Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Normaalisti uudessa skodassa ensimmäinen huolto on 30tkm tai 2v. Tuo saattaa muuttua käytön mukaan. Eli kylmästartit ym. lyhentää väliä. Kahden vuoden tai ensimmäisen huollon jälkeen öljyt vaihtuu max kahden vuoden välein tai 30tkm, kumpi täyttyy ensin, ja tuokin on muuttuva. Määräaikaishuolto on ensimmäisen kahden vuoden jälkeen vuosittain, vaikka öljyjä ei tarvitsisi laskurin mukaan vaihtaa. Jos öljyjen vaihto ja määräaikaishuolto on lähellä toisiaan, kannattaa molemmat suorittaa samanaikaisesti.

Eli jos autolla ajaa 20tkm vuodessa, on 1,5v jälkeen(30tkm) öljyn vaihto. Siitä puolen vuoden päästä on pelkkä määräaikaishuolto(2v ja 40tkm) , jossa öljyjä ei vaihdeta. Seuraava huolto siitä on vuoden päästä, jossa on määräaikaishuolto ja öljyn vaihto(60tkm ja 3v). Siitä vuoden päästä on pelkkä määräaikaishuolto(80tkm). Sitten puolen vuoden päästä on öljyn vaihto(90tkm ja 3,5v). Tämä tahti jatkuu, jos muuttujia ei ole. Olikohan jarrunesteet ekan kerran 3v ja sitten 2v välein.

Hiukan on siis monimutkaisen oloista ja liikkeetkään tuosta ole täysin perillä. Raitisilmansuodattimen vaihdattaisin itse vuoden välein. Tulpat tai löpöfiltterin vaihdattaisin 60tkm välein riippuen käyttövoimasta. Hybrideille tulee kaikista eniten huoltoja isommilla kilometreillä ja kalliita sellaisia. Jos ajaa alle 15tkm/v, niin sitten hybridin huoltojen hinta on vain vähän polttista korkeampi. Märkä dsg ja neliveto vaatii oman lisänsä huoltokustannuksiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Yaffa0

Vaihtaisin moottoriöljyt kerran vuodessa sanoi muuttuva huoltovälin ilmaisin mitä tahansa. Neljä litraa hyvää täyssynteettistä öljyä (esim. Castrol Edge 5W-30 LL, jota VW:kin suosittelee) maksaa n. 40 EUR ja ne voi viedä huoltoon mukanaan vaihdettavaksi. Kovin isoa lisäkulua ei tuosta tule.

Tekniikan maailmakin suositteli muutama vuosi sitten jutussaan, että näihin ns. pikkuturboihin (ja turboihin yleensäkin) kannattaisi vaihtaa öljyt kerran vuodessa. Ahtimissa on valtavat pyörintänopeudet, jolloin hyvä voitelu on tarpeen. Moottorin ilmansuodatin kannattaa vaihtaa myös 3-4 vuoden välein huollon yhteydessä. Se maksaa osana n. 20 EUR TSI-koneisiin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

padawan

Mistä lähtien moottorin ilmansuodattimia on vaihdettu 3-4 vuoden välein  ??? Keväisin tuo tulee aina vaihdettua ja on kyllä joka kerta niin shaibaa täynnä, että hetkessä loppuu ilmankierto moottoriin

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 18.07.20 - klo:21:28
Vaihtaisin moottoriöljyt kerran vuodessa sanoi muuttuva huoltovälin ilmaisin mitä tahansa. Neljä litraa hyvää täyssynteettistä öljyä (esim. Castrol Edge 5W-30 LL, jota VW:kin suosittelee) maksaa n. 40 EUR ja ne voi viedä huoltoon mukanaan vaihdettavaksi. Kovin isoa lisäkulua ei tuosta tule.

Tekniikan maailmakin suositteli muutama vuosi sitten jutussaan, että näihin ns. pikkuturboihin (ja turboihin yleensäkin) kannattaisi vaihtaa öljyt kerran vuodessa. Ahtimissa on valtavat pyörintänopeudet, jolloin hyvä voitelu on tarpeen. Moottorin ilmansuodatin kannattaa vaihtaa myös 3-4 vuoden välein huollon yhteydessä. Se maksaa osana n. 20 EUR TSI-koneisiin.
Otin vain kantaa tuohon tehtaan longlife -ohjelmaan. En sanonut miten kannattaa huoltaa. Riippuu täysin käytöstä, olosuhteista ja ajomääristä mikä on riittävää. Huolto-ohjelmaa noudattamalla säilyy goodwill ja takuu kuitenkin. Seatissa on 5v takuu.

Vaikka ahtimessa onkin isot pyörintänopeudet, niin suurempi vaikutus on voitelun ja lämmön hallinnalla loppupeleissä siihen, että kuinka se öljy toimii pidemmällä vaihtovälillä, unohtamatta käyttöolosuhteita. Esimerkkinä vaikka ikuisina pidetyt manuaalivaihteiston öljyt on osassa ooppeleita vaihdettava 60tkm välein.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

padawan

Huolto-ohjelmat tehdään ehdottoman minimin mukaan, jotta saadaan elinkaarikustannukset alas. Täällä porukka ajaa suurimmalta osin uusilla autoilla, joten ei tällä oikein huoltamisella ole niin väliä. Oleellista kyllä niille, jotka ajavat näillä vanhoilla ruoskilla. Long life -huollot nyt ovat sieltä ja syvältä. Yhtäkään mekaanikkoa en tiedä, joka suosittelee Suomen olosuhteissa näitä huoltoja

Minkä takia esim. ZF suosittelee öljyjenvaihtoa automaattiin, mutta BMW:n mukaan ne ovat "ikuiset". Tai miksi ilmastointihuolto ei kuulu huolto-ohjelmaan? Manuaaliinkin kannattaa öljyt vaihtaa, eikä tämä ole mikään Opelin juttu pelkästään. Kuuluu huolto-ohjelmaan lukuisilla vastuullisilla autonvalmistajilla. Kyllä se kulutus nousee ja tehot laskevat, kun vuosikausia ajetaan samalla ilmansuodattimella mikäli vähänkään tulee kilometrejä

b1mpo

Asiahan ei ole aivan mustavalkoinen. Tuo ooppelin esimerkki ei johdu mistään muusta, kuin huonosta suunnittelusta. Loppujen lopuksi tuo öljyn vaihtaminen siirtää vain hiukan eteenpäin huonosti suunnitellun tuotteen vikaantumista ja maksaa asiakkaalle tehtaan sijasta tulevaisuudessa takuun loputtua. Jos on siis vikaantuakseen, syy on suunnittelussa tai sen toteutuksessa, ei öljylaadussa ja vika tulee esille ennenpitkää. Tokihan öljy ikääntyy ja kuluu luonnollisesti, eikä sen vaihtaminen kohteeseen kuin kohteeseen ole pahitteeksi. Kannattaa silti pitää jäitä hatussa näissä asioissa.

Toistan nyt itseäni taas kerran. Käyttötesteissä ei ole havaittu moottorin kuulumisia näillä valmistajan vaihtosuosituksilla juuri millään automerkillä. Jos jokin osa kuluu huonon suunnittelun myötä, se alkaa tapahtumaan jo varhaisessa vaiheessa, eikä sitä loputtomiin voi estää tiuhemmilla öljynvaihdoilla. Toki aikaa myöden moottorit karstaantuvat, mutta määräänsä enempää tiheämpi öljyn vaihtoväli ei pese moottoria.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: padawan - 18.07.20 - klo:22:08
Mistä lähtien moottorin ilmansuodattimia on vaihdettu 3-4 vuoden välein  ??? Keväisin tuo tulee aina vaihdettua ja on kyllä joka kerta niin shaibaa täynnä, että hetkessä loppuu ilmankierto moottoriin

No jos noudatetaan huolto-ohjelmaa, niin esim Skodassa tuon vaihto on juuri n. 3-4 vuoden tai peräti 80-90 tkm kohdalla. Kannattaa kyllä vaihtaa useammin, kun se maksaa tosiaan (esim. MANN filter TSI koneisiin) sen 19 EUR.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

b1mpo

Niin ja lisätäkseni vielä sen mistä hyvin vähän on ollut puhetta. Eli nuo öljynvaihtovälit eivät tehtaan puolesta ole suinkaan ne "rajoilla" olevat, vaan noissakin täytyy olla turvamarginaalia, kuten esimerkiksi vaihteiston väännön kestossa, rengaspaineissa tai missä tahansa muussakin asiassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

KKN

Kiitos selvennyksistä ja kommenteista. Jos ja kun ajot jatkuu meillä entiseen malliin ja se 30tkm paukutetaan mittariin vuodessa myös uudella Oculla, niin öljyt ainakin kerran vuoteen vaihtuu. Jos huollossa sinne ilmansuodattimen koteloon kurkitaan tarkastusmielessä ja paineilmalla puhallellaan vanhasta filtteristä suurimmat roskat pois, niin samalla vaivalla ne varmaan, pyydettäessä ja suodattimen hinnan maksamalla, uuden filtterin laittaa paikalleen. Ei pitäisi kyllä olla ihme homma itsekään vaihtaa vaikka kerran vuoteen ja alkuperäistä filtteriä käyttämällä kukaan tuskin huomaa taikka tule takuun kanssa ongelmia.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

SkodaPirre

^^Siis kyllä ne siinä 30tkm öljyhuollossa sen ilmansuodattimen vaihtaa ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Se vuoden välein tuleva tarkastushuolto on se kusetus-huolto, mutta se ei varsinaisesti ole ongelma jos ajaa lähemmäs tuon 30tkm vuoteen. Itselläkin tulee se 25-27tkm vuoteen ja olen kerran vuoteen teettänyt tuon isomman huollon.

Joskus tenttasin mitä se pikkuhuolto sisältää, niin ei se sisällä oikeasti yhtään mitään. Huoltoneuvoja sanoi että ajo-turva pysyy voimassa, eli käytännössä siitä maksat sen reilun satasen vuodessa.

Ja niinkuin B1mpo sanoikin niin ei tämä huolto-ohjelma aina niin selvä ole liikkeillekään, siksi toivoinkin että olisivat vähän järkeistäneet tätä tähän uuteen malliin. Toki hyvä rahastuskeino tämä on.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: SkodaPirre - 19.07.20 - klo:11:00
^^Siis kyllä ne siinä 30tkm öljyhuollossa sen ilmansuodattimen vaihtaa ihan huolto-ohjelman mukaisesti. Se vuoden välein tuleva tarkastushuolto on se kusetus-huolto, mutta se ei varsinaisesti ole ongelma jos ajaa lähemmäs tuon 30tkm vuoteen. Itselläkin tulee se 25-27tkm vuoteen ja olen kerran vuoteen teettänyt tuon isomman huollon.

Joskus tenttasin mitä se pikkuhuolto sisältää, niin ei se sisällä oikeasti yhtään mitään. Huoltoneuvoja sanoi että ajo-turva pysyy voimassa, eli käytännössä siitä maksat sen reilun satasen vuodessa.

Ja niinkuin B1mpo sanoikin niin ei tämä huolto-ohjelma aina niin selvä ole liikkeillekään, siksi toivoinkin että olisivat vähän järkeistäneet tätä tähän uuteen malliin. Toki hyvä rahastuskeino tämä on.

Niin, nyt ei pidä sotkea raitisilmasuodatinta ja moottori-ilmansuodatinta. Raitisilmasuodatin vaihdetaan huolto-ohjelmassa alvariinsa, mutta moottori-ilmasuodatinta (ohjelman mukaan) kovin harvoin. Vaihtaisin tämän jälkimmäisenkin siis paljon useammin kuin mitä valmistaja kehoittaa. Sen hinta on tosiaan esim. Motonetissä (alkuperäisosa), 19,90 EUR ja vaihto ei ole homma eikä mikään huollossa eikä edes itse tehtynä.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/167229/Ilmansuodatin-VAG-1214TSiTFSi-13--alkuperaislaatu
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

-karppa-

Mikä ihmeen kusetushuolto? Eipä ole yksi eikä kaksi tarinaa täälläkään, kun Pärnäsellä huollettu autoa ja jäänyt päivitykset/takaisinkutsut tekemättä. Sitten kun vaikka DSG on lasahtanut itketään täällä, että miksi vastaantulo ei toimi. No ei toimi, kun "kusetushuolto" jätetty tekemättä ja takaisinkutsut hoitamatta, jolloin valmistaja pesee kätensä.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

padawan

Tämähän on se yleinen hihittelyn aiheuttaja töissäkin. Porukalla on uudet kymmeniä tuhansia maksaneet autot ja sitten arvuutellaan mihin auto viedä huoltoon, jotta säästettäisiin muutama kymppi. Mutta näinhän se taitaa olla, että se kuukausierä ei ole kustannus suurille massoille. Se nyt vain on siellä, kun autoa vaihdellaan aina silloin tällöin  ::)

Oikeasti ihmettelen tuota ilmaputsarin vaihtoväliä. On tullut ajettua ja vaihdettua näitä autoihin, jossa toimenpidettä ei olla tehty vuosiin. Auton luonne muuttunut joka kerta täysin, kun sinne lohkoon kulkee se ilma kuten sen pitääkin

reverence

Lainaus käyttäjältä: padawan - 19.07.20 - klo:14:04
Tämähän on se yleinen hihittelyn aiheuttaja töissäkin. Porukalla on uudet kymmeniä tuhansia maksaneet autot ja sitten arvuutellaan mihin auto viedä huoltoon, jotta säästettäisiin muutama kymppi. Mutta näinhän se taitaa olla, että se kuukausierä ei ole kustannus suurille massoille. Se nyt vain on siellä, kun autoa vaihdellaan aina silloin tällöin  ::)

ei aiheuta hihittelyä vaan harmitusta. Tuskin se ferrarkuskikaan maksaa euron maitolitrasta kahtakymppiä vaikka ois 100.000euron osari päällään.

4 tulppaa 150euroa. raitisilmasuodatin 60euroa. Ihanan kallista.
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: padawan - 19.07.20 - klo:14:04
Tämähän on se yleinen hihittelyn aiheuttaja töissäkin.

Tyhmäähän se on haaskata rahojaan. Mulla tulee Leoniin 60 tkm huolto viikon päästä Lahden Seat Centerissä. Öljyjen lisäksi vaihdetaan tulpat, raitisilmasuodatin, ilmansuodatin ja jarrunesteet. Laskuri näyttää hinnaksi 660 euroa. Vien omat öljyt, suodattimet ja tulpat, jolloin hinnaksi jää omien osien kanssa noin 460 euroa. Säästöä tulee 200 euroa. Keksin sille kyllä paljon parempaakin tekemistä.

Taidan vielä viedä omat jarrunesteetkin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ram1

Takaisinkutsut tulee postissa. Päivityksiä ei välttis tehdä merkkarillakaan jos ei osaa kysyä. Myöhässä huoltoon viety auto on sama joka huollossa. Jos et ole eka omistaja, niin loppukin hyöty menee. Jos ei mitään hajua autoista, niin silloin merkkari aina varma. Kuntoon ne ei autoa saa yleensä sen paremmin.  Motonetissa ei myydä ainuttakaan Oe- osaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

padawan

Tein vastaavat huollot omaan Volvonromuuni reilulla satasella. Olisi tuosta voinut maksaakin hyvin mikäli joku toinen olisi tehnyt, mutta välillä hauskaa itsekin vähän liata käsiä. Tai no olihan siinä naapuri polkemassa jarrupoljinta niin sai nesteet liikkeelle

Lähinnä kuitenkin haen sitä takaa, että ollaan hyvin tarkkoja tietyistä kustannuksista, mutta sokeita niille autoilun todellisille kustannuksille. Taisi tuossa jokin aika sitten olla tutkimus, jossa ylivoimainen enemmistö ei sisäistänyt auton arvonalenemaa kustannukseksi.

SkodaPirre

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.07.20 - klo:13:48
Mikä ihmeen kusetushuolto? Eipä ole yksi eikä kaksi tarinaa täälläkään, kun Pärnäsellä huollettu autoa ja jäänyt päivitykset/takaisinkutsut tekemättä. Sitten kun vaikka DSG on lasahtanut itketään täällä, että miksi vastaantulo ei toimi. No ei toimi, kun "kusetushuolto" jätetty tekemättä ja takaisinkutsut hoitamatta, jolloin valmistaja pesee kätensä.

Lue ajatuksella, siinähän se lukee että tarkoitin sitä tarkastushuoltoa. Ei Vantaan Metro-Auton (ei taida muuten enää olla merkkari) huoltoneuvoja ainakaan osannut sanoa mitä siinä edes tehdään, sanoi vaan että ajoturva pysyy voimassa.

Enkä missään sanonut etteikö tuota kannattaisi tehdä, sanoohan sen järkikin että jos auto ei ole huollettu huolto-ohjelman mukaan niin takuuta saati vastaantuloja on turha odottaa.

Virossahan täsmälleen samoilla autoilla on muuten ihan eri huolto-ohjelma, ei siellä ole mitään valohoitoja pakollisina.

Ihan mielenkiinnosta jos joku löytää tuon tarkastushuollon sisällön, niin laittakaa, itse en siis sitä saanut merkkarin tiskiltä vaikka kuinka kyselin.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.07.20 - klo:15:32
Takaisinkutsut tulee postissa. Päivityksiä ei välttis tehdä merkkarillakaan jos ei osaa kysyä. Myöhässä huoltoon viety auto on sama joka huollossa. Jos et ole eka omistaja, niin loppukin hyöty menee. Jos ei mitään hajua autoista, niin silloin merkkari aina varma. Kuntoon ne ei autoa saa yleensä sen paremmin.  Motonetissa ei myydä ainuttakaan Oe- osaa.

Ei ne perus laadunparannuskampanjat tule postissa. Käsittääkseni esim. DSG vaihteiston kestävyyteen vaikuttanut ohjelmistopäivitys jolla pienennetään paineakun kuormitusta selviää vain merkkiliikkeen tiskiltä ja jos se on tekemättä niin se on voi voi.

Jos on korjauskampanja esim. turvalaitteisiin liittyen niin sitten varmasti tulee postitse kutsu.

Niin ja kyllä mätänetissä myydään ihan oikeasti myös OE osia.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

ram1

 Tässä oli juuri kyse siitä  jos ei mitään autoista tajua. Mutta mikään laki ei velvoita käyttämään merkkaria, eikä sen käyttö myöskään poista myöhästyneiden huoltojen mahdollisia seuraamuksia. Jos olet eka omistaja, niin silloin kaikki helppoa, jos tehty kaikki ajallaan oikeilla osilla. Oli merkkari, tai mikä tahansa kun vaan dokumentit tallella. Itse en ole saanut Motonetista oe- osia mitkä oe- pakkauksessa, mutta hyvä jos niitä sieltä saa. Tosin en sitä käytä, koska osia saa halvemmallakin. Ja oe- osat ei siis pakollisia vaan oe- vastaavat, joita yleensä Motonetistakin saa.

Lähinnä nämä ongelmat jälkeenpäin johtuu nimenomaan käyttäjän omista mokista. Kyllä merkkihuollon mokista saa kuulla useammin kuin niiden, joiden toimeentulo oikeasti riippuu hyvästä palvelusta. Ja näistä löytyy huomattavasti enemmän esimerkkejä kuin niistä jotka ei käytä merkkihuoltoa, mutta tekee kaiken ajallaan. Tottakai näissäkin on ne tietyt lafkat, mitkä pilaa maineen, mutta nettiaikana ne osaa kiertää. Takuunalaista autoa itsekin käytän merkkarilla, mutta sen jälkeen en näe siinä hyötyä. Kampanjoista ja päivityksistä osaan ottaa selvää.

En nyt tarkoituksella dissaile merkkaria, mutta hirveän mustavalkoinen kuva annetaan pienemmistä pajoista mitkä yleisesti ottaen tekee työnsä vähintään yhtä hyvin kuin merkkari. Omilla kokemuksilla kun tehtaan virhevastuu häviää periaatteessa kun auto vaihtaa toista kertaa omistajaa.

Mulla nyt auto tulee kuuden vuoden ikään ja en ole eka, enkä tokakaan omistaja, niin en näe järkeä viedä sitä tuhottoman kalliiseen huoltoon. Luin tuolta III- ocupalstalta, että joku maksoi tästä huollosta mikä mullekin tulossa merkkarilla 1140,. Tosin mulla tulpat vaihdettu. Ostan itse Oe- vastaavat osat Virosta ja vien hyväksikoettuun pienempään huoltoon vuoden työtakuulla.
Mannit, öljy ilma ja  raitis, (mallia antibakteeri). Castroolit(proffa) ja Contitech jakohihnasarja,151,. Tuosta pitäisi jäädä litran purkki proffaa itelle.
Työt 2-300, riippuen ketä haluaa käyttää. Tällä hetkellä tarjouspyynnöt vielä menossa.

Ja kandee nykyään omalla kokemuksella tehdä pyynnöt suoraan, eikä käyttää jerryä. Siihen ei näytä vastaavan kuin ne jotka juurikin niitä epäilyttäviä. Koklasin nimittäin Jerryä viime viikolla ja yksi lafka vastasi ketjuhuollon maksavan noin 700 omilla osilla, vaikka hihnaa kyselin ihan rekkarilla tietenkin. Perjantai- iltana tein about 15 tarjouspyyntöä ja pari jo Lauantaina vastasi. Halvin 220,, mutta katsellaan nyt vielä. Yritysrekisterin katson aina ja pikagoogletus arvosteluista, kuin myös tietyt asiat mitä ei ääneen sanota.

Viimeksi käytin Cupran yhden miehen pajalla, joka entinen merkkarimies. Ihan Suomimies ja työt maksoi 240,. Siinä oli lisäksi myös vesipumppu ja nesteet, mutta nykyisessä ei sitä tarvitse välttis tehdä kun eri puolella. Ja lisätään nyt, että vaihdan itse raitis/ ilmansuodattimen. En näe järkeä miksi siitä maksaisin. Ruksit ruutuun vaan.

Mutta kukin tekee niinkuin haluaa, enkä halua kiistelläkään asiasta. Vaihtoehtoja on onneksi olemassa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Ja pahoittelut siitä, että periaatteessa väärä topic tähän. Joku mode voi nakkaa noi edelliset periaatteessa huoltaminen osioon.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ocu97

Tämä ketju valitettavasti kaikkea muuta paitsi IV keskustelua. Mutta odotan itsekkin lataushybridin myyntiin tuloa

KaitsuK

Tsekkien konfiguraattorissa nyt kattavasti eri moottorivaihtoehtoja, mukaan lukien iV.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: KaitsuK - 20.07.20 - klo:15:18
Tsekkien konfiguraattorissa nyt kattavasti eri moottorivaihtoehtoja, mukaan lukien iV.

Näytti siellä olevan jo RS:kin rakenneltavissa. Hinta ei ollut paljoakaan 1.4 TSI iV:tä kalliimpi ja täsmälleen sama lähtöhinta Scoutin kanssa. Nopein malli (2.0 TSI manuaalilla) oli myös halvin RS  :D

Nyt jäädään vaan odottelemaan Suomen maahantuojan toimia.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

reverence

Minkälaisia toimitusaikoja on luvattu?
Vanha 8-12vko on nykyään 3-4kk??
ex. 1.9TDI96kw / 2.0TDI103kw /2.0TDI103kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI132kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI90kw / 1.2TSI77kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI103kw / 1.4TSI92kw / 1.0TSI85kw /1.4TSI110kw / 1.4TSI110kw / 1.5TSI / 1.5TSI / 1.8TFSI / 2.0TDI110KW / 1.2TSI77KW

mattinen


Hibah

Ylläolevasta keskustelusta ei nyt vielä käynyt ilmi, mitä siellä huoltokirjassa ja takuuehdoissa oikeasti lukee.

Pitääkö auto viedä huoltoon 10 - 20 tkm välein, kun se itse sitä pyytää, vai riittääkö kun huoltaa 30 tkm välein? Itse ajan 40 tkm vuodessa, eli kyllä se joka vuosi huoltoon pääsisi, mutta ei nyt huvittaisi montaa kertaa vuodessa viedä autoa pajalle ja bussilla matkustaa töihin.

Mitään väliöljynvaihtoja en ole tällä vuosituhannella harrastanut. Saa osaltani jäädä 90-luvulle ne sellaiset 10 - 15 tkm öljynvaihtovälit. Pidempää 30 tkm huoltoväliä noudatettiin monissa autoissa vuosina 2000 - 2010, mut sit tuli nämä ajotietokoneet sotkemaan kuviota.

Vekkula

^ jos ei maksutta saa sijaisautoa niin joku uusi malli koeajoon huollon ajaksi, en ole tällä vuosituhannella bussilla kulkenut enkä kulje  ;D
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 22.07.20 - klo:19:35
Pidempää 30 tkm huoltoväliä noudatettiin monissa autoissa vuosina 2000 - 2010, mut sit tuli nämä ajotietokoneet sotkemaan kuviota.

Myös monessa autossa ongelmien jälkeen tuota öljynvaihtoväliä lyhennettiin ja ihan syystä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Variant

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 22.07.20 - klo:19:35
Mitään väliöljynvaihtoja en ole tällä vuosituhannella harrastanut. Saa osaltani jäädä 90-luvulle ne sellaiset 10 - 15 tkm öljynvaihtovälit. Pidempää 30 tkm huoltoväliä noudatettiin monissa autoissa vuosina 2000 - 2010, mut sit tuli nämä ajotietokoneet sotkemaan kuviota.

Ihan samassa kategoriassa nuo väliöljynvaihdot kuin mindfulness ja auton kinnastelu.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy