Bi-xenonien pitkät ei pelitä

Aloittaja zammy, 05.01.10 - klo:21:03

« edellinen - seuraava »

zammy

Mulla on sellainen ongelma noiden bi-xenonien kanssa, että pitkät syttyy päälle, mutta satunnaisen ajan kuluttua ne sammuu. Joskus sitten pysyy pitempäänkin päällä. Pajallakin tuli käytettyä ja siellähän totta helvetissä valot oli toimineet koko ajan mutta tuomio oli, että toinen umpio vaihtoon - vika olisi siinä moottorissa joka liikuttaa heijastinta jolla pitkien / lyhyiden valokuvio muodostuu.

Oon kuitenkin miettinyt, että mun järjen mukaan tuo moottori ei voi olla kuitenkaan olla viallinen koska ne valot syttyvät joka kerta, vaikka rämpyttäisin sata kertaa lyhyiltä pitkille niin pitkät syttyvät takuuvarmasti joka kerta. Ongelmana onkin vaan, että sitten ne myös suurella todennäköisyydellä jonkun ajan kuluttua sammuvat. Mun mielestä tuo viittaisi johonkin vialliseen ohjainelektroniikkaan pikemmin? Mikä ihme tuolta antaisi sen sykäyksen jonka seurauksena pitkät sammuu? Tuo umpion vaihto ei niin ensimmäisenä nappaa kun hintaa tulee töiden kanssa lähemmäs tuhannen euroa. Osaako joku esittää jotain epäilyjä että voiko tuolle itse tehdä jotain tai vieläkö sitä vikaa voisi etsiä jostain muualta kuin tuosta heijastimen moottorista?

Tos®

#1
Kun jälkiasensin omaani nuo xenonit, aluksi oli ongelmana juuri tuo kyseinen...
Pitkät ei pelannu.

Syyksi paljastui väljä liitos xenonien ohjauspiuhan liittimessä, kuskin jalkatilasta löytyvässä keskus sähköboksissa.
Pinnit irti ja puristin niitä vähän tongeilla ja 1.5 vuotta jo pelannu ;)

Tuo liitoksen heikkous koski vain toista umpiota, systeemi vaatii molemmat että pelaa.

Suosittelen irrottaan xenonien takaa liittimen (on muuten aikas kiree), tarkista johdot ja ruiskaise crc:tä väliin ja kovaa ajoa.

The connections to the connectors are:
Driver's side:
Pin 1 - red/yellow
Pin 2 - yellow/green
Pin 3 - white/blue
Pin 4 - red/green
Pin 11- yellow/red (from CECM A pin 5)
Front seat passenger side:
Pin 1 - green
Pin 2 - violet
Pin 3 - grey
Pin 4 - white
pin 11 - yellow/red (from CECM D pin 6)

Tarkista siis umpion takaa nuo kelta/punaset johdot.

Jollei auta, niin sama sitten kuskin jalkatilasta. Vähän työläämpi muttei vaikea.

Ohjeet:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2981611

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Ja edelleen.. jollei tuokaan auta niin mittaa onko johto ehjä ;) kyl se siitä.
Molemmille umpiolle siis menee vain yksi ohjausjohto.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

zammy

Kiitos paljon näistä. Vois luulla että nuo olis siellä laakkosella tsekattu, mutta eihän se maksa kuin vaivan vielä itse tarkastaa.

Tos®

Tuskin ne siellä ovat muuta ovat tarkistaneet kuin uuden umpion ja työn hinnan.  ;)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

zammy

Avasin tuon oikean puolen valon liittimen ja puhaltelin pölyt pois + laitoin crc:t ja ainakin toistaiseksi valot on toiminut tuon operaation jäljiltä täydellisesti. Kiitos paljon Tosa. Mulle ei olis tullu mieleenkään tollaista itse tsekata, ajattelin että jos piuhoissa on vikaa niin valot ei sitten yksinkertaisesti syty.

Nyt vaan mietityttää, että mistä minä oikeastaan tulinkaan maksaneeksi tuon laakkosen "diagnoosin" osalta.

Tos®

Merkkihuollolla harvoin on viitseliäisyyttä alkaa etsimään vikaa, vaan vaihtavat suoraa uuden osan ja saavat näin katetta.

Toivottavasti tuo auttaa  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Helix

Vika ilmaantuu satunnaisesti kaukovalot päällä mittarinvaloja himmentämällä!!!
Vika poistuu, kun laittaa valot päiväasentoon ja vetää vilkkuviiksestä taaksepäin jonkun aikaa. (mittaristovalot kirkkaimmalla)

Ainakin minun pasuunassa.

Joten älkää suinpäin menkö umpioita uusimaan!

Tos®

^Kertooko vikakoodit mitään tuosta? tyyliin viiksen kytkin sitätätäjatota intermittent.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Helix

Kaukovalot eivät pysy päällä kuin muutaman sekunnin, pitkien merkkivalo jää palamaan.
Kojetaulussa valojen häiriövalo palaa iloisesti.
Merkkihuollon diagnoosi = Kaukovalon vaihtomoottorissa vikaa. Vasen ajovalo vaihtoon. 

Tuota vikaa olen kaivellut tässä vuoden päivät omatoimisesti ja viimein tämä syy-yhteys paljastui :D
Sitä en tiedä onko tuolla umpiossa jotakin vikaa, mutta kaikki siellä toimii normaalisti.
Vika tulee päälle mittarinvalojen himmennyksellä, eikä silloinkaan läheskään aina.



Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pelekone

Voiskohan oman Passatin xenoneissa olla sama vika... vasemmalle käännyttäessä ensin vasen putoaa lyhyille ja melkein heti oikeanpuoleinen valo, minkä jälkeen syttyy vikavalo. Tämä ei satu ihan joka kerta, mutta aika useasti kuitenkin.

Oikealle käännyttäessa kyseisiä oireita ei tule.

Tos®

Kannattaa tosiaan ensin tarkistaa umpion takaa liittimet ja suihkaus crc:tä...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Helix

Kääntyvätkö valo käännyttäessä normaalisti?
Voi olla myös katkos tai kosketus härö kaukov.solenoidin pistokkeessa.
(piste edelliselle, jos ensin puottaa toisen lyhyelle)
Umpio pois. takakansi auki, siinä laidassa näkyy tuommoinen pistoke (2:piuhaa) tutkimaan ja mittaamaan.
Itellä oli tuo satikaisen kanta poikki.

pelekone

Valot kääntyy ajettaessa normaalisti.

Nimenomaan ajettaessa ja vasemmalle käännyttäessä tippuu ensin vasemman puoleinen pitkä ja sen jälkeen oikean puoleinen. Paikallaan ollessa saa rattia pyöritellä ja pitkät pysyy päällä.

Tallissa odottaa jo uudet polttimot vaihtoa, joten pitää samalla tarkistaa nuo umpiot ja liittimet... menee vaan ulkohommiksi, joten joutuu odottamaan vähän lauhempia kelejä.  :)

Helix

LainaaPaikallaan ollessa saa rattia pyöritellä ja pitkät pysyy päällä.
Mutta paikallaan pyöritellessähän eivät valot käänny.
Silloin katkosta tai kosketus häröä kaukov.solenoidin pistokkeessa ei aiheudu.
Tuo solenoidi kääntyilee mukana valon kääntyessä.
Paha kun ei sovi tuo luukku aukeemaan umppari paikoillaan, pääsis kopeloimaan noita johtoja.
Vaggommillahan noita valoja vissiin pystyy kääntelemään vaikka paikoillaan. (ehkä)

Tos®

Ainakin golffin xenoneita voi vemputtaa ylös alas vag-comilla
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pelekone

Vag-com:lla pystyi tosiaan Passatin valoja käänteleen ylös-alas ja sivulle. Testatessa sama tilanne, vasemmalle käännettäessä pitkät "tippui" alas.

Tämän seurauksena umpiot pöydälle ja luukut auki. Sieltähän sitten löytyi Helixin esimerkin mukainen tapaus. Liittimen juuresta johto poikki. Vähän lämpöä ja tinaa, uudet polttimot samalla vaihtoon ja kamat kasaan.

Hyvin pelaa ja valoa riittää.

Tos®

Taas nähtiin että kannattaa tutkia itse, ennenkö maksaa marmoritiskille tonneja  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Killer

Mulla passatissa kyllä pitkät pelaa mutta lyhkäsillä kun kääntövalot heittää toimasta niin kuskin puolen valokuvio tipahtaa n.15cm alemmas. Joskus lopettaa toiminnan mutkassa joskus suoralla eli sillä ei mitään merkitystä. Pitkillä ei koskaan ole vielä lopettanut toimintaa. Joskus kääntövalot pelaa 3 tuntia moitteetta mutta joskus lopettaa heti ku lähtee ajamaan ja yleensä pelaa pitempään mitä enemmän pakkasta. 
Polttimon vaihdon yhteydessä tutkin kaikki johdot ja liittimet että kaikki kunnossa, mutta unohdin katsoa tuon satiaisen liitokset. Voikohan tuosta satiaisesta johtua myös minun ongelmat vaikka pitkät pelaa?
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

duke7

Vasemman puolen pitkä lopetti nyt toiminnan kokonaan ja oikeakaan ei nyt siis pysy päällä kuin hetken. Liittimien putsaus ei auttanut joten lienee liitokset irti umpion sisältä. Tarvitseeko vikavalo vielä kuitata kun liitokset on korjattu vai lähteekö suoraan toimimaan?

Helix

LainaaVikavalo poistuu, kun laittaa valot päiväasentoon ja vetää vilkkuviiksestä taaksepäin jonkun aikaa.

duke7

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 02.09.11 - klo:16:01
Vasemman puolen pitkä lopetti nyt toiminnan kokonaan ja oikeakaan ei nyt siis pysy päällä kuin hetken. Liittimien putsaus ei auttanut joten lienee liitokset irti umpion sisältä. Tarvitseeko vikavalo vielä kuitata kun liitokset on korjattu vai lähteekö suoraan toimimaan?
No niin, vika korjattu. Kaukovalon solenoidin pistoke oli kokonaan irti ja korjaus siis helppo. Tämän korjaamista varten ei tarvinnut irrottaa kuin puskurin toinen pää ja umpion sai irti. Käytin kuitenkin koko puskurin irti ja korjasin samalla vuotavan lasinpesunestesäiliön. Toisessa tuulilasille lähtevässä letkussa oli reikä heti pumpun jälkeen ja nyt korjattu paineilmaletkulla, kutistesukalla ja nippusiteillä.
Vikavalo hävisi kun auto oli hetken käynnissä.
Kysyin myös merkkihuollolta mahdollista korjausta ja ilmoittivat hinnaksi noin 1000 eur eli uusi umpio..

zammy80

Jatketaan nyt tänne tota AFS inoperative aihetta vaikka vanha topicci onkin.
Eli lueskilin näitä kun omassa pasuunassa sama herja ja testerillä katsottaessa vikana on vasemman umpion asentotunnistimen vika.  :-\   (Tosin itselläni ei ole pitkien kanssa ongelmia.)

No eikun puskuri irti ja umpio pöydälle. Luukut auki ja satiaisesta kiinni ja voila, totesin että jalat on poikki, tinasin takaisin ja hykerrellen auto nippuun ja testi.

No hyvin toimi kaarrevalot ja häiriö poistui. Tyytyväisenä itseeni ajelin muutaman päivän pienet ajot ja hyvin toimi...

...No toimihan se n.150km ja taas sama herja. Nyt tulee takuulla taas joka ajokerralla, joskus heti ja joskus päästy jopa 20km ilman herjaa.

Harmillinen vika, mutta ei sentään estä ajoa. Nyt alkaa menemään ohi topicin, mutta jatketaan kun on vauhtiin päästy.

Eli sitten tässä eräs ilta kun rouva oli lähdössä yöksi töihin niin takapyörä lukossa ja handbrake failure päällä, no eikun vanhalla autolla töihin ja minä ihmettelemään pasuunaa.
???

Edestakaisin nytkyttämällä kokeilin, mutta ei auennut. Ainoastaan sain auton mittaristoon abs ja luistoneston valot palamaan, tietysti kun ei pyörintätietoa takapyöriltä tullut.

Muutakun väkisin vuorokaudeksi lämpimään talliin ja sitten irtosi.

No sitten taas mentiin viikko, kunnes 25 astetta pakkasta ja auto 3h lämmityksessä ja ei käymään millään ja toinen auto tottakai tallissa ja tämä siinä tallin oven edessä...

Että tälläisiä kokemuksia 3c Passatista. Kallein auto ikinä mitä mulla on ollut, mutten ole myöskään näin huonoa autoa ennen omistanut. Anteeksi pyydän tilitystäni teiltä jotka vannotte Volkkarin nimeen, mutta itseä alkaa jo vi...taa  >:(

Jos jollain lisää vihjeitä tuohon AFS:ään niin otetaan vastaan.

Killer

Tuo AFS inoperative teksti tulee myös silloin jos toinen tai molemmat kääntövalonpolttimot pimenevät. Tuolloin se keltainen merkkivalo mittaristosta palaa koko ajan, jos vilkkuu niin ongelma on silloin xenonin käännössä.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Damien II

Itsellä pysyy n.5sek päällä ja pois.
Rouva oli Kajaanissa työreissulla ja oli toinen xenon polttimo palanu ja tuo AFS teksti tauluun.Noh oli käyny Laakkosella vaihtaa polttimot ja siellä kerrottiin ,että ei saa yhteyttä siihen pitkään tai korkeudensäätö jumissa.

Kävin tuossa Oulussa Suomen autohuollossa juuri ja lappu kouraan jossa lukee ,että oikea umpio vaihtoon 749â,¬+työt+säädöt.
En ottanut ,kun ajattelin ottaa purkaamolta ja sielläkin hinta 500â,¬.

Eli voiko minullakin olla nuo piuhat irti tai jotain poikki?
Valot on kääntyvät bi-xenonit jotka tekisi mieli pyyhkästä verkonpainoksi.

Sitten ohi aiheen onko kukaan vaihtanut noiden tilalle jotain tummaoptiikka valoja ja mitä muutoksia se vaatii?

Helix

LainaaEli voiko minullakin olla nuo piuhat irti tai jotain poikki?
Noistahan se vian etsintäkannattaa aloittaa , ennen kuin menet umpioita ostelemaan.
Todennäköisesti turhan umpion oston minäkin olisin tehnyt, jos olisin suinpäin huoltoneuvojaa uskonut.

Killer

Lainaus käyttäjältä: Damien II - 14.02.12 - klo:15:25
Sitten ohi aiheen onko kukaan vaihtanut noiden tilalle jotain tummaoptiikka valoja ja mitä muutoksia se vaatii?

Ei ihan plug and play-ratkaisua ole. Tietääkseni erilaiset liittimet ja erinapa määrillä johtosarjoissa.
Olen kysellyt muutamista paikoista noita eri umpioita eikä mitkään käy alkup. xenonien kanssa.

Katoppas saksasta esim tämä umpio 180â,¬ posteineen.
http://viewitem.eim.ebay.fi/VW-Passat-3C-BiXenon-ScheinwerferKurvenlicht-Original-3C0941752L-NEU/150727313615/item
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Damien II

No toivottavasti sen sais vielä fiksattua.
Onko minkälainen arpeeti irrottaa tuo umpio?

duke7

#29
Lainaus käyttäjältä: Damien II - 15.02.12 - klo:15:08
Onko minkälainen arpeeti irrottaa tuo umpio?
Ei mikään mahdoton homma, puskuri irti sen verran että saa ruuvit auki. Ekalle kerralla kun tuota tekee niin kannattaa varata kyllä pari-kolme tuntia aikaa.
Tässä ketjussa ohjeet: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=964.0

Edit: jos irroitat vain toisen umpion niin puskurin toisen pään pultteja ei tarvitse välttämättä avata. Puskuria saa raotettua tarpeeksi kun operoitavan puolen pultit ja ruuvit sekä kaikki etuosan ruuvit on irti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy