Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tkp

#1
Jos nyt oikein ymmärsin niin liikkeeltä on pyydetty vianhakua penkinlämmittimen ja takaluukun vikoihin, tarkennuksella että penkkiä ei pureta jos vastukset rikki. ELi ovat tässä kohtaa tehneet sen mitä on pyydetty, todettu että lämmitysvastus rikki -> ei korjata.

Takaluukun osalta olisi tietysti hyvä tietää mitä on pyydetty tekemään ja mikä oli korjaamon diagnoosi viasta. Jos sieltä vaikkapa ohjainyksikkö on hajonnut niin lieneekö sellaista edes merkkiliikkeellä hyllyssä. ja mihin hintaan. Olettaisin että korjaamo on jäänyt odottamaan asiakkaalta vastausta että miten edetään.

Mutta kyllähän tämä jonkinlaiselta tietokatkokselta tuntuu. Toinen puhuu toisesta asiasta ja toinen toisesta ja kumpikaan ei huomaa korjata toisen virheellistä käsitystä. Aikanaan lähisukulainen vei auton k-autoon ja pyysi katsastustarkastusta, tyyliin viat ylös ja kustannusarvio mitä tulee maksamaan. Jostain syystä korjaamon työnjohto oli käsittänyt asian katsastuspalveluna, eli korjaamo katsastaa auton. Olivat sitten käyttäneet leimalla ja hylsyhän sieltä tuli. Ja työmääräyksessä tosiaan luki katsastuspalvelu kun papereita jälkikäteen tutkin.
#2
Huoltaminen / Vs: Varaosat maailmalta
04.03.24 - klo:10:34
Aiemmin käyttänyt trodoa ja autodocia mutta viime aikoina tilannut pp-marketista. hinnat samalla tasolla kun maailmalla ja tuleepahan tuettua suomalaista yrittäjää. Ja ainakin tähän asti tullut juuri se osa minkä on tilannut. Autodoc tuppaa lähettämään ihan random-valmistajan osia vaikka olisit tilannut tietyn valmistajan osan.
#3
Itse itselleni vastaten, Virtasen kauppa kertoo että defan piuhat kävisi.

"Tuotteeseen käy myös DEFA-piuhat. Tuotteen omat piuhat eivät kuitenkaan käy DEFA:n laitteisiin."
#4
Tee-Se-Itse / Arctic moottorinlämmitin?
17.02.24 - klo:13:57
TT-Thermon lämmitin lopetti toimintansa kolmen vuoden jälkeen ja Arctic olisi halvempi niin mahtaako tuohon Arcticin lämmittimeen käydä defan kaapeli? Jossain nettijutuissa sanotaan että käy ja jossain taas sanotaan että ei ole yhteensopivia. Ei tarvitsisi johtoja uusia.

#5
Tässä on listaus niistä sähkölaitteista jotka ovat ko. sulakkeen takana, riippuen vähän auton vuosimallista ja varusteista niin kaikkia laitteita ei autossa varmaankaan ole. Voisi heittää arvalla että öljymäärän anturi saanut joskus kipeetä ja joko itse anturi tai sen johtosarja oikosulussa. Mutta muuten menee vähän hakuammunnaksi että ottaa vaan aina yhden sulakkeen takana olevan laitteen johdot irti ja kokeilee vieläkö palaa sulake.

E16 - Heater/heat output switch
G65 - High-pressure sender
J131 - Heated driver seat control unit
J132 - Heated front passenger seat control unit
J255 - Climatronic control unit
K216 - Stabilisation program warning lamp 2 (from May 2005)
M17 - Reversing light bulb (from May 2005)
E422 - Tyre pressure monitor display button (from May 2005)
G266 - Oil level and oil temperature sender (high; from May 2005)
J530 - Garage door operation control unit (from May 2006)
G128 - Seat occupied sensor, front passenger side (from May 2006)
Y7 - Automatic anti-dazzle interior mirror (from May 2006)
Z20 - Left washer jet heater element (from May 2006)
Z21 - Right washer jet heater element (from May 2006)
#6
onko autossa lämmitettävät pissapojan suuttimet? Työkaverilla oli Golfissa sama ongelma että puhallin ei toiminut ja tuota kanssa ihmeteltiin moneen kertaan kunnes autosähkökorjaamo löysi palaneen 5A sulakkeen ja samalla selvisi että työkaverin auto on saksasta tuotu niin siinä ei ole lämmitettäviä suuttimia mutta suomiautossa sama 5A sulake liittyy sekä puhaltimeen että suuttimien lämmitykseen.

Meinaan ainakin omasta Jetasta noi lämmitysvastusten piuhat on poikki konepellin saranan vierestä.
#7
Tosiaan pelkkä avausnappi lakkasi toimimasta, eli ilmeisesti mikrokytkin rikki. helpoimmalla tuossa varmaan pääsisi jos uusi kiinan kaukosäädin olisi samankokoinen vanhan kanssa niin saisi vaihdettua piirilevyn vanhaan avaimeen ja koodaus vcds:llä niin ei tarvitsisi ajonestoon koskea.

täytyypä tutkia tarkemmin kun näkee auton seuraavan kerran.
#8
Isällä A4 B7 vm. 2007 ja kaukosäätimen avausnappi lakkasi toimimasta. Mikäs on halvin keino saada toimiva kaukosäädin? Saakos esim. tuollaisen paritettua autoon vcds:llä?

https://www.aliexpress.com/item/1005005876677686.html
#9
Edgellä toimii normaalisti salattuna. Mutta en nyt osaa salauksen puuttumista pitää isona ongelmana. Muitakin harrastajafoorumeita löytyy mitkä eivät käytä salausta. Täällä nyt kuitenkaan mitään luottokortin numeroita käsitellä tai muuta arkaluontoista sisältöä.
#10
Golf IV (97–03) / Vs: Renkaan kiinnitys
29.10.23 - klo:17:35
Hatusta heitettynä pari sataa, alatukivarren helan+jarrukilven vaihto. Laita autojerryyn tai vastaavaan kyselyä tarjouksista. Noi on sen verran simppelit hommat tehdä että mikä tahansa korjaamo tekee noi.

Erikoinen inssi kyllä ollut. Mulla on käsin kirjoittanut tarkastuskortiin epäkohdat mistä ei ole vielä korjauskehoitusta tai hylkyä tullut.
#11
Oliko vika varmasti vaijereissa? vaggilaisen tyyppivikahan on että satulat jumittaa. Saattaa olla myös vipu johon käsivaijeri tulee kiinni satulassa jumissa ja ei palauta
#12
Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 24.09.23 - klo:16:21

Uudemmat autot ovat siirtyneet sähköiseen huoltokirjaan, mutta eihän sellaista ole olemassa. Oma K-autosta näkee vain että auto on käynyt huollossa, ei mitään tietoa että mitä autolle on huollossa tehty. Jälleenmyyjät (K-Auto, Pörhö, ...) tarkoituksella pimittävät tämän tiedon asiakkailta. Olen kuullut myös että eri paikkakunnan eri jälleenmyyjät, esim. k-auto vs. pörhö eivät keskustele keskenään, ei "protokolla" taivu, onkohan totta? Ei kai tällainen käytös ja toimintatapa voi mitenkään olla hyväksyttävää?


Oma auto on alunperin ostettu Mikkelistä Savilahden autosta ja pari ensimmäistä omistajaa on myös tuolla auton huoltanut. Kyllä ainakin Tampereen K-autossa näkivät mitä autolle on tuolla tehty mutta eivät kovin tarkasti suostuneet kertomaan auton huoltohistoriaa. Lähinnä kertoivat että auto on suunnilleen käynyt huolloissa kilometrien mukaan ja jakohihna on vaihdettu ajallaan. Mutta joo, tuo k-auton sivusto on aika heikko esitys kun se ei kerro muuta kun päivämäärät ja että missä on auto ollut.

Yle teki jo vuonna 2015 jutun asiasta että käytettyä autosta ostamassa oleva henkilö on aika heikoilla sähköisten huoltokirjojen suhteen.

https://yle.fi/a/3-8543876
#13
Volkswagen / Vs: Golfin ja Polo korroosio?
15.09.23 - klo:14:05
Omaan 2005 jettaan on joku edellinen omistaja teettänyt Finikorilla ruostesuojauksen ja autossa on alkuperäiset helmat. Eikä ihan heti tarvitse edes hitsata. Työkaverin naisystävän 2008 Golfissa olikin sitten nyrkin kokoista reikää helmassa eikä varmaankaan ole ikinä tehty autolle muuta kuin ajettu. Taitaapi vaan alkuperäinen suojaus olla niin heikko ettei kestä meidän oloja.
#14
Car scanner osaa lukea/kuitata vikakoodit kaikilta moduleilta, mutta livedataa saa ainoastaan moottorijärjestelmältä.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner&hl=en_US

Tuolla on myös hyvä infosivu obd-adaptereista https://www.carscanner.info/choosing-obdii-adapter/
#15
Nyt kun tarkemmin alkoi asennuskuvaa katsomaan niin eikö toi iso quadlock-liitin käy paikalleen vai miksi radio on vanhoilla din-liittimillä asennettu? Jos/kun auto on can-väylällä niin tarvitsee käyttää quadlock-liitintä ja laittaa johtosarjaan can-väylän adapteri niin radio herää ja sammuu avaimesta.
#16
Vanhemmissa autoissa, siis puhutaan 2005-2010(?) autoista oli ongelma että kiinanradioiden mukana tullut can-väylän palikka jätti auton väylän hereille joka sitten söi sitten akun, käytännössä joutui päivittämään ohjaimen tai ostamaan uudemman. Mutta en tiedä vaikuttaako enää noin uuteen autoon. jos vcds:llä tai vastavalla saa kaivettua can-väylän ohjainpurkin version esille niin tuolta vertaamaan http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Navigation_System_(RNS510)_Retrofitting
#17
Etuovien johtosarjat syyniin haitarikumien sisältä, eiköhän vika löydy sieltä
#18
On sitten ihan uutta kun niin AKL:ssä kuin BSE:ssä on ollut alavesiletkun lähdössä
#19
Termostaattikotelo on vähän hämäävä nimi sille kannen päässä olevalle muovikotelolle, itse termostaatti on alavesiletkun lähdössä laturin alla. Kokeile vaihtaa itse termostaatti ja katso sitten mitä moottorin lämmöt näyttää. Mittariston lämpömittari näyttää tasan 90-astetta vaikka oikeasti moottorin lämmöt voi olla väillä 75-110(?) astetta. Oikean, anturin kertoman nesteen lämpötilan näkee tosiaan pelkästään OBD:lla
#20
Lainataas vanhaa ketjua. Työkaverin 6-golf:ssa alkoi palamaan abs:n ja luistoneston merkkivaloa ja vikakoodi on

                Address 03: ABS Brakes       Labels: None
Control Module Part Number: 1K0 907 379 CD    HW: 1K0 907 379 AD
  Component and/or Version: ESP MK60EC1   H35 0120
           Software Coding: 143B400D09290003281202EB901F00403000
            Work Shop Code: WSC 31040 001 1048576
                      VCID: 76E43D9AC15C7DF1C3-8022
1 Fault Found:

01130 - ABS Operation
            008 - Implausible Signal
               Freeze Frame:   
                    Fault Status: 01101000
                    Fault Priority: 1
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 190
                    Mileage: 194918 km
                    Time Indication: 0
                    Date: 2063.14.31
                    Time: 19:02:26

             Freeze Frame:
                    Count: 0
                    Count: 0
                    Count: 4608
                    Count: 125
                    Count: 49166
                    Count: 3
                    Count: 0
                    Count: 0


Tuosta kun katsoi measurement valueista brake pressure arvon niin näytti ihan järkeviä lukemia. Auto tyhjäkäynnillä poljin ylhäällä 0.17bar ja siitä kun lähti painamaan jarrupoljinta niin meni yli 100 baariin asti. Nollasin vikakoodin niin ei nyt ainakaan heti tullut takaisin ja merkkivalot pysyi pimeänä. Sulakkeet katsotiin (2 kpl moottoritilassa ja 2kpl matkustamossa) ja oli ehjät. Mutta kannattanee varautua ennen seuraavaa katsastusta boksin korjaukseen?
#21
Tee oma k-auto-sivulle tunnukset ja lisää sinne autosi niin pitäisi näkyä auton tiedot mukaanlukien värikoodi
#22
Jos autossa on täysautomaattinen climatronic niin tuolta katsomaan mitä järjestelmä kertoo kompressorin koodiksi. 00 on siis lähtökohta että kaikki toimii niinkuin pitääkin ja joku muu numero kertoo sen miksi kompressori ei toimi

Tuolta ohjeet huoltovalikkoon pääsyyn ja kompressorin toimintakoodi löytyy kohdasta 11-6
https://www.youtube.com/watch?v=83yTRimq6W4

Ja kompressorin toimintakoodit löytyy https://www.youtube.com/watch?v=eVonI2hn5YE
#23
Eikö Golfissa ole kuljettajan ovessa nappeja josta keskuslukon saa kiinni/auki? Omassa autossa toimii yleensä kaukosäädin mutta sekin kenkkuilee välillä niin tosiaan avaimella kuljettajan oven lukko auki ja sitten loput ovessa olevasta napista.

vcds:llä tuosta on vikakoodit luettu mutta eipä ole tullut ratkaisua vastaan miksi tarvikelukko yleensä toimii eri tavalla  kuin alkuperäinen.
#24
Omassa samanikäiseässä Jetassa kävi niin että kun  vaihtoi kuljettajan oveen tarvikelukon, kiinni menee kaikki ovet kun kääntää avaimesta mutta avaimesta aukeaa vain kuljettajan oven lukko jonka jälkeen pitää laittaa virrat päälle ja kuljettajan oven sisäpuolelta sitten avata napista painamalla muut ovet. Kokeiltu kahdella erimerkkisellä tarvikelukolla mutta sama ominaisuus kummassakin. Antaa myös implausible signal vikakoodia kuljettajan oven lukkolaitteesta. Alkuperäisellä, muuten rikkinäisellä lukkolaitteella avaa avaimella kaikki lukot.

Kai Golfistakin kuljettajan oven lukko aukeaa kun kääntää avaimesta?

Ainakin itseltä loppui älli että miksi tarvikelukko toimii eri tavalla, kun eihän tuolla lukkolaitteessa ole kuin mikrokytkimiä ja pari sähkömoottoria.
#25
Hankkikaa ne kamerat tuulilasille niin ei tarvitse jälkikäteen arpoa että kuka teki tilanteessa mitäkin, tässäkin tapauksessa ratkaisu on näemmä tehty sivullisen näköhavaintojen perusteella

Mutta olisin varmaan autoilijana tilanteessa ihan periaatteesta valittanut päätöksestä hovioikeuteen. Uutisessa kerrotaan että pyöräilijän valituslupa hoviin evättiin, ilmeisesti autoilija ei edes valittanut päätöksestä " Kevyen liikenteen väylää ei suojatiellä ollut." pyöräilijä on ollut tilanteessa väistämisvelvollinen. Kyseessä lienee tämä suojatie https://goo.gl/maps/2xK9xYZ5thZFpUtz8

#26
Golf VI (08–13) / Vs: Golf Mk6 jarrut
10.04.23 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 10.04.23 - klo:16:31
Ei kyllä yhtään selvinnyt, miten se putki ujutetaan keskikonsolille... Oletko itse tehnyt kyseisen toimenpiteen?

Tai löytyisikö parempi video?

Jettaan, sama kun vitosgolffi olen vaihtanut putken kun kävi samalla tavalla, eli putki meni poikki vanhaa vaijeria irroittaessa...
Läpivientikumista vaan lähtee ujuttaan putkea läpi yläviistoon (?) niin kyllä se sieltä jossain vaiheessa läpi tulee. tosiaan kannattaa olla kaveri yläpuolella niin näkee missä se putken pää tulee ja osaa ohjata paikalleen.
#27
Golf VI (08–13) / Vs: Golf Mk6 jarrut
08.04.23 - klo:20:26
Eipä ole varaosanumeroa mutta kyllä ne merkkarin varaosatiskillä tietää mistä putkesta on kyse ja osaa myydä oikean osan. Putki menee lattiamaton alla käsijarrukahvan taakse metalliseen hahloon. Tuosta sen suunnilleen näkee

https://youtu.be/68A9DjaF_7w?t=43
#28
Golf VI (08–13) / Vs: Golf Mk6 jarrut
08.04.23 - klo:19:51
Merkkarilla uusi putki parikymppiä. Jos/kun toi on samanlainen kun vitosgolf niin kannattaa olla kaveri jeesaamassa niin saa putken yläpään paikalleen. alapuolelta vaan ujuttaa putkea paikalleen pikkuhiljaa niin kyllä se paikalleen menee.
#29
Jos se on alkuperäinen radio niin sinne pitäisi tulla kahteen liittimeen jatkuva +12, toinen liittyy varkaudenestoon,  ja tosiaan pitäisi sammua ja herätä can-väylän kautta. Jos radio on joku jälkiasennusradio niin tarvii erillisen can-adapterin josta saa acc-virran radiolle.
#30
onko autolla kokeiltu ajaa ja pyöritellä rattia edestakaisin? Ainakin saman ikäinen Jetta tarvii ajolenkin jos akun napa on ollut irti. abs:n ja luistoneston valot sammuu sitten omia aikoja.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy