Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Ocu voitti TM:n talvitestin. Aettavuus ja valot olivat huippua. Lämmityskin toimi hyvin. Paria asiaa jäin kuitenkin pohtimaan. TM väittää, ettei pelkällä sähköllä ajaminen onnistuisi lataamalla lämmitetyllä akulla alle 10 asteen pakkasilla. Onko näin? Ainakin ensimmäisen sukupolven GTE Passatilla ei ollut pakkasrajaa, jos latasi ennen lähtöä. Samoin TM:n mukaan pitäisi löytyä akun lämmitys. Onko tuollaisesta kenelläkään havaintoa?

tigeli

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.02.21 - klo:18:50
Ocu voitti TM:n talvitestin. Aettavuus ja valot olivat huippua. Lämmityskin toimi hyvin. Paria asiaa jäin kuitenkin pohtimaan. TM väittää, ettei pelkällä sähköllä ajaminen onnistuisi lataamalla lämmitetyllä akulla alle 10 asteen pakkasilla. Onko näin? Ainakin ensimmäisen sukupolven GTE Passatilla ei ollut pakkasrajaa, jos latasi ennen lähtöä.

Niinkauan onnistuu kunhan itse akku ei ole kylmempi kuin -10'C, eli lataamalla voi lämmitellä. -26:ssa ei auttanut lataus, vaan moottori meni väkisin päälle. :) Toisaalta, muutaman kilometrin lenkki päivällä tänään ja autolla pystyi ajamaan 6h päästä sähköllä -16'C kelissä ilman latausta.

Lainaa
Samoin TM:n mukaan pitäisi löytyä akun lämmitys. Onko tuollaisesta kenelläkään havaintoa?

Ei tietääkseni ole muuta kuin jäähdytys, kuten muissakin VAG-konsernin plugareissa.

geezer

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.02.21 - klo:18:50
Ocu voitti TM:n talvitestin. Aettavuus ja valot olivat huippua. Lämmityskin toimi hyvin. Paria asiaa jäin kuitenkin pohtimaan. TM väittää, ettei pelkällä sähköllä ajaminen onnistuisi lataamalla lämmitetyllä akulla alle 10 asteen pakkasilla. Onko näin? Ainakin ensimmäisen sukupolven GTE Passatilla ei ollut pakkasrajaa, jos latasi ennen lähtöä. Samoin TM:n mukaan pitäisi löytyä akun lämmitys. Onko tuollaisesta kenelläkään havaintoa?

Ekaan asiaan voin todeta että näin näyttäisi olevan. Aina kun ulkolämpötila on tai on ollut alle miinus kymmenen astetta niin silloin käynnistää suoraan bensakoneen. Lataamalla juuri ennen lähtöä saattaa päästä vähän kylmemmältä säällä lähtemään sähköllä, mutta ei kovin paljon kylmemmältä tällöinkään. Kuvittelisin että rajana käytetään akun lämpötilaa ja siinä tuota -10 astetta, ja tämän lisäksi lataus ei akkua kovin paljon lämmitä. Akun lämmityksestä en ole nähnyt mitään viitteitä, enkä usko sitä löytyvän phev ocusta.

Epes

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 17.02.21 - klo:18:50
Ocu voitti TM:n talvitestin. Aettavuus ja valot olivat huippua. Lämmityskin toimi hyvin. Paria asiaa jäin kuitenkin pohtimaan. TM väittää, ettei pelkällä sähköllä ajaminen onnistuisi lataamalla lämmitetyllä akulla alle 10 asteen pakkasilla. Onko näin? Ainakin ensimmäisen sukupolven GTE Passatilla ei ollut pakkasrajaa, jos latasi ennen lähtöä. Samoin TM:n mukaan pitäisi löytyä akun lämmitys. Onko tuollaisesta kenelläkään havaintoa?

Tämä lupaa hyvää kaikille saman hybriditekniikan omaaville merkeille/malleille. Valot olivat tosi yllätys ja huikea suoritus. Siinä jäävät IQ lightit ja HD matrixit ihmettelemään mitä tapahtui ;D

tigeli

Lainaus käyttäjältä: geezer - 17.02.21 - klo:19:42
Ekaan asiaan voin todeta että näin näyttäisi olevan. Aina kun ulkolämpötila on tai on ollut alle miinus kymmenen astetta niin silloin käynnistää suoraan bensakoneen. Lataamalla juuri ennen lähtöä saattaa päästä vähän kylmemmältä säällä lähtemään sähköllä, mutta ei kovin paljon kylmemmältä tällöinkään. Kuvittelisin että rajana käytetään akun lämpötilaa ja siinä tuota -10 astetta, ja tämän lisäksi lataus ei akkua kovin paljon lämmitä. Akun lämmityksestä en ole nähnyt mitään viitteitä, enkä usko sitä löytyvän phev ocusta.

Kyllä tuo lataaminen jonkin verran lämmittää ja auttaa, kun tuli äsken käytyä asioilla ja ulkona -22 pakkasta. Sähköllä meni kaikki 25km.

Timppe

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 17.02.21 - klo:22:50
Kyllä tuo lataaminen jonkin verran lämmittää ja auttaa, kun tuli äsken käytyä asioilla ja ulkona -22 pakkasta. Sähköllä meni kaikki 25km.
Tänään meni Superbilla 31km sähköllä. Lähtöaikaan ajastettu lataus 80%->100% ennen lähtöä ja webasto + sähkölämmitys. Lähdössä oli 18 astetta miinusta ja sähköajon aikana -22 oli alin auton mittarissa. Vasta ajosähkön loputtua lähti bensakone käyntiin. Tietysti tuo 31km on vaatimaton verrattuna kesän 57km matkoihin...
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

geezer

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 17.02.21 - klo:22:50
Kyllä tuo lataaminen jonkin verran lämmittää ja auttaa, kun tuli äsken käytyä asioilla ja ulkona -22 pakkasta. Sähköllä meni kaikki 25km.

Lataaminen auttaa minunkin kokemuksien mukaan, muttei läheskään noin paljon. Eilen oli latauksessa (8A) kaksi tuntia, ja lähtiessä oli akussa oli 89%. Lämpömittarissa oli -15, ja heti käynnisti bensakoneen. Lisäksi lämmitin webastolla 20 min. ennen lähtöä.

Käytitkö tigeli esilämmitystä (weba/akku) ennen tuota lähtöä? Entä latasitko 8A vai 16A teholla? Molempien voisi kuvitella lämmittävän myös akkua ainakin välillisesti.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: geezer - 18.02.21 - klo:07:51
Lataaminen auttaa minunkin kokemuksien mukaan, muttei läheskään noin paljon. Eilen oli latauksessa (8A) kaksi tuntia, ja lähtiessä oli akussa oli 89%. Lämpömittarissa oli -15, ja heti käynnisti bensakoneen. Lisäksi lämmitin webastolla 20 min. ennen lähtöä.

Käytitkö tigeli esilämmitystä (weba/akku) ennen tuota lähtöä? Entä latasitko 8A vai 16A teholla? Molempien voisi kuvitella lämmittävän myös akkua ainakin välillisesti.

Webastolla lämmittelin, mutta tuossa on varmaan jotain muitakin tekijöitä kuten vaikkapa kuinka kauan auto on seisonut paikoillaan. Esim. viime yönä kävi mittari -25'C ja päivän aikana lämpeni -9'C, mutta auto käynnisti polttomoottorin 18h seisomisen jälkeen tuossa -9'C lämpötilassa vaikka olin ladannut akun juuri 80->100%.
Eilen illalla -22'C kelissä autolla oli ajettu päivällä pariin otteeseen, pitäisi varmaan joku ODB-palikka laittaa kiinni ja katsoa akun lämpötiloja niin voisi arvuutella lisää.

geezer

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 18.02.21 - klo:21:16
Webastolla lämmittelin, mutta tuossa on varmaan jotain muitakin tekijöitä kuten vaikkapa kuinka kauan auto on seisonut paikoillaan. Esim. viime yönä kävi mittari -25'C ja päivän aikana lämpeni -9'C, mutta auto käynnisti polttomoottorin 18h seisomisen jälkeen tuossa -9'C lämpötilassa vaikka olin ladannut akun juuri 80->100%.
Eilen illalla -22'C kelissä autolla oli ajettu päivällä pariin otteeseen, pitäisi varmaan joku ODB-palikka laittaa kiinni ja katsoa akun lämpötiloja niin voisi arvuutella lisää.

Oot varmaan oikeassa tuon paikallaan seisomisen suhteen. Jos akku on melko hyvin eristetty, niin sittenhän se säilyisi pidempään lämpimänä käytön jälkeen ja vastaavasti kun on tarpeeksi kylmää että akku kylmenee niin akku myös lämpenisi ilman lämmettyä hitaasti.

Itselle pohdinta on enimmäkseen akateemista, mua ei haittaa yhtään vaikka bensakone käynnistyy kun on riittävästi pakkasta. Tietty jos piuhan päässä sais esilämmityksellä kulkemaan sähköllä vähän viileämmällä, niin ei se haittasikaan.

Jupehoo

Keskiviikkona haettiin uus iV PHEV. Eilen auto oli latauksessa, niin pari kertaa takavalot syttyivät itsestään... tänään sitten taas teki useamman kerran, että ainoastaan takavalot syttyivät. Eikai se latausaiheuta tuommoista?

geezer

Lainaus käyttäjältä: Jupehoo - 19.02.21 - klo:20:17
Keskiviikkona haettiin uus iV PHEV. Eilen auto oli latauksessa, niin pari kertaa takavalot syttyivät itsestään... tänään sitten taas teki useamman kerran, että ainoastaan takavalot syttyivät. Eikai se latausaiheuta tuommoista?

Onnea uudesta autosta. En oo ainakaan huomannut että valot syttyisivät ladatessa, tosin en kyllä näe autoa yleensä kun se on latauksessa.

Tänään tuli ajettua enemmän sähköllä ja tosi pitkästä aikaa oli täydet sähkötehot käytössä. Kyllä kiihtyi ihan eri tahtiin kuin puolilla tehoilla  ;D.  Vaikka eihän tuo pelkällä sähköllä siltikään nopea ole.

Rabalski

Lainaus käyttäjältä: Jupehoo - 19.02.21 - klo:20:17
Keskiviikkona haettiin uus iV PHEV. Eilen auto oli latauksessa, niin pari kertaa takavalot syttyivät itsestään... tänään sitten taas teki useamman kerran, että ainoastaan takavalot syttyivät. Eikai se latausaiheuta tuommoista?

Eilen huomasin saman illalla kun ihmettelin että mikäs punainen valo pihalla palaa ja takavalothan ne siellä  ;D
Täytyy tehdä ilmoitus liikkeeseen kun ehtii.

Jupehoo

Lainaus käyttäjältä: Rabalski - 21.02.21 - klo:21:43
Eilen huomasin saman illalla kun ihmettelin että mikäs punainen valo pihalla palaa ja takavalothan ne siellä  ;D
Täytyy tehdä ilmoitus liikkeeseen kun ehtii.

No "hyvä" että muillakin tekee :D. Pitää soitella itekkin liikkeeseen tästä vilkuttelusta.

k049979

Moi
Sain omani uuden octavia iv 8.2.21 ja ajettu n. 1200km
Onko kellään uuden octavia phev:n omistajalla/käyttäjällä tullut vastaavaa ilmoitusta ajonäyttöön
ongelma tässä on se että kun lähden normaalisti ajoon sähköllä ja ajan vaikka n.15km ja kytken hybridi moodin päälle niin sen jälkeen tulee tämä ilmoitus.

Tämän jälkeen ei saa enää sähköajomoodia päälle vaikka ajan hybridimoodissa toiset 15km , vaan ilmoittaa että jokin sähköajon ehdoista ei täyty.
(vaikka akussa >50%, bensaa on, lämpötila ollut n. nollan kieppeillä., nopeus <60km/h), silti ei anna laittaa sitä päälle. Mikähän tuohon sitten vaikuttaa?
Kun ajan auton tien sivuun ja sammutan ja käynnistän auton uudelleen meno jatkuu normaalisti sähköllä eikä mitään ilmoja tule.

Mielestäni tämä käyttäytyi aluksi eri tavalla ja sain sen muuttamaan tilaa, mutta reilu viikko sitten auton käynnistyksessä tapahtui jotain ja siitä lähtien tämä e/hybridi moodi on takkuillut.
Käyttöohjekirja ei tästä mainitse muuta kuin että jos tuo rekuperaatio ikoni on punainen tai oranssi pitäisi ottaa yhteys huoltoon.
Voihan se tietysti olla ominaisuuskin mutta minusta outoa...


Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV Style iV DSG Autom.
ex VW GOLF 1.5 TSI EVO Variant DSG Autom.
ex FORD Mondeo 1.6 Business 5D
ex FORD Focus 1.6 5D

Rabalski

Lainaus käyttäjältä: k049979 - 28.02.21 - klo:21:25
Moi
Sain omani uuden octavia iv 8.2.21 ja ajettu n. 1200km
Onko kellään uuden octavia phev:n omistajalla/käyttäjällä tullut vastaavaa ilmoitusta ajonäyttöön
ongelma tässä on se että kun lähden normaalisti ajoon sähköllä ja ajan vaikka n.15km ja kytken hybridi moodin päälle niin sen jälkeen tulee tämä ilmoitus.

Tämän jälkeen ei saa enää sähköajomoodia päälle vaikka ajan hybridimoodissa toiset 15km , vaan ilmoittaa että jokin sähköajon ehdoista ei täyty.
(vaikka akussa >50%, bensaa on, lämpötila ollut n. nollan kieppeillä., nopeus <60km/h), silti ei anna laittaa sitä päälle. Mikähän tuohon sitten vaikuttaa?
Kun ajan auton tien sivuun ja sammutan ja käynnistän auton uudelleen meno jatkuu normaalisti sähköllä eikä mitään ilmoja tule.

Mielestäni tämä käyttäytyi aluksi eri tavalla ja sain sen muuttamaan tilaa, mutta reilu viikko sitten auton käynnistyksessä tapahtui jotain ja siitä lähtien tämä e/hybridi moodi on takkuillut.
Käyttöohjekirja ei tästä mainitse muuta kuin että jos tuo rekuperaatio ikoni on punainen tai oranssi pitäisi ottaa yhteys huoltoon.
Voihan se tietysti olla ominaisuuskin mutta minusta outoa...



Eikös tuo ole sitä hiukkassuodattimen puhdistusta..eli saattaa ilmoitella tuota samaa muutaman päivänkin..ainakin minulla.

k049979

Lainaus käyttäjältä: Rabalski - 28.02.21 - klo:21:48
Eikös tuo ole sitä hiukkassuodattimen puhdistusta..eli saattaa ilmoitella tuota samaa muutaman päivänkin..ainakin minulla.

Ok. En ole tuon tekniikan ihmisiä, liittyisikö tuo vähäiseen bensiinimoottorilla ajoon n. puolet ajosta(600km). No tuo on minunkin mielestä ilmoitus eikä varoitus kun on valkoisena,
no jos ei rupea häviämään, tarvitsee kysäistä huollosta.
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV Style iV DSG Autom.
ex VW GOLF 1.5 TSI EVO Variant DSG Autom.
ex FORD Mondeo 1.6 Business 5D
ex FORD Focus 1.6 5D

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Rabalski - 28.02.21 - klo:21:48
Eikös tuo ole sitä hiukkassuodattimen puhdistusta..eli saattaa ilmoitella tuota samaa muutaman päivänkin..ainakin minulla.
Ei hybridissä ole hiukkas suodatinta kun sen polttomoottori käy bensalla.
Always lead, never follow

tigeli

Lainaus käyttäjältä: k049979 - 28.02.21 - klo:22:06
Ok. En ole tuon tekniikan ihmisiä, liittyisikö tuo vähäiseen bensiinimoottorilla ajoon n. puolet ajosta(600km). No tuo on minunkin mielestä ilmoitus eikä varoitus kun on valkoisena,
no jos ei rupea häviämään, tarvitsee kysäistä huollosta.

Vaikea sanoa, itsellä hybriditilassa ajettu ~500km ja ~1350km pelkällä sähköllä enkä ole nähnyt kyseistä ilmoitusta kertaakaan. Hybriditilassa ehkä 50km on sellaisia ajoja kuin akku on ollut liian kylmä (tai tyhjä) ja loput matka-ajoa.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 28.02.21 - klo:22:55
Ei hybridissä ole hiukkas suodatinta kun sen polttomoottori käy bensalla.

Kyllä bensakoneissakin on euro 6c käyttöönoton jälkeen melkein pakko olla hiukkasuodatin (syksy 2018 ->) jos haluaa päästötesteistä päästä läpi.

Rakkaudestalajiin

Ei selviä hybriditkää ilman hiukkassuodatinta. Et jos auto haluaa käyttää polttomoottoria nii tää on luultavasti se suurin syy sille.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 28.02.21 - klo:22:55
Ei hybridissä ole hiukkas suodatinta kun sen polttomoottori käy bensalla.

Kyllä uudessa Tiguan eHybridissä on hiukkassuodatin, vaikka polttomoottori on bensiinikäyttöinen.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 01.03.21 - klo:06:48
Kyllä uudessa Tiguan eHybridissä on hiukkassuodatin, vaikka polttomoottori on bensiinikäyttöinen.
Kiitos selvennyksestä. Ei ole tullut koskaan esille mittaristoon kyseistä valoa. Ajettu jo melkein 18000 km iv:llä.
Always lead, never follow

Erkka

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 01.03.21 - klo:08:13
Kiitos selvennyksestä. Ei ole tullut koskaan esille mittaristoon kyseistä valoa. Ajettu jo melkein 18000 km iv:llä.

Jopas olet ehtinyt Tiguan eHybridiin kilometrejä ajamaan. Huima saavutus kuukaudessa!
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 01.03.21 - klo:08:47
Jopas olet ehtinyt Tiguan eHybridiin kilometrejä ajamaan. Huima saavutus kuukaudessa!

Tossahan lukee käyttäjän tiedoissa että auto on Superb iv 2020 joten on sillä vähän enemmän kuin 1kk ajettu varmaan.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Passatti

Kyllä auto on Superbi ja vuoden vanha.
Always lead, never follow

jurgen

Itselläni kans uusi  Octavia combi PHEV iV ja sama ongelma, eli takavalot vilkuttelevat säännöllisen epäsäännollisesti + että lataus ja bensapalkit vilkuttavat silloin tällöin ?

Muilla samaa ongelmaa?

jakat123

Noi kuulema korjataan päivityksessä joka tulossa...Itse ihmettelen mikä veti auton ihan pimeäksi virroista yön aikana.Siis ei isoja akkuja vaan 12v järjestelmän.Auto oli sit ihan pimeä ei edes ovet auennut kuin avaimella mekaanisesti.Vika tietoa odotellaan.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Jupehoo

Lainaus käyttäjältä: jurgen - 02.03.21 - klo:00:24
Itselläni kans uusi  Octavia combi PHEV iV ja sama ongelma, eli takavalot vilkuttelevat säännöllisen epäsäännollisesti + että lataus ja bensapalkit vilkuttavat silloin tällöin ?

Muilla samaa ongelmaa?

Emännys käytti tänään Ocua huollossa Oulun wetterillä. Vetokoukun sähköt oli antanut jotain ihme häiriöilmoituksia... eivät osanneet sanoa syy yhteyttä takavalojen vilkkumiseen kun auto on parkissa ovet lukossa. Olivat käyttäneet vetokoukun sähkösarjan irti ja häiriöilmoitukset oli loppunut. Mut seuraillaan tilannetta. Muita ocun sekoiluja ei meillä oo ollut.

k049979

Lainaus käyttäjältä: Rabalski - 28.02.21 - klo:21:48
Eikös tuo ole sitä hiukkassuodattimen puhdistusta..eli saattaa ilmoitella tuota samaa muutaman päivänkin..ainakin minulla.

Samaa sanoivat huollossakin, että 99% varmuudella  ::) kyse on hiukkassuodattimen puhdistuksesta. Eivät osanneet sanoa mikä on pitkä aika tuolle puhdistukselle. Täytyypä sitten ajella hybriditilassa jonkun aikaa.
Skoda Octavia 1,4 TSI PHEV Style iV DSG Autom.
ex VW GOLF 1.5 TSI EVO Variant DSG Autom.
ex FORD Mondeo 1.6 Business 5D
ex FORD Focus 1.6 5D

Erkka

Marko Siintomaan Skoda Octavia iV PHEV rangetesti.

"Tällä videolla testataan miten pitkälle vuosimallin 2021 Škoda Octavia iV PHEV:llä pääsee sähkön voimalla. WLTP-mittauslukema on 64 km. Paljonko siitä jäädään pienessä talvipakkasessa?"

https://www.youtube.com/watch?v=VbjuGZRQ2mc
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy