Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

jakat123

Mulle tuli pistin ok....en tiedä taitaa tulla huoltamo päivitykset nyt etänä....pitänee kysyä huollosta mitä tarkoitti
... pääkäyttäjä pitää luoda mutta eiks se melkein luovutuksesaa tehdä.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

hendrx

Samoja asioita pohtinut. Pääkäyttäjän uudelleen teko tuntuisi tyhmältä(kaikki on mahdollista tässä vehkeessä).Itselläni OK vahvistuksen painaminen jäi vaan junnaamaan samaan tilaan. Tiedä siitä sitten menikö vahvistus läpi vai ei..

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 08.12.21 - klo:18:54
Mistä löytyy trippi, sadan metrin tarkkuudella toimiva? En
Löytänyt valikosta enkä ohjekirjasta.

Ei ole kuin kilometrin tarkkuudella.

clode

Tähän talouteen tuli PHEV sijasta sitten järjestyksessä toinen gtec octavia koska PHEV toimitusaika tuntematon.

Positiivinen yllätys oli kun 58km työmatkalla josta n. 50km moottoritietä  kaasun keskikulutus putosi pakkasessakin 4,2kg/100 -> 3,2-3,5kg/100km vaikka molemmissa sama 1.5l moottori. karkeasti arvioiden n. 23% kulutuksen pienentyminen on aika paljon vaikka wltp silmissä päästöarvot on sama.

18kg kaasutankilla todellinen range nousi 350km-400km -> 500km

Edellinen oli 2019 ja nykyinen MY2022

Morpheus3

Tänään tuli autoon OTA pieni päivitys data uploadiin, relnotesin perusteella taisi olla pääosin bugikorjauksia. Tiedä sitten mitä fiksattu, mutta MySkodan hitauteen ei näytä vaikuttaneen.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

ToyotastaSkodaan

Ihmettelin illalla pitkää matkaa ajaessa miksi valot (matrix led) näyttävät niin heikoilta. No ajoin parkkiin ja vilkaisin...Umpiot oli sisäpuolelta jäässä ja huurussa...Varmaan kesä viimein sulattaa Skodan ja valot.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Atsii

Seuraavaksi SkodastaToyotaan  ;D
Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

kirveli23

Mahtaako auttaa...  Tämä tarina liittyy hybridiin, ei siis plug-in.

https://www.kaleva.fi/hybridi-hyytyi-oulun-pakkasilla-alexey-zerkin-on-k/4207162




1000

Mitäs te jotka olette ajelleet vanhemmilla Octavioilla, onko teidän mielestä tämä IV koppasen takapenkki ahtaampi kuin aikaisemmin? Mun mielestä on. Aikaisemmissa taakseni mahtui hyvin pitkä jalkainen aikuinen kun minä pitkänä ihmisenä laitoin kuljettajan jakkaran itselleni sopivaan asentoon. Tässä uudessa iv kopassa takapenkille ei meinaa mahtua lyhytjalkaisempikaan. Sama ongelma mielestäni uudessa Fabiassa kun sitä kävin liikkeessä katsomassa.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

Erkka

Muistaakseni Skoda IV ulkomitat ovat edellisestä mallista hieman kasvaneet. Joten ei luulisi IV koppanen ahtaampi olevan. Itsellä Octavia Combi, ensimmäinen Skoda, joten vertailukohtaa ei ole edelliseen malliin.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Ranssi

Mitannut en ole, mutta jotenkin on samansuuntainen fiilis, että III fl:n takapenkillä olisi pituussuunnassa ollut väljempää. Onko IV:n etuistuimen selkänojan fyllit syvemmät/paksummat vai missä ero… Mitenkään kummoisina ei nykymallin takatiloja voi pitää.

Erkka

#2381
Skoda Octavia IV Combi ulkotomitat löytyy linkistä olevasta esitteestä. Tavaratilan kokoa on jonkin verran kasvatettu vanhaan malliin verrattuna (IV 640 litraa). Olisiko tuosta johtuen takapenkin tilat hieman pienemmät?

https://www.magnetcloud1.eu/s/skoda/OCTAVIA_ESITE_8_2021/#p=128
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: Atsii - 23.12.21 - klo:18:22
Seuraavaksi SkodastaToyotaan  ;D

Harvinaisen oikein kommentoitu :) No sen näkee kesällä kun tulee uusia Toyota malleja ...

Mutta välillä pari positiivistakin kommenttia:

  • Bensamittari toimii taas huollon jälkeen. Autosta virrat ensin kokonaan pois, ja jonkin tason resetointi huollon testerillä. Kuulemma voi tiltata jos tankkaa virta päällä tai muissa "sopivissa"?? tilanteissa. Korjaus edellämainittu, tai jos ei tehoa niin sitten mittarin uudelleen kalibrointi tietyllä bensamäärällä.
  • Lämmitys on toiminut hyvin kovillakin pakkasilla. Oma featurensa on tosin se, että jos automatiikka sammuttaa moottorin, niin hönkii kylmempää ilmaa sen aikaa kun moottori taas käynnistyy, ja puhallinnopeuskin tipahtaa.
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Tos®

    Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 24.12.21 - klo:14:10

    • Lämmitys on toiminut hyvin kovillakin pakkasilla. Oma featurensa on tosin se, että jos automatiikka sammuttaa moottorin, niin hönkii kylmempää ilmaa sen aikaa kun moottori taas käynnistyy, ja puhallinnopeuskin tipahtaa.
    Tämä sama on havaittu kevythybridi golffissakin, pitää ajella vaan sportilla  8)
    Autotalli:
    Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
    Golf1 Cabriolet
    Polo Coupe -89
    Polo Classic C -84
    Jetta CL 1.5 Automatic -83
    Golf LS -74
    Kupla 1300 -73

    heller

    Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.12.21 - klo:14:30
      Tämä sama on havaittu kevythybridi golffissakin, pitää ajella vaan sportilla  8)
    Ompas feature. Empä olisi arvannutkaan tuommoista, vaikka looginen onkin.[/list]
    Octavia RS iV Mamba green
    ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

    ToyotastaSkodaan

    Pitääpä esittää kysymys:

    Kuinka monella takajarrut jumittavat liikkeelle lähtiessä kun auto on seissyt parkissa? Siis niin paljon, että pitää moottorilla väkisin vedättää, että pääsee liikkeelle ja/ tai kuuluu selvä lonksaus jarruista kun ne irrottavat. Yritän haarukoida olenko vain minä se onneton jolla on ongelmia, vai onko tämä joku yleisempi ongelma ...
    Kohta vaihdetaan merkkiä ...

    Atsii

    Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 28.12.21 - klo:17:23
    Pitääpä esittää kysymys:

    Kuinka monella takajarrut jumittavat liikkeelle lähtiessä kun auto on seissyt parkissa? Siis niin paljon, että pitää moottorilla väkisin vedättää, että pääsee liikkeelle ja/ tai kuuluu selvä lonksaus jarruista kun ne irrottavat. Yritän haarukoida olenko vain minä se onneton jolla on ongelmia, vai onko tämä joku yleisempi ongelma ...

    Eiköhän se ole meillä kaikilla kesään asti  :-[
    Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
    ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
    ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

    prinne

    Lainaus käyttäjältä: Atsii - 28.12.21 - klo:17:33
    Eiköhän se ole meillä kaikilla kesään asti  :-[

    Ei tapahtunut viime talvena kertaakaan, eikä ainakaan vielä tänä talvenakaan.
    Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
    ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

    Erkka

    Lainaus käyttäjältä: prinne - 28.12.21 - klo:18:44
    Ei tapahtunut viime talvena kertaakaan, eikä ainakaan vielä tänä talvenakaan.

    Ei myöskään täällä tämän talven aikana. Kerran jäi jarrut hieman jumiin, kun pesin auton +3 asteessa ja seuraavana päivänä muutama aste pakkasella, ei peruuttaessa liikkunut mihinkään. Eteenpäin ajaessa jumi irtosi.
    Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
    Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
    Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
    Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

    Mr. Aki

    Auto lähti hinurilla Rinta-Joupille toista kertaa kolmen viikon sisään. Hiukkasuodattimen regeneraatio tarpeen, vika moottorijärjestelmässä, hakeudu korjaamolle ja näiden lisäksi kaikki muutkin vikavalot plimputtelivat iloisesti ohjaamossa. Skodan ajoturvasta sanoivat ettei kannata ajaa pidemmälle ja soittivat hinauksen, Aviksesta hakemaan taas uusi auto tilalle. Täsmälleen sama vika kuin kolme viikkoa sitten.

    Sain auton helmikuussa ja kesän jälkeen ei ole muuta ollutkaan kuin ongelmia.

    Ratti on vaihdettu, mittariston palkit vilkkuvat, takavalot syttyvät itsestään kun auto on latauksessa, takavalon toinen umpio on vaihdettu kosteuden vuoksi, takaluukku kolisi ja sinne asennettiin joku osa ettei se kolise, moottoritilan tuuletin hurissut muutamaan otteeseen koko päivän, niin latauksessa, ajon aikana, kuin pysähdyksissäkin. Tietoviihdejärjestelmän näyttö menee toisinaan pimeäksi, kuljettajan turvavyö uusittiin rispaantumisen vuoksi ensimmäisen kuukauden aikana. Yhtenä päivänä auto ei lähtenyt käyntiin kun piti lähteä kotoa, kesti tunnin verran ennen kuin suostui käynnistymään. Hätäpuheluakin alkoi yhtenä päivänä soittamaan ihan itsekseen.
    Unohtamatta tietenkään Skoda Connect-sovellusta ja sen toimimattomuutta. Varmaan joku tuosta unohtuikin vielä, mutta eiköhän sitä tuossakin ollut jo hetkeksi..

    Sellaista viikoa ei ole ollutkaan ettei joku vikavalo palaisi jossain. Rinta-Joupilla auto on ollut takuukorjauksessa/valohoidossa parin kuukauden välein.
    Muuten ihan kiva peli.

    Onpahan tullut ajettu eri merkkisillä laina- ja vuokra-autoilla aika paljon, on vähän niinkuin koeajoa kun miettii minkä merkkisen auton hankkii ennen kuin takuuaika menee umpeen nykyisestä.

    KpaL

    Oikeastaan sitä toivoo, ettei oma tilaus vielä ihan hetkeen päädy tuotantoon.  :D
    Ajossa:
    -22 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -15 MB C220CDI farmari

    Ex:
    -18 Octavia Combi 2.0TDI RS DSG | -97 Polo 6N 1.4i | -08 Octavia Combi 2.0TDI | -87 Opel Ascona 1.6 | -85 Mitsubishi Colt 1.2

    ToyotastaSkodaan

    Laitetaanpas piste tälle henkilökohtaiselle "jarrugatelle". Yhteenvetona ja valituksen päätepisteenä:

    • Vastausten perusteella osalla takajarrut  toimivat ilman ongelmia. Lämmin talli ja ajelu pääasiassa irtolumettomilla teillä varmasti auttaa.
    • Huollon ja maahantuojan mukaan:

      • "Kellään ei ole vielä jäätynyt jarrut niin, että ei pääsisi liikkeelle". No joo se lohduttaakin suuresti autoa liikkeelle riuhtoessa.
      • "Jarrujen jäätymistä voi esiintyä tietyissä olosuhteissa". Totta, ei vain ole osunut muilla autoilla vastaan kuin kerran 40 vuoden aikana. Nyt joka päivä Skodalla.
    • Lieneekö minulla siis joku maanantaikappale, jossa on kuitenkin jotain vikaa itse jarruissakin? Mutta tähän kuitenkin loppuu valitus tästä asiasta.
    Kohta vaihdetaan merkkiä ...

    Pumpeli

    Lainaus käyttäjältä: ToyotastaSkodaan - 01.01.22 - klo:14:24
    Laitetaanpas piste tälle henkilökohtaiselle "jarrugatelle". Yhteenvetona ja valituksen päätepisteenä:

    • Vastausten perusteella osalla takajarrut  toimivat ilman ongelmia. Lämmin talli ja ajelu pääasiassa irtolumettomilla teillä varmasti auttaa.
    • Huollon ja maahantuojan mukaan:

      • "Kellään ei ole vielä jäätynyt jarrut niin, että ei pääsisi liikkeelle". No joo se lohduttaakin suuresti autoa liikkeelle riuhtoessa.
      • "Jarrujen jäätymistä voi esiintyä tietyissä olosuhteissa". Totta, ei vain ole osunut muilla autoilla vastaan kuin kerran 40 vuoden aikana. Nyt joka päivä Skodalla.
    • Lieneekö minulla siis joku maanantaikappale, jossa on kuitenkin jotain vikaa itse jarruissakin? Mutta tähän kuitenkin loppuu valitus tästä asiasta.

    Viime talvena tuosta juuri mainitsin huollossa,ominaisuus kuulema,heillä oli esittely RS ,myös jäätynyt,niin takajarruista,että oli sisälle pitänyt ottaa sulamaan..myös aikaisempi vm.2018 octavia jäätyi takaa jarruista samanlailla,kuten myös työkaveri joka osti vm.2018 scoutin,valitteli että takajarrut jäätyy,aina pakkasella

    Hibah

    Octavia harkinnassa työsuhdeautoksi. Vissiin PHEV olis verotusarvoltaan reilusti edullisempi kuin mild hybrid? Jos oikein tulkitsin autoedun verotusta, niin kaikki alle 100 g päästävät plugarit nauttivat 60+85=145 eur/kk veroalennusta.

    Octavian kuuluisin ominaisuus lienee buginen ja kaatuileva infotainment. Jokohan pahimmat lastentaudit on korjattu, kun tämä on vissiin jo pari vuotta ollut markkinoilla?

    Toimiiko matriisivalot fiksusti, vai räpsytteleekö pitkiä vastaantulijan silmille? Onko niissä selkeästi erottuvat kymmenkunta segmenttiä, vai satoja pikseleitä? Muistaako kukaan nähneensä vertailutestiä esim. Tekniikan Maailmassa, jossa Octavian matriisivalojen kantamaa olis vertailtu muihin merkkeihin?

    Mites plugarin esilämmitys tapahtuu? Voiko akkuvirralla esilämmittää kabiinin ja/tai moottorin, vai pitääkö olla perinteisesti säteilylämmitin ja/tai webasto? Jos auto seisoo muutaman päivän -25C käyttämättömänä, niin pitääkö olla piuha seinässä, ettei akku jäädy hajalle?

    heller

    Lainaus käyttäjältä: Hibah - 01.01.22 - klo:16:46
    Octavian kuuluisin ominaisuus lienee buginen ja kaatuileva infotainment. Jokohan pahimmat lastentaudit on korjattu, kun tämä on vissiin jo pari vuotta ollut markkinoilla?

    Toimiiko matriisivalot fiksusti, vai räpsytteleekö pitkiä vastaantulijan silmille? Onko niissä selkeästi erottuvat kymmenkunta segmenttiä, vai satoja pikseleitä? Muistaako kukaan nähneensä vertailutestiä esim. Tekniikan Maailmassa, jossa Octavian matriisivalojen kantamaa olis vertailtu muihin merkkeihin?

    Mites plugarin esilämmitys tapahtuu? Voiko akkuvirralla esilämmittää kabiinin ja/tai moottorin, vai pitääkö olla perinteisesti säteilylämmitin ja/tai webasto? Jos auto seisoo muutaman päivän -25C käyttämättömänä, niin pitääkö olla piuha seinässä, ettei akku jäädy hajalle?

    Onhan noita toimiviakin. Täällähän pääosin huutelee ne kenellä on ongelmia. Monessa on ratin vaihto auttanut yms.

    Esilämmitys tapahtuu akulla, webastolla tai töpselistä. Itse voit antaa luvan saako akkua käyttää vai ei. Ã,,pistä voit myös asettaa lämmityksen webastolla tai sähköllä. Esilämmitys ei lämmitä moottoria ollenkaan.

    Kova pakkanen tuskin tekee hyvää akulle. Ei varmaan osaa kukaan sanoa miten pahasti vaikuttaa.
    Octavia RS iV Mamba green
    ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

    Hibah

    Sitä tässä tänään just mietinkin, että onkohan Suomessa yhtään täydellisesti toimivaa Octaviaa. Kun täällä foorumilla tuntuu jokainen tuskastuneen softabugeihin ja niitä on useampi vielä joulukuussakin tänne raportoinut, joten ei taida olla vieläkään kaikki lastentaudit korjattu.

    Toisaalta, jos täällä parikymmentä ukkoa huutaa tuskissaan ja autoja on kuitenkin jo rekisteröity tuhansia, niin kai joukkoon sentään ehkä mahtuu joku toimivakin yksilö? Uskaltaiskohan tuollaisen ostaa, vai joudunko ravaamaan verstaalla sitten useita kertoja jo ensimmäisen omistusvuoden aikana?

    Tombax

    Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.01.22 - klo:19:38
    Sitä tässä tänään just mietinkin, että onkohan Suomessa yhtään täydellisesti toimivaa Octaviaa. Kun täällä foorumilla tuntuu jokainen tuskastuneen softabugeihin ja niitä on useampi vielä joulukuussakin tänne raportoinut, joten ei taida olla vieläkään kaikki lastentaudit korjattu.

    Toisaalta, jos täällä parikymmentä ukkoa huutaa tuskissaan ja autoja on kuitenkin jo rekisteröity tuhansia, niin kai joukkoon sentään ehkä mahtuu joku toimivakin yksilö? Uskaltaiskohan tuollaisen ostaa, vai joudunko ravaamaan verstaalla sitten useita kertoja jo ensimmäisen omistusvuoden aikana?

    Varmaan paremman kuvan toimivuudesta saa joskus ensi kesän jälkeen kun autoja on useampi saanut ajoonkin asti. Aika vähän on uutta IV Octaviaa näkynyt liikenteessä vaikka autoa on myyty jo aika pitkään.
    Ajossa: BMW 330e xDrive Touring -22

    Entinen: Skoda Octavia Style LB 1.0 TSI DSG -18

    Atsii

    Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.01.22 - klo:19:38
    Sitä tässä tänään just mietinkin, että onkohan Suomessa yhtään täydellisesti toimivaa Octaviaa. Kun täällä foorumilla tuntuu jokainen tuskastuneen softabugeihin ja niitä on useampi vielä joulukuussakin tänne raportoinut, joten ei taida olla vieläkään kaikki lastentaudit korjattu.

    Toisaalta, jos täällä parikymmentä ukkoa huutaa tuskissaan ja autoja on kuitenkin jo rekisteröity tuhansia, niin kai joukkoon sentään ehkä mahtuu joku toimivakin yksilö? Uskaltaiskohan tuollaisen ostaa, vai joudunko ravaamaan verstaalla sitten useita kertoja jo ensimmäisen omistusvuoden aikana?

    Kyllä nyt varmaankin kannattaisi odotella seuraava mallimuutosta. Tai jos se nyt sitten Skoda pitää olla, niin vaikkapa sitten Skoda lll  ::)
    Skoda Octavia Combi 1.5TSI Style Launch Edition man. 110kW 2021
    ex.VW Golf Variant Comfortline Edition 40 TSI 1.4TSI 90kW MT 2015
    ex. VW Golf Variant Comfortline 1,4TSI 90kW MT  2010

    KKN

    Lainaus käyttäjältä: Hibah - 02.01.22 - klo:19:38
    Sitä tässä tänään just mietinkin, että onkohan Suomessa yhtään täydellisesti toimivaa Octaviaa. Kun täällä foorumilla tuntuu jokainen tuskastuneen softabugeihin ja niitä on useampi vielä joulukuussakin tänne raportoinut, joten ei taida olla vieläkään kaikki lastentaudit korjattu.

    Toisaalta, jos täällä parikymmentä ukkoa huutaa tuskissaan ja autoja on kuitenkin jo rekisteröity tuhansia, niin kai joukkoon sentään ehkä mahtuu joku toimivakin yksilö? Uskaltaiskohan tuollaisen ostaa, vai joudunko ravaamaan verstaalla sitten useita kertoja jo ensimmäisen omistusvuoden aikana?

    Kyllähän tämä vähän joltain vertaistukiryhmältä vaikuttaa ajoittain. Lähtökohtaisesti jos ohjelmistossa on ongelmia, niin eiköhän se koske kaikkia. Osa ei vaan välitä tai välttämättä edes huomaa kaikkia juttuja tai auton käyttö on sellaista ettei ongelmat esiinny samalla tavalla muilla. Ongelmia esiintyy edelleen, mutta parempaan suuntaan on menty. Uuden varmaan uskaltaisi tilata - menee kuitenkin melko varmasti loppuvuoteen toimitus ja auto vuosimallia -23 jo siinä vaiheessa, jossa voisi kuvitella olevan kaikki parannukset ja uusimmat softat.
    Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

    Vesanna

    Lainaus käyttäjältä: Hibah - 01.01.22 - klo:16:46
    Octavia harkinnassa työsuhdeautoksi. Vissiin PHEV olis verotusarvoltaan reilusti edullisempi kuin mild hybrid? Jos oikein tulkitsin autoedun verotusta, niin kaikki alle 100 g päästävät plugarit nauttivat 60+85=145 eur/kk veroalennusta.

    Octavian kuuluisin ominaisuus lienee buginen ja kaatuileva infotainment. Jokohan pahimmat lastentaudit on korjattu, kun tämä on vissiin jo pari vuotta ollut markkinoilla?

    Toimiiko matriisivalot fiksusti, vai räpsytteleekö pitkiä vastaantulijan silmille? Onko niissä selkeästi erottuvat kymmenkunta segmenttiä, vai satoja pikseleitä? Muistaako kukaan nähneensä vertailutestiä esim. Tekniikan Maailmassa, jossa Octavian matriisivalojen kantamaa olis vertailtu muihin merkkeihin?

    Mites plugarin esilämmitys tapahtuu? Voiko akkuvirralla esilämmittää kabiinin ja/tai moottorin, vai pitääkö olla perinteisesti säteilylämmitin ja/tai webasto? Jos auto seisoo muutaman päivän -25C käyttämättömänä, niin pitääkö olla piuha seinässä, ettei akku jäädy hajalle?

    Meidän plugari on nyt ollut 13kk ajossa, 20K menny rikki ilman noita suurempia murheita. Duunissa oli Passatin GTE 2018 ja nyt Golf GTE 2020, ja kyllä Ocu minusta on heittämällä parempi kaikilla mittareilla.

    Meillä isoin murhe on ollut lämppäri: infotainmentilta ajastettava kabiinilämmitys ei ole montaa kertaa toiminut koko aikana, ja äpistä vasta viime kuukauden aikana, eikä silloinkaan aina. Auto on käynyt tuosta huollossa viisi kertaa, ja kerran omatoiminen järjestelmäbuuttaus Helkaman ohjeilla. Eli koko viime ja tämän alkutalven lähtö aina jäisellä Skodillakilla. Sinänsä tuulilasi- yms. lämmittimet on tosi tehokkaita ainakin omaan tarpeeseen, auto lämpiää muutamassa minuutissa. Laakkosen mukaan piuhassa ollessa auto ei lämmitä ajoakkua, ainoastaan sisätilat/tuulilasin. Ja bensamoottoriahan ei saa millään lämmitettyä, eli kylmäkäynnistyksiä tulee koko ajan. Vkolle 48 piti tulla tähän jälleen yksi softapäivitys, muttei vielä ennen joulua ollut marmoritiski siitä kuullut.

    Matriisit on toimineet loistavasti (heko), niin ruuhkaisilla motareilla kuin autioilla teillä. Ei ainakaan itelle ole mitään häiritseviä viiveitä/rajoja tjsp, eikä vastaantulijatkaan ole vilkutellu - edes raskas kalusto.

    Yksi vähän ajoturvallisuuteen jännämomenttia tuova huomio tuli just kun kävin huvikseen ajoharjoitteluradalla. Ns. hirviväistössä farkku-plugarilla olo on kun ysäribemmillä ajaisi.. jo alle 60 vauhdissa takapään pidon raja on tosi terävä, ja auto lähtee arvaamattomasti sladiin joka kerta vastaantulijan kaistalla. Sama tuli jääympyrässä: 42 km/h ja pieni lisäkaasu, ja auto spinnasi ihan lapasesta. Tästähän jo TM raportoi alkutesteissä, mutta oli silti aika ikävä yllätys miten helposti karkaa. Pieni selkärangasta tuleva vastaohjaus vaan pahensi sladia.. Siinä missä vaimo ajoi pappa-Golfilla 71 km/h sujuvasti väistön läpi, kumpikaan meistä ei edes napakammalla sport-ohjauksella päässy yli 60 km/h väistöä ilman äksöniä. Jäisillä/lumisilla teillä ei onneksi ole lähtenyt vielä missään lapasesta, ja muutama tuhat km on ajeltu hyvinkin karuilla talviteillä Noksun Hakka -kitkat alla.

    Toinen arvaamaton on (meille vasta syyskuun päivityksessä ilmestynyt) nopeusrajoituksiin reagoiva vakkari: se arpoo välillä aivan satunnaisia rajoituksia karttapohjasta, eli joko kiihdyttää tai jarruttaa voimakkaasti - mikä näillä keskihesan ruuhkateillä aiheuttaa joka kerta hienoista jännitystä ympärillä olijoille. Nyt oli vielä valikoista poistunut se täppä, millä liikennemerkkitunnistuksen saa pois päältä. Tietyissä tutuissa paikoissa osaa ennakoida, kun motarilla vakkari ottaa rampin 50 km/h rajoituksen, tai 80 alueella lähtee kiihdyttämään 120 joka kerta samassa paikassa. Ja 40 rajoituksia se ei tunnista missään taajamissa, aina lukee 50 mittarissa..

    Että muuten ihan mahtava auto!  ;D
    Octavia Combi iV (plugari) 2020

    Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy