1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

dosetti

Lainaus käyttäjältä: maik - 06.03.19 - klo:15:09
Eikös tätä lepuutusta saa enää pois päältä 1.5TSI koneesta. Dynamic moodilla Audista sen saa ainakin pois käytöstä.

Osaako joku sanoa tähän mitään? Onko tämä VW lisävarustelistassa nimellä: ajoprofiilin valinta?

dosetti

Kävin koeajamassa tänään lämpimässä kelissä Golfin ko. koneella kaupunki/moottoritie enkä saanut kahden sylinterin lepotoimintoa tunnin lenkillä kuin muutaman todella lyhyen (kaikki alle 30sek) kerran päälle. Pienen pieni nykäisy, muuta en huomannut.

ErMejo

Lainaus käyttäjältä: heller - 09.04.19 - klo:10:39
30tkm alkaa lähestyä mittariin. Meinasin että jos veisi omat öljyt huoltoon.

Mistäs raati on tilaillut tai hakenut ja mitä öljyä?

Motonet ja biltema melko lähellä, mutta tilaamallakin onnistuu jos hinnassa säästää.

Säästät vaikka hakisit öljyt huoltoasemalta ;D
Käyttävät viimeisimmän tiedon mukaan Nesteen tai Mobil1 tuotteita ainakin osassa merkkiliikkeitä.
Lisäysöljypullosta löytyy mikä luokitus pitää olla ja ostaa sen mukaista longlife-öljyä. En nyt ulkoa muista niitä luokituksia.

minnis

#303
Paljonko teillä on ollut kulutus koneessa? Olen 2600km nyt autolla ajellut ja keskikulutus on 7.6 litraa/100km. Tuntuu aika paljolta. En ajele mitenkään erityisen sporttisesti mielestäni, tosin ajelen käytännössä pelkkää moottoritietä ja kaupunkiajoa, sillä työmatkani koostuvat pätkästä kaupunki-moottoritie-kaupunki. Autona on Polo, eli kohtalaisen kevyt auto kumminkin. Moottori on 110kw malli DSG kanssa. Mikähän tuossa nyt noin paljon kuluttaisi?

Herr K

Lainaus käyttäjältä: heller - 09.04.19 - klo:10:39
30tkm alkaa lähestyä mittariin. Meinasin että jos veisi omat öljyt huoltoon.

Mistäs raati on tilaillut tai hakenut ja mitä öljyä?

Motonet ja biltema melko lähellä, mutta tilaamallakin onnistuu jos hinnassa säästää.

Motonetistä (varmaan muualtakin) saa ihan Volkkarin omaakin öljyä, jos muiden sopivuus mietityttää:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/590235/VAG-LongLife-III-5W-30-5040050700-5L

Tossakin vähän säästää, jos ostaa tuolta ja vie huoltoon itse.
VW Passat Variant GTE

Foxit

Lainaus käyttäjältä: minnis - 13.05.19 - klo:02:02
Paljonko teillä on ollut kulutus koneessa? Olen 2600km nyt autolla ajellut ja keskikulutus on 7.6 litraa/100km. Tuntuu aika paljolta. En ajele mitenkään erityisen sporttisesti mielestäni, tosin ajelen käytännössä pelkkää moottoritietä ja kaupunkiajoa, sillä työmatkani koostuvat pätkästä kaupunki-moottoritie-kaupunki. Autona on Polo, eli kohtalaisen kevyt auto kumminkin. Moottori on 110kw malli DSG kanssa. Mikähän tuossa nyt noin paljon kuluttaisi?
Sinäpä sen tuossa jo sanoitkin, eli ajoprofiilisi (kaupunki-moottoritie-kaupunki) on vain polttoainetta eniten vievää ajoa. Mitä enemmän kiihdytyksiä/jarrutuksia ja mitä korkeampi ajonopeus sen suurempi energian kulutus, varsinkin jos tämä tapahtuu lyhyen matkan sisällä kylmällä moottorilla. Mikäli haluat tuolla autollasi päästä matalempiin kulutuslukemiin käyttälläsi reitillä, niin voit yrittää parantaa ennakointiasi kaupunkiajossa (mitä vähemmän nopeuden muutoksia sen parempi) ja laskea ajonopeutta moottoritiellä. Toinen vaihtoehto on sitten löytää vaihtoehtoinen ajoreitti jossa ajonopeus pysyy tasaisempana.

Mielenkiinnosta, minkä mittainen on tuo sinun normaali ajmatkasi?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

dosetti

Minäkin olen erityisen kiinnostunut minniksen ajomatkan profiilista, matkojen pituudet ja muita vaikuttavia seikkoja? Onko kulutus todellista vai tietokoneen näyttämä? Eli rangeksi auto kertoo tankille noin 520km? Rengastus ilmeisesti 16"? Onko motarilla matkavauhti tasan mittarin mukaan 120 vai todellista 120 vai kuinka paljon? Millä moodilla ajelet, ECO käytössä? Rullailetko ollenkaan, pulse&glideä kokeillut? Kyllähän monesti sanotaan, että uutena auto kuluttaa eniten ja kulutus hieman laskee ajan myötä.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: heller - 09.04.19 - klo:10:39
30tkm alkaa lähestyä mittariin. Meinasin että jos veisi omat öljyt huoltoon.

Mistäs raati on tilaillut tai hakenut ja mitä öljyä?

Motonet ja biltema melko lähellä, mutta tilaamallakin onnistuu jos hinnassa säästää.
Säilytä kuitit ostamistasi öljyistä, koska takuuasioiden yhteydessä niitä kysytään, jos olet itse hankkinut öljyt.

a4b8

Selvitettävä mikä viskositeetti esim 5W-30, 0W-20 kuten omassa 1.5 TSI:ssä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

janppa78

Omassa 1.5 evo 150hv versiossa ainakin käytetään 0w-20 öljyä ja luokitus on 508.00/509.00.
Kyllä merkkiliikkeen pitää tietää moottorille sopiva öljy, tai muuten en kyllä jättäisi autoa selllaiseen paikkaan missä arvotaan tälläisen asian kanssa.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/595075/Mobil-1-ESP-x2-0W-20-VW-5080050900-5-L
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590341/Comma-Eco-LLP-0W-20-VW-5080050900-5l
Kyllähän jos noista jommankumman valitsee ja vie huoltoon mukana, niin muutaman euron säästää.

a4b8

Kyllä marmori tietää, mutta kun itse ostaa niin kannattaa varmistaa marmorilta.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

makkaiver

Montako euroa tuossa säästää ostamalla itse öljyt verrattuna marmoriin ja sitten vielä mahdollinen tappelu kustannuksista, jos jotain tulevaisuudessa sattuukin ?
F3 TSI 110 Style

Hidalgo

#312
Lainaus käyttäjältä: makkaiver - 13.05.19 - klo:21:32
Montako euroa tuossa säästää ostamalla itse öljyt verrattuna marmoriin ja sitten vielä mahdollinen tappelu kustannuksista, jos jotain tulevaisuudessa sattuukin ?
Ei niin montaa että se kannattaisi. Ã,,lytöntä hommaa.
Ei kannata kaikkia rahoja laittaa autoon, jos ei sen jälkeen ole enää varaa sitä huoltaa.

janppa78

Lainaus käyttäjältä: makkaiver - 13.05.19 - klo:21:32
Montako euroa tuossa säästää ostamalla itse öljyt verrattuna marmoriin ja sitten vielä mahdollinen tappelu kustannuksista, jos jotain tulevaisuudessa sattuukin ?

Ei siinä nyt mitään hirveitä summia säästä. Lähinnä periaatteen vuoksi omat öljyt. Saman lailla huolto yrittää maksattaa kaikki ongelmat  asiakkaalla riippumatta siitä onko käytetty marmorin öljyä vai asiakkaan omaa. Tuntuu että edes takuuaikana ei haluta korjata vikoja vaan kaikki on ominaisuuksia näissä kansanautoissa.


a4b8

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 13.05.19 - klo:21:47
Ei niin montaa että se kannattaisi. Ã,,lytöntä hommaa.
Ei kannata kaikkia rahoja laittaa autoon, jos ei sen jälkeen ole enää varaa sitä huoltaa.
Meikäläinen olisi säästänyt 35 â,¬!!! jos olisin käynyt ostamassa 0W-20 öljyn exp-2 Mobil 1 autotarvikeliikkeestä. Enpä viitsinyt lähteä ajelemaan asiakseni kun oli niin helppo ajaa huoltoon jossa öljyt valmiina, ei tarvinnut kanniskella öljypurkkeja. Jos autonpito on tuosta kiinni niin sitten? Eikä haluja ruveta selvittelemään vuosia jälkeenpäin mitäs öljyä se olikaan...oliko aitoa, missäs kuitit - ei tule korvauksia?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

jk320

1.5TSI DSG Passat sai eilen perjantaina julkaistun päivityksen jonka sisällöstä ei liikkeessä ollut tietoa. Ainakin ensivaikutelmat näin plussakelillä positiiviset.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: jk320 - 14.05.19 - klo:11:23
1.5TSI DSG Passat sai eilen perjantaina julkaistun päivityksen jonka sisällöstä ei liikkeessä ollut tietoa. Ainakin ensivaikutelmat näin plussakelillä positiiviset.

Oliko sulla plussakelillä mitään oireita ennen päivitystä?

Routa

Lainaus käyttäjältä: minnis - 13.05.19 - klo:02:02
Paljonko teillä on ollut kulutus koneessa? Olen 2600km nyt autolla ajellut ja keskikulutus on 7.6 litraa/100km. Tuntuu aika paljolta. En ajele mitenkään erityisen sporttisesti mielestäni, tosin ajelen käytännössä pelkkää moottoritietä ja kaupunkiajoa, sillä työmatkani koostuvat pätkästä kaupunki-moottoritie-kaupunki. Autona on Polo, eli kohtalaisen kevyt auto kumminkin. Moottori on 110kw malli DSG kanssa. Mikähän tuossa nyt noin paljon kuluttaisi?
Tuota luokkaa nyt kesärenkailla sekalaisessa. Kävin viikonloppuna yksin 400km maantiereissun ja keskikulutus 6.7l/100km mokomalta. Tuntuu pirun suurelta, vaikka autona on Octavia. Talvikumeilla tuntui kulkevan vähän kohtuullisemmalla annoksella. Aiemmat autoni ovat kyenneet huomattavasti pienempiin kulutuksiin enkä usko ajotyylin juurikaan muuttuneen.

Näin "kesäkelilläkin" kun lähdetään alle +10:sta nykiminen on huomattavaa. Selvästi viallinen auto, mutta huollossa levitellään käsiä. Ã,,lkää ostako näitä.
Entinen VAG-kuljettaja.

dosetti

Onkohan nämä isommat kulutukset yksittäistapauksia vai monen tekijän summa kun maailmalla esim Spiritmonitorissa mennään pienemmälläkin kulutuksilla.. Esim. Polon pitäisi mennä kyllä octaviaan ja golfiin verrattuna pienellä pesäerolla ja pitäisi kyllä alle kuuden päästä matka-ajossa.

batman14

Mulla menee Ibiza taajamapyörittelyssä ajotietokoneen mukaan n. 6l/100km. Matka ajossa alle 5.5, talvirenkailla parhaimmillaan Espoo-Järvenpää-Espoo 4.3L ajotietokoneen mukaan.

janppa78

Lainaus käyttäjältä: Routa - 15.05.19 - klo:13:21
Tuota luokkaa nyt kesärenkailla sekalaisessa. Kävin viikonloppuna yksin 400km maantiereissun ja keskikulutus 6.7l/100km mokomalta. Tuntuu pirun suurelta, vaikka autona on Octavia. Talvikumeilla tuntui kulkevan vähän kohtuullisemmalla annoksella. Aiemmat autoni ovat kyenneet huomattavasti pienempiin kulutuksiin enkä usko ajotyylin juurikaan muuttuneen.

Näin "kesäkelilläkin" kun lähdetään alle +10:sta nykiminen on huomattavaa. Selvästi viallinen auto, mutta huollossa levitellään käsiä. Ã,,lkää ostako näitä.

Itselläkin auto nykii näin kesäkelilläkin ensimmäiset kilometrit huomattavasti, tuntemus on jotenkin empivää menoa. Kulutuksesta sen verran, että Tampere-Vaasa-tamperee rauhallisesti ajaen kulutus ajotietokoneen mukaan 6.8 litraa laskettuna 6.93l. yli kymmenen vuotta vanha focus meni saman matkan noin 5.5l Ei tämä uusi mikään talousihme kyllä ole tai sitten moottorissa on jotain pahasti vialla.

Arttu

Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 15.05.19 - klo:17:38
Itselläkin auto nykii näin kesäkelilläkin ensimmäiset kilometrit huomattavasti, tuntemus on jotenkin empivää menoa. Kulutuksesta sen verran, että Tampere-Vaasa-tamperee rauhallisesti ajaen kulutus ajotietokoneen mukaan 6.8 litraa laskettuna 6.93l. yli kymmenen vuotta vanha focus meni saman matkan noin 5.5l Ei tämä uusi mikään talousihme kyllä ole tai sitten moottorissa on jotain pahasti vialla.

Tuo 5,5 kuulostaisi oikeammalta. Minulla ei ole Ocu vienyt yli kuutta vielä kertaakaan kesäkelillä. Talvellakin enimmäkseen alle kuuden litran. Tällä hetkellä näyttää ajotietokoneen pitkän ajan keskikulutus 5,1 litraa sadalla, noin 60 tunnin ajalta. Sisältää parit mökkireissut moottoritieajoineen ja loput pääkaupunkiseudulla pyörimistä. Edellinen tankillinen meni kilometreistä laskemalla 5,2 l/100km. Auto on 1,5 manuaalilaatikolla.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Routa

#322
Lainaus käyttäjältä: janppa78 - 15.05.19 - klo:17:38
Itselläkin auto nykii näin kesäkelilläkin ensimmäiset kilometrit huomattavasti, tuntemus on jotenkin empivää menoa. Kulutuksesta sen verran, että Tampere-Vaasa-tamperee rauhallisesti ajaen kulutus ajotietokoneen mukaan 6.8 litraa laskettuna 6.93l. yli kymmenen vuotta vanha focus meni saman matkan noin 5.5l Ei tämä uusi mikään talousihme kyllä ole tai sitten moottorissa on jotain pahasti vialla.
Samat tuntemukset tosiaan. Tuo reissu minkä heitin on mökkiimatkani, joten sitä on paljon tullut ajettua. Edellinen Skyactiv pärjäsi noilla reissuilla yleensä 5.2-5.5l/100km kulutuksella hieman liikenteestä riippuen. Sitä edeltänyt turbo-Astra vei 5.7-5.9l/100km tasoa, joten tämän VAG.n talousihmeen kulutus on tullut todellisena yllätyksenä, vaikka on kaikki jyristävät sylinterinlepuutukset sun muut.

Jotenkin tuntuu, että tuossa moottorissa ei ole kaikki kotona ja VAG-arpajaisissa on sattunut paska arpa, mutta eihän tuolle mitään aleta tehdä, kun ei ole vikakoodeja eikä ohjelmistopäivityksiä saatavilla. Vaihtaisin pois, mutta tällä hetkellä ei ole varaa, kun asunnon hankinta menossa.
Entinen VAG-kuljettaja.

ram1

Tosiaan kovilta kuullostaa kulutukset, vaikka aina kuskistakin kiinni. Mulla vielä tämä 1.4, 150hp, ja oikeastaan kaikki matkat mennään joko alle 5, tai siinä hujakoilla. 80 rajoituksilla pidempi matka siinä 4 -4.5l. Motarikulutuskin pyörii 5.5l nurkilla. Jopa alle 10 kilsan työmatkat kylmänä taajamapyörityksessä 5-6l. Act myös aktivoituu kovinkin helposti. Ja tosiaan 18" renkaat jotka nostaa kulutusta reilusti. Jotain on kyllä pielessä tuossa koneessa, kun noihin lukemiin pääsee jo kutoskoneillakin matkassa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

jk320

Lainaus käyttäjältä: jk320 - 14.05.19 - klo:11:23
1.5TSI DSG Passat sai eilen perjantaina julkaistun päivityksen jonka sisällöstä ei liikkeessä ollut tietoa. Ainakin ensivaikutelmat näin plussakelillä positiiviset.

Kyllä tuossa selvästi vielä nykimiseen taipumista on. Muutama aste plussan puolella ja kylmänä lähtiessä liikkeelle aluksi lähti kyllä selvästi tökkien, vaikkakin selvästi pehmeämmin kuin aiemmin, jolloin se tuntui siltä kuin olisi lähtenyt kytkintä kunnolla pumpaten. Myös tasakaasun pätkimisiä olin havaitsevinani mutta selvästi pehmeämpiä nekin, ennen tuntui kuin bensa olisi loppumassa ja pumppu haukkaa tyhjää, nyt aivan huomaamattomasti. Siitä en tiedä, onko pehmeys päivityksen vai plussalla olevien lämpötilojen takia, kun auto ei ole oma ja vähän tulee sitä ajettua.
Kulutuksesta sen verran että talvella tuli kyllä ihmeteltyä kun rauhallisessa maantieajossa, joskin 3 kyydissä lasketteluvälineineen, oli kulutus ajotietokoneenkin mukaan lähes 6 litraa sadalla 215 leveillä 16" nastoilla.

dosetti

Eikös tuo ole passatille ja 3 kyydissä mainio tulos? Jos polo menee samalla niin olisin melko tyytyväinen.

Letangi

Täytyy myös muistaa noita kulutuksia vertaillessa että tätä myllyä on kahta mallia ja ongelmathan tuntuvat olevan tuon isompi kilowattisen kanssa. Tänään sellainen 300 kilometriä 90-110 nopeuksilla ja tietokone näytti 5.4 kulutukseksi. Autona Octavia jossa tuo ongelma moottori

Routa

Nämä jutut vaan tukee yhä enemmän sitä käsitystä, että on täysin tuurissaan millaisen moottorin sattuu saamaan. Laatu ei selvästikään ole tasaista vaan osa moottoreista jollain tapaa "viallisia" ja niille polttoaine maistuu jne.
Entinen VAG-kuljettaja.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Routa - 17.05.19 - klo:07:27
Nämä jutut vaan tukee yhä enemmän sitä käsitystä, että on täysin tuurissaan millaisen moottorin sattuu saamaan. Laatu ei selvästikään ole tasaista vaan osa moottoreista jollain tapaa "viallisia" ja niille polttoaine maistuu jne.

Tällainen kuva minullekin tullut. Osa tärisee, osa ei. Se, korreloiko tärinä kasvaneen kulutuksen kanssa, on vielä epäselvää hieman. Ilmeisesti ei välttämättä näin tee.

VAGinalla

Mulla 1.5 TSI Karoq. Sen kun päräyttää kylmänä käyntiin, niin ensinnäkin tyhjäkäynti heijaa (1000 - 1300 rpm) ja ajoon lähdössä veto ärsyttävästi pätkii. Kun motti lämmin, niin vetää mainiosti. Sylintereiden lepuutusta ei kyllä huomaa, paitsi jos aivan täysin keskittyy siihen. En kyllä yllättyis, jos se(kin) menee pikkuhiljaa huonompaan suuntaan..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy