Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

kmheisk2

Lainaa

Tietääkö muuten kukaan paljonko sähköauton katsastus maksaa? Ei ole vielä akuuttia, mutta noin kulujen kannalta. Vakuutus oli 330e POP:ssa (L) ekaksi vuodeksi, joka oli kyllä edullinen. IF:ssä olisi ollut 460e ja pohjolassa n. 900e. Käyttövoimavero ja käyttömaksu on n.140e/vuosi electric mii:ssä.

Minäkin järkytyin Pohjolan vanhana asiakkaana saamaani tarjoukseen. Minullekin tarjosivat vakuutusta 900, hintaan. Yhtiö kyllä minulla vaihtui ja siirryn IFin asiakkaaksi. Pitää kilpailuttaa myös kotivakuutus...

Katsastukset menee käsitykseni mukaan listahinnoilla, mutta pääästömittaus jää pois. Sillä säästää useamman kympin per katsastuskäynti. Toki eihän näitä vielä tarvitse katsastaa muutamaan vuoteen.
5xvapari
1xturbo

b1mpo

Jos en väärin muista, niin päästöjä mitataan euro 6 autoista vasta kymmenvuotiaana ensimmäisen kerran. Itselle tämä tuli yllätyksenä, kun edellisen auton katsastin ennen myyntiä. Sinne asti vain obd:n ”mittaus” ja muut normaalit.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

kmheisk2

Noniin, nyt on Mii saatu ajoon ja ensimmäiset kokemukset on kyllä todella positiiviset. Auto on todella hiljainen. Juniori jopa kysyi onko tässä parempi radio kun Audissa. Musiikki kuuluu hiljaisessa autossa hyvin.

Kaupunkiajossa on kyllä vaivaton menemään ja eipä tuo tuntunut arastelevat 100km/h nopeutta kehä III ajettaessa.

Kilometrejä on vielä vähän ja rangesta ei osaa sanoa vielä mitään.

Metalli sininen on luonnossa parempi väri kuin miltä kuvissa näytti.

Aika innostunut olen autosta. Enpä olisi uskonut, että vielä osaan innostua autosta ja vielä tämmöisestä kiposta 😂
5xvapari
1xturbo

ripe71

Hei vaan, tännekin on tulossa vastaava auto joskus. Onko kellään jo auton saaneista käytännön kokemusta siitä kuinka nopeasti sen matkustamo lämpeää pakkasella?

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: ripe71 - 21.02.20 - klo:18:46
Hei vaan, tännekin on tulossa vastaava auto joskus. Onko kellään jo auton saaneista käytännön kokemusta siitä kuinka nopeasti sen matkustamo lämpeää pakkasella?

Pakkasella ei ole kokemusta, mutta nollan tietämissä tuntuu lämpenevän nopeasti. Lämpeneminen on mielestäni selvästi nopeampaa kuin polttomoottori autoilla. Connect app tosiaan ei ole vielä julkaistu, joten esilämmitystä ei vielä saa kytkettyä, mutta sekin pitäisi olla tulossa viikolla 9.

5xvapari
1xturbo

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: kmheisk2 - 21.02.20 - klo:20:29
Pakkasella ei ole kokemusta, mutta nollan tietämissä tuntuu lämpenevän nopeasti. Lämpeneminen on mielestäni selvästi nopeampaa kuin polttomoottori autoilla. Connect app tosiaan ei ole vielä julkaistu, joten esilämmitystä ei vielä saa kytkettyä, mutta sekin pitäisi olla tulossa viikolla 9.

Hyvin lämpiää näillä keleillä - toki varmaan teho ei riitä -30 asteessa, ja tuulilasin lämmitys sulattaa jään eli välttämättä ei kraappaushommiin tarvitse ryhtyä. Rattilämmitys olisi ehdottomasti hyvä varuste, mutta sitä ei ole valitettavasti ainakaan näissä malleissa. Reilu tonni on tullut kilometrejä ja vielä on ajamisessa hauskuus tallella. K-Latausasemaa kokeilin, ja valitsin pikalatausaseman max 50KW teholla enkä viitsinyt vaihtaa paikkaa. Siitä miihin ei kuitenkaan saanut kuin 22KW teholla (16KWh/40min) ja hinta on sitämyöten suolainen (10-kertainen, jos vertaa 22KW type 2 latauspisteeseen). Speksien mukaan maksimiteho on 40KWh millä voisi ladata CCS:llä - osaako joku sähköautoasiantuntija arvioida saako tuolla teholla mistään vai pitääkö vaan tyytyä 22KW tehoon ? En varsinaisesti ole riippuvainen noista pikalatauksista, mutta ehkä autolla pitää tehdä joku tournee kesällä ihan omaksi iloksi. Mitenkäs muut auton saaneet - ei ole paljonkaan kokemuksia ilmaantunut.


GeeTee

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.02.20 - klo:16:08
Hyvin lämpiää näillä keleillä - toki varmaan teho ei riitä -30 asteessa, ja tuulilasin lämmitys sulattaa jään eli välttämättä ei kraappaushommiin tarvitse ryhtyä. Rattilämmitys olisi ehdottomasti hyvä varuste, mutta sitä ei ole valitettavasti ainakaan näissä malleissa. Reilu tonni on tullut kilometrejä ja vielä on ajamisessa hauskuus tallella. K-Latausasemaa kokeilin, ja valitsin pikalatausaseman max 50KW teholla enkä viitsinyt vaihtaa paikkaa. Siitä miihin ei kuitenkaan saanut kuin 22KW teholla (16KWh/40min) ja hinta on sitämyöten suolainen (10-kertainen, jos vertaa 22KW type 2 latauspisteeseen). Speksien mukaan maksimiteho on 40KWh millä voisi ladata CCS:llä - osaako joku sähköautoasiantuntija arvioida saako tuolla teholla mistään vai pitääkö vaan tyytyä 22KW tehoon ? En varsinaisesti ole riippuvainen noista pikalatauksista, mutta ehkä autolla pitää tehdä joku tournee kesällä ihan omaksi iloksi. Mitenkäs muut auton saaneet - ei ole paljonkaan kokemuksia ilmaantunut.

Tuolta videolta saa oikein hyvin lisätietoa tuosta latausnopeudesta eri tilanteissa.

https://www.youtube.com/watch?v=f8sWvN1t_rs


andyh

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 23.02.20 - klo:16:08
Speksien mukaan maksimiteho on 40KWh millä voisi ladata CCS:llä - osaako joku sähköautoasiantuntija arvioida saako tuolla teholla mistään vai pitääkö vaan tyytyä 22KW tehoon ?

Luultavasti ollut liian kylmä akku - lataa hitaammin silloin. Myös jos akku on ollut suht täysi niin loppu (80-100%) on latautunut hitaasti ja keskimääräinen nopeus siten reilusti alle max teoreettisen. Jos noita TB:n videoita jaksat katsella niin niistä selviää molemmat ilmiöt.

kmheisk2

Nyt on noin 250km tullut ajettua Miitä. On kyllä todella kiva auto ajaa!

B mode on todella hyvä, mutta vähän sen logiikka välillä ihmetyttää. Välillä kun pysäyttää valoihin jää auto seisomaan paikalleen itsestään ja lähtee liikkeelle kaasua painettaessa. Välillä taas ei pysähdy vaan jää vierimään hyvin hitaalla nopeudella. Tällöin pitää lopullinen pysäyty tehdä jarrulla. Tässä tapauksessa auto lähtee liikkeelle heti jarrua nostettaessa. Tässä voisi ehkä softaa vähän vielä hioa. Mitään ongelmaa tästä ei sinällään aiheudu, mutta olisi kivempi jos toimisi aina samalla tavalla. (Pitää ehkä lukea käyttöohje mitä se sanoo asiasta)

Vakionopeuden säädin on VW vanhaa mallia. Siis sellainen, joka ei kerro mihin nopeuteen se on asetettu. Nyt vasta tajuan kuinka hyvä lisä tuo asetusarvon kertova lisänäyttö on. Sen olisivat voineet kyllä päivittää. Sinällään vakkari toimii hyvin.

Kulutus on pyörinyt minun suht lyhyessä ajossa 17-19kwh/100km ympäristössä. Selvästi ohjaamon lämmitys alussa lisää kulutusta ja sitten tasaantuu. Luulen, että pidemmässä ajossa pääsee näilläkin keleillä helposti 15 ja alle lukuihin. Range siis asettuu nollan lämpötiloissa noin 200km tietämille.

Perheen Audi on muuten seissyt pihassa normaalia enemmän kun Seat tuli taloon. Sekä vaimo, että minä ajetaan lähiajot mielummin Seatilla. Niin vaivaton ja hiljainen auto se on.
5xvapari
1xturbo

Emil

Se ei jarruta kitkajarruilla, jos asetuksena B. Pitää itse painaa sitä jarrupoljinta, että saa kitkajarrun päälle. Ehkä?

LauriJT

Se jarruttaa aina ensisijaisesti ajomoottorilla ja polkimesta sekä deellä että beellä. Deellä regeneroi vain jarrupolkimesta, muuten rullaa. Beellä regeneroi heti kun kaasun nostaa ja lisää jarrulla. Fyysinen jarru tulee peliin vasta ihan ryömintänopeudessa ja mikäli regeneroimalla ei hidastu riittävästi jarrupolkimen pyyntiin nähden. Tuo paikallaan pysyminen lähdössä johtuu siitä että siinä on mäkilähtö/paikallapitoavustin.

Emil

Mutta jos jarrua ei paina, niin ei aktivoidu mäkilähtöavustinkaan.

Se sähkömoottori ei osaa pitää autoa paikallaan. Tasamaalla auto pysyy paikallaan renkaiden vierintävastuksen vuoksi. Mutta jos kaltevaa, niin auto liikkuu, jos ei jarrua paina.

kmheisk2

Lainaus käyttäjältä: Emil - 25.02.20 - klo:10:12
Mutta jos jarrua ei paina, niin ei aktivoidu mäkilähtöavustinkaan.

Se sähkömoottori ei osaa pitää autoa paikallaan. Tasamaalla auto pysyy paikallaan renkaiden vierintävastuksen vuoksi. Mutta jos kaltevaa, niin auto liikkuu, jos ei jarrua paina.

Niin sitä juuri yritin sanoa, että sähkömoottori nimenomaan pitää auton paikallaan. Tämä ominaisuus aktivoituu kun B-moodilla pysähtyy koskematta jarruun. Ominaisuus vaan tuntuu toimivan vähän eri lailla tilanteesta riippuen. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta katsotaan kun tulee lisää kokemusta
5xvapari
1xturbo

Kilu7

B-moodilla auto ei "jarruta", kun akku on täynnä. Pienen kulutuksen jälkeen alkaa ladata ja jarruttaa pysähdyksiin. Näin ainakin omassa vw e-upissa.

Husky

Nettiautossa olisi jo yksi electric myytävänä,

kmheisk2

Nyt on tullut tota B-moodia testailua. Sehän on kaupungissa todella näppärä varuste. Jos auton pysäyttää B-modella koskematta jarruun jää auto paikalleen seisomaan kunnes taas kaasua painetaan. Auto seisoo paikallaan myös ylämäessä sähkömoottorin varassa. Mikäli on painanut jarrua pysäytettäessä, lähtee auto liikkeelle taas jarrua nostettaessa. B-mode jarrutus tosin lakkaa jarruttamassa jossain 3km/h nopeudessa, joten varsinkin alamäkeen pysähdyttäessä on viimeinen hidastus tehtävä jarrupolkimella.

Kaikkineen auto on kyllä hintaisekseen häkellyttävän hyvä. Tästä ehkä kertoo sekin, että Seat tuntuu olevan sekä minun että vaimon ensimmäinen valinta autoksi. Audi A5 seisoo pihassa aikaisempaa enemmän. Katsotaan sitten mikä on tilanne kun Q5 saadaan aikanaan toimitettua.
5xvapari
1xturbo

gaasutin

Tuli ajeltua parikin "pidempää" reissua. Ekalle lähtiessä range näytti ikävästi kilometrin vajaa (145km) mitä oli etäisyys kohteeseen - akku ei ollut täynnä, kun oli ex-tempore reissu. Loppumatka vingutettiin eco+:lla ja laturille päästiin. Keskiseltä siis löytyy kolme latauspistettä, joista kolmas on maksullinen K-lataus osuuspankilla. Eco+ rajoittaa mm. lämmitystä ja ilmeisesti myös tuulilasin lämmitys ei toimi sillä. Tai ainakin kokeiltaessa merkkivalo alkaa vilkkua eco+:lla - lasi oli kirkas joten en varmasti tiedä lämmittikö se lainkaan. Sinänsä hölmöä, jos noin on. Tuulilasi nimittäin olisi järkevää pitää huurteettomana tuolla tarvittaessa. Nopeudella on luonnollisesti suuri vaikutus kulutukseen, mutta ajelin normaalia maantienopeutta koko ajan eikä ohi juuri kukaan pyrkinyt. Nopeutta hieman laskemalla voi tuota rangea säätää tarvittaessa, en tiedä mitä ihan viimeisillä metreillä tapahtuu. Alle 10 kilometrin rangella tulee kilpikonna valo tauluun ja varoituksia akusta. Maksimi nopeus on jotain  n. 90km/h siinä vaiheessa. Toimintasäde tuntuu olevan sellainen 200km täydellä akulla talvella maantienopeutta ja 4 henkeä kyydissä.  Kilometrejä on päälle pari tonnia ja talouden toinen auto on jäänyt pienemmälle ajolle samantien.

Emil

Aika loogista, että säästöasetuksella säästetään sähköä. Siksi se lasinlämmityskään ei toimi säästöasetuksella. Ohjekirjassa listattu mitä mikäkin säästöasetus rajoittaa, muistaakseni.

villeton

Jokunen on jo omansa saanut. Milloin on tilaus tehty? Ja jos on saamatta, niin milloin tilattu ja on onko toimitusajankohta varmistunut? Tällä hetkellä jos tilaa niin auto tulee syksyllä 2021? Ja jää saamattu maahantuojan 2000 e alennus, jonka sai viime vuoden puolella tilatessa.......

VW:t

Kannattaako odottaa 11/2-vuotta. Maailma kerkeää muuttumaan paljonkin tuona aikana. Jos kyseinen auto kiinnostaa, niin välillä liikkuu nyt jo ajamattomiakin markkinoilla ja saattaa löytyä vähän ajettujakin.

jamo75

veikkaisin aika suurella todennäköisyydellä että skodan ja seatin täys sähköt elborn ja eque... tulevat myyntiin syksyllä ja toimitus 2021 kesällä. jos hinnoittelu menee 30K eur luokkaan niin nämä pikku autot jäävät marginaaliin

:D :)
Lainaus käyttäjältä: VW:t - 14.03.20 - klo:10:17
Kannattaako odottaa 11/2-vuotta. Maailma kerkeää muuttumaan paljonkin tuona aikana. Jos kyseinen auto kiinnostaa, niin välillä liikkuu nyt jo ajamattomiakin markkinoilla ja saattaa löytyä vähän ajettujakin.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

repomies

Minun tilaus taisi mennä sisään 6.11. Auton sain torstaina. Ihan kiva pikkukinneri, yllättävänkin näppärä kaupungissa. Viiveettömyys paikkaa paljon maksimitehon puutetta. Tämmöinen kiihtyy välittömästi sen mitä pystyy, toisin kuin polttomoottorivehkeet joissa on aina se pieni viive.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 14.03.20 - klo:10:17
Kannattaako odottaa 11/2-vuotta. Maailma kerkeää muuttumaan paljonkin tuona aikana. Jos kyseinen auto kiinnostaa, niin välillä liikkuu nyt jo ajamattomiakin markkinoilla ja saattaa löytyä vähän ajettujakin.

No varmaanhan tilanne on sama aika pitkään. Eli jos tilaan Elbornin kun se tulee myyntiin, niin olen ehtinyt ajaa eMii:llä 2-3 vuotta. Eli joku ne uudet joutuu joka tapauksessa hankkimaan, ja kannattaa periaatteessa olla tilauslistoilla, koska peruutuksia varmasti tulee ja auto onkin yht äkkiä satamassa.

mii2

Meillä tilauspäivä oli 08.11. ja luovutus on tulevana torstaina. On tässä 4kk odottelussakin ollut ihan tarpeeksi odottamista  :D

repomies

Näemmä Miihin ei niin vain heittämällä laitetakaan peruutuskameraa jälkiasennuksena. Control module coding incorrect on lopputulema, kun enabloi bitin obdelevenin voimin radiossa. Parkkitutka antaa samalla herjan. "Rear view low" byte 19 on paikka, mutta ei siis onnistu.

LauriJT

Eihän siinä pitäisi eroja olla lainkaan volkkariin. Pitäisikö se ohjelmoida väyläänkin vielä? Mutta jos ei saa toimimaan niin on kyllä ikävä takaisku. Olisin sen halunnut itsekin vaikka näyttö onkin pieni.

TDiih

See the SEAT Mii electric key components (battery, motor, inverter, charger, DC/DC converter) and a thicket of electrical harnesses https://insideevs.com/news/406402/seat-mii-electric-bloodstream/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

repomies

Lainaus käyttäjältä: LauriJT - 28.03.20 - klo:20:48
Eihän siinä pitäisi eroja olla lainkaan volkkariin. Pitäisikö se ohjelmoida väyläänkin vielä? Mutta jos ei saa toimimaan niin on kyllä ikävä takaisku. Olisin sen halunnut itsekin vaikka näyttö onkin pieni.

Ovat varmaan volkkarilla tajunneet että ihmiset jälkiasentelevat kamerat, jos sitä ei erikseen estetä. Epäilen että grammarin ohjelmisto on justiinsa sen verran eri. Ohjelmistoa ei sitten päivitetäkään helposti koska component protection.

Vanhassa Leonissa homma oli kuulemma vain "rear view low" bitti päälle ja videosignaali sisään grammarin liittimeen. Mutta nyt kävi näin. Toki minulta puuttui nyt se signaali sieltä grammarin persauksista myös, mutta virheilmo olisi hyvin todennäköisesti eri, jos radio tajuaa että signaalia ei ole. Control module incorrectly coded on klassikko, kun jotain featurea ei haluta koodauksella enabloitavan.

LauriJT

Noh, pitää ehkä vain odottaa ja toivoa että siihen joku keksii kikan. Ettei tarvitsisi kiinan peruutuskameroihin lähteä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy