1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Itse kyllä pidin OCU3 RS:n vapaakytkintoiminnosta. Vaikka kyseessä oli automaatti, niin kyllähän sitä pystyy kontrolloimaankin. Silloin kun moottorijarrutusta ei tarvita, niin vapaalla rullaaminen on miellyttävämpää ja taloudellisempaa. Toki pitää katsella pitkälle eteen, jotta saa parhaan hyödyn tuosta.  Nykyisessä eli GTE:ssä vapaakytkin ja moottorin sammutus pelaavat jo sitten niin hyvin, että en keksi siitä oikein mitään kritisoitavaa. Sopivassa liikenteessä moottori pysyy sammuneena puolet ajasta.

Itseäni ei haittaa yhtään vauhdin kiihtyminen alamäessä, vaan koen sen taloudellisena ajamisena. Kyllä se vauhti sitten hyytyy sitten kun alamäki loppuu. Jos on joku syy kuten kameratolppa rajoittaa tuota kiihtymistä, niin ainahan sen moottorijarrun tai käyttöjarrun voi aktivoida. Hybridissä voi tietenkin myös ladata akkua.

jonatz79

Harkitsen uuden Golfin ostamista. Uudet Golfit (Comfortline) on 1.5 TSI Evo Bluemotion (130hv) moottorilla. Onko tuosta Bluemotion versiosta kellään kokemusta? Paljon mooottoria ja vääntöä on ainakin kehuttu. Automyyjäkin sanoi tuon moottorin sammutuksen rullatessa olevan ihmisten mielipiteitä jakava toiminto. Sylinterin lepuutus lienee ok ja sitä ei käytännössä huomaa (150hv versio). Jotenkin mietityttää tuo toiminto. Varmaan toki päästään pienempää kulutukseen ja päästöihin, mutta luulisi tuon starttia ja moottoria myös kuluttavan. Hybridiin tämän sammutuksen ymmärrän, jos auto liikkuu myös sähköllä.

Saako sammutuksen kytkettyä manuaalisesti pois päältä valikoista?
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

Letangi

Itsellä Octaviassa tämä 150 hv malli dsg kanssa. Sellainen 500 km ajettu ja ainakin vielä hieman nytkähtää kun lepuutustoiminto on käytössä. Toivotaan että häviää ettei ole ominaisuus. Start&stop ärsyttää ainakin itseäni kun punaiseen aaltoon joudut niin sammuilee kokoajan. Valikosta sitä ei ainakaan Skodalla saa pois vaan aina kun lähtee ajoon pitää nappulaa painaa saadakseen sen pois päältä.

jonatz79

#33
Tämä 130hv versiossa oleva moottorin sammutus siis sammuttaa koko moottorin alle 130km/h nopeuksissa, jos nostat jalan kaasulta. Liikennevaloihin sammutus on vielä eri asia. Tämä moottorin sammutus auton liikkuessa on vain siis 130hv Bluemotion version ominaisuus, ei koske 1.5TSI Evo 150hv versiota. Ei vaan huvittaisi alkaa koekaniiniksi.

En ole kyllä varma onko näitä vielä ajossa ja jos on niin missä VAG autoissa?
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 21.12.17 - klo:18:39
Tämä 130hv versiossa oleva moottorin sammutus siis sammuttaa koko moottorin alle 130km/h nopeuksissa, jos nostat jalan kaasulta. Liikennevaloihin sammutus on vielä eri asia. Tämä moottorin sammutus auton liikkuessa on vain siis 130hv Bluemotion version ominaisuus, ei koske 1.5TSI Evo 150hv versiota. Ei vaan huvittaisi alkaa koekaniiniksi.

En ole kyllä varma onko näitä vielä ajossa ja jos on niin missä VAG autoissa?
Näitä 1.5 EVO versioita - kummallakin teholla - on jo uusimmissa Golfeissa; toimituksia on ollut jo joulukuussa. Useimmat ostajat rekisteröivät uutukaisensa ensi vuoden puolella.
Golfkärry Mk 7.5

DSL

1.5 TSI kulutuslukemia. Paljoko vie ja minkälaisessa ajossa?
Itsellä puolikas tankillinen Ocussa ajettu atk näyttää 5.9.

DSL

Nopea pannu lämpiämään nollakelissä 2 km taajama-ajoa ja mittarissa 90 astetta. Lämpöä riittää näillä keleillä.

Letangi

nopeasti moottori lämpiää näillä keleillä ilman lämmitystä. Kulutuslukemat tällä hetkellä atk:n mukaan 7 litraa. Ajo ollut etupäässä nurkka ajoa. Eiköhän tuo tuosta ajanmyötä laske.

Letangi

Mistähän johtuu että auto nykyttää kylmä aika pahasti. Menee ikäänkuin keinumalla. 1.5 tsi dsg yhdistelmänä. 700 kilometriä vasta ajettu. Vika häviää kun moottori lämpiää.

Äkäpussi

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 26.12.17 - klo:19:10
Mistähän johtuu että auto nykyttää kylmä aika pahasti. Menee ikäänkuin keinumalla. 1.5 tsi dsg yhdistelmänä. 700 kilometriä vasta ajettu. Vika häviää kun moottori lämpiää.

Saman huomannut minäkin. Kylmä kone nykii pintakaasulla. Kiihdytyksessä ja tyhjäkäynnillä käy tasaisesti.
VW Golf 1.5TSI DSG Highline

Letangi

En ole ihan varma onko eco moodilla vielä selvempää nykimistä kuin normaalilla. Onko sullakin dsg moottorin jatkeena? Todella häiritsevä juttu ja jos tää on vielä ominaisuus niin voi morjens. Toivotaan että häviäisi kilometrien myötä.

Äkäpussi

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 26.12.17 - klo:20:06
En ole ihan varma onko eco moodilla vielä selvempää nykimistä kuin normaalilla. Onko sullakin dsg moottorin jatkeena? Todella häiritsevä juttu ja jos tää on vielä ominaisuus niin voi morjens. Toivotaan että häviäisi kilometrien myötä.

On joo, Golf dsg:llä. En ole kokeillut moodien vaikutusta, normaalilla ajan lähes aina.
Toivottavasti korjaantuu jollakin softapäivityksellä, koska kyllä tuo häiritsee vaikka aika nopeasti menee ohi koneen lämmetessä.
VW Golf 1.5TSI DSG Highline

heller

Reilu 3000km takana 1.5TSI/150hv koneen kanssa ja dsg jatkeena.

Vastaavaa nykimistä ei ole ollut. Hieman vaatii ajotottumus vielä muutosta entiseen 1.2TSI:hin kun liikahtelee vähän eri tavalla.

750km reissu helsinki - ranua antoi kulutusarvioksi 5.2l/100. Paluumatka muutaman pysäkin ja huonon tien kanssa näytti 915km ja 5.6l/100.

Melko samoja kulutuksia kun entinen 1.2TSI, aavistuksen ehkä enemmän jos on yhtään kaupunkia seassa.
Helsinki - Savonlinna reissu menee parhaillaan vähemmällä kun 1.2TSI kanssa. Tämä laskettuna, mittari näytti enemmän kuin kulutus oli.

LainaaTämä 130hv versiossa oleva moottorin sammutus siis sammuttaa koko moottorin alle 130km/h nopeuksissa, jos nostat jalan kaasulta. Liikennevaloihin sammutus on vielä eri asia. Tämä moottorin sammutus auton liikkuessa on vain siis 130hv Bluemotion version ominaisuus, ei koske 1.5TSI Evo 150hv versiota. Ei vaan huvittaisi alkaa koekaniiniksi.
Tuo moottorin sammuminen tapahtuu paljon harvemmin kun mitä itse luulin. Eli ei sitä kannata pelätä. Mielestäni se on ihan jännä ominaisuus, mutta ei ehkä niin paljon vaikutusta että se ketään haittaa.

Itse välillä käytän eco-modea jos huomaan että on pitkä mäki tai valot jotka mahdollisesti kohta vaihtuu. Normaalisti invidual käytössä (acc eco). Moni ei noin jaksa rampata, itse jaksan. Näissä tilanteissa myös mietin että saisihan se kone vaikka sammua kun pitkään rullataan turhaan.
Eco mode kuitenkin ymmärtää käyttäjän tarpeita. Vaikka eco mode päällä ja painat kerran jarrua niin alkaa moottorijarrutus normaalisti. Kaasun painallus aktivoi taas rullauksen.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jonatz79

Eihän @heller sinun autosi pitäisi sammua. Käsittääkseni ominaisuus on vain 130hv versiossa ja sinulla 150hv? Uudet Octaviat on kaikki tuolla 150hv koneella ja 130hv moottoria on tarjolla Golfin nokalle (BlueMotion).
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

heller

Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 02.01.18 - klo:01:31
Eihän @heller sinun autosi pitäisi sammua. Käsittääkseni ominaisuus on vain 130hv versiossa ja sinulla 150hv? Uudet Octaviat on kaikki tuolla 150hv koneella ja 130hv moottoria on tarjolla Golfin nokalle (BlueMotion).

Juu ei sammu. Kävin koeajamassa tuon 130hv mallin myös.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

DSL

Pintakaasulla kylmänä nykiminen pienellä vaihteella ajaessa on tuttua täälläkin. Samoin nykäisee silloin tällöin 2/4 syl. käytönvaihto.
Emode Eco jää Boleron näyttöön, jos on edellisenä päivänä sillä ajanut. Auto on kuitenkin Normaali moodissa. Ajoprofiilin napissakin palaa valo, mutta se sammuu kun on sitä painellut. Pitäiskö Ajoprofiili vaihtua Eco-Normal kun auton sammuttaa napista. Siinä tapauksessa tieto ei päivity auton muihin järjestelmiin.
Mittauksista laskettu kulutus on tällä hetkellä 6,0, kaksi tankillista ajettu. Ajokeli ollut luminen ja webastoa käytetty välillä tarpeettoman paljon. Sammutin Boleron valikosta automaattinen lisälämmitin ja automaattinen tuulilasi lämmitin pois. Jännä juttu ettei näiden merkkivalot pala napeissa vaikka auto käyttää niitä tarpeen tullen.
Onneksi tuli huomattua ajoissa...
Webastoa käytän pääasiassa kännykällä esilämmitykseen ja tuulilaslämmitystä jos lasi on jäinen/huurteinen. Mites muilla onko tuntunut viivettä aloitettaessa ohitusta Emodella vaikka kaasupoljin on "naksautettu" pohjaan. Kerran peruin ohitukseen lähdön, en vastaantulijan takia,  vaan sen takia ettei auto ikäänkuin aloittanut kiihdyttämään niin kuin odotin. Manuaaliin vielä tottuneena odotin että heti tapahtuu konehuoneen puolella.

mfroberg

Meillä viikko takana uudella farkkugolffilla 130 hv BlueMotion. Tänään saatiin ensimmäinen tankillinen ajettua ja laskettu kulutus oli 5,66 l/100km. Webasto ollut käytössä jokaisessa kylmäkäynnistyksessä. Koneessa pitäisi olla kaikki viimeiset taloudellisen ajamisen kotkotukset ja siltä se näyttääkin. Eco-modella rullatessa mennään kone sammuksissa, sen huomaa vain rundaria seuraamalla. Kun kaasua sitten painaa niin koneen käynnistymistä ei huomaa edelleenkään kuin kiekkamittarista, kaikki tapahtuu täydellisen pehmeästi. Missään vaiheessa ajoa koneen lepuutus-  tai sammutustoimintoa ei huomaa käytössä lainkaan. Mitä kone ikinä tekeekään niin se tapahtuu ilman pienintäkään nykäystä tai viivettä. Tykkään.

Kulutus ekalla takillisella oli laskettuna 5,66 l/100km. Jatkamme harjoituksia.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Letangi

On teillä kyllä kulutukset pieniä. Ittellä Octaviassa ekan tankin jälkeen 6.6 ja toisen tankin jälkeen myös 6.6. Ei webastoa edes lisäämässä kulutusta 🤔

DSL

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 13.01.18 - klo:19:50
On teillä kyllä kulutukset pieniä. Ittellä Octaviassa ekan tankin jälkeen 6.6 ja toisen tankin jälkeen myös 6.6. Ei webastoa edes lisäämässä kulutusta 🤔
Sul on varmaan lyhyttä ajoa siinä runsaasti!?
Itsellä kuuden litran kulutuksen "runkona" on 20 km työmatka suuntaansa, josta puolet on taajamaa ja puolet 80 km/h maantietä. Päälle tulee lyhyempää nurkka-ajoa ja pidempää matka-ajoa satunnaisesti.

Letangi

Työmatka 15 km ja etupäässä 60 aluetta. Eiköhän se siitä lähde laskuun kun saa lisää kilometrejä alle.

heller

Itsellä pitkällä matkalla, n 2000tkm kulutus auton mukaan 5.6l/100. Pääosin 80km/h ajoa kehällä/tuusulanväylällä.

Kone 150hv versio.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

DSL

Ensimmäinen kylmemmän kelin ajo. - 22 C. Webastolla ensin nuuka 10 min lämmitys. Sitten kaupoilla käyntiä max 80 kmh. Kokonaisuutena n. 50 km:n ajot vajaa tunti. Keskikulutus 7 litraa, öljyn lämmöt 68 max. Moottoriveden lämmöt normaalit ja lämpöä sisälle tulee riittävästi. Eka 10 km jälkeen näytti vielä tyhjäkäynnillä 1.5 l/h kulutusta 1000 rpm.
Akussa varmaan vajausta ja lataili sitä. 2-syl Mode ei mennyt 6:lla ja 7:lla vaihteella päälle kuin jyrkässä alamäessä 80 kmh alueella. Tasasella ei toivoakaan. Vissiin aika jäykkä vielä. 4 tkm mittarissa.

heller

Sanoisin myös että 10min -22c pakkasella ei kerkeä muuta kuin lämmittämään webaston itsessään :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

vwmies

Lainaus käyttäjältä: heller - 27.01.18 - klo:00:55
Sanoisin myös että 10min -22c pakkasella ei kerkeä muuta kuin lämmittämään webaston itsessään :)

Olisiko ideaa käyttää yhtä maskipeittoa ? Lämpiää aika pirus paljon nopeammin ? ;)
Yritetään pärjätä.

heller

Ei se mahdottomasti paikallaan auta.

Entiseen 1.2TSI:hin verrattuna mielestäni tuo 1.5TSI vaatii pidemmän ajan että päästään öljyissä edes 50c asti webastolla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Letangi

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 26.12.17 - klo:19:10
Mistähän johtuu että auto nykyttää kylmä aika pahasti. Menee ikäänkuin keinumalla. 1.5 tsi dsg yhdistelmänä. 700 kilometriä vasta ajettu. Vika häviää kun moottori lämpiää.

Onko kukaan ollut huoltoon yhteydessä tämän asian suhteen? Itsellä ei ainakaan ole vika/ominaisuus hävinnyt mihinkään. Itse ollut tyytyväinen tähän yhdistelmään tosin hieman enemmän kuluttaa kuin edellinen 1.4 tsi manuaali.

DSL

Nypyttää edelleen 5 tkm mittarissa, en ole ollut huoltoon yhteydessä kun asia ei vaivaa vielä mieltä riittävästi. Jos ois jotain muutakin asiaa niin sitten ilman muuta.

tommyt

Oma manuaalivaihteinen tekee myös samaa mutta vain kylmällä moottorilla ja pintakaasulla rauhallisesti ajellessa. Kun lämmöt vähän nousee niin nypytys häviää. Ei suurempaa haittaa mutta ilmankin pärjäisin.  ;D
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

Äkäpussi

Lainaus käyttäjältä: Letangi - 11.02.18 - klo:19:55
Onko kukaan ollut huoltoon yhteydessä tämän asian suhteen? Itsellä ei ainakaan ole vika/ominaisuus hävinnyt mihinkään.

Ei ole vika/ominaisuus kadonnut minullakaan. Kävin huollossa muilla asioilla ja otin asian puheeksi. Mitään tietoa ongelmasta ei ollut, eikä päivityksiä tarjolla. Vikamuistissa ei ollut merkintöjä. Kannattaa kuitenkin varmaan marista asiasta sinne huoltoon, jos vaikka viesti menisi joku päivä tehtaalle asti.
VW Golf 1.5TSI DSG Highline

DSL

#59
E-mode valittuna. Rullaustoiminto yms. Välillä rullaillee ihan hyvät vauhdit alamäessä, välillä kuitenkin päättää ajoneuvo kytkeä moottorijarrutusta päälle. Miksi?
Vakkari ei käytössä.
Vakkarilla taas junttaa jarruja päälle, jos menee yli nopeusasetuksen eli ei kovin E-koloogista.
Sama tekee Normal moodissa.
Onko kukaan huomannu eroa vaihteiden vaihtokohdissa DSG:llä Normaali vs Eco?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy