Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Siinä Sport Saloon GTI:ssä -88 oli ohjauskulman mukaan säätyvä ohjaustehostus, siinä oli se keskialue jotenkin inan veltto ja tunnoton, aikani siitä purnatessa maahantuoja vaihtoi ohjausakselin kaikkineen ja asia ei parantunut, ainoa mitä tapahtui ol se että he oppivat sen olevan semmoinen, eli siinä oli semmonen pieni väljyys antamaan se tieto mihin suuntaan ollaan menossa.  :P
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Uppe

Harkinnassa nyt vaihto A4 Quattroon (tosin tuo ohjausvaihdeongelma nyt vähän latistaa sitä), mutta kumman moottorin ottaisitte, 1.8TFSI vai 2,0 Tdi 143hv? Kilometrejä minulla tulee n. 25tkm vuodessa. Yhden VAG-dieselin omistaneena kallistuisin ennemmin bensamalliin lämmöntuoton ja moottorin luonteen ansiosta mutta mitenkäs kestävyys? Onko tuosta bensakoneesta kuulunut mitään huonoja uutisia ja onko käytännön kulutus yhtään sinnepäin mitä tehtaan arvot antavat olettaa?

Kosti K Kelju

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 25.01.13 - klo:18:04
Harkinnassa nyt vaihto A4 Quattroon (tosin tuo ohjausvaihdeongelma nyt vähän latistaa sitä), mutta kumman moottorin ottaisitte, 1.8TFSI vai 2,0 Tdi 143hv? Kilometrejä minulla tulee n. 25tkm vuodessa. Yhden VAG-dieselin omistaneena kallistuisin ennemmin bensamalliin lämmöntuoton ja moottorin luonteen ansiosta mutta mitenkäs kestävyys? Onko tuosta bensakoneesta kuulunut mitään huonoja uutisia ja onko käytännön kulutus yhtään sinnepäin mitä tehtaan arvot antavat olettaa?
Molemmat versiot omistaneena kallistun dieselin puolelle, omasta mielestäni vääntävämpi kone kuin tuo TFSI, käppyrät tosin voivat kertoa muuta. Minun ajotyylilleni sopii kyllä.
Lämmöntuotossa iso ero, kummassakin ollut Eberi ja TFSI:n kanssa ei tarvinnut käyttää ajossa kovillakaan pakkasilla, nykyinen 2,0 TDI on Avant joten lämmitettävää tilaa enemmän mutta ilman lisälämmitintä tulee kylmä vaikka t-paita-keliä en havittelekaan.
Öljynkulutuksessa ei ole ollut eroa, 30 tkm:n välillä ei ole tarvinnut lisätä öljyä paljoakaan, dieseliin n 0,3 litraa ja bensakoneeseen en lainkaan.

Henkka82

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 24.01.13 - klo:21:05
Moro! Täällä on tuo ohjelmistonpäivitys tehty ja ohjaus muuttui keskialueelta paljon tahmeammaksi. Ohjaus jäykistyy nyt nopeudenkin mukaan entistä enemmän. Suunta on parempaan. :)

Vieläkö se pykälä tuntuu siinä keskikohdalla?

re2

Olen pistänyt merkille, että kuljettajan oven suunnalta käy ajaessa suhina. Sellainen, niinkuin ovi tai ikkuna olisi jäänyt hiukan raolleen. Kiinni kuitenkin ovat. Oven tiivisteet käsittelin kertaalleen silikonisprayllä, mutta se ei asiaan vaikuttanut.

Sattui mieleen, että voisikohan lukon säädöt olla jotenkin hiipineet pieleen? Siten että ovi ei sulkeutuisi aivan niin tiiviisti kun pitäisi. Silmämääräisesti ovi kyllä menee ihan kiinni asti. Toinen vaihtoehto suhinoille ovat tietenkin ikkunantiivisteet.

Onkos muilla esiintynyt tuota samaa?

Uppe

Lainaus käyttäjältä: Kosti K Kelju - 25.01.13 - klo:18:19
Molemmat versiot omistaneena kallistun dieselin puolelle, omasta mielestäni vääntävämpi kone kuin tuo TFSI, käppyrät tosin voivat kertoa muuta. Minun ajotyylilleni sopii kyllä.
Lämmöntuotossa iso ero, kummassakin ollut Eberi ja TFSI:n kanssa ei tarvinnut käyttää ajossa kovillakaan pakkasilla, nykyinen 2,0 TDI on Avant joten lämmitettävää tilaa enemmän mutta ilman lisälämmitintä tulee kylmä vaikka t-paita-keliä en havittelekaan.
Öljynkulutuksessa ei ole ollut eroa, 30 tkm:n välillä ei ole tarvinnut lisätä öljyä paljoakaan, dieseliin n 0,3 litraa ja bensakoneeseen en lainkaan.

Tilasin nyt tuon vempeleen dieselinä,varsinkin kun kaupunkiajoakin tulee jonkin verran ja siellä diesel on etevämpi.

Latexi

Lainaus käyttäjältä: re2 - 26.01.13 - klo:16:42
Kun tarkemmin mietin niin kyllä. Ei se mitenkään häiritsevällä tasolla ainakaan vielä ole, mutta kyllä siitä voi ensimmäisen huollon yhteydessä kysäistä.
Latexi

ptme

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 26.01.13 - klo:18:49
Tilasin nyt tuon vempeleen dieselinä,varsinkin kun kaupunkiajoakin tulee jonkin verran ja siellä diesel on etevämpi.
Minä taas päädyin bensiiniin!
Mielestäni tuo kolmannen sukupolven 1.8 TFSI vääntää hienosti, käy tasaisesti, ja vetoalue per vaihde on melkein tuplat diiseliin verrattuna. Diiselin olisin ottanut, jos olisi päässyt yhdistämään automaattiin.
Eli juuri vähäisempi vaihtotarve kaupungissa johti bensakoneen valintaan (ja vertailupohjanahan on tuo nykyinen 125 kW dieselmanuaali, jolla yli 130tkm tullut pyöriteltyä).
Hyviä vaihtoehtoja molemmat!
ex. Superb Combi 2.0 TDI 170 CR DPF 4 x 4 Elegance (2010) -> A4 Avant 1.8 TFSI q Alpine Pro (2013), -> A4 Avant q 1.8 TFSI (2016)-> A4 TDI Allroad (2017) -> A4 Allroad TDI (2021)

Uppe

Lainaus käyttäjältä: ptme - 27.01.13 - klo:09:10
Minä taas päädyin bensiiniin!
Mielestäni tuo kolmannen sukupolven 1.8 TFSI vääntää hienosti, käy tasaisesti, ja vetoalue per vaihde on melkein tuplat diiseliin verrattuna. Diiselin olisin ottanut, jos olisi päässyt yhdistämään automaattiin.
Eli juuri vähäisempi vaihtotarve kaupungissa johti bensakoneen valintaan (ja vertailupohjanahan on tuo nykyinen 125 kW dieselmanuaali, jolla yli 130tkm tullut pyöriteltyä).
Hyviä vaihtoehtoja molemmat!

Se bensakone oli kyllä erittäin mukava multitronicin kanssa mitä koeajoautolla ajoin,kierrokset pysyivät todella matalalla. Pitää nyt vain koittaa ajaa taas yli 30tkm vuodessa niin saa itselleen uskoteltua että diesel oli järkevämpi valinta :D

wolf6

Vielä parisataa kilometriä niin olisi sisäänajettu. Sitten pääsee kokeilemaan kuinka hyvä tämä 1.8 kone on :)

Lämpiämistä ei voi ainakaan moittia. 3 km ajaa niin lämmöt on  90 astetta ja sisälle tulee lämmintä jo 200-300 metrin jälkeen.
A3 Premium

jaarvio

Tuosta ohjausongelmasta.
Alla A4 Avant 2.0 TDI Facelift vm 2012.
Ohjaus rupesi pykältämään häiritsevästi, kun alle vaihdettiin talvirenkaat. Kesärenkailla tuota ei huomannut.
Pahimmillaan tuntuisi olevan, kun pakkasta on pari astetta, kovemmilla pakkasilla vika lieveni.
Välillä saattoi olla todella paha ja vikakoodikin oli tuon seurauksena tullut. Helpotti, mutta ei täysin poistunut, kun käynnisti kaaran uusiksi.

Ensin laitettiin uutta softaa, mutta ei vaikutusta.
Sitten vaihdettiin hammastanko, joka toi helpotuksen.
Ohjaus on nyt jämäkämpi ja pykällys on (ainakin suurimman osan aikaa) poissa. Tuskin kiinnittäisin huomiota, jos vikaa ei olisi aikaisemmin ollut.
Meni aikakin parempaan suuntaan, toivottavasti kestää.

fossiili

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 18.01.13 - klo:13:42
Itse taas palasin nastoihin yhden kitkarengaskokeilun jälkeen ja tuskin ihan helposti palaan enää kitkoihin. Onhan se pito ihan toiselta planeetalta ja q:n edut tulee maksimoitua. Mutta se tuosta offtopicista.
Uusi Avant Quattro tulossa keväämmällä ja talvirenkaat on haussa. Onko sisämelussa paljonkin eroa kitkoilla tai nastoilla?
Nykyisessä Octaviassa eron kyllä huomaa...
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

Pertsa

Tottakai nastoista asfaltilla jonkinmoinen rapina kuuluu ja jonkinverran tietenkin on äänekkäämmät mutta sanoisin että ero on niin pieni että sitä ei juuri edes huomaa. Ainakin nuo misukat jotka mulla on, ovat melko hiljaiset. Pienehkö melun nousu on mitätön uhraus merkittävälle pidon lisääntymiselle

rob-s

Itse vaihdoin viime viikolla kitkat alle ja ääni (melu) ei minusta vähentynyt nastoihin nähden. Paljaalla asfaltilla nastat mahdollisesti kuuluu hieman enemmän.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

werty

Lainaus käyttäjältä: re2 - 26.01.13 - klo:16:42
Olen pistänyt merkille, että kuljettajan oven suunnalta käy ajaessa suhina. Sellainen, niinkuin ovi tai ikkuna olisi jäänyt hiukan raolleen. Kiinni kuitenkin ovat. Oven tiivisteet käsittelin kertaalleen silikonisprayllä, mutta se ei asiaan vaikuttanut.

Sattui mieleen, että voisikohan lukon säädöt olla jotenkin hiipineet pieleen? Siten että ovi ei sulkeutuisi aivan niin tiiviisti kun pitäisi. Silmämääräisesti ovi kyllä menee ihan kiinni asti. Toinen vaihtoehto suhinoille ovat tietenkin ikkunantiivisteet.

Tuosta silikonispraysta, niin eikai silikoonipohjasta tuotetta saa sinne laittaa? Itse kerran erehdyin laittaamaan, joskin Bmw:hen ja tulos oli kova nitinä kesäkelillä. Korjaantui laittamalla Bmw:n omaa sprayta tilalle, Shelliltä saatava valkoinen pullo on ilmeisen pätevä myös ja halvempi.

fossiili

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 28.01.13 - klo:13:14
Tottakai nastoista asfaltilla jonkinmoinen rapina kuuluu ja jonkinverran tietenkin on äänekkäämmät mutta sanoisin että ero on niin pieni että sitä ei juuri edes huomaa. Ainakin nuo misukat jotka mulla on, ovat melko hiljaiset. Pienehkö melun nousu on mitätön uhraus merkittävälle pidon lisääntymiselle
Ok, kiitos infosta!
Jää nyt harkintaan nastapuolella Contit ja Michelinit. Luulisi että kummallakin pärjää?
A5 Sportback 2.0 TFSI quattro S tronic 2011

Pertsa

^itse arvoin syksyllä samojen merkkien välillä. Päädyin sitten misukoihin kun niitä sai heti tuossa koossa mikä mulla on ja contien toimitusajasta ei ollut silloin rengasliikkeellä mitään hajua. TM testistä näkee varmaan noiden merkittävimmät erot.

re2

Lainaus käyttäjältä: werty - 28.01.13 - klo:13:24
Tuosta silikonispraysta, niin eikai silikoonipohjasta tuotetta saa sinne laittaa? Itse kerran erehdyin laittaamaan, joskin Bmw:hen ja tulos oli kova nitinä kesäkelillä. Korjaantui laittamalla Bmw:n omaa sprayta tilalle, Shelliltä saatava valkoinen pullo on ilmeisen pätevä myös ja halvempi.

Kiitokset vinkistä, pitänee kokeilla tuota Shellin tavaraa. Olin kyllä tietoinen siitä, että silikonispray ei pakosta ole paras vaihtoehto tiivisteille, vaikka tuotetta juuri siihen käyttöön markkinoidaankin. Itse asiassa taitaa jostain syystä valtaosa näistä ovien tiivisteiden käsittelyyn myytävistä aineista olla silikonipohjaisia, kun tuota joskus tuli selviteltyä.

Suurin ongelma lienee siinä, jos tuota ainetta päätyy maalipinnalle ja tuo pinta joudutaan joskus esim. maalailemaan uusiksi, niin sitä silikonikalvoa ei tahdo millään saada siitä pois eikä maali tartu. Parempaa ainetta ei kuitenkaan ollut tuohon hetkeen itselläni käden ulottuvilla, joten hyvin kevyesti rätin kautta tiivisteet sillä pyyhin.

nicce

Jahka paikallinen Audikauppa aukeaa tilaukseen lähtee A4 1.8TFSI quattro Alpine Pro Sport- ja Comport-paketeilla. Laavanharmaana, kun Daytona greytä ei tavis malliin saa.

Tarvii laittaa Golf myyntiin.
Ex mkVI GTI, A4 1.8TFSIq '13, mkV GTI

1.8 "APR" Q

LainaaJahka paikallinen Audikauppa aukeaa tilaukseen lähtee A4 1.8TFSI quattro Alpine Pro Sport- ja Comport-paketeilla. Laavanharmaana, kun Daytona greytä ei tavis malliin saa.
Kokemuksella voin sanoa,että Good choice..
ex-vagit: Skoda Fabia 1.4 16V,Skoda Octavia 1.6,Skoda Superb 1.8 Turbo,Skoda Octavia 2.0 TDI DSG,Audi Avant 2.0 TDI Multitronic (B7),Audi sedan 2.0 TDI Multitronic (B8), Audi Avant 1.8 TFSI (B8), Audi A4 Sedan 1.8 TFSI Quattro...Audi A4 1.8 TFSI "facelift" quattro...nykyinen A3 2.0 TDI Quattro

niksu

Lainaus käyttäjältä: Uppe - 25.01.13 - klo:18:04
Ajelin/istuin kyydissä pari viikonloppua sitten tunnin tai kaks uuden 2.0 TDI:n kyydissä, pakkasta joku 5-10 astetta. Taajamanopeuksissa ei koneen lämpömittari noussut yli 70:n, maantienopeuksissa nousi kyllä. Autossa oli kyllä lämmin mutta mitä tollanen tekee pidemmän päälle koneelle? Vai tekeekö mitään?

FTB59

Täällä lähti myös A4 Allroad Alpine Pro tilaukseen, pitkällisen soutaamisen ja huopaamisen jälkeen....BMW 525 Xdrive oli aivan kalkkiviivoilla nimeä vaille valmiina mutta näin tällä kertaa...

Tilaukseen lähti siis A4 Allroad 2.0tdi Stronic quattro muutamalla lisukkeella:
- Dakota gray
- Alpine Pro paketti(sporttipenkit, etu ja takatutkat, alumiini optiikka ja normi business varustelu)
- Comfort paketti(ASS, AMI, himm.taustapeili, sisävalopaketti, rengaspainemonitori, automaattinen valonvaihtaja)
- Sport paketti(18" vanteet 245 läskeillä, kolmipuolainen sporttiratti)
- sähkötoiminen takaluukku
- läpilastaus suksipussilla
- webasto htm100 ohjaimella
- 5arm vanteet ja contin kitkat talveksi

Q5 menee noin 76tkm ajettuna vaihdossa ja nyt oikeastaan ainoa jännitysmomentti on noihin ohjauksen ongelmiin liittyvät jutut mutta murehditaan niitä sitten jos ongelmaa on tullakseen, koeajo autossa mitä testailin ei ollut mitään havaittavissa mutta katsotaan...
ex - Audit: A4 B8 2.0 TDI Multitronic 2008, Q5 2.0 TDI quattro S tronic 2010

Ranssi

Onnittelut komeasta autosta pätevällä voimalinjalla. Hieno oli tosin vaihtoehtokin sijoittuen hieman eri autoluokkaan. Ratkaisiko raha vai mikä sai Audiin päätymään?

Wilburi

Hieno paketti tulossa FTB59:lle, joten onnittelut!
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

FTB59

Kiitos kiitos!

Eri autoluokasta tosiaan puhutaan joten vertailua ei ihan suoraa voi tehdä mutta lopulliseen päätökseen vaikutti tottakai eurot mutta ehkä eniten kuitenkin niinkin yksinkertainen asia kuin maavara...

Harrastus puolella tulee melkoisesti ajeltua lumisia metsäauto teitä ja kyllä siinä on monta kertaa riittävä maavara ollut asiaa joten mitä enemmän asiaa tuli pohdiskeltua alkoi pää kääntymään takaisin Audiin ja ensin oli ajatus vaihtaa uuteen Q5:seen mutta Alpine Pro kamppis sai sitten päätymään Allroadiin. Tilojen puolesta ei Q5 ja A4 kovin dramaattisesti toisistaan eroa joten siinä mielessä ei paljoa häviä mutta toisaalta mukavaa vaihtelua kuitenkin. A6 Allroad olisi haavelistan kärkipäässä mutta lompakon kun laittaa otsalle rauhoittuu mieli kummasti :))

Ajellaan nyt tuolla jonkun aikaa ja odotellaan josko sieltä kohta rupeaisi uusia Q malleja putkahtamaan markkinoille.

Merkin vaihto olisi kyllä ollut sinänsä piristävää että lähes samanlaista kojetaulua on tullut tuijoteltua kohta jo viisi vuotta(A4 ja Q5) ja nyt vaikka facelifti onkin ei siinä juurikaan eroja ole mutta se mikä eroaa edellisestä on varusteet joita suht järkevällä paketoinnilla sai nyt ihan kohtuu hintaan tähän Allroadiin.
ex - Audit: A4 B8 2.0 TDI Multitronic 2008, Q5 2.0 TDI quattro S tronic 2010

johansa

Onnittelut myös minun puolesta upean auton tilauksen johdosta.
Auto: Porsche Macan 2017

Tulppa

Joku varmaankin osaa valaista mua, että minkä paketin/radion yhteydessä tulee tuo säädinyksikkö tuohon vaihteenvalitsemen taakse, kuten tässä kuvassa

(kuva lainattu autotallin puolelta)
VW Passat Variant Highline 2.0 TSI 206kW 4Motion DSG -18
Edelliset: Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S tronic -13, Octavia Combi Elegance 1.8 TSI DSG -11, V70 2.5T GearTronic Chromium Summum -05, V40 2.0T A Classic -04, Astra Caravan Sport 1.8 -01

lortti

Eikös se tehdasnavigoinnin mukana tule.

Tulppa

Lainaus käyttäjältä: lortti - 01.02.13 - klo:17:02
Eikös se tehdasnavigoinnin mukana tule.

Ok, kiitos. Ei osannut vain yhdistää asiaa kuvista.
VW Passat Variant Highline 2.0 TSI 206kW 4Motion DSG -18
Edelliset: Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S tronic -13, Octavia Combi Elegance 1.8 TSI DSG -11, V70 2.5T GearTronic Chromium Summum -05, V40 2.0T A Classic -04, Astra Caravan Sport 1.8 -01

petri

Mikäköhän muuten on 27tkm ajetussa Multitronicissa, pakille vaihtaessa ei ensin tapahdu mitään ja sitten tulee liiankin kanssa. Joskus sama eteenpäin lähdettäessä, varsinkin kun auto on kännistynyt start/stopilta. Ensin loota ei reagoi ja sitten lähdetään niin, että niskoihin ottaa..?

Joko tuosta lootakin porsii? Johan se alle 30tkm ajettuna kuuluukin mennä :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy