Katumaasturit

Aloittaja Quality, 07.10.11 - klo:07:54

« edellinen - seuraava »

clacson

#30
Lainaus käyttäjältä: jf - 07.10.11 - klo:13:59
Se että itsellä ei ole elämää ei tarkoita, ettei muillakaan olisi!
Aika älytön kommentti.
Et näköjään ymmärtänyt, että esitin provokatoorisia kysymyksiä (sen osoittaa kysymysmerkki lauseen lopussa, siis ?). Ihan vaan tiedoksi.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 07.10.11 - klo:14:40
Ei todellakaan olla. Tunnen maaseudulla asuvia automiehiä, jotka eivät näe minkäänlaista tarvetta katumaasturin hankkimiseen; pikemmin ihmettelevät kaupunkilaisten hörhötyksiä. Eihän haja-asutusalueella ole katujakaan! Sen sijaan siellä on kyläteitä, joita pidetään yleensä paremmassa kunnossa kuin esikaupunkien katuja.
Eikä sillä maasturilla pääse soralla niin kovaa kuin kunnon henkilöautolla ;)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.10.11 - klo:14:52
Eikä sillä maasturilla pääse soralla niin kovaa kuin kunnon henkilöautolla ;)

Totta tuokin. Monissa tuntemissani maaseudun hiekkateiden kuljettajissa näyttäisi olevan rallimiesten ominaisuuksia. Ajo sujuu todella luonnikkaasti kurveissa ja hyppyreissä, vaikka mistään kilvanajosta ei ole kysymys. Ehkäpä tuossa onkin yksi syy, miksi katumaasturi ei heitä kiinnosta: sillä ei ennätä samalla tavalla kuin normaalilla maantieautolla.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

PTG

#33
Lainaus käyttäjältä: clacson - 07.10.11 - klo:14:48
Aika älytön kommentti.
Et näköjään ymmärtänyt, että esitin kysymyksiä (sen osoittaa kysymysmerkki lauseen lopussa, siis ?). Ihan vaan tiedoksi.

No joo onhan tuossa tosiaan kysymysmerkki lopussa, mutta ainakin irrallaan tuosta ekasta lauseesta (jossa mielipiteiden merkitystä haarukoidaan toiseen suuntaan) provoksikin sen voi halutessaan lukea.  ;D Näyttämisen halun (ja landella asuvien fiksuuden) ympärillähän tuo keskustelu muutenkin näyttää pyörivän, joten tilaustakin näyttäisi sinänsä olevan :-X

No joka tapauksessa meinasin itsekin vastata kysymykseen, että aika harva maasturia oikeasti tarvitsee ja kääntäen sellainen täyttää paikkansa paremmin kuin hyvin ainoanakin autona niissä tilanteissa, joissa kahta autoa ei tarvita ja toisaalta nelivedosta ja maavarasta on hyötyä enemmän tai vähemmän säännöllisesti, joten en usko, että juuri kukaan maasturia pelkästään asemaansa osoittaakseen hankkii (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan) ::)

Tekniikan kehittymisen myötä pidän myös alennusvaihteen merkitystä maasturi vai ei -keskustelussa jossain määrin keinotekoisena lähestymistapana. Vai muuttuuko esim. Touareg maasturiksi, jos siihen ostaa alennusvaihteet ja sähköisen keskilukon mukanaan tuovan paketin - tai onko vanha Touareg automaattisesti maasturi, kun siinä on molemmat vakiona ja uusi taas ilman lisäkilkkeita lähtökohtaisesti ei, vaikka luistoneston kehittymisen ja painon putoamisen myötä saattaa ainakin lyhyellä siirtymällä olla jopa maastokelpoisempi ilman lisäkilkkeitäkin ::)

SKU

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 07.10.11 - klo:10:46
Tuon letkautuksen voi taas ymmärtää monella tapaa (eli väärin  ;D  ).

Taitaa Qualitylläkin ikä jo alkaa vaivata, kun ei enää jaksaa painaa niitä pitkiä sessioita...siis autossa. Ja siis ihan ajelusta oli kai kyse. :P

Ja siis se alkaa olla perjantai jo pitkällä...
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

jusape

Itse olen tässä seuraillut yleistä katumaasturikeskustelua sellaisen omistaneena ja nyt downsizingin tehneenä. Etelän kaupunkimiesten maasturihankintojen perustelu tosiaan huvittaa, kun on joku ylämäki lastentarhan edessä, niin pitää ostaa neliveto yms. selityksiä kuulleena.

Itse yritin nauttia Q5:n ominaisuuksista aina kun mahdollista, mutta kyllä ne paikat piti ihan tahallaan hakea, missä siitä hyötyä oli. Aina olisi selvinnyt ilmankin, vaikkapa sitten perille kävelemällä ne muutaman sadan metrin kuoppaiset metsätiet kesällä / 30cm hangen läpi mökin pihaan talvella. Yhtä suuri työ oli puhdistaa vanteet lumesta kuin olisi jättänyt vajakin tien varteen ja lingonnut pihan. Itse en autoa koskaan säälinyt vaan kokeilin kaikenlaista, mutta ei koskaan kolissutkaan kyllä mihinkään.

Korkeus oli myös kivaa, mutta kuten joku palstalla kirjoitti, tuli miinuksena alustan ominaisuudet eli joissakin maastureissa liika huojakkuus maantiellä tai päinvastoin Q5:ssä taas tuo oli poissuljettu ja laitettu jäykähkö alusta, joka korostui välillä turhan tiukkana pompotuksena.

Katsotaan tuleeko seuraavaksi taas joku "katumaasturi" vai joko sitä uskoisi pari vuotta ajaneena, että vajakillakin pärjää :)

Sande

Eiköhän pari viime talvea ole osoittanut Helsingissäkin katumaasturin hyödyt kun pääsee ilman lumikolaa parkista pois....
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Quality

Lainaus käyttäjältä: SKU - 07.10.11 - klo:16:21
Taitaa Qualitylläkin ikä jo alkaa vaivata, kun ei enää jaksaa painaa niitä pitkiä sessioita...siis autossa. Ja siis ihan ajelusta oli kai kyse. :P

Ja siis se alkaa olla perjantai jo pitkällä...
Totta turisette, kaikissa mahdollisissa merkityksissä  ;D.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

makkis

LainaaSitä, onko XC60n perusratkaisu (platform, jota mielestäni ei pitäisi kääntää harhanjohtavasti suomenkielen sanalla pohjalevy, koska se tuottaa väärän mielleyhtymän) kopio Focuksesta, epäilen vahvasti ja odotan siihen tarkennuksia vaikkapa Volvo-ketjussa. Niin tai näin, en usko, että Volvossa on ainakaan onnistuttu parantamaan Focuksen ajo-ominaisuuksia, sen verran ylistäviä ovat kommentit Fordista olleet.

Platform on kieltämättä oikeampi termi kuin pohjalevy, kas kun pohjalevyäkin voi muunnella.

Mielipiteeni tuli vaan siitä, että tietääkseni XC60 perustuu Focuksen platformiin kuten mm. Volvo S40 vai mikä se nyt nykyään onkaan se b-segmentin Volvo. Plattahan on ajettavuudeltaan loistavaksi todettu ja koettu, mutta kun painoa tulee reilusti lisää ja se tulee korkeammalle, niin tekeekö tuo hallaa? Riittääkö platan kyvyt tällaiseen täysin erityyppiseen autoon?

Toisaalta, onhan mm. saman segmentin autoista mm. Ocu Scout, Q3 ja Tiquan (ja Alfa 156 Crossover, Alfa miehenä pitää mainita, vaikka marginaalimalli onkin) että kyllä kai platat taipuu vaikka mihin.

Mulla vaan yksi tuttu osti XC60 Volvon ja vaihtoi aika pian pois. Nykyisin ajaa ML Mersulla. Kyselin syytä kun jo 3 kk iässä Volvosta luopui, niin syynä oli pituussuuntainen nyökkiminen matka-ajossa joka viittaisi että väärään plattaan on tehty liian raskas auto jossa on painopiste liian ylhäällä.

No, minä en tiedä faktoja onko XC60 edes Focus platta saati että olisin XC60:lla edes ajanut, Volvolta kun ei minua inspiroivia malleja löydy. Sen voin kuitenkin aidosti sanoa, että XC60 on visuaalisesti yksi ehdottomasti onnistunein teke luokassaan. XC60 on aidosti hyvän ja menevän näköinen laite eikä väkisin väkerretyn oloinen.

Quality

LainaaMulla vaan yksi tuttu osti XC60 Volvon ja vaihtoi aika pian pois. Nykyisin ajaa ML Mersulla. Kyselin syytä kun jo 3 kk iässä Volvosta luopui, niin syynä oli pituussuuntainen nyökkiminen matka-ajossa joka viittaisi että väärään plattaan on tehty liian raskas auto jossa on painopiste liian ylhäällä.

Ahaa, sieltähän löytyi Makkiksen lähipiiristä ihan kokemuspohjaistakin tietoa. Aika näyttää, miten Volvo meidän käytössä selviytyy. Toivottavasti Nivåmat-alustantasausjärjestelmä osaltaan auttaa tässä. <-- Kiitokset vaan vielä kerran jf:lle loistavasta vihjeestä. Ei ne myyjät aina ihan kaikkea huomaa tyrkyttää.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: jusape - 07.10.11 - klo:16:33
kun on joku ylämäki lastentarhan edessä, niin pitää ostaa neliveto yms. selityksiä kuulleena.


Katumaasturi tai korotettu farkku on huoleton. Pääkaupunkiseudun kehitys kulkee näin: Ensin kielletään pysäköinti kadun varrelta (aluepysäköintikielto erityisen "kätevä") - nopeudet nousee - tehdää korokkeet - (ja samaan aikaan tulee yksityinen parkkivalvonta, kun ne paikat katos ja tuli parkkiongelma) - ostetaan/haaveillaan katumaasturista.

Näin niitä ongelmia tehdään.

rob-s

Jos puhtaasti tiestön kuntoa ajattelee, niin kyllä katumaasturissa on paljonkin järkeä. Jos maasturissa on vielä taloudellinen moottori niin vielä parempi.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

jusape

Pitänee itsekin tuo XC60 käydä testaamassa, vaikka minäkään en Volvomiehiä ole.

Sinällään alkanut kiinnostaa tuo MB GLK, lähinnä hinta- ja saatavuussyistä ulkomailta, 220 tai 250 CDI 4-Matic.
Auto ei ole koskaan itseä ulkoisesti 100% miellyttänyt, mutta voisihan sitä kokeilla jos saisi sopivasti käytetyn tuotua.
Ruotsista tuntuvat antavan mukavasti alennusta käytetyistä. Ajanut olen pariin otteeseen, ja olihan se selvästi Q5:ta ja X3:ta mukavampi. Mersun kone+laatikkohan on kerännyt kaikissa vertailuissa täydet pisteet.

Lainaus Mersuforumilta / Tuulilasia siteeraten:

Vertailussa Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja M-B GLK. Kaikki autot diesel-koneella ja automaatilla. Mersu on 250 cdi koneella ja premium business varustepaketilla. Loppuarvostelussa GLK:sta sanotaan mm. näin:
-"riemastuttavan suorituskykyinen moottori, ja sen kanssa hyvin yhteen sopiva automaattivaihteisto"
-"hyötyy kompaktiudestaan etenkin kaupungissa"
-"jousitus on liian mukavuuspainotteinen"
-"ohjaus palauttaa merkille ominaiseen tapaan laiskasti"
-"mukavuutta korostaville kuljettajille luontevin valinta"
-"tiloiltaan muita ahtaampi"

lumimiäs

Tuossa myös yksi vertailu.
Ruotsin 10 eniten myyttyä "SUV:ia"

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6531.0

PTG

Lainaus käyttäjältä: makkis - 08.10.11 - klo:23:54
Platform on kieltämättä oikeampi termi kuin pohjalevy, kas kun pohjalevyäkin voi muunnella.

Mielipiteeni tuli vaan siitä, että tietääkseni XC60 perustuu Focuksen platformiin kuten mm. Volvo S40 vai mikä se nyt nykyään onkaan se b-segmentin Volvo. Plattahan on ajettavuudeltaan loistavaksi todettu ja koettu, mutta kun painoa tulee reilusti lisää ja se tulee korkeammalle, niin tekeekö tuo hallaa? Riittääkö platan kyvyt tällaiseen täysin erityyppiseen autoon?

Mulla vaan yksi tuttu osti XC60 Volvon ja vaihtoi aika pian pois. Nykyisin ajaa ML Mersulla. Kyselin syytä kun jo 3 kk iässä Volvosta luopui, niin syynä oli pituussuuntainen nyökkiminen matka-ajossa joka viittaisi että väärään plattaan on tehty liian raskas auto jossa on painopiste liian ylhäällä.

No, minä en tiedä faktoja onko XC60 edes Focus platta saati että olisin XC60:lla edes ajanut, Volvolta kun ei minua inspiroivia malleja löydy. Sen voin kuitenkin aidosti sanoa, että XC60 on visuaalisesti yksi ehdottomasti onnistunein teke luokassaan. XC60 on aidosti hyvän ja menevän näköinen laite eikä väkisin väkerretyn oloinen.

Autowiki kertoo tuosta seuraavaa:

"C1-Plus" -versiota pitkällä akselivälillä kutsutaan sisäsesti EUCD:ksi. Se valittiin Euroopan Fordin toimesta Mazdan suunnitteleman CD3-pohjalevyn sijaan siitä syystä, että se jakaa suuren osan osistaan pienemmän C1-pohjalevyn kanssa. Toinen syy oli Volvon rivi-5 -moottoreiden sopimattomuus. Ensimmäinen EUCD-pohjalevylle rakennettava auto, Volvo C70, rakennetaan Ruotsissa Pininfarina Sverige AB -tehtaalla.

Autot, jotka tulevat käyttämään tätä pohjalevyä:

2006 Volvo C70
2007 Land Rover Freelander
Volvo XC50
Volvo XC60
Volvo S60
Volvo V70
2009 Ford Mondeo
2009 Ford Galaxy
2009 Jaguar X-Type


... eli ihan autoiksi luettavia pelejä tuolla näyttäisi rullaavan ja C1-pohjalevy on sitten noiden pienempien mallien (mm. fokus ja pikkuvulvat) käytössä.

Sivuhuomiona pakko heittää, että ML-marsu on ehkä hieman yllättävä valinta XC60:n nyökkimisongelman korjaamiseen, mutta mikäs siinä, jos lähes tuplahinta ei haittaa. Jos päivitys sitten on tehty vaihtamalla vanhempaan, on tainnut mennä ojasta allikkoon, mutta eihän myöntämään tietysti pysty, kun onhan marsu tietenkin aina marsu ;D

Quality

LainaaVertailussa Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3 ja M-B GLK. Kaikki autot diesel-koneella ja automaatilla. Mersu on 250 cdi koneella ja premium business varustepaketilla. Loppuarvostelussa GLK:sta sanotaan mm. näin:
-"riemastuttavan suorituskykyinen moottori, ja sen kanssa hyvin yhteen sopiva automaattivaihteisto"
-"hyötyy kompaktiudestaan etenkin kaupungissa"
-"jousitus on liian mukavuuspainotteinen"
-"ohjaus palauttaa merkille ominaiseen tapaan laiskasti"
-"mukavuutta korostaville kuljettajille luontevin valinta"
-"tiloiltaan muita ahtaampi"

Erittäin osuvat kommentit. Juuri noin se itsekin sanoisin. Paitsi ehkä en tuota mukavuuspainotteisuutta aivan. Mielestäni Mersun alusta on ihan passeli.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

PTG

Osuiko Q:n autonvaihtoreissulle muuten yhtään R-Desing varusteltua XC60:tä?

Tuon ajettavuus nimittäin kiinnostaisi itseäni kovastikin, mutta ei taida ihan joka liikkeestä ainakaan koeajoon moista löytyä. Muutaman tuollaisen olen liikenteessä 20-tuumaisilla Cratus-vanteilla bongannut ja ulkonäkö ainakin on kohdallaan...

Quality

LainaaOsuiko Q:n autonvaihtoreissulle muuten yhtään R-Desing varusteltua XC60:tä?

Eipä osunut. Aikuinen poikani sitä yritti tarjotella, mutta oli pakko torjua. Vaikka Volvon varutetasot ovat hyvät ja ne on kääritty edullisiksi, niissä on se ongelma, ettei seuraava rakennu edelliseen, vaan perusvarusteluun. Niinpä R-design pohjautuu Kineticille eli perusvarustetasolle, ja siitä puuttuu monta Summumin varustetta (en nyt heti muista mitä kaikkea). Koska R-designin lähtöhinta hipoo 60ä, loppuhinta on helposti lähellä 70tä. Ja koska on kyseessä styling-versio, alkavat sellaiset varusteet kuin vetokoukku istua aika huonosti kokonaisuuteen. Siksi valitsin OceanRacen, jossa erikoisvarusteltuun versioon voi kohtuuhintaan yhdistää Summum-paketin. Sitä en kyseenalaista, etteikö juuri R-design olisi kaikkein näyttävin paketti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

K70

Mummolle olen aina välillä miettinyt katumaasturia nykyisen Corolla farkun tilalle. Se Corolla vasta todellinen turhake on. Jos samaan aikaan takapenkillä istuu joku ja tavaratilassa on tavaraa, niin hiekkatiellä vetokoukku raapii maahan. Niin onneton kantavuus ko autossa on.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Quality - 09.10.11 - klo:10:30
Eipä osunut. Aikuinen poikani sitä yritti tarjotella, mutta oli pakko torjua. Vaikka Volvon varutetasot ovat hyvät ja ne on kääritty edullisiksi, niissä on se ongelma, ettei seuraava rakennu edelliseen, vaan perusvarusteluun. Niinpä R-design pohjautuu Kineticille eli perusvarustetasolle, ja siitä puuttuu monta Summumin varustetta (en nyt heti muista mitä kaikkea). Koska R-designin lähtöhinta hipoo 60ä, loppuhinta on helposti lähellä 70tä. Ja koska on kyseessä styling-versio, alkavat sellaiset varusteet kuin vetokoukku istua aika huonosti kokonaisuuteen. Siksi valitsin OceanRacen, jossa erikoisvarusteltuun versioon voi kohtuuhintaan yhdistää Summum-paketin. Sitä en kyseenalaista, etteikö juuri R-design olisi kaikkein näyttävin paketti.

Jep ennen R-designin tulohan nuo varustelut taisivat rakentua mallille, jossa ylempi sisälsi aina edellisen varusteet.

RD ei sentään onneksi kuitenkaan rakennu kineticin, vaan momentumin pohjalle, mutta summumin varusteiden puuttuessa hinta tosiaan pompsahtaa, jos ne kaikki haluaa mukaan. Niitähän siis ovat (ainakin itselläni olevan hinnaston 1.9.2011 mukaan) seuraavat, jos joku muukin sattuisi olemaan kiinnostunut: 8)

SUMMUM
Sisältää varustetaso Momentumin lisäksi seuraavat varusteet:
• Alumiinivanteet 18”
• Automaattisesti himmenevä taustapeili
• Kromikoristeet sisustan säätönupeissa
• Rails-kattokiskot (silver)
• Sähköisesti kääntyvät ulkopeilit maavaloilla
• Sähköisesti kääntyvät takaniskatuet
• Sähkötoiminen kuljettajanistuin muistilla
• Watch dial mittaristo
• Verhoilu: Nahka

RD:ssa sitten toisaalta seuraavat härpäkkeet:

R-DESIGN
Sisältää varustetaso Momentumin lisäksi seuraavat varusteet:
• R-Design hopeanväriset mattapintaiset ulkopeilit/
Yttre backspeglar i matt silver
• R-Design urheilullinen alusta/ sport chassi
• R-Design etusäleikkö/ grill
• R-Design Korinväriset helmat, sekä hopean väriset etu, taka ja sivuhelma
koristeet/ färganpassade nedre karosspaneler och metalfinish i främre och
bakre skidplate
• R-Design pakoputkenpää(t)/ ändrör
• R-Design Cratus 18” alumiinivanteet/ aluminiumfälgar
• R-Design sinisävyinen mittaristo/ instrumentpanel
• R-Design aluminium koristus/ aluminium panelinlägg
• R-Design ohjauspyörä/ ratt
• R-Design polkimet/ pedaler
• R-Design vaihdekepinnuppi/ växelspaksknopp
• R-Design tekstiilimatot/ textilmattor
• R-Design verhoilu: Nahka, Sport etuistuimet offblack/beige (GM00),
beige/offblack (GM02) tai offblack (GM0U)

Vetokoukku on irrotettavana vain reilut 300 kalliimpi, joten sen ulkonäköön sopivuuden osalta kysymys on lähinnä siitä, jaksaako sitä ottaa irti, kun ei tarvitse. Käytäntö tosin on osoittanut, että tuossa persuuksissahan tuo ympäri vuoden pönöttää tarvitsi tai ei ;D

Kallein paikattava tuossa varustelistassa on siis sähköisesti säätyvä kuskin jakkara, mutta jos esim. tuota ja sähköisesti kääntyviä takaniskatukia ei koe välttämättömiksi, niin lisähinta ei ole mahdoton, kun nahkojen ja 18" alujen lisähintaa ei tule, vaan ne joka tapauksessa kuuluvat "pakettiin".

Quality

LainaaRD ei sentään onneksi kuitenkaan rakennu kineticin, vaan momentumin pohjalle

Joo, sorry, muistinvaraisesti tuon heitin, ja totta on, mitä sanot.
Totta on sekin, että OceanRace on aika mieto R-designiin verrattuna, mutta siinä on se hieno väri ...
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

DaddyCool

Ja on muistettava että R-Designin nahkajakkarat on ihan erilaiset ainakin ulkonäöllisesti kuin nuo Summumin nahkat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy