Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Nikonen

#1
Foorumi on aika hiljainen omalta osaltaan, mutta lisätään tänne kuitenkin uusi showroom. Tänään tuli hankittua lisäystä talliin ja pitkällisen etsinnän tuloksena Seat Ibiza 1.5 CLX System Porsche vuodelta 1992.
Auton historia on erinomaisesti tiedossa ja olen "Ibin" kuudes (6) omistaja. Auto on pinnoiltaan erinomaisessa kunnossa. Maalipinta ja muoviosat ehjät, ei näkyvää ruostetta oikeastaan missään. Pohja hyvin puhdas ja muutamia hitsauksia ajansaatossa on jouduttu tekemään yli 30 vuoden talviajon seurauksena.
Alla pyörii 14" käännetyt peltivanteet kesällä. Nämä saavat alkuun ajaa asiansa, kesälle 2024 sitten jotain muuta laadukkaampaa tuotosta alle.

Tulevia huoltotoimenpiteitä;
* Jakopään uusinta vesipumpun kanssa
* Venttiilikopantiivisteen vaihto
* Sytytystulpat ja virranjakajankansi
* Öljyt ja kaikki suodattimet
* Jarrunesteet
* Takavaloumpioiden uusinta
* Kierroslukumittarin korjaus
* Baseproject peltipakosarja
* Maalipinnan korjausta, myllytys ja vahaus
* Muoviosien ehostus



#2
Autot ovat kuuluneet osaksi elämääni arkisessa aherruksessa ja 15 vuoden ajokortillisen aikani aikana on vuorossa nyt auto numero 34. Autoksi valikoitui pitkän pohdinnan jälkeen otsikon Skoda Octavia IV 1.5TSI Style Launch edition. Pitkään mietin olisiko nyt jo aika siirtyä sähköiseen voimalinjaan, mutta lopputulemana en kokenut vielä ajan olleen kypsä tähän. Sähköautojen hintataso on myös edelleen aika korkealla ja täten myös niihin haettava rahoituksen kuukausierä jää sen verran korkeaksi, että tälläisellä pihillä polttomoottoriautolla kulut jäävät alhaisiksi. Viisi viimeisintä autoa ovat olleet automaatteja, mutta nyt tehtiin poikkeus ja manuaalina tämä yksilö. Vaihtoehtona oli myös työsuhdeauto, mutta plugari ja sähkö tarjonnan takia nämä jäivät välistä. Taloyhtiömme pistää toistaiseksi hanakasti näitä vastaan ja argumenttina: "Vähintään 3 talouden hankintaehdoitus". Olen asian kanssa siis tällä hetkellä 9 talouden yhtiössä - yksin.

Octavian valinnassa painoi vähäiset kilometrit (44tkm) sekä todella kattava varustelista mm.;

- HUD
- Matrix ajovalot
- Dynaamiset kaarreajovalot
- FrontAssist
- Webasto
- Kuolleenkulmanvaroitin (BLIS)
- Kaistavahti
- Panorama lasikattoluukku
- Canton surround
- Musta nahkasisusta sähkösäädöin
- Ambient Light -sisustan tunnelmavalaistus
- Peruutuskamera +tutkat etu/taka
- KeylessGo
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin
- Digimittaristo
- Ratinlämmitin
- Sähkökontti
- Navi+
- Tuulilasin lämmitys


Varusteista Matrix ajovalot ovat kyllä aivan selkeästi parhaat ajovalot mitä tähän mennessä on kohdalle osunut. Todella hyvä tehoiset ja toimivat erittäin hienosti. Myös HUD on toteutettu hienosti integroituna eikä esimerkiksi jostain automalleista tutulla lasilevyllä. Ainoa miinus mikä tulee on ehkä tuo Cantonin äänentoisto, jostain syystä basson toisto on todella huono vaikka asetukset on säädetty. Onkohan tähän jotain ratkaisuja olemassa?

Voimalinja manuaalina on myös mukava ajettava. Helppo ja vaivaton, pääosin maatieajossa manuaalisuus ei ole ollut haitaksi. Myöskään ACT ongelmista ei ole ollut tietoa eikä tuota havaitse ajossa kuin merkkivalona, kylmälläkään moottorilla. Sisustan tunnelmavalot ovat kiva piriste ajamiseen ja tuovat hivenen "luxus" menoa arkiseen ajeluun. Ratti ei ole sport, vaan siinä tuo alaosa on vapaa. On muuten oikeasti tosi hyvä, maantieajossa on kuin tehty käden lepuutukselle alaosa - vaivatonta.

Kilometrejä on kertynyt n. 800km tällä hetkellä ja kulutus on ollut ilman webaston käyttöä siinä +-5,2l.
Kuten aiemmissa manuaaleissa niin VAG konsernin tuotteissa kuin muissakin, 6 vaihteen käyttö on 80km/h väylillä oikeastaan aivan turha. Huomaa voimansiirrosta välittömästi jurnutusta, joten tässä jatkoa ajatellen sama kaava; +100km/h vauhdeissa työnnetään kutosta vastaan sisään. Varmasti saadaan voimansiirtoon lisää elinaikaa itselle sekä tulevaisuuteen.

Huoltojen osalta tarkoitus mennä Skodan määrittelemillä huoltoväleillä, mutta tehdään öljyjen osalta huoltovälin puolitus ja 15tkm välein vaihtoon. Oman mielenrauhan vuoksi sekä myös oudosti jopa tulevia omistajia ajatellen. Mukava ja helpompi myydä seuraavalle, kun on moottorin osalta kaikki kunnossa.

Mietoja muutoksia, mutta hyvällä maulla omaan silmään sopivaksi.

Päivittelen tähän topicciin auton ylläpitoon, huoltoihin ja muuhun toimintaan liittyviä asioita tarpeen mukaisesti.
Mielelläni myös vastailen kanssa kirjoittajien kysymyksiin, jos niitä tulee mieleen.



Lisäilen parempia kuvia myöhemmin.

Huollot ja muut toimenpiteet:
4.11.2022 / 44 125 Ajoneuvon osto
12.12.2022 / 47 693 Tietoviihdejärjestelmän päivitys + tehdasasetusten nollaus äänentoistoongelmiin
16.1.2023 / 50 004 BMW Style 791 OEM 19"
25.3.2023 / 54 000 Öljyt (Mobil 0-20w) + kaikki suodattimet
5.2023 / 55 000 Maxton etulipan asennus
5.2023 / 55 000 Ikkunalistojen teippaus kiiltävän mustaksi
#3
Skoda / Skoda Octavia RS Challenge 2016
11.04.20 - klo:16:43
9/2019 Tuli hommattua kuvien mukainen Skoda Octavia TDI RS vm. 2016 6v manuaali.
Mittarissa kilometrejä ostohetkellä 161 200km.
DSG ei ollut missään vaiheessa vaihtoehto, eikä tule myös jatkossakaan olemaan.
Sitä paitsi RS on yllättävän jämäkkä ja kiva peli ajella manuaalina. Kytkin on tunnokas, vaihdevälit lyhyet ja terävät.
Osto hetkellä käytin auton piuhan päässä ja nosturilla ystäväni luona ja samalla tarkistimme molempien korvalla voimansiirron olevan äänetön.
Matka-ajoahan tällä leasing aikana on tehty 95% ajasta. 161tkm 3 vuoteen, parhaimpana vuotena 76tkm.

Tehtyjä muutoksia, huoltoja:

161700km Etu- ja takajarrulevyt + palat
161700km Tuulilasin vaihto
163 884km Jakopääremontti ennakoivasti. Samalla vaihtui myös moottoriöljyt (Castrol Edge 5w30) ja kaikki suodattimet.
173 809km  Moottoriöljyt (Castrol Edge 5w30) ja kaikki suodattimet.

Autosta vaihdettu siis LL huoltoväli pois ja jatkossa mennään 10tkm huoltovälillä ja samalla oleellisesti myös kaikki suodattimet vaihtuu aina.

Tarkoitus pitää mahdollisimman OEM henkisenä ilman madalluksia, spacereita, vanteita tai ohjelmointeja.

Tarkoitus lähiviikkoina myllyttää ja laittaa pintaan cure.





Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy