Mercedes-Benz

Aloittaja skula, 01.12.09 - klo:07:58

« edellinen - seuraava »

TTL

Möhköfantti uusiutuu. Eikun tilauksia sisään!

Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

audioman

Olen nyt koeajanut C 220 CDI Coupen AMG-paketilla ja C 200 CDI:n. Molemmissa oli ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus, josta en erityisesti tykännyt. Kaupunkiajossa ratti on aivan löysä, eikä ohjauksesta napakka tule maantielläkään. RS Octaviaan tottuneena mieltymykseni ja tottumukseni voi tosin olla jotenkin Mersu-maailmaan sopimaton...

Myyjä kertoi, että ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus keventää ja nopeuttaa ohjausta kaupunkinopeuksissa, mutta ei vaikuta maantiellä. Onko näin? Onko tällä foorumilla kokemusta Mersusta ilman tuota ohjauksenlöysentäjää? Onko ohjaus napakampi?
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.04.12 - klo:13:08
Aika pelottava ajatus ottaa 250 CDI:stä vielä lisää potkua irti. Tuleeko siinä vain lisätehoa yläkierroksille vai onko maksimivääntöäkin nostettu? Vakionahan se 500 Nm tulee varsin alhaalla, joten ylempänä olisi vielä pelivaraa.

Enpä tiedä - minusta tuo +36hevosta kuulostaa aika maltilliselta kuitenkin. Tarkoitan siis sitä, että tuskin ne Mersulla tuota 250 CDI- konetta tehtaalla niin tiukalle ovat vetäneet, etteikö siitä tuon verran lisätehoa "normaalilla riskillä" irtoaisi?! Ainahan se kai jonkinmoinen "riski" on kun konetta viritetään, mutta Brabus on sen verran noita tehnyt ja ilmeisen hyvässä maineessa, etten kovin suurta riskiä näkisi tuossa olevan.
Tietysti sekin vaikuttaa onko virityksellä painotettu teho- vai vääntöpuolta jne jne mutta varmasti markkinoilla on moneen autoon paljon riskialttiimpiakin viripaketteja kuin tuo Brabuksen paketti on.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 29.04.12 - klo:21:58
Enpä tiedä - minusta tuo +36hevosta kuulostaa aika maltilliselta kuitenkin. Tarkoitan siis sitä, että tuskin ne Mersulla tuota 250 CDI- konetta tehtaalla niin tiukalle ovat vetäneet

Lähinnä mun pointti oli se vääntö. 250 CDI on kuitenkin litraväännöltään maailman toiseksi kovin moottori sarjatuotantoautoista. Toki tehoa saa lisää litravääntöön koskemattakin, jos levittää huippumomenttia ylemmille kierroksille.

Highland wanderer

Vissiin on kyllä tosi hyvä moottori toi 250cdi. Varmalla kuljettaa isompaakin autoo ihan mukavasti. 500 vääntö noin pienestä koneesta on tosi hieno lukema.

Joko on olemassa jotain kestävyysraport tuosta moottorista? Onko kestävä vai tuleeko ongelmia isommilla maileilla? Tuommoinen moottori C Mersussa automatic voisi olla ihan kiva kanssa, vuoden tai 2 käytetty. Pitäis varmaan käydä kokeilemassa että tietäs onko hyvä auto.

Marko_K

Brabuksen sivujen mukaan huippuvääntö nousee 500 Nm -> 560 Nm. 261 Nm/l on kyllä melkoinen lukema.

Sinänsähän vääntöäkin nostamatta tehoa saisi, huipputeho on 4200 rpm nurkilla eli ei se 240 hevosvoimaa vaadi kuin noin 400 Nm. Jos tuon vakion 500 Nm saisi pidettyä koko välin 1600-4200 rpm, niin tehoa irtoaisi 299 hv  ;)

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 29.04.12 - klo:22:17
Lähinnä mun pointti oli se vääntö. 250 CDI on kuitenkin litraväännöltään maailman toiseksi kovin moottori sarjatuotantoautoista. Toki tehoa saa lisää litravääntöön koskemattakin, jos levittää huippumomenttia ylemmille kierroksille.

Eittämättä on varmasti näin, mutta tarkoitin oikeastaan sitä että uskoisin Mersun kuitenkin jättäneen aikamoisen "varmuusvaran" moottoriin kuitenkin sen kestävyyden varmistamiseksi. Tuskin he sarjatuotannossa olevaa, kuitenkin aivan tavalliseen käyttöautoon tarkoitettua moottoria ovat niin tiukalle virittäneet, että siitä sinällään kestävyysongelmia aiheutuisi. Tästä taas seuraa se, että pieni viritysvara moottorissa varmasti on, ilman että riski kasvaa tolkuttomasti. Kyllähän se varmasti aina, jokaisessa moottorissa, hieman riskiä kasvattaa kun sitä softalla viritetään tehdasvakiosta poikkeavaksi, mutta useimmiten riski lienee kestettävissä?!
No, vaikea tietysti sanoa mikä on tilanne tämän 250 CDI:n kohdalla, mutta uskoisin ettei tuo Brabuksen viripaketti sen enempää riskiä kasvata kuin esim VAG-koneiden viripaketit tekevät - eli riski varmasti kasvaa hieman, mutta todennäköisesti varsin siedettävästi. Vääntö tuossa varmaankin suurimman riskin tuo mm. voimansiirron kestävyydelle, mutta tuossa Brabuksen paketissahan väännönlisäyskin taisi olla aika maltillinen?! Liekö sitten juuri sen takia että 500newtonia on kova vääntö useimmille moottoreille ylipäätään ja sen kautta voimansiirrolle siis loppujenlopuksi.

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 29.04.12 - klo:22:17
Lähinnä mun pointti oli se vääntö. 250 CDI on kuitenkin litraväännöltään maailman toiseksi kovin moottori sarjatuotantoautoista. Toki tehoa saa lisää litravääntöön koskemattakin, jos levittää huippumomenttia ylemmille kierroksille.


Kun vertaa 220 cdi ja 250 cdi  vääntökäyriä, niin ovat samanoloisia. Ainoastaan tuo vääntöhuippu leikattu pois 220:stä.
Onhan 250:ssä, 500 vääntöä, mutta vain pienellä alueella, noin 200 kierroksen aikana. Et aika kapealla löytyy huippu rykäisy ja tuo huipputeho
sitten vasta kierroksilla.

Lindroos

Vajaan parisen kuukautta ja 10tkm tehty tuttavutta tuon 250CDI:n kanssa, hieman epäilin valintaa 2.0TFSI:n jälkeen mutta nyt lyhyen kokemuksen jälkeen täytyy todeta että tekniikka tarjoaa "vaivatonta" liikkumista ainakin tuossa C-korissa. Kesän korvalla ihan mielenkiinnosta tiedustelin Turbotec / Karalan ajatuksia koneen sielunelämän terävöittämisen osalta heidän työnsä tuntien mutta heillä on ilmeisesti edelleen ohjelma kesken tai testauksessa ainakin nettisivujen mukaan, Voimaa.com ja muut vähemmän tunnetut softaajat tarjoavat luokkaa 230-240 Hp / 600-620Nm mutta itse suhtaudun näihin hieman varauksella koska taustalla on paljon muutakin kun markkinoinnin käyttöön ilmoitetut lukemat. En suoranaisesti epäile tekniikan kestavyyttä vaikkain litratilavuudesta on rutistettu kohtuulliset lukemat mutta siltikään ihan joka softapajan kaapelinpäähän en autoa veisi, Brabussin tai muun tunnetun velhon osalta tilanne on mielestäni toinen ja jopa harkinnan arvoinen.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quattroll nyt - 30.04.12 - klo:18:14

Kun vertaa 220 cdi ja 250 cdi  vääntökäyriä, niin ovat samanoloisia. Ainoastaan tuo vääntöhuippu leikattu pois 220:stä.
Onhan 250:ssä, 500 vääntöä, mutta vain pienellä alueella, noin 200 kierroksen aikana. Et aika kapealla löytyy huippu rykäisy ja tuo huipputeho
sitten vasta kierroksilla.

Jep, 500 Nm on vain välillä 1600-1800 rpm. 220 ja 250 CDI ovat pohjimmiltaan samoja koneita, mutta on 220:ssä vääntöä leikattu muualtakin kuin väöntöhuipun kohdalta, muutoinhan niiden huipputehokin olisi sama.

Highland wanderer

Pystyykö luottamaan 250cdi kestävyyteen vaikka 50000 kilometriä ajettuna, että kestää asiallisesti vielä toiset 50000 vähintään?

Ktk

Eikös tuossa kysymyksessä pitäisi olla molemmissa luvuissa yksi nolla (0) lisää?

Highland wanderer

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 01.05.12 - klo:01:26
Eikös tuossa kysymyksessä pitäisi olla molemmissa luvuissa yksi nolla (0) lisää?
Vaikka Mercedes diesel onkin ni on sen verran tehokas verraten moottorin kokoon että tuskin kestää vanhojen malliin. Siksi kysyn, että voiko olettaa et pääsee 100000 ilman ongelmaa. Löytyykö kestoraporttia jostain lehdestä? Entä 7gear automaattinen laatikko, kestääkö vai onko kuin DSG?

Sorry monta kysymystä, tollainen C Mercedes voisi olla tosi kiva 2 vuotiaana jos vaan uskaltaa ostaa.

pokkus

Miksei uskaltaisi ostaa? Rahallahan niitä saa sitten korjattua, jos ongelmia tulee. Jos ei ole rahaa laittaa korjauksiin, niin sitten kai kannattaa suoraan ostaa halvempi auto, jotta rahaa jää niihinkin.

Highland wanderer

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 01.05.12 - klo:01:39
Miksei uskaltaisi ostaa? Rahallahan niitä saa sitten korjattua, jos ongelmia tulee. Jos ei ole rahaa laittaa korjauksiin, niin sitten kai kannattaa suoraan ostaa halvempi auto, jotta rahaa jää niihinkin.
No 2 vuotiaassa on vielä takuu voimassa joten ei ole omasta pussista jos heti hajoaa. Mut siis ottaa päähän jos joutuu käymään jatkuvasti sen kanssa pajalla. Eli ei saisi olla mikään DSG pommi mut normaalikestävä kyllä riittää.

Jos 2 vuotiasta autoa joutuu korjaamaan jatkuvasti niin silloin laatu on paska. Sen ikäisen auton mainitsemillani kilometreillä pitää kyllä kestää. Näin ainakin itse halua, siksi kysymykset. Jos ei kestä, vaihdan merkkiä, en korjaa. Ei ole rahakysymys.

pokkus

Ei tietenkään saisi 2 vuotias auto noilla kilometreillä kärsiä mistään suuremmista voimansiirron ongelmista. Kyllähän sen voimansiirron pitäisi kestää vähintään sen 6 vuotta / 150tkm. Jos nyt Mersusta menisi laatikko kokonaan päreiksi 2,5 vuoden ikäisenä ja reilu 50tkm mittarissa ja maahantuoja ei maksaisi kuluja, niin kyllä itsekin heittäisin kuikkaa tuolla "saksalaispremiumilla". Luulisi siis, että Mersu edelleenkin haluaa pitää maineestaan huolta, että tuollaisissa tapauksissa hommat hoidettaisiin kuntoon ilman asiakkaan laskuja. Kokemusta ei toki itsellä ole.

Tosin siitä olen itsekin samaa mieltä, että huoleton auton pitää olla, vaikka takuu kaikki kulut korjaisikin. Mikään kun ei ole ärsyttävämpää kuin vähän väliä viedä autoa pajalle jonkun pikkuvian takia, jota ei välttämättä saada edes kerralla kuntoon. Kyllä silloin itsekin miettisin auton vaihtoa ja merkkikin luultavasti muuttuisi välissä ellei todella hyvää hyvitystä annettaisi samaan merkkiin. Tästä syystä pitää koputtaa puuta, kun kummatkin tämänhetkisen autot ovat olleet täysin vikavapaita, toinen kohta jo puolitoista vuotta :)

Golfauto

Taitaa olla väsynyttä sakkia linjoilla, kun tuntuu sille että meseen koitetaan keksiä väkisin jotain hajoamisongelmaa mistä ei ole kuultukaan...

Highland wanderer

Jos viittaat mun kommentointiin niin en yritä keksiä mitään vikaa vaan kysyn vain, että onko mitään ongelmaa ollut. En siis väitä, että olis. Käyttökokemuksia siis kysyn, en väitä mitään.

TTL

#1248
Ilmeisissä vapputunnelmissa muotoiltuihin kysymyksiin muutama kommentti, ei välttämättä vastausta... 250 CDI:n ongelmat olivat tuotannon alkupäässä, jolloin käytettiin huonolaatuisia ruiskutussuuttimia. Näistä ongelmista on päästy sitten vuoden 2009. Moottorin kuin moottorin voi rikkoa kengittämällä. Rauhallisessa ajossa, minkä nopeusrajoituksemme sallivat, ei ongelmia todennäköisesti ilmaannu, ellei satu kohdalle valmistusvirhettä. Viherpiipertäjien aikaansaannos EGR on kestävyyttä tai toiminnallisuutta heikentävä riesa kaikille uudehkoille dieselmoottoreille. Parhaan arvion kestävyydestä sattaisi kuulla taksin takapenkille pääkaupunkiseudulla. 300 tkm ajettu CDI 220/250 vaunu ilman vaihteisto- tai moottoriongelmia ei ole harvinainen löydös. (edit: poistettu kolme ylimääräistä nollaa viimeisestä lauseesta)

2.2 litraisen "lastutus" on tieten tahtoen tehty vaikeaksi (CDI 250 kävisi muuten huonosti kaupaksi). Sen vuoksi lienevät kortilla tuon palvelun tarjoajat. Tuo tuleva CDI 250 hybridi on muuten senkin vuoksi mielenkiintoinen että 250 Nm vääntö on tarjolla jo 0 RPM:stä lähtien.

7G-tronic on ollut käytössä myös Mersun V8-dieseleihin ympättynä ja kestoa ei ole moitittu. Nykyäänhän mm. kutoskone 350 CDI tarjoaa tuhdin 620 Nm väännön laajalla alalla tuohon vaihteistoon ympättynä. Valitettavasti pikku-Mersuissa on lähdetty toiselle linjalle ja tarjotaan DSG:n tyyppisiä virityksiä.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Quality

LainaaRauhallisessa ajossa, minkä nopeusrajoituksemme sallivat, ei ongelmia todennäköisesti ilmaannu, ellei satu kohdalle valmistusvirhettä.

Hmmm... eikö Mersu siinä kuin muutkin alunperin saksalaismerkit ole tarkoitettu autobahnojen ripeärytmiseen etenemiseen, missä edes talla pohjassa ajon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia? Olihan jopa Kupla suunniteltu kestämään jatkuvaa täyskaasulla ajoa. MB ei tietenkään ole, sen ymmärrän, vaan tehoreservit on tarkoitettu poikkeustilanteisiin.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

jkvi

LainaaHmmm... eikö Mersu siinä kuin muutkin alunperin saksalaismerkit ole tarkoitettu autobahnojen ripeärytmiseen etenemiseen, missä edes talla pohjassa ajon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia? Olihan jopa Kupla suunniteltu kestämään jatkuvaa täyskaasulla ajoa. MB ei tietenkään ole, sen ymmärrän, vaan tehoreservit on tarkoitettu poikkeustilanteisiin.
Eiköhän Mersun kone kestä ihan siinä missä muutkin ja paremmin sitä talla pohjassa ajoakin. Kunhan pitää kierrokset alle punarajan.

Jos noissa olisi jokin epidemia, olisi siitä kotimaan foorumeilla jo kirjoitettu kymmeniä kertoja. 50 tkm ei ole mikään saavutus tai merkkipaalu nykykoneille. Hiukkassuodattimet ja EGR:t sun muut alkavat sitten oiria 100 - 200 tkm kohdalla ensimmäisiä kertoja ajosta ja autosta riipuen, mutta niin ne tekee kaikki merkit.
CRDi & Collection

Sapphire

Kyllä nykyaikainen CDI kestää todella hyvin edelleenkin MB:ltä. Itselläni W211-korinen 200CDI jolla ajettu 590 000km, moottoria tai automaattilaatikkoa ei ole tarvinut aukaista vieläkään. Edes kannentiivistettä tai jakoketjua ei ole tarvinut vaihtaa, laatikkoon sitten vain öljyt, suodatin ja tiivisteet.

Enemmänkin ajettuja uskaltaisin yli 40 auton kokemuksella itse suositella.

Quattroll nyt

#1252
Lainaus käyttäjältä: Highland wanderer - 01.05.12 - klo:02:31
Jos viittaat mun kommentointiin niin en yritä keksiä mitään vikaa vaan kysyn vain, että onko mitään ongelmaa ollut. En siis väitä, että olis. Käyttökokemuksia siis kysyn, en väitä mitään.

Alkupään moottooreissa vesipumppuvikoja.
Tietyn valmistussarjan suuttimet uusiksi kaikissa malleissa, joissa niitä oli (takuuvaihtona).
Osassa moottorisarjaa jakoketjun ja -kiristäjän kanssa ongelmia.
Alatukivarret ja ohjausnivelet.

TTL




Pahempaankin p.sk..n voisi joutua downgreidatessaan... Lycka till kaksoiskytkimimisten kanssa! Loistavat ajo-ominaisuudet tiedossa - B-sarjasta povaten!
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

Marko_K

Saakeli, onpa hieno väri!

eGetin

Onko tuo siis uusi A? :O Onpahan "vähän" erilainen kuin aiemmat painokset - positiivisessa mielessä.

jni

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 02.05.12 - klo:21:16
Saakeli, onpa hieno väri!

Kyllä. Olen samaa mieltä. Pitäisiköhän mennä katselemaan, jospa hommaisi seuraavaksiauton, jossa on mukana myös väri.  ::)
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: jni - 02.05.12 - klo:22:19
jospa hommaisi seuraavaksiauton, jossa on mukana myös väri.  ::)

Tuli kyllä väkisin mullekin mieleen. Valkoisena olin ajatellut, mutta tuo sininen näyttää julkean hyvältä!

eGetin

Vaaleansininen näyttää hyvältä melkeinpä minkä tahansa auton päällä :D

r.e.t

LainaaMyyjä kertoi, että ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus keventää ja nopeuttaa ohjausta kaupunkinopeuksissa, mutta ei vaikuta maantiellä. Onko näin? Onko tällä foorumilla kokemusta Mersusta ilman tuota ohjauksenlöysentäjää? Onko ohjaus napakampi?

Tuota oli tänään mahdollisuus käydä kokeilemassa kun oma eemeli oli huollossa. Jo parkkiksella meinasin soittaa myyjälle, että onkohan oikea auto alla kun en huomannut juuri mitään eroa tavalliseen. Sama juttu motarilla. Ehkä ohjaus tuntui aavistuksen jämäkämmältä, mutta luulisin sen suurelta osin olevan renkaista kiinni, esittelyautossa 245 leveät ja omassani vakio 225. Odotin kyllä selkeämpää eroa taikka joku on ruksinut sellaisen lisävarusteena omaani. Tietääkseni en kuitenkaan ole siitä maksanut  :D. Kannattaa kokeilla itse. Areenalta löytynee herkempihanskaisia kuskeja.

Sinänsä valitettavaa ei uuden eemelin ohjauksessa ole. Tunto loistava ja aluksi aavistuksen häirinnyt nihkeään palautukseenkin on jo tottunut. Jotain ihan muuta kuin mitä aikaisemmista malleista on puhuttu.

Pikkaisen näin jälkikäteen harmittaa että ei raaskinut laittaa ensimmäiseen meseen enempää pannuun paukkuja. Nyt kun vaikuttaa että tästä voi kehkeytyä pidempiaikaisempikin suhde. Tosin aivan samoin kävi Volvon kanssa. Uuden korimallin V70 oli myös aivan erinomainen auto, mutta kun toista vollea alkoi varustelemaan mieleisekseen, huomasi että sillähän saa jo kivasti varustellun mopomersun. Tuo E 300 hybridi voisi olla mielenkiintoinen peli. Jotain myyjä mutisi tulevasta varuste-edusta / jostakin muusta, mutta kun se ei ollut vielä julkista tietoa, ei voinut avata asiaa enempää? Jokohan joku jotain tietää ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy