Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

Murdoc

Kiitoksia vastauksesta ja vinkeistä! Mikäs tuo "B"-asento on ja kuinka se aktivoidaan? Asetuksista kävin laittamassa sen rekuperaatio asetuksen korkeaksi mutta en sitten tiedä onko tuo parempi olla automaattisena kuitenkin vai mikä lie fiksuinta.
Alla: Skoda Octavia iV PHEV Style

akk

^ Nykäisemällä vaihdevipua kerran taaksepäin, tällöin vaihdenäyttö pitäisi muuttua "D":stä "B":ksi. Saa pois päältä luonnollisesti samalla liikkeellä.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: Murdoc - 03.09.21 - klo:09:14
Kiitoksia vastauksesta ja vinkeistä! Mikäs tuo "B"-asento on ja kuinka se aktivoidaan? Asetuksista kävin laittamassa sen rekuperaatio asetuksen korkeaksi mutta en sitten tiedä onko tuo parempi olla automaattisena kuitenkin vai mikä lie fiksuinta.
Oma mielipide tuolle on että se automaattiasento on fiksuin. Rullaa tarvittaessa. Jos haluan jarruttaa generaattorilla niin täppään rattivaihteista vaihteen alas mikä aloittaa rekuperaation aika maksimilla.


LainaaNykäisemällä vaihdevipua kerran taaksepäin, tällöin vaihdenäyttö pitäisi muuttua "D":stä "B":ksi. Saa pois päältä luonnollisesti samalla liikkeellä.
Eikös tuo vaihdekepin taaksepäin nykäisy vain laita sportille?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Murdoc

Aivan, pitääpä kokeilla tuota vaihteen pienentämistä automaatti asetuksen kanssa. Tosiaan mullakin menee S-asentoon vetäsemällä alaspäin tuota vaihdevipua mikä on sitten sportti. Samalla myös ajotila muuttuu sportiksi.
Alla: Skoda Octavia iV PHEV Style

akk

^ Näköjään toteutettu Skodassa sitten eri tavalla tuo kuin volkkarissa  ::)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

heller

Lainaus käyttäjältä: akk - 03.09.21 - klo:11:24
^ Näköjään toteutettu Skodassa sitten eri tavalla tuo kuin volkkarissa  ::)
GTE:ssä menee B:lle vai?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Joo, siinä on gte:lle erillinen nappi.

Leonissa on sama kuin octaviassa. Tämä vaihdekepistä moodin vaihto musta toimii kätevämmin kuin nappi, osuu katsomatta oikeaan paikkaan.
Ainakin vain vähän (pre facelift) gte:tä ajaneena koin sen vähän hankalaksi.

Itse en ole jaksanut pahemmin noita läpysköjä käyttää, rullaaminen jälkeen kun menee kevyemmin jarrulle niin käyttää regeniä samalla tavalla.
Mutta hyvä että on vaihtoehtoja käyttäjän mieltymysten mukaan.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.09.21 - klo:12:42
Joo, siinä on gte:lle erillinen nappi.

Leonissa on sama kuin octaviassa. Tämä vaihdekepistä moodin vaihto musta toimii kätevämmin kuin nappi, osuu katsomatta oikeaan paikkaan.
Ainakin vain vähän (pre facelift) gte:tä ajaneena koin sen vähän hankalaksi.

Itse en ole jaksanut pahemmin noita läpysköjä käyttää, rullaaminen jälkeen kun menee kevyemmin jarrulle niin käyttää regeniä samalla tavalla.
Mutta hyvä että on vaihtoehtoja käyttäjän mieltymysten mukaan.

Ihme kyllä joo, GTE:ssä oli B-moodi. Skodassakin olisi kätevä jos EV-modessa se vaihdekepin S olisi B-moodi.

Itse mieluummin regeneroin "läpysköillä" niin ei tartte jarruja käyttää ensinkään ja saa enempi jerkkua patteriin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Jarruttaessa polkimella sitä jerkkua menee akkuun ihan samalla tavalla. Auto jarruttaa generaattorilla niin pitkälle kuin generaattorin vastus riittää (myös polkimella), ja kun vaatii lisää hidastuvuutta tulee mekaaniset jarrut mukaan.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 03.09.21 - klo:13:50
Jarruttaessa polkimella sitä jerkkua menee akkuun ihan samalla tavalla. Auto jarruttaa generaattorilla niin pitkälle kuin generaattorin vastus riittää (myös polkimella), ja kun vaatii lisää hidastuvuutta tulee mekaaniset jarrut mukaan.

Kysyin tästä skodalta ja sanoivat että ei ole brake-by-wire systeemiä, eli polkimella jarruttaa herkästi mekaanisilla jarruilla. Loogisempaa kyllä olisi että jarrut ei tule peliin kunnes regen-palkki loppuu.

Rattivalitsimesta vaihteen vaihto takaa maksimin regeneraation.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Delli

#280
Ihanko tosiaan luulet että ne Skodalla tietää miten tämän toimii, minulla on kyllä mennyt luotto heidän tietämyksiin.

En kyllä aio rattivaihteilla kikkailla mitään, normaali automaatti koko ajan päällä, en minä mitään manuaalista autoa ole ostanut.
Minulla oli GTE Passat vähän aikaa, ainakin siinä normaalit jarrutukset näyttivät mittaristolla että lataa akkua.
Mercedes-Benz C300 e A Business

Farao

Lainaus käyttäjältä: heller - 05.09.21 - klo:22:33
Kysyin tästä skodalta ja sanoivat että ei ole brake-by-wire systeemiä, eli polkimella jarruttaa herkästi mekaanisilla jarruilla. Loogisempaa kyllä olisi että jarrut ei tule peliin kunnes regen-palkki loppuu.

Rattivalitsimesta vaihteen vaihto takaa maksimin regeneraation.

Tuntuisi aika uskomattomalta, että VW, Seat, Cupra eli konsernisisaret toimisi täysin samalla voimalinjalla ja alustalla täysin eri tavalla? Veikkaisin, että tuo "skoda-tietäjä" eli varmaan jokin myyjä, ei kyllä ymmärrä eikä tiedä mistään mitään. Tai sitten Skodalla päätettiin tehdä asiat vastoin järkeä.

heller

Lainaus käyttäjältä: Delli - 05.09.21 - klo:22:38
Ihanko tosiaan luulet että ne Skodalla tietää miten tämän toimii, minulla on kyllä mennyt luotto heidän tietämyksiin.

En kyllä aio rattivaihteilla kikkailla mitään, normaali automaatti koko ajan päällä, en minä mitään manuaalista autoa ole ostanut.
Minulla oli GTE Passat vähän aikaa, ainakin siinä normaalit jarrutukset näyttivät mittaristolla että lataa akkua.

Kysyin Skodan tuesta, en myyjältä.

Ei kai mikään pakko ole kikkailla. Itse ainakin koitan hyödyntää ladattavalla autolla parhaani mukaan sitä tukevia ominaisuuksia. Saathan sie miten haluat :)
Normaali jarrutus tietysti myös lataa sitä akkua, mutta käyttää myös jarrua. GTE:ssä oli erikseen B-valinta vaihteistolla joka suosi jarrutusenergiaa.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Delli

Lainaus käyttäjältä: heller - 06.09.21 - klo:13:48
Kysyin Skodan tuesta, en myyjältä.
..GTE:ssä oli erikseen B-valinta vaihteistolla joka suosi jarrutusenergiaa.

En käyttänyt B-moodia, ei muistaakseni rullannut sillä.
Mercedes-Benz C300 e A Business

Delli

Otetaan tarkennuksena, siis Skodan tuen mukaan kevyellä jarrutuksella regeneroi, kovemmin painamalla jarruttaa jarruilla eikä tee ollenkaan regenerointia.
Heidän mukaan ainoa tapa on ratin läpsykät.

No uskokoon kuka tahtoo että Skoda on toteuttanut tämän erilailla kuin muu konserni ja ilmeisesti myös erilailla kuin muut plugarit.
Mercedes-Benz C300 e A Business

miz

Näinhän se tietysti on että kun tarpeeksi tarvii hidastuvuutta niin menee pelkästään levyjarruille. Siinä kohtaa loppuu regen teho läpysköilläkin aktivoidusta, ja täytyy käyttää varsinaisia jarruja.

Akun varauksesta tuo tietysti riippuu että paljonko sitä regenillä tuotettua hidastuvuutta on tarjolla, täyteen akkuun on huono laittaa lisää.
Mitä on lukuja tullut seurattua, niin luokkaa 80% varauksesta lähtien vetää jarrulla kyllä sen 70 kW teholla latausta ja latauspalkin tappion ennenkuin menee mekaanisille.

Tärkeintä tietty on että sitä energiaa otetaan talteen ja kuski löytää itselleen mieluisan tavan käyttää että saa tuon hyödynnettyä.

Missä kohtaa muuten jarruvalot syttyy, riittääkö se maks regen hidastuvuus sytyttämään jarruvalot ilman polkimeen koskemista?

heller

Lainaus käyttäjältä: Delli - 06.09.21 - klo:16:39
Otetaan tarkennuksena, siis Skodan tuen mukaan kevyellä jarrutuksella regeneroi, kovemmin painamalla jarruttaa jarruilla eikä tee ollenkaan regenerointia.
Heidän mukaan ainoa tapa on ratin läpsykät.

No uskokoon kuka tahtoo että Skoda on toteuttanut tämän erilailla kuin muu konserni ja ilmeisesti myös erilailla kuin muut plugarit.

Sulla oli siis fakta miten se toimii muilla malleilla? Konsernin sisälläkin on jo eroa. Esim tuota B-moodia ei skodalla ole. Se nimenomaan ei ole rullaamista varten.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Seatilla sama toiminto on aktivoitava näytöstä. Eli menee suoraan voimakkaalle talteenotolle kun kaasun nostaa ylös.
Sport moodissa on aina käytössä tuo voimakkaampi rekuperaatio.
Voimalinjan toimintaperiaate on ihan sama konsernin lataushybrideissä, ajotilojen nimissä ja käyttöönottologiikassa on eroa.

Ja noihin omiin jarruvalokyselyihin Seatin ohjekirja sanoo että ” Rekuperaation aiheuttaman voimakkaan jarrutuksen aikana auton jarruvalot palavat.”
Eli ilmeisesti on jonkun hidastuvuusarvon (kiihtyvyys) ylityttyä sytyttää jarruvalot, liekö joku standardiarvo joka koskee kaikkia merkkejä?

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.09.21 - klo:17:18
Seatilla sama toiminto on aktivoitava näytöstä. Eli menee suoraan voimakkaalle talteenotolle kun kaasun nostaa ylös.
Sport moodissa on aina käytössä tuo voimakkaampi rekuperaatio.
Voimalinjan toimintaperiaate on ihan sama konsernin lataushybrideissä, ajotilojen nimissä ja käyttöönottologiikassa on eroa.

Ja noihin omiin jarruvalokyselyihin Seatin ohjekirja sanoo että ” Rekuperaation aiheuttaman voimakkaan jarrutuksen aikana auton jarruvalot palavat.”
Eli ilmeisesti on jonkun hidastuvuusarvon (kiihtyvyys) ylityttyä sytyttää jarruvalot, liekö joku standardiarvo joka koskee kaikkia merkkejä?

Eli EV modessa sportti päälle niin menee rekuperaatio maksimille? Ilman että moottori käy?

Tietääkseni ne takavalot tosiaan palavat hidastuksessa jos tietty kiihtyvyysarvo ylittyy.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

^ Joo.
Bensa vaan starttaa tosi herkästi sporttitilassa.
Muihin ajotiloihin sen rekuperaation voimakkuuden voi valita, mutta pitää mennä valikoihin ja se valinta on voimassa kunnes sen muuttaa taas valikosta.

Sorry tämä Seatin sorkkiminen Octavia topikkiin!

JariJ

Lainaus käyttäjältä: miz - 06.09.21 - klo:17:43
^ Joo.
Bensa vaan starttaa tosi herkästi sporttitilassa.
Muihin ajotiloihin sen rekuperaation voimakkuuden voi valita, mutta pitää mennä valikoihin ja se valinta on voimassa kunnes sen muuttaa taas valikosta.

Sorry tämä Seatin sorkkiminen Octavia topikkiin!

Ihan samoin toimii Octaviassa. Ja tosiaan jarruja saa polkea tosissaan ennenkuin levyjä käytetään. Aina pesun jälkeen jarrulevyt loistaa punaisina ja sen jälkeen muistaa polkea muutaman kerran kunnolla.

Automoodilla mennään pääasiassa. Joskus olen kokeillut voimakasta rekuperaatiota ja hylkäsin hyvinkin nopeasti. Kun ei tosiaan rullaa yhtään.
Ajossa: Skoda Octavia Combi PHEV Style
Ex VAGit:Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG Metal Grey, Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG Black Magic -11, Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI -08

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: heller - 06.09.21 - klo:17:11
Esim tuota B-moodia ei skodalla ole.

Suberb iV:ssä on

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: JariJ - 06.09.21 - klo:18:28
Ihan samoin toimii Octaviassa. Ja tosiaan jarruja saa polkea tosissaan ennenkuin levyjä käytetään. Aina pesun jälkeen jarrulevyt loistaa punaisina ja sen jälkeen muistaa polkea muutaman kerran kunnolla.

Automoodilla mennään pääasiassa. Joskus olen kokeillut voimakasta rekuperaatiota ja hylkäsin hyvinkin nopeasti. Kun ei tosiaan rullaa yhtään.

Voimakas rekuperaatio on hyödyllinen esim. jyrkkää mäkeä alaspäin ajaessa eli vaikkapa jossakin vuoristossa ajettaessa. Sellaisessa alkaa olla tavalliset jarrut kovilla. Perinteisesti on neuvottu ottamaan moottorijarrulla vauhtia pois jos pitää pitkään ajaa alamäkeä. Näissä sähkövatkaimissa tuon energian saa heitettyä takaisin akkuihin. Seatin käyttöohjeissa neuvotaan käyttämään DSG:n manuaalitilaa vuoristo-/mäkiajossa, jossa voi itse pitää alamäessä pienempää pykälää ja ladata samalla.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mr panu

Noin lähtökohtaisesti energiaa kannattaa jarruttaa akkuun vain jos pitää erikseen hidastaa.

Jos muuten vain ajelee niin auton kannattaa antaa rullata (D ja B asetukset)

Aina menee vähän hukkaan, kun ensin kiihdyttää vauhtiin, jarruttaa akkuun ja taas kiihdyttää ladatulla energialla. Parempi olla liikkeessä, jos pystyy.

KonstaKoo

Lainaus käyttäjältä: Murdoc - 03.09.21 - klo:07:25
Täällä on nyt parisen päivää ajeltu uudella Skoda Octavia PHEVillä missä Style varustelu ja polttoainekäyttönen lisälämmitin. Ainakin vielä ollu oikeenki tyytyväinen autoon ja onhan tuo tommosessa kaupunkiajossa näppärä, kun pääsee ainakin vielä tähän aikaan vuodesta pelkällä sähköllä. Tuo range pelkällä sähköllä tosin vielä mietityttää, kun eilettäin ajelin niin noin 27km pääsin sähköllä vaikka ei tullut reviteltyä ja suurimmalta osin oli hidasta ajoa 60 alueella tai alle. Onko täällä porukalla antaa mitään vinkkejä mitkä asiat tuohon voi vaikuttaa? Koeajoautolla tuli ajeltua kuitenkin lähemmäs 50km samoilla teillä pörräten ilman sen suurempaa yrittämistä. Jotain luin manuaalista, että aluksi voi kestää hetken, että akku saavuttaa täyden kapasiteettinsa. Tosin 100% tuo on aamusta aina näyttänyt, kun on nykäissyt johdon irti autosta.
Meillä on nyt kolmisen kuukautta yhteiseloa. Kertaalleen piti käyttää sulakkeet pois ja asentaa MySkoda uudestaan mutta muuten on toiminut hyvin. Paljon sellaisia miellyttäviä juttuja ja onhan tuo ajettavuudeltaan kerrassaan mainio. Meillä täysi akku kuljettaa seka/maantieajossa reilut 50 kilsaa - viime viikolla tosin päästiin 62 km ennen kuin polttis käynnistyi ekan kerran.

Delli

Lainaus käyttäjältä: KonstaKoo - 08.09.21 - klo:13:17
…Kertaalleen piti käyttää sulakkeet pois…
Autoa ei vielä ole mutta kysytään vastaisuuden varalle, mikä/mitkä sulakkeet (numero tms.)?
Mercedes-Benz C300 e A Business

KonstaKoo

Lainaus käyttäjältä: Delli - 08.09.21 - klo:19:10
Autoa ei vielä ole mutta kysytään vastaisuuden varalle, mikä/mitkä sulakkeet (numero tms.)?
Kojelaudan vasemmasta päädystä sulakkeet infotainmentille ja mittaristo+hätäpuhelujen ohjainlaitteelle. Eli numerot 19 ja 30.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: KonstaKoo - 09.09.21 - klo:08:06
Kojelaudan vasemmasta päädystä sulakkeet infotainmentille ja mittaristo+hätäpuhelujen ohjainlaitteelle. Eli numerot 19 ja 30.

Its en ole "joutunut" kuin tuon sulakkeen numero 19 ottamaan välillä irti jos haluaa korjata harmaan maapallon, eli yhteyden skoda-connect-palveluun.

Asamat

Uusi lb omistaja kyselee tyhmiä.
Noin 500km ajoa autolla takana, ja ihmetellyt hybrid moden toimintaa.
Onkohan pitkässä juoksussa hyväksi koneille kun hybrid-modessa pk-seudun ruuhkissa ajelee niin kone pomppii jatkuvasti sähkölle pariksi sekunniksi, ja sitten taas heti takaisin bensalle? Tätä tapahtuu jatkuvasti, varmaan 5-10 kertaa kilometrin aikana kun liikenteen nopeus ei pysy tasaisena. Onko tähän joku asetus että auto ei tätä tekisi? Akun varausprosenteilla ei näytä olevan tähän mitään merkitystä. Ja hybrid-mode käytössä siksi kun työmatkaa on per suunta enemmän kuin pelkällä sähköllä pääsee.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Asamat - 09.09.21 - klo:11:49
Onkohan pitkässä juoksussa hyväksi koneille kun hybrid-modessa pk-seudun ruuhkissa ajelee niin kone pomppii jatkuvasti sähkölle pariksi sekunniksi, ja sitten taas heti takaisin bensalle?
Ruuhkissa ja kaupungissa kannattaa ajaa EV-moodissa. Hybridimoodiin vasta, kun pääsee selvemmille vesille.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy