Mercedes-Benz

Aloittaja skula, 01.12.09 - klo:07:58

« edellinen - seuraava »

Marko_K

Nahkasitsit ilmastoinnilla, 4600â,¬...

Ei mahdu budjettiin, enkä muutenkaan tykkää nahkapenkeistä.

eGetin

Lainaus käyttäjältä: TTL - 10.04.11 - klo:11:28
Miten niin jälkikäteen lisätyt? Uusi Eemeli tuli jo syntyessään päiväajovalojen kanssa. Avantgardessa tai valopaketissa sai nuo L:n muotoiset, tarpeeksi kirkkaat ja yhtenäiseltä valolta näyttävät ledit summareiden kohdalle. Tämän vuoden malleista L-muoto jäi vain AMG-versioihin tai AMG-paketillisiin autoihin. Muissa malleissa päiväajovalot ovat siisti viiru siellä, missä niiden pitää ollakin eli erillään ajovaloumpioista. C:ssä varsin lyhyt, E:ssä vähän pitempi ja S:ssä kaikkein pisin.

Ajovaloumpioihin ympätyt lukuisista tuikuista koostuvat amisvalot saattoivat kiinnostaa alkuun, mutta nyt niihin on jo ehtinyt kyllästyä. Ensimmäiset ledivalot Audeissa olivat A5 ja S6 malleissa samanlaiset viirut kuin nyky-Mersuissa ajovaloista erillään. Nyky-A4:ssä tyyli sitten munattiin perusteellisesti ja edelliskopan A6 faceliftin ledivalot ne sitten vasta näyttävätkin jälkeen päin viritellyiltä.
Heh, taisi osua ja upota :) Ei se mitään, hyvä että mielipiteitä on monia. Itse vain en mitenkään sulata noita ledejä, vaikka olisivat uudesta asti siinä mallissa olleet (E-sarja), näyttää ne kyllä silti vain päälleliimatuilta. Efekti vissiin juontunee siitä, että ne ovat tosiaan siellä alhaalla sumareiden tasolla (ah, ei tartte enää mersukuskien polttaa sumuvaloja kun on uudet lamput siellä suunnalla aina päällä muutenkin) ja ovat niin kirkkaat, että tuntuvat suorastaan hyppäävän puskurista syliin. Lisäksi juurikin se suora viiva ilman mitään muotoilua tekee sen biltema-fiiliksen. Audeihin sitten pätee puolestaan se makkiksen toteama joulukuusinauhaefekti, mutta ne tosiaan ovat umpiossa siinä missä normaalistikin valoja poltetaan, ja ovat sen verran muotoillut ettei ne näytä päälleliimatuilta. Facelift-A6 on kyllä minunkin mielestäni aika jäätävä, itse en myöskään sille lämmennyt yhtään. Ei ne valot siltikään päälleliimatuilta siellä näytä, rumensivat vain kivan keulan suotta.

Simola

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 10.04.11 - klo:15:23
Simola, kyllä se on. En yksinkertaisesti voi sietää Avantgarden tekonahkaa. Muutenhan ne penkit ovat ihan samat, vain verhoilukangas on eri. Kun autoon ottaa AMG Sport -paketin, sekä Avantgarde ja Elegance ovat ulkoisesti identtiset. Sisällä ero on listojen värissä ja Avantgarden mittaristosomisteissa. Kun erot ovat noin pienet, niin ilman muuta mielummin otan paremmat penkit (ei hiostavat) ja katselen saarnilistoja, kuin hikoilen ja katselen trendikkäämpää mittaristoa.

Markku J, ottaisin itse juuri tuon beigen sisustuksen, mutta sitä ei enää saa, vain musta tai harmaa. Mustaan päädyn, koska silloin saa mustan katonkin.

Tämä kunnossa. Ei muuta kun tilausnappulan painallus vaan. Upea auto siitä tulee!
Tuo moottorikin on sopivan pirteä pakkaus!
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 10.04.11 - klo:19:09
Itse vain en mitenkään sulata noita ledejä, vaikka olisivat uudesta asti siinä mallissa olleet (E-sarja), näyttää ne kyllä silti vain päälleliimatuilta.

Itse taas en ole merkistä riippumatta hiffannut, missä ihmeessä noiden huomiovalojen pihvi on. Nykyään kun takavalot ovat sitten pimeänä huomiovalojen palaessa, ja tyypillisesti myös mittarivalot ovat pimeänä.

Puskurin alareunaan sijoitetut huomiovalot kaiken lisäksi heikentävät havaittavuutta, kun pienikin nyppylä peittää ne. Onneksi vaikkapa MB:ssä valokatkaisimen voi jättää pysyvästi päällä-asentoon, jolloin ajo- ja takavalot palavat aina. Vaikkapa Fordissa tuo ei onnistu, kun sitten valot jäävät parkissakin päälle...

eGetin

Taitaapi olla näitä EU:n päästöhössötyksiä, säästetään yksi gramma hiilidioksidipäästöjä paria kymmentä tuhatta kilsaa kohden niin sitten nuo ovat oikeutettuja :)

Taky

Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 10.04.11 - klo:20:48
Itse taas en ole merkistä riippumatta hiffannut, missä ihmeessä noiden huomiovalojen pihvi on.

Energian säästöhän se taustalla on.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

K70

Pitkään samaa autoa pitävänä pidän myös siitä, että päiväajovalot "säästää" xenon-polttimoita. Kalliitahan ne eivät toki enää nykyään ole, mutta onhan siinä vaihtamisessa oma vaivansa.

Markku J

K70:n kanssa samaa mieltä. Tuo xenonien säästö on itselläni tärkeimpänä mielessä päiväajovalojen kanssa. Bemussa onneksi palaa takavalot myös, ja uuden F10:n tuplat angel eyes -rinkulat ovat todella kirkkaat ja oikealla korkeudella. Helppo luottaa noihin päiväsaikaan.

A7:ssa on mielestäni tyylikkäät päivävalot siinäkin. Jatkaa A5:n linjaa. Siinä on Audeista tyylikkäimmät lediketjut tähän saakka - A7:aa en ole ehtinyt vielä nähdä tarpeeksi pitkään liikenteessä.

Mersun L -muotoiset erottuvat liikenteessä hyvin, mutta eivät ole ihan yhtä hienosti merkin imagoon integroidut, kuin Audilla (tosin Audillakin poikkeuksia on, kuten vanhakoppainen A6, jonka joulukuusiledit ovat aivan karmeat).

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 10.04.11 - klo:20:50
Taitaapi olla näitä EU:n päästöhössötyksiä, säästetään yksi gramma hiilidioksidipäästöjä paria kymmentä tuhatta kilsaa kohden niin sitten nuo ovat oikeutettuja :)

Ennemmin kyse on liikenneturvallisuudesta. Ajovalopakkohan on edelleen varsin pohjoismainen asia, eikä edes Saksassa ole ajovalopakkoa. Saksassa sentään voi ajaa päivälläkin valot päällä, mutta Etelä-Euroopassa vastaantulijat vilkuttelevat valojaan..

Olen kahdesti meinannut ajaa Saksassa kaupunkiliikenteessä kolarin, kun aivoni eivät jotenkin ole rekisteröineet vastaantulevaa valotonta harmaata autoa. Melko hämmentävä tilanne, kun ei huomaa tekevänsä mitään väärää tai vaarallista, mutta yht'äkkiä vastaantuleva lyö pitkiä päälle ja soittaa torvea. Oma moka tietysti, ei siinä mitään.

Tuohon nähden DLR:t ovat erittäin tervetullut muutos.

Takavalot jätettiin sitten pimeäksi osittain ympäristönsuojelun vuoksi, mutta vähintään yhtä paljon kansan muutosvastarinnan vuoksi. Kuluttaisihan takavalot 0,001 litraa satasella ja sitä ei sakemanni hyväksy..

tn62634

Eivät ne A3:nkaan ledit mikään ilo silmälle ole.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 10.04.11 - klo:21:11
Eivät ne A3:nkaan ledit mikään ilo silmälle ole.

+1

Vähän semmonen sinnepäin veto mielestäni, malliston halvin ledillinen niin saa olla hieman epäonnistunut (en tiedä onko A1:ssä).
Member of a A(udi) & A(prilia) club

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 10.04.11 - klo:21:11
Ennemmin kyse on liikenneturvallisuudesta. Ajovalopakkohan on edelleen varsin pohjoismainen asia, eikä edes Saksassa ole ajovalopakkoa. Saksassa sentään voi ajaa päivälläkin valot päällä, mutta Etelä-Euroopassa vastaantulijat vilkuttelevat valojaan..

Takavalot jätettiin sitten pimeäksi osittain ympäristönsuojelun vuoksi, mutta vähintään yhtä paljon kansan muutosvastarinnan vuoksi. Kuluttaisihan takavalot 0,001 litraa satasella ja sitä ei sakemanni hyväksy..
Ajovalopakkoahan Saksaan on käsittääkseni ollut vireillä jo kauan, eikä se ajovalopakko itsessään mitään ledejä vaadi. EU kuitenkin nyt rupesi vaatimaan jotain ekologisempaa systeemiä kuin pelkkä halogeenien/xenonien polttelu, joten ledit alkoivat yleistyä.
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 10.04.11 - klo:21:16
(en tiedä onko A1:ssä).
On, mutta vähän nätimmät :)

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.04.11 - klo:21:08
K70:n kanssa samaa mieltä. Tuo xenonien säästö on itselläni tärkeimpänä mielessä päiväajovalojen kanssa.

Olenko väärässä, kun olen kuvitellut, että xenonit kuluvat voimakkaasti nimeomaan siitä sytyttelystä ja sammuttelusta? Ja sitähän nuo automaattivalot nimenomaan tekevät. Tästä kun ajan Turkuun, niin valot syttyvät ja sammuvat tusinan kertaa...

K70

Et ole väärässä. Tätä sytyttelyä tunneleissa minä karvalakkimallin omistaja en ottanut huomioon. Minulla ei siis ole valotunnistinta.

Hieno auto muuten Markolle tulossa, ja varmaankin hoppaa laadukkampi. Toivotaan ainakin niin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: K70 - 10.04.11 - klo:21:24
Et ole väärässä. Tätä sytyttelyä tunneleissa minä karvalakkimallin omistaja en ottanut huomioon. Minulla ei siis ole valotunnistinta.

Saahan sen valoisuusanturin kytkettyä pois käytöstäkin jos haluaa, nappi vain siitä auto-asennosta nollaan niin heittää räpsymästä. En tiedä onko sitten esim. mersussa tätä mahdollisuutta, mutta vageistahan se löytyy.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 10.04.11 - klo:21:26
Saahan sen valoisuusanturin kytkettyä pois käytöstäkin jos haluaa, nappi vain siitä auto-asennosta nollaan niin heittää räpsymästä.

Toki, mutta mielummin itse pidän sitten ne ajovalot päällä. Palavat sitten ne takavalotkin.

VAG!

#556
Pystyykö Mersun ILS-valoilla pakottamaan ledit päälle? Superbissa jos ajaa 0-asennolla, niin päiväajovalot ovat aina päällä. Ã,,kkiseltään katsoa Ceemelissä ei ole 0-asentoa:

http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2012-c-class/1600x1200/wallpaper_37.htm

Pystyykö ILS-valoihin koodaamaan luovutushuollossa takavalot päälle ledien kanssa?

TTL

Ei pysty enää mallista 2010 eteenpäin, kun off-asento poistettiin. Parkit, automaattiasento ja valot päällä ovat vaihtoehdot nykyään. Kun päävalot syttyvät, ledit himmenevät. Takavalot saa ohjelmoiduksi palamaan. Sumuvaloille on erillinen kytkin mutta etusummareita ei saa päälle sytyttämättä takasumareita. Etusumuvalot toimivat alle 60 km/h vauhdissa eli lamput alkavat harittaa sivuille.

Kaukovaloassistentin heikkoja paikkoja ovat meidän pitkät aamu- ja iltahämärät. Kun tie on jo pimeä mutta taivaanranta kuulas, niin lyhyitä räppää päälle tuon tuostakin. Talvipimeillä se tietysti toimii niin kuin pitääkin. Tämä aparaatti muuten tuli ensin Mersuihin ja tokihan tuo tekniikan edelläkävijä sitten sen kopioi uusimpiin malleihinsa kuten pimeänäköavustimenkin.

2011 mallit erottaa muuten siitä, että keskuslukitus tööttää 3 x lukitessaan ja kerran avatessaan. Vanhemmissa vain valot vilkkuvat. Sekä Eemelin tapauksessa aktiivisesta kaistanvaihtovahdista - eli jos kuski tötöilee, tulee ravistusta ja ESP pyrkii estämään kaistanvaihdon toisen kylkeen jarruttelemalla sopivia pyöriä. Tämän kyllä tilaisin, jos olisin nyt tilausta sisään heittämässä. Se jäi eilen kirjoittamatta.
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

downtime

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 10.04.11 - klo:21:16
+1

Vähän semmonen sinnepäin veto mielestäni, malliston halvin ledillinen niin saa olla hieman epäonnistunut (en tiedä onko A1:ssä).

Samanlaiset ledit on myös Q5:ssa. Onkohan siinäkin ajateltu kustannuksia? :) Tai ei kannata vastatakaan, vastaus tiedetään jo.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 10.04.11 - klo:21:11
Eivät ne A3:nkaan ledit mikään ilo silmälle ole.

Ovat sentään oikealla korkeudella. Näitä sumuvalojen paikalla olevia päivävaloja sen sijaan en oikein arvosta.
Passat GTE Variant

Tikka

Tuolla oli puhetta noista pimeistä takavaloista... Vihaan niitä, se on niin hölmöä! Suuri huononnus entiseen verrattuna, onneksi kaikissa ei ole pimeänä ne. (Tästä jo aiemminkin olen vääntänyt täällä).

E-sarjassakin ledit ovat minusta hyvät. Esimerkiksi Elegance-mallissa taitaa olla, tai ainakin oli sellaiset kaksi pyöreää valoa siellä alhaalla (sumuvaloja?), jotka olivat minusta kyllä todella rumat. Puolestaan ne L-muotoiset vai mitkä lie ledit ovat todella, todella iso parannus siihen verrattuna.

Siinä mielessä eGetin oli oikeassa siinä jälkikäteen laitetuista ledeistä, että C-sarjaahan ne tulivat faceliftin, tai jonkin pikku uudistuksen mukana, eikö vain? Eivät ne alun alkaen siinä olleet. Joka tapauksessa nekin ovat hienoja.

No makuja on monenlaisia, mutta en todellakaan kykene ymmärtämään mikä niissä A4:n ledeissä mättää? Minusta ne ovat aivan helkatin hienot, vielä en ole missään sen tyylikkäämpiä nähnyt. Ehkä näissä uusissa Audeissa, kuten A6:ssa alkaa olla jo yhtä hienot, mutta se selviää sitten, kun näkee kunnolla luonnossa.

mol

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 11.04.11 - klo:09:10

No makuja on monenlaisia, mutta en todellakaan kykene ymmärtämään mikä niissä A4:n ledeissä mättää? Minusta ne ovat aivan helkatin hienot, vielä en ole missään sen tyylikkäämpiä nähnyt.

Ostavathan ihmiset Biltemastakin niitä valoköysiä ja taivuttelevat niitä sitten erilaisille mutkille. Pitävät kovin hienoina. Makuasia siis...

chr

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.04.11 - klo:21:08
K70:n kanssa samaa mieltä. Tuo xenonien säästö on itselläni tärkeimpänä mielessä päiväajovalojen kanssa.

Tähän on pakko vähän ilkikurisesti todeta, että ketä varten sinä niitä xenoneja säästät?-)

tn62634

Jos auto vaihtuu vuoden välein, on ihan sama säästääkö xenoneita tai ei. Toisaalta ne eivät nykyisin ole edes kalliita uusia. Ainakin ranskalaisissa autoissa halogeenit tulevat varmasti kalliimmiksi ylläpitää.

Reneto

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 11.04.11 - klo:11:05
Jos auto vaihtuu vuoden välein, on ihan sama säästääkö xenoneita tai ei. Toisaalta ne eivät nykyisin ole edes kalliita uusia. Ainakin ranskalaisissa autoissa halogeenit tulevat varmasti kalliimmiksi ylläpitää.

Niin totta. Edellisessä Meganessa loppui kalliimpien vision++ -tyyppisten halogeenien ostaminen, kun ne poksahtelivat 3 kk välein. Vertailun vuoksi: Jetassa 8/09 asennetut Osramin night breakerit, ja vielä toimii  :)
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

VAG!

Lainaus käyttäjältä: chr - 11.04.11 - klo:09:21
Tähän on pakko vähän ilkikurisesti todeta, että ketä varten sinä niitä xenoneja säästät?-)

Itse olen ollut useammassa reilun satkun ajetussa Ocussa kyydissä, missä ksenonit ovat himmentyneet erittäin selvästi. Kukaan omistajista ei moista ilmiötä havainnut, mutta kun istutti kyseiset herrat omaan Ocuun, missä ksenonit paloivat vain pimeään aikaan, alkoi homman juju selviämään heillekin.

Eli minä säästän ksenoneja pimeille teille ja käytän päivällä jotain muuta huomiovalaistusta. Ksenonpolttimoiden vaihto ei sen takia innosta, että mieltä kaivaa epävarmuus suuntauksen säilymisestä, kun umpiot otetaan kuitenkin kokonaan irti. Jos ksenoneilla ajaa vain hämärässä, niin silloin ne kestää ihan ongelmitta 100tkm, kunnes auto menee vaihtoon.

Ikävä juttu, jos mersuilla ei pysty ajamaan ilman tunnelidiskovaloja.

Reneto

chr taisi osoittaa kommentin nimenomaan Markulle  ;) hän ei ajele autoillaan 100tkm:ä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 11.04.11 - klo:11:42
chr taisi osoittaa kommentin nimenomaan Markulle  ;)

Aivan totta ;D

Keksimies

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 11.04.11 - klo:11:23

Ikävä juttu, jos mersuilla ei pysty ajamaan ilman tunnelidiskovaloja.


Eikö noita valojen asetuksia pysty mitenkään käyttäjäkohtaisesti helposti määrittelemään itse?

Nykyään noissakin on niin paljon variaatioita ja erilaisia käyttötarpeita olemassa, että luulisi, että tilaus tuollaiselle ominaisuudelle olisi olemassa, kun kaikki ohjaus tapahtuu tietotekniikan kautta ja autossa on olemassa kojelaudassa monitori sekä käyttöliittymää varten ohjaimena jokin pyöritettävä kiekko tms. keskikonsolissa (i-Drive, MMI, Command ja mitä noita onkaan). Tuolta voisi määritellä käyttäjäkohtaisesti kaikki jutut mitä autoon ja sen asetuksiin liittyy. Tuollaiseen käyttöön järjestelmät olisivat aivan omiaan ja käyttäjä saisi todellista hyötyä tuosta käyttöliittymästä. Muutaman kerran perusmallin A6:ssa (ei navia tms.) tuota käyttäneenä ainakin ihmettelin, kun sieltä löytyi lähinnä samat jutut kuin perusmallin kansanautoissa. Tokikaan ei kannata varmaan tehdä pientä asiakasryhmää varten erilaista kojelautaa (Saksassa esim. taitaa melkein kaikki tuon luokan autot olla navilla ja monitori + ohjain pakollinen ja BMW 3-sarja yksi harvoja autoja joissa kaksi erilaista kojelautamallia), mutta vähän hämäävää kun käyttöliittymästä löytyy radio ja penkinlämppärit kun ne voisi hoitaa noilla muutamalla painonapillakin ilman koko systeemiä. Kaikki pidemmälle viety käyttäjäkohtainen asetusten määrittely taas puuttui.

Koko päiväajovalosysteemi on vähän keskeneräinen. Varmaan Euroopan tasolla säästetään X milj. litraa bensaa ja dieseliä vuodessa kun jokaisen auton kulutus laskee takavalojen pimentämisellä 0,00001 l/100 km, mutta itse pidän kesälläkin normaaleja valoja päällä. Vaikka todennäköisyys on pieni, että sattuisi tilanteeseen, jossa takavalojen tuoma lisä havainto pelastaisi esim. peräänajolta niin silti poistan mielummin tuon pienenkin riskin käyttämällä valoja kesälläkin. Toteutuessaan riskin seuraukset voivat kuitenkin olla terveydelle ikävät.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Keksimies - 11.04.11 - klo:11:51
mutta itse pidän kesälläkin normaaleja valoja päällä. Vaikka todennäköisyys on pieni, että sattuisi tilanteeseen, jossa takavalojen tuoma lisä havainto pelastaisi esim. peräänajolta niin silti poistan mielummin tuon pienenkin riskin käyttämällä valoja kesälläkin.

Eikö kolopalloon pysty koodaamaan takavaloja päälle päiväajovalojen kanssa? Itse ajan tunneleissa ja parkkihalleissa täysin surutta päiväajovaloilla, kun takavalotkin on koodattu päälle.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy