Mii electric

Aloittaja micsa, 02.11.19 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Emil - 11.11.19 - klo:18:19
Jostain luin, että kovemmalla pakkasella sähköauto ei välttämättä lataudu sukolla, koska virta ei riitä akun lämmittämiseen. Siinä puhuttiin yleisellä tasolla sähköautoista, merkkejä mainitsematta. Sitä en tiedä miten Mii sen suhteen toimii. Mutta luulisi, että ainakin auton sisätilojen esilämmitys jää vähäiseksi, tai pois, jos käytettävissä vain 1.7kw.
Miin akku on sen verran pieni, että uskon sen lämpiävän sukostakin. Isoimmat akut lienevät tässä suhteessa haasteellisempia. Sukonkin saisi tietenkin riittämään 16 ampeeriin asti, jolloin tilanne helpottuisi. Akkua ei tarvitse ladata samaan aikaan kuin sisätilaa lämmitetään, joten nuo eivät sulje pois toisiaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.11.19 - klo:18:32
Sisätiloille voi asentaa aivan perinteisen sisätilalämmittimen. Tämä on halpa akunlämmittäjä(kin) kohtuullisilla pakkasilmoilla. Eikä tarvitse varmaan edes mitään ylenpalttista luovuutta.  ;)

Mikä ajatus on asentaa jotain lisälämmittimiä autoon, johon on jo tehtaalla rakennettu paljon parempi lämmitin?

Emil

Auton alla ja eristettynä korista kaiketi se akku. Miten sitä saisi jälkiasenteisilla ratkaisuilla lämmitettyä?

Tässä vilmiä edellisen sukupolven e-upin akun valmistuksesta:

https://youtu.be/5VSiHxETfDc

mii2

Nyt oli ilmaantunut esittelyvideo YouTubeen:

https://youtu.be/1Eq-gDBysNg


Emil

Tossa videossa näkyy ne "led päivävalot sumuvalojen tilalle". Varsinaisessa ajovalossa ei pala mitään, mutta päivävalot palaa sumareiden tilalla. Ei mun kuppi teetä, mutta joku voi tykätä.

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.11.19 - klo:10:36
Tossa videossa näkyy ne "led päivävalot sumuvalojen tilalle". Varsinaisessa ajovalossa ei pala mitään, mutta päivävalot palaa sumareiden tilalla. Ei mun kuppi teetä, mutta joku voi tykätä.
Joo tulee mieleen muutaman vuoden takaa autot joihin facelifteissä lisäiltiin päiväajovaloja, jotenkin tökerön näköstä.
Outo tuo antenni tuossa autossa, siinä on katolla hainevä, mutta siitä lähtee joku piiska silti?
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

Marko

Perusmallissa päivävalona ilmeisesti ihan perus hehkulankapolttimo ?
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Emil

FM antenni on "vanhassakin" katolla, eikä ikkunaan viritettynä. Ehkä kustannussyistä radioantenni katolla, jonka yhteydessä gps-antenni.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Marko - 12.11.19 - klo:12:04
Perusmallissa päivävalona ilmeisesti ihan perus hehkulankapolttimo ?

-17 tsi upissa umpiossa led päivävalo ja parkki. Luulis, että Miissä myös.

TommyW

Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.11.19 - klo:12:08
-17 tsi upissa umpiossa led päivävalo ja parkki. Luulis, että Miissä myös.
Epäilen, jos umpiossa olisi led-DRL, miksi valmistaja tarjoaisi sumuvalojen tilalle led-DRL? Tuskin päiväajovaloja "tuplataan" em. ratkaisulla...

andyh

Joku tehnyt kustannusvertailun sähkö Miin ja polttiksen välillä. Tuo 160tkm/6v melko paljon, mutta oli kilometrimäärä mikä tahansa, on tuo järjettömän halpa.
http://sahkoautuus.blogspot.com/2019/11/seat-mii-electric-eli-miksi-maksaisit.html

Ellei autosta ei paljastu mitään pommia, veikkaan ettei auton arvo tule juuri laskemaan mutaman vuoden aikajänteellä.

Enhancer

Huolto-ohjelman koostuessa lähinnä raitisilmasuodattimen, jarru-, ja jäähdytinnesteiden vaihdosta on tuo 3600â,¬ huolenpitosopimuskustannus täysin älytön tuossa laskelmassa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Emil

Lainaus käyttäjältä: TommyW - 12.11.19 - klo:12:49
Epäilen, jos umpiossa olisi led-DRL, miksi valmistaja tarjoaisi sumuvalojen tilalle led-DRL? Tuskin päiväajovaloja "tuplataan" em. ratkaisulla...

Joku saattaa tykätä siitä, että näyttää siltä että olisi sumarit päällä. Ja valmistaja tarjoaa sitä mitä kuluttaja haluaa. Samaa sarjaa tummat takalasit, jotka täysin turhat ja typerän näköiset. Harmi, että plus-mallia ei saa läpinäkyvillä laseilla.

Emil

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.11.19 - klo:15:08
Huolto-ohjelman koostuessa lähinnä raitisilmasuodattimen, jarru-, ja jäähdytinnesteiden vaihdosta on tuo 3600â,¬ huolenpitosopimuskustannus täysin älytön tuossa laskelmassa.

Toivottavasti tulee joku tolkullisempi huolenpitosopimuksen hinta sähkömallille. Jäähdytysnesteitäkään ei ehkä juurikaan vaihdella, vaan mittaillaan pakkaskestävyyttä. Jarrut sen sijaan saattaa tarvita uusien nesteiden lisäksi herkistelyä meidän oloissa, kun ovat sähköautossa vähäisellä käytöllä.

Sitä e-uppia jota koeajoin, oli kolmen ensimmäisen vuoden aikana huollettu kerran. Hinta 71â,¬, Italiassa. Vaikka joutuisimme maksamaan suomilisää, ja pidennetyn takuun aiheuttamia kustannuksia, niin ei voi silti olla kovin kalliit ne huollot.

Sähköautosta netistä lukemani mukaan suurjännitekaapelit tarvitsee tarkastelua. Tämä poikkeuksena polttiksiin.

micsa

Lainaus käyttäjältä: andyh - 12.11.19 - klo:14:14
Joku tehnyt kustannusvertailun sähkö Miin ja polttiksen välillä. Tuo 160tkm/6v melko paljon, mutta oli kilometrimäärä mikä tahansa, on tuo järjettömän halpa.
http://sahkoautuus.blogspot.com/2019/11/seat-mii-electric-eli-miksi-maksaisit.html

Ellei autosta ei paljastu mitään pommia, veikkaan ettei auton arvo tule juuri laskemaan mutaman vuoden aikajänteellä.

Tuo blogipostaus tuo kaipaamani lisäpohdintaa hankinnan osalta. Tosin siinä on mielestäni sivuutettu muutama juttu, kuten esim. kotilatauspisteeseen liittyvä investointi joka on aika lailla must-to-have jos meinaa 12c/kWh hinnoilla sähköä jostain saada. Mitä muuten tuollainen latauspiste maksaa asennettuna?

jamo75

no ei mitään jos löytyy 3 vaihe sähkön pistoke
itse laite jotain siinä reilusti alle tonnista puhetutaan.

jos toki kaivetaan kaivurilla piha auki, vedetään maakaapeli ja tehdään kytkennät usealle liitänmälle omilla sulakkeilla niin toki hintaa tulee.

puhumattakaan jos riittäviä sulakkeita ei ole tai ei edes omaa 3 vaihe sähköliittymää

tokihan kyllä se normi AC plugari riittää alkuun

Lainaus käyttäjältä: micsa - 12.11.19 - klo:19:50
Tuo blogipostaus tuo kaipaamani lisäpohdintaa hankinnan osalta. Tosin siinä on mielestäni sivuutettu muutama juttu, kuten esim. kotilatauspisteeseen liittyvä investointi joka on aika lailla must-to-have jos meinaa 12c/kWh hinnoilla sähköä jostain saada. Mitä muuten tuollainen latauspiste maksaa asennettuna?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

micsa

Toi Mii:n hinnoittelu herättää omalta osaltaan kysymyksiä siitä miten muiden, isommissa segmenteissä olevien täyssähköautojen hinnoittelu tulee kehittymään Suomessa lähivuosina. Iso pankki räjähtää vasta siinä kohtaa, kun C-segmentin täyssähköä farkkukorilla rupeaa saamaan kaupasta hintaluokassa +/- 25kEUR.

En tiedä mitä Opelin maahantuoja tuumailee tällä hetkellä, mutta e-Corsan myynti 33kEUR+ hinnoilla voi olla hieman haastavaa. Osalla valmistajista tuotanto on tosin alkuun niin vähäistä, että kaikki linjalta tulevat autot menevät joka tapauksessa kaupaksi ainakin alkuvaiheessa.

Enhancer

Tuo latausasia riippuu täysin auton käyttömäärästä.

8A latausvirta on 100% turvallinen ja sallittu ottaa vaikka jatkuvasti tavallisesta pistorasiasta. Tuolla virralla Miin akkuun latautuu noin suurinpiirtein 10km ajoa varten energiaa tunnissa.

Aika harva ihminen sen yli 100km päivässä ajelee, ja vastaavasti sanoisin että auto ehtii kyllä sen 10h päivässä useimmilla olemaan narun jatkeena joten ongelma ei ole suuri.

Akun käyttöiän kannalta myös paras tapa ladata, suhteellisen hitaasti ja mieluiten maksimissaan 90% lukemiin.

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jt

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.11.19 - klo:15:08
Huolto-ohjelman koostuessa lähinnä raitisilmasuodattimen, jarru-, ja jäähdytinnesteiden vaihdosta on tuo 3600â,¬ huolenpitosopimuskustannus täysin älytön tuossa laskelmassa.
Eihän huolenpitosopimusta ole mikään pakko ottaa. Jos on vielä Seatin 5v takuu ja pitempi takuu akustolle/siihen liittyvälle tekniikalle (?), niin eipä tuo enää paljon lisäarvoa tuo.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.11.19 - klo:23:39Akun käyttöiän kannalta myös paras tapa ladata, suhteellisen hitaasti ja mieluiten maksimissaan 90% lukemiin.
Pystyyköhän tuota latausta rajoittamaan esim. tuohon 90%, muuten kuin kiskomalla johdon irti sopivassa kohtaa?
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Kinkkujuusto - 13.11.19 - klo:07:59
Pystyyköhän tuota latausta rajoittamaan esim. tuohon 90%, muuten kuin kiskomalla johdon irti sopivassa kohtaa?

Yleensä näissä nuo latausken säätömahdollisuudet ovat monipuoliset.

micsa

Lainaus käyttäjältä: Kinkkujuusto - 13.11.19 - klo:07:59
Pystyyköhän tuota latausta rajoittamaan esim. tuohon 90%, muuten kuin kiskomalla johdon irti sopivassa kohtaa?

Suora lainaus Mii Electricin englanninkielisestä manuskasta:

Maximum charge limit of the battery

The high-voltage battery will only charge un- til reaching the set value for the maximum charge limit of the battery. This helps protect the high-voltage battery ››› page 165.
The value can be adjusted in the e-manager  of the SEAT CONNECT services.


Eli näyttäisi pystyvän.

Emil

Huoltosoppari siitä hyvä, että sen avulla myös kuluvat osat laitetaan kuntoon. Takuun piiriin kuluvat osat eivät yleensä kuulu. Se on jännä nähdä, että kuka maksaa mahdollisesti jumiutuvista jarruista aiheutuneet kulut. Huoltosopimus, vai asiakas. Jarrut ei tosin ole monimutkaiset, joten voihan niitä itsekin herkistellä samalla kun renkaita vaihtelee.

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: micsa - 13.11.19 - klo:10:52
Suora lainaus Mii Electricin englanninkielisestä manuskasta:

Maximum charge limit of the battery

The high-voltage battery will only charge un- til reaching the set value for the maximum charge limit of the battery. This helps protect the high-voltage battery ››› page 165.
The value can be adjusted in the e-manager  of the SEAT CONNECT services.


Eli näyttäisi pystyvän.
Mikähän olisi optimi ala ja yläraja akulle, akunkestoa miettien?
Oltaisiinko jossain 50-80% akselilla? Ts. ei siis päästä varausta alle 50% eikä lataa yli 80%.
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

Emil

Eikö leveämmän renkaan vaikutus pitäisi näkyä wltp mittaustavalla? Tai siis jos vaikuttaa olennaisesti toimintasäteeseen, niin pitäisihän se kaiketi kertoa?

Itseni on vaiketa uskoa, että kahden sentin ero renkaan leveydessä vaikuttaisi olennaisesti energian kulutukseen. Mutta enpä ole toisaalta itse koskaan päässyt testaamaan.

eelis

Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.11.19 - klo:12:07
FM antenni on "vanhassakin" katolla, eikä ikkunaan viritettynä. Ehkä kustannussyistä radioantenni katolla, jonka yhteydessä gps-antenni.

Eikö tuossa ole oma känny ja appi siihen navina, eli ei autossa erillistä GPS antennia?

-eelis-

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Kinkkujuusto - 13.11.19 - klo:11:33
Mikähän olisi optimi ala ja yläraja akulle, akunkestoa miettien?
Oltaisiinko jossain 50-80% akselilla? Ts. ei siis päästä varausta alle 50% eikä lataa yli 80%.

Ainakin kännykänakuista sanotaan, että pysyy parhaassa kunnossa jos käyttää ja lataa jatkuvasti 80% -> 50% -> 80% periaatteella.

Sähköauton akku on toki aika paljon monimutkaisempi eikä käyttäjä varmaan pysty vaikuttamaan yksittäisten kennojen latausasteeseen mitenkään.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Emil

Lainaus käyttäjältä: eelis - 13.11.19 - klo:12:39
Eikö tuossa ole oma känny ja appi siihen navina, eli ei autossa erillistä GPS antennia?

-eelis-

Totta. Hainevä kai yleensä on gps-antenni. Jää nähtäväksi miksi semmoinen on Miissä.

Emil

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.11.19 - klo:12:52
Ainakin kännykänakuista sanotaan, että pysyy parhaassa kunnossa jos käyttää ja lataa jatkuvasti 80% -> 50% -> 80% periaatteella.

Sähköauton akku on toki aika paljon monimutkaisempi eikä käyttäjä varmaan pysty vaikuttamaan yksittäisten kennojen latausasteeseen mitenkään.

Luulisi, että joku automaattinen tasaussysteemi kennoilla pitää olla.

micsa

Lainaus käyttäjältä: Emil - 13.11.19 - klo:13:28
Luulisi, että joku automaattinen tasaussysteemi kennoilla pitää olla.

Ainakin harrastepuolella monikennoiset Litium-akut aina ladataan ns. tasauslaturilla, joka kytketään aina akkupaketin kokonaisjänniteen lisäksi jokaiseen erilliseen kennoon ns. tasausliittimellä. Tällöin laturi seuraa jokaisen kennon jännitettä erikseen ja pitää huolen että kennojännitteet ovat balanssissa eivätkä ylitä tiettyjä maksimirajoja. Varsinkin litium-polymeeriakuissa (LiPo) yksittäisten kennojen ylilataaminen voi aiheuttaa akkujen voimakasta lämpiämistä ja syttymisen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy