06 vm. 1.6 FSI alkaa nypyttää koneen lämmetessä

Aloittaja RMR, 09.06.22 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

RMR

Morjens!

Muutaman vuoden tauon jälkeen ajattelin tänne taas kirjoitella ja aloittaa uutta ketjua. Aiempi samaa aihetta sivunnut ja aloittamani ketju löytyy tuolta:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=37296.0

Mutta siis, kuten otsakkeesta huomaa, alkaa siis auto nypyttää koneen lämpöjen noustessa noin 80-90 asteeseen. Nypytystä tulee etenkin pintakaasulla ajellessa, usein kun nopeutta 50 km/h molemmin puolin ja pintakaasulla ajelee menemään. Myös tyhjäkäynnillä ilmenee nyttemmin nypytystä ja tuntuu ettei auto meinaa pysyä käynnissä koneen lämmettyä.

Syy miksi uuden ketjun avasin on lähinnä se, että tämä auton "ominaisuus" tuntui jo hieman vähenevän tuon aiemmin alkamaani ketjuun kirjoittelun jälkeen. Nyt käytin autoni hieman isommassa huollossa muutaman vuoden jälkeen. Huollossa vaihdettiin autoon pitkälti kaikki suodattimet ja öljyt. Huollon jälkeen nypytys taas lisääntyi merkittävästi, miten helkkarissa näin?! Voisi kuvitella, että huollon jälkeen homma alkaisi pelittää paremmin. Samassa huollossa vaihdettiin myös EGR-venttiili, josta oli mennyt hammasrattaat.

Eilen autoa käynnistäessä ei se meinannut pysyä käynnissä, ennen kuin antoi hieman lisäkaasua kylmiltään käynnistyksen jälkeen. Melko mielenkiintoinen homma kuitenkin tuo, että kattavamman huollon jälkeen alkaa homma taas tökkiä pidemmän tauon jälkeen. Pitäskös sitä käydä vaihtamassa vanhat osat takasin öljyineen päivineen, koska melkonen kranttu tuntuu oma Octavia olevan. Nääs.

Ei kellään satu olemaan kokemuksia saman suuntaisista ongelmista, tahi vielä parempi, mahdollista omakohtaista ratkaisua tähän FSI-koneen "ominaisuuteen"..? Kiitos vinkeistä!

o.b.

Minkälainen paja oli? Tekivätkö varmasti EGR:n sopeutuksen oikein?

RMR

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 09.06.22 - klo:20:37
Minkälainen paja oli? Tekivätkö varmasti EGR:n sopeutuksen oikein?

Kiitos reaktiosta.

Hieman venahti tämä oma vastaus, mutta siis, käsitykseni mukaan huoltomies on aivan vaggilaisiin erikoistunut kaveri kaikin puolin ja luotan (ainakin vielä) miehen osaamisen olevan hyvällä tasolla. Aiemman viestini jälkeen käytin auton vielä uudestaan mittarin nokassa ja kaveri säätikin venttiilin asetukset vielä uudestaan. Auto toimi tämän jälkeen hetken ihan ok, kunnes häiriövalo pamahti uudestaan tauluun. Tuon jälkeen auton tyhjäkäynti on seilannut ja starttaamisen jälkeen auto sammunut muutamaan kertaan, ellei anna kunnolla kaasua startin päälle.

Ensi viikolla pitäisi päästä taas poikkeamaan huollossa, venttiili mennee takuuseen. Lisäksi johdotukset ja muut tarkistettaneen. Mutta kevyen ärsyttävä ja sinnikäs vaiva meinaa nyt olla tämä...

iqo

Minulla paljastui saman moottorin kanssa pitkään jatkuneen nypytyksen ja aaltoileva vedon syyksi viime syksynä venynyt jakoketju. Siitä tuli kuitenkin ihan oma spesifi vikakoodi (ja moottorin häiriövalo tauluun). Voisi kuvitella, että osaava paja on katsonut vikakoodit ja osaa niitä tulkita oikein. Silloin kyse ei olisi jakoketjusta. Kannattaa kuitenkin tuokin vaihtoehto sulkea pois.

Tarvikelaatuiset egr:t ovat kaiketi aiheuttaneet myös varsin usein ongelmia. Olisiko vanhan saanut elvytettyä kääntämällä muoviratasta uuteen asentoon?

RMR

Lainaus käyttäjältä: iqo - 15.06.22 - klo:22:44
Minulla paljastui saman moottorin kanssa pitkään jatkuneen nypytyksen ja aaltoileva vedon syyksi viime syksynä venynyt jakoketju. Siitä tuli kuitenkin ihan oma spesifi vikakoodi (ja moottorin häiriövalo tauluun). Voisi kuvitella, että osaava paja on katsonut vikakoodit ja osaa niitä tulkita oikein. Silloin kyse ei olisi jakoketjusta. Kannattaa kuitenkin tuokin vaihtoehto sulkea pois.

Tarvikelaatuiset egr:t ovat kaiketi aiheuttaneet myös varsin usein ongelmia. Olisiko vanhan saanut elvytettyä kääntämällä muoviratasta uuteen asentoon?

Jep, en usko tässä kohtaa olevan jakoketjun syypäänä nypyttelyyn. Mutta kiitos vinkistä!

EGR:n hammastukset olivat vissiin menneet tyystin. Huoltomies kehui myös tuosta vippaskonstista, mutta kehui ettei ollut enää mahdollista elvyyttää tilannetta kääntämällä ratasta. Ensi viikolla selvinnee taas lisää tilanteesta.

RMR

Moro taas. Auto kävi taas huollossa. EGR-venttiili oli ehjä, mutta huonompi uutinen selvisi. ECU sökö. Auto jäi huoltamolle, ainakaan huoltomiehen käyttämästä firmasta ei ole kuukauteen apuja korjauksessa, kun jäivät meikäläisen säkällä juuri kesälomalle. Vastaavaa piiriä ei löytynyt tähän hätään.

Joten, ei kellään sattuisi olemaan tiedossa erikoismiestä/-naista jolta kortin korjaus onnistuisi? Liitteenä vielä kuva kortin sarjanumerosta. Kiitos.




RMR

Lainaus käyttäjältä: RMR - 23.06.22 - klo:06:09
Moro taas. Auto kävi taas huollossa. EGR-venttiili oli ehjä, mutta huonompi uutinen selvisi. ECU sökö. Auto jäi huoltamolle, ainakaan huoltomiehen käyttämästä firmasta ei ole kuukauteen apuja korjauksessa, kun jäivät meikäläisen säkällä juuri kesälomalle. Vastaavaa piiriä ei löytynyt tähän hätään.

Joten, ei kellään sattuisi olemaan tiedossa erikoismiestä/-naista jolta kortin korjaus onnistuisi? Liitteenä vielä kuva kortin sarjanumerosta. Kiitos.




Moro taas!

Melkoisen myllyn, ainakin tunteiden puolella, tuli Skodan kanssa käytyä menneen kuukauden aikana. EGR-venttiili vaihdettiin, @tekki :n avustuksella löytyi käytettynä vaihto-ECU. Kiitos vielä tekki :lle!

Homma meni lopulta niin, että huoltomiehen varaosa-EGR oli kahteen otteeseen, kahteen prkleen otteeseen, maanantaikappale, niin meikäläisen tuuria! Huoltomies ei luovuttanut, vaan alettuaan epäillä asiaa, hommasi vielä toisen valmistajan EGR-venttiilin ja siitähän se sitten oli kiinni. ECU tuli vaihdettua siis samassa rytäkässä, joten nyt on osaa vaihdettu huoltoineen kaikkineen urakalla. Häiriöt vaikuttavat loppuneen ja ajossa auto vaikutti pienen testiajon perusteella paremmalta kuin koskaan. Kattellaan nyt vielä jokuset kilometrit, ennen kuin aletaan enempää kiljumaan riemusta, mutta josko nyt olisivat ajossa ilmenneet nykimiset ja muutkin loppuneen. Sormet ristiin.

Jos jollain tulee tarvetta, tai selviää joku jolle olisi tarvetta ECU:lle, saa pistää viestiä. Piirin sarjanumero näkyy yllä kuvan kera. Toimiva kortti jäi nyt siis itseltäni ylitse. Ja jos samankaltaista nykimistä jollain muulla ilmenee, kannattaa selvittää EGR-venttiilin kohtalo. Omallakin kohtaa venttiili ei aluksi antanut häiriötä ja venttiilin vaihdon jälkeenkin testeri näytti eri häiriöitä, eikä varsinaisesti EGR-venttiilin vikaa. Se sotki tilannetta ja huoltomiehenkin pään.

Kiitos vielä kaikille ketkä viesteihini vastailivat ja ovat vastailleet. Josko nyt Skodalla pääsisi taas jokusen tovin ilman huoltoja ja harmaita hiuksia.

jhallis1

Senverran et minkä merkkinen egr venttiili?

RMR

Lainaus käyttäjältä: jhallis1 - 22.07.22 - klo:17:52
Senverran et minkä merkkinen egr venttiili?

Nyt en tähän hätään muista, mutta voin huoltomieheltä asiaa selvitellä alkuviikosta jos vaan suinkin muistan...

RMR

Lainaus käyttäjältä: jhallis1 - 22.07.22 - klo:17:52
Senverran et minkä merkkinen egr venttiili?

No nyt selkis homma. Triscan oli huonot venttiilit valmistanut ja VDO:n versio tuo joka nyt pelittää tälläkin hetkellä ja käsitykseni mukaan VDO:n venttiili autossa oli alunperinkin.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: RMR - 25.07.22 - klo:17:39
No nyt selkis homma. Triscan oli huonot venttiilit valmistanut ja VDO:n versio tuo joka nyt pelittää tälläkin hetkellä ja käsitykseni mukaan VDO:n venttiili autossa oli alunperinkin.

VDO, Pierburg, Bosch on semmosia merkkejä joita minä uskaltasin autooni laittaa jos autoo on tarkotus pitää. En ymmärrä että minkä takia edes myydään tuommosia (paska)venttiilejä jotka yleensä ei toimi.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy