Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

akk

#60
^ Mielestäni tuossa kaaviossa pystyssä olevalla venttiiilillä voi sulkea nestekierron siten , ettei se mene moottorin kautta, vaan pysyy pienemmässä piirissä. En sitten tiedä voiko käyttäjä jotenkin vaikuttaa itse (VDCS yms.) tuon venttiilin toimintaan.

Perinteisessä webasto-käytössä, jossa myös moottori lämpiää, on se haitta että kovimmilla pakkasilla sekä sisätilat että moottori eivät lämpiä kunnolla, eli silti joutuu skrapaamaan ikkunoita jne. Mieluusti lämmittäisin sisätilat (ja ikkkunat) tehokkaasti, koska bensiinimoottori kyllä lämpiää kohtuullisen nopeasti ajaessa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

tsihman

Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 15.03.21 - klo:17:49
Olen samaa mieltä, ettei varmuudella voi kaaviosta sanoa mikä on tilanne, mutta aika outoon paikkaan on kytketty, jos myös moottoria aiotaan kunnolla lämmittää. Ja jos nyt kuitenkin olisi niin idioottiwebasto, ettei lämmitä myös moottoria, niin aika petetty olo olisi siinä vaiheessa kun huomaisi, että on maksanut tonnin melkein tyhjästä. Ei ole (vielä) osunut sellaista Webastoa kohdalle, ja toivottavasti ei nytkään. Moottorin lämmittäminen on kuitenkin aika tärkeä juttu bensankulutuksen ja moottorin kunnon kannalta.

Viime viikolla varmistin jälleenmyyjältä webaston toiminnan. Heiltä saadun tiedon mukaan RS IV:n Webasto lämmittää vain sisätiloja! Kukin voi vetää johtopäätökset onko webaston hankita tarpeellinen, Minulle se ei ole jos päädyn Skodan hybridiin...

Vekkula

Mulle on ihan sama lämpiääkö moottori vai ei, kunhan vaan voi istahtaa lämpimään autoon eikä tarvitse raapia laseja.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Ocu_Style

Vastaavia ratkaisuja, joissa webasto lämmittää vain sisätiloja, löytyy myös jo muilta merkeiltä, joten ei tuo ihan tavatonta ole, jos toteutus tehty tosiaan noin. Se on sitten tietysti toinen tarina, jos joku on tilannut webaston juurikin sen vuoksi, että haluaa sen lämmittävän moottoria ja missään ei ole tilausvaiheessa kerrottu, että se lämmittääkin vain sisätiloja, niin ymmärrän, että tulee kusetettu olo. Tosin vielä enemmän kusetettu olo tulisi varmaan siinä tapauksessa, jos webasto lämmittäisikin vain moottoria, mutta ei sisätiloja, koska jos kahdesta pitää valita, niin mieluummin sitä istuu lämpimään autoon, kuin kylmään autoon.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.03.21 - klo:07:58
Mulle on ihan sama lämpiääkö moottori vai ei, kunhan vaan voi istahtaa lämpimään autoon eikä tarvitse raapia laseja.
Tuolla rahalla voi kotiin ostaa vaikka kunnollisen latausaseman, jossa riittää antoteho kunnolliseen esilämmitykseen sähköllä. Ajon aikana ei Webasto toimi myöskään, niin eikö se ole sitten parempi jättää bensalla lämmittäminen historiaan?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: tsihman - 16.03.21 - klo:07:50
Viime viikolla varmistin jälleenmyyjältä webaston toiminnan. Heiltä saadun tiedon mukaan RS IV:n Webasto lämmittää vain sisätiloja! Kukin voi vetää johtopäätökset onko webaston hankita tarpeellinen, Minulle se ei ole jos päädyn Skodan hybridiin...
Hoksasitko mahdoliisesti kysyä onko sama tilanne myös puhtaan bensiinimoottorin tapauksessa? Itselleni yksi webaston tärkeimmistä ominaisuuksista on sisätilojen lämmityksen lisäksi myös se, että se lämmittäisi varsinkin kovemmilla pakkasilla reissun päällä myös moottoria, eikä sitä tarttis räjäyttää -20-30 asteessa jäisenä käyntiin...
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Atsii

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 16.03.21 - klo:08:48
Hoksasitko mahdoliisesti kysyä onko sama tilanne myös puhtaan bensiinimoottorin tapauksessa? Itselleni yksi webaston tärkeimmistä ominaisuuksista on sisätilojen lämmityksen lisäksi myös se, että se lämmittäisi varsinkin kovemmilla pakkasilla reissun päällä myös moottoria, eikä sitä tarttis räjäyttää -20-30 asteessa jäisenä käyntiin...

Omassa bensa Koslassa 07/2020 lämpiää moottori ja sisätilat.
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 16.03.21 - klo:09:07
Omassa bensa Koslassa 07/2020 lämpiää moottori ja sisätilat.
Ok, tuo on hyvä kuulla. Ehkä tuo hybriditoteutus tuo sitten omia rajoituksiaan moottorin lämmittämiseen tms.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

akk

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 16.03.21 - klo:08:48
Hoksasitko mahdoliisesti kysyä onko sama tilanne myös puhtaan bensiinimoottorin tapauksessa? Itselleni yksi webaston tärkeimmistä ominaisuuksista on sisätilojen lämmityksen lisäksi myös se, että se lämmittäisi varsinkin kovemmilla pakkasilla reissun päällä myös moottoria, eikä sitä tarttis räjäyttää -20-30 asteessa jäisenä käyntiin...

Jos pystyy ajamaan heti sähköllä, menee tuo moottorin lämmitys hukkaan. Toki kovemmilla pakkasilla on pakko käyttää polttomoottoria.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 16.03.21 - klo:08:44
Tuolla rahalla voi kotiin ostaa vaikka kunnollisen latausaseman, jossa riittää antoteho kunnolliseen esilämmitykseen sähköllä. Ajon aikana ei Webasto toimi myöskään, niin eikö se ole sitten parempi jättää bensalla lämmittäminen historiaan?
Toki, jos se lämmittää silloinkin akkuvoimalla kun auto ei ole kotipihassa piuhan päässä?
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: akk - 16.03.21 - klo:09:20
Jos pystyy ajamaan heti sähköllä, menee tuo moottorin lämmitys hukkaan. Toki kovemmilla pakkasilla on pakko käyttää polttomoottoria.
Tuo ensimmäinen pointti on toki varmasti yksi asia tässä. Pohdiskelen vaan tuota polttomoottorin rasitusta kun se käynnistyisi aina pakkasilla täysin kylmiltään, jos ei ole asennuttanut esim. lohkaria kaveriksi... Ei tuo ainakaan kovin terveellistä moottorin kannalta olisi.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

JariJ

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 16.03.21 - klo:09:32
Toki, jos se lämmittää silloinkin akkuvoimalla kun auto ei ole kotipihassa piuhan päässä?
Lämmittää akkuvoimalla tehokkaammin kuin piuhan päässä. Akusta voidaan ottaa se 6 kW (vastuksen teho), piuhasta saa enimmillään (type 2) 3,7 kW. Kuulema toi 3,7 kW riittää, mutta sukon 1,8 ei.

Akulla ei tarvitse lämmittää kuin 10 minuuttia jossain 10 asteen pakkasessa. Toki tuossakin ajassa menee 1 kWh akusta.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

tet

Lainaus käyttäjältä: akk - 16.03.21 - klo:09:20
Jos pystyy ajamaan heti sähköllä, menee tuo moottorin lämmitys hukkaan. Toki kovemmilla pakkasilla on pakko käyttää polttomoottoria.

Tämä pätee ainakin silloin, kun ajomatka on niin lyhyt, että sen pystyy ajamaan kokonaan sähköllä. Jos se on pidempi, ei välttämättä ole järkevää ajaa ensin akkua tyhjäksi, ja sen jälkeen pöristellä bensalla. Toki en tunne VAG-hybridien toimintaa omakohtaisesti, joten en osaa sanoa, mikä noissa on järkevin tapa. Mutta kun kyse on kuitenkin hybridistä, niin on mahdollista, että tuollaisen "ensin sähkö, sitten bensa" -lähestymistavan sijaan on järkevämpää käyttää molempia käyttövoimia alusta asti. Näin ainakin tuossa omassa. Se kulkee paljon sulavammin hybridiajossa, kun akussa on lataussähköä käytettäväksi bensamoottoria avittamaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rabalski

Onkos kellään tuota webastoa ja osaisi kertoa, että miten tuo kännykkä sovelluksella ajastettu lämmitys toimii niin, että ei auton ei tarvitse olla latauspiuhan päässä? Ajastin täksi aamuksi auton ja tuli aamulla myös puhelimeen ilmoitus, että "muista laittaa latausjohto kiinni" tai jotain vastaavaa..eikös tätä pelkällä webastolla saa tehtyä? En kyllä jäänyt odottemaan, että alkaako auto lämpeämään ilman tuota piuhaa, vaan laitoin sovelluksesta lämmityksen päälle heti. Vai onko joku täppä nyt väärässä paikassa.

tlaukkar

Lainaus käyttäjältä: Rabalski - 18.03.21 - klo:16:32
Onkos kellään tuota webastoa ja osaisi kertoa, että miten tuo kännykkä sovelluksella ajastettu lämmitys toimii niin, että ei auton ei tarvitse olla latauspiuhan päässä? Ajastin täksi aamuksi auton ja tuli aamulla myös puhelimeen ilmoitus, että "muista laittaa latausjohto kiinni" tai jotain vastaavaa..eikös tätä pelkällä webastolla saa tehtyä? En kyllä jäänyt odottemaan, että alkaako auto lämpeämään ilman tuota piuhaa, vaan laitoin sovelluksesta lämmityksen päälle heti. Vai onko joku täppä nyt väärässä paikassa.
Sulla pitää olla siinä "Air Conditioning" / "Ilmastointi" -näkymässä se "Auxiliary Heater" sallittuna. Sen saa sallittua vasta, kun on joku ajastus tehtynä. Lisäksi ajastuksessa pitää tietenkin olla Selected function "Charging and A/C".

Oli muuten varsin hämmentävä suomennos tuolle Auxiliary heaterille: "Online-lämmitys"...vaihdoin sovelluksen kielen englanniksi, niin siinä on joiltain osin enemmän tolkkua.

Passatti

Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 18.03.21 - klo:16:41
Sulla pitää olla siinä "Air Conditioning" / "Ilmastointi" -näkymässä se "Auxiliary Heater" sallittuna. Sen saa sallittua vasta, kun on joku ajastus tehtynä. Lisäksi ajastuksessa pitää tietenkin olla Selected function "Charging and A/C".

Oli muuten varsin hämmentävä suomennos tuolle Auxiliary heaterille: "Online-lämmitys"...vaihdoin sovelluksen kielen englanniksi, niin siinä on joiltain osin enemmän tolkkua.
Miten sen kielen vaihdoit? Ja mistä?
Always lead, never follow

Aultmore

Uusi palstalla, ja heti varmasti kyselemässä tyhmiä.  :P

Tuli tilattua Octavia Combi iV (Style) polttoainetoimisella lisälämittimellä. Tämä siksi että myyjien puheista ymmärsin että Octavia iV:ssä ei muuten olisi mitään seisontalämmitystä?
Onko nyt kuitenkin niin että tämä ei pidä paikkaansa, vaan lämmitys (ja "jäähdytys") olisi toiminut myös sähköllä ja siis ilman tuota polttoainetoimista lisälämmitintä?
Kuten Seat Leon PHEV:ssa?

Auton käyttöohjeesta onnistuin ainakin saamaan tällaisen kuvan? Siellä tosin mainitaan myös että "Seisontalämmitys lämmittää matkustamon sekä moottorin"? 
Mitenköhän tämä nyt oikein menee?

tigeli

Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 18.03.21 - klo:16:41
Sulla pitää olla siinä "Air Conditioning" / "Ilmastointi" -näkymässä se "Auxiliary Heater" sallittuna. Sen saa sallittua vasta, kun on joku ajastus tehtynä. Lisäksi ajastuksessa pitää tietenkin olla Selected function "Charging and A/C".

Ja jos ilman latausjohtoa haluaa webastoa käyttää (ainakin jos etänä koittaa käynnistää) pitää Virtalähde -> Salli akun käyttö olla valittuna, muuten MySkoda kieltältyy käynnistämästä Webastoa. En muista vaikuttiko ajastuksiin, ja en lähde kokeilemaan kun itsellä tuo on aina päällä.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Aultmore - 18.03.21 - klo:21:42
Tuli tilattua Octavia Combi iV (Style) polttoainetoimisella lisälämittimellä. Tämä siksi että myyjien puheista ymmärsin että Octavia iV:ssä ei muuten olisi mitään seisontalämmitystä?
Onko nyt kuitenkin niin että tämä ei pidä paikkaansa, vaan lämmitys (ja "jäähdytys") olisi toiminut myös sähköllä ja siis ilman tuota polttoainetoimista lisälämmitintä?
Kuten Seat Leon PHEV:ssa?

Kyllä se pelkällä sähköllä lämpeää myös. Latausjohdon ollessa kiinni pitäisi saada se 16A virtaa että lämpeää edes jotenkin, mutta ilman johtoa lämpenee hyvin syöden toki akusta ajokilometrejä. Jäähdytystä ei vielä näillä keleillä ole päässyt kokeilemaan, mutta olettaisin sen toimivan yhtälailla.

Lainaus käyttäjältä: Aultmore - 18.03.21 - klo:21:42
Auton käyttöohjeesta onnistuin ainakin saamaan tällaisen kuvan? Siellä tosin mainitaan myös että "Seisontalämmitys lämmittää matkustamon sekä moottorin"? 
Mitenköhän tämä nyt oikein menee?

Ei lämmitä moottoria vaan ainoastaan sisätilat.


tlaukkar

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 18.03.21 - klo:18:28
Miten sen kielen vaihdoit? Ja mistä?
iPhonen Asetukset > MySkoda > Kieli.
Englanti pitää tn. olla lisättynä käytössä oleviin kieliin Asetukset > Kielet

tlaukkar

Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 19.03.21 - klo:07:28
iPhonen Asetukset > MySkoda > Kieli.
Englanti pitää tn. olla lisättynä käytössä oleviin kieliin Asetukset > Kielet
Androidia ei tällä hetkellä ole käsillä, niin en osaa siitä sanoa. Ainakin koko puhelimen kielen vaihtaminen vaihtaa myös sovelluksen oletuskielen :)

miz

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 19.03.21 - klo:00:36
Kyllä se pelkällä sähköllä lämpeää myös. Latausjohdon ollessa kiinni pitäisi saada se 16A virtaa että lämpeää edes jotenkin, mutta ilman johtoa lämpenee hyvin syöden toki akusta ajokilometrejä. Jäähdytystä ei vielä näillä keleillä ole päässyt kokeilemaan, mutta olettaisin sen toimivan yhtälailla.


Tämähän on taas niin mielipide- ja auton säilytys asia että miten lämpimäksi auto pitää saada.
16A varmasti parempi, mutta 8A on riittänyt ihan hyvin etelän pakkasilla Leonilla. Aamulla -8 ja auto oli ihan tarpeeksi lämmin sekä minulle että lapsille ettei tarvi mitään ylimääräistä päälle. Lisäksi lämpenee lisää erittäin nopeasti kun pohjalla on esilämmitys.

-20 ei ole ollut myöskään mikään ongelma kun auto on katoksessa, eli ikkunat ei ole jäässä, toki silloin ei ole mitenkään t-paitalämmin. Jos tarvii ikkunoita sulatella niin silloin ehdottomasti tuo 16A.

Rabalski

Lainaus käyttäjältä: tlaukkar - 18.03.21 - klo:16:41
Sulla pitää olla siinä "Air Conditioning" / "Ilmastointi" -näkymässä se "Auxiliary Heater" sallittuna. Sen saa sallittua vasta, kun on joku ajastus tehtynä. Lisäksi ajastuksessa pitää tietenkin olla Selected function "Charging and A/C".

Oli muuten varsin hämmentävä suomennos tuolle Auxiliary heaterille: "Online-lämmitys"...vaihdoin sovelluksen kielen englanniksi, niin siinä on joiltain osin enemmän tolkkua.

Kiitoksia näistä! Kokeilen seuraavaksi näillä ohjeilla. Onkos tässä ladattavassa normaali akku jossain takaluukun alla myös? Vai onko sellaista ollenkaan?

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Rabalski - 19.03.21 - klo:15:05
Kiitoksia näistä! Kokeilen seuraavaksi näillä ohjeilla. Onkos tässä ladattavassa normaali akku jossain takaluukun alla myös? Vai onko sellaista ollenkaan?

Joo, 12 V akku on siellä takakontissa.

tlaukkar

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 20.03.21 - klo:18:57
Joo, 12 V akku on siellä takakontissa.
Ja ainakin ohjekirjaan mukaan myös 12 V akku latautuu, kun latauspiuha on paikallaan. Tärkeä ominaisuus ainakin Webaston aktiivikäyttäjille...

Immunity

Lainaus käyttäjältä: akk - 16.03.21 - klo:07:18
^ Mielestäni tuossa kaaviossa pystyssä olevalla venttiiilillä voi sulkea nestekierron siten , ettei se mene moottorin kautta, vaan pysyy pienemmässä piirissä. En sitten tiedä voiko käyttäjä jotenkin vaikuttaa itse (VDCS yms.) tuon venttiilin toimintaan.

Perinteisessä webasto-käytössä, jossa myös moottori lämpiää, on se haitta että kovimmilla pakkasilla sekä sisätilat että moottori eivät lämpiä kunnolla, eli silti joutuu skrapaamaan ikkunoita jne. Mieluusti lämmittäisin sisätilat (ja ikkkunat) tehokkaasti, koska bensiinimoottori kyllä lämpiää kohtuullisen nopeasti ajaessa.

Tätä samaa selviteltiin pitkään Passat GTE:n osalta. Sama on käsittääkseni kaikissa konsernin ladattavissa hybrideissä.

Webasto lämmittää ainoastaan sisätilan, ei koskaan moottoria. Sama koskee sähköllä lämmitettäessä. Syy lienee juuri se, että yleensähän pyritään ajamaan sähköllä. Myös hybridi moodilla suurimmalla osalla auton omistajista (koko Eurooppa) on hitaampaa taajama/ kaupunki ajoa edessä, ettei konetta lyödä välttämättä hetkeen käyntiin. Eikä talvet ihan niin kylmiäkään ole, kuin täällä Pohjolassa. Näin ollen koneen lämmitys menee suurilta osin hukkaan suurimmalla osalla käyttäjistä, jos laskee vielä monta kovempaa pakkaspäivää ylipäänsä on vuodessa...

Se, mitä GTE:n osalta selvisi, niin nuo venttiilit avautuvat siten, että jos heti webastolla lämmityksen jälkeen lyöt koneen käyntiin, niin tuo lämmitetty piiri aukeaa myös lohkolle. Eli teoriassa, jos täytyy kone käynnistää kovalla pakkasella, kannattaa se tehdä heti webastolla lämmityksen jälkeen.

Ainut tapa lämmittää lohkoa lienee hommata ihan lohkolämmitin ja tyrkätä toinen piuha keulaan kiinni. Jos jota kuta lohduttaa, niin jotain osia on mottorissa huomioitu:

Lainaus käyttäjältä: muaddib - 12.03.21 - klo:22:21
Edeltävään keskusteluun polttomoottorin kylmäkäynnistyksistä rampilla yms. saattaapi olla relevantti tämä englanninkielinen linkki, jonka löysin aiheesta englanniksi googlettelemalla: https://www.netcarshow.com/audi/2013-a3_e-tron_concept/

Lainaus
"Another effect of the plug-in hybrid concept is that the TFSI is often only activated in kickdown situations, and is therefore subjected to high loads while still cold. For that reason, the developers have equipped it with a variety of protective features. These include modified cylinder liners and piston rings, plus a sensor to measure oil quality."

Myös jännä:

Lainaus
"When the TFSI starts, it is tow-started by the electric motor via the clutch. As soon as the former has achieved the same speed as the electric motor, the clutch is opened. This smooth, highly precise process takes place within half a second."

Kabiini kyllä lämpenee todella hyvin ja lyhyessä ajassa GTE:ssä, kun ei lohko lämpene. Ero on huomattava, kun edellisessä autossa (Octavia 2018) webasto lämmitti molempia. Mutta ei sekään nyt mikään hidas ollut.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 21.03.21 - klo:20:51
Tätä samaa selviteltiin pitkään Passat GTE:n osalta. Sama on käsittääkseni kaikissa konsernin ladattavissa hybrideissä.

Webasto lämmittää ainoastaan sisätilan, ei koskaan moottoria. Sama koskee sähköllä lämmitettäessä. Syy lienee juuri se, että yleensähän pyritään ajamaan sähköllä. Myös hybridi moodilla suurimmalla osalla auton omistajista (koko Eurooppa) on hitaampaa taajama/ kaupunki ajoa edessä, ettei konetta lyödä välttämättä hetkeen käyntiin. Eikä talvet ihan niin kylmiäkään ole, kuin täällä Pohjolassa. Näin ollen koneen lämmitys menee suurilta osin hukkaan suurimmalla osalla käyttäjistä, jos laskee vielä monta kovempaa pakkaspäivää ylipäänsä on vuodessa...

Se, mitä GTE:n osalta selvisi, niin nuo venttiilit avautuvat siten, että jos heti webastolla lämmityksen jälkeen lyöt koneen käyntiin, niin tuo lämmitetty piiri aukeaa myös lohkolle. Eli teoriassa, jos täytyy kone käynnistää kovalla pakkasella, kannattaa se tehdä heti webastolla lämmityksen jälkeen.

Ainut tapa lämmittää lohkoa lienee hommata ihan lohkolämmitin ja tyrkätä toinen piuha keulaan kiinni. Jos jota kuta lohduttaa, niin jotain osia on mottorissa huomioitu:

Kabiini kyllä lämpenee todella hyvin ja lyhyessä ajassa GTE:ssä, kun ei lohko lämpene. Ero on huomattava, kun edellisessä autossa (Octavia 2018) webasto lämmitti molempia. Mutta ei sekään nyt mikään hidas ollut.

Mielenkiintoisia asioita... tosin nuo A3:n linkatut kommentit (ja Passat GTE:n osin) ovat vuodelta 2013 (8 vuotta sitten). Hybridi-koneen toiminta on saattanut muuttua tuossa ajassa. Siihen aikaan mahtuu yksi mallisukupolvi kuitenkin väliin. Passatinkin akkukapasiteettia on kasvatettu tässä välissä.

Kovalla pakkasella (enenmmän kuin -15) tekisin itse niin, että jos ei ole webastoa eikä lohkaria konetta lämittämään etukäteen, niin laittaisin bensakoneen heti lähdöstä päälle (akun pyynti 100 %). Näin kone saa käydä heti alusta pienillä kierroksilla, eikä käy niin, että ekalla kaasun painallauksella rampilla se lähtee umpijäästä 4000 kierrokseen. DSG:n tapana kun on kick-downilla huudattaa konetta. Kovia pakkaspäiviä täällä PKS-alueella on kuitenkin aika vähän, joten muutamana päivänä vuodessa voi hyvin ajella bensakoneen ollessa koko ajan päällä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 22.03.21 - klo:12:55

Kovalla pakkasella (enenmmän kuin -15) tekisin itse niin, että jos ei ole webastoa eikä lohkaria konetta lämittämään etukäteen, niin laittaisin bensakoneen heti lähdöstä päälle (akun pyynti 100 %). Näin kone saa käydä heti alusta pienillä kierroksilla, eikä käy niin, että ekalla kaasun painallauksella rampilla se lähtee umpijäästä 4000 kierrokseen. DSG:n tapana kun on kick-downilla huudattaa konetta. Kovia pakkaspäiviä täällä PKS-alueella on kuitenkin aika vähän, joten muutamana päivänä vuodessa voi hyvin ajella bensakoneen ollessa koko ajan päällä.

Samoin toimin itse. Ja kesken matkan voi toki siirtyä e-modeen sitten kun sähkö riittää perille, jos on halua ja tarvetta optimoida sähköajon määrä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 22.03.21 - klo:12:55

Kovalla pakkasella (enenmmän kuin -15) tekisin itse niin, että jos ei ole webastoa eikä lohkaria konetta lämittämään etukäteen, niin laittaisin bensakoneen heti lähdöstä päälle (akun pyynti 100 %). Näin kone saa käydä heti alusta pienillä kierroksilla, eikä käy niin, että ekalla kaasun painallauksella rampilla se lähtee umpijäästä 4000 kierrokseen. DSG:n tapana kun on kick-downilla huudattaa konetta. Kovia pakkaspäiviä täällä PKS-alueella on kuitenkin aika vähän, joten muutamana päivänä vuodessa voi hyvin ajella bensakoneen ollessa koko ajan päällä.
Itse käytin GTE:tä niin, että silloin harvoin kun polttomoottoria tarvitsin, niin käynnistin sen vähän aiemmin kuin oli tarvetta suurille tehoille. Pidemmillä matkoilla sähköt säästin pienillä tehoilla ajamiseen. Kickdownilla käynnistämistä kokeilin vain mielenkiinnosta pari kertaa, mitään tarvetta mulla ei sellaiseen eteen tullut.

Vesanna

Lainaus käyttäjältä: Jupehoo - 02.03.21 - klo:14:49
Emännys käytti tänään Ocua huollossa Oulun wetterillä. Vetokoukun sähköt oli antanut jotain ihme häiriöilmoituksia... eivät osanneet sanoa syy yhteyttä takavalojen vilkkumiseen kun auto on parkissa ovet lukossa. Olivat käyttäneet vetokoukun sähkösarjan irti ja häiriöilmoitukset oli loppunut. Mut seuraillaan tilannetta. Muita ocun sekoiluja ei meillä oo ollut.

Takavalot menee hetkeksi päälle latauksen loppumisen merkiksi. Sinpli kleva sano Laakkoska. Mä jo luulin että se tervehtii toisia Skodia, kun pari kertaa syttyi samalla kun frendi ajo pihaan  ;D
Octavia Combi iV (plugari) 2020

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy