Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

Emil

Onhan niissä onneksi peilit, ja useissa peruutustutka. Eikö niillä pärjää? Vetoaisan eteenkään ei tarvitse peruuttaa, kun ei saa mitään vetää.  ;)

Marko

Volkkarin ja Skodan pikkasen kalliimmalle hinnalle löytyy vastinetta.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Ocunautti

Vähän ihmetyttää jos tämänkokoisella töpöperällä ei tule toimeen ilman kameraa. Vai kuinka pieniin väleihin sitä on tarve autoa vekslata.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Marko - 01.04.20 - klo:21:58
Volkkarin ja Skodan pikkasen kalliimmalle hinnalle löytyy vastinetta.

Mikä se vastine on? Ratissa olevien nappuloiden määräkö?

Skodan halvemmassa mallissa ei ole sähkölämmitteistä tuulilasia, ei sähköllä säädettäviä peilejä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Ocunautti - 01.04.20 - klo:23:33
Vähän ihmetyttää jos tämänkokoisella töpöperällä ei tule toimeen ilman kameraa. Vai kuinka pieniin väleihin sitä on tarve autoa vekslata.
Toimeentuleminen ja jonkun asian helppo tekeminen on 2 eri asiaa. Tuleehan Toyotallakin toimeen, mutta ei kukaan elämäänsä halua hukata moisen ratissa :D.

Pääasiassa äitini käyttöön hommatussa e-UP:ssa tuo pienikin kamera on todella hyödyllinen lisä, kun näkee tarkalleen missä takana on rotvalli, ja että perän takana ns. kuolleessa kulmassa ei ole mitään jemmassa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Husky

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.04.20 - klo:11:37
Toimeentuleminen ja jonkun asian helppo tekeminen on 2 eri asiaa. Tuleehan Toyotallakin toimeen, mutta ei kukaan elämäänsä halua hukata moisen ratissa :D.

Pääasiassa äitini käyttöön hommatussa e-UP:ssa tuo pienikin kamera on todella hyödyllinen lisä, kun näkee tarkalleen missä takana on rotvalli, ja että perän takana ns. kuolleessa kulmassa ei ole mitään jemmassa.

Meinaatko että skodalla ajaisit ennemmin kuin toyotalla, no herää jo. Kyllä toyota on aivan eri maailmasta kuin muoviskoda, Ei tartte kuunnella nitinöitä kojelaudassa, ei dsg murheita, ei öljyn kulutusta jne.
Ja itellä ei ole toyotaa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Husky - 02.04.20 - klo:12:32
Meinaatko että skodalla ajaisit ennemmin kuin toyotalla, no herää jo. Kyllä toyota on aivan eri maailmasta kuin muoviskoda, Ei tartte kuunnella nitinöitä kojelaudassa, ei dsg murheita, ei öljyn kulutusta jne.
Ja itellä ei ole toyotaa.

Jos miettii muutakin kuin sitä öljynkulutusta jne. niin kyllä Skoda pieksee Toyotan mennen tullen monella osa-alueella. Ergonomia, ajettavuus ja tyyli menee VAG:lle 100-0. Itse olen 186cm pitkä ja idän ihmeissä on kyllä TODELLA hankala löytää hyvää ajoasentoa. Tosin uusinta Corollaa ja Camryä en ole kokeillut, niissä kuulemma menty hiukan parempaan suuntaan.

Nitinät ja natinat porautuu Toyotan sisustasta vielä syvemmälle korvaan kuin VAG:sta.

VAG:n kanssa vituttaa aina kun joutuu asioimaan korjaamon kanssa, Toyotan kanssa vituttaa vain jokaisella starttauksella.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

repomies

Autoissa on puolensa. Talossa on hyvä olla yksi toyota niitä hetkiä varten, kun konsernitekeleen kanssa on teknisiä murheita.

Jos minun pitäisi lähteä kaupoille, ja pitäisi tehdä valinta Miin ja tappiinsa varustellun Corollan välillä, ottaisin Miin. Olettaen että se toimii ja lähtee pihasta.

Mii on yllättävän mukava kaupungissa, vaikka sitä peruutuskameraa johon olen corollassa tottunut, ei olekaan. Auto on tosiaan niin töpö, että peruuttaessa voi jättää vähän pidemmän raon taakse. Ei se keula liian eteen jää. Kiva se peruutuskamera olisi silti!

V60

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.04.20 - klo:13:31
Jos miettii muutakin kuin sitä öljynkulutusta jne. niin kyllä Skoda pieksee Toyotan mennen tullen monella osa-alueella. Ergonomia, ajettavuus ja tyyli menee VAG:lle 100-0. Itse olen 186cm pitkä ja idän ihmeissä on kyllä TODELLA hankala löytää hyvää ajoasentoa. Tosin uusinta Corollaa ja Camryä en ole kokeillut, niissä kuulemma menty hiukan parempaan suuntaan.

Nitinät ja natinat porautuu Toyotan sisustasta vielä syvemmälle korvaan kuin VAG:sta.

VAG:n kanssa vituttaa aina kun joutuu asioimaan korjaamon kanssa, Toyotan kanssa vituttaa vain jokaisella starttauksella.
En tiedä nyt uusimmista Toyotista, mutta aikanaan kyrsi ajettavuus niin paljon, ettei ko. merkkiä ole sen koommin ollut.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jt

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 02.04.20 - klo:11:37
Pääasiassa äitini käyttöön hommatussa e-UP:ssa tuo pienikin kamera on todella hyödyllinen lisä, kun näkee tarkalleen missä takana on rotvalli, ja että perän takana ns. kuolleessa kulmassa ei ole mitään jemmassa.
Ihan tämmöinen käytännössä huomattu mikro-detail peruutuskameran hyödystä; jos peruuttaa voimakkaasti valaistusta tilasta, esim. autonpesuhallista ulos pimeään/heikosti valaistuun katutilaan, niin eipä tahdo nähdä taakse juuri mitään varsinkin kun lasit ovat vielä hieman huurussa. Sen sijaan peruutuskamera ei häikäisty ja "näkee" tällaisessa tilanteessa paremmin taakse ja konsolin näytöstä voi tarkkkailla hyvin mitä siellä takana onkaan vai onko mitään. Pieni käytännön turvallisuustekijä.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

LauriJT

Itsellä on se kameran poinnti että yleensä olen peruuttanut laturiin ja noiden laturien johdot näkyy toisinaan lojuvat pitkin mantuja. Aika paljon helpompi peruuttaa kameran kanssa sopivan lähelle laturia. Ei nimittäin liian pitkät olleet johdot e-golfia lataillessakaan ja siinä kamera auttoi ihan mukavasti.

Emil

Mä monesti katson ruudun olevan tyhjän jo ennen kuin alan peruuttamaan. Peilit toimii tähystämisessä, ja parkkitutka helpottaa etäisyyksien hahmottamista.

luca

Minulla ollut mii kuukauden verran, tyytyväinen olen ollut.
Rekuperaatiosta sen verran että ajelen aika paljon b asennolla niin eipä paljon jarrut kulu.
Liukkailla keleillä pienennän rekuperaatiota 2:een tai 1:seen.
Kaistavahdista en kylläkään kovasti pidä, toivottavasti löytyisi asetus että se olisi oletuksena pois päältä.
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ei ole mikään oikea järjestelmä vaan karttapohjaan liitetty tiedosto jos oiken ymmärsin, tai sitten en??
Minullakin on 14" vanteet, onneksi otin ne tänne kuoppaisille teille.  eikä ne pienmmät ole on vain enemmän kumia ja kehä ~sama kuin 16"

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: luca - 15.04.20 - klo:20:02
Minulla ollut mii kuukauden verran, tyytyväinen olen ollut.
Rekuperaatiosta sen verran että ajelen aika paljon b asennolla niin eipä paljon jarrut kulu.
Käyttääkö B-tila sitten tuossa vähemmän mekaanisia jarruka?

Petunet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.04.20 - klo:20:54
Käyttääkö B-tila sitten tuossa vähemmän mekaanisia jarruka?

"Moottorijarrutus" ei käytä missään tilassa mekaanisia jarruja mutta kirjoittaja varmaankin tarkoittaa että B-tilassa rekuperaatio on niin voimakas että mekaanisia jarruja ei tarvitse käyttää.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Emil

Kitkajarrujen kulumisen kannalta rekuperaation käytöllä ei ole mitään merkitystä. Jalkajarru käyttää aina ensin sähköjarrua yhtä tehokkaasti tai tehokkaammin kuin rekuperaatiot. Jopa niin, että edes N:llä ei saa käyttöön pelkkää kitkajarrua, vaan silloinkin jarruttaa sähköllä.

Jarrujen toiminnan kannalta sitä poljinjarrua olisi hyvä käyttää, niin edes pienissä nopeuksissa liikkuvat osat saisi jumppaa. Kuluminen tuskin muodostuu ikinä ongelmaksi, mutta meidän oloissa osien jumiutuminen.

Petunet

Onneksi siis on rumpujarrut takana...
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Emil - 16.04.20 - klo:09:52
Kitkajarrujen kulumisen kannalta rekuperaation käytöllä ei ole mitään merkitystä. Jalkajarru käyttää aina ensin sähköjarrua yhtä tehokkaasti tai tehokkaammin kuin rekuperaatiot. Jopa niin, että edes N:llä ei saa käyttöön pelkkää kitkajarrua, vaan silloinkin jarruttaa sähköllä.

Jarrujen toiminnan kannalta sitä poljinjarrua olisi hyvä käyttää, niin edes pienissä nopeuksissa liikkuvat osat saisi jumppaa. Kuluminen tuskin muodostuu ikinä ongelmaksi, mutta meidän oloissa osien jumiutuminen.
Syy on kyllä ratin ja penkin välissä, jos ei vähintäänkin talvella ja muinakin aikoina sopivalla hiekkatienpätkällä voi käydä tekemässä muutamaa ABS-jarrutusta säännöllisin väliajoin. Kyllähän se huoltokin herkistelee, mutta järjenkäyttö olisi sallittua.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Emil

Saa ne mekaaniset jarrut jumpattua ihan asvaltillakin. Rampissa vaikkapa runttaa polkimen pohjaan viikon parin välein. Kunhan pitää huolen, että takana ei varmasti ole ketään. Eikä kovin paljoa muutenkaan irtotavaraa auton sisätiloissa. Olen kokeillut.  ;)

luca

Lainaus käyttäjältä: Emil - 16.04.20 - klo:09:52
Kitkajarrujen kulumisen kannalta rekuperaation käytöllä ei ole mitään merkitystä. Jalkajarru käyttää aina ensin sähköjarrua yhtä tehokkaasti tai tehokkaammin kuin rekuperaatiot. Jopa niin, että edes N:llä ei saa käyttöön pelkkää kitkajarrua, vaan silloinkin jarruttaa sähköllä.

Jarrujen toiminnan kannalta sitä poljinjarrua olisi hyvä käyttää, niin edes pienissä nopeuksissa liikkuvat osat saisi jumppaa. Kuluminen tuskin muodostuu ikinä ongelmaksi, mutta meidän oloissa osien jumiutuminen.
Eihän sitä jalkajarrua tarvitse käyttää ajossa kuin tosi harvoin, normi tilanne kun nostat jalan kaasulta niin rekuperaatio ottaa samantien kiinni ja B asennolla hyvinkin voimakkaasti, äkkiä siihen kyllä tottuu.
Jarrua kuitenkin tulee joskus käytettyä ja aina käynnistyksen yhteydessä vähintään, ettei ne varmaankaan jumiutu.

Emil

Toihan on ihan makuasia. Toiset tykkää, että auto jarruttaa aina kun polkimen nostaa. Toiset ei. Pari kertaa olen ne rekuperaatiot kokeillut, todetakseni, että ei ole mun juttu. Paljon rennompaa antaa rullailla.

Maiksis

Onko jollain tietoa, miten koronatilanne on vaikuttanut Mii Electricien toimitusaikoihin? Itsellä olisi auto tulossa marraskuussa alkuperäisen aikataulun mukaan. Ainut info, minkä olen saanut on, että Bratislavan tehdas on ollut kiinni kolme viikkoa, mutta on jälleen toiminnassa. Toisaalta voisi kuvitella myös, että tässä taloustilanteessa ennakkotilausten peruutuksia on tullut jonkin verran, minkä luulisi tasoittavan tuotannon katkoksia.

Smii

Itseäkin kiinnostaisi tuo jonon tilanne. Oman toimituksen aika-arvio meni sinne 2021 puolelle.

Tulin löytäneeksi yhden kommentin, jossa mainittiin tilauksen venyneen 1-1.5 kuukautta, sinne Juhannuksen tienoille.
Seat Mii Electric Plus
Tilattu: 15.11.2019
Arv. toimitus: 19.02.2021 > Suomessa 02.05.2021 > Luovutus 27.05.2021
Alustava tuotannon suunnittelu: 5vko > 15vko > 8vko > Tuotanto 12vko.

Turusen tuppinahka

Eksyin lukemaan saksalaista goingelectic.de -foorumia, jolla keskustellaan vilkkaasti eUP/Mii/Citigo:n toimitusajoista. Sivuja on jo 371 ja päivittäin tulee viitisen sivua lisää. Valitettavasti tilanne ei näytä kovin hyvältä; suunnilleen kaikilla puhutaan useiden kuukausien myöhästymisestä arvioidusta toimitusajasta. Linkki foorumille: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=388&t=51615&start=3700

Yksi kirjoittajista (nimim. Spartakus) työskentelee Bratislavan tehtaalla ja on osannut kertoa kulloisistakin tuotantomääristä. Tässä tiivistettynä pääkohtia häneltä:
-koronasulku Up/Mii/Go-tuotantolinjalla oli 18.3.-27.4.. Sen jälkeen tuotanto on pyörinyt yhdessä vuorossa ja neljä päivää per viikko. Päivittäiset tuotantomäärät on pyörineet 175-240 välillä.
-valmistettavien mallien jako on karkeasti 50% eUp, 25% Mii ja 25% Citigo
-Viikolla 22 eli ensi viikolla siirtyvät ilmeisesti viisipäiväiseen viikkoon, mutta edelleen yhdessä vuorossa. Heinäkuun kolme ensimmäistä viikkoa on linjalla kesäloma ja se muunnetaan siksi aikaa Skoda Karoqin tuotantoon.
-Viikosta 30 eteenpäin tuotanto olisi kahdessa vuorossa. Maksimi tuotantomäärä sähköautoille on kuitenkin 240 kpl/pv, pullonkaulana korinrakennus. Se pyörii kolmessa vuorossa, 80 koria per vuoro.

Keskustelu toimitusaikojen pidentymisestä alkoi jo vuoden alussa, siis hyvissä ajoin ennen koronaa. Luonnollisestikaan sulku ja nykyinen käynti vajaateholla ei tilannetta paranna. En tietenkään tiedä millä logiikalla niitä valmistetaan, mutta selvästikään ei tilausjärjestyksessä. Siellä on edelleen syys-lokakuussa tilanneita, jotka eivät ole vielä autoaan saaneet. Sitten on alkuvuodesta tilanneita, jotka ovat saaneet. Kirjoittajilla on tapana allekirjoituksessaan ilmaista, milloin ovat tilanneet ja miten suunniteltu valmistusviikko on elänyt. Volkwagenilla on oma sovellus, joka kertoo toimitusviikon, mutta lukemat heiluu rajustikin suuntaan ja toiseen. Skodan ja Seatin myyjät eivät ole saaneet tietoa tehtaalta.

Itselleni tilasin perus-Miin 9.11. ja silloin toimitusajaksi arvioitiin 1.8. Pitänee parin viikon päästä hätyytellä myyjää, josko olisi kuullut toimitusajasta jotain. Olisikin kiva kuulla jos joku tällä foorumilla on jo hiljattain saanut tietoa omasta tilauksestaan.

Emil

Kohta siellä tehtaalla on yksi tekijä vähemmän, kun työnantaja saa tietää tietovuodosta.  ;D

LauriJT

Tuo selittikin miksi täälläkään ei tunnu jälleenmyyjät tietävän tuotantoaikataulua. Sitä tietoa ei nähtävästi sitten oikeasti ole saatavissa tuon mukaan. Oman hatusta vedetty arvio 6.11 tilatessa olisi saapuminen ensi viikolla. Ei taida olla tulossa ja vähän epäilen ettei tule olemaan 20 vuosimallia. Sen verran nakertaa tuo toimitus että sietää ollakin sitten hyvä auto.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: LauriJT - 23.05.20 - klo:18:51
Tuo selittikin miksi täälläkään ei tunnu jälleenmyyjät tietävän tuotantoaikataulua. Sitä tietoa ei nähtävästi sitten oikeasti ole saatavissa tuon mukaan. Oman hatusta vedetty arvio 6.11 tilatessa olisi saapuminen ensi viikolla. Ei taida olla tulossa ja vähän epäilen ettei tule olemaan 20 vuosimallia. Sen verran nakertaa tuo toimitus että sietää ollakin sitten hyvä auto.

Nehän pystyy arvioimaan toimistuspäivän, kun auto menee tuotantoon (samoin muissakin malleissa - toki volyymimallit on helpompi ajoittaa). Onko muuten kukaan saanut tuota perusmallia, itse tilasin plussan 4.11 ja se tuli helmikuun alussa. Vastaavasti tuntemani marraskuussa tännepäin plussan tilanneet on autonsa saaneet.

Turusen tuppinahka

Tänään petti hermo ja soitin myyjälle. Arvioitu toimitusaika oli siirtynyt kuukaudella syyskuun alkuun, mutta kuulemma valmistusaika oli vahvistettu. Kun edelleen olen päivittäin seuraillut saksalaisten tuskailua pidentyneistä toimitusajoista niin oikeastaan aika hyvillä mielin olisin jos todellinen viivästys olisi itsellä tosiaan vaan kuukausi.  :)

Maiksis

Onkos joku saanut lähiaikoina omansa? Miten koronatilanne lopulta vaikutti toimitusaikoihin? Itsekin olen nyt noiden saksalaisfoorumien avulla yrittänyt päästä perille tilanteesta, mutta vaikuttavat olevan toimitusajat ja niiden veikkaaminen sielläkin meedio-tason touhua. Toiset saavat autonsa melkein ajallaan ja aiemmin tilanneilla toimitukset yllättäen venyvätkin...

Osaakos joku sanoa, että onko tilauksen täydentäminen mustalla kstolla (alkoi piheys kaduttamaan jälkikäteen) mahdollista vielä, kun tuotantoaikaa ei ole varmistettu?

LauriJT

Ei ole saatu vieläkään. heinäkuun alussa kyselty uudestaan perään eikä vieläkään tiedonmurustakaan. Maillivuosihan vaihtuu aivan kohta, joten taitaa tulla 21 mallinen mikäli sitä saa ensinkään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy