Golf 8 viat, häiriöt ja niiden korjaus

Aloittaja digiGolf, 11.11.19 - klo:16:25

« edellinen - seuraava »

Peguus

Lainaus käyttäjältä: Peguus - 02.04.23 - klo:10:32
Moro kaikille!

Golf GTE vuosimallia '21 alla. Selailin ketjun läpi ja tunnistin osan ominaisuuksista myös omasta autostani mm. lasien huuruuntuminen, mutta tätä ei tullut vastaan. Onko muilla ollut Travel Assistin ja Emergency Assistin kanssa ongelmia?

Molemmista järjestelmistä tulee virheilmoitus näytölle "Travel/Emergency Assist ei ole tällä hetkellä käytettävissä", vaihtelevan ajan jälkeen ne nollautuvat/poistuvat, kunnes taas ilmestyvät ja tilanne toistuu. Tuntuu tapahtuvan pienissä nopeuksissa enemmän. Samaa toistui viime vuonna samoihin aikoihin, kunnes 'korjaantui' itsestään ja ei kesällä enää tapahtunut (ajattelin että joku softapäivitys tjsp korjasi), kunnes nyt taas aloitti tekemään.

Nopea googlaus tuo ilmi kohtalotovereita muualta päin maailmaa: https://www.golfmk8.com/forums/index.php?threads/travel-assist-and-emergency-assist-errors.392403/

Laittelin Volkkarille viestiä tästä, päivittelen miten homma etenee.

Heh, tuossa ylempänä olikin juuri sama homma. Parikymmentä sivua kun selaa läpi niin jonkinlainen sokeus tulee  :D Päivittelen silti miten homma etenee ja korjautuuko.

Tos®

^Jos tuulilasissa kameran edessä on huurua, tai vw logon päällä reilusti jäätä - se varoittelee tuota.
Mukana kulkeekin autoglymin de-ice puteli vw logoa varten  ;D

Kamerassa on alitehoinen lämmitin, se poistanee huurun jonkun matkan ajon jälkeen ja vikavalot poistuvat
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Volsula

Onkohan kellään ollut haasteita Golfin käynnistysakun kanssa? Kävi nimittäin sellainen juttu, että eilen illalla ajelin auton normaalisti parkkiin ja tänä aamuna auto ei inahtanutkaan, koska akku on täysin kuollut. Autossa ei siis yhtään virtaa ja piti mennä metalliavaimella sisään. Mittasin akun jännitteeksi 4.8 volttia, joten täysin kuiva on. Pahuksen älylaturikaan ei ala lataamaan, koska sille pitää olla vähintään 8 volttia jännitettä. Autossa on AGM-akku, joten varmaankin sen saisi taas rokkaamaan, mikäli älyttömällä laturilla saisi siihen vähän alkuvirtaa. Auto ei ole valittanut akun matalasta jännitteestä ja akku ei ole millään tavalla ilmaissut heikkouttaan käynnistyksen yhteydessä. Lisälämmitin on ollut ahkerassa käytössä kyllä, mutta tuskinpa siitä on nyt kysymys. Taitaa tulla hinurikeikka korjaamolle, varmaankin Volkkarin liikkuvuusturva kattaa tämmöiset asiat? Onneksi pääsiäinen olikin tarkoitus viettää kotosalla, mutta nyt ei ainakaan lähdetä mihinkään. :D

Alvari

Onkohan tuohon että autossa on automaattisesti ratinlämmitin päällä käynnistettäessä jotain konstia olemassa? Ei ole asetuksissa valittu automaattista käynnistymistä.

Stig

Lainaus käyttäjältä: Volsula - 06.04.23 - klo:15:35
Onkohan kellään ollut haasteita Golfin käynnistysakun kanssa? Kävi nimittäin sellainen juttu, että eilen illalla ajelin auton normaalisti parkkiin ja tänä aamuna auto ei inahtanutkaan, koska akku on täysin kuollut. Autossa ei siis yhtään virtaa ja piti mennä metalliavaimella sisään. Mittasin akun jännitteeksi 4.8 volttia, joten täysin kuiva on. Pahuksen älylaturikaan ei ala lataamaan, koska sille pitää olla vähintään 8 volttia jännitettä. Autossa on AGM-akku, joten varmaankin sen saisi taas rokkaamaan, mikäli älyttömällä laturilla saisi siihen vähän alkuvirtaa. Auto ei ole valittanut akun matalasta jännitteestä ja akku ei ole millään tavalla ilmaissut heikkouttaan käynnistyksen yhteydessä. Lisälämmitin on ollut ahkerassa käytössä kyllä, mutta tuskinpa siitä on nyt kysymys. Taitaa tulla hinurikeikka korjaamolle, varmaankin Volkkarin liikkuvuusturva kattaa tämmöiset asiat? Onneksi pääsiäinen olikin tarkoitus viettää kotosalla, mutta nyt ei ainakaan lähdetä mihinkään. :D

Juuri kävin laittamassa tarinaa tuonne Octavia IV foorumille. Ilmeisesti viimeisimmissä ohjelmistopäivityksissä tullut näihin vehkeisiin tuo "ominaisuus". Oma ex-ocu siis kävi 30tkm huollossa marraskuussa 2022 jonka jälkeen alkoi tekemään tuota. Ja tekee edelleen. Imee akun silloin tällöin aivan totaalisen tyhjäksi, viimeksi 3,4 V...

Volsula

Lainaus käyttäjältä: Stig - 10.04.23 - klo:18:13
Juuri kävin laittamassa tarinaa tuonne Octavia IV foorumille. Ilmeisesti viimeisimmissä ohjelmistopäivityksissä tullut näihin vehkeisiin tuo "ominaisuus". Oma ex-ocu siis kävi 30tkm huollossa marraskuussa 2022 jonka jälkeen alkoi tekemään tuota. Ja tekee edelleen. Imee akun silloin tällöin aivan totaalisen tyhjäksi, viimeksi 3,4 V...

Kiitos vastauksesta, tämähän se voisi olla itselläkin kyseessä. Auto kävi marraskuussa ekassa huollossa, jolloin myös meni uusin softa sisään, mutta tosiaan nyt vasta teki ensimmäisen kerran tämän tempun. Pääsiäisen aikaan tutkin sen verran itse asiaa, että akku taitaa olla ihan rikkikin, eli mahdollisesti AGM-akkukin ottaa syväpurkauksista lopulta itseensä? Boosterilla (Telwin) käyntiin ja pari tuntia ajoa pitkin moottoritietä, niin akun jännite oli 11.6 volttia. Koitettu ladata myös kahdella eri älylaturilla, eikä akku ota latausta vastaan. 8 vikakoodia tuli boosterikäynnistyksen jälkeen, joista 6 katosi kun ajeli jonkun aikaa. Vain start-stop vika- ja rengaspainevalvonta-herjat jäi voimaan, ja eka tietty johtuu alhaisesta akkujännitteestä.

Onkohan näissä VAG-ryhmän autoissa myös sama juttu, että akku ei lataannu ajossa koskaan ns. täyteen, vaan johonkin 80-90% varaukseen? Esim. bemareissa tämä on aiheuttanut talvisin haasteita, kun energiansäästösyistä akkua ei ladata täyteen, ja lopulta akku sanoo sopimuksen irti.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Volsula - 10.04.23 - klo:20:39
Kiitos vastauksesta, tämähän se voisi olla itselläkin kyseessä. Auto kävi marraskuussa ekassa huollossa, jolloin myös meni uusin softa sisään, mutta tosiaan nyt vasta teki ensimmäisen kerran tämän tempun. Pääsiäisen aikaan tutkin sen verran itse asiaa, että akku taitaa olla ihan rikkikin, eli mahdollisesti AGM-akkukin ottaa syväpurkauksista lopulta itseensä? Boosterilla (Telwin) käyntiin ja pari tuntia ajoa pitkin moottoritietä, niin akun jännite oli 11.6 volttia. Koitettu ladata myös kahdella eri älylaturilla, eikä akku ota latausta vastaan. 8 vikakoodia tuli boosterikäynnistyksen jälkeen, joista 6 katosi kun ajeli jonkun aikaa. Vain start-stop vika- ja rengaspainevalvonta-herjat jäi voimaan, ja eka tietty johtuu alhaisesta akkujännitteestä.

Onkohan näissä VAG-ryhmän autoissa myös sama juttu, että akku ei lataannu ajossa koskaan ns. täyteen, vaan johonkin 80-90% varaukseen? Esim. bemareissa tämä on aiheuttanut talvisin haasteita, kun energiansäästösyistä akkua ei ladata täyteen, ja lopulta akku sanoo sopimuksen irti.

Eiköhän se akku vaan yksinkertaisesti ole sanonut sopimuksen irti. Tuppaa monesti nuo AGM akut hajoamaan kerta laakista, ilman varotteluita eikä tarvitse olla välttämättä kovin vanhakaan.
A4 B9 TFSI Q s-line

vmp

Näköjään uutta laadunparannuskampanjaa pukkaa. Lahoaako nämä käsiin...  ::)

Kuvaus   Aloitusaika
Ovisauman kotelosuojaus   27.03.2023
2022 Golf R

GGG

Varsin luokaton on uuden Golfin laatu.

Tos®

Leoniin on tehty myös joku vahaus oviin.

Oma on tänään Käyttöautolla takaoven vuodon, ilmastoinnin ja penkinlämmityksen sekoilun vuoksi.
Lisämainintana päiväys/km lista soittimen kaatuilusta.

Ja uutena ratti rupea oikuttelemaan

      B17B8F2 - Control module for steering wheel touch recognition Sensor malfunction
            Intermittent
                Date: 2023-03-26 15:17:49
                Mileage: 31987 km
                Priority: 4
                Malfunction frequency counter: 1
                Unlearning counter: 20
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

#640
Ovea vuotoa korjattiin, mutta muuten ei löytynyt vikaa.
Heti soitin boottas kaksi kertaa huollon jälkeen.

31783km 13.3.2023 klo 15.10
32289km 1.4.2023 klo 15.18 ja klo 15.21
32420km 3.4.2023 klo 13:20
32585km 4.4.2023 klo 14.10
..
33125km 11.4.2023 klo 17:22
33128km 11.4.2023 klo 18:07

Maahantuojalle tekivät kyselyn tuosta kuitenkin...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

AapeliK

Tässähän pitää näköjään kesän määräaikaishuollossa kieltää joka ikinen pahuksen päivitys, mitä ehdottavat. Saisi hidastaessa nykimisen ja akuntuhoamisominaisuuden kertaiskulla…

Nyt pitää koputtaa muuten puuta, mutta DSG ei ole nykinyt kertaakaan liikkeelle lähtiessä pitkään aikaan. Auto toimii tällä hetkellä käytännössä moitteetta.

finnman

Onko kyseessä 1.5 mosalla olevat mallit? Käivin huollossa lokakuussa ja mitään ongelmia ei ole ollut tämän litraisen kanssa softien osalta.

JGekko

Omassa vessassa jostain syystä start/stop lakannut toimimasta. Ei ole sytyttänyt mitään vikavaloja tai tullut mitään ilmoituksia. Auto toimii muuten normaalisti.
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Reneto

Sattuipa tässä pari viikkoa sitten kauppareissun yhteydessä että auto alkoi herjata 48 voltin akusta, ja varoitus muuttui keltaisesta punaiseksi.
sammuttelin ja starttailin useamman kerran, annoin levätä ilman virtoja, mutta eipä auttanut kuin soittaa VW:n liikkumisturvaan. Täti sanoi että ei saisi ajaa ja tilataanpa hinausauto.
Hinurilla auto K-Autoon ja sijaisauto ajoon. Lauantai kun oli, autoa alettiin tutkia vasta parin päivän päästä, ja silloin vika ei kuulemma ollut enää päällä.
Laittoivat dataa tehtaalle, että mikä on vialla ja sieltä tuli tuomio että 48 voltin akku vaihtoon. En tiedä tarkemmin, mutta siellä näkyi jotain aiempiakin latausongelmia. Kerran tai kaksi auto on heittänyt keltaisella varoituksen 48V järjestelmästä, mutta se on häipynyt samantien. Vaikea sanoa liittyvätkö nuo kerrat latausongelmiin, vai olivatko vain jotain bugeja. Kaikenlaisia turhia häiriöilmoituksia on kuitenkin ajoittain ilmestynyt mittaristoon.

Auton 2 vuoden takuu umpeutui 7/22, ja alkoivat ehdotella sellaista diiliä että tehdas tulee vastaan akun hinnassa 70%, ja työn osuuden maksaisin itse.  Akku on sen verran tyyris että tälläkin järjestelyllä minulle olisi tullut maksettavaa yli 700 euroa. Tällä viikolla tuli sitten soitto että akku on tullut pajalle ja kysymys että milloin vaihdetaan.
Kyseenalaistin maksukuvion ja sanoin ettei minun kuuluisi maksaa mitään, koska autolla on ikää vaivaiset 2v9kk ja ajettu 36000 km. Selitin vielä että 48 voltin akku on selkeästi hajonnut ennen aikojaan, ja minä en ole sitä väärällä käytöllä voinut rikkoa. Tuli sitten uusi puhelu K-Autosta ettei
minun tarvitsekaan maksaa korjauksesta mitään. Hieman oudosti homma eteni, mutta lopputulos on mieleinen, joten en jaksa vaivata sillä enempää päätäni.
Akku vaihdetaan tulevalla viikolla. Kärry on toiminut ihan moitteetta tämän vajaan pari viikkoa
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

GGG


Tos®


Molempia takaovia on nyt hoidettu kahdesti, yhden päivän sataa tihuuttanu ja taas on vettä kynnyksellä.

Keskiviikkona jotain päivitetään, jännä nähdä mitä?
Maailmalla on menossa 1941 versio.

Keskinäytön kaatuilut:
31783km 13.3.2023 klo 15.10
32289km 1.4.2023 klo 15.18 ja klo 15.21
32420km 3.4.2023 klo 13:20
32585km 4.4.2023 klo 14.10
33125km 11.4.2023 klo 17:22
33128km 11.4.2023 klo 18:07
33503km 20.4.2023 klo 7:48
33587km 21.4.2023 klo 17:44
33720km 24.4.2023 klo 15:53
33724km 34.4.2023 kl 16:17


Travel Assist -herja tuli tänään toistamiseen
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Nahkis

Pitkään tullut vain luettua näitä keskusteluja ja ohessa muutamia huomioita omasta Golfista. Kilsoja kertynyt reippaat 23 000 reilun kahden vuoden aikana.

Moni on täällä kuvaillut nykimistä hiljentäessä risteykseen tai valoihin ja samankaltaista pomppimista on myös omassa. Eipä tuo ole liiemmin haitannut pitkässä juoksussa, rouva ei ainakaan ole siitä erikseen motkottanut.

Travel assist -herjaa tulee säännöllisin väliajoin ja joskus liki 10 minuuttia kestävä piippailu ja hälyttely on muutamia kertoja saanut pinnan melko kireälle. 12/2022 tehdyn huollon yhteydessä tuosta mainitsin ja kertoivat piippailun syyn olevan viallisessa ratissa. Noh, uusi ratti sitten vain tilaukseen. Maaliskuussa soittelin huoltoon ja kyselin, että missä ratti menee ja sieltä sanottiin, että tilaus on peruttu ja laittavat uuden tilaukseen. Kuulemma nyt tulee ihan uusi ratti tehtaalta. Olisihan tuosta voinut ilmoittaa? Odotellaan nyt kiltisti sitten vielä taas hetki. :)

Pari viikkoa sitten tuli huomattua, että apparin puolelta keyless -toiminto ei enää toimi, eikä ovia saa lukittua tai avattua suoraan kahvasta. Kuskin puolelta toimii normaalisti. Paristot tuntuvat kuluvan todella nopeasti noista avaimista, eikä auto välillä tunnista avainta ja ovet eivät aukea lähestyttäessä. Itse olen laittanut merkille, että ovet eivät useimiten aukea, jos ovat samassa taskussa lompakon kanssa, ehkä pelkkää sattumaa.  ;D

Tuulilasin pyyhkijä tuli viime kesänä vaihdettua omaan piikkiin, kun pomppi niin jumalattomasti. Tiedä sitten oliko kyseessä viallinen sulka, vai kuten joku täällä joskus kirjoitteli, että mahdollisesti kohdistettu väärässä kulmassa tuulilasia vasten. Nostellaan nyt sekin huollossa esille, vaikka nyt vaikuttaisi Motonetistä ostettu sulka toimivan normaalisti. Onneksi myyjä laittoi kauppoja tehdessä kylkiäisiksi vuoden lisätakuun, kun vaihdoin Golfin uudempaan Golfiin. Voi rauhassa motkottaa näistä 'ominaisuuksista'.

Ohjelmistopäivitykset ovat noita softan bugeja hyvin korjanneet, eikä soitin ole enää kaatuillut tai rutinaa kuulunut kaiuttimista.
Golf Style 1,5 eTSI 2021

broz

Onkoa muilla vielä tuo info näyttö kaatuillut? Itsellä se tekee sitä oli keli ulkona lämmön tai pakkasen puolella. Joskus saa ajaa ihan 5-10min kun yhtäkkiä lopettaa musiikin soittamisen ja kaatuu ja herää ja kaatuu hetken päästä uudestaan. Sit toisinaan heti lähdön jälkeen alkaa tuo kaatuilu jumppailut. 😡
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

MK1/MK8

Lainaus käyttäjältä: broz - 26.04.23 - klo:05:26
Onkoa muilla vielä tuo info näyttö kaatuillut? Itsellä se tekee sitä oli keli ulkona lämmön tai pakkasen puolella. Joskus saa ajaa ihan 5-10min kun yhtäkkiä lopettaa musiikin soittamisen ja kaatuu ja herää ja kaatuu hetken päästä uudestaan. Sit toisinaan heti lähdön jälkeen alkaa tuo kaatuilu jumppailut. 😡

Alkukeväästä alkoi noi auton omat buuttailut säännöllisen epäsäännöllisesti !
Huolto lähenee, täytyy reklamoida. On varmaan jokin päivitysasia, mitä ei tehdä ellei asiakas valita  :-\
-VW Golf GTE vm-21
-VW Golf 1,1 L vm-74
-VW 1303S vm-73

KKN

Lainaus käyttäjältä: Nahkis - 25.04.23 - klo:18:52

Travel assist -herjaa tulee säännöllisin väliajoin ja joskus liki 10 minuuttia kestävä piippailu ja hälyttely on muutamia kertoja saanut pinnan melko kireälle. 12/2022 tehdyn huollon yhteydessä tuosta mainitsin ja kertoivat piippailun syyn olevan viallisessa ratissa. Noh, uusi ratti sitten vain tilaukseen. Maaliskuussa soittelin huoltoon ja kyselin, että missä ratti menee ja sieltä sanottiin, että tilaus on peruttu ja laittavat uuden tilaukseen. Kuulemma nyt tulee ihan uusi ratti tehtaalta. Olisihan tuosta voinut ilmoittaa? Odotellaan nyt kiltisti sitten vielä taas hetki. :)


Oliskohan Golfissa sama homma ton ratin kanssa kuin Octaviassa, kun Skoda lopetti niiden rattien vaihtamisen tänä keväänä ja tilalle tuli huoltokamppanja jossa ohjelmoidaan/päivitetään kamerajärjestelmä uusiksi.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Tos®

Oma päivitettiin tänään 1899 versioon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49562.msg791651#msg791651

Ilmastointi myös, saas nähdä auttaako.
Foorumeiden mukaan 1941 versiota on jo asenneltu autoihin.

Jos kaatuilu jatkuu, pyydettiin olemaan yhteydessä.
Maahantuoja tahtoo tietää auttoiko - saanen epäillä  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

^
Mulla on ollu jo jonkin aikaa 1899 versio, ja infotainmentin kaatuilua on edelleen.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

JGekko

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 27.04.23 - klo:22:51
^
Mulla on ollu jo jonkin aikaa 1899 versio, ja infotainmentin kaatuilua on edelleen.
Onko tullut OTA päivitys, vai päivitetty jonkin huollon yhteydessä?
Golf Variant 1.0 DSG 2021
Polo 1.0 trendline 2018

Reneto

#654
Lainaus käyttäjältä: JGekko - 28.04.23 - klo:16:19
Onko tullut OTA päivitys, vai päivitetty jonkin huollon yhteydessä?

Tammikuussa tuli OTA:na.
Se oli tämä:
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=44150.msg786368#msg786368


Laitteen osanumero vaihtui samalla ...816J ->816L
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

KKN

Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Tos®

Oli oikeastaan ajan kysymys, koska nämä vuotaa nettiin.
Sama oli RNS510 päivitysten kanssa 10 vuotta sitten  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

No nyt on korjautettu takaovia kolmatta kertaa molempia puolia.

Ei siinä mitään, mutta ilmoitusta valmistumisesta ei kuulunut - katsoin sovelluksesta, että auton sijainti on huollon etupihan parkkiksella ovet lukitsematta. Kolarikorjaamo on 300 metrin päässä eri puolella pihaa ja ne sulkee ovensa jo neljältä, niin oli tarkoitus hakea respan tytteliltä avaimet.
Huollon polkupyörällä avaimia hakemaan, niin niin vain oli ovet lukitsematta.

>:(
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

vmp

Elisessä öljynvaihtohuollossa kottero sai kokonaisedullista Shellin moottoriöljyä (171,11 â,¬ / 5,7L) ja softapäivityksen 1896 -> 1899. Tänään keskinäyttö kippasi lähikaupasta palatessa kilometrin matkalla kaksi kertaa peräkkäin avustinvaroitusten kera. Ei tainnut fiksaantua vieläkään.  ;D
2022 Golf R

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy