Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

pumo

Oma rs phev huutelee aina pakkasella tuota käytävä pitkään kun bensalle menee.
Ja melkein luulin keksiväni logiikan miksi menee aina bensalle. Jos käyttää webastoa niin se lähtee aina bensalla liikkeelle, tuon merkin saattelemana. Tosin toissapäivänä tuo webasto teoria kumoutui. Ajoin pitemmän siivun aamusta ei webastoa -16, bensalla liikkeelle. ajoin 35km, kävin kahvilla kas lähtikin sähköllä ajoin n. 5km olin tunnin hommissa lähdin sähköllä, hetken päästä bensalle.
Taas noin tunnin seisomassa ja bensalla.
Sitten loppuikin akku ajossa, takaisin sen 35km. Koko ajan n -14 ... -16 .
Iltasella latasin akun täyteen.
Eilen -6 sähköllä kaikki ajot kaupungissaa (en tarkoituksella käyttänyt webastoa)

juti

Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 29.12.21 - klo:14:33
Onko jollain tullut ilmoitus autoon kun käynnistyy
polttomoottorilla auto kuva ja huutomerkki jossa lukee pidä moottoria päällä pitkään.
Kauanko toi pitkään on....ja onko se joku puhdistus ajo.

Ei tosiaan liity tämä 12V akkuun. Mulla tuli kovilla pakkasilla tuota samaa ja olihan nautinnollista ajaa pitkästä aikaa polttomoottorilla kun ei tarvitse odotella viiveitä (kunnon pakkasilla ei aina kovin jouhevaa tuo "hybrid" toiminta) polttomottorin käynnistyksen kanssa kun vaihtelee sähkölle ja takaisin. En muista tosin viime kevättalvelta koviltakaan pakkasilta vastaavaa. Ja mulla kesti sen 10km noina kertoina ennenkun ajoin auton lämpimään ja lataukseen.
Skoda Octavia Combi PHEV Style

jakat123

Itse asiassa syy oli 12V varaustason aleneminen halusi ladata akkua .
Asiaan liittyy myös muitakin toimintoja miksi auto haluaa polttomoottorin päälle.
Eli jos pakkasta ja Webasto ym..lämmitys päällä 12V akun varaus taso tippuu ihan sama täys polttis moottorilla jos käytät webastoa pakkasella tarvii ajaa pitkään ennen kuin akku latautuu.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Pushead

Onko tietoa saisiko latauspistokkeesta otettua syötön ylläpitolaturille? Näin voisi välttää turhaa polttiskäyttöä. Tuntuisi hölmöltä kytkeä auto kahdella piuhalla kahteen töpsöliin.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 31.12.21 - klo:11:44
Onko tietoa saisiko latauspistokkeesta otettua syötön ylläpitolaturille? Näin voisi välttää turhaa polttiskäyttöä. Tuntuisi hölmöltä kytkeä auto kahdella piuhalla kahteen töpsöliin.




miz

Phevithän lataa 12v akun ajoakusta konvertterin kautta ajossa ja latauksessa.

Ei mene nyt jakeluun miksi sen polttomoottorin pitäisi käydä latauksen vuoksi jos ajoakussa on virtaa, polttomoottoriin kun ei ole kytketty mitään perinteistä 12v laturia..

Sama tuosta ylläpitolaturista, en menisi sinne mitään ylimääräistä kytkemään kun lataus hoidetaan auton järjestelmien kautta. Niissä taitaa olla ongelmaa/vikaa jos 12v akku pääsee tyhjäksi, en silti uskaltaisi siihen toista syöttöä mennä akulle laittamaan.

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: miz - 31.12.21 - klo:11:55
Phevithän lataa 12v akun ajoakusta konvertterin kautta ajossa ja latauksessa.

Ei mene nyt jakeluun miksi sen polttomoottorin pitäisi käydä latauksen vuoksi jos ajoakussa on virtaa, polttomoottoriin kun ei ole kytketty mitään perinteistä 12v laturia..

Sama tuosta ylläpitolaturista, en menisi sinne mitään ylimääräistä kytkemään kun lataus hoidetaan auton järjestelmien kautta. Niissä taitaa olla ongelmaa/vikaa jos 12v akku pääsee tyhjäksi, en silti uskaltaisi siihen toista syöttöä mennä akulle laittamaan.

Juurikin näin, tiukassa pysyy mielikuvat, että siellä olisi polttomoottorin pyörittämä laturi. Sellaistahan siellä ei ole, eikä siellä ole myöskään starttimoottoria...tai no onhan siellä tavallaan, 85kW starttimoottori.  :)
12V-järjestelmään ei siis oikein voi polttomoottorin käyttö liittyä.

Pushead

Lainaus käyttäjältä: miz - 31.12.21 - klo:11:55
Phevithän lataa 12v akun ajoakusta konvertterin kautta ajossa ja latauksessa.

Joo, olisikin hölmöä jos toinen akku ladataan sähköverkolla mutta toinen polttomoottorilla.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

jakat123

Pikku hiljaa selviää.Vielä kun joku tietäisi
minkälaisia virtoja siellä sinne 12V akkun päin liikkuu.Voi kun vielä auto tajuaisi sit ladata 12V akkua kun auto ei oo käynnissä ja ajo akku täynnä...kovalla pakkasella lyhyt ajo ja lyhyt lataus ei taida riittää.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

jakat123

Webasto ja sähkölämmityksen käyttö taitaa viedä aika paljon 12V virtaa puhaltimien ym...kun päällä.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Pushead

Eli ilmeisesti auto ei ohjaa latausasemaa päälle jos Webasto yms aiheuttaa 12v kulutusta. Siis vaikka on kytkettynä piuhalla mutta korkeajänniteakku jo täynnä. Ja 12v akkua aloitetaan lataamaan polttomoottorilla ajon alkaessa?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 31.12.21 - klo:14:25
Eli ilmeisesti auto ei ohjaa latausasemaa päälle jos Webasto yms aiheuttaa 12v kulutusta. Siis vaikka on kytkettynä piuhalla mutta korkeajänniteakku jo täynnä. Ja 12v akkua aloitetaan lataamaan polttomoottorilla ajon alkaessa?

Ei ole varmaa tietoa, mutta uskoisin että asia on noin niinkuin sanoitkin. Mutta tosiaan polttomoottori ei liity 12V akun lataamiseen, paitsi tietenkin jos korkeajännite akku on aivan tyhjä ja polttomoottorilla pitää pyörittää sähkömoottoria jotta sillä voidaan ladata sitä korkeajänniteakkua, jotta saadaan 12V akulle virtaa.

Pushead

Tuossa appin kuvakaappauksessa sanotaan "12v akkua ladataan korkeajänniteakun latauksen yhteydessä" Eli jos tulkitaan kuten piru raamattua, niin korkeajänniteakkua pitää ladata polttomoottorilla vaikka se olisi täynnä jotta 12v akku latautuu.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 31.12.21 - klo:14:57
Tuossa appin kuvakaappauksessa sanotaan "12v akkua ladataan korkeajänniteakun latauksen yhteydessä" Eli jos tulkitaan kuten piru raamattua, niin korkeajänniteakkua pitää ladata polttomoottorilla vaikka se olisi täynnä jotta 12v akku latautuu.

Se on kuvakaappaus käyttöohjeista.. Mutta joo, tuossa tarkoitetaan vaan töpselistä tapahtuvaa latausta. Ajossa 12V akkua ladataan tarpeen mukaan, ajettiin sitten sähkömoottorin voimalla tai polttomoottorilla.

tet

^ Volkkarin insinöörien aivoituksia ei pysty varmuudella arvaamaan, mutta yleisesti kyllä käsitys on, että plugarien (ja varmaan täyssähköjenkin) 12V akku latautuu aina, kun auto on jotenkin "hereillä". Eli jos sillä ajetaan (millä käyttövoimalla tahansa), sitä ladataan tai esilämmitetään. Eli aina, kun auton "äly" on aktiivisena, eikä nukkumassa ja heräämiskäskyä odottamassa. Oletettavasti näin tapahtuu myös VAG-plugareissa, mutta ei minulla tästä varmaa tietoa ole.

Asian voi ymmärtää myös sitä kautta, että ajoakusta 12V jännitettä tekevä DC/DC-konvertteri on auton kaikkien lukuisten 12V sähkölaitteiden pääasiallinen virtalähde. Pienen pieni 12V akku on olemassa vain siksi, ettei konvertteria tarvitse pitää käynnissä aina ja iankaikkisesti - myös silloin kun auto on sammutettuna ja lukittuna parkissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Hibah

Kuinkahan iso se 12 V akku näissä on? Ei tosiaan tarvi mitään 60 - 80 Ah akkua, jos/kun kerran starttimoottoriakaan ei ole ja ainoa käyttötarve on pysäköinnin aikainen valmiustila, sisävalot, radio, webasto, yms.

Sisävaloista tulikin mieleen, ovatko ne tässä plugarissa ledejä vai hehkulankoja?

Hibah

Montako erilaista ajotilaa Octaviassa on valita bensa- ja sähkökäytön väliltä?

Jos pakotan bensamoottorin pysymään kokoajan käynnissä, niin saanko sitten vielä erikseen valita, että haluanko sen myös lataavan akkua maksimaalisella teholla, tai jos en halua sen lataavan akkua ollenkaan?

Pystyykö pakottamaan pelkälle sähköajolle siten, että bensamoottori ei sitten käynnisty jyrkässäkään ylämäessä, vaikka nojaisin kaasupedaaliin tukevastikin?

Onko näiden ääripäiden välillä sitten montakin erilaista hybridiajotilaa ja miten ne eroavat toisistaan?

Pystyykö näitä ajotiloja sujuvasti jollain rullakytkimellä vaihtamaan kesken ajon, vai pitääkö auto olla paikallaan ja surffailla kosketusnäytön menuja?

heller

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.01.22 - klo:10:40
Montako erilaista ajotilaa Octaviassa on valita bensa- ja sähkökäytön väliltä?

Jos pakotan bensamoottorin pysymään kokoajan käynnissä, niin saanko sitten vielä erikseen valita, että haluanko sen myös lataavan akkua maksimaalisella teholla, tai jos en halua sen lataavan akkua ollenkaan?

Pystyykö pakottamaan pelkälle sähköajolle siten, että bensamoottori ei sitten käynnisty jyrkässäkään ylämäessä, vaikka nojaisin kaasupedaaliin tukevastikin?

Onko näiden ääripäiden välillä sitten montakin erilaista hybridiajotilaa ja miten ne eroavat toisistaan?

Pystyykö näitä ajotiloja sujuvasti jollain rullakytkimellä vaihtamaan kesken ajon, vai pitääkö auto olla paikallaan ja surffailla kosketusnäytön menuja?

EV ja hybrid. Hybridillä voit määrittää paljonko haluat akkuun virtaa. Jos menee alle rajan niin alkaa lataamaan akkua bensalla agressiivisemmin.

Pelkkä sähköajo on päällä vaikka painat kaasun pohjaan, kunhan et tee "kickdownia". EV mode on aina päällä käynnistäessä jos muut olosuhteet ei pakota bensaa päälle.¨

Näytön edessä on nappi mistä pääsee ajomoodin valikkoon. Sieltä EV tai hybrid.
Hybridillä on oletuksena "auto" moodi missä käyttää akkua oman älyn mukaan. Auto moden kun ottaa pois niin saa itse määrittää paljonko haluaa että auto yrittää pitää akkua.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jarski66

Lainaus käyttäjältä: heller - 02.01.22 - klo:18:43
EV ja hybrid. Hybridillä voit määrittää paljonko haluat akkuun virtaa. Jos menee alle rajan niin alkaa lataamaan akkua bensalla agressiivisemmin.

Pelkkä sähköajo on päällä vaikka painat kaasun pohjaan, kunhan et tee "kickdownia". EV mode on aina päällä käynnistäessä jos muut olosuhteet ei pakota bensaa päälle.¨

Näytön edessä on nappi mistä pääsee ajomoodin valikkoon. Sieltä EV tai hybrid.
Hybridillä on oletuksena "auto" moodi missä käyttää akkua oman älyn mukaan. Auto moden kun ottaa pois niin saa itse määrittää paljonko haluaa että auto yrittää pitää akkua.

Tuossa olisi videota aiheesta. Videon ajassa 1.00 näkee, miten se laitetaan päälle.  https://www.youtube.com/watch?v=A_WOdYB2J8w
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 02.01.22 - klo:18:43
Pelkkä sähköajo on päällä vaikka painat kaasun pohjaan, kunhan et tee "kickdownia".

Kesällä kyllä, mutta talvella kun akku on kylmä ja haluat enemmän potkua kuin akusta on saatavilla (kts. vihreä power-palkki mittaristossa e-modella ajaessa) niin polttomoottori käynnistyy suht. helposti.

1000

Mittaristoon saa kolme eri lämpötilaa näkyviin, öljyn, moottorin ja ? Kyseessä on sellainen pyöreä "sahalaitakuvioinen" rinkula. Nuo kolme lämpötilaa on pystyrivissä ja tämä yksi rinkula on näistä ylimpänä, mitähän lämpötilaa tuo mittaa/näyttää? Manuaalista en löytänyt vastausta.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

KpaL

Ajossa:
-22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

Ex:
-18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

jakat123

Vesi,öljy ja vaihteisto
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

1000

Vai että vaihteiston lämpötila. Eli "sahalaitakuvioinen" rinkula lienee rattaan kuva. Aina sitä näköjään oppii jotain uutta. Kiitos.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

Vesanna

Lainaus käyttäjältä: pjm - 20.12.21 - klo:18:07
Oliko yksittäinen ongelma tuo ajastetun esilämmityksen toimimattomuus, vai onko tuo tiedossa oleva softabugi?

Onko jollain tämä auto ilman webastoa? Jos on, niin millaisia käytännön käyttökokemuksia löytyy suurjänniteakulla toimivasta lämmitysvastuksesta?

Mä olen tästä viasta (ominaisuus jo?) raportoinut ainakin mySkoda/Connect-ketjussa (#71), ja eilinen avautuminen sivuaa aihetta https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49801.msg762263#msg762263 + yleisen neloskoppasen ketjun hännillä. Meillä ei ole bensalämppäriä, vaan nimenomaan ongelma on sisäänrakennetun lämpövastuksen ajastus ja MySkoda-sovellus.

Infotainmentilta [esim. arkipäivien lähtöihin] ajastettava kabiinilämmitys ei ole montaa kertaa toiminut 13 kk aikana, ja äpistä vasta n. viimeisen kuukauden aikana - eikä silloinkaan aina. Välillä lämmitysajastus on toiminut näytöltä niin, että laittaa 15-20 min päähän lähtöajan. Ã,,ppi kyllä on yhteydessä autoon (muut toiminnot futaa), pl ajastus ja tuiki tärkeä parkkipaikan vilkutus/trööt-toiminto ei toimi.

Auto on käynyt tuosta huollossa softapäivityksissä 4-5 kertaa, ja kerran omatoiminen järjestelmäbuuttaus Helkaman ohjeilla - mikä auttoi huhtikuun. Lokakuussa lämmityskaudella taas status quo, eli koko viime ja tämän alkutalven lähdöt on pääsääntöisesti jäisellä Skodillakilla. Viilennys taas toimi lähes joka kerta viime kesän helteillä - sama lähtöajastus ja sama tavoitelämpö matkustamoon  :o Vkolle 48 piti tulla tähän jälleen yksi softapäivitys, muttei vielä ennen joulua ollut marmoritiski siitä kuullut.
Octavia Combi iV (plugari) 2020

1000

Oma phev kävi eilen paikallisessa merkkiliikkeessä 12V akun ongelmien takia. Sanoivat että tyhjenee ennenaikojaan joissain autoissa sen takia ettei auto sammuta kaikkia sähköjä kuten sen pitäisi silloin kun se ei ole käytössä, käyttää siis tuota akkua johonkin turhaan. Oli kuulemma joku kamppis meneillään tuolle tuon takia, mutta eivät saaneet sitä kuitenkaan kuntoon. Varattiin uusi aika autosähkärille. Saas nähdä minkälainen rumba tästä on tulossa.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

heller

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 31.12.21 - klo:14:57
Tuossa appin kuvakaappauksessa sanotaan "12v akkua ladataan korkeajänniteakun latauksen yhteydessä" Eli jos tulkitaan kuten piru raamattua, niin korkeajänniteakkua pitää ladata polttomoottorilla vaikka se olisi täynnä jotta 12v akku latautuu.
Kyselin tätä skodalta suoraan. Vastaus oli seuraava:
"12V akkua voidaan ladata tarpeen mukaan korkeajännitejärjestelmän kautta auton ollessa latauksessa tai ns. ajossa (eli sytytysvirran ollessa kytkettynä)."
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Autosta saa valittua ilmastoinnin päälle kun avaa lukituksen. Toimiiko se kesällä ja talvella? Eli onko se ulkolämpötilan mukaan lämmitys tai jäähdytys?
Kuinka pitkään se on päällä? Eli sammuuko se jos autolle ei menekään tai ei avaa ovia?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Seatissa se on sama kuin seisontailmastointi, toimii samoin kuin klikkaisi connectista ilmastoinnin päälle, mutta tuossa sen aktivoi lukkojen avaus. Lämmittää tai jäähdyttää haluttuun lämpötilaan samojen aikojen puitteissa kuin muutenkin.

En keksi syytä miksi se toimisi Skodassa eri tavalla.

heller

Mikäs on kovimpia pakkasia millä ootte ajanu sähköllä esim aamulla töihin tai minne lie lähtiessä?

Mikä on semmonen realistin kovan pakkasen raja, että millon vielä mennään sähköllä?

Käsittääkseni jos ajastaa latauksen ennen lähtö, voi sillä parantaa pakkasella sähköajon mahdollisuutta?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy