Kesärengaskeskustelua 2010

Aloittaja Simola, 20.01.10 - klo:10:10

« edellinen - seuraava »

Flat

LainaaKuinkas homma menee kun minulla on 205 leveä vanne ja saisin uudet kesäkumit todella hyvään hintaan, mutta kumit ovatkin leveydeltään 215.

Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Vanteen mitta tosin yleensä ilmoitetaan tuumissa. Vanteesi on kenties 7" tai 7,5". Tuo 205 on varmasti vanhan renkaan leveys.

tuosta soveltuvuutta vanteen ja renkaan välillä

http://faq.varas.to/rengasvanne.html

Renkaan ulkohalkaisijan on hyvä pysyä suurin piirtein samana kuin vanhan renkaan.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Jindebyne - 19.01.11 - klo:17:59
Minulla ei mitään hääviä tietotaitoa rengasasioista ole, joten kysymykseni voi olla tyhmä, mutta kysyn sen silti.

Kuinkas homma menee kun minulla on 205 leveä vanne ja saisin uudet kesäkumit todella hyvään hintaan, mutta kumit ovatkin leveydeltään 215.

Onko ylipäänsä mahdollista ja kuinka käytännössä vaikuttaa ajettavuuteen/renkaan ulkonäköön tuollainen combo?



Niin onko alkuperäinen koko 205/55 16 ja uusi rengas olisi 215/55 16?

Jos noin on niin tuo ero ei oikein vaikuta mihinkään.
Käy samalle vanteelle, vierintäkerä kasvaa 1,5%, eli mittarivirhe pienenee vähän.

Rengas on sentin korkeampi kuin vanha, eli sen kyllä huomaa kun osaa katsoa mutta mitään sen kummempaa merkitystä asialla ei ole jos autosi ei ole ultramadallettu.

Jindebyne

Kiitos Flat taulukosta, siinä on hyvin esillä tuo sopivuus.

Ilmaisin tosiaan vähän huonosti asiani. Eli vanne on siis 7" tuumaa leveä ja ollut 205/40/17 renkailla ja nyt olisi mahdollisuus saada edullisesti 215/40/17 uudet renkaat samoille vanteille.

Ainakin taulukon mukaan tuo 7" olisi minimi tuossa renkaassa. Voiko efektinä olla ulkonäöllisesti sitten se, että vanne "uppoutuu" renkaan sisään hieman?

Flat

LainaaAinakin taulukon mukaan tuo 7" olisi minimi tuossa renkaassa. Voiko efektinä olla ulkonäöllisesti sitten se, että vanne "uppoutuu" renkaan sisään hieman?

Näin periaatteessa, mutta samalla rengas turvaa vannetta kolhuilta paremmin, tuskin on pahan näköinen.

Tuolla laskurilla voit tarkastella kehän kasvua yms

http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp

Jindebyne

Kiitos paljon avusta!

Kokeilen niitä 215-leveyden kumeja ja katsotaan miltä näyttää  :)

pepe

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.01.11 - klo:17:08
Piti käydä rengaskaupoilla ja tällä kertaa voittajaksi selviytyi Reifen.com. Oli ainakin minun kohdallani halvempi kuin aikaisemmin käyttämäni Rengasonline. Toimituskuluissa ei ole mainittu Suomea, mutta jos hinnat vaikuttavat hyvältä, niin kannattaa kysyä. Monesti toimituskuluissa ei ole Suomea, kun sieltä ei ole kukaan ikinä renkaita kysellyt.

Sieltä sai näköjään myös vanne&rengassettejä automallikohtaisella konfiguraattorilla.



kyselin kanssa varsin toimituskuluja tuolta suomeen,niin vastasivat,että valitettavasti lähetys suomeen ei ole mahdollista :P

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.06.10 - klo:09:11
Audissa ollu muutaman viikon Goodyear EfficientGrip, ja ajettavuus dunlopeihin verrattuna on parempi.
Ovat myös reilusti hiljaisemmat. Runko on löysä, kun dunloppia sai painaa voimalla (ennen vanteelle laittoa).

Tuon huomaa; kun rengas miettii hetken nopeissa käännöksissä, vaikka leveyttä on 235...
Vanhuksille kuitenkin lienee oikeen mukavat kummid, vois itekki harkita niitä mokkeloon joskus hiljaisuuden vuoksi.

e: ja niin ruottista tulivat
Golffiin tilasin samat ja saapui kuudessa päivässä rengasonlinesta hintaan 109â,¬ kappale.
225/45/17 91W
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Erzi

Onkos noilla goodyearin malleilla eagle F1 assymmetric, eagle F1 gs-d3 ja efficient grip paljon eroa toisiinsa? Luonnollisesti nään erot kuviossa, mutta olisiko kokemuksiin perustuvia (tai testeihin) huomioita?
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

roadZ

Falken FK-452, 235/35 ZR19 91Y XL BSW, vannesuojalla. Noista viimesistä kirjainyhdistelmistä(XL BSW) ei itsellä ole tarkkaa tietoa  ;D osaako joku kertoa, että käykö ko. renkaat Octaviaan? rengas-onlinesta löytyis 163,70 euroa/kpl toimitettuna, mutta ei itsellä falkeneista mitään kokemusta.

Hoffi

Lainaus käyttäjältä: roadZ - 21.02.11 - klo:15:48
Falken FK-452, 235/35 ZR19 91Y XL BSW, vannesuojalla. Noista viimesistä kirjainyhdistelmistä(XL BSW) ei itsellä ole tarkkaa tietoa  ;D osaako joku kertoa, että käykö ko. renkaat Octaviaan? rengas-onlinesta löytyis 163,70 euroa/kpl toimitettuna, mutta ei itsellä falkeneista mitään kokemusta.

Renkaasta ei mitään kokemuksia, mutta tsekkaa tuoltakin ennenkuin tilaat... http://camskill.co.uk/products.php?plid=m55b0s24p0
VW Amarok Highline 2,0 TDI 132kW 4MOTION Autom. BMT -13
Audi A8 4.2 quattro -99
Chevrolet Captiva LTZ 2.2D 135 A AWD -12

Late

Mitä mieltä Yokohama renkaista? Onko mistään kotosin..

Hoffi

Lainaus käyttäjältä: Late - 21.02.11 - klo:16:14
Mitä mieltä Yokohama renkaista? Onko mistään kotosin..
Omassa Subarussa ensiasennusrenkaina Yokohaman Geolanderit, nuo ainakin ihan ok kumit. Kulutuskestävyys näyttäis olevan oikeinkin hyvä, ajettu noin 25tkm ja taitais mennä helposti vielä toinen mokoma ennenkuin henk.koht vaihtoraja ( 3mm ) tulee vastaan. Ã,,äntä noista lähtee enemmän kuin talvikumeina olevista Hakkapeliitta R:sta, mutta ne taitaakin olla sieltä hiljaisimmasta päästä.
VW Amarok Highline 2,0 TDI 132kW 4MOTION Autom. BMT -13
Audi A8 4.2 quattro -99
Chevrolet Captiva LTZ 2.2D 135 A AWD -12

ram1

Lainaus käyttäjältä: roadZ - 21.02.11 - klo:15:48
Falken FK-452, 235/35 ZR19 91Y XL BSW, vannesuojalla. Noista viimesistä kirjainyhdistelmistä(XL BSW) ei itsellä ole tarkkaa tietoa  ;D osaako joku kertoa, että käykö ko. renkaat Octaviaan? rengas-onlinesta löytyis 163,70 euroa/kpl toimitettuna, mutta ei itsellä falkeneista mitään kokemusta.
Käy Octaviaan ja BSW tarkoittanee tummempaa kumin reunaa kuin normisti.Kumina tuo lienee Kumhon tasoa.Vanha malli tosiaan on.Kaverilla oli sellaiset 20", eikä valittanut.Jos saat samaan hintaan Hankookit, ota ne.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ram1

Tuo BSW tosiaan renkaassa Black sidewall ja tarkoittaa tekstien väriä.
FR on vannealueen ripa ja ML myös vannesuoja.XL, extra load on siis 4 yksiköllä korotettu normaalista pyöräkuormasta.Tossa 235/35.19 koossahan melkein kaikki XL renkaita, koska nykyään autot painaa ja kulkee, niin nuo 87 kantavuuden renkaat ei riitä.Olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty :D
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

makelja

Mielenkiintoinen testi renkaiden koosta mukavuuteen, meluun, kulutukseen ja kiihtyvyyteen.
http://www.caranddriver.com/features/10q1/effects_of_upsized_wheels_and_tires_tested-tech_dept

RK

Suositelkaas kesärengasta koossa 225/55 R16, kantavuus vähintään 97.  Hankook Ventus Primet on edelliset ja ne pelaa uutena ihan hyvin, mutta kuluu ehkä hiukka nopeaan ja hieman kuluneena alkaa urat ym. heilutella autoa.

Fogfighter

Ite voin suositella Continentalin ContiPremiumContact2 tai sitten ContiSportContact3 renkaita. Ex-audissa miulla oli ekaksi mainitut ja oli hyvät. Nyt Ocussa uudesta asti jälkimmäiset.

Koko oli tosin Audissa 205/55/16 ja Ocussa 195/65/15

repe59

Nokian hakka h:t odottavat tallissa 16-tuumasilla aluilla ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

jkvi

Mielenkiintoinen rengaskoko pääministerin uudessa virka-autossa;


Ja vanhat on nuo renkaat, 47 viikolla vuonna 2008 tehty. Minä en ottaisi moisia alle ;)

Koko juttu löytyy tuolta;
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011032013336074_uu.shtml
CRDi & Collection

LS

Ranskalaiset ja niiden SI-järjestelmä...  ;)

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 20.03.11 - klo:10:02
Mielenkiintoinen rengaskoko pääministerin uudessa virka-autossa;

245/45R18.5. Tosin tuollaiset PAX-renkaat vaativat ihan omat vanteetkin, joten selvästi erilainen kokomerkintä ei haittaa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

loginpass

#531
Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 20.03.11 - klo:10:09
Ranskalaiset ja niiden SI-järjestelmä...  ;)

Kuka muistaa vielä Michelin TRX-renkaat, niissä oli senttikoot, ei nämä yleiset tuumakoot.

Saab 900 Turbo taisi olla Suomessa yleisin näiden renkaiden käyttäjä.

http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=43&lang=EN

Edit.
Audin entinen hovivirittäjä Treser käytti myös näitä erikoiskokoisia vanteita ja TRX-renkaita.


ur-quattro Roadster


Karvis

Lainaus käyttäjältä: loginpass - 20.03.11 - klo:12:43
Kuka muistaa vielä Michelin TRX-renkaat, niissä oli senttikoot, ei nämä yleiset tuumakoot.

Saab 900 Turbo taisi olla Suomessa yleisin näiden renkaiden käyttäjä.

http://www.michelin-passion.com/passion/front/templates/affich.jsp?codeRubrique=43&lang=EN

Edit.
Audin entinen hovivirittäjä Treser käytti myös näitä erikoiskokoisia vanteita ja TRX-renkaita.


ur-quattro Roadster



Eräällä sukulaisella oli tuollaiset TRX:t 700-sarjan BMW:ssä -90 luvulla, hinta oli päätähuimaava, saatavuus surkea ja kuluivat vielä varsin nopeasti. Kierroksen hinta oli tuohon aikaan 10000mk mikä oli kyllä aivan järjetön summa renkaista ja jos renkaat halusi kesäksi niin ne piti tilata hyvissä ajoin, mielellään jo syksyllä, ei siis ihme että kyseinen bbs:n vannesarja siirtyi melko nopeasti varaston perälle ::)

Myös Ferrari testarossassa oli TRX:t vakiorengastuksena ja ompa niitä näkynyt joissakin isoissa shitikoissakin, mahtaneeko noita millikokoisia tehdä vieläkään muut kuin misukka ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.01.11 - klo:18:02
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Vanteen mitta tosin yleensä ilmoitetaan tuumissa. Vanteesi on kenties 7" tai 7,5". Tuo 205 on varmasti vanhan renkaan leveys.

tuosta soveltuvuutta vanteen ja renkaan välillä

http://faq.varas.to/rengasvanne.html

Renkaan ulkohalkaisijan on hyvä pysyä suurin piirtein samana kuin vanhan renkaan.

Tuo taulukko ei tunne leveitä renkaita. Oli kerran normaali opel kadett meillä, jossa oli eturenkaat 285 ja takarenkaat 345. Tuumakokoa ja korkeutta en muista.

ptbr

Lainaus käyttäjältä: ptbr - 05.09.10 - klo:06:13
Mulla on ollut Continentalit käytössä nyt jo neljännessä autossa ja seuraavaksi on merkin vaihto edessä jos osoittautuu, että vaivat johtuu renkaista. Ostin uudet kesäkumit ja vaihdon jälkeen auto alkoi täristämään takaa ja kun kävin uudelleen rengasliikkeessä niin kääntelivät ja vääntelivät niitä vanteilla eri asentoihin ja heidän mukaansa asia on kunnossa. No, tärinät ei mihinkään häipyneet ja seuraavalla käynnillä tehtiin nelipyöräsuuntaus ja vaiva vain paheni. Nostin kotona perän ylös ja pyöritin renkaita, niin aivan selvästi on toisessa takarenkaassa pystyheittoa n. 2mm ja toisessa 1mm. Maahantuojan edustaja kun näitä katsoi, niin menee kuulemma toleransseihin. Jätin soittopyynnön liikkeen työnjohtajalle, mutta eipä ole mitään kuulunut. Sitä olen ihmetellyt, että edellisillä renkailla ei ollut mitään ongelmaa tärinöiden suhteen ja nyt on, miten voi olla, että vika ei ole renkaissa :-[

Toinen takajarrulevy on jonkin verran kiero ja auto meneekin ensi viikolla remonttiin, vaihdetaan taakse uudet lelut. Saapa nähdä onko tällä mitään vaikutusta. Jos ei ole niin uusi käynti rengasliikkeeseen ja katsotaan joko sitten saisi eri kummit alle.

Palaan tähän vanhaan juttuun, kun se saatiin vasta eilen kuntoon. Vika oli lopulta renkaissa, kaksi meni tuosta sarjasta uusiksi ja ei enää tärise. Yhden sain monen käynnin jälkeen takuuseen myyjäliikkestä viime syksynä ja toisen kanssa oli mielenkiintoinen tapaus. Kävin tasapinottamassa renkaat pari viikkoa sitten toisessa firmassa ja siellä huomattiin yhdessä olevan liikaa pystyheittoa. Kun sattui niin hyvin, että liikkeessä oli samanlainen setti kuin tuo mun, nin laitettiin ne alle ja käytiin testillä. Ei tärinää ja auto kulki hyvin. Sain tästä liikkeestä, jolla ei pitäisi olla asian kanssa intressejä, uuden renkaan ja lupasivat hoitaa loppuun maahantuojan kanssa. Myyjäliikkestä ei ole kuulunut mitään, vaikka kävin siellä reklamoimassa. Jää nähtäväksi mikä on lopullinen ratkaisu, mutta eipä enää tärise.


Arcca

^Eli ymmärsinkö oikein ne oli Continentalit joissa tuo heitto oli? Harmin paikka ettei sitten contsuihinkaan voi luottaa 100%, olen pitänyt niitä kohtuu pyöreinä. Kokemusta on kolmesta sarjasta; kaksi täydellisiä, ja nyt CCssä olevassa sarjassa voi hyvin pientä sanomista olla.

Lehtien rengastesteihin pitäisi ehdottomasti saada yksi arvostelukohta lisää, ja sen on "pyöreys". Niin hullulta kuin tämä kuulostaakiin. Paljon pitkiä matkoja kovaa ajavana tuo ominaisuus minulla on top-3 joukossa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ptbr

#536
Joo, Continental EcoContact 3, kokona huima 195/65R15. Ei ole mullekaan ennen sattunut tuollaista ja pitivät sitä liikkeessäkin aika harvinaisena. Jonkin verran kai tuollaista voi korjata pyöräyttämällä renkaan eri asentoon vanteella. Mulle ei sen logiikka selvinnyt kun se tehtiin, eikä edes auttanut kun heitto oli sen verran iso.

Ville R

Vanteessa on aina vähän pystyheittoa ja renkaassa varsinkin. Jos se heitto osuu molemmissa samalle kohdalle, niin se heitto korostuu. Pyöräyttämällä rengasta vanteessa eri kohdalle sen heiton voi minimoida. Jos viitsii/jaksaa niin tuolla tapaa voi minimoida vannepainojen määrän, tuotahan rengasliike ei ikinä tee.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 04.06.11 - klo:14:13
Vanteessa on aina vähän pystyheittoa ja renkaassa varsinkin. Jos se heitto osuu molemmissa samalle kohdalle, niin se heitto korostuu. Pyöräyttämällä rengasta vanteessa eri kohdalle sen heiton voi minimoida. Jos viitsii/jaksaa niin tuolla tapaa voi minimoida vannepainojen määrän, tuotahan rengasliike ei ikinä tee.

Noin varmaan renkaan tasapainon kanssa. Mutta kyllä sinne tärinöitä silti jää jos muotoheittoa on.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ptbr

Lainaus käyttäjältä: Ville R - 04.06.11 - klo:14:13
Vanteessa on aina vähän pystyheittoa ja renkaassa varsinkin. Jos se heitto osuu molemmissa samalle kohdalle, niin se heitto korostuu. Pyöräyttämällä rengasta vanteessa eri kohdalle sen heiton voi minimoida. Jos viitsii/jaksaa niin tuolla tapaa voi minimoida vannepainojen määrän, tuotahan rengasliike ei ikinä tee.

Näin varmaan on ja sen vuoksi kai sitä yritettiin, mutta tuossa mun tapauksessa heitto oli sen verran iso, että ei auttanut. Tällä kertaa tuon teki rengasliike, mutta vasta kun kävin hyppimässä tiskillä tasajalkaa :-)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy