Maalipinnan pienet vauriot

Aloittaja RoccoScientist, 26.04.10 - klo:11:55

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Tänne keskustelua kiveniskemien, parkkipaikkakolhujen ja muiden sattumusten aiheuttamista pienistä maalipintojen vaurioista. Itselläni vain jatkuu tämä pieni luonnollisten sattumusten aiheuttama epäonni auton kanssa ja nyt kun auton mittarissa on reilu 3000 km, löytyy konepellin etureunasta jo sellainen kiveniskemä, että pelti on paljastunut noin neliömillimetrin alueelta. Jos tuota ei jotenkin peitä, niin riskinä on kosteuden pääseminen noiden maalikerrosten alle ja pellin itsensä ruostuminen. Onko kenelläkään kokemuksia siitä paljonko tuollaisen paikkamaalauttaminen tulisi maksamaan? Entä löytyykö muita vinkkejä?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Pertsa

No, noitahan kiveniskemiä tulee koko ajan lisää eikä niiltä voi välttyä. Osta paikkamaalia ja korjaa kiveiskemä itse, värikoodilla löytyy esim. merkkiliikkeestä. Niitä myydään sekä sprayna että pienessä pullossa jossa sivellin mukana. Lakka tulee mukaan yleensä. Itse olen yleensä ostanut tuota paikkamaalia sprayna ja suihkuttanut jonkun purkin kanteen ja siiitä pienellä siveltimellä kiveniskemään. Tuo spray levittyy/tasoittuu ohuempana paremmin kuin se "kynsilakkapullon" maali joka on paksumpaa. Ei sitä kiveniskemää ihan näkymättömäksi saa ellei halua alkaa nysväämään niiden kanssa loputtomiin
Tässä jonkinlainen korjausvinkki:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=20127


Antza

Lainaajatkuu tämä pieni luonnollisten sattumusten aiheuttama epäonni auton kanssa ja nyt kun auton mittarissa on reilu 3000 km, löytyy konepellin etureunasta jo sellainen kiveniskemä, että pelti on paljastunut noin neliömillimetrin alueelta

En ole viimeaikoina kovin aktiivisesti palstaa lueskellut joten en tiedä mitä muuta sinulle on viimeaikoina sattunut enkä toisaalta tiedä miten pitkä historia sinulla on autonomistajana mutta uskaltaudun silti sanomaan ettei neliömillin kokoinen kiveniskemä konepellissä ole epäonnea vaan ns. normaalia kulumaa.

Jokaisen yksittäisen kiveniskemän maalauttaminen ammattilaisella ei taida olla tarkoituksenmukaista kun noita kuitenkin väistämättä autoon jatkuvasti tulee.

Mutta se kaipaamasi vinkki: hae marmoritiskiltä paikkamaalipullo ja töki maalia kiveniskemään hammastikulla tms. - ei sillä mukana tulevalla pensselillä.
Skoda

skula

Jos et ole hirveä perfektionisti, johon en usko koska ajat volkkarilla( ;)), niin korjautat noi kiveniskut vain paikkamaalilla. Jos niitä tulee oikein paljonkin niin vaikka vuoden välein käyttää maalarilla joka fiksaa noi kaikki kerralla..

Minulla on paikkamaali jolla fixaan noi pienet pois, niitä kun ei voi välttää.. Ja jos ajaisin autollani useita vuosia, varmaan jossain välissä antaisin keulan maalarin hoiviin, joka hoitais kaikki kuntoon, myös ne "paikkamaalatut"..

RoccoScientist

Juu, pitänee katsoa paljonko tuo kustantaa tuolla huollossa. Ikkunoiden ohjauslaitteen päivityksen johdosta se sinne tulee kuitenkin vietyä piakkoin. Ei tuo oma-aloitteinen paikkailukaan mitenkään poissuljettu vaihtoehto ole ja kun autoa on näillä näkymin tarkoitus pitää niin kauan kuin taloudellinen tilanne sallii - eli joko siihen asti kunnes renkaat irtoavat tai kunnes perhe vaatii isompaa kulkinetta - voi tuon ihan hyvin sitten maalauttaa joskus vaikka kokonaan uusiksi jos niikseen tulee.

Niin ja tosiaan, normaalia kulumaahan nuo kiveniskemät ovat, sitä en kiellä. Huonoksi tuuriksi lasken kuitenkin sen, että tämä kiveniskemä on osunut tuohon konepellin etureunaan eli paikkaan, jossa tuhot syntyvät helpoimmin (koska kulma on jyrkin). Samoin huonoksi tuuriksi lasken korjausta vaatineen kiveniskemän tuulilasiin 1600 km:n kohdalla, vaikka vähän väliähän noita sattumia tulee tuulilasia kohti. Huonoa tuuria siis varioiden suuruus, ei niinkään se että niitä on tullut.

Edit: Huollosta tuli vastaus. Paikkasarja maksaa tosiaan noin kympin ja paikkaaminen noin parikymppiä. Kahtotaan, kahtotaan...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Zoob

Juu noita kiveniskemiä ei voi välttää ja ensimmäiset harmittaa. Tuon "kynsilakkapullon" kanssa tulevalla sudilla tulee käytännössä aina liian iso tippa maalia iskemään. Kun tuota tippaa hipaisee esim talouspaperipalan terävällä nurkalla niin liika maali imeytyy siihen ja lopputulos on yleensä vähintäänkin siedettävä. Enpä viittisi tuosta hommasta alkaa muille mitään maksamaan.
VW Golf 1,8TSI Highline -09
Audi A6 Avant 2,0TDI Multitronic business-12

VW-man

Jos on vaarana, että tulee paljon kiveniskemiä ja tulee ajettua paljon maanteillä missä kivet sinkoaa, niin suosittelen niitä suojakalvoja etupuskuriin , peilikoteloihin jne. Eli siis sitä kalvosarjaa mikä suojaa autoa. Ainoa kummallisuus siinä setissä toki on, että se ei sisällä ollenkaan suojakalvoa konepellin etureunaan. Eli eipä taida siitä originaalista suojakalvosarjasta olla siis mitään hyötyä kun se arin paikka sää ilman suojaa...¨
Muutamilla muilla automerkeillä tuollainen vastaava kalvosarja on sellainen, että konepeltiinkin tulee se suojapinta.

RoccoScientist

Suojakalvot vähän epäilyttävät, sillä jos ne eivät ole täysin huomaamattomia niin sitten ne todennäköisesti näyttävät aika ikäviltä. Paikkamaalille tulee kyllä tarvetta. Kävin pesettämässä auton käsinpesussa ja tarkastin koko konepellin hiukan tarkemmin. Kyllähän noita kiveniskemiä on jo varmaan kymmenkunta, mutta useimmat eivät näyttäneet rikkoneen pintaa pohjamaaliin asti. Muutama pahempi näkyi tuon etureunan iskemän lisäksi, joten kaikkien paikkamaalauttaminen korikorjaamossa tulisi turhan hintavaksi. Ei muuta kuin omakätisesti hommiin ja vuosien päästä sitten koko konepelti vaihtoon.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Reneto

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 26.04.10 - klo:21:13
Ei muuta kuin omakätisesti hommiin ja vuosien päästä sitten koko konepelti vaihtoon.

Kannattaa tehdä huolella. Edellisessä kärryssä tuntui siltä, että samoja koloja sai paikata aina uudestaan ja uudestaan. En jaksanut aina odotella sopivaa hetkeä, vaan tuli paikkailtua vahan päälle. Eihän ne räpellykset tietenkään pysyneet. Ja kannattaa tosiaan ohentaa paikkamaalia erillisen läpyskän päällä, ne kun on yleensä paksua töhnää..
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tsiih

Sutipullon maali tasoittuu kuivuessaan aika nätiksi, vaikka paksulta ensin tuntuukin. Tietysti valkoinen on helppo väri paikkailla ja kynsilakkauskokemusta löytyy :D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Golffari

Lainaalöytyy konepellin etureunasta jo sellainen kiveniskemä, että pelti on paljastunut noin neliömillimetrin alueelta.

Kyllähän noita meikäläisen kärrystäkin löytyy jo melko kattava lajitelma, tuulilasikin on jo kerran korjattu.
Onkohan tuossa tuulilasissa joku nasta/kivi magneetti..?

Nykyään nämä iskemät ovat olleet harvenemaan päin, ja syy tähän on hyvin yksinkertainen.
T-U-R-V-A-V-Ã,,-L-I.
VW....?

Simola

AutoDent mainosti minulle että heillä on jokin aine jota lisäävät kiveniskemään paikkamaalin päälle, ja näin pinnasta saadaan kuin uusi. (Tasoittaa maalin)
Ei varmaan ole ilmaista hommaa teettää koko keulan iskemiä, mutta jos jollakin on mielenkiintoa tuolla työ teettää, niin kuulisin mielelläni palautetta.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

TKe_

Meillä kävi pari viikkoa sitten "tuuri", kun parkkipaikalla vaimo oli vieressä todistamassa, kun naapuriauton ovella kolhittiin pasuunan pelkääjän etuovea. Meidän ovesta lähti vähän maalia ja tuli lommo. No, kun satuttiin todistamaan tapahtuma niin nyt odotellaan vastustajan vakuutusyhtiöstä korvauspäätöstä :)

Mitä noihin kiveniskemiin tulee niin kuten täällä jo mainittu niin se turvaväli auttaa todella paljon.

Simola

LainaaMitä noihin kiveniskemiin tulee niin kuten täällä jo mainittu niin se turvaväli auttaa todella paljon.

Paitsi vastaantulijoiden suhteen.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Simola - 27.04.10 - klo:10:16
Paitsi vastaantulijoiden suhteen.

Meinasinkin kirjoittaa tuohon viestiin, että nykyään suurin osa kiveniskemistä tulee vastaantulijoiden "aiheuttamana".

pulttiboi

Kävipä sitten niin että onnistuin hieman kolhimaan autoani toisen puskuriin josta tuli autooni takaoveen n. 5 X 10 cm pituinen naarmu joka tuntuu lievästi käsin koskemalla mutta pelti ei ole painunut mistään kohtaan. Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä minkä hintainen kyseinen korjaus voisi olla joten mitä luulette kannattaisiko tuota nyt vakuutusyhtiö piikkiin laittaa kun käytössä on superkasko jonka omavastuu on 150e? Kolarointiturvan bonus on 70%, joten mietin etä laskisiko sen sitten 0% vai yhden pykälän kerrallaan? Soitan kyllä vakuutusyhtiöön huomenna ja selvittelen mutta kun nyt armoton vitutus päällä niin lähdinpä täältä hieman ensiapua hakemaan..

Ironic32

No eihän se bonus kyllä nollaan tipahda, vaikka vakuutuksen piikkin ottaisit. Vakuutusyhtiön sivuiltakin varmasti löytyy tietoa, miten vaikuttaa bonukseen.

Onko siitä naarmusta ihan maalit lähteneet? Jos se on vain naarmu siinä lakkakerroksessa, niin saattaisi kohentua ihan pelkällä fiksauksellakin. Joka tapauksessa kannattaisi kysyä fiksaamoista / maalamoista tuon korjauttamista, koska voi loppupeleissä olla halvempi homma kuin vakuutuksen omavastuu + bonusten menetyksen tuoma vakuutusmaksujen nousu.

Reneto

Asia varmaan selviää vakuutusyhtiön sivuilta tai viimeistään huomenna puhelimella, mutta käsitykseni on että kaskon bonukset putoavat 20%/vahinko. Jos ja kun boonuksia tulee 5% vuodessa, kuluu viisi vuotta että pääset taas nauttimaan täysistä bonuksista.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Ironic32

Joo, tuota samaa 20% löysin minäkin netin syövereistä. Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia (koputtaa puuta) ::)

Taitaa olla noissakin vaihtelua yhtiöittäin ja vahingon määrästä riippuen ??? 10-20% se todennäköisesti kuitenkin vaikuttaa, eli jos laskee tuon 20% mukaan, niin sillähän sen hintavaikutuksen saa selville. Epäilisin, että tuo voisi olla halvempaa korjata ohi vakuutuksen. Riippuu tietenkin paljon naarmun laadusta.

pulttiboi

LainaaOnko siitä naarmusta ihan maalit lähteneet?

On lähtenyt että osittain näkyy vaaleita raitoja pohjamaalista jonka selvästi tuntee sormella. Täytyypä käydä siis ensiksi kysymässä jostain automaalaamosta korjausarviota ennenkuin vakutuusyhtiöön soitan.

-karhu-

Lainaus käyttäjältä: pulttiboi - 02.05.10 - klo:20:55
On lähtenyt että osittain näkyy vaaleita raitoja pohjamaalista jonka selvästi tuntee sormella. Täytyypä käydä siis ensiksi kysymässä jostain automaalaamosta korjausarviota ennenkuin vakutuusyhtiöön soitan.

max 250 euroo... Jos löytyisi tuttu tai tutuntuttu maalari, ni varmaan halvemmallakin.

RoccoScientist

No nyt on paikkausmaalisarjalla laitettu maalia vaurioiden päälle ja ei kyllä kovin nättiä jälkeä tullut. Huomenna pystyy vasta arvioimaan vahingot kunnolla, mutta sitten kutsuukin tie ja lakkaa joutuu joka tapauksessa laittamaan pian päälle, tuli sitten minkälaista jälkeä tahansa - muuten en saa ikinä vietyä autoa maalipinnan kestokäsittelyyn.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

muuli1010

Jos homman aikoo pistaa vakuutusyhtion piikkiin niin vahinkohan arvioidaan vakuutusyhtion toimesta ja koska tuo arviointi ei muistaakseni maksanut mitaan niin asiahan on varsin helppo ratkaista ei muuta kun kay vaan nayttamassa biilia vakuutusyhtion tarkastajalle niin tuolta saa korjausarvion, tuon jalkeen bonusmenetyksen kustannukset voi lasketuttaa vakuutusyhtiossa ja miettia mika sitten lopulta kannattaa ja mika ei. Lisaksi ainakin mina miettisin myos sita etta onko vahinko korjattavissa "helposti" ammattimaiset auto fiksaajat kun ovat melkoisia taikureita hekin.

skula

Kylläpä v***taa.

Kengänkuvakin oli osittain näkyvissä..


Golffari

Lainaus käyttäjältä: -karhu- - 02.05.10 - klo:21:20
max 250 euroo... Jos löytyisi tuttu tai tutuntuttu maalari, ni varmaan halvemmallakin.

Itsellä tuli maksamaan 100,- â,¬ vastaavanoloinen homma.
Enpä juurikaan vaivannut moisella vakuutusyhtiötä.
Takalokasuojan oikaisu, maalaus ( maalattiin koko kylki takaosasta aina etupilarin loppuun, ei kuitenkaan taka ja etuovea, vaan se
katossa menevä soiro )

Ja bonukset säilyi...
VW....?

Otto.

Lainaus käyttäjältä: Skula - 01.06.10 - klo:09:52
Kylläpä v***taa.

Kengänkuvakin oli osittain näkyvissä..
Onko oman kengän kuva vai joku käynyt helpottamassa stressiä?

Ex-kulkineen yli käveltiin pari vuotta sitten, kun auto oli parkissa Helsingissä kadunvarressa. Etupuskuri, umpio, konepelti, katto, lisäjarruvalo, takaikkuna ja takapuskuri naarmuilla ja vaihtoon. Tein rikosilmoituksen poliisille netissä, toimitin kopion ilmoituksesta vakuutusyhtiöön ja ilkivaltavakuutuksen piikkiin 150e omavastuulla ilman bonusmenetyksiä puskurit maalattiin, konepelti ja katto sekä umpio kiillotettiin ja lisäjarruvalo vaihdettiin uuteen. Jälkikäteen kävin vielä reklamoimassa, kun sävyero konepellin ja kylkien kanssa oli niin iso - koko auto myllytettiin ympäriinsä.

Vajaa vuosi tuon ensimmäisen maalaamisen jälkeen alkoi puskureista hilseillä lakka irti pinnasta ja ne tehtiinkin sitten kahteen kertaan uusiksi saman kesän aikana.

Ihan keskikohtuullisestihan tuo meni loppupeleissä, mutta olis tuolle 150e:lle ollut muutakin käyttöä ja korjaamolla ravaamisesta on aina oma vaivansa.

Helsingin Audi Centerin korikorjaamolla mut tunnetaan jo naamasta:"Sulla oli se A3 täällä puleerattavana? Hetki, käyn tarkastamassa mikä on tilanne..." ;D

Kiviharju

Voihan perse.
Tänään pesun jälkeen huomasin että Golfin kupeeseen on tullut ensimmäinen parkkipaikkakolhu, tai onneksi vain naarmu.
Ei ole kuin vajaan sentin korkuinen ja 5mm leveä lakkanaarmu. Selvästi näkee että ovi on ollut kupeessa kiinni, ja joku on istunut autoon tai noussut siitä.
Ei taida onneksi vaatia toimenpiteitä tuo jälki, kun en sitä enää tahtonut varjossa löytääkkään kunnolla...
Mutta vi***taa se ensimmäinen jälki silti >:(
Audi A4 Allroad quattro -17

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 01.06.10 - klo:23:48
Mutta vi***taa se ensimmäinen jälki silti >:(
Myötätunnot täältä, ymmärrän tunteen  >:(

VWonderman

Täälläkin on tullu damagea jo toisen kerran oikeaan etuoveen >:(
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Bisti

Täytyy varmaan alkaa itsekin metsästää maalikynää autoon. Oli sitten lapset saaneet hyvän idean Touranin takaluukun sulkemiseksi. Kun eivät itse ylettäneet luukkuun, ottivat kädenjatkeeksi metallisen lasten kuokan. Kivat skraadut luukun reunassa  >:(
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy