itsestään mutta sattuuko tämmöistä pätkimistä muille?

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: Zarhan - 06.09.21 - klo:09:37
En ole vielä jaksanut kaivaa OBDEleveniä esiin että mitä telematiikkamoduuli sanoo, koska aina aiemmin katkojen aikaan on kyllä näkynyt että se mobiilidatayhteys on kyllä kunnossa ja niin varmaan tälläkin kertaa. Jokin mättää varmaan VAGin palvelinpäässä. Eiköhän tuo nykyinen palveluongelmakin taas korjaudu itsestään mutta sattuuko tämmöistä pätkimistä muille?

Kaipa tämä on serveripään ongelma. OBDEleven sanoo iloisesti että kenttää on ja IP-osoitteita myöten kaikki on mobiiliyhteydellä kunnossa. VAG:n pilvi vaan ei jostain syystä toimi. Oli jopa vikakoodin tallentanut että pilvipalvelut ei vastaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy