Xenonpolttimon vaihto

Aloittaja zammy, 08.01.10 - klo:09:53

« edellinen - seuraava »

zammy

Olikos kenelläkään kokemusta tuosta operaatiosta 3C-passattiin tai löytyykö peräti ohjeita netistä? Itse en ainakaan googlella sellaisiin sivuihin törmännyt.

Vähän sävyeroa alkaa olla noilla polttimoilla, joten kertonee siitä että polttimot on korkea aika vaihtaa. Liikkeessä polttimoiden hinta on reilu satasen kipale ja työtäkin menee ainakin tunnin verran, kun taas netistä taitaa saada polttimot reilulla viiskymppisellä kipale.

Macce

Puskurin joutuu irroittamaan ainakin highlinessä missä on alkuperäiset xenonit ja kääntymisvalot. Voi tietty ekaks kokeilla raottaa sisälokaria jos kädet mahtuu sieltä, mut omat kädet ei ainakaan sopinu. Nosturille vaan ja puskuri irti ;D

Parru

Onkohan foorumilaisilla uusia kokemuksia 3c Passatin xenon polttimoiden vaihdosta? Kyseessä highline kääntymisvaloilla. Onko jotain erityistä huomioitavaa ja vaatiiko oikeasti puskurin irrottamista? Pitäisi vaihtaa kuskin puolelle, koska sävyero on melkoinen toisen puolen kanssa, johon polttimo on uusittu viime talvena. Polttimon tyyppi lienee D1S?

Helix

Poltin on juurikin tuo D1S.
Puskuria joutuu vetämään ulospäin, että saa umpion irti.
Umpio paikoillaan ei sovi ees luukku aukeamaan siitä polttimen takaa.
Tuolta löytyy jotain ohjetta purkuun.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2981611

Parru

Kiitos Helixille linkistä, tuo kuva puskurin ruuvien sijanneista on hyvä juttu.

Osramin D1S polttimo tilattu xenonkaupasta hintaan 55â,¬. Edellinen omistaja on vaihdattanut viime talvena toisen polttimon merkkiliikkeessä hintaan polttimo 180â,¬ + työ 80â,¬. Itse vaihtaen tulee säästöä pyöreesti 200â,¬.

Parru

No niin vasemman puolen polttimo vaihdettu ilman vastoinkäymisiä. Puskurin ruuvit pitää avata ja vetää puskuria hiukan irti, sitten vaan umpion ruuvit ja sähköliitin irti ja  koko paketti pöydälle. Polttimon vaihto on tosi helppo juttu kun näkee mitä tekee ja sormilla on tilaa.

Haasteellisinta koko hommassa olivat sisälokarin kautta operoitavat mutterit. Pitkällä jatkovarrella ja 10mm hylsyllä homma onnistui kuitenkin niukin naukin pyörän ollessa ääriasennossa. Toki pyörän irrottaminen helpottaa, mutta ei ollut välttämätön ja laiska kun olen, niin en jaksanut tunkata.

Mainittakoon vielä, että aikaa meni ruokataukoineen pari tuntia. Tarvittavat työkalut:

- Räikkä pitkällä jatkovarrella n. 20-30cm
- Torx 25 ja 30 kärjet
- Lamppu

Tässä jotain vinkkiä jos joku haluaa säästää rahaa ja vaihtaa itse:

1. Käännä pyörä ääriasentoon ja avaa sisälokarin neljä ruuvia.
2. Raota sisälokaria sen verran, että 10mm mutterit saa avattua (2kpl/puoli, kuvassa numero 4). Pitkä jatkovarsi ehdoton ja magneetti on näppärä jos sellainen hylsyssä sattuu olemaan, ei tipu mutteri puskurin syövereihin.
3. Avataan puskurin ruuvit ylhäältä ja alhaalta (torx 25)
4. Sitten puskuri onkin jo irti ja ekana kannattaa vetää molemmilta puolilta puskuria etupyörän edessä olevasta kohdasta sivulle päin, jolloin reunat irtoavat kiinnikkeistään. Kuvan ruuvi nro 3 kannattaa myös muistaa avata.
5. Vedä puskuria eteenpäin jonkin verran ja jätä siten, että umpion ruuvit (torx 30) mahtuu avaamaan. Puskuri pysyy kyllä siinä paikallaan ilman kannattelua.
6. Umpio on kiinni kahdella T30 ruuvilla. Umpion alapuolella on musta muovilirpake, josta kannattaa avata pari ruuvia, jotta umpio mahtuu tulemaan ulos. Umpioon tulee vain yksi sähköliitin.
7. Polttimon kiinnityksessä ja vaihtamisessa ei ole mitään erikoista.
8. Sitten testataan toiminta, umpio paikalleen, liitin kiinni ja auto käymään. Virheilmoitus hajonneesta polttimosta häviää n. 30s kuluessa.
9. Paketti kasaan ja baanalle.

Tämä kuva oli hyvä apu:

[ylläpito on poistanut liitteen]

tdi_tdo

Asiasta kolmanteen: mistä nuo Passatin korjauskuvat ovat? Eli onko olemassa joku huoltosofta Volkkareille, samanalainen kuin Volvon Vadis? Koitin Googlata, mutta auttanut...
-09 V70 2.4DA

VW_Johan

kiitos Parru loistavista ohjeista. Mulla on sama operaatio edessä, ja koitan mahdollisesti tehdä tuon itse noilla sinun ohjeilla!

tsiih

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 24.08.10 - klo:15:07
Asiasta kolmanteen: mistä nuo Passatin korjauskuvat ovat? Eli onko olemassa joku huoltosofta Volkkareille, samanalainen kuin Volvon Vadis? Koitin Googlata, mutta auttanut...
Elsawin. Torrentteja löytyy ainakin... Ebaystakin saa jos maksaa haluaa. Omani latasin erään foorumin kautta rapidsharesta, nyt ei löydy enää...Kurkkaa vielä tännekin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

joukose

2010 common rail koneella varustetun xenonin vaihto näyttää omassa autossani sujuvan ilman minkään osan purkamista. Kansi auki ja polttimo vaihtoon periaatteella. ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

Kale

Joko sun autoon piti polttimo vaihtaa?

joukose

Ei onneksi tartenu mutta kattelin samalla kun viriteltiin lämppärin boksia paikalleen siihen lähistölle, että hienosti mahtuu vaihtamaan. ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

Helix

Oot tainnu kattella ojavalo / parkkipolttimoiden luukkua. (parkkivalon kohdalla) ;)
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1053616
Tuolta kun kattoo kuvaa, niin xenonpolttimo on tuon isomman luukun takana.

Edittinä lisätty linkki.

joukose

Juurikin se päävalo on sielä aivan moottoritilan laidassa ja kyllä siellä oli selkeä tila luukun aukaisuun ja polttimon vaihtoon. Olin myös muissa jutuissa yhteyksissä merkkihuoltoon ja sanoi että vaihtavat päävalon ilman eri osien irrottelua jopa vanhemmista konetyypeistä. Sanoi kyllä että kirurgin kädet täytyy vanhemmissa konettypeissä olla koska tilaa ei ole. ;D ;D ;D
*Sitä saa mitä tilaa"

Helix

Ovatpa nahkahousut jotakin parannusta saaneet aikaiseksi.. :D
Ei mulla nimittäin tuo luukku mahu aukeemaan, jos on umpio paikoillaan :-[

joukose

Nahkahousut tosiaankin. Oltiin vuos sitten tyttären vaihtariperheessä ja kyllä isäntä kierrätti meitä ympäri Berliiniä nimenomaan nahkahousut jalassa. Kuuskymppinen kaveri. No kukin tyylillään. Mutta aiheeseen.

Ihmetellä täytyy miten merkkiliikkeen huoltajat saa vanhemmissa koneissa sormensa mahtumaan lampunvaihtoon. Ottavat kenties kannen pois saranapuolelta irrottamalla vai mikä kikka lie ? :o
*Sitä saa mitä tilaa"

firstvw

Onnistuuko Passatin xenonien vaihto ilman puskurin irroitusta? Valot vähän punertavat, olis varmaan aika vaihtaa..

Onko xenonien ikääntymisestä muuta haittaa kuin valotehon hiipuminen ja värisävyn muuttuminen?

Killer

Sen näät helposti kun aukaiset konepellin ja katsot onko umpion takana tilaa aukaista kantta kokonaan.
Olikohan se -08 mallista eteenpäin mihin oli kuulemma tehty muutoksia että vois vaihtaa umpio paikallaan.

Ei oo muuta haittaa, mutta tuossa valotehon heikkenemisessä on ainaki itelle jo ihan riittävästi harmia.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

osviitan

Jos auto on sigun vm. 2007 Pasuuna, niin eipä taida kyllä käsi taipua tuohon, on se aika pirun hankala juttu. Tiedän kyllä pienikätisiä VW- liikkeen huoltomiehiä, jotka tuon tekee, mutta pieni epäilys kyllä on... Tämä siis kuulopuhetta.
Eli puskuri irti ja hiukan ulospäin, umpio irti ja vaihtoa vaan pöydällä. Ei oikeesti ole ihan hirmuinen homma, olen tuon tehnyt jo pari kertaa kaverille (ballastien vaihto) ja jos nyt lähtisin sitä tekemään, niin hommaan menisi kaikkineen puoli tuntia. Tuhertamista siinä toki on... :)
Volvo V70 D4 AWD -15
EX-Octavia III 2.0Tdi 4x4 -13
EX-Volvo XC70 D5 -08
EX-VW Caddy Maxi Life 2.0Tdi 4Motion -11
EX-BMW 520D -10
EX-VW Passat Variant 2.0TFSI Highline -07
EX-Audi A4 Avant 2.7Tdi -06
EX- Seat Leon 1P 2.0Tdi -07

duke7

Aiheesta löytyy vanhempi ketju jossa myös ohjeet polttimon vaihtoon http://www.vagarena.fi/index.php?topic=964.0

Aiheet yhdistetty.

-pokkus

firstvw

Katos vaan, onnistuin jotenkin munaamaan hakuni kun en tulosta löytänyt.

Auton mallivuosi on 2008 ainakin runkonumeron perusteella, eli jospa onnistuis ilman puskurin irroitusta.

duuhannes

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 22.02.12 - klo:10:32
Katos vaan, onnistuin jotenkin munaamaan hakuni kun en tulosta löytänyt.

Auton mallivuosi on 2008 ainakin runkonumeron perusteella, eli jospa onnistuis ilman puskurin irroitusta.

Miten on, onnistuiko?
2008 Passat 2.0 TDI DSG Highline

Tanhis

Potilas 2007 2.0 turbo FSI highline kääntövaloilla ja bi xenoneilla.

Homma alkoi oikean etupyörän irroituksella.
Seuraavaksi sisälokari helman ruuveja lukuunottamatta auki ja pois tieltä.
Puskurin m10 mutterit auki.
Lokarin reunan ja puskurin kiinnitys ruuvi pois.

Kuskin puolella puskurin m10 muttereiden irroitus onnistuu lokaria raottamalla pitkällä jatkovarrella.

Puskurin ylä ja ala ruuvit auki kaksi maskin ruuvia voi jättää paikalleen.

Puskuri reunoistaan ulospäin ensiksi auki ja sitten veto eteenpäin 10-15cm koko puskuria on aivan turha irroittaa kaikkine valonpesureineen ja parkkitutkineen jos sellaisetkin sattuu olemaan.

Umpiot on päältä kahdella t25 torxilla kiinni ja viidellä t30 torxilla alareunastaan.

Loppu onkin sitten puretun kasaamista. Ja on tosiaan todella vittumaiset vaihtaa.
If it ain't broke don't fix it

janput

Hei!

Minulla on VW Touran vm. 2007 ja siitä pimahti vasen lyhyt polttimo. Ajotietokone sanoo että "Front left dipped beam not working", ja pimeänähän tuo on. En ole löytänyt mistään satavarmaa tietoa siitä että mitkä alovalot/polttimot tuossa Touranissa on. Pitkä on (ilmeisesti) H7 halogen, mutta miten on lyhyen kanssa? Käyttöohjekirja eikä PR-koodit tunnu paljastavan tätä. Motonetin mukaan Touranissa on D1X xenon tai sitten H7 halogen. Xenonilta tuo ymmärtämättömän silmään vanhvasti näyttää, mutta tämä olisi syytä varmistaa ennen kuin polttimoita ostelee.

Ohessa kuva:

duke7

Lainaus käyttäjältä: Tanhis - 28.12.14 - klo:20:53
Potilas 2007 2.0 turbo FSI highline kääntövaloilla ja bi xenoneilla.

Homma alkoi oikean etupyörän irroituksella.
Seuraavaksi sisälokari helman ruuveja lukuunottamatta auki ja pois tieltä.
Puskurin m10 mutterit auki.
Lokarin reunan ja puskurin kiinnitys ruuvi pois.

Kuskin puolella puskurin m10 muttereiden irroitus onnistuu lokaria raottamalla pitkällä jatkovarrella.

Puskurin ylä ja ala ruuvit auki kaksi maskin ruuvia voi jättää paikalleen.

Puskuri reunoistaan ulospäin ensiksi auki ja sitten veto eteenpäin 10-15cm koko puskuria on aivan turha irroittaa kaikkine valonpesureineen ja parkkitutkineen jos sellaisetkin sattuu olemaan.

Umpiot on päältä kahdella t25 torxilla kiinni ja viidellä t30 torxilla alareunastaan.

Loppu onkin sitten puretun kasaamista. Ja on tosiaan todella vittumaiset vaihtaa.
Miksi oikea rengas ja lokari piti irrottaa? Juuri viikonloppuna tein tämän 2006 Passattiin ja ihan samalla tavalla molemmat puolet menee eli renkaat linkkuun ja lokarin raotus sekä rutkasti jatkovartta jonka päässä nivel teipillä jäykistettynä ja 10 mm hylsy (ei ole siis m10 mutteri vaan m6 jonka avainväli on 10 mm).

Onkohan umpioon tullut muutos tuossa 2006 ja 2007 välissä, mulla kun ne on varsinaisesti kiinni kahdella pultilla reunoilta ja päällä sitten nuo kaksi ruuvia ja alhaalla kolmella torxilla kiinni oleva lirpake joka tukee umpiota.

Maskin tosiaan voi varmaan jättää kiinni puskuriin kunhan irrottaa siitä ne ruuvit jotka eivät tule puskuriin. Itse olen sen aina irrottanut, helppo homma sikäli. Ei tässä oikeastaan muuta ikävää olekaan kuin ne kaksi mutteria per puoli jotka joutuu jatkovarren kanssa ronkkimaan ja pelkäämään niiden tiputtamista samalla. Ja niiden takia joutuu lokarin muoveja availemaan joka ei sekään ole mieltä ylentävää. Muutenhan koko homma on vain ruuvien availua ja kiinnittämistä.

Tanhis

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 28.12.14 - klo:22:22
Miksi oikea rengas ja lokari piti irrottaa? Juuri viikonloppuna tein tämän 2006 Passattiin ja ihan samalla tavalla molemmat puolet menee eli renkaat linkkuun ja lokarin raotus sekä rutkasti jatkovartta jonka päässä nivel teipillä jäykistettynä ja 10 mm hylsy (ei ole siis m10 mutteri vaan m6 jonka avainväli on 10 mm).

Onkohan umpioon tullut muutos tuossa 2006 ja 2007 välissä, mulla kun ne on varsinaisesti kiinni kahdella pultilla reunoilta ja päällä sitten nuo kaksi ruuvia ja alhaalla kolmella torxilla kiinni oleva lirpake joka tukee umpiota.

Maskin tosiaan voi varmaan jättää kiinni puskuriin kunhan irrottaa siitä ne ruuvit jotka eivät tule puskuriin. Itse olen sen aina irrottanut, helppo homma sikäli. Ei tässä oikeastaan muuta ikävää olekaan kuin ne kaksi mutteria per puoli jotka joutuu jatkovarren kanssa ronkkimaan ja pelkäämään niiden tiputtamista samalla. Ja niiden takia joutuu lokarin muoveja availemaan joka ei sekään ole mieltä ylentävää. Muutenhan koko homma on vain ruuvien availua ja kiinnittämistä.

Saatta olla että sen umpion tukijutun 3 ruuvia olisi voinut jättää paikalleen mutta helpotti ainakin minulla umpion pois ujutusta.

Ja mitä lokarin irroittamiseen tulee niin jos kovasti sitä sisälokaria väätää peltiä vasten on vaarana vääntää pelti lokarista. Ja totta olisi varmaan ollut mahdollista tehdä ilman sisälokaria irroittamatta mutta koska pissapojan säiliö on sen verran pahasti edessä niin ajattelin että lokarin esillä olevat ruuvit irroittaa nopeammin kuin koettaa olemattomasta kolosta saada väännettyä muttereita avaaminen varmaan olisi vielä onnistunut mutta kiinnilaittaminen olisi ollut haasteellista.
If it ain't broke don't fix it

firstvw

Lainaus käyttäjältä: duuhannes - 21.12.13 - klo:23:02
Miten on, onnistuiko?
"vähän myöhään", mutta kuitenkin.. Ei onnistunut, mutta samalla ropelsin webastoa niin ei ollut niin suuri kynnys ottaa puskuria irti. Suunnittelu on kyllä ihan p:stä kun puskurin joutuu irrottamaan tuota varten. Jättääkö VAG kaiken protoilun asiakkaalle? Tulee mileeen boschin kodinkonemainos jossa kerrotaan että ensin me (siis bosch) testaamme niitä ja sitten muut testaavat lisää. Siis kuluttajatko?

Telehell

Eilen tuli vaihdettua omaan Passattiin kummankin puolen xenonit, touhuun meni jotain 3-4h lämpimässä hallissa.
Koko apukuskin puoleisen umpion joutui irroittamaan, jotta pääsee xenoniin käsiksi. Kuskin puoleisen onnistui vaihtaa ihan ilman mitään purkamista. Autossa siis D1S xenonit + kääntymisvalot.

Ohessa kuvia johon merkkaili ruuvien paikkoja.

Edit; Kuvat korjattu.
Edit; Jaa, eikö tuota edellistä viestiä voi sitten muokata... nyt on tuplana..
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

juppep

Tuli tehtyä tämä jumppa, kyseessä oli vm 2009 Passat 3C farkku, AFS Xenonit (D1S) + kulmavalot.
Kumpaakaan umpion takakantta ei saanut avattua paikoillaan ja purin puskurimuovin ja molemmat umpiot.
Melko nopea (~1½h) homma lopulta, iso apu/ajansäästö oli tämän aiheen kaikki vinkit ja kuvat, kiitos näistä kaikille.

YALMAR

Itse tuli tuossa 1kk sitten tehtyä myös kyseistä jumppaa, farkku pasuuna 2010 mallinen. Ei mitään asiaa ilman umpioiden irroitusta, mutta täältä löytyvillä ohjeilla homma tosiaan taittuu ihan muutamaan tuntiin pienillä pausseillakin ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy