A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

msuomal

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.06.16 - klo:10:40
Webasto nyt on hyvä olla riippumatta polttoaineesta ja viimasuojatkin kylmällä parantavat entisestään hyvääkin toteutusta.
Allekirjoitan täysin. Kun tulee vaikka laskettelemasta, niin on mahtavaa, että auto on parkkipaikalla valmiiksi lämmin olipa siinä millä tahansa voimalla pyörivä moottori. Haluaisin täyssähköautoonkin webaston jollain omalla tankillaan :).

Onko muuten B9:iin vielä semmosia kunnollisia viimasuojia? Audilla perinteisesti ollu niitä keinonahkalärppyjä, jotka istuu melko huonosti. Skodalla on nykyään kovaa muovia olevan suojat, jotka näyttää paljon paremmalta kuin niillä tötsillä maskin väliin tökitty lärpäke.

mi16

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 07.06.16 - klo:10:39
Allekirjoitan täysin. Kun tulee vaikka laskettelemasta, niin on mahtavaa, että auto on parkkipaikalla valmiiksi lämmin olipa siinä millä tahansa voimalla pyörivä moottori. Haluaisin täyssähköautoonkin webaston jollain omalla tankillaan :).


Kyllä meidän e-tron lämmittä itsensä sähköllä, ei siinä mitään webastoa tarvii.

Vice

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 07.06.16 - klo:10:39
Onko muuten B9:iin vielä semmosia kunnollisia viimasuojia? Audilla perinteisesti ollu niitä keinonahkalärppyjä, jotka istuu melko huonosti. Skodalla on nykyään kovaa muovia olevan suojat, jotka näyttää paljon paremmalta kuin niillä tötsillä maskin väliin tökitty lärpäke.

Eikö Audissa ole aukeavia/sulkeutuvia ritilöitä (vai mikä nyt oikea termi onkaan)?

BMW:ssä oli kelin mukaan "sierainten" takana olevat läpykät auki/kiinni. Lämpeni dieselkin melko hyvin talvella.
Tosin omassa oli vielä PTC-vastukset ilmakanavissa ja jälkiasennettu webasto. Ei tarvinnut koskaan palella...

Mitä vaimon A3 1.8T bensalla ajellut niin se kanssa lämpiää hyvin nopeasti talvella, jopa yli -20asteen pakkasella. Tosin se syö kokoajan väh. 9l/100km bensaa...

msuomal

Lainaus käyttäjältä: Vice - 07.06.16 - klo:12:27
Eikö Audissa ole aukeavia/sulkeutuvia ritilöitä (vai mikä nyt oikea termi onkaan)?

BMW:ssä oli kelin mukaan "sierainten" takana olevat läpykät auki/kiinni. Lämpeni dieselkin melko hyvin talvella.
Ei ole ainakaan yhdessäkään mun Audissa ollu tommosia. Tiesin kyllä, että BMW käyttää noita ainakin joissain malleissa. Viikonloppuna keskustelin asiasta isän kanssa, joka muisti, että 50-luvulla autoissa oli semmoset verhot, joita käytettiin ohjaamon puolelta "narulla" ja myöhemmin semmoset kaihtimet, joita pyöritettiin rullasta. Nyt pitää sitten räpeltää muoveja maskiin :).

Ishvan

Tuossa meidän Cliossakin on nuo automaattisesti toimivat "Kaihtimet". Ihan kätevät kylmillä keleillä noissa pikku bensakoneissakin.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Latexi

Ymmärtääkseni tuo nelkku ei tarvitse välttämättä minkään maan webastoa. Riittää kun siinä on joku vastus lämmittämässä öljypohjaa, se moottorikokonaisus on niin hyvin suojattu joka puolelta, että ei ihme, vaikka lämpeni talvellakin varsin nopeasti.
Latexi

teräksenharmaa

Nopeasti käynnistyksen jälkeen lämpenevä auto on kiva, mutta lasit kirkkaana käynnistäjää odotteleva lämmin auto on superia.

Vice

Kiitos tiedosta, taas kerran :) Eiköhän toi lämpene ilman "kaihtimiakin", viimeistään webastolla...

Mutta ennen kaikkea, kun nyt saisi auton ajoon  8) Odottavan aika tuntuu piiiiitkältä ;)
Vanteet ja renkaat jo odottaa alle asennusta kotona.

rami

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 07.06.16 - klo:10:39
Allekirjoitan täysin. Kun tulee vaikka laskettelemasta, niin on mahtavaa, että auto on parkkipaikalla valmiiksi lämmin olipa siinä millä tahansa voimalla pyörivä moottori. Haluaisin täyssähköautoonkin webaston jollain omalla tankillaan :).

Onko muuten B9:iin vielä semmosia kunnollisia viimasuojia? Audilla perinteisesti ollu niitä keinonahkalärppyjä, jotka istuu melko huonosti. Skodalla on nykyään kovaa muovia olevan suojat, jotka näyttää paljon paremmalta kuin niillä tötsillä maskin väliin tökitty lärpäke.
Minä sain sellaiset keinonahka läpykät A4 B9 auton mukana. Otin vasta keväällä auton käyttöön joten en ole kokeillut edes maskiin ovat paketissa viälä.
Kai nuo asiansa ajaa.
Nuin äkikseltään katsottuna OK.

msuomal

Lainaus käyttäjältä: rami - 07.06.16 - klo:14:55
Minä sain sellaiset keinonahka läpykät A4 B9 auton mukana. Otin vasta keväällä auton käyttöön joten en ole kokeillut edes maskiin ovat paketissa viälä.
Kai nuo asiansa ajaa.
Nuin äkikseltään katsottuna OK.
Ok, kiitos tiedosta. Vähän höh, että eivät vaivaudu kehittämään tuota yhtään. Se keinonahkalärpäke on ihan ok ratkaisu, mutta vain ok :). Saishan niistä tehtyä tyylikkäämpiäkin ja kunnolla auton pesun kestäviä. Skodalla on tämmösiä:

http://www.slamit.net/product/17142/octavia-iii-maskinsuojus-2013-

Flat

Itse olen pitänyt noita keulamaskeja vähän vanhojen miesten juttuina menneiltä vuosikymmeniltä. 😆Ette kai  tosissaan suunittele vetävänne keinonahkoja keulaan talveksi?

En voi mitään, mutta kun puhutaan noista suojista, niin verkkokalvoille lapsuudesta on piirtynyt sellainen  kuva suojasta joka on jotain lainapeitettä josta törröttää sellaisia epänääräisiä jousia. Vanha kaarti tietää varmasti mitä tarkoitan.

Itse ajelin tällä ilman lohkolämmitintä läpi koko talven, koska sitä ei ollut saatavilla kuin vasta myöhään keväällä. Pitää kyllä todeta että nopeiten lämpiävä auto koskaan, vaikka tammikuussa taisi olla pitkiä pätkiä - 20 - - 25 C pakkasta. Ihan tosissaan tuli silloin mieleen että tarvitaanko lohkaria ollenkaan. Ok, tuun lohkarin ja sisähaaroituksen hankkimaan, mutta ekaa kertaa tuli hieman kyseenalaistettua moisten härpäkkeiden olemassaolo.

rami

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.06.16 - klo:19:25
Itse olen pitänyt noita keulamaskeja vähän vanhojen miesten juttuina menneiltä vuosikymmeniltä. 😆Ette kai  tosissaan suunittele vetävänne keinonahkoja keulaan talveksi?

En voi mitään, mutta kun puhutaan noista suojista, niin verkkokalvoille lapsuudesta on piirtynyt sellainen  kuva suojasta joka on jotain lainapeitettä josta törröttää sellaisia epänääräisiä jousia. Vanha kaarti tietää varmasti mitä tarkoitan.

Itse ajelin tällä ilman lohkolämmitintä läpi koko talven, koska sitä ei ollut saatavilla kuin vasta myöhään keväällä. Pitää kyllä todeta että nopeiten lämpiävä auto koskaan, vaikka tammikuussa taisi olla pitkiä pätkiä - 20 - - 25 C pakkasta. Ihan tosissaan tuli silloin mieleen että tarvitaanko lohkaria ollenkaan. Ok, tuun lohkarin ja sisähaaroituksen hankkimaan, mutta ekaa kertaa tuli hieman kyseenalaistettua moisten härpäkkeiden olemassaolo.
Kyllähän keulamaski on aivan ehdoton talvipakkasilla. Itse olen ajanut vuosikymmeniä sekä disulla että bensalla.
Lämpenee kivasti moottori. Keulamaski suojaa myös pääsemästä suolakuraa konehuoneen ja syylärin puolelle.
Suosittelen kyllä ja varsinkin dieseleille. :D

msuomal

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.06.16 - klo:19:25
Itse olen pitänyt noita keulamaskeja vähän vanhojen miesten juttuina menneiltä vuosikymmeniltä. 😆Ette kai  tosissaan suunittele vetävänne keinonahkoja keulaan talveksi?
Mulla nykyisen A6:sen 3.0TDI ei pidä normaaleja lämpöjä koneessa kunnolla edes kymmenen asteen pakkasella, jos ei ole viimasuojaa. Nopeasti lämpenevä moottori tarkoittaa huonoa hyötysuhdetta, kun menee harakoille lämmöksi osa polttoaineen tehosta ;).

Flat

jep, hukkalämpöähän se on, onneksi siitä on hyötyä suomessa talvisaikaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 07.06.16 - klo:20:34
Mulla nykyisen A6:sen 3.0TDI ei pidä normaaleja lämpöjä koneessa kunnolla edes kymmenen asteen pakkasella, jos ei ole viimasuojaa. Nopeasti lämpenevä moottori tarkoittaa huonoa hyötysuhdetta, kun menee harakoille lämmöksi osa polttoaineen tehosta ;).
Nykyisin monet moottorit lämpenevät tosi nopeasti, vaikka niiden hyötysuhteet ovat parempia kuin vanhemmissa moottoreissa. Tuo lähinnä siksi, että moottorien jäähdytysjärjestelmä on kehittynyt älykkäämmäksi. Itse asiassa kylmänä käyvä moottori on se moottori, jossa on huono hyötysuhde.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 07.06.16 - klo:19:25
Itse olen pitänyt noita keulamaskeja vähän vanhojen miesten juttuina menneiltä vuosikymmeniltä. 😆Ette kai  tosissaan suunittele vetävänne keinonahkoja keulaan talveksi?
Keinonahkaa, pahvia tai ehkä mieluiten telttapatjan palasia nippareilla kiinnitettynä. Suomessa olisi parempi tukkia osa aukoista ympäri vuoden. Mersun ilmanvastuksen suhteen optimoidut "kaihtimet" ovat hienot:
https://techcenter.mercedes-benz.com/en/airpanel/detail.html

Sori kun menee vähän offiksi...

msuomal

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.06.16 - klo:20:56
Nykyisin monet moottorit lämpenevät tosi nopeasti, vaikka niiden hyötysuhteet ovat parempia kuin vanhemmissa moottoreissa. Tuo lähinnä siksi, että moottorien jäähdytysjärjestelmä on kehittynyt älykkäämmäksi. Itse asiassa kylmänä käyvä moottori on se moottori, jossa on huono hyötysuhde.
Kerro toki lisää... mikä on muuttunut "älykkäämmäksi"? Oikeasti kiinnostaa, en kysyny perinteisenä palstapiruiluna ;).

Flat

ootteko tosissanne vetämässä tälläistä keulalle talveksi ?




jos näin, niin tämän tapahtuman jälkeneen on aika turha kritisoida ulkonäköseikkoja enään millaan tävalla. HUH !

rami

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.06.16 - klo:09:39
ootteko tosissanne vetämässä tälläistä keulalle talveksi ?




jos näin, niin tämän tapahtuman jälkeneen on aika turha kritisoida ulkonäköseikkoja enään millaan tävalla. HUH !
Kuka piru sitä auton keulaa talvipakkasilla katselee. Minä en välitä kyllä kunhan edut ovat ulkonäköseikkoja suuremmat.
Pakkasta,tuulta,pimeää,liukasta..... Ihan yks hailee minkälainen peitto siellä keulilla on. Tuohan on ihan tyydyttävä. eipä nuita juurikaan tuon kummempia ole olemassakaan. En kyllä tuota Skodan nokassa olevaa "paljunpohjaa" kovin kauniina pidä.  ;D

msuomal

Lainaus käyttäjältä: rami - 08.06.16 - klo:10:26
Kuka piru sitä auton keulaa talvipakkasilla katselee. Minä en välitä kyllä kunhan edut ovat ulkonäköseikkoja suuremmat.
Pakkasta,tuulta,pimeää,liukasta..... Ihan yks hailee minkälainen peitto siellä keulilla on. Tuohan on ihan tyydyttävä. eipä nuita juurikaan tuon kummempia ole olemassakaan. En kyllä tuota Skodan nokassa olevaa "paljunpohjaa" kovin kauniina pidä.  ;D
Samaa mieltä. Käyttöhyödykehän tuo on ja edut on kiistattomat. Tuohon Skodan ämpärimuoviin pieni ruiskaus tätä:



Ja siitä tulisi ihan siisti ratkaisu ;D

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 08.06.16 - klo:09:14
Kerro toki lisää... mikä on muuttunut "älykkäämmäksi"? Oikeasti kiinnostaa, en kysyny perinteisenä palstapiruiluna ;).
Ennen oli yksi iso jäähdytyskierto, jonka ohjaus oli varsin kankeaa. Oli yksi kiinteillä lämpötiloilla sulkeutuva ja avautuva venttiili ja moottorin kierroksien mukaan ohjautuva venttiili. Järjestelmän koko vesimassan piti lämmetä ennen, kuin kaikki paikat pääsivät tavoitelämpöönsä.

Nykyisin jäähdytyksessä on mikrokierto, joka jäähdyttää kannen pakopuolta eli ainoaa heti startin jälkeen jääähdytystä tarvitsevaa kohtaa. Tuon mikrokierron vähäinen vesimäärä lämpenee nopeasti ja sisätilojen lämmitykseen on saatavissa nopeasti kuumaa nestettä. Samaan aikaan lohkoa jäähdyttävä isompi jäähdytyskierto vielä seisoo odottellen lämpöjen nousua. Näin hyötysuhdetta ei huononneta jäähdyttämällä sylintereitä turhaan.

Nykyisin myös pystyy säätämään järjestelmän lämpötilaa vapaasti. Matalalla kuormalla eli normaalissa Suomalaisessa liikenteessä moottorin lämpötilaa nostetaan korkeammalle kuin mikä olisi mahdollista kiinteällä termostaatilla. Tämä on tehty toki hyötysuhteen vuoksi, mutta tarjoaa samalla lämpimämpää vettä sisätilojen lämmitykseen.

Kaikenlaista muutakin on kuten esimerkiksi mahdollisuus säätää pumpun tuottoa. Pakosarjan/turbon jäähdys antaa lisää lämpöä sisätilojen lämmitykseen.

th

Kyllä sen auton tulee talvipakkasilla olla lämmin, jo sisään istuessa, eli webasto ainoa järkevä ratkaisu. Nyt kun sen saa vielä comfort paketissa mukavaan hintaan, niin en näe mitään muuta järkevää ratkaisua tuohon lämmityskysymykseen.

Keulapahvit on kasaria, älkää niitä nyt 2010 luvun autoihin enää tunkeko.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Flat

Lainaus käyttäjältä: rami - 08.06.16 - klo:10:26
Kuka piru sitä auton keulaa talvipakkasilla katselee. Minä en välitä kyllä kunhan edut ovat ulkonäköseikkoja suuremmat.
Pakkasta,tuulta,pimeää,liukasta..... Ihan yks hailee minkälainen peitto siellä keulilla on. Tuohan on ihan tyydyttävä. eipä nuita juurikaan tuon kummempia ole olemassakaan. En kyllä tuota Skodan nokassa olevaa "paljunpohjaa" kovin kauniina pidä.  ;D


Minä aikakin, ihan samalla tavalla kuin kesälläkin.

No joo , ei tää nyt ihan näin vakava juttu ole. Yritän kai vain todeta että  tuo ei ole kaunis ja itse en sitä laittasi ja bensakoneen kanssa siihen ei ole mitään tarvettakaaan. Voi olla että jos diiselillä suhaisin parta huurussa, niin mieli vois muuttua.

LainaaTuohon Skodan ämpärimuoviin pieni ruiskaus tätä

tuotahan ne ruiskautaa myös merkkiliikeen tuulikaapissa jokaisen sisääntulijan päälle....vanha myyntikikka....

LainaaKeulapahvit on kasaria, älkää niitä nyt 2010 luvun autoihin enää tunkeko.

eiks kasari ole nyt IN ?

mmh

Hop! Kiitokset hyvästä ja informatiivisesta foorumista. Toiveissa olisi saada oma pirssi jussiksi kotiin 8)

Tähän autoon ei pahveja tarvitse, webasto hoitakoon sen puolen... Tiedä vaikka sitä jussina tarvittaisiin. 

rami

Itsellä on myös Comfort paketissa tullut Weba tai Eberi,en ole kysellyt. Silti pidän talvella ehdottomasti tuota muovista tehtyä merkkikohtaista suojaa.  Onko Vaggine ukoilta unohtuneet jäätyneet turbot jne ?
Suolakura ei todellakaan pääse silloin sotkemaan auton moottoritilasta paikkoja samoin kun syyläri pysyy puhtaana.
Voisiko tuo suolakura aiheuttaa myös jakohihna ongelmia? Itselläni ei kyllä nuita hihnoja ole koskaan mennyt. ;)
Kun pakkasmittari jyrähtää -30C niin kyllä auton-nokassa on melko kalseeta.

nemos

Lainaus käyttäjältä: msuomal - 07.06.16 - klo:20:34
Mulla nykyisen A6:sen 3.0TDI ei pidä normaaleja lämpöjä koneessa kunnolla edes kymmenen asteen pakkasella, jos ei ole viimasuojaa. Nopeasti lämpenevä moottori tarkoittaa huonoa hyötysuhdetta, kun menee harakoille lämmöksi osa polttoaineen tehosta ;).

Tässä siis kyseessä edellinen korimalli? Vuodesta 2011 lähtien A6 3.0 TDI lämpenee nopeasti.
Volvo XC60 T8 Inscription

msuomal

Lainaus käyttäjältä: nemos - 08.06.16 - klo:16:44
Tässä siis kyseessä edellinen korimalli? Vuodesta 2011 lähtien A6 3.0 TDI lämpenee nopeasti.
Kyllä, 4F2:nen.

Nyt on kuitenkin jo ensimmäiset ajot uudella A4:sella takana ja se on parempi kuin muistelinkaan koeajon perusteella. Rengastuksena tuo perus 225/50R17 tuntuu hyvin toimivalta, rengasmelu pysyy hienosti aisoissa karkeallakin pinnalla. Lisäksi ajomelu on kokonaisuutena mukavan matalan ja "tumman" sävyinen. B&O tuntui aluksi hieman kuivakalta, mutta osoittautui nopeasti todella hienosti toimivaksi auton hifijärjestelmäksi. Ã,,äni ei puuroudu ajomelun tuloksena kovemmassakaan vauhdissa vaan säilyy erottelevana ja napakkana. Tällä hetkellä olen autoon erittäin tyytyväinen.

Flat

mitäs mieltä olet 3D äänestä? Itse olen sitä kytkenyt pois ja päälle,  low ja mediumin.Aina olen kuitenkin päätynyt siihen että se on parempi se on pitää päällä(medium). Kun se on off, tilantunne katoaa ja perus stereo tuntuu varsin lattealta.

msuomal

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.06.16 - klo:18:03
mitäs mieltä olet 3D äänestä? Itse olen sitä kytkenyt pois ja päälle,  low ja mediumin.Aina olen kuitenkin päätynyt siihen että se on parempi se on pitää päällä(medium). Kun se on off, tilantunne katoaa ja perus stereo tuntuu varsin lattealta.
Pikaisten testien perusteella jätin sen nyt mediumilla päälle. Taisin säätää bassoa pykälän lisää. Täytyy leikkiä tuolla enemmän ja paremmalla matskulla, kun on seuraavan kerran pidempi ajomatka. Tuohan on hyvä säätää sellaiseksi, kun sen haluaa olevan suhteessa ajomeluun.

Simo

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.06.16 - klo:09:39
ootteko tosissanne vetämässä tälläistä keulalle talveksi ?




jos näin, niin tämän tapahtuman jälkeneen on aika turha kritisoida ulkonäköseikkoja enään millaan tävalla. HUH !

Tämä "kaunis" maskisuoja on Oy Tammer-Suoja Ab:valmistama tuotenumero TS607 hinta noin 50 â,¬ tarvikeliikkeessä
Audi A4  quattro business sport 2,0 tdi sedan 2016

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy