A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

DongFeng

Onhan tuo nyt selvää, että A4 on eri luokkaa kuin A6, näkee sen jo numerosta ja mitoista. Mutta uusi b9 on paljon modernimpi kuin nyt jo mallikaarensa lopussa oleva kutonen. Koeajoin nuo perä perää eikä A6 aikaansaanut minkäänlaista ostokiimaa.

sepinki

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 31.12.16 - klo:23:26
Jos teillä käyttötarpeet ovat pysyneet samoina, hiukan ihmettelen edellistä auton päivitystänne. B9 ja 7N ovat täysin eri käyttöprofiilin autoja, ja itseasiassa juuri siksi meillä molemmat. Sharania en ostaisi kuin "pakon edessä", meitä 6 hlöä + koira. Samaan rahaan olisi saanut hinnat alkaen Q5:den. Luokassaan 7N on suvereeni, mutta kyllä yksinään ajan aina Audilla kun voin. Joka ikinen kerta kun Audiin laskeudun ja moottori käynnistyy, on hyvä fiilis ja siksi sen ostin.

Käyttötarve sen verran muuttunut, että pääsääntöisesti enää 2/4 lapsesta matkustelee mukana. Ei ole mun ja vaimon lisäksi muita eläimiä, joten tarve kuudelle istumapaikalle ja isolle tavaratilalle poistui. Sharan oli vm 2011 joten siitä sai vielä vaihdossa edes jotain, kiitettävästi kyllä hinta suli siitä kun ostin sen uutena. Mielelläni ajelisin vieläkin Sharanilla, mutta elämässä ei passaa liikaa ajatella asioita kun täältä ei mitään mukaansa saa.... Kun vaimoa ei kehtaa vaihtaa niin valkkasin sitten autonvaihdon :)

Onneksi meitä ihmisiä on monenlaisia, itse yksinäni ajelen mieluiten perheen kolmosautolla, -04 mallisella Focuksella jolla on poljettu melkein 200tkm. Toisen hyvän ajofiiliksen tuo tuo vaimon a6. Katumaasturia en tartte, ajan sitten Valmetillani jos tarvin ns. etenemiskykyä.

2 × A6 c7 quattro

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: DongFeng - 01.01.17 - klo:01:13
Onhan tuo nyt selvää, että A4 on eri luokkaa kuin A6, näkee sen jo numerosta ja mitoista. Mutta uusi b9 on paljon modernimpi kuin nyt jo mallikaarensa lopussa oleva kutonen. Koeajoin nuo perä perää eikä A6 aikaansaanut minkäänlaista ostokiimaa.

Onhan se myös selvää että uudempi malli on uudempi kuin vanhempi malli?  ;D
Ei siinä, kumpikaan ei aiheuta ostokiimaa.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-o-

Lainaus käyttäjältä: sepinki - 01.01.17 - klo:01:35
Käyttötarve sen verran muuttunut, että pääsääntöisesti enää 2/4 lapsesta matkustelee mukana. Ei ole mun ja vaimon lisäksi muita eläimiä, joten tarve kuudelle istumapaikalle ja isolle tavaratilalle poistui. Sharan oli vm 2011 joten siitä sai vielä vaihdossa edes jotain, kiitettävästi kyllä hinta suli siitä kun ostin sen uutena. Mielelläni ajelisin vieläkin Sharanilla, mutta elämässä ei passaa liikaa ajatella asioita kun täältä ei mitään mukaansa saa.... Kun vaimoa ei kehtaa vaihtaa niin valkkasin sitten autonvaihdon :)

Onneksi meitä ihmisiä on monenlaisia, itse yksinäni ajelen mieluiten perheen kolmosautolla, -04 mallisella Focuksella jolla on poljettu melkein 200tkm. Toisen hyvän ajofiiliksen tuo tuo vaimon a6. Katumaasturia en tartte, ajan sitten Valmetillani jos tarvin ns. etenemiskykyä

Oho, meillähän on enemmänkin yhteistä  :)

Täällä myös Sharani uutena hankittu ja tarkoitus kyllä pitää pitkään, kilometrejä tulee maltillisesti vaikka auto liikkuu päivittäin ja päivittäminen ei tuo käytännöllisyyteen mitään lisää, kun kaikki pelaa.

Minullekin oikealla nelkulla möyriminen tuo erilaista positiivista virtaa ehdottomasti, mitä autoista ei saa. Serkkupoika valitsi uusimman Valtra versunsa hiukan vähemmällä elektroniikalla, josko kestäisi edellistä paremmin. Huikeita laitoksia nykyään. Itse koneinsinöörinä arvostan puhtaampaa (yksinkertaista) mekaniikkaa ja hydrauliikkaa, mitä oli vielä 80-luvun koneissa, oma suosikki Volvo Bm Valmet 605, eka neliveto tilalla vuonna -1984, pääsin polkemaan 90-luvulla teininä.

Minä olen aikaisemmassa elämässä pohtinut kolme kertaa, ostanko a4 (b5, b6, b8) vai Passat, ja aina Passat vei viimemetreillä voiton käytännöllisyyden vuoksi, joka hieman aina korpesi uutta autoa noutaessa. Nyt kun b9 oli aivan uusi malli, päätin korjata fiilispuolen, siitäkin huolimatta että väliraha oli 15k, pidempi Audiin kuin Passattiin, eikä kaduta yhtään.

Olen pahoillani niiden puolesta jotka kamppailevat temppuilevan elektroniikan kanssa b9:ssä, minulle ylimääräinen elektroniikka jo sinällään, ja varsinkin sen mukanaan tuomat aikaa vievät murheet selvittelyineen on sitä vihon viimeistä huttua, mistä en osaakaan vapaaehtoisesti ota, edellisestä murheenkryynistä päästyäni. Poukkoileva radion äänenvoimakkuus vetää mietteliääksi, tämän tason tuotteessa...

-o-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 01.01.17 - klo:01:35
Onhan se myös selvää että uudempi malli on uudempi kuin vanhempi malli?  ;D
Ei siinä, kumpikaan ei aiheuta ostokiimaa.

...mutta että vanha BMW sai ostohousut kosteiksi  ;)

Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä...ja on niitäkin kun ei kumpikaan kelpaa  ;D

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 01.01.17 - klo:01:35Ei siinä, kumpikaan (A4/A6) ei aiheuta ostokiimaa.

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 01.01.17 - klo:10:04...mutta että vanha BMW sai ostohousut kosteiksi  ;)

Ja jos ne housut sattuvat käytetyllä bemarilla ajaessa kuivahtamaan, saa ne uudestaan märiksi ilkkumalla VAG-areenalla uusien autojen ostajille. Pyykkiä riittää.  ;D ;D ;D

-o-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 01.01.17 - klo:14:44
Ja jos ne housut sattuvat käytetyllä bemarilla ajaessa kuivahtamaan, saa ne uudestaan märiksi ilkkumalla VAG-areenalla uusien autojen ostajille. Pyykkiä riittää.  ;D ;D ;D

Eipä siinä käytetyssä Bemmissä mitään vikaa, itselläkin kaksi ekaa autoa oli käytettyjä bemuja, olin kovasti tyytyväinen niihin. Kaksituhattaluvulla olen ostanut pelkästään uusia autoja. Tuota siellä täällä tapahtuvaa ilkkumista vaan en ymmärrä, yksinkertainen kun olen.

Jos jollakin tavalla pitää taas liipata palstan aihetta, niin hiukan oudoksun b9:n rakennetta a pilarien juuressa. Siellä on kuminen "mutatasku" molemmin puolin, joka ei taida tykkää sen raottelusta, mutta onko se kertyneen möhnän jatkuva muhiminenkaan niissä hyväksi?

DongFeng

A6 oli vähän jatkojalostettu kun vertasi d3 A kasiin, mutta uusi A4 poikkeaa totaalisesti näistä edellisen sukupolven Audeista.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 01.01.17 - klo:15:05
Tuota siellä täällä tapahtuvaa ilkkumista vaan en ymmärrä, yksinkertainen kun olen.

Itse en keksi sille oikein mitään muuta selitystä kuin sen, että bemarin (ja aikaisemmin mersun) kaikenpuolisesta erinomaisuudesta huolimatta käytetyllä autolla ajaminen jotenkin rassaa ao:ta. Tämä on sikäli outoa, koska käytetty ajoneuvo on monesti täysin tarkoituksenmukainen ja järkevä valinta. Sekin on tietysti mahdollista, että joillekin meistä kuittailu on verissä. Automerkistä ja ajoneuvon iästä riippumatta.

Qman

Vaihteisto teki erikoisen tempun tänään (quattro 2.0 TDI dsg). Ajovalitna oli dynamicilla. Valoista  kun paikaltaan ponkaisi liikkeelle (sen mitä jäisellä kadulla voi), niin auto alkoivähän tarjota perää ja luistonestovalo soitella joululaulua. Luonnollisesti hölläsin kaasua ja ei kun lisää kaasua perään. No nytpä tuntui kuin vaihteisto olisi vetänyt vaihteen vapaalle tai että kytkin ei kytkeytysikään. Kierrokset nousi kuin paikalla kaasutellessa eikä minkäänlaista vetoa ollut, auto ei myöskään elänyt mihinkään suuntaa kuin se tikisi jos kohta olisi vaivan peilijäätä. Tällöin myös nasta pitäisivät ropinaa.
Ehdin painella pairikin kertaa reippaasti kaasua ilman minkäänlaista vetoa pyöriin. Moottori kyllä seurasi kaasupoljinta mallikkaasti.

Onko muilla tuo dsg yhtäkkiä katkaissut vedon ?

Flat

#3040
Nyt on 1. vuosi takana B9:llä ja aika pienelle yhteenvedolle, kenties tästä on jotain apua kyseistä kulkinetta harkitsevalle. Pohjustukseksi ensin vuoden takaiset ensifiilikset:

Lainaus käyttäjältä: Flat - 12.01.16 - klo:19:28
Tässä hieman enemmän havaintoja autosta, osaa vanhoja osa uusia. Tyytyväisiä ollaan edelleen ja tyytyväisyys on lisääntynyt tässä ajan mittaan. Sinänsä omituista, että koska se ensikosketuksen WOW efekti jäi puuttumaan, niin nyt ajan kanssa alkaa pientä wowia olemaan ilmassa. Tästä voisin sanoa, että  lyhyellä koeajolla ei varmasti pääse autoon sinuiksi ja koeajo on tehtävä myös pimeällä. Jos oikein muistan B8:ssa itselläni oli enemmän wow efectiä ensikohtaamisessa kuin tässä B9:ssä. B9 näyttää olevan kuin viini, joka ”kehittyy” vielä jonkin aikaa, kun korkki aukaistaan ensi kerran. Sitten asiaan. Osa havainnosta voi tietysti johtua omistajan Audi vahvoista laseista ja pakotetusta tyytyväisyysvelvoitteesta, mutta jätettäköön lukijan vastuulle se mikä on väritettyä totuutta ja mikä ei.

Ulkonäkö:

Ulkonäkö on kummasti alkanut mielyttämään (enemmän) , särmikkyys ja pienet detalji erot B8:siin verrattuna ovat hyvä parannuksia jotka mielyttävät silmää varmasti vuosienkin päästä. On melko varmaa, että design ei kulu puhki kovin helpolla. Moitteena voi sanoa sen, että ulkoinen design kehitys näyttää olevan yltiökonservatiivista, tyyliin VW passat, mikä ei sinänsä ole huono asia ollenkaan. Viimeisin Passat on todella hienon(arvokkaan) näköinen ja mielestäni A4 on ottanut Passatin hienosta evoluutuosta mallia. Daytona gray on itselleni varsinkin pitkän hopea kauden jälkeen piristävä muutos. Kauempaa näyttä perus harmaalta, mutta läheltä katsottuna helmiäisvärin ominaisuudet tulevat esille. S-line sportin mukana tuleet 18” PRD vanteet ovat ok näköiset, ei pienempää vannekokoa oiken viitsi tähän harkita. Toivottavasti ajan myötä alusta laskee hieman alemmaksi, niin saadaan sopusointua sivuprofiiliin. Nokkahelma tässä(kin) on korkealla, ihmeen korkealla. Itselle on myös tummennetut lasit ovat pakollinen varuste, tehdastummennukset ovat varmaan tummuusasteltaan  35% luokkaa. Ilmeisesti sisävalopaketin mukana tulevat ovenkahvavalot, jotka valaisevat maata, ovat hienot, ja ehkäpä oikeasti hyödylliset jos joutuu pois katuvalojen alueelta pimeällä. Takavalojen dynaaamiset vilkut  ”coolit”, olisipa myös edessä, mutta matrix valoja en raaskinut ottaa.

Alusta & moottori & vaihteisto:

Auton sport alusta  toimii mielestäni paremmin kuin edeltäjänsä, meno on vaan vakaampaa kuin aikaisemmin, vaikea pukea sanoiksi. Kukin todetkoon itse.....Sport alusta ei todellakaan ole kova, enemmänkin mukavuuspainotteinen, ei  ollut edes kova noilla kovilla paukkupakkasilla. 18” kitkat ovat autossa hiljaiset ja meno on hiljaisempa kuin B8:ssa, se on nyt tullut havaittua. 
140kW bensakone vie autoa hienosti eteenpäin, riittävän ripeä rauhalliseen etenemiseen.  Moottorin äänet on eristetty paremmin kuin B8:ssa, eron huomaa varsinkin kiihdytyksissä. Ainakin näin alussa näyttää siltä että kulutuslupaukset ovat jälleen kerran aika moista utopiaa. Ollaan hemmetin kaukana luvatuista arvoista. Saa nähdä mihin kulutus asettuu kun sisäänajo on tehty. Siitä dataa sitten myöhemmin.  S-tronicin kanssa on vielä sinuiksi tulemista, ehkäpä manuaalista siirtymisen vuoksi. Hienostihan tuo pelaa, mutta aina ei ymmärrä mitä laatikko oikein ajattelee heitellessään vaihteita sisään. Eniten hämmennytä aiheuttaa maantiellä se, että miksi ei vedetä 7 vaihdetta sisään herkemmin, vaan välillä junnataan 6:sella vaikka olis selvä seiskan paikka. ( tämä tapahtuu efficiency moodilla) Joskus sitten pitää pakottaa rattivaihteilla seiska päälle jotta yhteisymmärrys auton ja kuskin välillä löytyy. (Ehkäpä) tuo S-tronicin sähellys vaikuttaa kulutuslukemiin. Käyttäjässäkin voi olla vikaa....

Sisätilat:

Kuten kaikki ovat huomanneet, tässä on tehty suurempi loikkaus kuin ulkoasussa. Moderni ohjaamo, johon kannataa ehdottomasti ottaa laajennettu sisävalopaketti.  Hämärän tulesssa auton sisusta herää lajennetulla sisävalopaketilla aivan uudella tavalla eloon ja entaa entistäkin hienomman fiiliksen sisätiloihin. Onko tämöä sitten 550 EUR arvoista, niin ainakin niille, jotka arvostavat pieniä detaljeja ja fiilistä. Itseäni ainakin nyt sapettaisi jos olis jäännyt ruksimatta. S-line sport paketin tuomat muutokset sisustaan ovat mielestäni onnistuneet, mutta onko ne hintansa arvoiset, siitä voidaan olla hyvinkin montaa mieltä. Aika kallis varuste itse asiassa.  Joka tapauksessa nahka " kangas penkit ovat tyylikkään sporttiset ja hyvät istua ja omana makuun myös tumma sisäkatto tuo vaihtelua. Vaaleat penkkien, ratin ja vaihdekepin tikkaukset viimeistelevät ulkonäön. Penkit varmaan samat kuin perus sport jakkarat. Valaistu rosterinen kynnyslista etuovissa sopii mainiosti sisävalopaketin ja B&O valojen tyyliin.  Flat bottom ratti ensi kertaa käytössä, ja ennakkoepäilyt käyttöergonomiasta ovat olleet turhia. Erinomainen käteen ja tuo vaihtelua. Tavaralokeropaketti tuli valittua tähän puhtaasti takamatkustajien takia. Etupenkkien selkänojossa olevat tavaraverkot ovat itselleni liki pakollinen varuste. Erona B8:siin näyttää olevan se että etupenkkien alta on häipyneet lokerot ja tilalle on tullut ajovalokatkaisimen alle hillittömän syvä kannellinen lokero. Tavaratilaan ko. paketti toi myös verkkovirityksia sivuille ja jonkun ison verkon lattialle. Taitaapi takapenkin keskikyynärnojassa olal myös mukitelineet.  3-alue ilmastoinnin konsoli tuo omalta osaltaan hienoa fiilistä ohjaamoon hipaisunäppäimineen, mutta eipä tuon perusilmastoinnin visuaalinen ilme huono ole, ei ollenkaan.  Lämpöä piisaa ja ikkunat pysyvät huurteettomina. 3- alue ilmastoinin hyödyllisyys on tietysti kyseenalainen, onko siitä mitään hyötyä vai ei. Aika näyttää. Takapenkille se tuo oman lämpötilansäätimen ´”näyttöineen”.
Bang & Olofsen äänentoisto:
Ihan en ole vielä sinut tämän kanssa. Bassoa kaipaisin edelleen jykevämmäksi. Pitää ilmeisesti sisäänajaa tuotakin vielä.  Kyllä sitä bassoa on, esim Santanan Maria Maria biisiä kun kuuntelee, niin kyllähän sitä napakkaa bassoa on olemassa, mutta se peittyy  monissa  biiseissä hieman diskantin ”alle” .  Kyllähän sitä on jo välillä saatu wow efektiä tämän kanssa, kun tilantuntu tulee kunnolla esiin tiettyjen biisien kanssa. Mukavana bonuksena ovien kajareissa on led valonauhat, jotka sopivat hyvin yhteen sisävalopaketin ja kynnyslistojen kanssa. Subbarin säätöjä ei ole erikseen tässäkään. B&O takia otin myös äänieristelasit jotta ulkopuolinen melu ei häiritsisi mankankuuntelua. Vaikea sano eroa peruslaseihin, mutta mielestäni tällä on vaikutusta. 3D soundista en nyt osaa sanoa oikein mitään, mediumilla pidän, ainakin high oli liikaa omille korville. Surround myös keskitasolla. B&O lievä pettymys tässä vaiheessa.

MMI systeemit

MMI näyttö ja DIS näyttö ovat käytöltään loogisia kun pääsee sinuiksi käyttölogiikan kanssa. Kulutusgrafiikka DIS näytössä ei  mielestäni vedä vertoja perinteisemmälle numerorvoille. Kommunikaatiapaketin tuomat varusteet näkyvät kaiketi lähinnä näytöillä  ja hansikaslokerossa. Kaksi SD kortipaikka ja cd/dvd asema hansikaslokerossaja keskikyynärnojan alla pari USB liitintä ja AUX liitin. Android auto nyt sekoillut pari kertaa, en tiedä onko vika auton softassa vai puhelimen softassa. ( puhelimessa Android Auto 1.5 ja käyttis Android 5.1.1). Spotifyn virittelin toimimanaan myös ja näyttäisi toimivan hienosti android auton kautta. Biisin tiedot ja kuvat ilmestyvät näytölle.  Android auto lukee tekstarit ääneen ja mikäli puhelin ei ole piuhalla kiinni autossa, tekstarit pystyy lukemaan MMI näytöltä. Android auton kehittymistä odotellessa.....
Pikku detalji joka häiritsee on se, että kun radiota kuuntelee, niin MMI ruudulla näkyy ”tietosivu” radiokanavasta, jossa on kanavan nimi ja oletuskuva ( se radiotornin kuva). Tämän näytön anti on aika minimaalinen.  B8:ssa sai oletusnäkymäksi suosikkikanavalistan, nyt pitää napauttaa nuppia kerran ennekuin tuo lista tulee näkyviin. Saakohan suosikkilistan oletukseski tai saakohan tuohon jotenkin kanavien kuviksi vaikka viralliset kanavalogot  ?
Valikoista löytty hieman yllättäen myös kohta system update. Onkohan tarkoitus että käyttäjä voisi joskus tulevaisuudessa itse päivittää ”käyttöjärjestelmän” ? Jos tämä olisi ainoastaan mahdollista tehdä huollossa, luulisi että tämä valikko ei olisi näkyvissä.

Yhteenveto:

Uusi A4 on täyttänyt omat odotukset. Hyvä, vakuttava esitys, joka ei ihmeelisyyksillä ja räväkkyydellä pröystäile.   Kuten alussa sanoin, vaatii näköjään hieman aikaa tehdä tuttavuutta tämän kanssa , että pääsee sinuiksi. Vakavassa harkinassa (toiveissa) korisarja joka näyttää olevan onnistuneempi  etuosaltaan kuin B8:ssa. Tuolla saisi tuohon konservatiiviseen ulkonäköön vielä lisää sarmää ja erottuvuutta massasta. Perhanan kallis vaan.....
Hieman tietysti kismittää että tämä ecomoottori ei täytä alkuunkaan kulutuslupauksia. Ainakin jos vanhan auton kulutuslukemia vertaa tähän, niin vähemmällä se meni, vaikka asian pitäisi olla selvästi  toistepäin.

Suosittelen.  9+.



tämän jatkoksi sitten kommentit 1. vuosipäivänä: 


Aloitetaan ongelmista ja vioista:
-   alussa oli Android Auton kanssa mystisitä ongelmia, mutta nykyään tämä toimii hyvin, ei kaatuile eikä kiukuttele.
-   Radion äänenvoimakkuuden vaihtelu radiokanavaa ensimmäistä kertaa vaihtaessa ja autoa käynnistäessä
-   takaluukun lukkomekanismi vaihdettu takuuseen
-   pari korjauskampanjaa suoritettu (näistä ei ehtinyt esiintyä mitään oireita)
-   jossain vaiheessa oli nitinöitä etuoven tienoilla, ovat häipyneet itsestään
-   start&stop on liian herkkä, eli sammuttaa auton ollessa vielä liikkeessä

Sitten hieman kehuja:
-   mitattu kulutus 26201km matkalta 6,83 l/100 km, eli suht pienellä menee, selvästi vähemmällä kuin vastaava B8
-   paljon parempi kuin B8, ihan joka suhteessa
-   uusi s-tronic on mielestäni sivistyneempi kuin B8:n vastaava tai A3:n vastaava
-   pissapojan säiliön täyttöideologiassa otettu megalomaaninen loikka eteenpain  

Muutama varustekommentti
-   B&O on hyvä valinta jos musiikkia tykkää kuunnella, pidän hintansa arvoisena
-   Laajennettu sisävalopaketti on hieno tunnelmanluoja
-   kommunikaatiopaketti ( Android Auto toiminnallisuus ) loistava kehitysaskel !
-   S-line sport paketti harkitsemisen arvoinen mikäli joka tapauksessa hankkii 18” vanteet, tuo sisälle hieman hienostuneempaa tunnelmaa

Vice

Taas näkyy alkaneen LoQ kamppis. Taitaa 2l diesel olla noin 1500 halvempi nyt mitä oli viime keväänä (jos oikein muistan).
Silloin paketissa oli mukana sisävalopaketti mikä tosta kamppiksesta puuttuu.

Edullinen on hinta tässä kamppiksessa.

Latexi

Saa nähdä mihin kulutus asettuu kun sisäänajo on tehty. Siitä dataa sitten myöhemmin.  S-tronicin kanssa on vielä sinuiksi tulemista, ehkäpä manuaalista siirtymisen vuoksi. Hienostihan tuo pelaa, mutta aina ei ymmärrä mitä laatikko oikein ajattelee heitellessään vaihteita sisään. Eniten hämmennytä aiheuttaa maantiellä se, että miksi ei vedetä 7 vaihdetta sisään herkemmin, vaan välillä junnataan 6:sella vaikka olis selvä seiskan paikka. ( tämä tapahtuu efficiency moodilla) Joskus sitten pitää pakottaa rattivaihteilla seiska päälle jotta yhteisymmärrys auton ja kuskin välillä löytyy. (Ehkäpä) tuo S-tronicin sähellys vaikuttaa kulutuslukemiin. Käyttäjässäkin voi olla vikaa....
Tuskin siinä käyttäjässä sen enempää vikaa on kuin itsessäkään. Olen myös harmitellut tuota vaihteiston ominaisuutta puskea sinnikkäästi sillä kuutosvaihteella vaikka maailman tappiin jollei mitään "hienosäätoä" tehdä. Siis vaihtaminen saisi tulla hieman ennemmin kuin mitä sen vakiona on. Joskus, kun ajelee pitkää loivaa alamäkeä, tulee mieleen, että menisihän tämä isommallakin pykälällä, mutta jos vaihdat isommalle, on vaihto takaisin kuutoselle edessä heti tasamaan tullessa. Nopeus on vaihtohetkellä isommalle 6->7 jotain 83-84 km/h, mutta nykyisillä rajoituksilla sekin on liikaa.
Latexi

Flat

tuon em ominaisuuden kanssa on oppinut pärjäämään.Eihän tuota muuten huomaisi ellei tuijottaisi mittaristoa. Antaa stronicin elää omaa elämäänsä ja itse keskityn omaani.

Rauska

Mulla ainakin 185 kW mallissa on 100 km/h ajettaessa 1500 r/mmin. Jos tulee sitten 80 rajoitus niin siinä vauhdissa se kutonen menee kyllä päälle. Kierroksia olis varmaan jotain 1200  :o . Automaatti hoitaa kyllä nuo vaihdot, kuten Flat totesi.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Popovice

Lainaus käyttäjältä: Vice - 03.01.17 - klo:11:52
Taas näkyy alkaneen LoQ kamppis. Taitaa 2l diesel olla noin 1500 halvempi nyt mitä oli viime keväänä (jos oikein muistan).
Silloin paketissa oli mukana sisävalopaketti mikä tosta kamppiksesta puuttuu.

Edullinen on hinta tässä kamppiksessa.
Erityisesti ihmetyttää miten suureksi perus A4 Avantin ja Allroadin hintaero on venähtänyt tuolla 2.0TDI 140kW dieselpadalla: lähes 6000 euroa suunnilleen muovisista lokasuojan reunoista ja hieman korotetusta maavarasta ???. Aiemmin tuo hintapreemio taisi olla 3000 euron luokkaa ja sekin oli aika paljon mainituista ominaisuuksista. Tokihan Allroad puolella on tarjolla myös tuo kevennetty 120kW mylly kohtuullisempaan hintaan, mutta siitä huolimatta hieman oudolta tuo hinnoittelupolitiikka vaikuttaa...

Vice

Lainaus käyttäjältä: Popovice - 03.01.17 - klo:20:11
Erityisesti ihmetyttää miten suureksi perus A4 Avantin ja Allroadin hintaero on venähtänyt tuolla 2.0TDI 140kW dieselpadalla: lähes 6000 euroa suunnilleen muovisista lokasuojan reunoista ja hieman korotetusta maavarasta ???. Aiemmin tuo hintapreemio taisi olla 3000 euron luokkaa ja sekin oli aika paljon mainituista ominaisuuksista. Tokihan Allroad puolella on tarjolla myös tuo kevennetty 120kW mylly kohtuullisempaan hintaan, mutta siitä huolimatta hieman oudolta tuo hinnoittelupolitiikka vaikuttaa...

Johtusko siitä, että BMW:llä kova kamppis kolmossarjassa menossa, joten pitänyt nelkun 2l disukan hinta vetää hyvin alas. Allroadille suorat (farkku) kilpailijat on vähissä, sit mennään jo maasturi kilpaan, kun korotetuilla kilpaillaan, ainakin saksalaisten kesken (vollella nyt jotain korotettuja ja muovikoteloituja farkkuja löytyy).

peedu

Onko tietoa, saako ulko-ovien kahvavalot palamaan ilman, että samalla syttyy saattovalot (etu- ja takavalot)?
Audi A4 Avant B9
Golf GTE
--------------------------------------

Flat

Lainaus käyttäjältä: peedu - 03.01.17 - klo:22:06
Onko tietoa, saako ulko-ovien kahvavalot palamaan ilman, että samalla syttyy saattovalot (etu- ja takavalot)?

Ei saa, palavat aina saattovalojen kanssa.

msuomal

Onko kukaan muuten kysellyt huollosta käsijarrun sekoiluista? Välillä minusta tuntui, että siinä oli joku logiikka, joka liittyy parkkitutkaan, mutta toisinaan taas sitten ei menekään säännönmukaisesti. Pari kertaa yllättynyt, kun tutkat eivät ole päällä, sammuttanut auton ja pompannut ulos, niin auto heilahtaa reilusti. Eipä sitten laittanutkaan sitä käsijarrua. Hauskoja nämä "viat", minäkin vähän aikaa sitten huomasin, että auto jätti tuulilasin pesun jälkeen sen "jälkipyyhkäisyn" tekemättä. Miten voi kadota tommonen ominaisuus itsestään? Eihän softa toimi niin, että toisinaan se tekee jotain ja toisinaan ei, ellei sitä ole koodattu niin.

tpu

Siellä on softassa sellaisia if-lauseita, että "jos toteutuu ehdot X, Y ja Z, niin laita käsijarru päälle". Sitten taas nämä X:n, Y:n ja Z:n tilat riippuu mistä lie anturien asennoista tai muista, jolloin se on sitten ihan korkeimmassa kädessä, että laitetaanko se käsijarru päälle vai ei :)

Rauska

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 04.01.17 - klo:10:39
Onko kukaan muuten kysellyt huollosta käsijarrun sekoiluista? Välillä minusta tuntui, että siinä oli joku logiikka, joka liittyy parkkitutkaan, mutta toisinaan taas sitten ei menekään säännönmukaisesti.
Jostain luin tämmöisen:
kässäri menee päälle jos auton sammuttaa, kun vaihde on jossain muualla kuin P:llä.
Eli, jos vaihde on P:llä, ei menisi.
Toisaalta jos on se Autohold päällä niin mitä sitten ?'

Pitäs varmaan testata , jos jaksais  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Latexi

Minua kyllä kehoitettiin laittamaan se keppi P-asentoon ja sitten sammuttaa siitä vaihdekepin P-painikkeesta. Se vaihdekepin P-toiminto ei ole viime aikoina toiminut kuin satunnaisesti. Samoin joskus on jäänyt käsijarru kytkeytymättä pysäköinnen yhteydessä.
Latexi

jpvain

Rupesin ihmettelemään, kun rekisteriotteen hain, että miksihän B8:ssa sallitut rengaskoot olivat 18" asti, mutta B9:ssä vain 17" eli 19" vanteet vaativat sitten jo muutoskatsastuksen...?
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

tpu

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 04.01.17 - klo:14:10
Jostain luin tämmöisen:
kässäri menee päälle jos auton sammuttaa, kun vaihde on jossain muualla kuin P:llä.
Eli, jos vaihde on P:llä, ei menisi.
Toisaalta jos on se Autohold päällä niin mitä sitten ?'

Pitäs varmaan testata , jos jaksais  :D

Ei toimi tuo logiikka. Minä sammutan auton AINA niin, että vaihde on jossain muualla kuin P:llä ja silti satunnaisesti käsijarru jää kytkeytymättä. Autohold on nyt viimeisen puoli vuotta ollut aina päällä ja sillä ei ole ollut tähän toimintaan vaikutusta.

peedu

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.01.17 - klo:06:19
Ei saa, palavat aina saattovalojen kanssa.

Surkeeta...

Audi A4 Avant B9
Golf GTE
--------------------------------------

Flat

hmm, miksi pitäisi palaa ilman saattovaloja?

surkeampaa on että sisätilojen tunnelmavaloja ei saa palamaan parkissa ilman ajovaloja...

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.01.17 - klo:18:50
Surkeampaa on että sisätilojen tunnelmavaloja ei saa palamaan parkissa ilman ajovaloja...

Uteliaisuudesta kysyisin, millaisessa tilanteessa autossa käytetään tunnelmavaloja?

Flat

#3058
Lainaus käyttäjältä: mattinen - 04.01.17 - klo:19:32
Uteliaisuudesta kysyisin, millaisessa tilanteessa autossa käytetään tunnelmavaloja?

Arvaappa vain .... ja B&O: sta soi Jane Birkin - Je T'aime Moi Non Plus ( tubettakaa jos ei avaudu)

Vakavasti puhuen, itse istun mielummin  mielyttävästi valaistussa autossa, kuin synkän pimeässä autossa. Ja tilanteitahan  riittään kuin laumaa poikia vie ja tuo harrastuksiin vähän väliä. TaxiFlat on alteregoni.

:)

Rauska

Lainaus käyttäjältä: tpu - 04.01.17 - klo:14:39
Ei toimi tuo logiikka. Minä sammutan auton AINA niin, että vaihde on jossain muualla kuin P:llä ja silti satunnaisesti käsijarru jää kytkeytymättä. Autohold on nyt viimeisen puoli vuotta ollut aina päällä ja sillä ei ole ollut tähän toimintaan vaikutusta.
No eipä tuo iso juttu ole sormella nykäistä kässäriä lähtiessä päälle  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy