Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

dwntime

Eco moodilla myös ACC pitäisi toimia niin että sallii suuremmat ylitykset ja alitukset, ei pyri niin agressiivisesti pitämään tuota nopeutta kuten muut moodit.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 20.09.21 - klo:13:07
Eco moodilla myös ACC pitäisi toimia niin että sallii suuremmat ylitykset ja alitukset, ei pyri niin agressiivisesti pitämään tuota nopeutta kuten muut moodit.
Tämä olis kyllä hyvä, itsellä tulee ajettua tuolla kolmoskoppaisellakin pääosin eco-moodissa.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

KpaL

 En nyt äkkiä keksi miks sen nopeuden tarvis siinä alamäessä nousta. Toki jos pitää viimesetkin tipat pihistellä ajamalla taloudellisesti. Sit hidastellaan hiljalleen mäen lakipistettä saavutettaessakin?

Jopa ihan hauskaa hupia katella stressaantuneita ilmeitä taustapeilistä kun tuo skoda ei nyt voi mennä 3kmh nopeempaa tätä alamäkeä. Kilometrin päässä saadaan kiinni joku rekka ylämäessä. Yleensä vielä nämä tilanteet on tuolla perus tukkosilla teillä ja mennään jonkinlaisessa jonossa muutenkin. Mun edestä se jono rullaa siihen alamäkeen vähän nopeammin, mutta käytännössä aina niiden nopeus vastaavasti hidastuu seuraavassa ylämäessä.

Rekkojen alta menen ”karkuun” ja annan niille mahdollisuuden kelata vauhtia jos alamöen edessä on ylämäki.
Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

Farao

Lainaus käyttäjältä: KpaL - 21.09.21 - klo:06:29
En nyt äkkiä keksi miks sen nopeuden tarvis siinä alamäessä nousta. Toki jos pitää viimesetkin tipat pihistellä ajamalla taloudellisesti. Sit hidastellaan hiljalleen mäen lakipistettä saavutettaessakin?

Tuntuu olevan syy "koska näin nyt on aina ajettu". En kyllä tiedä, aika pitkään se vakkari on pitänyt nopeuden aisoissa myös alamäessäkin ihan merkistä riippumatta.

Morpheus3

Se 2-3km ylitys vakkari päällä alamäessä on ihan jees, jotta pissapäät ei ala heti vilkutella valoja takana ja sen jälkeen mene ohi paikassa jossa pitää ite varoa että pissapään ohituksessa ei vaan saattuis mitään.

Ei ole yks tai kaks kertaa kun tuommosta on tien päällä tapahtunut.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

jarski66

Mitäs teillä on toimintasäteen pituus sähkölle, kun akku on ladattu 100% asti. Mun auto ilmottaa 49km - 65km, riippuu latauskerrasta. Aika moinen heitto latauskertojen välillä.  ::)
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: jarski66 - 17.10.21 - klo:16:18
Mitäs teillä on toimintasäteen pituus sähkölle, kun akku on ladattu 100% asti. Mun auto ilmottaa 49km - 65km, riippuu latauskerrasta. Aika moinen heitto latauskertojen välillä.  ::)
Sähkörangehan vaihtelee kaikilla merkeillä paljon, riippuen monesta eri tekijästä, lämpötila, tien kosteus, myötä-/vastatuuli, kuun ja tähtien asento taivaalla...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: jarski66 - 17.10.21 - klo:16:18
Mitäs teillä on toimintasäteen pituus sähkölle, kun akku on ladattu 100% asti. Mun auto ilmottaa 49km - 65km, riippuu latauskerrasta. Aika moinen heitto latauskertojen välillä.  ::)

Auto taitaa arvioida sitä rangea edellisten ajojen kulutuksen perusteella. Jos siis edellisellä kerralla kulutus on ollut korkeampi, niin arvioi rangen pienemmäksi ja vastaavasti jos kulutus on ollut matalampi, niin arvioi rangen suuremmaksi. Oliskohan lämpötilallakin vaikutusta… Tarkemman logiikan tietänee vain Skodan insinöörit :)
VW Passat Variant GTE

KesKari

Myös ilmastointilaitteen asetukset, jotka viimeksi autoa sammuttaessa on ollut käytössä vaikuttaa range-arvioon ja paljon. Olen Tiguanilla testaillut esilämmitystä, mm. vaikuttaako ilmastoinnin asetukset jotakin, niin rangeen ne vaikuttaa... jos ilmastointi on sammutettu niin range on ollut n.58 näillä syyskeleillä, jos lämmityksen on laittanut täysille niin pahimmillaan range ollut alle 30.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

mr panu

Kabiinin lämmitykseen menee tosi paljon energiaa. Jostain on jäänyt mielikuva (ei tietoa), että noissa olisi 6kW edestä lämmitystehoa.

Talvikeleillä sellainen vajaan 2kW lämppärikään ei nyt mitenkään hirveän nopeasti sulata autoa. Eli tehokkaamman alkusulatuksen/lämmityksen jälkeen voisi ajatella lämmityksen tehontarpeen olevan tuota luokkaa. Ehkä vähän alle.

Näissä on 13kWh akku, josta 10.3kWh taisi olla kuskilla käytettävissä. Se on äkkiä tyhjä suoralla sähkölämmityksellä.

Viilennys ei kuluta noin paljoa johtuen ilmalämpöpumppu tekniikasta. Monessa täyssähkössä on sellainen myös lämmitykseen.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: mr panu - 18.10.21 - klo:08:34
Kabiinin lämmitykseen menee tosi paljon energiaa. Jostain on jäänyt mielikuva (ei tietoa), että noissa olisi 6kW edestä lämmitystehoa.

Viilennys ei kuluta noin paljoa johtuen ilmalämpöpumppu tekniikasta. Monessa täyssähkössä on sellainen myös lämmitykseen.

Aika tarkalleen näkyy 5.7kW tehoa menevän kun auto lämmittää itseään sähköllä (akusta). Octaviassa ei kyllä mitään ilmalämpöpummpua ole, joten viilennys vie kyllä myös tehoa mutta ei samassa tavalla koska ulkoilmaa ei tarvitse samassa suhteessa viilentää kesällä kuin mitä talvella lämmittää.

Mono

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 18.10.21 - klo:14:28
Aika tarkalleen näkyy 5.7kW tehoa menevän kun auto lämmittää itseään sähköllä (akusta). Octaviassa ei kyllä mitään ilmalämpöpummpua ole, joten viilennys vie kyllä myös tehoa mutta ei samassa tavalla koska ulkoilmaa ei tarvitse samassa suhteessa viilentää kesällä kuin mitä talvella lämmittää.

Normaali Ilmastointilaite on lämpöpumppu.

heller

Lainaus käyttäjältä: Mono - 18.10.21 - klo:15:48
Normaali Ilmastointilaite on lämpöpumppu.
Plugarin lämmitin on korkeajännitevastus. Ei ole varsinaista ilppiä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Mono

Lainaus käyttäjältä: heller - 19.10.21 - klo:14:47
Plugarin lämmitin on korkeajännitevastus. Ei ole varsinaista ilppiä.

Ei toki. Viilennyksestä olikin puhe. Perinteinen ilmastoinilaite on lämpöpumppu (siirretään lämpö ulos autosta). Arkikielessä toki lämpöpumppu mielletään pelkästään sisätilojen lämmittämiseen, joka on fysiikan kannalta rajallinen käsitys.

heller

Lainaus käyttäjältä: Mono - 19.10.21 - klo:15:26
Ei toki. Viilennyksestä olikin puhe. Perinteinen ilmastoinilaite on lämpöpumppu (siirretään lämpö ulos autosta). Arkikielessä toki lämpöpumppu mielletään pelkästään sisätilojen lämmittämiseen, joka on fysiikan kannalta rajallinen käsitys.
Nojuu onhan se lämpöpumppu. Kansankielellä kuitenkin lämpöpumppu mielletään kotiin asennettavana laitteena joka lämmittää/jäähdyttää hyvällä hyötysuhteella :)

Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Onkos jollain kommentteja tuosta, että optimoiko auto akun käyttöä navigoinnin mukaan?

Eli onko se ihan huuhaata vai ei?

Oma koelenkki oli Helsingistä Kotkaan. Matka taittui kesärajoituksilla eli 120km/h +3 ja perillä akkua oli yli puolet. Kulutus alle vitosta kuitenkin.

Mietin että jos on enemmän esim 80km/h tietä niin osaako auto pitää akkua ns loppuun asti?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 17.11.21 - klo:14:46
Onkos jollain kommentteja tuosta, että optimoiko auto akun käyttöä navigoinnin mukaan?

Eli onko se ihan huuhaata vai ei?

Oma koelenkki oli Helsingistä Kotkaan. Matka taittui kesärajoituksilla eli 120km/h +3 ja perillä akkua oli yli puolet. Kulutus alle vitosta kuitenkin.

Mietin että jos on enemmän esim 80km/h tietä niin osaako auto pitää akkua ns loppuun asti?

Kaikkialla muualla paitsi moottoritiellä tuntuu osaavan, eli auto ei halua pelkälle sähkölle tiputtaa kun vauhtia on tarpeeksi. Auto pyrkii jakamaan sen käytettävissä olevan sähkön tasaisemmin jos navigaattoriin on laitettu kohde, jos lähdetään alusta asti hybriditilassa.

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: heller - 17.11.21 - klo:14:46
Onkos jollain kommentteja tuosta, että optimoiko auto akun käyttöä navigoinnin mukaan?

Eli onko se ihan huuhaata vai ei?
Olen kokeillut muutaman kerran käyttää auton omaa navia ja joka kerta se on optimoinut akun käyttöä. Valitettavasti toi akun käytön optimoiti samalla lisää bensan kulutusta reilusti kun auto aina välillä lataa akkua bensamoottorilla vaikka akun varaus ei olisi lähelläkään tyhjää.
Bensalla lataamisessahan ei ole mitään järkeä.
Jos auton oma navi ei ole käytössä niin silloin auto ei lataa akkua bensalla muulloin kuin jos akku on ihan tyhjä ja silloinkin vain hyvin vähän.

Esimerkiksi 60km matka rajoitusten mukaan välillä Kolari-Pello kulutti 6.9l/100km. Ilman auton navin käyttöä olisi bensaa kulunut melkein 2l/100km vähemmän.

Nykyään ajan aina Wazen opastaman koska mä en halua polttaa bensaa turhaan ja Wazella saa samalla myös peltipoliisit näkyviin.


miz

^
Kuulostaa hurjalta kulutukselta.

Leon phevillä en ole saanut tuollaisia lukemia edes ajamalla latausmoodilla akun tyhjästä täyteen.
Siinä määränpää naviin syötettynä käyttää akun tyhjäksi määränpäähän mennessä. Ellei sitten ole päällä se ”intelligent hybrid” toiminto joka päällä auto olettaa että navin määränpää on välistoppi ja matka on tarkoitus jatkaa kotiin saakka lataamatta.

Oletko varma ettei ole ollut päällä tuon kaltaista toimintoa, ymmärtääkseni autojen toiminnassa tältä osin ei ole suuremmin eroa?

heller

Lainaus käyttäjältä: Hannu911 - 17.11.21 - klo:15:44
Esimerkiksi 60km matka rajoitusten mukaan välillä Kolari-Pello kulutti 6.9l/100km. Ilman auton navin käyttöä olisi bensaa kulunut melkein 2l/100km vähemmän.
Aika kovalta kyllä kuulostaa kun helsinki -> kotka meni ~4.6l/100km kulutuksella ja akkua tosiaan jäi yli puolet. Ajoin navilla ja hybridillä koko matkan.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: miz - 17.11.21 - klo:15:53
Ellei sitten ole päällä se ”intelligent hybrid” toiminto joka päällä auto olettaa että navin määränpää on välistoppi ja matka on tarkoitus jatkaa kotiin saakka lataamatta.

Oletko varma ettei ole ollut päällä tuon kaltaista toimintoa, ymmärtääkseni autojen toiminnassa tältä osin ei ole suuremmin eroa?
En ole varma, en edes löytänyt tuollaista Octaviasta. Oliskohan se tämä "Toimintamatka"? Se oli jostain syystä päällä.

Nyt poistin ruksin tuosta. Pitää kokeille seuraavalla reissulla

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: Hannu911 - 17.11.21 - klo:15:44
Esimerkiksi 60km matka rajoitusten mukaan välillä Kolari-Pello kulutti 6.9l/100km. Ilman auton navin käyttöä olisi bensaa kulunut melkein 2l/100km vähemmän.
Lisätäänpä tähän vielä että tällä 60km matkalla akku latautui 1% -> 11%.
Eli 60km matkalla 1kWh lataus akkuun vei noin 1.2 litraa bensaa.
Tuolla matkalla ei ole suuria mäkiä.

miz

Piti oikein kaivella vanhan testiajon kulutus Leonilla. Turku-Rauma väli + 20 km kaupunkiajoa latausmoodissa, akku n.20%-> melkein täyteen.
110km ja kulutus 6,3 l/100km. Sähkönkulutus näytössä tietty 0.

Pahoittelut jos sotkin jonkun Seatin toiminnon Skodaan, luulin taas kerran että nuo navit ja energianhallinnat olisi samanlaisia periaatteeltaan vaikka termeissä on eroja.

heller

Lainaus käyttäjältä: Hannu911 - 17.11.21 - klo:19:28
En ole varma, en edes löytänyt tuollaista Octaviasta. Oliskohan se tämä "Toimintamatka"? Se oli jostain syystä päällä.

Nyt poistin ruksin tuosta. Pitää kokeille seuraavalla reissulla
Eikös tuo "toimintamatka" vain näytä kartalla toimintamatkan sähköllä?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: heller - 17.11.21 - klo:21:54
Eikös tuo "toimintamatka" vain näytä kartalla toimintamatkan sähköllä?
Joo - voi olla niin. En ole kokeillut. Mutta se oli ainoa jonka lähinnä tuota "interesting hybrid" toimintoa jonka miz kertoi Seatissa olevan (ja varmaan sama toiminto on Octaviassakin eri nimellä). Voi toki olla että se jäi jonnekin menujen taakse vielä hukkaan.

Mitään järkeähän ei ole navigaattorin toiminossa jolla akkua ladataan kaikilla muilla matkoilla paitsi jos määränpäänä on kotiosoite.

Tuollaiselle toiminnolle on käyttöä vasta sitten jos koti on alueella jossa ei saa ajaa bensalla, ja silloinkin kytkisin miuluummin sen päälle itse kuin antaisin auton polttaa bensaa kysymättä minulta. Toistaiseksi Suomessa ei tietääkseni ole sellaisia alueita.

Koiruli

Saatteko lämmitystä ajastettua niin, että ikkunatkin suvaitsisivat sulaa, jos lämmitystapana on pelkkä sähkö (akun käyttö sallittu + auto kaapelissa kiinni)? Auto kyllä lämpiää sisältä hailakasti siihen asetettuun lähtöaikaan, mutta muutaman pakkasasteen kanssa ikkunat ovat pääosin edelleen umpijäässä.

MySkodassa on toki air conditioning -valikon alla erikseen window heating, mutta onko tämä taas joku järjetön energiansäästöprojekti johon on omistajan pakko osallistua, että autoa ei saa ajastettua sulattamaan laseja? Eli ainut mahdollisuus on pelleillä lämmitys päälle MySkodasta joka kerta erikseen, tai käynnistää webasto kaukosäätimellä?

Koiruli

Lainaus käyttäjältä: Farao - 21.09.21 - klo:13:47
Tuntuu olevan syy "koska näin nyt on aina ajettu". En kyllä tiedä, aika pitkään se vakkari on pitänyt nopeuden aisoissa myös alamäessäkin ihan merkistä riippumatta.

Polttomoottorissa on sen verran vastusta, että se riittää monissa alamäissä estämään vauhdin kasvun ilman, että auto lähtee vartavasten jarruttamaan ja polttamaan jarruvaloja. Omasta mielestäni on kohtuullisen dorkaa ruveta jarruttamaan 80 km/h rajoituksella sen takia, että nopeus on noussut 84 km/h.

miz

Hybridi käyttää myös (sähkö)moottorijarrutusta.
Jarruvalot syttyy vasta kun hidastuvuus on suurempaa, ei noissa normaaleissa alamäki tms. hidastuksissa.

Koiruli

Lainaus käyttäjältä: miz - 19.11.21 - klo:07:58
Hybridi käyttää myös (sähkö)moottorijarrutusta.
Jarruvalot syttyy vasta kun hidastuvuus on suurempaa, ei noissa normaaleissa alamäki tms. hidastuksissa.

Kun ekaa kertaa veti kuomullista kärryä niin sen kyllä huomas, miten herkästi tuo niitä jarruvaloja sytytti. Todella dorka systeemi.

Asamat

Kysellääs taas tyhmiä. Autoni on valkoinen niin ihmetellyt alusta asti että kun pesun jälkeen kun ajaa pienenkin lenkin S,,HKÖLL,, niin auton kosteat kohdat vetää mustaa likaa. Keula ja katto ei likaannu, mutta kyljet ja perä ihan pesua vaille. Käyttääkö autolämmitykseen sähkölläkin ajaessa bensaa vai mistä tuo lika tulee heti ajossa? Edellinen autonikin oli valkoinen, ei hybridi eikä Skoda, siinä ei vastaavaa ollut. Ulkoilma tuskin yhtäkkiä niin likaista on, ja jos olisi niin esim. kattokin ja keulakin olisi likainen. Ja likaantumista ei tapahdu jos auto jää märkänä paikalleen, ainoastaan ajon jälkeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy