Mercedes-Benz

Aloittaja skula, 01.12.09 - klo:07:58

« edellinen - seuraava »

jf

#720
Lainaus käyttäjältä: ePa - 30.06.11 - klo:21:33
Onko noissa missään alennusvaihteistoa (enään) ja lukkoja? Vai onko ne karsittu kaikista säästösyistä pois, kun pääasiallinen käyttö taitaa olla ojien välissä joka tapauksessa.
ML:ssä ei vakiona, mutta saatavissa (OffRoad paketti) ja samalla tulee lukot. LC:ssä keskilukko ja alennus vakiona ja takalukko pohjoismaiden ulkopuolella. Pattiksessa alennus, keskilukko ja taka-akselin LSD vakiona. Rangeissa ja LR:ssä löytyy alennus ja keskilukko vakiona ja takalukko lisävarusteena, mutta minulle noita ei myydä, ennen kuin kaveri vaihtaa muualle duuniin...  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

vincent

Kävin koeajamassa Mersun 200 CDI ( 100 kw / 330 Nm ) farmarin automaatilla.
Auto oli varustettu AMG-paketilla ja vasta jälkikäteen näin mitä tuo ilmeisesti sisälsi :
( myyjä ei varsinaisesti paketin sisältöä osannut selittää, mainitsi ohimennen vanteet ja ratin )
- AMG-styling: urheilulliset etu-, sivu- ja takahelmat
- Kiillotetusta jaloteräksestä valmistettu pakoputken päätykappale, soikean muotoinen
- Kolmipuolainen nappanahkainen monitoimiohjauspyörä, pehmustetut peukaloiden kohdat
- Ohjauspyörässä vaihdevivut automaattivaihteisissa malleissa
- Ohjausvälitys nopeampi, säätyvä ohjaustehostus
- Tehokkaammat jarrut, rei'itetyt etujarrulevyt
- Urheilullinen alusta
- Urheilulliset etuistuimet kangasta/Artico-tekonahkaa ''Liverpool'', lisävarusteena musta tai harmaa
nahkaverhous. Lisävarusteena myös musta/beige ja musta/cappuccinonruskea nahkaverhous.
- Urheilulliset polkimet
- Vaihdevivun nuppi alumiinioptiikkaa
- 5-kaksoispuolaiset AMG-kevytmetallivanteet (784)
- Musta sisäkatto


Kovasti pidin autosta yleensä ottaen, laadukkaan oloinen kokonaisuus vaikka jotkin katkaisimet/säätimet hieman venkuloilta vaikuttivat.
Mittaristo ok ja sisältäen perinteiset polttoainemäärä ja jäähdytysnesteen lämpömittarin - etenkin tuo jälkimmäinen tuntuu kadonneen monesta nykykulkineesta syystä jota en ymmärrä.
Käynnistyskin vanhaan malliin avaimesta kääntämällä, tosin avain sentään hieman nykyaikaistettu versio.
Rengasmelua jonkin verran ( 17" kiekot ), mutta esim. moottoritiellä liikkui vakaasti eikä tietoakaan epämääräisestä ajelehtimisesta johon BMW:n 3-sarjalaisella törmäsin.

Sitten siihen heikompaan puoleen eli se moottorin + vaihteiston yhteistoiminta tai mikä tuossa se määräävä tekijä onkaan. Kaasun painallus ei tuntunut saavan tarpeeksi aikaan ja hieman voimakkaampi painallus veikin sitten kick down:in puolelle, ja ennen kuin pienempää vaihdetta saatiin kohdalle oli aikaa kulunut sen verran, että tupakkamies olisi ehtinyt tupakin itselleen sytyttämään, vetää ensimmäiset sauhut ja tarttua rattiin ennen kuin Mersu potkaisi kiihdytykseen.
Huomasin kyllä, että Mersussa on aika jäykkä kaasupoljin joten tuo saattoi osaltaan edesauttaa tahattomien 'polkaisujen' syntyä. Oli selkeästi odotukset ( myyjän lupauksien vuoksi osittain ) liian korkealla tuon koneen+vaihteiston suorituskyvyn suhteen. Tulkitsin pääsyyksi kuitenkin, että tuo 200 CDI on liian pienitehoinen C-sarjaan.
Hieman samantapainen tuntu jäi BMW:n 520D-mallista, hieno kone periaatteessa, mutta ohituksiin tuli helposti otettua 'kaikki irti' - ei mielestäni sovi tuon auton tyyliin, mutta ymmärrän kyllä, että Suomen verotuksella tuo on monelle se ainut järkevä vaihtoehto, jos 5-sarjalaisen haluaa.

Jok'tapauksesa, tällainen perinteitä jossain määrin kunnioittava autovalmistaja saa minulta pisteet - täytyy yrittää jossain välissä käydä kokeilemassa 220 CDI ja bensa 200 mallit, jospa noissa malleissa se suorituskykykin olisi kohdillaan.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

tdi_tdo

Onkos kellään kokemuksia 06-08 E/C mersusta, diisseli automaattine ja n. 250-300tkm ajettuna? Mielessä on käynyt joskos vaihtaisi tuon nykyisen Passatin vähän vanhempaan, hiljaisempaan ja mukavampaan. Mutta kukkarossa ei ole rahaa kuin 20te tuntumaan...
-09 V70 2.4DA

RSOCUstin

Tänne tuosta E280cdi tomaatista Avantgarden, joskus talvella kirjottelin. Kyydissä istuneena ihan jees varmaan, sivistynyt yms. penkit saa kyllä moitteita minulta. Penkit noissa on jotenkin laudat. Kulutus oli tolla ainakin 7,5-9,5 välillää ihan tässä uusimaa pyörityksessä. Olisin saanut kyseisen auton työsuhdeautoksi mutta sedan ei ollu käypä peli, farkkuna ehkä joo. Kyllä sillä varmaan ois ajellut kun firma maksaa diisselit. Kyseisellä yksilöllä oli ajettu 245tkm ja täysi Vehon huoltokirja, mitä kuullostelin niin huolto reissu oli aina 1000e luokkaa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: vincent - 06.07.11 - klo:20:37
Kävin koeajamassa Mersun 200 CDI ( 100 kw / 330 Nm ) farmarin automaatilla.

Sitten siihen heikompaan puoleen eli se moottorin + vaihteiston yhteistoiminta tai mikä tuossa se määräävä tekijä onkaan. Kaasun painallus ei tuntunut saavan tarpeeksi aikaan ja hieman voimakkaampi painallus veikin sitten kick down:in puolelle, ja ennen kuin pienempää vaihdetta saatiin kohdalle oli aikaa kulunut sen verran, että tupakkamies olisi ehtinyt tupakin itselleen sytyttämään, vetää ensimmäiset sauhut ja tarttua rattiin ennen kuin Mersu potkaisi kiihdytykseen.

Oliko kyseessä vanha 5-vaihteinen vai 200 CDI:lläkin nyt myyntiin tullut 7G-Tronic Plus?

tn62634

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 06.07.11 - klo:20:59
Onkos kellään kokemuksia 06-08 E/C mersusta, diisseli automaattine ja n. 250-300tkm ajettuna? Mielessä on käynyt joskos vaihtaisi tuon nykyisen Passatin vähän vanhempaan, hiljaisempaan ja mukavampaan. Mutta kukkarossa ei ole rahaa kuin 20te tuntumaan...

No jos on hyvin pidetty, ei autosta voi hieman kärjistäen tietää onko ajettu 25-30tkm vai 250-300tkm. Mercedes-Benzissä kun taakse jääneet kilometrit ovat ainoastaan lukemia auton matkamittarissa.

Työkaverilla on 2007 farmari-Passat ja kyllä se ainakin on lapsellisempi verrattuna E-Mersuun, vaikka hyvä sekin on. C-Mersusta ei ole isompia kokemuksia 204-korista, mutta tuo oma 203-korinen on ainakin ajoltaan älyttömän hyvä. Se on jämäkkä ja hiljainen 225/45 ja 245/40 etu- ja takarenkailla. E-farmarini on taas mukavuuspainoitteisemman tuntuinen, kun C on puolestaan urheilullisemman tuntuinen.

Simola

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 06.07.11 - klo:22:02
Tänne tuosta E280cdi tomaatista Avantgarden, joskus talvella kirjottelin. Kyydissä istuneena ihan jees varmaan, sivistynyt yms. penkit saa kyllä moitteita minulta. Penkit noissa on jotenkin laudat. Kulutus oli tolla ainakin 7,5-9,5 välillää ihan tässä uusimaa pyörityksessä. Olisin saanut kyseisen auton työsuhdeautoksi mutta sedan ei ollu käypä peli, farkkuna ehkä joo. Kyllä sillä varmaan ois ajellut kun firma maksaa diisselit. Kyseisellä yksilöllä oli ajettu 245tkm ja täysi Vehon huoltokirja, mitä kuullostelin niin huolto reissu oli aina 1000e luokkaa.

Muutama asia jotka eivät menneet minun seulasta lävitse:

- Minusta nuo eemelin penkit ovat niin hyvät että parempia saa hakea. Osittaiset sähkösäädötkin vakiona (korkeus, etuhelma ja selkänoja).
- Huoltojen hinnatkin kuulostavat korkeilta. Isälläni on E 280CDI, ja eivät ne huollot kyllä noin kalliita ole olleet. Oman kokemukseni mukaan tuon tonnin voi jakaa ainakin kahdella, jopa kolmella.

Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

TTL

B-huolto öljynvaihtoineen 35 tkm kohdalla (n. kerran vuodessa tämän vaatii) 378 egeä. Jotta se siitä tonnista. Tietysti isompia remppoja tulee kilometrien myötä, esim. n. 60 tkm ATF:n vaihto.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

vincent

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen link=topic=226.msg138988#msg138988 date=13100 ( 34471
Oliko kyseessä vanha 5-vaihteinen vai 200 CDI:lläkin nyt myyntiin tullut 7G-Tronic Plus?

Kyllä kyseessä oli tuo uudempi 7-vaihteinen versio. Ihmetyttää vieläkin tuo, olisiko kuitenkin ollut niin, etten osannut tuota oikein käskyttää. Vaikutti siis, että tuo automaatti ei osannut hyödyntää tuon koneen vääntöä tai käytti sitä hyvin varovaisesti ja lopputuloksena vähänkin reippaampaa kiihtyvyyttä haettiin kick down:in kautta.

Mainitaan muuten vielä asian sivusta tuo stop/start-toiminto, tämä Mersun versio tuntui pelaavan erinomaisesti - moottori käynnistyi nopeasti ja liikkeelle lähtö sujui viiveittä. ( toki tuon saan kytkimestä pois päältä tarvittaessa )
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

tn62634

Lainaus käyttäjältä: TTL - 07.07.11 - klo:16:06
Tietysti isompia remppoja tulee kilometrien myötä, esim. n. 60 tkm ATF:n vaihto.

Se tarvii tehdä vain kerran merkkiliikkeessä (ellei ole taksi). Itse tehtynä valuttamalla suodattimen kanssa tulee hintaa muutama kymppi ja tuskin työkään paljoa maksaisi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vincent - 06.07.11 - klo:20:37
Kävin koeajamassa Mersun 200 CDI ( 100 kw / 330 Nm ) farmarin automaatilla.

Tarkoitatko C vai E -sarjoja vaiko kenties jotain muuta sarjaa?

On jotenkin erikoista, että Mersun kohdalla jää monesti mainitsematta tuo olennainen tieto. Eihän kukaan kerro käyneensä koeajamassa Audin 2,0 TDI-malliakaan..  ::)

HJP

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 07.07.11 - klo:20:57
Tarkoitatko C vai E -sarjoja vaiko kenties jotain muuta sarjaa?
Jos lukee tekstiä pidemmälle niin siellä lukee
Lainaaettä tuo 200 CDI on liian pienitehoinen C-sarjaan.

vincent

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 07.07.11 - klo:20:57
Tarkoitatko C vai E -sarjoja vaiko kenties jotain muuta sarjaa?
Tuli näköjään pyöriteltyä tuota aloitusta liikaa ja jäi vahingossa malli pois, eli C-sarja oli kyseessä. ( kuten HJP olikin oikein teskstistä tiedon löytänyt )
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

raivoroosna

B-sarjaa, virallinen tiiseri.


tn62634

^Mahdollisesti parempi kuin nykyinen, joka on kyllä aika kauhea. Taksissa sitä kyllä näkee yllättävänkin paljon. Bemarilla on parempi linjaus laatuautoluokassa, kun pienimmätkin mallit ovat takavetoja.

HJP

Kävin tänään Cannesissa päiväreissulla, ja täytyy sanoa että kyllä siellä on Mersumiehellekin paljon nähtävää. Päivän aikana vastaan tuli lukemattomia V12 Biturbo-teksteillä varustettuja S-sarjalaisia, lisäksi C/E/CLK/CL/SL/G-sarjojen AMG-mallit tuli bongattua useampaan otteeseen. Ehkä erikoisimpana kuitenkin Kuwaitin kilvissä ollut SLS AMG, varsin hieno peli ensimmäistä kertaa liikenteessä bongattuna. Päivässä tuli taas nähtyä enemmän superautoja kuin mitä Suomessa näkee muutaman vuoden aikana.

jf

No, niin nyt on pakko korjata sanomisia!
Tuli sitten tsekattua ML:n hinnat busineksen puolelta. Pyyntöihin on vastattu!  ;D

ML 250 Premium Business 79 700,
-P35 Valopaketti (sis. Intelligent Light System (622), kääntymisvalotoiminto (619), adaptiivinen kaukovaloavustin (608) ja vaakasuorat led-huomioajovalot
-228 Lisälämmitin sisältäen kaukokäytön
-235 Aktiivinen pysäköintiavustin, sis. Parktronicin (220)
-890 Easy-Pack takaluukku, sähköhydraulinen avaaminen/sulkeminen
-915 Suurempi polttoainetankki (75 l)

Tähti alkoi näyttää paljon paremmalta, tuohon kun laittaa offroad-paketin ja paremman ilmastoinnin, niin siinähän on auto paketissa...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

close

Tuli ajettua pikaisesti E 200 cdi 7-vaihteisella automaatilla. Lyhyellä lenkillä laatikko tuntui paremmalta kuin vanha 5-vaihteinen.

Ihme kyllä ainakin 200cdi:ssä vaihdekeppi on edelleen perinteisellä paikalla? ??? Eikös sen pitänyt siirtyä siihen viikseen näissä neloskoneisissakin? Onkohan tuo vaan joku 200cdi:n erikoisuus ja 220 ja 250cdi:t sitten ilman sitä vaihdekeppiä. ???


Taky

#739
Lainaus käyttäjältä: raivoroosna - 11.07.11 - klo:13:28
B-sarjaa, virallinen tiiseri.

TM:stä, "Lisää tietoa uudesta B-sarjan Mercedes-Benzistä"

"Hämmästyttävä piirre sisäkuvassa on se, että vaihdekeppiä ei näy missään. "

Ja sisältä päin hieman näkymää....
-

-
-


-

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/lisaa-tietoa-uudesta-b-sarjan-mercedes-benzista
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

HJP

Noo, kyllä tuossa mielestäni "vaihdekeppi" näkyy, mersulle tyypillisellä paikalla.

Taky

Lainaus käyttäjältä: HJP - 01.08.11 - klo:17:41
Noo, kyllä tuossa mielestäni "vaihdekeppi" näkyy, mersulle tyypillisellä paikalla.

TM siitä kirjoitti, mutta en minä kyllä keppiä saa silmään (toki en sitä haluakaan) osumaan.

Rattivaihdeko?
Mielestäni kuitenkin pyyhkijän viiksi vaikka Mersuissa se vissiin on aiemmin ollut vasemmalla vilkun kanssa samassa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Taky - 01.08.11 - klo:17:44
Rattivaihdeko?
Mielestäni kuitenkin pyyhkijän viiksi vaikka Mersuissa se vissiin on aiemmin ollut vasemmalla vilkun kanssa samassa.

Kyllä se automaatin "vaihdekeppi" on.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 02.08.11 - klo:19:20
Kyllä se automaatin "vaihdekeppi" on.

Näin se sitten ehkä on....

http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/mercedes-benzin-uuteen-b-sarjaan-kelluva-monitoiminaeyttoe.html?SC=1

... ainakin...

"Lisäksi 7G-DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetuissa autoissa vaihteenvalitsimet on integroitu ohjauspyörään " ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa."

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

close

Myyjä selvitti että E-mallien 200 ja 220cdi:ssä se automaatin vaihdekeppi olisi perinteisesti siinä penkkien välissä ja vasta 250cdi:ssä ja isommissa vaihdekeppi on siirtynyt rattiakselille.

Mielenkiintoinen ratkaisu kun kerran kaikissa on sama 7-vaihteinen ja jos B-mallistakin häviää keppi. ???

Maximus

Joskus olen itsekin katsellut kiinnostuneena laatuautoluokan Mercedeksiä, mutta nyt tuli taas hieman jäitä hattuun... Kaupungilta kotiin ajellessa oli uudehko komea mersu keskellä ajoväylää hätävilkut päällä... Kaks kaistaa samaan suuntaan ja itse ajelin vasenta... yhtäkkiä alkoi autoja tippua mistään välittämättä eteeni sieltä oikealta kaistalta. Onneksi oli itsellä tietty perusjoustavuus mukana, sillä sitä toisen kaistan tukkinutta mersua en huomannut kuin aivan siinä kohdalla. Kai muut autot ja tien muoto olivat osaltaan blokanneet näkyvyyttä. Tarinan juju on vaan siinä, että kaikesta premiumista huolimatta yllättävän paljon mersuja näkee tuolla tienpäällä simahtaneenä. Enkä jaksa uskoa, että aina olisi kyse polttoaineen loppumisesta... Laatu ei joka suhteessa olekaan "eri planeetalta"??  :-\
"Age quod agis - tee mitä teet"

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 20.08.11 - klo:16:25
Joskus olen itsekin katsellut kiinnostuneena laatuautoluokan Mercedeksiä, mutta nyt tuli taas hieman jäitä hattuun... Kaupungilta kotiin ajellessa oli uudehko komea mersu keskellä ajoväylää hätävilkut päällä...

Tarinan juju on vaan siinä, että kaikesta premiumista huolimatta yllättävän paljon mersuja näkee tuolla tienpäällä simahtaneenä.

Tänä aamuna naapurista haettiin jo kolmatta kertaa S212:n hinurilla Veholle. Ei vaan suostu käynnistymään. On kuulemma vikaa ajonestossa tai ainakin viimeksi vakuutettiin niin olleen ja kaiken piti olla kunnossa..

Marko_K

Päivitetty raportti MB E 250 CDI:stä ensimmäisten parin kuukauden ja noin 10000 kilometrin perusteella. Siltä osin kun vertaan autoa muihin, niin verrokkeina ovat edelliset autoni Ford S-Max 2.0 TDCi PowerShift Titanium ja VW Touran 1.9 TDI DSG Trendline sekä nykyinen Citroën C4 Picasso 1.8i Confort Vision. Tuskin ne tyypillisimmät verrokit E-sarjalaiselle, mutta nuo nyt vain sattuvat olemaan edelliset autoni.

Moottori ja voimansiirto

Moottorista on vaikea sanoa mitään pahaa. 150 kW ja 500 Nm tuntuvat kovilta arvoilta edellisten autojen jälkeen. Kuvaavaa on, että teho ylittää Fordin huipputehon noin 2000 kierroksen kohdalla ja Touranin huipputehon 1500 kierroksen nurkilla.

Pidän erityisesti moottorin sitkeästi luonteesta, voimaa löytyy riittävästi kaikilla kierroksilla ja iso puhti irtoaa enempiä repimättä ja potkimatta -- voima siis tulee tasaisesti ja tietyllä tavalla sivistyneesti ja huomaamatta. Tekee matkustamisesta miellyttävää, kun vaikkapa nopeassa ohituksessa matkustajista ei tunnu epämukavalta, todellisen kiihtyvyyden huomaa lähinnä nopeusmittarista.

Käyntiääni on tyhjäkäyntiä lukuun ottamatta miellyttävä ja tasainen. Kone on myös värinätön, paitsi koneen sammutuksen yhteydessä, silloin läpi tulee perinteisen mersumainen heilahdus -- tosin hurjasti vaimeampana kuin vaikkapa S211-mallissa, mutta tuntuu silti. Ei kuitenkaan esimerkiksi häiritse start-stop-automatiikan yhteydessä.

Voimansiirto on toimiva. On mielenkiintoista tutustua perinteiseen momentinmuunninautomaattiin kahden erilaisen kaksoiskytkinautomaatin jälkeen. Perinteisen eduksi on sanottava, että se toimii paljon eleettömämmin, pehmeämmin ja kaikin puolin huomaamattomammin kuin kaksoiskytkinautomaatit. Suurin etu on selkeästi vatuloinnin puuttuminen niissä tilanteissa, joissa ei vaihdeta seuraavalle tai edelliselle vaihteelle. Niissä tilanteessa PowerShift ja DSG menivät täysin hämilleen. Tosin toisaalta normivaihdoissa ne taas olivat nopeampia, tosin myös terävämpiä. Ei vaihtoviive 7G-Tronic-Plussassakaan pitkä ole, mutta havaittavissa.

Toimintalogiikaltaan 7G-Tronic-Plus on ohjelmoitu selvästi enemmän DSG:n kuin PowerShiftin kaltaiseksi. Käyttää miellyttävän matalia kierroksia, kun mahdollista, tehden menosta melutonta ja pitäen kulutuksen aisoissa. Hyvä!

Vaihteisto toimii upeasti yhteen vakionopeussäätimen ja nopeusrajoittimen kanssa. Siinä missä Ford ja VW eivät osanneet hyödyntää moottorijarrutusta alamäissä, MB osaa. Ymmärtääkseni käyttää myös jarruja, mutta yhtä kaikki kyseessä on todellakin vakionopeussäädin. Tippiläppien käyttö on osin tuosta syystä jäänyt vähäiseksi, lähinnä niitä tulee käytettyä risteyksiä lähestyttäessä ja ruuhkaliikenteen himmailuissa.

Tilat ja ergonomia

Tilojen osalta vertailukohdat ovat tylyjä. MB on tiloiltaan pikkuauto, kun sitä vertaa S-Maxiin, Touraniin tai nykyiseen toiseen autoomme Citroên C4 Picassoon. Näin siis takatilojen osalta. Hyötyleveyttä on jopa 25 cm vähemmän, istuinsäätöjä ei ole, lentokonepöytiä ei ole, lapset eivät näe matalalta edes ulos. Surkea esitys.

Etuistuimilla matkustetaankin sitten aivan herroiksi. Monisäätöiset istuimet ovat aivan järjettömän hyvät ja miellyttävät, oikeastaan suurin murhe on runsaudenpula säädöissä, kun erilaisia ajoasentoja löytyy tsiljoona. Harmi, että istuinten muistitoiminto oli niin kallis. Molemmista istuimista voi säätää sähköllä istuinten korkeutta, istuimen istuinosan kaltevuutta ja selkänojan kaltevuutta. Paineilmalla voi säätää istuinosan pituutta, sivutuen voimakkuutta sekä risti- ja alaselän tukia. Istuimen etäisyyssäätö ja ratin säädöt toimivat manuaalisesti. Kaiken kaikkiaan istuinsäädöt ovat todella monipuoliset ja säätövarat vähintäänkin riittäviä.

Ajoasennosta saa täydellisen. Kaikki nippelit ja nappulat ovat hienosti hollilla, oikeastaan ainoa kummallisesti sijoitettu toiminto on käsijarrunvapautusvipu, mutta eipä sitä ajon aikana käytetäkään. Yhden viiksen varaan rakennetut toiminnot vaativat pari kilometriä totuttelua, mutta eivät muodosta omistaja-asteella minkäänlaista ongelmaa. Ei sillä, että keksisin mitä vikaa perinteisissä kahdessa viiksessä olisi.

Ajotieturin näyttö on pieni, mutta tila hyödynnetään hyvin. Ajotieturin käytettävyys on hypännyt valtavan harppauksen eteenpäin S211-mallista, jossa toimintalogiikka namiskoiden osalta oli täysin järjetön -- S212:ssa toimii.

Tavaratila on valtava. Erityisesti pituutta ja leveyttä on hurjasti, korkeutta vähemmän. Sähköinen luukku on toimiva ja käytännöllinen, vaikkei sitä valitettavasti kaukosäätimellä saakaan suljettua, vain avattua. Tavaratilan peiteverho on myös sähköinen.

Pikkutavaralokeroita on Picassossa ja Touranissa enemmän, S-Maxissakin hivenen.

Alusta ja ajettavuus

Ajettavuus on kunnossa. Valtavan painavaksi läskiksi auto tottelee kuljettajaa todella hienosti. Urheilualusta on aivan toisella tasolla kuin koeajamani vakioalusta. Alusta toimii erittäin hyvin hyvin myös erittäin korkeissa nopeuksissa.

Myös AMG-paketin mukana tuleva ohjaus on selvästi parempi ja tarkempi. Kaikissa koeajoissa moitittu ohjauksen palautuksen puute on jotain, mitä en osaa havaita.

Auto on kotonaan maantiesiirtymillä, mutta myös mutkateillä sillä on nautinto ajaa. Mutkateillä alustan toiminta korostuu, auto istuu tiessä todella hyvin. Yllätyksekseni leveät eriparirenkaat eivät ole uraherkät.

,,äritilannekäytöstä en ole päässyt kokeilemaan, mutta AMG-paketin jarrut tuntuvat hurjan tehokkailta, enkä epäile alustan toimintaa hankalissakaan tilanteissa.

Takaveto tekee autosta kesäolosuhteissa todella kiva ajettavan, kun ohjaus ei vetele. Talvella mielipide on varmasti toinen...

Melu ja mukavuus

Mersun melutaso on asiallisella tasolla, mutta kokonaisuutena ääntä on hieman Fordia enemmän. Toisaalta äänimaailma on rauhallinen ja tasainen, helinät ja kilinät puuttuvat.

Mukavuus on korkealla tasolla. Meno on tärinätöntä ja värinätöntä eikä pitkäkään matka väsytä. Ilmastointi toimii eleettömästi ja hyvin.

Valot ja näkyvyys

Valot ovat erittäin hyvät, niin lyhyet kuin pitkätkin, sekä leveys että kantama ovat kunnossa. Lisäksi valokuvio adaptoituu ajonopeuteen. Kääntyvyystoiminto toimii erittäin hyvin, kulmavalot reagoivat liikkeisiin kuten pitääkin. Pitkien automaattitoiminta jättää toivomisen varaa -- se reagoi erittäin hyvin vastaantulijoihin ja edellä ajaviin, mutta toisaalta vaihtaa tarpeettomasti lyhyille vaikkapa katuvalojen vuoksi ja aina kun nopeus putoaa alle viidenkympin. Ensimmäinen on ymmärrettävää tekniikan rajallisuutta, mutta jälkimmäinen on vain huonoa suunnittelua. Miksi hitaissa nopeuksissa ei voisi pitkiä muka käyttää? No, toiminnon toki saa pois päältä.

Näkyvyys ulos kuskin paikalta on hyvä, katveet ovat pieniä. Tosin autossa istutaan paljon edellisiä tila-autoja matalammalla, mikä haittaa näkyvyyttä joissain tilanteissa -- tila-autoista näki tietyllä tavalla liikenteen "yli".

Laatuvaikutelma ja materiaalit

Laatuvaikutelmasta on todella vaikea löytää mitään huomautettavaa. Materiaalit ja sovitukset ovat viimeisen päälle ja selvästi edeltäviä autoja paremmalla tasolla.

Pieniä etuja Volkkarin eduksi löytyy: Mersu ei osaa esimerkiksi integroida pysäköintitutkia kokonaisuuteen, kuten ei osannut Fordkaan. Kummassakaan nimittäin musiikki ei vaimene, kun tutkat kytkeytyvät päälle. Volkkarissa toimi hienosti.

Kulutus

Keskikulutus on tällä hetkellä 6,38 l / 100 km. Pienin tankillinen on mennyt aavistuksen alle kuudella litralla. Odotetaan.

Luotettavuus

Ei vielä huomautettavaa.

Muita huomioita

Harman Kardonin audiopaketti on käsittämättömän hyvä. ,,äni on todella miellyttävä ja värittymätön, ääntä tulee tarvittaessa puhtaasti paljon. ,,änikuva on hyvä. Kaiken kaikkiaan aivan eri tasolla kuin Fordin Premium Sound System.

Audiojärjestelmän pienet kauneusvirheet liittyvät medialiitäntään. Itselläni USB-liitäntään on liitetty 64-gigainen flasah-muisti, jolla noin 10000 audiotiedostoa. Toimii muutoin moitteetta, mutta järjestelmä ei osaa lukea metadataa mihinkään välimuistiin, joten se luetaan joka käynnistyksen jälkeen uudelleen. Tämä aiheuttaa sen, että käynnistyksen jälkeen ei voi edes vaihtaa kappaletta noin minuuttiin. Eikä hakemistodataa senkään jälkeen ole saatu välimuistiin, vaan kansioiden selaaminen aiheuttaa nimien lataamista kymmenen kerrallaan, kun valikoita selaa...

A2DP:n puute on todella harmillinen. Erityisesti kun medialiitäntä vie pois aux-liitännän, puute korostuu. Eipä tule enää Spotifya kuunneltua, kun pitäisi irroitella USB-tikkua medialiitännästä hanskalokerosta ja tökkiä aux-sovitinta tilalle... Korvikkeena olen käytellyt FM-adapteria iPhoneen kytkettynä, mutta se taas jättää toivomisen varaa äänenlaadussa.

Vakiona tuleva BT-HF toimii hyvin. Autoon synkatusta puhelinluettelosta on myös poikkeuksellisen helppo hakea nimiä aakkoshakutoiminnon ansiosta. Aluksi minulla oli ongelmia puhelimen äänenvoimakkuuden kanssa, se oli aina puhelun alkaessa liian hiljainen, mutta asia korjaantui MB:n sivuilta löytyneiden puhelinmallikohtaisten asetusten avulla.

---

Siinä kai tuota. Kokonaisuutena vakuuttava laatuauto, joka sopii paljon ajavalle. Perheautona tuo on kompromissi, varsin ahdas sellainen.

Taky

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mersun-uudessa-b-sarjassa-ennatysvahainen-ilmanvastus




"Mersun uudessa B-sarjassa ennätysvähäinen ilmanvastus"


Ennätyksellisen matala cd-arvo vie Mercedeksen B-sarjan saman kokoluokan autojen aerodynamiikan kärkeen.



Mercedes-Benzin uuden B-sarjan ilmanvastuskerroin cd 0,26

Uuden Mercedes B-sarjan ilmanvastuskerroin (cd-arvo) on vain 0,26. Mutta siitäkin päästään alemmas, jos autossa on ECO-paketti. Silloin ilmanvastus putoaa artvoon 0,24. Se on samalla tasolla kuin Mercedeksen E-sarjan Coupéssa. B-sarjan tulos on siinä kokoluokassa, johon auto sijoittuu, kärkitulos.  Arvo on erinomaisen hyvä 5-oviselle, pystyperäiselle automallille.

Matala cd-arvo tuntuu polttoaineenkulutuksessa. Aina kun cd -arvoa parannetaan 0.01 yksikköä, auton kulutus 100 kilometrillä putoaa jopa 0,4 litralla ajettaessa autolla 130 kilometrin tuntivauhdissa. Saksassa moottoritieosuuksilla, joilla ei ole nopeusrajoitusta, tuolla seikalla on merkitystä, mutta tuntuu edullinen ilmanvastus toki pienemmissäkin nopeuksissa, joskaan ei yhtä paljon.

”Yksikään malliuudistus Mercedes-Benzin historiassa ei ole merkinnyt yhtä monen teknisen parannuksen käyttöönottoa kertaheitolla”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja, Dr. Thomas Weber kertoo. ”Tulevatkin B-sarjan ostajat hyötyvät tästä kehityksestä alhaisempana kulutuksena ja pienempinä CO2-päästöinä.”

Optimointia kautta linjan

Matalaan ilmanvastuskertoimeen ei päästy vain piirtämällä paperille sutjakka kori. Ilmanvastuksen alentamiseksi on aerodynamiikkaa hiottu peilejä, pilareita ja pyöränkoteloita myöten. Daimler AG:n aerodynamiikasta vastaava johtaja Dr. Teddy Woll kertoo.

- ”Aerodynaamisesti tehokkaan korimuotoilun lisäksi työhön kuului kosolti erilaisten yksityiskohtien optimointia ja hiomista, esimerkiksi ilmavirran ohjaus eturenkaiden ympärillä, alustan muotoilu ja jäähdytysilman virtauksen säätely.”

B-sarjan ilmanvastuksellista tehokkuutta on parannettu muun muassa uudentyyppisillä jäykistetyillä ulkopeileillä ja optimoimalla A-pilarien geometria. Koko auton keulaosa on suljettu; esimerkiksi ajovalojen ympärillä on erikoistiivisteet. Peräosassa ilmavirtoja ohjaa isokokoinen takaspoileri. Etu- ja takarenkaiden kohdalla ilmanvirtausta on tehostettu sahalaitaisilla spoilereilla, pyöräkoteloiden aukoilla sekä optimoiduilla pölykapseleilla.

Alustan rakenne on kokonaan umpinainen aerodynamiikan parantamiseksi. Alustan etupaneeli ulottuu takarenkaisiin asti, taka-akseli on katettu ja takaäänenvaimentimen muotoilua parannettu. B-sarjan bensiinimoottorisissa vaihtoehdoissa jäähdyttimen säleikkö voidaan avata ja sulkea. Tämä parantaa jäähdytysilman virtausta moottoritilassa, eikä erillistä puhallinta enää tarvita. Kun jäädytysilmaakaan ei tarvita, säleikkö sulkeutuu.

Valinnaisvarusteena saatavalla ECO-teknologiapaketilla B-sarjan cd-arvo putoaa edelleen 0.24:ään. ECO-varusteissa auton maavara on matalampi, takaikkunoiden tiivistystä on parannettu ja taka-akselin paneeli ulottuu entistä laajemmalle alueelle.

Uuden B-sarjan korin pituus on 4359, leveys 1786 ja korkeus 1557 millimetriä. Silmiinpistävää on erityisesti auton mataluus. Uusiutunut B-sarja on lähes viisi senttiä matalampi kuin edeltäjänsä. Vaikka istumakorkeuskin on 86 milliä matalampi, pääntilaa on etupenkillä silti ruhtinaalliset 1013 milliä. Rakenteellisesti uutuus edustaa Mercedes-Benzin tunnetun sandwich-rakenteen kehittynyttä versiota " jopa niin, että alustaan voidaan jatkossa sijoittaa helposti vaihtoehtoisten energia- ja voimanlähteiden vaatimia komponentteja.

Kattavaa testausta tietokoneella, tuulitunnelissa ja ajosimulaattorissa

B-sarjan muotoilua ja aerodynamiikkaa on kehitetty rinta rinnan jo suunnittelun alusta lähtien. Tietokonelaskelmia ja virtaussimulaatioita on tehty 275 000 työtunnin verran. Käytännön mittaukset jatkuivat malleilla ja prototyypeillä tuulitunnelissa yhteensä 1100 tuntia.

Ennen testiajoja maantiellä B-sarjan ajo-, turva- ja muita ominaisuuksia kehitettiin ja testattiin " yhtenä ensimmäisistä automalleista " Mercedeksen uudessa ajosimulaattorissa, joka otettiin käyttöön vuoden 2010 lopulla. Simulaattorin 360 asteen kuva tarjoaa täysin realistisen kuvan ympäröivästä liikenteestä muine ajoneuvoineen, jalankulkijoineen, rakennuksineen ja tierakenteineen. Tietokone havaitsee ja laskee auton liikkeet yli tuhat kertaa yhden sekunnin aikana.

Kun testikuljettaja kääntää ohjauspyörää, kiihdyttää tai jarruttaa, tietokonejärjestelmä rekisteröi reaktiot ja liikkeet ja näytön kuva vaihtuu vastaavasti " aivan kuten oikeassa liikenteessä, esimerkiksi  jarrutustilanteessa lähestyttäessä edessä ajavaa raskasta ajoneuvoa tai jopa vaihdettaessa moottoritiellä kaistaa ajamalla useamman kaistan yli. Testattava auto voi liikkua simulaattorissa sivusuunnassa jopa 12 metriä 36 km/h nopeudella eli 10 metriä sekunnissa.

Tiedot: Mercedes-Benz"
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Arcca

Himskatti, tuo uusi B muistuttaa R-sarjalaista pienemmässä koossa tuossa kuvassa. Ei hyvä.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy