Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Daatta

Sivuja: [1] 2 3 ... 108
1
Alusta, vanteet ja renkaat / Vs: Lukkopulttiongelma
« : eilen kello 15:00 »
Jos on tarvikevanteet niin varmaan tarvikelukkopulttikin? Rengasliikkeistä kävisin kysymässä, löytyykö yleisavainta tuollaiselle. Merkkiliikkeessäkin voi olla avaimia, jos tuo olisi VAG-lukkopultti.

ID:ssä tuli vakiona lukkopultit ja meinasin seuraavalla merkkarireissulla hommata neljä tavallista pulttia ja vaihtaa nuo kuikkaan...

2
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
« : eilen kello 10:28 »
Jaa, en edes huomannut että kuvat on eri vanteista...  :-X

434 on orkkivanteesta mutta onko sekään sitten kantavuus. Thai-vanteesta en vastaavaa arvoa löydä.

3
Ovatko ID3/4 volkkarin ensimmäiset sähköautoksi suunnitellut autot, ja milloin eka versiot ovat tulleet markkinoille.

e-Golf on ollut ymmärtääkseni myynnissä jo kauan sitten, mutta se on kai tehty polttisrunkoon?

Tämä on vähän huono ketju kysellä sähköautoista.  ;)

ID.3 on ensimmäinen uudelle MEB-sähköalustalle rakennettu auto ja se tuli markkinoille syksyllä 2020. ID.4 alkuvuodesta.

e-Golf on tosiaan rakennettu polttomoottiriauton alustalle, ihan hyvä toteutus siihen nähden. Nyt jo poistunut tuotannosta, ID.3 korvasi mallin.

4
ID.4 / Vs: ID.4 jälkiasennus vanteet
« : eilen kello 09:47 »
Äläs nyt, Turkkilaiset nuo on.  ;) Itse en vanteiden merkinnöistä mitään tiedä, mutta kuvan perusteella 434kg. Siitä tulisi 1736kg eli ihan pirusti liian vähän. Muutenkaan nuo vanteet eivät tee oikeutta autolle, eli äkkiä vaihtoon...

5
Piti just laittaa että hulluja hintoja pyytävät... Purkki Fusson vahaa 20-30€ ja sille menee seuraavat 10 vuotta. Käytännössä pinnoite ei suojaa maalipintaa naarmuilta sen enempää kuin purkista vedettävät vahat. Keston kanssa on vähän niin ja näin, jos on 5v takuu niin käytännössä vetävät sen vuoden välein uudestaan.

Ei silti, pinnoite on hyvä ajatus jos sen voi itse laittaa. Kesto vanteissa on ollut ainakin tosi hyvä itsellä. Piti vetäistä Greyonin kamat myös auton pintaan, mutta jäi tekemättä kun luovutus venyi yli viikonlopun ja sitten pitikin jo lähteä reissuun. Nyt auton joutuisi jo kiillottamaan ennen pinnoitusta, kattellaan.  ;D

6
Hyvää suoritusta, hienoa että tuli kuntoon.  :)

7
Ei ole tosiaan helppoa aikaa tämä, jos vaikka Tuulilasia lukee niin valtaosa esitellyistä autoista on jo sähköautoja... Tätä kompensoimaan ovat hommanneet vanhan Golfin jota sitten kehuvat kilpaa.  ;) Jatkossa tilanne vääristyy entisestään, kun kansan syville riveille ei riitä enää polttomoottori-autoja ihmeteltäksi. Onneksi nykyisillä autoilla voidaan ajella vielä 30-vuotta.  ???

8
Vaimensin eilen onnistuneesti repsikan oven koteloa myöden ja porasin kaiuttimesta popniitit auki. Elementti näyttää pitkälti identtiseltä vanhan AlteaXL:n elementin kanssa ja täten myös sama soviterengas siis istuu oveen.

Hyvältä näyttää. Itse laitoin raskasmattoa myös tuohon muoviseen välilevyyn. Kun teki siitä sandwich-rakenteen tyyliin mattoa alla ja päällä niin massaa ja tukevuutta tuli kivasti.

9
A4 B9 (14-) / Vs: Kynnyslistan valo rikki
« : 10.06.21 - klo:08:21 »
Mulla on tämä sama ongelma omassa 2018 A4:ssa. Kuskinpuoleinen lista on pimeä. Ei tuohon mitään kikkakolmosta tai olla millä saisi toimimaan?
Onko tämä tyyppivika vai tarkoituskin olla vain takuuajan toimiva varuste, joka uutena näyttää hienolta...  >:(

Ei muuta kuin kysymään myyjäliikkeesta vastaantuloja tai ainakin hintaa korjaukselle. Sitten voi pohtia mitä tekee vai tekeekö mitään. Tuskin kikkailemalla tulee kuntoon, tuossahan oli hyvä ohjeet vaihtoon ja selvittelyyn jo.

10
ID.3 / Vs: VW ID.3
« : 09.06.21 - klo:15:08 »
Omassa autossa on kuljettajan oven ja a-pilari-ikkunan välisellä alueella silloin tällöin esiintyvä resonanssiääni. Ajattelin jossain vaiheessa olla asian tiimoilta yhteydessä paikalliseen Volkswagen Centeriin.

Jos on sama kuin minulla niin A-pilarin ja ID-valon välinen liitos nitisee. Laitoin siihen väliin huopanauhaa, mutta mikä tahansa "fylli" auttanee.

11
Octavia IV (20-) / Vs: Kaistavahti
« : 08.06.21 - klo:09:23 »
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.
Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Jep, itsellä oli tuo molemmissa Cuprissa ja siinä avustin (aktiivisilla ohjausliikkeillä) toimi hyvin ja vähensi ajoväsymystä. Toki se saattoi koska tahansa menettää lukituksen ja painaa suoraan ulos mutkasta, eli tarkkana sai olla. Mitään pimputuksia tai muita hälytyksiä tuo ei antanut, ainoastaan kaistavahdin valo muuttui vihreästä keltaiseksi ja mittariston avustinnäytöstä hävisi kaistaviivat.

Siihen nähden ID.3 kaistavahti on kuin nalkuttava emäntä, huomauttaa virheistä mutta ei tee elettekään niiden korjaamiseksi.  ;D Tai kyllä tuokin jollain logiikalla ohjailee, mutta yleensä tyytyy pimputtamaan jos ajaa liian lähellä ojan puoleista tiemerkintää. Travel Assistant tekisi ilmeisesti saman kuin aikaisempi kaistallapitoavustin, mutta sitä ei Business varusteluun kuulu.

12
Golf IV (97–03) / Vs: Golf 4 vm 2002. TAKALASIN PYYHIN.
« : 08.06.21 - klo:08:38 »
Toimiiko takakontin valo, näkyykö mittaristossa avoimen kontin symboli? Muistelisin että pyyhin ei toimi jos kontti on auki. Siinä tapauksessa valon pitäisi palaa koko ajan. Kytkin lienee kontin lukossa. Uudemmissa sammuu myös takaluukun valot kun kontti on auki, voi aiheuttaa mielenkiintoisia ongelmia vanhemmiten.

Toisaalta mihin sitä takalasinpyyhintä tarvii? Itse olen kolmesta viimeisestä autosta poistanut sen ensimmäisenä ja https://www.gecleant.de lasiptulppa tilalle.

13
ID.3 / Vs: ID.3 Life, Business, Family, Tech, Tour
« : 07.06.21 - klo:14:46 »
Kiitos! Viikonloppuna tuli ajeltua jo 500km, takalasit tulee luultavasti jossain kohtaa tummennettua, audioa ja äänenvaimennusta parannettu.

Katsoin sigusta että Pro Performance, mutta Lifessä ei tosiaan ollutkaan tummennettuja laseja. Miten olet audiota parantanut? Itse olen tähän mennessä vaimentanut kontin lattian ja kuljettajan etuoven, eli en kovin paljon...

14
Siellä ne on nesteessä, eli korkin kautta pitäisi olla näkyvissä ja rapsuteltavissa. Liitin on toki toinen vaihtoehto, mutta epätodennäköisempi.

15
Kovaa haalistuu juu. Itsellä oli keltainen 1M Leon ja se oikeasti haalistui, oli pikkaisen vaikeaa saada maalin sävyä sopimaan. Toki ikää oli viitisen vuotta kun autoa ensimmäisen kerran maalattiin.

16
Vaijerin vapauttaminen voi auttaa, jos mekamismi kanittaa eikä pääse liikkumaan luonnollisesti. Se ei toki auta jos ovi on lukossa.

En tiedä Yetistä, mutta jossain malleissa on ruuvi tai pari ovipaneelin alareunassa. Sinne voisi ohuella ruuvarilla ylettyä. En usko että rei'istä saa lukkoa auki, mitään hätävapautusta ovissa (pl kuljettajan ovi, siinäkin pitää sähköt toimia) tietääkseni ole. Neliötanko voi olla lukon lukitusnuppia varten, jos ovessa sellainen on. Tapahtuuko siitä muuten mitään?

Helpointa lienee ladata auton dokumentit Erwinistä, alle kympillä saa tunnin verran lukuaikaa:

https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do

Ainakaan äkkiseltään en löytänyt netistä vapaasti luettavissa olevaa kytkentäkaaviota.

17
Jos värikoodi on oikeasti väärä niin ehkäpä kyseessä on oikeasti eri sävy. Automaaliliikkeestä tekevät tippapullon parilla kympillä, sävy voi olla lähempänä oikeaa. Mutta älä turhaan vie ammattilaiselle, kun itsekin voit tökätä tipan maalia iskemään.  :D

18
Sama ongelma samassa tyypissä ja ikäisessä Yetissä. Lisäksi ovi kiinni, ei aukene ulkoa eikä sisältä. Millä konstilla lukon saisi vapautettua mekaanisesti jotta johtosarjaa voisi alkaa korjaamaan

Ei välttämättä mitenkään, jos ovi on lukossa eikä sähkö kulje sen avaamista varten. Toki mekanismi voi olla myös pantteessa, etenkin jos ovi on vihoitellut aikaisemminkin, ennen kuin pimeni kokonaan. Jos ovi ei aukea kahvan vierustaa kämmenellä takomalla, niin ainoa vaihtoehto lienee oviverhoilujen purkaminen oven ollessa kiinni. Kun pääsee liittimiin käsiksi, voisi lukon moottorille syöttää 12v suoraan (polariteettia vaihtamalla menee auki/kiinni) ja toivoa avautumista...

19
ID.3 / Vs: ID3 hinnat Saksassa
« : 07.06.21 - klo:08:28 »
Ilmalämpöpumppu ainakin puuttuu, tai sitä ei ole vakiona saksan malleissa. Hintaan vaikuttaa paikallinen hankintatuki joka on ollut parhaimmillaan 10t€... Tarkempaa tietoa ei ole, mutta paikallinen hankintatuki tuskin koskee ulkomaille myytyjä autoja... Tehdashinnat lienee pitkälti samat. Jos tuontia ajattelee niin toisin ennemmin hyvin varustellun, vuoden vanhan yksilön kuin tuollaisen kulimallin. Toki joutuu puolisen vuotta odottelemaan jotta ID.3 malleja alkaa enemmissä määrin tulemaan käytettyjen markkinoille.

Norjassa sähköautot on sattuneesta syystä "älyttömän" halpoja ja valikoima hyvä, mutta ei-EU maana sieltä ei pysty järkevästi tuomaan autoja.

20
Auto oli fiksattavana kiveniskuista ja kiveniskukalvoa tuli etuoviin ja takakaariin. Mutta maalin paikkapullo jonka tilasin marmoritiskiltä ei todellakaan ole samaa sävyä vaikka pullossa lukee magnetic tech. Pitää kai kysyä että onko tämä tosiaan ainut vaihtoehto tuolle sävylle  ???

Hmm et kai likaiselle pinnalla ole maalannut? Puhdistus esim. rasvanpoistoaineella ennen maalausta takaa hyvät pohjat paikkamaalaukselle. Oletan että pinta on likastunut vasta maalauksen jälkeen...

Paikkaväri lienee oikea, tuskin samanvärisiä mutta eri sävyisiä värejä on liikenteessä. Toki maalausteknisistä syistä paikkaväri ja tehdasmaalipinta tuskin koskaan ovat täysin samanväristä. Tuosta puuttuu varmaankin lakka päältä, sitä on vaikea tai lähes mahdototon tuollaiseen iskemään annostella.

Tuolla metodilla ei saa hyvää lopputulosta. Pullon suti on aivan liian iso lähes mihin tahansa käyttöön. Neula tai hammastikku käyttöön ja sillä siirtää minimimäärän maalia tuohon kiveniskemään. Amerikan Larry käytti Youtubessa pientä ruiskua (nisti/rokotus) maalin annostelemiseen, vaikutti toimivan hyvin. Pinta saa jäädä vähän koholle, koska maali kutistuu kuivuessaan. Sitten hionta 1500-2000-2500 karkeuksilla ja koneellinen kiillotus. Harva jaksaa hifistellä iskemien kanssa noin paljon, en minä ainakaan, mutta se on ainoa keino saavuttaa lähes huomaamaton lopputulos.

21
Orkkiskaiuttimien modaaminen soviterenkaiksi kuulostaa aika vaivalloiselta. Mieluummin ajelee pistosahalla/jyrsimellä levystä sopivan kokoiset korokkeet. Tehdastekoisia löytyy esim. tuolta: https://www.hifitalo.fi/collections/autohifi-kaiutinsovitteet?uff_yuph5u_collections=176966107275&usf_take=20

22
Sattumalta kirjoitin eilen seuraavaa Octavia-ketjuun, kovin yleiseltä ongelmalta vaikuttaa:

Lainaus
Jos vanhat merkit pätevät niin paisuntasäiliön nestetasoa tunnustelevat metallipiikit limottuvat, eivätkä enää mittaa luotettavasti. Piikkien rapsuttelu ruuvarilla/piikillä auttoi. Jos nesteet ovat kovin vanhat kannattanee ne samalla vaihtaa, jolloin paisarin voi irrottaa puhdistusta varten tai vaihtaa uuteen.

Olettaen että tuo herja johtuu alhaisesta nestetasosta.

23
Arona lienee omaa sukua Ibiza/polo eli niiden sovitteilla voisi lähteä liikkeelle. Ei näihin uudempiin kovin paljon ole kaiuttimia vaihdettu, alkuperäiset soivat yllättävän hyvin ja sointi paranee vaimentamisella aika paljon. Soittimessa on kiinteä equtus vakiokaiuttimille, kun sinne vaihtaa parempaa tilalle voi lopputulos olla odottamaton. DSP:llä tuo on tietysti korjattavissa... Lisäksi erilaiset Sound Systemit aiheuttavat hankaluuksia. Mutta tarkoitus ei ole lannistaa, toivotan onnea projektiin.

Äänieristyksessä paras ja helpoin tulos saavutetaan yleensä takakontin lattian ja takapenkin alustan eristämisellä. Ovet tietysti sen lisäksi.

24
Golf VII (12-) / Vs: VW Golf VII Chat
« : 03.06.21 - klo:15:48 »
Jos ei halua koodien luvusta maksaa niin Ross-techin artikkeli antaa suuntaa:

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P334B/013131

Lainaus
Possible Causes

    Faulty Charge Pressure Control Actuator
    Faulty Turbocharger
    Wiring issues to/from Charge Pressure Control Actuator
    Mechanical adjustment problem with Charge Pressure Control Actuator and Turbocharger.
        Engine Controller software issue with 1.2l TFSI engines. See Special Notes

25
Octavia III (13-19) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 02.06.21 - klo:14:22 »
Mikäs olisi vikana kun välillä tulee ilmoitus jäähdyttimen viasta näyttöön ja se kolmio kojetaulussa muuttuu punaiseksi. Nesteet on viivojen välissä ja ei vuoda. Lämmöt pysyy normaalissa 90.

Jos vanhat merkit pätevät niin paisuntasäiliön nestetasoa tunnustelevat metallipiikit limottuvat, eivätkä enää mittaa luotettavasti. Piikkien rapsuttelu ruuvarilla/piikillä auttoi. Jos nesteet ovat kovin vanhat kannattanee ne samalla vaihtaa, jolloin paisarin voi irrottaa puhdistusta varten tai vaihtaa uuteen.

Olettaen että tuo herja johtuu alhaisesta nestetasosta.

26
Kaksi erillistä asiaa, en ole ihan varma miten nuo liittyvät toisiinsa. Ikkunahissi tai lasin kiinnitys siihen petti, oven aukeamattomuus liittyy lukkolaitteen ongelmiin. Laitteesta lähtee vaijerit ulko- ja sisäkahvoihin, näiden irtoaminen tai jumittaminen aiheuttaa oven aukeamattomuuden. Tuossa voi olla myös sähköinen vika, ovi takalukossa ja/tai mikrokytkinvika.

Ovi pitää saada auki jotta vikaa pääsee korjaamaan. Se voi onnistua rämpyttämälä ulko-sisäkahvaa ja painamalla samaan aikaan avausnappia ovesta tai kaukosäätimestä. Tai lukkolaitteen ympäristöä kämmenellä hakkaamalla. Jos ei muu auta niin pitää repiä oviverhoilu irti oven kiinni ollessa ja sisäpelti myös.

27
ID.4 / Vs: ID.4
« : 01.06.21 - klo:15:03 »
Jännä, en ole vastaavaa häikäistymissä ID.3:ssa huomannut. Ehkä ne on ne premium-materiaalit kuin kiiltelee.  ::) Nukata pitäisi kojelaudat, vähän kuin ralliautoissa.

Nopeusrajoitusten tunnistuksen toimimattomuus rassaa ihan eri lailla, kun käyttää automaattivakkaria... Tuo kartta-materiaalin kelvottomuus tulee aiheuttamaan suuria ongelmia, miten voisi tulla itseajavia autoja kun edes nopeusrajoituksia ei voida luotettavasti tunnistaa.  :-X

28
ID.3 / Vs: ID.3 latauskokemuksia
« : 01.06.21 - klo:14:39 »
toki nämä mitään makseet menevät ilmais tarifiiin josta näyttää vielä olevan reilu 500EUR käyttämättä, lataamaan siis...

Onko tuo ID.3 1st aikainen tili, vai saiko ID.4:nkin mukana ilmaista latausta? Itse en ole We Chargea vielä edes rekisteröinyt, käyttöä olisi teoriassa Ionitylla.

29
VCDS (VAGCOM) / Vs: ODIS -apua?
« : 31.05.21 - klo:14:42 »
(kräkätty)Odis ei auta, kun component protectionin purkamiseksi tarvitaan tehdasyhteys. Päätelaitteita on ilmeisesti opittu jo meilläkin hakkeroimaan, eli joku foorumin moniosaajista pystynee sellaisen "sopeuttamaan" autoosi. Toki composition color radio ei liene se kaikista suosituin hakkerointikohde.

Periaatteessa pitäsi matkata merkkihuoltoon ja pyytää sieltä sopeutusta, maksanee ainakin yhden tuntiyksikön verran rahaa.

30
Joo, turha sanoa etteikö nämä laitteet kestäisi kilometreja. Vaihdettiinhan sitä nokkahihnaa 60tkm välein jossain malleissa joten ketju 70ktm välein kuulostaa ihan kohtuulliselta.

Sivuja: [1] 2 3 ... 108



Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy