Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Daatta

#1
ID.4 / Vs: Id4 latausasetuksista
tänään kello 07:59
Ei latausluukun kuulu temppuilla tuolla tavalla. Vaihdattaisin solenoidin ennen kuin se lakkaa toimimasta kokonaan. Omassa luukku päästää aikamoisen kolauksen lukituksen auetessa. Solenoidin vaihto kannattaisi melkein tehdä ennakoivasti parin vuoden välein, 25e solenoidi vs. uusi luukku 400e.
#2
Voisi melkein sanoa, että autossa ei ole senttiäkään ylimääräistä kaapelia, saati sitten johtosarjaa.

Kufatecilta joko täydellinen setti tai pelkkä kaapeli tilaukseen. Medialaitteen pitää olla käypäläinen, lisäksi tarvitaan VCDS/OBDeleven koodaus kameran aktivoimiseksi.

https://kufatec.com/en/complete-retrofit-kit-rear-view-camera-version-low-for-vw/38322
https://kufatec.com/en/cable-set-for-vw-seat-rear-view-camera-version-low/38168-1

Kamera on näissä low-mallia, eli ilman kääntyviä viivoja ja ohjainlaitetta.

Olen vastaavan laittanut 2014 Leoniin aikanaan, purkamista ja pujottelua siinä on riittävästi. Päivän homma jos tekee maltilla, puolen jos on tuttua puuhaa sisustan paneeleiden purkaminen. Sentään ei tarvitse ottaa takapuskuria irti ja porata reikää, kuten Leonissa piti.
#3
ID.4 / Vs: ID.4
13.05.24 - klo:08:53
Minulla on ollut myös ongelmia latauksen synkronoinnin kanssa, lähtökohtaisesti toimii ei koskaan ja apissa ja autossa voi olla ihan eri latausasetukset. Miten tuo manuaalisesti synkronoidaan?

Navin asetuksista on laitettavissa "oppiminen" päälle, jos on oppinut väärin niin asetukset voinee käydä resetoimassa samasta paikasta. Toki navin pitäisi tarjota useita, vaihtoehtoisia reittejä.

Sivutuulella kannattaa muistaa sivutuulikompensaatio, mikä on ollut VAG:neissa toistakymmentä vuotta. Pitää vaan rattia paikallaa, eikä lähde kompensoimaan sitä kompensaatiota. Toki korkea auto on lähtökohtaisesti alttiimpi sivutuulelle.
#4
ID.4 / Vs: ID.4
08.05.24 - klo:12:28
Lainaus käyttäjältä: Karoq - 08.05.24 - klo:12:09Soitin tänään VW:n korjaamopalveluun, manasin edessä ajavaa Mazdaa sanoilla "voi jumalauta" jolloin ida haki puumala auto ja soitti korjaamopalveluun, hieman on hakemista vielä kaikkien nappuloiden kanssa mutta kai se tästä.

Ota suosiolla IDA:n puheaktivointi pois päältä asetuksista. Se on todellinen väärin ymmärtäjä.

Itse meinasin soittaa huoltoon pari kertaa taustapeiliä säätäessäni, kunnes huomasin että katossa on kosketuspainikkeet huoltoon ja infoon soittamiseen... Soiton saa näytöltä katkaistua.
#5
Volkswagen / Vs: ID.7
08.05.24 - klo:09:22
Kylillä liikkuu valkoinen seiska ja onhan se hieno peli.
#6
Kannattaisiko vierailla (osaavassa) rengasliikkeessä vanteiden kanssa, niin saisi varmasti sopivat ja pitävät pultit. Onhan tuo aika hurja tilanne, jos pultit suorastaan pyörivät vauhdissa auki. :o

Mitä tulee momenttiavaimiin, niin halvatkin ovat ilmeisen toimivia ja tarkkoja. Itse olen toistakymmentä vuotta käyttänyt Lidlin momenttiavainta, päivitys on kyllä käynyt mielessä mutta hyvästä joutuukin sitten maksamaan jo satasia.
#7
ID.4 / Vs: ID.4
06.05.24 - klo:13:59
Latausongelmia edelleen, kesken päivän ID "tippui" laturista, piuha siis kiinni ja akku ladattu pyydettyyn 80%:iin. Elli laturissa palaa molemmat valot vihreänä, autossa ei mitään. Piuha irti ja takaisin, lukitus surahtaa ja valo syttyy. ID appi sanoo latausnäkymässä: "Ei valmis, tarkista latauskaapelin liitäntä". Gridio on pausella, pitääkö seuraavaksi alkaa epåillä HACS Volkswagen We Connect -integraatiota. Tai sitten autossa on jotain vialla, oletan että laturi ei ole hajonnut auton vaihtuessa.
#8
ID.4 / Vs: ID.4
03.05.24 - klo:09:50
Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 03.05.24 - klo:08:48Tuo kuulostaa kyllä erikoiselta, kun eihän se gridio tee autolle muuta kuin komentaa latausta päälle-pois. Periaatteessa sama vika pitäisi tulla päälle myös silloin jos latausta komentaa puhelimesta päälle-pois.

Vähän on joo, ID.3:lla sama setuppi ei aiheuttanut tuollaista virhettä. Pitää seurata, Gridio on toistaiseksi pausella.

LainaaAjoitko kenties myös jonon jatkona suuren osan matkasta? Itse nimittäin olen pistänyt merkille että eipä tarvi kummoista jonoa olla edessä niin jopas tippuu kulutus heti paljon. Siis kesäkelillä kun kulutus on muutenkin pientä ja ilmanvastus dominoi. Talvella ei tunnu olevan juuri mitään vaikutusta.

Aika hiljaista oli liikenne, jos hitaampaa tuli eteen niin ne kyllä ohitin. Mutta selvää on, ettei ID.4 ole mikään aerodynamiikan riemuvoitto ja tuulenhalkojasta edessä on varmasti apua.
#9
ID.4 / Vs: ID.4
03.05.24 - klo:08:27
Lainaus käyttäjältä: Zigu - 30.04.24 - klo:11:07Ei näytä 4.X softa korjanneen vanhoja bugeja. HW puoli toki uudessa -24 mallissa nopeampi.

Ovatko nuo siis tunnettuja bugeja ID.4:ssa? ID.3:een verrattuna edistystä on tapahtunut huimasti.

Chrisin esittely 2024 mallista: https://www.youtube.com/watch?v=nEPvZGBpo9g
#10
ID.4 / Vs: ID.4
03.05.24 - klo:08:23
Itse asiassa tuo virhe ladattaessa -herja johtunee Gridiosta. Eikö ole virhe ollenkaan, kertoo vaan ettei lataus käynnistynyt. Gridion pausettamalla lataus käynnistyi normaalisti. Gridio on ollut käytössä vaikkei pörssisähköä olekaan, lähinnä sähköverkon kuormitusta tasaamassa.

Käytännön Rangea tuli kokeiltua Tampereen reissulla. 177km suuntaansa. Auto näytti lähtiessä 460km rangea, ajattelin että johtui lähinnä edellispäivän vappuajelun rauhallisuudesta. Tampereelle päästiin 52% varauksella, lämpötila lähtiessä 2c. Paluumatkalle (18c) auto lisäsi yhden latauspysähdyksen, varmuusmarginaalin takia. Mutta se poistui nopeasti, perille tultiin 80km rangella. Laskin 25% kohdalla, että ilmoitettu 460km todellakin piti paikkansa. Tällä kertaa ajelin ns. rajoitusten mukaan, ylinopeus vesittää range-laskelmat nopeasti. Toki jos aina ajelee ns. reikä päässä niin auto kyllä huomioi sen.
#11
ID.4 / Vs: ID4:n nostaminen hallitunkilla
03.05.24 - klo:08:14
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.04.24 - klo:13:52Tuliko VAG työkalu id.4:n mukana? Itse en huomannut sitä autossa siellä missä lukkopultti on, liekö pöllitty.
Jos rupean vaihtamaan renkaita itse, aion tilata Vilpa rengas rengin. Nostelin talvirenkaat seinälle korkealle koukkuihin, ja voi sanoa että lujille otti nostaa ja pujotella keskiön reiästä. Pitäisi oikeastaan punnita pyörät, veikkaan ettei 30 kg ole kaukana.

Ei tule, Audin osanumerolla olen tuollaisen joskus merkkiliikkeestä hakenut. Ei ole numroa muistissa, mutta VW Wheel Hanger hakusanalla voi löytyä.

En ole edes yrittänyt nostaa renkaita seinälle vielä. Ne eivät välttämättä edes mahdu, ainakin joutuu koukkujen sijaintia muuttamaan. Olisiko neljäs kerta kun noita proppailen autotallin tiiliseinään. ;D
#12
ID.4 / Vs: ID.4
30.04.24 - klo:08:41
Pientä bugia pukkaa, useamman kuin kerran on jättänyt lataus käynnistymättä Elli kotilaturissa. Appi sanoo "Virhe ladattaessa yritä uudelleen". Sitten kun käy autolla, irroittaa piuhan ja kytkee sen uudelleen niin lataus käynnistyy... ID.3:lla tuollaista ei koskaan tapahtunut. Silleen ikävä kun lataus ajastuu Gridion kautta niin tuota ei huomaa vasta kuin aamulla.

Pari kertaa on easy entry -toiminto sähköpenkeissä jättänyt penkin taakse. Mediatoistin ei muista mihin kohtaa levykirjastoa on jäänyt vaan aloittaa soittamisen aina A:sta eli alusta. Levykirjasto on muistitikulla ja pari sataa gigaa biisejä FLAC-muodossa. ID.3:ssa ja sitä ennen Cuprassa sama tikku toimi hyvin.

Muuten meno maistuu, etenkin kun sai viimein pyöräytettyä kesäpyörät alle. Tavaratila ei ole aivan farkku-Cupran tasoa, pituutta on apukuskin penkki etuasennossa n. 190cm. Cupraan meni Ikean 200x80 pöytälevy pienellä survomisella. Toki tässä on koukku, mutta (omia) kärryjä ei ainakaan vielä ole.
#13
Lainaus käyttäjältä: Karoq - 29.04.24 - klo:15:238.2 tilattu ID.4 Pro 4MOTION Elegance on ollut kaksi viikkoa Suomessa, vieläkään ei ole tietoa että millloin liikahtaa liikkeeseen.

Pari viikkoa SE Mäkisellä ei välttämättä tarkoita vielä mitään, tosin itsellä ei tuollaista varustelu-vaihetta toimituksessa ollut. Tuskin siihen roiskeläppiä kummempia varusteita asennetaan, jos sellaiset on etukäteen tilannut. Proseduureissa voi olla liikekohtaisia eroja, esim. Lohjan Autotalo tekee luovutushuollon ja puhdistuksen itse. Toivottavasti ei tarkoita sitä, että auto on mennyt korikorjaamolle jonkun kuljetuskolhun takia... Itselle vaihdettiin toiseen Cupraan vanne liikkeessä, kun siinä huomattiin kuljetuksen aikana syntynyt vaurio.
#14
ID.4 / Vs: ID4:n nostaminen hallitunkilla
29.04.24 - klo:12:36
^Edellinen pyöreä nostotyyny halkesi kahtia, sen jälkeen olen nostanut paljaaltaan. Käytössä on AC:n tunkki, jonka oma nostotyyny on melkoisen tukeva. Virtasen kaupan kataloogissa on jos jonkinnäköistä nostoadapteria erimerkkisiin sähköautoihin, mutta ei mitään Volkkarille. Varmaan on tarkoitus nostella ihan tavan tunkilla ilman pehmusteita.

https://www.virtasenkauppa.fi/auton-korjaus/korjaamolaitteet/hallitunkit-ja-lisavarusteet/tunkkien-tarvikkeet?hakusana=&jarjestys=varasto&c[]=144&sivu=5
#15
ID.4 / Vs: ID4:n nostaminen hallitunkilla
29.04.24 - klo:08:58
Vaihdoin neloseen kesärenkaat viimein alle, nostaminen on hieman konstikkaampaa kuin ID.3:ssa. Painoa on aikapaljon enemmän, lisäksi akun/pohjan muovikotelo tulee aika lähelle nostokohtaa. Ei ollut nostotyynyä käytössä vaan pelkkä tunkin kumitalla, piti sormella kokeilla että tallan ja pohjan kotelon väliin jää tilaa samalla kun nostaa.

Voi vitsi nuo renkaat painaa, hädin tuskin sai nostettua renkaan paikalleen, vaikka käytössä oli VAG työkalu eli kierteistetty tappi jonka varassa rengas liukuu. Vanne ei kovin hyvin pysy keskiön varassa, aika taiteilua oli.
#16
Jos on tuontiauto, niin siinä ei välttämättä ole ilmalämpöpumppua. Esilämmitystä ei "vanhoihin" saa, se tuli vasta 2024 mallivuodelle. Myöskään uusinta 4.1 softaa ei saa koska tietoviihdejärjestelmä on päivittynyt. Renkaat ovat kalliita, omaan maksoi 19" tarvikevanteet (Dezent KB Dark, suorasovitteiset) + Contin kitkat 2 290e. Leveys on 235 kaikissa, on mahdollista kunhan vaan kantavuus riittää. Luistonestoa ei ainakaan ID.3:ssa saanut ohitettua, mutta ihmeesti tuolla pääsi etenemään kun vaan piti kaasupolkimen pohjassa. Etupään koiranluut kannattaa tarkistaa kolinoiden varalta, ei ole kyllä kalliita uusia.
#17
ID.3 / Vs: VW ID.3
25.04.24 - klo:08:10
^Esim. se esilämmitys. ;D Voit laittaa lähtöajan, esim. 7:00, jolloin auto on lämmitetty. Ei tuo akkua niinkään lämmitä, mutta auttaa ainakin kuskia pysymään lämpimänä eikä auton sisätiloja tarvitse lämmittää akun energialla.

Jos haluaa lämmittää erityisesti akkua, pitää kikkailla latauksen kanssa. Eli käynnistää lataus ennen lähtöä, esim. muuttamalla akun varaus 80->90%.
#18
ID.4 / Vs: ID.4
23.04.24 - klo:08:30
Ensimmäinen kunnon (talven pahin?) talviajokokemus ID.4:lla takana ja pakko sanoa että hemmetin hyvin etenee tuo 4motion. Traction (?) ohjelma päälle, ei sudi eikä heitä perää. Suuntavakautta löytyy vaikka muille jakaa, toki en lähtenyt ulosmittaamaan sitä vaan ajelin kiltisti jonossa motarilla. Contin kitkat alla, 19" koossa. Kaupunkiin kun pääsi niin löytyi käyttöä etenemiskyvylle ylämäessä, ei mitään ongelmia.
#19
ID.4 / Vs: ID.4
15.04.24 - klo:09:51
Lainaus käyttäjältä: Zigu - 12.04.24 - klo:14:35Hyvä jokaisen ID4:n omistajan lisätä itselle tarkastuskohdaksi renkaanvaihdon yhteyteen.

Koiranluut ja latausluukun uusiminen (solenoidi hajosi) kuuluivat ID.3 huolto-ohjelmaan. Kannattaa tehdä ennakoivasti, jos mahdollista...

Renkaiden vaihdosta puheen ollen, pyörittelin kesärenkaita autotallissa ja totesin ne hyvin painaviksi. Onneksi ID.4:ssa on vetarit myös edessä joten renkaat eivät pyöri tyhjää, helpottaa renkaanvaihtoa aika lailla. Tunkki tuli päivitettyä jo ID.3:n myötä tukevampaan, eli kaipa ne renkaat vaihtuvat, heti kun yöpakkaset loppuvat.
#20
ID.4 / Vs: ID.4
12.04.24 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 12.04.24 - klo:07:37Minulle myyjä sanoi, että suomen kielessä on paljon idaa triggeröivää kirjainyhdistelmää ja sen takia jo luovutuksessa napattiin äänikutsu pois päältä. Ratissa on onneksi kuitenkin se nappula samalle asialle.

Ei tuolle nykymuodossaan paljon käyttöä ole, yritin kerran kysyä siltä jotain mutta ei ymmärtänyt sanaakaan oikein. Samaan törmättiin jossain median koeajossa, hyödytön kampe. Kesällä on tulossa ChatGPT, mutta tuskin näihin "vanhoihin" autoihin.

LainaaErgoActivet on varmasti hyvät. Minulle tuli peruspenkeillä kun ne tuntui hallissa ihan hyviltä, koeajoautossassa oli varmaan jotkut muut kun oli GTX. Nyt kun auton juuri sain, niin peruspenkit on aavistuksen liian pehmeät on omaan makuun vaikka penkin malli hyvä. Nykyiseen ajoprofiiliini kuitenkin peruspenkit käy, olisin muuten itsekin ollut haukempi ergojen perään.

Myyjän mukaan myös peruspenkit ovat päivittyneet, voipi johtua tuosta.

Latausnopeus esilämmityksellä tuli testattua, 170kW 150kW nimellistehon laturista, ei paha. Ehtii just vessassa käymään ja sitten voikin jo jatkaa matkaa.
#21
ID.4 / Vs: ID.4
05.04.24 - klo:08:41
4.1 softalla toimitettu joo, päivityksenä tuli käyttöohjekirja. Nelivetoa ei oikein ole päässyt testaamaan, mitä nyt eilen jäisessä ylämäessä polkaisin niin perää tarjosi voimakkaasti. ;D Eli tail-happy on tämäkin yksilö, neliveto tai ei.

322km paluumatkalle lähdin 90% varauksella (protip, älä katkaise Plugit latausta, sitä ei saa enää etänä käyntiin...), perille päästiin ja jäi vielä 30km marginaalia. Välissä olivat vielä ruuvanneet kesänopeusrajoitukset tolppiin, vaikka ilma on pakkasen puolella. Maksiminopeus 100km/h mittarin mukaan, keskinopeus 81km/h. Kulutus 18,7 kWh. Tulin neljän tunnin matkan ilman taukoja, suoritus jota puolisoni jaksoi ihmetellä. ;D

Navigointi toimi paluumatkalla kuin ihmisen mieli, lisäsi ja poisti välilatausta sen mukaan mikä oli pedaalin asento. Navi haluaa noin 40km marginaalia perille pääsyyn, muuten tarjoaa välilatausta.

Piti myös kehua Travel Assistantia, toimii hemmetin hienosti pääteillä. Pienemmillä mutkateillä vaihtaa suosiolla ACC:lle. Ratin nappulat ovat hieman muuttuneet ID.3:sta, ehkä parempaan suuntaan. Vaatii lihasmuistin päivittämisen noilta osin.
#22
ID.4 / Vs: ID.4
03.04.24 - klo:21:10
Viime torstaina oli ID.4:n luovutus ja ID.3 jäi hyvin palvelleena liikkeeseen. Kun ajoin auton liikkeen ovesta ulos se oli ensimmäinen kerta kun ajoin nelosta, hädin tuskin olin istunut esittelyautossa aikaisemmin. Ensimmäinen vaikutelma oli, wow tämä on iso. ;D

Nyt 1225km myöhemmin on jonkinlainen käsitys autosta. Iso se on ja lähes 500kg painavampi kuin ID.3. Tämä on numeroiden valossa toki ilmiselvää, mutta on eri asia kokea se ajossa. Alla on kelistä johtuen 19" Contin kitkat, ei tuo huono ajaa ole missään nimessä mutta mutkiin ei tee mieli kanttailla. Märällä soratiellä auto velloi mielenkiintoisesti, ihan kuin luisteli tien päällä. Röykyt tuo ottaa kivasti, toki 55 profiilin renkailla on osuutta asiaan.

Koko tuli vielä selvemmin esiin sovitellessa tuota ahtaan parkkihallin porteista sisään. Vaikka löytyy 360 kamerat ja tutkat ei tuon laivan luotsaaminen ihan helppoa ole. Kääntöpuolella on melko kivat sisätilat, tosin tuli huomattua ettei 50" TV mene ihan heittämällä sisään, ainakaan silloin kun mukana on neljä henkeä. Ilman taulutelkkaria neljä aikuista matkustaa herroiksi.

Kulkupuolta on kivasti, ohituskiihtyvyys pääsi vähän yllättämään ensimmäisessä ohituksessa. Kulutus on 0c lämpötilassa jotain 22kWh paikkeilla, not great not terrible. 312km työmatka meni yhdellä (kusi)tauolla, marginaalia jäi 33km. Lähdössä rangea oli 100km enemmän eli 450km. 350km Tampereen reissu yhdellä latauksella on ehkä vähän liikaa pyydetty, ainakin näillä lämpötiloilla. Akun esilämmitystä en ole vielä päässyt kokeilemaan, kaipa matkailu kannattaa rakentaa sen varaan. Käytännön range on silti pieni pettymys.

Tähän tuli raksittua ErgoActive-penkit, ne ovat kyllä hintansa arvoiset. Kun alaselkä meinaa jumittaa niin hieronta auttaa jaksamaan taas tunnin verran ajoa. Ja onhan sähkösäätö päheä, eka auto missä tuollaiset penkit on. Poistumisavustin on kiva, vielä kun rattikin liikkuisi sähköllä... Parempaan audioon ei riittänyt pelimerkkejä, joten vakiolla mennään. Se soi "isosti", basso kumisee aika tavalla. Uskon että tuo taittuu ovet äänieristämällä, eli tuttu butyylimatto-pehmytmatto setti. Auto on melko hiljainen, selvästi mukavampi paikka olla kuin ID.3 kautta linjan. Uusi tietoviihdejärjestelmä on valtava parannus vanhaan, kaikki toimii viimein nykimättä ja käytettävyys on kautta linjan todella hyvä.

Jotta kaikki ei olisi pelkkää mannaa niin muutama negatiivinenkin asia tuli koettua. IDA aktivoitui ensimmäisellä reissulla jatkuvasti ja puheli jotain siansaksaa. Tämän ääniaktivoitumisen sai asetuksista onneksi helposti pois päältä. Nopeusvaroittimen saa myös pois päältä, tai oikeammin +10km/h toleranssin päälle. Tuo asetus vaan nollautuu joka käynnistyksessä, eli pitää opiskella miten asetuksen saa ODBlevenilla lukittua. Lataustason säätö ei tunnu pelavaan Apin kautta tässäkään, piti käydä autossa muuttamassa lataus 90->100% ennen matkaa. Navigaattori myös sekosi puolen tunnin jälkeen (neljän tunnin matkalla) ja valitti koko matkan kartta-aineiston puutteesta ja auton navi pyöri kuin puolukka pirtelössä. Android Auton Google navi sentään toimi, mutta auto välitti viiden minuutin välein puuttuvasta datasta. :-X Ehkä tuo olisi palautunut navin resetillä, saa nähdä mikä on tilanne huomenna kun lähtee paluumatkalle.
#23
Autosi on saapunut liikkeeseen odottamaan noutoa.

Tiukille menee, ehtiikö luovutus ennen pääsiäistä. Tein ID.3:lle viimeisen voitelun ja laitoin kesärenkaat hollille odottamaan autoon nostoa. Tänään on tarkoitus lähteä pääsiäisen viettoon ja ensi viikolla työmatkalle, auto saa ns. lentävän lähdön sikäli mikäli luovutus onnistuu. Rengasvalinta aiheuttaa myös arpomista, piti tulla kesärenkailla mutta ensi viikolle on ennustettu vielä pakkasia ja jopa lumisadetta tänne eteläänkin, joten kitkat joutuvat vaihtamaan alle...
#24
Jotain tapahtuu täälläkin: Autosi on saapunut Suomeen. Myyjä on sinuun pian yhteydessä

Tarkoittaako sitten, että joku on piipannut auton SE Mäkisellä. En hengitystä pidättele luovutuksen kanssa, kuitenkaan.
#25
Golf VII (12-) / Vs: e-Golf -keskustelua
22.03.24 - klo:07:08
Lainaus käyttäjältä: hgo - 21.03.24 - klo:16:53e-Golfissa pelkästään type-2 lataus mahdollisuus.
Onko tietoa, voiko saada jälkiasennuksen ccs:n?

Tuskin on kannattavaa tai edes mahdollista. Vähän tarinaa:

https://www.reddit.com/r/eGolf/comments/ox11jp/retrofiting_ccs_on_egolf_2019/

Enpä tiennyt että näitä on edes tehty ilman CCS-latausta.
#26
Lainaus käyttäjältä: Karoq - 14.03.24 - klo:11:21Okei, vaatisiko myyjäältä jotain liikkeitä trafin suuntaan sitten? No odotellaan. Tuosta pasin aikataulusta päättelin että toukokuun alussa pitäisi olla meillä luovutus lähellä.

Ilmaisin itseäni väärin, tuo Hangosta noutaminen oli vain toivekuva. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Nyt auto on ilmeisesti SE-Mäkisellä Hangossa, mitään päivityksiä ei ole tullut K-autoon sen kummin kuin myyjällekään. Autoja tulee sieltä nyt kuulemma tipoittain, eli ilmeisesti esihenkilövoimin työskennellään.

Sentään kävin eilen huollossa vieraillessana istumassa ID.4:n kuskinpenkillä, joten ihan kylmiltään ei olla autoa ostamassa. ;D Auto käynnistyi, mutta ennen kun ehdin ihmettelemään uutta tietoviihdejärjestelmää se heitti ruutuun 12V akun (plus muutama muu) vikailmoituksen ja näyttö sammui. No ehtii siihen tutustumaan sitten paremmin, kun auto on pihassa...
#27
^Kyllä nämä TFSI-koneet (BYD) on jo suorasytkällä. Ehkä vähän kaukaa haettu että kaikki puolat olisivat rikki samanaikaisesti. Ja puolathan tähän tosiaan on vaihdettu.

Tuo generaatio ei ole mitenkään ongelmaton, mutta varmaankin karsoittumisesta kannattaa aloittaa. Siitä puristuspainemittausten kautta sitten syvemmälle moottoritekniikan saloihin. Ei välttämättä "italian tuning" enää riitä.
#28
Sitten tuulilasin pesu on jo niin hyvällä tolalla, kun se VAG-konsernin autossa voi olla.
#29
Elektroniikka / Vs: ylläpitolaturi
19.03.24 - klo:07:54
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 19.03.24 - klo:00:12Voiko akun kaapelit irrottaa kun laittaa ctekin silmukkaliittimet akkuun/maadoituspisteeseen vai vaatiiko että virta on koko ajan kytkettynä jotenkin ettei mene elektroniikka sekaisin?

Itse ratkaisin dilemman leikkaamalla liittimen silmukan auki, jolloin riitti pelkkä mutterin löysäys ja liittimen pujottaminen väliin. Vaikka ei akun irti käyttämisestä mitään pahempaa pitäisi seurata. Mahdolliset vikavalot häviävät itsestään.
#30
Uusi auto tulee, varmaan sitten kun lakot on ohi... >:(

Pinnoite tulee siihenkin laitettua, konsultoin Autonhoitokaupan Jannea ja Sparkle nousi ykköseksi:

https://www.autonhoitokauppa.fi/tacsystem-quartz-sparkle-plus-kit-30-ml

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 18.03.24 - klo:08:54Autossa tuo ceramic pro 9H kestopinnoite niin onko jokin aine millä tuota pinnoitteen kestoa voisi parantaa, vai onko paras käyttää vain pelkää liuotinpesua ja normi auto shamppoota. Ilmeisesti auton vahaaminen ei ole pinnoitteen päälle hyödyllistä??

Mielestäni pinnoitetun auton vahaaminen ja muu hipistely on pitkälti kestopinnoituksen ideaa vastaan. Jos tykkää harrastaa ja hipistella niin miksei laittaisi jotain nättiä luonnonvahaa kesäksi ja talveksi kestävämpi Sealant?

Jos kuitenkin meinaa laittaa pinnoitteen päälle extraa niin jotain sellaista mitä pinnoitteen valmistaja suosittelee. Useimmilla on oma hoitotuotteensa, jolla saa ainakin liukkauden palautettua pinnoitteeseen.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy