Lähivalot valaisee vain penkat

Aloittaja Eikka, 02.02.11 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

Eikka

-06 passat 2.0TDI

Eli niinkuin otsikkokin kertoo... Lähivalot valaisevat vain penkat. Valokeila ei tunnu osuvan lainkaan minne sen kuuluisi.

Nämä "projektorivalot" on minulle uusi tuttavuus. Yritin hieman tutkia umpioita, mutta tilan ahtauden vuoksi en ainakaan vielä löytänyt vastausta. Sivuttaisäätöä umpioissa ei taida olla.

Onko jollekkin tuttu ongelma. Vai onko siellä edellisen omistajan jälkeen jäänyt vain polttimo poikittain :)

Killer

Kyllä noissa projektoriumpiossakin on sivuttaissäätö mutta ei vaikuta niin paljoa kuin linssiversiossa.
Onko sulla halogeeni vai xenon-valot?
Jos on xenonit niin alkaa varmaan olla polttimot lopussa, valojen väri sininen/violetti tai sitten projektoreiden heijastinpinta on rapistunut tämä myös voi olla halogeenivaloissa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Tupo

Voi siellä ollea "polttimo poikittain". (No ei ehkä ihan kirjaimellisesti, mutta kuitenkin pahasti väärin asennettuna.) Tai sitten umpiot on rikki / pahasti tummentuneet. Vai onko korkeussäätö vain ruuvattu törkeästi liian alas? Olen kerran ajanut LT:llä, jonka valot oli jostakin käsittämättömästä syystä ruuvattu täysin alas. Lähivalojen epäsymmetrinen alue antoi vähän valoa pientareelle, mutta keskitie pysyi lähes pimeänä. Ensimmäisenä iltana ihmettelin, kun kaukovaloillakaan ei nähnyt juuri mitään. Säädin valot uudelleen parkkipaikallaja "maailma kirkastui" - tai ainakin tie seuraavana iltana.  :)

Eikka

Ihan tavalliset polttimot on. Highline malli, en tiedä vaikuttaako tuo.
Missä tämä kyseinen svuttaissäätö sijaitsee???

En usko että umpiot olisi hapantunu koska kuvio näyttäisi olevan ihan normaali, mutta vain väärässä paikassa, sivussa.

Suuntaus, ehkä hieman alhaalla. Mutta ei kumminkaan mikään juurisyy tähän ongelmaan.

Killer

Aukaise konepelti niin umpion päällä näkyy 2kpl sellaisia valkoisia pyöreitä nuppeja missä on kuusiokoloreikä, toinen maskin lähellä ja toinen umpion keskikohdalla. Muistaakseni se maskin puoleinen säätää valoa sivuttain ja keskeltä korkeutta.
Aja seinän lähelle ja rupea pyörittelemään niin näet miten kääntyy ja mihin suuntaan. Kun tuntuu että menee jäykäksi vääntää niin lopeta tai vaihda suuntaa ettei irtoa säätökalut umpioista.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

mabe

Kannattaa jostain tarkistaa miten niiden polttimoiden pitäisi olla.

Itsellä meni vitosgolffin pitkien vaihdossa poltin eri asentoon kuin normaalisti, ja niistä tuli oravanmetsästysvalot.
Lisäksi isän vaihtamana yhteen mitsuun toinen lamppu oli mennyt väärään asentoon, ja lyhyt valo näytti noin 5m päähän keulasta.

Eli polttimoita vaihtaessa voivat hyvinkin mennä väärään asentoon, josta aiheutuu kummallisia valokuvioita. Itsekin olin jo aloittamassa säätämistä pitkien osalta, kun tajusin varmistaa pihassa löytyneestä toisesta 5-koppaisesta mille pitkän polttimon asento pitäisi näyttää.

Jos nyt kaikesta huolimatta polttimot ovat tosiaankin oikein siellä keulalla, niin sitten säätämään niitä valoja vasta.

Eikka

Mielestäni polttimot ovat umpiossa oikein. Vaikea tätäkin noista nyt on katsoa irroittamatta koko umpiota.

Tuo sivuttaissäätö joka umpion päällä on, vaikuttaa vain pitkiin valoihin. Tai ainakin minun umpioissa.

Tiedä sitten onko rikottu säätö niin että lähivalot ei käänny.


Huomasin myös umpion sisällä olevan "säätöruuvin"... erittäin vaikea edes kokeilla kääntää. Tietääkö joku mitä tästä säädetään?

Jalopeno

Umpion irroituksesta.. mitä tarvitsee purkaa jotta saa umpion irti,  omassa pasuunassa vasen umpio varsinkin painepesun jälkeen kastuu sisäpuolelta... onko tyypi vika?
SKODA SuperbII 2,0 TDI CR DPF -09
ex VAG:t
VW Passat 3C Variant 1.9 TDI -08
Octavia II Combi 1.9 TDI -05

oshar

Täältä löytyy tietoa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=964.0

Tuossa ketjussa xenon-polttimen vaihtoa, jolloin joutuu irroittamaan umpiot...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy