Sähköautot ja akkuteknologia ylipäätään...

Aloittaja makkis, 08.06.10 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

passo_s

Autoista tulisi tuolla keksinnöillä vihdoin kulutuselektroniikkaa, ostat puhelimen niin viikossa se vanheni. No, ei nyt ihan. Hyvä juttuhan tuo on, kyseisen akun tuottaminen kuormittaa ympäristöä kuten nykyistenkin?

duke7

^^ noita akkuteknologian läpimurtoja on ollut jo kauan ja paljon uutisissa. Jännä nähdä milloin ensimmäinen tapahtuu oikeasti 😁

Flat

Kyllähän se ennemmin tai myöhemmin tapahtuu, mutta kuten aina uuden teknologian kanssa, aluksi se tulee olemaan kallista ja harvojen herkkua. Jos tuohon on investoitu 10 vuotta  ja muutama jeni, niin täytyyhän sen näkyä hintalapussa vaikka itse akun tekeminen olisi halvempaa. Hyvä juttu kuitenkin. Akkujen energiatiheys kasvaisi ja lataus nopetuisi. Ei tarvitsisi enään abc:llä syödä kolmea viinerleikettä ennenkuin pääsee taas liikkeelle.

HiTecci

No nuo solid-state akut ovat olleet tulossa jo 5+ vuotta ainakin, joten olisihan tuo jo aika saada niistä vihdoinkin myös niitä oikeita sovelluksia missä ne on myös oikeasti käytössä ;D

Kuulostaa melko pieneltä muutokselta vaihtaa "vain" nykyinen geeli/nestemäinen elektrolyytti kinteään (vähän kuin perinteinen litku-akku autossa vs. AGM), mutta tuo kiinteä elektrolyytti ratkaisee niin monta lithium-akkujen suurta ongelmaa vanhenemisesta, paloturvallisuudesta, latausnopeudesta... lähtien, että tosiaan voidaan puhua jo vähintäänkin seuraavasta akkusukupolvesta :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Flat

Tuo "tieto" väittää tuon tapahtuvan 2021. Saapa nähdä jos sieltä jokin proto putkahtaisi ulos.tietysti kun kyseessä on Toyota, niin odotusarvo on hieman suurempi kuin jollakin start upilla tai yliopiston virityksellä.

passo_s

Sopii Toyotalle, jäivät kai näissä lataushybridien satasen juoksussa hieman telineisiin. Iso valmistaja mietti siirtojaan ja tuskin turhaan mediaan keksinnöstään huutelevat.

Jareqq

Tuolla ilmeisesti alkuperäinen juttu, suunnittelevat prototyyppiä 2021 ja jotain myytävää pitäisi olla "in the early 2020s"

https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Toyota-s-game-changing-solid-state-battery-en-route-for-2021-debut

jt

Lainaus käyttäjältä: Flat - 12.12.20 - klo:08:09
Sattuipa silmään. Tämähän olisi radikaali hyppäys teknologiassa.
Ovatko nykyiset sähkikset kohta antiikkisia?

Brittilehti: Jos huhu Toyotan akkukeksinnöstä pitää paikkansa, nykyisistä sähköautoista tulee vanhanaikaisia yhdessä yössä
Tuskinpa, teknologian kaupallistaminen ja tuotantoon saattaminen vie aina aikaa. Mutta jos ajatellaan että akkuteknologiassa tulisi läpimurto joka mahdollistaisi latauksen esim. 10-20 kertaisella nopeudella, ei se kuitenkaan ihan ongelmatonta olisi latauksen kannalta. Jos jännitettä ei nostettaisi, johtoihin kohdistuisi 10..20 kertainen virta. Eli tarvittaisiin selvästi järeämmät johdot ja samoin jäähdytys (sis akun jäähdytys) hukkalämmön poistamiseksi. 

Teholtaan suurimmat laturit taasen lienevät n.100kW:n teholuokkaa. Jos haluttaisiin nopeuttaa latausta vastaavalla kertoimella, tehoja pitäisi löytyä 1000kW...2000kW - per yksittäinen latauspiste(!). Jo nyt on tälläkin foorumilla tarinaa kun latausfirman X tolpasta ei saakkaan täysi tehoja kun taasen latausfirman Y tolpasta yllätys yllätys lähteekin suuremmat tehot. Jos lataustehot 10..20 kertaistaisiin, luotaisiin samalla myös melkoinen haaste riittävälle sähkönsyötölle. Ehkä suurempien latauspisteiden osalta, jos maksimitehoihin todella haluttaisiin päästä, yksi vaihtoehto kenties voisi olla paikallinen varastointi esim. superkondensaattorien tai paikallisten akkujen avulla.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:39
Ehkä suurempien latauspisteiden osalta, jos maksimitehoihin todella haluttaisiin päästä, yksi vaihtoehto kenties voisi olla paikallinen varastointi esim. superkondensaattorien tai paikallisten akkujen avulla.

No DC-lataustahan nuo suurimmat tehot ovat, joten "jotain" siellä pitää paikallisestikin olla asennettuna. Se että latauspisteellä itsellään olisi myös esim. iso akku johon se lataa valtakunnan verkosta hiukka rauhallisempaan tahtiin, olisi ihan hyvä ajatus. Toki tuossa sen paikallisenkin akun lataamisessa/purkamisessa hukataan energiaa, mutta onhan noita maakaasukonttejakin jo olemassa, joita kuskaillaan pitkin maakuntia tankkausasemille joille ei sitä omaa putkea ole vedetty, niin miksei joku paikallisakkukin voisi toimia ihan hyvin ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 15.12.20 - klo:23:39
Tuskinpa, teknologian kaupallistaminen ja tuotantoon saattaminen vie aina aikaa. Mutta jos ajatellaan että akkuteknologiassa tulisi läpimurto joka mahdollistaisi latauksen esim. 10-20 kertaisella nopeudella, ei se kuitenkaan ihan ongelmatonta olisi latauksen kannalta. Jos jännitettä ei nostettaisi, johtoihin kohdistuisi 10..20 kertainen virta. Eli tarvittaisiin selvästi järeämmät johdot ja samoin jäähdytys (sis akun jäähdytys) hukkalämmön poistamiseksi. 

Teholtaan suurimmat laturit taasen lienevät n.100kW:n teholuokkaa. Jos haluttaisiin nopeuttaa latausta vastaavalla kertoimella, tehoja pitäisi löytyä 1000kW...2000kW - per yksittäinen latauspiste(!). Jo nyt on tälläkin foorumilla tarinaa kun latausfirman X tolpasta ei saakkaan täysi tehoja kun taasen latausfirman Y tolpasta yllätys yllätys lähteekin suuremmat tehot. Jos lataustehot 10..20 kertaistaisiin, luotaisiin samalla myös melkoinen haaste riittävälle sähkönsyötölle. Ehkä suurempien latauspisteiden osalta, jos maksimitehoihin todella haluttaisiin päästä, yksi vaihtoehto kenties voisi olla paikallinen varastointi esim. superkondensaattorien tai paikallisten akkujen avulla.
Tällä hetkellä suuritehoisimmasta päästä Suomesta löytyy 150, 250 ja 350 kilowattisia latureita. Tuo 350 kilowattia riittää jo aika pitkälle, jos vain akku kykenee ottamaan vastaan sen. Tuhannen kilometrin päivämatkalla muutaman minuutin tauon ei pitäisi olla kovin suuri ongelma. Suuriin tehohoihin pystyvät akut ovat rakenteeltaan sellaisia, joissa lämpöä syntyy vähemmän ja jännitteekin tuntuvat samalla nousevan.

Jos vaihtoehtoina on esim. neljä yhden megawatin tai kaksitoista 350 kilowatin laturia, niin mahtaako sillä olla suurta merkitystä verkon kuormitukselle?

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.03.21 - klo:21:40
Jos vaihtoehtoina on esim. neljä yhden megawatin tai kaksitoista 350 kilowatin laturia, niin mahtaako sillä olla suurta merkitystä verkon kuormitukselle?

On. Mitä hajautetumpaa ja pienemmissä yksiköissä kuorma otetaan, sen tasaisempaa on myös sen verkon kuormituskin ja verkko kerkiää reagoimaan siihen muuttuneeseen kuormaan. On meinaan pikkasen eri asia iskeä verkkoon 1MW kuorma laakista, kuin noita 350kW kuormia vaikka 4 peräkkäin sekunnin välein ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

duke7

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.03.21 - klo:09:08
On. Mitä hajautetumpaa ja pienemmissä yksiköissä kuorma otetaan, sen tasaisempaa on myös sen verkon kuormituskin ja verkko kerkiää reagoimaan siihen muuttuneeseen kuormaan. On meinaan pikkasen eri asia iskeä verkkoon 1MW kuorma laakista, kuin noita 350kW kuormia vaikka 4 peräkkäin sekunnin välein ???
Kai tuollaisessa isossa laturissa joku ramppi on käynnistykseen.
Tiedän muuten yhden tapauksen jossa sähköyhtiöstä soitettiin ihmetellen kun 500 kW sähkölämmitystä ohjattiin päälle/pois tyylillä tehoa säätäen 😁

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 04.03.21 - klo:09:16
Kai tuollaisessa isossa laturissa joku ramppi on käynnistykseen.

Dunno. Tuli vaan mieleen miten tuo Olkiluoto 3 tartti sitä säätökuormaa, kuinka piti erikoisjärjestelyin sopia määrättyjen sähkön megakäyttäjien kanssa, miten heidän suuret kuormansa saadaan nopeasti irti verkosta sekunnin murto-osissa, joskos koko ydinvoimala syystä tahi toisesta putoaakin yllättäen pois verkosta ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.03.21 - klo:09:08
On. Mitä hajautetumpaa ja pienemmissä yksiköissä kuorma otetaan, sen tasaisempaa on myös sen verkon kuormituskin ja verkko kerkiää reagoimaan siihen muuttuneeseen kuormaan. On meinaan pikkasen eri asia iskeä verkkoon 1MW kuorma laakista, kuin noita 350kW kuormia vaikka 4 peräkkäin sekunnin välein ???
Itse en ole nähnyt edes yhtään autoa, joka ottaisi vastaan heti aluksi maksimitehon, vaan tehon nouseminen maksimiin kestää tovin. Ja tosiaan, eiköhän latureiden tekijät sen verran sähkötekniikan perään ymmärrrä, että latureissakin on tämä huomioitu.

taski63

Nostetaanpa vanhaa topikkia.

"Suomalainen natriumakku voi mullistaa maailman: lataus 5 min, 4 volttia, halvempi kuin Li-ioni â€" voi korvata jopa lyijyakut"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94d9ce46-e3ea-4b6a-a473-ce8047e305e2

Uutisia uusista "mullistavista" akkukeksinnöistä on tullut noin kerran kuukaudessa jo useamman vuoden ajan. Tässä kuitenkin lisää huomioarvoa tuo koetehtaan käynnistäminen. Olisi kyllä hieno juttu, jos oikeasti saisivat toimimaan ja kaupallistettua.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

tet

Lainaus käyttäjältä: taski63 - 24.08.21 - klo:07:42
Nostetaanpa vanhaa topikkia.

"Suomalainen natriumakku voi mullistaa maailman: lataus 5 min, 4 volttia, halvempi kuin Li-ioni â€" voi korvata jopa lyijyakut"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/94d9ce46-e3ea-4b6a-a473-ce8047e305e2

Uutisia uusista "mullistavista" akkukeksinnöistä on tullut noin kerran kuukaudessa jo useamman vuoden ajan. Tässä kuitenkin lisää huomioarvoa tuo koetehtaan käynnistäminen. Olisi kyllä hieno juttu, jos oikeasti saisivat toimimaan ja kaupallistettua.

Vähän olen ihmetellyt, miksi tästä yhdestä ja samasta kotimaisesta kehitelmästä pitää uutisoida jatkuvasti. Kotimainen lehdistö kirjoittaa tästä siis muutaman kuukauden välein, ja aina siihen sävyyn, kuin asia olisi jotenkin uusi ja vasta julkistettu. Joo joo, uskotaan, kirjoittakaa sitten lisää kun niitä oikeasti saa kaupasta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy