Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Laksu06

#1
Myydään tarpeettomana Touaregin kardaaniakselin tukilaakerin ns. kolmannen osapuolen korjaussarja.

Tämä kulkee nimellä ”Kawemila” ja tilasin tämän itselleni varoiksi Saksasta. Korjasin omani kuitenkin muulla tavoin.

Asennusohjeet mukana (englanninkieliset). Sijainti: Tampere

Lisätietoa: https://kawemila.jimdofree.com/

Hintapyyntö: 20 euroa (maksaa uutena 73 euroa - eli ns. hakekaa pois -hinta!)



#2
Ei enää tarjolla, voi poistaa.
#3
Annetaan otsikon mukaiset keltaiset VAG-johdot (2 kpl), osanumero 000 979 009 E.

Jäänyt ylimääräiseksi varaston nurkkiin pyörimään taannoisen asennusprojektin jäljiltä.

Sijainti: Tampere. Vain nouto. Yhteydenotot YV:llä.
#4
Myydään RNS-510 -navigaattorin irroitustyökalu (virallinen, siltä kuuluisalta marmoritiskiltä ostettu). Tarvitset tällaiset, mikäli aiot esimerkiksi tehdä siistin peruutuskameran asennuksen siten, että kuva näkyy ko. navigaattorin ruudulla ja tarvitsee päästä käsiksi navigaattorin takana oleviin liittimiin.

Osanumero: 3B0 051 530

Hinta: 5 euroa.

Vain nouto (sijainti Tampere).

Yhteydenotot YV:llä.
#5
Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 03.11.17 - klo:07:11
Olisko tilaa säästävin ratkaisu kuitenkin pari paukkupulloa? Jos pitää käydä takakopalla, tuon telineen kanssa pelaaminen vie hermot. Rakennusaikana mulla oli vanha Terrano, jossa oli teline. Ruuvasin sen parin päivän jälkeen pois...

Alkuperäinen varapyöräteline (7L, ei 7P) menettelee, tosin sen verran sanon, että seuraavassa autossa (oli se sitten Touareg tai jokin muu) tulee olemaan sähköinen takaluukku... Voisin myös kuvitella, että vetokoukkuun asennettavien virityksien kanssa menee hermot (parkkitutkat eivät toimi, mahdollinen kolina ajettaessa jne).

Suomalaisesta off-road -lehdestä luin, että paikkausvaahdot ovat ongelmallisia talviaikaan ja kuulin myös, että renkaanpaikkausfirmat eivät hirveästi tykkää vaahdotetuista renkaista.

Itse varmaan sinun tapauksessasi hommaisin Touaregin oman tilapäisrenkaan ja kompressorin. Niillehän on paikka siellä tavaratilan pohjan alla. Jos pitää välttämättä olla täysikokoinen niin sitten joko kuormalenkeillä pystyyn tavaratilan sivulle tai sitten katolle taakkatelineeseen tms.
#6
Itse olen pari kertaa joutunut lisäämään öljyä varsinaisten huoltojen välillä. Olen tällöin laskenut öljymenekiksi noin desilitra per 1000 km eli sinun kilometreilläsi se olisi noin litran verran kymppitonnilla. Kyseessä 3-litrainen V6 TDI. Tänä vuonna ei ole muistaakseni tarvinnut lisätä kertaakaan. Oma ajohistoriani autolla on reilusti yli 80 tkm.

Koska sinulla on 2,5 litran kone, kuulostaa tuo 2,5 litraa mielestäni normaalia reilummalta öljyhävikiltä. Itse ehkä veisin tarkastettavaksi, koska tavallista suurempi öljynkulutus ei ole normaalia.
#7
Touareg / Vs: V6 TDI 3.0 ykkössylinteri?
16.11.17 - klo:14:36
Lainaus käyttäjältä: wonderer - 15.11.17 - klo:11:54
Tyhmä kysymys, mutta miten numeroidaan tuo V6n sylinterit. Huollossa sanottiiin, että ykkössylinterin hehku on pimeä ja sen ajattelin vaihtaa,
niin mistä päin puskurista katsoen tuo sylinteri löytyy...

Muistaakseni niin, että edestä katsottuna repsikan puolelta edessä oleva on ykkönen, ja taaimmainen samassa rivissä on kolmonen. Kuskin puolella sitten hehkut menevät samaan tyyliin nelosesta kutoseen.

Itselläni aikanaan jumissa ollut kutostulppa oli takimmainen kuskin puolella, ja se jouduttiin poraamaan/koneistamaan ulos.

Melkein kannattaa vaihtaa kaikki kuusi kerralla, niin ei tarvitse sen jälkeen hehkuista vähään aikaan murehtia...
#8
Pähkäilin aikoinaan saman asian parissa.

Helpoin tapa on nostaa varapyörä pystyyn tavaratilan reunaan ja kiristää se tiukasti vinssillisellä kuormaliinalla pohjan reunoissa olevien kuormansidontalenkkien avulla. Miinuksena tässä on, että varapyörä syö tavaratilasta jonkin verran tilaa ja suojapeitteen joutuu irrottamaan pois.

”Isossa maailmassa” on joitain yleismallisia vetokoukkuun laitettavia varapyörätelineitä, esim. Hitchgate:
https://www.wilcooffroad.com/shop/hitchgate-solo/

Noissa on pari ongelmaa:
1) Ovat valmistettu USA-tyyliseen, neliskanttiseen vetokoukun paikkaan
2) Tilaaminen Suomeen - miten onnistuu?
3) Mikäli autossa on peruutustutka, niin haittaa sen toimintaa

Tietysti paikallisilta metallifirmoilta voi kysellä, onko niillä innostusta rakentaa moisesta telineestä versiota, joka sopisi euromallisen vetokoukun nuppiin. Ei kai tuollainen osaavalle metallimiehelle mikään mahdoton rakennettava olisi.

Oletettavasti työläin vaihtoehto on jälkiasentaa Touaregin alkuperäinen ulkoinen varapyöräteline, mutta tällä voi välttää nuo yllä mainitut ongelmat. Mainitsit tosin, että sinulla on vuosimallin 2003 Touareg. Itselläni on sellainen muistikuva, että tuo varuste on ollut aikoinaan tehtaalta tilattavissa vasta jossain kohtaa vuotta 2004 eteenpäin, joten voi olla, että autosi rungosta puuttuu telineen kiinnityspulttien kierteet...
#9
Touareg / Vs: Touareg lisävalot heräte
14.10.17 - klo:20:01
Hyvältä näyttää!

Mistä tilasit valoraudan? Löytyyköhän tuolta Steeleriltä 7L-malliin vastaavaa?
#10
Touareg / Vs: touaregin lämppäri
30.09.17 - klo:14:19
Lainaus käyttäjältä: hylkkis - 27.09.17 - klo:02:09
Hei.kyseessä touareg 3.2 b lämmityslaite puhaltaa lämmintä vaan toiselle puolen? missä mahtaa olla lämppärin säätömoottorit.

Eli tuleeko toiselle puolelle pelkästään kylmää ilmaa vai ei puhalla ollenkaan?
#11
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 29.09.17 - klo:23:11
Kiitos. Tavaratila on suuri piirtein saman kokoinen kuin vanhassa, vielä ei tosin ole tullut kokeiltua neljällä golfbägillä, jotka vanhaan meni, tämä on vasta koeponnistettu kahdella bägillä, menevät hyvin kyytiin, tosin neljää ei kyllä mene ilman että ottaa drivereita pois, vanhaan meni juuri ja juuri kun oli isompi syvennys sivuissa.

Ok. Mites varapyörän kanssa on laita? Onko sellaista lainkaan? Jos on, niin oletettavasti tilapäiskäyttöinen (pumpattava)? Vai onko pelkästään paikkaussarja?
#12
Täytyy sanoa, että kylläpä on nätin näköinen peli tämä uusi XC60 - varsinkin huolella puunattuna! :)

Mitenkäs tuo tavaratila, onko minkä kokoinen vaikkapa suhteessa vanhaan XC60:en? Löytyykö varapyörä (edes tilapäiskäyttöön)?
#13
Voiko tämän tulkita niin, että kaukovaloja voi olla pariton määrä, eli esimerkiksi auton omat kaukovalot sekä lisäksi yksi "light bar" -tyyppinen LED-lisävalo?
#14
Onko kellään kokemuksia?

Sanotaan, että voisin tehdä asennuksen itsekin. Sähkökytkentä ei ole tässä ongelma, vaan puskuriin liittyvät askartelut jotta tulee siistiä jälkeä sekä tietysti se, että aikaa ei ole hirveästi ylimääräistä virittelyprojektiin.
#15
Onko kenelläkään kokemuksia hyvistä asentamoista Pirkanmaan alueella? Ajatuksena on huomiovalojen (päiväajovalot) asennuttaminen, ja työn jälki tulisi olla siisti ja asennushintakin vielä kohtuullinen.
#16
Itselläni jäi kyllä lisävaloprojekti hautumaan, sen verran kyllä parani valokeilat kun vaihdoin noihin tuliteriin Night Breakereihin.

Nämä kokemukset sanon siis yhden pimeän kauden subjektiivisen kokeilun tuloksena, plus vielä katsastusmies sattui myös lisävalojen kantamaa erikseen kehumaan.

Tämä siis T1 Facelift -mallin kääntyvillä bi-xenoneilla, voi olla, että pre-faceliftissa umpioiden toteutus on erilainen.

Eli koen järkevämmäksi ainakin omassa autossa sen sijaan harkita LED-päiväajovalojen asennusta, jotta xenonien valotehoa kulutettaisiin mahdollisimman vähän valoisaan aikaan.
#17
Touareg / Vs: Yleistä Touaregeistä
28.03.17 - klo:18:17
Lainaus käyttäjältä: EPDM - 20.07.16 - klo:23:29
ok,

Tyhmä kysymys mutta onko tässä hihna tai ketju kone? Huoltoväli?

V6 TDI on ketjulla, R5 ja V10 käsittääkseni toteutettu ratasvedolla.

Bensakoneista en ole kärryillä.

Nämä kommentit siis T1:stä, T2:ssa (2011 ->) voi mennä eri lailla.
#18
Täältä myös ääni SAH Lielahdelle. Hyvin ovat osanneet hommansa ja ei ole mennyt sormi suuhun hieman erikoisempienkaan asennusten tai korjausten osalta.
#19
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 26.12.16 - klo:18:32
Korjataan noita virheellisiä desibelikäsityksiä:

,,änenpaineen kaksinkertaistuminen tarkoittaa 6 dB:n nousua.
,,änitehon kaksinkertaistuminen (siis esim vahvistimen tehon tuplaus) tarkoittaa 3 dB:n nousua.

,,änenpaineen ja siis aistitun äänenvoimakkuuden noustessa 3 dB, tämä ero on juuri ja juuri korvakuulolla havaittavissa.

Juurikin näin. Lisäksi pitää huomata, että ihmisen korva aistii äänenpaineen muutokset herkimmin keskitaajuuksilla eli jossain n. 500 - 3000 hertsin taajuuksilla. Bassotaajuuksilla (jonne moottorin äänet ja rengasmelu enemmän sijoittuvat) tarvitaan käytännössä jo noin 10 dB:n lisäys, jotta voidaan subjektiivisesti puhua äänenpaineen kaksinkertaistumisesta.

Eli valitettavasti yksittäisen desibelilukeman mukaan järjestykseen laittaminen ei vielä kovin paljon kerro ennen kuin tiedetään, miten mittaukset ja koejärjestelyt on tehty.
#20
Navigointi / Vs: RNS 510 Kamerat 2016
03.12.16 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: Niklasm - 02.12.16 - klo:00:04
öö olikohan firmware vaatimuksena se et pitäis olla 3xxx uudempi ( korjatkoon joku jos muistin nyt väärin)
Kyllä sen pitäisi toimia 08 soittimes yhtälailla ku uudemmissaki kuhan firmware on vaa ajantasalla.

Ok. Pystyykö navigaattorin softaversion lukemaan VCDS:llä?

Entä onko jossain ohjeet, miten nuo maamerkit ladataan?
#21
Lainaus käyttäjältä: rittim - 30.11.16 - klo:23:35
2009 maallissa jossa bi kesonit niin heräte otettiin kuskinpuoleisesta valoille tulevasta johto nipusta. Sieltä musta/valko johto joka on liitimessä numero 11. Bilteman heikkovirta relesarja ja hyvin pelittää ilman mitään valo hälyjä.

Kiitokset tästä. Itsellä 2008 joten laitetaan korvan taakse, mikäli päätän projektiin lähteä. Toistaiseksi tosin hieman lieventyi lisävalokuume tuliterillä Night Breakereilla...
#22
Touareg / Vs: Touareg 7L navin päivitys
02.12.16 - klo:20:21
Ei taida pelkällä softapäivityksellä irrota Bluetooth-toiminnallisuus, käsittääkseni repsikan penkin alla oleva ohjainlaite (jossa itselläni on muuten Nokian logo mutta tehtaalta tullut pelkällä kaapeliyhteydellä vanhaan Nokian peruspuhelimeen) tulisi vaihtaa. Tämä siis mikäli auto ei ole aikanaan tilattu tehtaalta Bluetooth premium -varustelulla.

Ulkomaan Touareg-foorumeilta löytänee lisätietoja, esim.
http://www.clubtouareg.com/forums/f45/bluetooth-retrofit-into-a-2008-with-rns510-or-rns2-85528.html

Tai mikäli Saksan kieli taipuu, niin:
http://www.touareg-freunde.de/showthread.php?19422-Touareg-aus-2007-mit-iPhone-4-koppeln


#23
Navigointi / Vs: RNS 510 Kamerat 2016
01.12.16 - klo:23:10
Mitkäs kaikki tiet näissä maamerkeissä on mukana?

Ja onko jotain softa- tai rautaversiovaatimuksia? Voisiko olettaa toimivan vm 2008 RNS510:ssa?
#24
Oma lisävaloprojekti on ollut aivan jäissä muista kiireistä johtuen, mutta vaihdoin sentään 3 vuotta ajettujen alkuperäispolttimoiden tilalle Osram Night breakerit (D1S - paikallisesta liikkeestä, ei eBaysta :) ).

Kyllähän se maisema kirkastui, nyt näkee pientareet kunnolla. Sen sijaan suoraan eteenpäin ajoradan suuntaan saisi edelleen olla hitusen lisää kantamaa.

Tekniikan maailman ja Jussinmäen vertailut on siis tutkailtu, mutta nyt lukisin vielä mielelläni ensi käden kokemuksia nimenomaan pistemäisistä, kohtuullisen kevyistä sekä hinta-laatusuhteiltaan hyvistä lisävaloista. Hintaluokka max 200 euroa per lyhty.

Alun perin miettimäni Seekerit saattavat olla tarkoitukseeni turhan järeät ja kilpitelineasennukseen tarvittavine telineen taivutuksineen liian painavat.

Orkkis-bi-xenonien referenssiluku siis 20.
#25
Touareg / Vs: Kaukovalojen referenssiluku
18.10.16 - klo:22:33
Tarkistin itse tuon. Umpioon oli merkitty tuo 20. Kuva merkinnästä löytyy "parhaat lisävalot" -ketjusta...
#26
Tervetuloa Touareg-maailmaan... Paluuta ei enää ole.    ;)

Itse ratkaisin asian asennuttamalla Remucin. Auto myös tullut tehtaalta pelkän ajonaikaisen lisälämmittimen kanssa ilman kelloa. Remuc kytkettiin W-Bus -piuhalla webastoon.

Remucista löytynee enemmän kokemuksia toisaalta tältä foorumilta.

Riippumatta siitä, millä laitteella tuon muuttaa Webastoksi, niin ennen kuin aloittaa pysäköintilämmittimen käytön niin suosittelen akkutestiä ja mahdollisesti mikäli on vielä tehtaalta lähteneellä akulla niin akku vaihtoon etukäteen... Nimimerkillä "ensimmäisenä Webasto-talvena akun uusimaan joutunut". :D
#27
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 09.10.16 - klo:10:38
^ taipuu ne kilpitelineet. Monissa on vaan liian vähän reikiä kunnolliseen kiinnitykseen ja sen rosterin poraus ei ole niin hauskaa.. Kunnon terät ja leikkuuneste niin meneehän se.
Tuosta vierekkäin/päällekkäin -asennuksesta on kyllä pakko sanoa, ettei se vierekkäin asennus levitä kuviota kuin valojen välisen etäisyyden verran jos molemmissa asennustavoissa kulma on sama.

Mitenkäs tuo taivuttaminen käytännössä onnistuu? Haetaan muotoa jonkin sopivan muotin päällä (esim. tynnyri tms.)? Puskuria vasten ei ehkä viitsi alkaa taivuttaa...

Tuosta kulmasta: esimerkiksi tuo erikoistekniikan myymä kilpiteline tuolle SAE 20 -lyhdylle vaikuttaa olevan sellainen, että kulmalle on erikseen säätövara, vaikka telineen taivuttaisikin.

Jossain olin näkevinäni joitain pystykiinnikkeitä tankomallisille valoille, tarvii vielä miettiä olisiko niillä helpompi urakka. Tai sitten pulttaan pystyasenteiset pyöreät kevyehköt lyhdyt tuohon rekisterikilven muovisen alustan vaakasuoraan yläpintaan.

Tai ehkä vain vaihdan nuo polttimot bi-xenoneihin ja jätän projektin hautumaan seuraavaan autonvaihtoon... ;)
#28
Kiitokset kommenteista. Kyllähän nuo parempi on vierekkäin asentaa, keilasta tulisi leveämpi.

Rekisterikilven telinettä ajattelin, mutta ongelmana on rekisterialustan muoto, joka on lievästi kaareva. Kuinkahan tuollainen rosterinen rekisterikilpiteline taipuu, että saa tasaisesti koko pinta-alalta kiinni?

Valorautaan en viitsi alkaa investoida, koska hintaa tulee enemmän kuin itse lisävalosetille...

Vai onko konkareilla joitain muita kiinnitysehdotuksia? Suoraan puskuriin ei viitsi alkaa ruuvailemaan...
#29
Pankaas kertoen vielä lisävalonoviisille, että onko noita SAE Seeker 20-lyhtyjä myös pakko asentaa 2 kpl,  vaikka tuotteen kuvan mukaan siinä on ikään kuin 2 lamppua yhdessä rakennelmassa pienellä välillä erotettuna? Jos kyllä, niin leveyttä tulee kyllä setille aika miehekkäät 2 * 36 cm = 72 cm!

Saakohan tuollaista neljän kilon jöötiä enää ilman valorautaa pysymään paikallaan...?

Jos vaikka kuitenkin vaihtaisi ne Night Breakerit orkkis-bi-xenoneiden tilalle ja katsoisi, kirkastuuko. Nykyisillä ajettu kuitenkin kohta 50 tkm...

Tosin nuo 10-versiotkin varmaan auttaisivat parantamaan näkyvyyttä, ja painoakin olisi selkeästi vähemmän (hinnasta puhumattakaan).
#30
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 27.09.16 - klo:12:13
Nuo Touaregin xenonit näyttää hyvin samalta kuin 3C Passatin joten saattaisi olla se ohut kelta-musta johto myös noissa. Varjostinta liikuttavan solenoidin piuha joka tapauksessa.

Sähkökaavio kertoo, että vasemman kaukovalopolttimon piuha on keltamusta ja oikean valkoruskea, tosin piuhan paksuudeksi on merkattu 2,5 neliömilliä. (Sinänsä jännä, että kaaviossa lähi- ja kaukovalo on merkattu omiksi polttimoikseen, ilmeisesti kaaviokuvan luettavuuden helpottamiseksi.)

Ilmeisesti näille solenoideille tulee jatkuva virta eikä pulssia, jotta varjostin pysyy "edestä pois"...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy