Sähköautot ja akkuteknologia ylipäätään...

Aloittaja makkis, 08.06.10 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: makkis - 25.06.10 - klo:23:39
Entäpä jos ostamalla e-tron audin, ostat samalla osakkuuden (lomaosakkeen) tdi- tai tfsi-audiin, joka on aina käytettävissä (ei välttämättä sama yksilö) kun tarvitset ajaa yli sata kilsaa?
Ihan mielenkiintoinen ajatus  :D muttei varmasti mikään edullinen eikä kaikille mahdollinen vaihtoehto. Ehkä jollekin ympäristötietoiselle suurkaupunkiasukille jolla ei pikkurahasta ole puutetta...

Tosin en tiedä toimisiko tuo lomaosakemalli oikeasti autojen suhteen? Hinnoittelu joka tapauksessa pitäisi olla suurelta osin käytön mukaan ja sitten ollaan jo hyvin lähellä autovuokraamojen tonttia...

Ehkä parempi ratkaisu olisi e-tron + oikeasti hyvä diili jonkin autovuokraamon kanssa pitkänmatkan kulkineen vuokrauksesta tarpeen tullen. Hyvä vuokraamo pystyy täyttämään autotarpeet eri paikoissa (pikkukunnissa ei ehkä lomaosakeautoilijoita riittäisi) ja lisäksi eri tyyppisillä autoilla. Ja luulisi, että VAG pystyisi neuvottelemaan Aviksen tai Hertzin tms. kanssa sellaisen diilin, että vuokrauksen hinta on ihan jotain muuta kuin listahinta (olettaen tietty, että e-tron menee kaupaksi tavalla tai toisella)...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 07.07.10 - klo:23:17
Ihan mielenkiintoinen ajatus  :D muttei varmasti mikään edullinen eikä kaikille mahdollinen vaihtoehto. Ehkä jollekin ympäristötietoiselle suurkaupunkiasukille jolla ei pikkurahasta ole puutetta...

Tosin en tiedä toimisiko tuo lomaosakemalli oikeasti autojen suhteen? Hinnoittelu joka tapauksessa pitäisi olla suurelta osin käytön mukaan ja sitten ollaan jo hyvin lähellä autovuokraamojen tonttia...

Sellainenhan on toiminut jo kymmenisen vuotta. http://www.citycarclub.net/

CCC:n asiakkaat ovat käsittääkseni erittäin tyytyväisiä palveluun. Itsekin liittyisin hetimiten, jos Tampereelle moinen laajentuisi. Sillä hoituisi 2. tai 3. auton tarpeet vähintäänkin tyydyttävästi.

Toinen "lomaosake" tyyppinen viritys oli sitten surullisen kuuluisa Rentala ja sen jälkeläiset. Täyttä p**kaa, mutta sen nyt näki jokainen jo ennalta.

makelja

Hesarissa taisi olla artikkeli jossa todettiin että 100% ladattava sähköautokanta on kauhuskenaario, koska silloin ei riitä mikään sähköntuotanto. Jossain se sähkökin pitää tuottaa joka autoihin ladataan. Ei se tule vain töpselistä, mikä usein unohdetaan.
Itse olen sitä mieltä että polttokenno on tulevaisuutta. Nämä ladattavat ja hybridit ovat vain välimuoto, joka jää jalkoihin polttokennolle.

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 08.07.10 - klo:07:58
Sellainenhan on toiminut jo kymmenisen vuotta. http://www.citycarclub.net/

CCC:n asiakkaat ovat käsittääkseni erittäin tyytyväisiä palveluun. Itsekin liittyisin hetimiten, jos Tampereelle moinen laajentuisi. Sillä hoituisi 2. tai 3. auton tarpeet vähintäänkin tyydyttävästi.
Totta, tuo lienee lähimpänä lomaosakkuutta mitä tällä hetkellä tarjolla on. Itse asiassa juuri tänään aamulla hehkuttivat radiossa, että ko. bisnes on kovassa kasvussa...

Tosin, mitä nyt nopeasti sivuja vilkaisin, niin vuokraustahan tuokin on. Joko maksat kovempaa käyttöön perustuvaa vuokraa tai kuukausittaista "jäsenmaksua" (=kiinteää vuokraa) + käyttöön perustuvaa matalampaa vuokraa. En oikein edelleenkään tiedä mikä on toiminnan "pihvi" verrattuna perinteiseen autonvuokraukseen, lienee helppokäyttöisyys ja saatavuus? Kuten sanoitkin saatavuus on aika suhteellista, eli hyvä kehä III:n sisäpuolella, sen ulkopuolella saatavuus = 0.

Mitä hintaan tulee, on tuo varmaan auton omistamista halvempaa vähäisellä ja satunnaisella käytöllä, mutta jos satunnainen käyttökin on lähinnä pidempiä matkoja maakuntiin, niin lieneekö tuo 24h+ vuokra-ajoilla halvempaa kuin perinteinen autonvuokraus? Esim. Ford Ka 125eur 24h ja 200km vuokra, olettaen, että myös maksat 10eur/kk kiinteää jäsenmaksua? Bisnestähän tuokin "klubi" varmaan tekee?

No, ehkä e-tron maksaa sen verran, että Audi voisi sponssata samaan hintaan CCC:n tms. kalleimman jäsenmaksun esim. 5 vuodeksi 35eur/kk  :D
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Skula

Tämä on nyt tullut tavaksi tämä vanhojen( yli 120 päivää ) topikkien kaivelu.. Mutta antaa mennä, sillä taas sain mietittävää.. Topikki on hivenen aiheen sivusta, mutta en viittiny uutta pystyttää..

Eli näistä sähköautoista tai siis lähinnä tulevaisuuden(nykypäivää?) töpseliautoista..

Itse voisin ostaa sellaisen töpselistä ladattavan sähköauton, jolla pääsee kertarykäsyllä 60-> kilometriä, ja huippunopeus edes luokkaa 70km/h..

Ajattelin vain että tulee halpaa ajoa, kun työpaikan töpselistä ottaa sähkön, virta riittäis just töistä kotiin ja takas 8)

Onkohan tätä miettinyt mikään 'firma' mitenkään vielä? Vai onko kohta tuollainen työpaikkatankkaaminen kohta jo ongelma?  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Flat

Mielenkiintoinen juttu näistä sähkökuvioista. Audi hieman eri linjoilla sähköautoista emokonsernin kanssa

http://www.autobild.de/artikel/audi-und-vw-zoff-um-e-antrieb-1329902.html

LainaaAudi: Fighting with mothership Volkswagen over electric transmission concept!
Breaking news from Germany: Several media outlets are reporting “heavy discussions” between Audi and Volkswagen over the right kind of electric transmission concept as Audi wants to establish a different platform than their mothership Volkswagen for their e-tron line-up.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:20:10
Itse voisin ostaa sellaisen töpselistä ladattavan sähköauton, jolla pääsee kertarykäsyllä 60-> kilometriä, ja huippunopeus edes luokkaa 70km/h..

Etkö ole kuullut Tesla Roadsterista?

Jenkkinormien mukaan mitattuna yhdellä latauksella pääsee 356 km ja huippunopeuskin on 200 km/h. Täyttää kirkkaasti nuo vaatimuksesi.

Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:20:10
Ajattelin vain että tulee halpaa ajoa, kun työpaikan töpselistä ottaa sähkön, virta riittäis just töistä kotiin ja takas 8)

Totta, Tesla maksaa tax freena 99.000 euroa eli veroineen varmaankin jotain 130.000 tonnia.

Tuollainen nimellinen maksu, niin pääset nauttimaan halvasta ajosta.

Turbodog

Miksi mennä Uuttakaupunkia pidemmälle? ;D

Think city, 110 km/h ja 160km/lataus. Hintaa vaivaiset 43keur. Kaikilla lisävarusteillakin alle 50keur.

Takuu 5v.

Saa varmaan ajella muutaman tuollaisen puhki ennenkuin työnantaja ehtii huolestua ;)
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Urlaub

Skula voisi osoittaa olevansa sanojensa mittainen ja ostaa Thinkin, kun vaatimukset täyttäviä sähköautoja näkyy löytyvän markkinoilta. Olisi vielä aito ja todellinen Suomi-autokin!

Filixon

#39
Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:20:10
Ajattelin vain että tulee halpaa ajoa, kun työpaikan töpselistä ottaa sähkön, virta riittäis just töistä kotiin ja takas 8)
- - Vai onko - - tuollainen työpaikkatankkaaminen kohta jo ongelma?  ;D

Ihan vakavasti puhuen: Sama koskee varmaan taloyhtiöissä parkkipaikkojen ja -hallien sähköpistukoita, kun sähköautot yleistyvät. Ehkäpä niihin tulisi mittarit sähkönkulutusta varten. Mutta millä merkkihuollot rahastaisivat sähköauton käyttäjiä? Taitaisivat jäädä öljynvaihdot pois, ja muidenkin määräaikaishuoltojen tarve vähenisi, mikäli sähköautot olisivat yhtä varmatoimisia kuin muut nykyiset sähkövempaimet. Vai miten asia on?

Mutta mutta... toisaalta mieleen tulevat hissit. Nekin liikkuvat sähköllä, mutta niiden huolto on hyvin kannattavaa bisnestä hissejä rakentaville firmoille...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Arcca

Tazzari Zeron hinnan kun saisi johonkin 10000 euron korville niin voisi ihan vakavissaan harkita kakkosautona sellaista sopivassa elämäntilanteessa. Veikeän näköinen ilmestys.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 09.01.11 - klo:22:56
Mutta mutta... toisaalta mieleen tulevat hissit. Nekin liikkuvat sähköllä, mutta niiden huolto on hyvin kannattavaa bisnestä hissejä rakentaville firmoille...

Hisseissä taitaa kuitenkin olla "hieman" toisenlaiset, lakimääräiset huolto-ohjelmat kuin autoissa ::) Mutta tosiaan määräaikaishuolloissa business tulee sähköautojen myötä muuttumaan aika radikaalisti. Määräaikaiset öljyvaihdot samaa tahtia kuin nykyään askiöljyt, ei mekaanisia (esim. venakoneisto) säätöjä tai hihnavaihtoja... Toki alustan tuenta kulahtaa samaa tahtia kuin nykyäänkin, nivelet väljistyy jne. Tietty jos/kun autojen massaa saadaan alas, nuo kulahtamisetkin vähenee kun kumiosat ei enää joudu niin koville. Niin ja tietty polttimoita käpsähtää ja ilmastointi pitää huoltaa jne. Eli kyllä tuolla saralla töitä vielä on. Ei ehkä siinä määrin kuin tänäpäivänä, mutta kumminkin. Ja mistä sitä tietää kuinka vikaantuvaa esim. sähköautojen ohjauselektroniikka on tms 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Skula

THINK CITY   Autoveroton
Kokonaishinta   Vapaaautoetu EUR   Käyttöetu
43 298,94           810                           645


LIS,,VARUSTEET
  Sähköisesti lämmitettävä tuulilasi   505,46
  Kokoontaitettava kattoluukku   1 590,08
  Ilmastointi   1 707,42
  Radio CD ja MP3 soittimella   347,50
  Radio CD ja MP3 soittimella, USB, Bluetooth 522,01
  14 tuuman alumiinivanteet   383,60
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.01.11 - klo:07:50
Tazzari Zeron hinnan kun saisi johonkin 10000 euron korville niin voisi ihan vakavissaan harkita kakkosautona sellaista sopivassa elämäntilanteessa. Veikeän näköinen ilmestys.
No ohhoh, ainakin paperilla kyllä Think City jää tuolle selvästi kakkoseksi. Ulkonäkö, takaveto ja kolmasosan halvempi hinta vaikkei tuohon Arccan tavoitetasoon ihan pääsekään...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 10.01.11 - klo:21:32
No ohhoh, ainakin paperilla kyllä Think City jää tuolle selvästi kakkoseksi. Ulkonäkö, takaveto ja kolmasosan halvempi hinta vaikkei tuohon Arccan tavoitetasoon ihan pääsekään...

Jeps.
Itseasiassa kiinnostus tuohon heräsi kun näin syksyllä kuorma-auton lavalla vietävän makean näköistä peliä Lahden motarilla Lahden suuntaan ja ihmettelin mikäs toi oli. Sittemmin tuosta on ollut artikkeleita mm netti Teknarissa (nätti oranssi yksilö) ja muuallakin netissä, google löytää. Tuollaisen voi vuokratakin Suomessa 20e hintaan, voisi olla aika hauska kokemus.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Turbodog

Lauantain hesarissa oli mielenkiintoinen artikkeli, jossa referoitiin Auto, Motor und Sportin sähköautotestiä. Testissä neljän sähköauton toimintamatkaa oli mitattu eri sääolosuhteissa. Autot olivat Fiat 500 Karabag, Mia Electric, Mitsubishi i-Miev ja Smart fortwo ED.

Lämpötilan ollessa +23 astetta testin toteumat olivat lähellä ilmoitettuja EU-normien mukaan testattaessa. Lähes samanlainen lopputulos saatiin +23 asteessa korotetun ajonopeuden testillä (keskinopeus 60km/h), tosin kaksi neljästä testatusta autosta jäi n. 20% ilmoitetusta toimintamatkasta, Smart jopa ylitti ilmoitetun.

Kylmällä säällä vain 7 asteen pakkanen söi Mitsun ja Smartin toimintasädettä yli 40% lämpimään säähän verrattuna, Fiatilla pudotus oli 20% ja Mialla 7%. Lämmityslaitteella on suuri merkitys toimintasäteen pudotuksessa; Fiatissa on bensatoiminen :D lämmitin ja Mian lämmitin ei toiminut ollenkaan testissä. Käytännössä siis esim. Mitsun toimintamatka kutistui 64km:n (ilmoitettu 144km), mikä varmasti vähentää oleellisesti sähköauton houkuttelevuutta esim. työmatka-ajossa; etenkin, jos tämä selviää vasta ostopäätöksen jälkeen. Niin, ja mitä toimintamatkat ovat Suomen -20 asteen pakkasessa? Voi tulla kuluttajaneuvonnalle töitä...

Lisäksi ilmastointi syö toimintasädettä, Mitsun toimintasäde putosi +30 asteen helteessä kolmanneksen ilmoitetusta.
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 19.01.11 - klo:11:45
Lämmityslaitteella on suuri merkitys toimintasäteen pudotuksessa. Lisäksi ilmastointi syö toimintasädettä.

Ja pimeässä myös ajovalot. Kaikki se energiahan on vain ja ainoastaan niistä akuista kotoisin :-\ Eli kyllä tuo nykyinen akkutekniikka on vielä niiiiin kaukana todellisesta käytännöstä että joku muu systeemi pitäisi olla. Ei nyt ehkä hybridi sentään, mutta agregaatti nyt ainakin. Siis polttomoottorilla, optimaalisella hyötysuhteella jauhetaan sähköä akkuihin ja itse ajoneuvon liikuttaminen tapahtuu sähköllä. Näinhän nuo suuret laivatkin jo toimii, niin miksei siis autotkin ;)

Eikös tuo TopGearkin jossain jaksossaan tehnyt home-made sähköauton ja kun toimintasäde jäi kovin vaatimattomaksi, he tosiaan ottivat agregaatin kyytiin, ihan kirjaimellisesti :D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

RTWteam

Viroon maailman ensimmäinen sähköautojen latausverkosto

Viroon rakennetaan 200-280 pikalatauspistettä. Ne tulevat suurimpiin taajamiin ja pääteiden varrelle. Auton akun voi ladata niissä puolessa tunnissa. Sähköautojen latausverkosto on suunnitelmien mukaan valmis ensi vuoden loppuun mennessä.

http://www.iltalehti.fi/autot/2011031313353480_au.shtml

Turbodog

Nyt oli lauantaina hesarin hampaissa Priuksen pistokehybridi. Suhteessa 20 km luvattuun toimintasäteeseen sähköllä toteumat lämpimästä tallista lähdettäessä olivat muistaakseni välillä 16-20km. Kylmästä lähdettäessä vain puolet luvatusta. No, tietty tuossakin on bensamoottori apuna.

Citikan sähköauto lienee tulossa myyntiin jossain vaiheessa, mielenkiintoista nähdä mihin hintaan. Vai onko projekti laitettu jäihin, koska ainakin Ruotsissa ja Saksassa tuo on jo hinnoiteltu (lähtöhinta 360tSEK ja 35tEUR).
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

HiTecci

Tuollaisella lyhyen matkan pistoke-Priuksella voi olla se etu takanaan ettei se saa rasitteekseen käyttövoimaveroa. Jos taasen sähköinen ajomatka kasvaa liiaksi (=käyttökelpoiseksi) niin eiköhän verottaja siitä omansa ota. Pilkulleen tulkittuna tuo lakihan antaisi mahdollisuuden käyttövoimaverotukseen jo jos auto kykenee kulkemaan metrinkin sähköverkosta ladatun akkunsa turvin. Nyt jos tuo Prius taivaltaa jopa 20km, niin... No katsotaan missä vaiheessa verottaja tuollaista päättää "palkita" :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 14.03.11 - klo:12:16
Nyt oli lauantaina hesarin hampaissa Priuksen pistokehybridi. Suhteessa 20 km luvattuun toimintasäteeseen sähköllä toteumat lämpimästä tallista lähdettäessä olivat muistaakseni välillä 16-20km. Kylmästä lähdettäessä vain puolet luvatusta. No, tietty tuossakin on bensamoottori apuna.

Ihme kitinää tuo sähköauton toimintasäteen lyhentyminen pakkasella. Niinhän se tekee polttomoottoriautoissakin. Kulutus on helposti tuplasti normaalin, kun lähdetään kylmästä liikkeelle ilman mitään lämmityksiä.

Kaverikin itkee, kun talvella kaupunkiliikenteessä 4,6 -litrainen Cadillacin Northstar -kone imaisee tankillisen alle 300 kilometrin. Kesällä pääsee sentään 600 km tankillisella.

Ei siinä tietysti mitään, mutta kun Käkkylän tankillinen maksaa nykyhinnoilla 170 euroa eli vanhan tonnin!  ;D

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.03.11 - klo:12:54
Ihme kitinää tuo sähköauton toimintasäteen lyhentyminen pakkasella. Niinhän se tekee polttomoottoriautoissakin. Kulutus on helposti tuplasti normaalin, kun lähdetään kylmästä liikkeelle ilman mitään lämmityksiä.
Ehkä sinusta...mutta itselleni sähköauto, jonka toimintamatka on paperilla 120km, mutta jolle kukaan ei anna takuuta sen kulkevan säässä kuin säässä ainakin 60km yhdellä latauksella, on täysin hyödytön.
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 14.03.11 - klo:13:19
Ehkä sinusta...mutta itselleni sähköauto, jonka toimintamatka on paperilla 120km, mutta jolle kukaan ei anna takuuta sen kulkevan säässä kuin säässä ainakin 60km yhdellä latauksella, on täysin hyödytön.

Niin? Sitten sinä et sellaista osta.

En siltikään ymmärrä, mikä tuossa niin pahaa on?

Auton hankinnassa on jokaisella omat vaatimuksensa ja valinta täytyy tehdä niiden mukaan. Jollekin on tärkeää, että takapenkille mahtuu 3 turvaistuinta. On paljon autoja, joihin rekisteriotteen mukaan mahtuu 5 henkilöä, mutta todelllisuudessa kolmen turvaistuimen kiinnittäminen on todellisuudessa mahdotonta.

Siinä tapauksessa ostaja hylkää moiset kiesit ja etsii jotain muuta tilalle. Eikö se ole täysin sama sinun sähköautoilusi suhteen? Jos 60 km toimintasäde ei ole taattu kaikissa olosuhteissa, niin sähkövaunu ei ole sinun autosi?

Eikä niiden turvaistuintenkaan suhteen mitään muuta keinoa ole kuin koeajaminen ja sovittaminen. Ei autokauppias osaa ennakolta antaa takeita, että juuri tietyt turvaistuimet mahtuvat kyytiin.

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 14.03.11 - klo:16:18
Niin? Sitten sinä et sellaista osta.

En siltikään ymmärrä, mikä tuossa niin pahaa on?
En osta, en, ainakaan ihan heti...
Toivotaan, ihan vilpittömästi, että kaikki sähköautoa harkitsevat ottavat asioista selvää ja testaavat autoja tarpeeksi eri olosuhteissa ettei tule sanomista jälkikäteen. Jos Caddyn tankki tyhjenee kesken matkan niin sen saa täyteen ja matka jatkuu jos vain on tarpeeksi paksu tukku dineeroja taskun pohjalla. Sähköauton kanssa täytyy pitää kunnon kahvitauko  :D
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Turbodog - 14.03.11 - klo:23:10
Sähköauton kanssa täytyy pitää kunnon kahvitauko  :D

Juuri tämän vuoksi onkin hyvin todennäköistä että "välimallina" tullaan näillä erilaisilla hybrideillä menemään monta vuotta, missä pienemmät tahi suuremmat akut, mikä sähköavusteisella moottorilla mikä sähkömoottorein ja "agregaatti" kyydissä. Näin auton liikkuminen ei olisi pelkästään siitä akun kapasiteetista riippuvainen, sitä kun ei tosiaan "jerry-kannussa" huoltikalta kanneta jos sattuu kesken matkan lopppumaan ;) Kuinkakohan suuri sähköinen "jerry-kannu" sitä muuten saisikaan mukana olla jos sillä perinteisellä 10 litrasella pääsee reilut 100km ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

TTL

Tässäpä kätevä "varakanisteri" sähköautoiliijolle!
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Turbodog

Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

Arcca

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Turbodog

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 23.06.11 - klo:17:19
Thinkin taru oli sitten siinä. Ei mikään ihme.
Oho... joo ei sinänsä mikään ihme, mutta aika nopeasti ja ilman ennakkovaroitusta tuo tuli...
Audi A6 2.0TDI Q Stronic -17, VW Polo 1.2TSI DSG
Ex: Audi Q5 2.0TDI Q Stronic, Volvo XC60 D3 AWD A,Volvo V60 D5 AWD A R-Design, VW CC 1.8TSI DSG

toukopouko

Kyllä tämmöinen Ampera olisi jo tosi hyvä vaihtoehto monelle. Mitähän tuo tulee täällä suomessa maksamaan? Itsekkin ajan päivässä yli 60km työmatkaa niin tuolla saattaisi juuri ja juuri päästä edestakaisin sähkön voimalla ja lataus aina kotona. Olisi kyllä edullisia kilometrejä ainakin noin niinkuin polttoaineen puolesta.

http://www.iltalehti.fi/autotestit/2011052413748459_at.shtml

Ostan heti sähkömobiilin kun se on taloudellisesti kannattava ratkaisu. Saa nähdä kauanko pitää vielä odotella sen tapahtumista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy