Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Nikonen

#1
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.09.23 - klo:18:55
39100km
Yön yli auto oli hoidettavana (viidettä kertaa) takaovien vuodon vuoksi.
Vuotokohta löytyi, vesi pääsee runsaan ja pitkää kestävän sateen vuoksi jotenkin kastelemaan kaiuttimen kalvon, jonka läpi se valuu auton sisäpuolelle?!  :o

Käyttöauton vauriokorjaamo on laittanut oven sisälle jonkinmoisia vedenohjaimia ja heidän testien mukaan vesi ei valuisi enää kaiuttimelle?
Ilmeisesti syyllinen on Harman/Kardonin kaiuttimen ja oven suunnitteluvirhe, siinä pitäisi olla joku suoja vettä vastaan.
Varaosanumero kaiuttimelle oli etkassa edelleen vanha, joten sekään ei korjannut ominaisuutta.



https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Sein%C3%A4joki/uudet-autot/Volkswagen/ID.3/MPH-135/

Pari päivää oli ID.3  Pro Business plus ajossa, mutta golffiin verrattuna
- Huonohkot penkit
- Huonompi ajettavuus, ohjauksen keskellä kummaa soljumista: saattoi johtua kyllä renkaista, jotka oli normaalia pienempää kokoa.
- Rengasmelu, oma tieteellinen tutkimus vahvistaa asian; samalla tienpätkällä ja samaan suuntaan ajettuna ja puhelimen desibelimittarilla minuutin mittauksen keskiarvo ID.3  71.6dB ja golf 70,5dB
- Nuukat varusteet (valot, travel assist puuttuu, side assist puuttui, äänentoisto yms yms), ehkä siihen tottuisi?

+ Kiihtyvyys ja ohituskiihtyvyys toki mahtava  ;D
+ Lämmitin rupes puskeen kuumaa heti startista
+ Versio 3.5 tuntui pelaavan oikein hyvin, mutta ilmoituksia netin katkeamisesta oli vähän väliä. Elisa on etelä-pohjanmaalta lopettanut jo 3G verkon.

Ei ainakaan vielä herättänyt ostopakkoa, paitsi kiihtyvyyden osalta  ::)
Ei sähköautoille kyllä vielä, vaikka ovatkin huikeita laitoksia voiman puolesta. Taloudellinen asema markkinoilla voi tehdä rutiköyhän hyvin nopeasti ja kuten itsekin totesit, varustelu aika aneeminen.
Muutenkin näissä ID:ssä yleisesti VAG konserin muiden tuotosten kanssa tuo sisusta on suorastaan aivan järkyttävä. Enyaq pilattu myös tällä.
#2
Skodan matka tuli päätökseensä ja se päätyi autoliikkeeseen vaihdokiksi. Skoda palveli hienosti vuoden päivät ja yhteensä 17 000km. Hieman jäi kokonaisuudesta valju maku sähkövikoineen mitkä eivät koskaan selvinneet. Myös ennen myyntiä korjauksen yhteydessä paljastui tuon EVAP venttiilin lisäksi aktiivihiilisuodattimen rikkoutuminen, korjausarvio Autokeskuksella huikeat 810,00â,¬ koko korjaukselle. Koko korjaus meni goodwill perusteisesti maahantuojan piikkiin.

Tilalle tuli 2021 Volvo V60 B4 MHEV R-Design Black Edition, mageella Fusion Red värityksellä. Yleisilme ja laatuvaikutelma on aivan eri sfääreissä Skodaan verrattuna. Puhutaan kuitenkin vain muutaman tonnin kalliimmasta autosta. Talousnäkymä edellä myös vuosittaiset kulut dieselhybridin käytössä aikalailla samat mitä tässä Skodassa.

Kiitoksia topiccia seuranneille ja kommentoinneille.
#3
Seat sai uuden kodin. Tämän voi lukottaa.
#4
Löytyisikö PK-Seudulta koodaajaa tekemään muutamia muutoksia?
#5
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.08.23 - klo:11:31
Sama vika oli golffissa, takuuvaihtoon (36835km) meni alle tunti.
Koodit:
P04F000 - EVAP system high pressure purge line performance
P044100 - EVAP Emission Contr.Sys.Incorrect Purge Flow
Voisinko olettaa, että itselläni 2020 vuosimallin (60tkm) ajetusta samoilla herjoilla menisi myös takuuvaihtoon nämä?
#6
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.08.23 - klo:14:40
Aika hiljaista on joo, väki on hajaantunut eri some-alustoille. Instassa sopivilla tageilla julkaisut saavat aivan eri tavalla huomita, lontooksi toki niin sick oossomia tulee jenkeistä saakka.  :D Mutta vakavasti ottaen, tämäkin foorumi hyötyisi "tykkää" nappulasta, jollainen esim. volkkaripalstalta löytyy.

Hienoa harrastamista, eipä olisi uskonut että System Porkke Ibizat ovat noin vähiin käyneet. Tämä yksilö on selvästi pelastettu museoinnilta.  ;)
Kiitos :) Tälläisestä Ibizasta tällä tekniikalla ja alusta muutoksilla saa sen verran mageen laitteen ajella kadulla, että museointi ei ainakaan omassa omistuksessa ole to do listalla. Toki myöhemmässä tulevaisuudessahan se on mahdollista aika pienin muutoksin loppupeleissä.

Varaosat tai muut esim SXI/turbo osat ovat kyllä niin kiven alla, että joutuu käytännössä etsimään esim. Instagramista harrastajan ja kysellä espanjaksi pääosin vihjeitä  ;D
#7
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.08.23 - klo:11:23
Sama vika oli golffissa, takuuvaihtoon (36835km) meni alle tunti.
Koodit:
P04F000 - EVAP system high pressure purge line performance
P044100 - EVAP Emission Contr.Sys.Incorrect Purge Flow
Jälkimmäinen vikakoodi itsellä päällä. Kuittauksen jälkeen toimii aina seuraavaan tankkaukseen ja sen jälkeen taas uudelleen.
#8
Lainaus käyttäjältä: Mattiboy - 07.08.23 - klo:20:08
Sama keltainen moottorin vikavalo syttyi myös. Oletan kyseessä olevan sama vaiva, auton toiminnassa ei mitään vikaa, valo vaan palaa. Ohjekirjan mukaan pakokaasu valvontajärjestelmän häiriö.

Ihmetytti kovasti, kun mitään merkkiääntä ei kuulunut. Yhtäkkiä ajon aikana huomasin vikavalon taulussa.
Yleinen vaiva näissä TSI moottoreissa nimenomaan tuo N80 venttiili - Polttoainehöyryjen takaisinkierrätysjärjestelmä. Näyttäisi uusi venttiili maksavan marmorilla n. 80,00â,¬ ja vaihtotyöhön mennyt foorumeita selatessa n. tunti.
#9
Viimeisin päivitys tullut 57 500km / 12.6.

Tänään pyörähti mittariin 60 000km. 2500km tullut vain mittariin parin kuukauden aikana, ajot jääneet aika vähille toisen muksun synnyttyä. Enemmän tullut suhattua Ibizalla kaikki siirtymät.

Hieman on alkanut lastenvaivoja ilmaantumaan. SOS Hätäpuhelu väläyttelee ei aktiivisena/aktiivisena kerran viikkoon ja sytyttää SOS valot tauluun.
Tämän lisäksi N80 bensiinihöyryjen kierrätysventtiili on viallinen ja moottorivalo palaa keltaisena - tämä ei estä ajamista lainkaan tai vaikuta toimintaan. Tämän kylkiäisenä toki Start-Stop ei toimi lainkaan ja herjaa vikaa. Positiivinen ongelma, mutta hoidettavahan tämä on kuntoon. Ei se varoitusvalon katselu mieltä piristä.

Lapin Kumiin varattu uusi nelipyöräsuuntaus tulevalle keskiviikolle 9.8. Vantaanporttiin.
Tämän lisäksi auto menee Autokeskus Airporttiin huoltoon 29.8. 09:30.

Suoritan itse ystäväni autokorjaamolla (valtuutettu) kaikki huollot sekä ennakoivat huollot, joten määräaikaishuollon täppäsin pois ehdotetusta listasta. Samoin lähti kaikki muutkin täpät.
Lisätietoihin vain moottorinvikavalo ja selvitys ongelmista, aika huoleton tuo ajanvarausjärjestelmä.

Veikkaisin että lähtee lastentaudit päivityksillä ja N80 venttiilin vaihtamalla.
Pikkuakun kuolemaan en usko, joten suht edukkaasti pitäisi päästä.
#10
Päivää tyhjä foorumi.

Ibizalla tullut ajeltua kesän aikana karkeasti nyt n. 4000km. Kaikki on toiminut hienosti eikä autossa ole ollut mitään ongelmia.
Ennakoivaa huoltoa tehty ja jälleen lähti autodocista uusi tilaus;

- Öljypohjantiiviste
- V/O pyöränlaakerit eteen (Löbro)
- U/S vetonivelet (Meyle)
- Mutterit (Meyle)
- Jarrulevyt ja palat (Meyle)
- Virranjakajankansi
- Öljyt (Castrol)
- Moottoriöljynsuodatin (oe)
- Venttiilikopantiiviste (oe)
- Öljypohjantiiviste (oe)

Paketille tuli hintaa peräti 189,43â,¬. On kyllä mukavan halpaa.

Katsotaan koska paketti tulee, niin saadaan jossain välissä kilkkeet ennkoivasti vaihtoon ja stressittömiä kilometrejä lisää.
Marraskuussa olisi myös katsastus edessä, vuosi sitten meni puhtain paperein, joten mukava nähdä mitä setä sanoo tänä vuonna.

Tosiaan autohan on -92 vuosimallia, joten alustan muutoksista ei luonnollisesti myös mitään TUV lappuja tarvitse eikä myöskään aurauskulmiensäätölappua.
Riittää vain, että kyseiset jouset ovat kiinnitykseltään tieliikenteeseen sopivat minkä lisäksi otteeseen tulee napa-kaarimitta.
1/93 eteenpäin on sitten paperipelleilyt tarvittu.
#11
Eilen tuli G Astran coilit eteen.
Aika jumppa oli kaverilla, yläpäät piti vielä hommata G Astrasta ja alapäähän rakentaa adapteri lattaraudasta.
Todella hyvä stance tuli ja autosta muutenkin hyvin mikroautomainen.
Nelipyöräsuuntausta vielä tiedossa parin sadan kilsan jälkeen.

Takapää raapi pahasti ennen coileja, mutta nyt coilien jälkeen ilmeisesti painopiste muuttui ja raapiminen hävisi lähes kokonaan.
Myös takapään osalta korkeus on oikein hyvä.



#12
Jatkaan tarinointia. Tänään tuli pyöräytettyä alle XXR:t.
Istuu kyllä todella hyvin alle.
Seuraavaksi alustan kimppuun, G Astran coiloverit pitäisi mennä kohtuu pienellä vaivalla
paikalleen.



#13
Pitkän etsinnän jälkeen löytyi uudet vanteet Ibizaan.
XXR501 / 8,0" x 16" ET15
Kumeina pyörii 205-45, mutta vaihtuvat 195-45, saadaan kuvio sisälle.

Erittäin vaikea oli löytää mistään mitää infoa setupeista. Lopulta Instagramia selaamalla löytyi kaveri joka rakennellut Ibizoja (mk1) ja hän myös vastasi kysymyksiin. Tottakai, habla espanol on aika surkeaa, joten google translaten kanssa homma sujui.

Ei vielä pääse vanteita laittamaan alle. Puuttuu soviterenkaat 73.1 --> 58.1.
Nämä olisi saanut motonetistä mutta 58.1 kokoa ei valikoimassa, joten on suunnattava Petikkoon Autotekille hakemaan maanantai aamuna.

#14
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 12.06.23 - klo:12:15
Hauska nähdä noita vielä liikenteessä. Eikö Scan-Auto ollut jossain vaiheessa Saabin ohella myös Seatin maahantuojana. Harkitsin joskus tuollaisen ostamista, kun niitä tuli paljon myyntiin jonkun firman työsuhdeautoina, mutta Seatilla oli aika huono maine silloin, joskus 80-luvun lopulla.
Viimeisimmän tiedon mukaan näitä on Suomessa tieliikennekelpoisena enää 12kpl. Suomen talvet ovat pehmittäneet varmasti kaikki. Tekniikkahan näissä on ollut ja on haluttua virityspotentiaalin johdosta. Kevyillä em. muutoksilla päästään karkeasti 130-140hp tietämille, mikä riittääkin tämmöiseen n. 800kg koppaan  :D
Muistan lapsuudessa ja nuoruudessa, että jonkin verran ralli -ja rata-autopiireissä mk1 ibizaa oli.

Sain auton aika edullisesti ostettua ja tällä hetkellä onkin hieman kysymysmerkkinä - myydäkkö reilulla voitolla vai pitäisikö vain "arkistoida" tämän omaan käyttöön ja katsoa miten hinnat jatkavat nousuaan. Euroopassa "mint" kuntoisesta pyydetään yli 6000e ja hieman alempi kategoriakin on siellä +4000e luokassa.

Viritysosat tuntuvat vain olevan todella kiven alla. Puoli Suomea kysellyt eri tehtaista jo pelkästään peltipakosarjaa. Uusi olisi Saksasta 900e, mutta on turhan kallis.

Jos threadin lukijoilla on kokemuksia tai tietoa, mistä voisi huudella palikoita niin ehdottomasti YV:tä tai voi myös suoraan kommentoida tähän.

#15
Kesäkelien aikana Skodalla ajaminen on jäänyt vähän vähemmälle. Ibizalla tullut ajeltua suurin osa ajoista sen hauskuuden takia. Skoda lähinnä toimittanut kauppareissujen ja muutaman mökkireissun virkaa - vakaana käyttöautona.

N80 venttiili tosiaan paljastui vialliseksi ja tämä vaihdetaan vasta kesän ruuhkahuipun jälkeen maahantuojalla autoliikkeen piikkiin. Myös painaumat ovessa korjataan kesän jälkeen.

Mittarissa tällä hetkellä n. 57500km.

Myllypuron Shellin itsepalvelupesu tuli myös testattua ja on pk-seudun paras tällä hetkellä tuon remontin jälkeen, iso peukku  :)

#16
Viikonloppuna tuli tehtyä Ibizaan laajempaa huoltotoimenpidettä ja tarkistelua muutenkin alustaa/pohjaa.

Huoltotoimenpiteet:
* Moottoriöljyt + suodatin
* Vaihteistoöljyt + suodatin
* Termostaatti + jäähdytysnesteiden vaihto
* Sytytystulpat
* Jakopääsarja + vesipumppu
* Polttoainesuodatin
* Apulaitehihna

Huoltotoimenpiteiden yhteydessä selvisi, että ainakin öljypohjantiiviste ja vetareiden suojakumit täytyy vaihtaa. Nämä laitoinkin suoraa jo motonetin kautta tilaukseen, niin saadaan vuodot kuriin ja astetta siistimmäksi taas.
Myös uudet finnittömät rekisterikilvet lähti katsurilta tilaukseen.
Alusta on kyllä todella hyvässä kunnossa! Mitään väljää ei mistään löytynyt ja myöskään hitsattavaa ei ole. Autohan tulee olemaan vain kesät ajossa, joten pidetään rouva kunnossa.

Tulevia huoltoja, muutoksia tai muita:

* Eibach -35mm madallusjouset eteen
* Lehtijousten muokkaus matalemmaksi taakse
* Öljypohjantiivisteet
* Vetareiden suojakumit

Ajoa on kesän aikana tullut runsaasti. Karkeasti n. 2000km jo takana eikä mitään ongelmia. On kyllä todella hauska laite ajella ja herättää mukavasti huomioita mihin tahansa nyt erehtyykään pysähtymään. Vetoja on 92hv määrästä huolimatta persetuntumalla enemmän ja varsinkin laaja pitkälle ulottuva kierrosalue (rajoitin 7,5k) antaa kyllä vauhtia. Välitykset myös aika aavikkomaiset ja kolmosella mennään ennen rajoitinta jo reilusti yli 130.

Ensi talvena pitäisi vauhtipyörä keventää, löytää jostain peltipakosarja, suuttimet vaihtaa, ja tehdä katin korvausputki. Myös auton yliteippaus on listalla.

#17
Viikko sitten syttyi moottorin vikavalo keltaisena. Auto levähdyspaikalle sivuun ja pienen pähkäilyn jälkeen jatkettiin kuitenkin matkaa mökille. Kaveri tuli mökille muutenkin, niin pistin viestiä että otappa vikakoodinlukija matkaan. Skoda antaa koodia P0441 - Evaporative Emissiion System Incorrect Purge Flow. Suomeksi siis polttoainehöyryjen poistoventtiili. Yleinen vaiva jo vuosien ajan VAG:laisissa, syyllinen tuo N80 venttiili. Tämä ei aiheuta onneksi ajamiseen tai muuhun ongelmia, joten siinä mielessä "hyvä" vika.

Ensiviikolle varattu venttiilin vaihtoaika kaverin autokorjaamolle ja autoliikkeen turvan piikkiin saa vaihtotyöt. Kustannusarvio töineen N80:lle oli n. 250,00â,¬.
Apparin ovessa ollut myös pieni painauma jo ostosta saakka ja se käydään oikaisemassa kesäkuussa. Tämäkin menee autoliikkeen piikkiin ja sen lisäksi oikaistaan kuskin takaovesta kaksi parkkipaikka painaumaa. Yhteishinta koko operaatiolle aika vaatimaton 160,00â,¬.

Mittarissa tällä hetkellä n. 56500.
#18
Muutaman päivän totutellut silmää etulippaan ja kyllä helmat jää vajaaksi, lähti Slamitilta tilaukseen helmat, takadiffuusori ja maski.
Nykyiset kromiosat etupuskurin alareunasta, ikkunalistat ja kattokaiteet mustaksi, niin muuttuu paljon, kuten edellä puhuttu.

#19
Lainaus käyttäjältä: seatts - 28.04.23 - klo:08:35
Lisäksi musta merkki keulaan, maskinkehys vaihtoon ja muutkin kromilistat mustaksi keulasta  ::)
Tämä tulee niin saa siistin kokonaisuuden.  :)
#20
27.4.2023 55100km mittarissa. Octavia on kuin punaviini ja paranee kilometrien kertyessä. Ulkonäöllisesti aletaan jo olemaan siellä missä visiot autoa hankkiessa olikin.
Tänään sain Maxtonin V1 etusplitterin asennettua sekä oem-highgloss black peilinkuoret.
Aika simppelisti meni peilinkuoret, mutta tuo etusplitteri oli maxtonin tekeleeksi todella paskamainen asentaa. Ei oikein istunut, joutui käytännössä vähän venyttämään ja vanuttamaan että sai paikalleen - ilman irvistyksiä.

Splitteri asennus: 15mm poraruuveja 15kpl, kaksipuoleista peiliteippiä rulla.
Peilien asennus: Peilien kääntö, peililevyn irroitus repäisemällä, klipsit 2kpl, kuolleen kulman varoitin painamalla pois, sama toisin päin.

Vielä olisi viimeinen steppi sitten maskin, kattokaiteiden ja ikkunaraamien teippaus kiiltävän mustaksi. Ehkä varmasti nälkä kasvaa syödessä ja V1 sivuhelmat ja takalippa saattaa tulla. Tälläkin hetkellä aika mielestäni maukas kokonaisuus, joten jatkojalostus aika varovaisesti.

#21
Tänään pääsikin heti "Ibin" kimppuun hallilla. Auto sai myllytyksen siinä määrin niin täydellisenä kuin vain mahdollista. Hienosti tuli väri esiin, mutta kyllä konepelti tarvitsisi uuden maalauksen. En ymmärrä miksi ei ole aiemmat omistajat voineet edes oikeaa sävyä hankkia purkkiin..
Mustat muoviosat sai hellyyttä ja palautumisen taas originelli sävyyn mustaksi.
Pinnalle laitoin kesän suojaksi colliniten 476s.

Samalla vaihtui myös akku ja tulpat. Hienosti kyllä toimii laitos ja on se vain mahtava fiilis peltipurkilla paahtaa menemään. On muuten yllättävän kiva tekniikka tämä porschen osin suunnittelema 1.5. Kiertää korkealle ja liikenteen seassa pysyy todella vaivattomasti. Kolmosella kun antaa soida rajoittimen tuntumaan, niin joutuukin jo huilailemaan kaasulta.

Jatketaan päivittelyä aina kun mukavia kuvia tarttuu tai huoltotoimenpiteitä tehdään.



#22
Foorumi on aika hiljainen omalta osaltaan, mutta lisätään tänne kuitenkin uusi showroom. Tänään tuli hankittua lisäystä talliin ja pitkällisen etsinnän tuloksena Seat Ibiza 1.5 CLX System Porsche vuodelta 1992.
Auton historia on erinomaisesti tiedossa ja olen "Ibin" kuudes (6) omistaja. Auto on pinnoiltaan erinomaisessa kunnossa. Maalipinta ja muoviosat ehjät, ei näkyvää ruostetta oikeastaan missään. Pohja hyvin puhdas ja muutamia hitsauksia ajansaatossa on jouduttu tekemään yli 30 vuoden talviajon seurauksena.
Alla pyörii 14" käännetyt peltivanteet kesällä. Nämä saavat alkuun ajaa asiansa, kesälle 2024 sitten jotain muuta laadukkaampaa tuotosta alle.

Tulevia huoltotoimenpiteitä;
* Jakopään uusinta vesipumpun kanssa
* Venttiilikopantiivisteen vaihto
* Sytytystulpat ja virranjakajankansi
* Öljyt ja kaikki suodattimet
* Jarrunesteet
* Takavaloumpioiden uusinta
* Kierroslukumittarin korjaus
* Baseproject peltipakosarja
* Maalipinnan korjausta, myllytys ja vahaus
* Muoviosien ehostus



#23
Kevät tulee ja tänään sai aikaiseksi aamusta käydä pyöräyttämässä kesävanteet myös alle.
Tuli kyllä omaan silmään juuri sopiva. Ja ajolleen todella hyvä!
Istuu myös täydellisesti eikä spacereita tai muita kikkailuja tarvitse tehdä.
Vanteisiin siis soviterenkaat 66,6 --> 57,1 ja bmw pultit oikealla kannalla ja kierteellä tähän sopivaksi.

Alustaan vaihdettu Eibachin pro-kitit ja nelipyöräsuuntaus. Nyt kovaa ajoa.

Ensiviikolla pitäisi slamitilta tulla vielä highgloss peilinkuoret sekä maxton V1 etulippa, nämä vielä kiinni niin on paketti valmis.


#24
Jouset asennettu, nelipyöräsuuntaus tehty.
ACC ja muut laitteet toimii nykyisellä setillä aivan normaalisti.
Peruutuskamera, adaptiivinen ja kaikki. Jos jotain ongelmaa tulee, käydään sopeuttamassa.

Tuli kyllä ajolleen todella hyvä. Jämäkkä, ei lainkaan pinta kova.
Tiputusta tuli kyllä enemmän mitä ajattelin.
122km ajeltu asennuksen jälkeen ja edestä tiputus n. 35mm ja takaalta 36-37mm.

Melkein jo Sportline tasoa - jännä nähdä miten asettuu Stylien kanssa.

#25
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.03.23 - klo:14:05
Hyvä, monet vaan madaltavat ja sitten ihmetellään, kun valot sojottaa puidenlatvoihin, tai avustavat järjestelmät herjaa virheitä  ;D
Aiemmissa madalletuissa Auris, F11, V90 tai w205:ssa en valojen säätöä tai ACC muutoksia tehnyt. Yhdessäkään ei kyllä ilmaantunut ongelmia järjestelmien kanssa. Valojen suuntauksessa tosin kyllä miedoillakin madalluksilla varmasti vaikutusta.
#26
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 20.03.23 - klo:17:54
Kamerat ja tutka tulee myös kalibroida.
Ajovalotkin, mutta siitä ei nyt löydy huollon ohjetta jakaa.

;D
Kyllä. Nämä otettu huomioon ja laitetaan samalla.  :)
#27
Perjantaina 24.3. "chrome delete" itse tehtynä edessä.
Lauantaina 25.3. tehdään väli öljynvaihto. Öljyksi valikoitui laatuluokitusten mukaisesti Mobilin 0-20w. Öljyt tarkoitus vaihdella +-10tkm välein.
Lisäksi eibachin prokitit vaihdetaan alle samalla sekä nelipyöräsuuntaus.

Kesävanteita ei aivan uskalla vielä lähteä työntämään alle, joten muutaman viikon joutuu vielä odotella tätä. Täytyy vähän mittailla tiputuksen todellista vaikutusta.
#28
50 000km meni puhki, tarkalleen ottaen mittarissa tällä hetkellä 50 943km. Takana nyt vajaa 7000km Octavialla. Hienosti on toiminut ja ei mitään moitittavaa toistaiseksi löydy. Vaivattomasti etenee ja on oikein mukava ajaa matka-ajoa. Keskikulutus webastoa päivittäin käytettäessä siellä 5,6l tuntumassa. Taajama-ajossa tippuu mukavasti kulutus kevyellä ajolla sinne alle neljään litraan.
Vanteet tosiaan odottelee kevättä ja allelaittoa. Eibachin madallusjouset ovat matkalla kohti kotia ja ne päästään asentamaan heti niiden tultua, luultavasti saapuvat tässä parin viikon sisällä toivottavasti. Jos ei kesärengaskelit sitä ennen tule, niin teetätän nelipyöräsuuntauksen vasta kesävanteiden allelaiton jälkeen.
Samalla tehdään myös välihuolto; öljyt ja kaikki suodattimet.

Octavia pitäisi myös kesävanteiden vaihdon yhteydessä myllyttää ja tällä kertaa en jaksa autoa pinnoittaa. Tulee autoa muutenkin pestyä lähes viikottain, joten hyvä vaha (Collinite915) ajaa asiansa ainakin tämän tulevan kevät-kesä-syksy sesongin. Katsoo ensi talveksi pinnoitetta, jämähtää nykypäivän suola niin saatanan tiukkaan.

Tuossa hivenen katsellut, jos tilaisi ebaystä tuon sporttiratin tähän. On aika miedon hintaisia, n. 250â,¬.
Slamitilta pitäisi myös tuo maxtonin etulippa ainakin tilata sekä chrome delete tehdä itse puunausten yhteydessä.

Hieman riskillä menin tuon Eibachin -30mm etu/taka setin osalta, koska kuten yläpuolen kuvista näkee, niin on todella korkea. Oli lähellä etten tilannut Slamitilta VMAXX:n coilovereita, mutta mutta.. jos eibacheilla ei päästä mukavaan arkistanceen, niin pitänee laittaa harkintaan. Aiemminkin kokemuksia JOM Blueline/VMAXX setistä ja on toimiva kylläkin, niin toimiva että en näe järkeä sijoittaa esim. BC Racingiin.
#29
Vanteiden osalta tuli pieniä muutoksia viime hetkellä.
Myyntiin tuli niin hyvällä hinnalla BMW Style 791M double-spoket, että en tarjousta voinut ohittaa. Myös vanteiden speksit olivat kuin nenä päähän, joten pelkät soviterenkaat 66,6-57,1 piti hankkia. Uudemmissa bemareissa siis jako sama 5x112.

Vanteiden speksit;
BMW 791 M Double-spoke Bicolour
5x112
Kr. 66,6
8,0" ET27
8,5" ET40




#30
Ioniq 5:n on kyllä mielenkiintoinen kapistus. Ystävällä sellainen ja talviajossa kulutus on kyllä järkyttävä. Alle 25kWh ei pääse käytännössä millään muodoin ja tämä syö aika radikaalisti myös toimintamatkaa. Itse olisin sijoittanut rahat Volvo/Polestar/Tesla kolmikkoon. Mutta tämä on oma mielipide. Ioniq myös hyvin Hyundaille tyypillinen; muovinen.
Syö myös käytännössä kesärenkaat/kesä tahtia, joten tämäkin iso miinus kuluerineen muuten halvalla sähköllä mentäessä. Poikkeaa kyllä ulkonäöllisesti kilpailijoista positiivisesti.

Mitä tulee Octaviaasi, niin samoja infotaimnentin ongelmia täällä päässä kuuluvuuksien osalta. Maahantuojan kanssa taisteltu ongelmista eikä päivityksetkään oikein auta. Apple Carplayn kautta toimii äänentoisto, mutta radio on lähes puolet ajasti ilman subwooferia tai ei toimi lainkaan. Tämä kyllä iso miinus, enkä kuulemma ole ainoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy