Audi A4 B8 chat

Aloittaja Flat, 08.01.10 - klo:19:19

« edellinen - seuraava »

jpvain

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 05.03.12 - klo:10:37
Olisko tuossa kyse siitä röpötyksestä, mitä pienemmät TSI:t harrastaa katin lämmittämiseksi välikeleillä? Esim. 1.4:ssa tyhjäkäyntikulutus nousee 5l/h ja kone käy kuin kolmella hetken aikaa.. Sitten kierrokset laskee alle tonniin ja käynti tasaantuu. Ajamaan on turha lähteä ennen aikaisesti kun kone yskii ja nykii.

Kuulostaa tutulta, ehkäpä johtuu sitten siitä, itse en ollut tuollaisesta ennen kuullutkaan :D
A6 Avant C7 3.0TDI S-line vm. -12

jnsFI

Täällä ei ole röpötellyt kertaakaan tuo uusi. Tosin auto on aina hallissa jossa on vähintään se +8'C pakkasillakin.
Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

msvahn

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 05.03.12 - klo:11:16
Täällä ei ole röpötellyt kertaakaan tuo uusi. Tosin auto on aina hallissa jossa on vähintään se +8'C pakkasillakin.

Meillä 1.4TSI tekee tuota kylmällä koneella vain satunnaisesti n. +10..+15C asteessa tai sitten aina +20C parkkihallissa työpäivän jälkeen (kun kone on vielä varmasti muutaman asteen ilmaa lämpimämpi).

Kesällä tai kovilla pakkasilla ei oikeastaan koskaan kylmällä moottorilla ("puolilämpimällä" joskus). Tuntuu täysin turhalta toimenpiteeltä, kun aktivoituu vain hämärästi määrätyissä ulko- ja moottorilämpötilan kombinaatioissa.. Jos auton sammuttaa välittömästi röpötyksen alkaessa ja starttaa heti perään, niin silloin voi lähteä ajamaan heti, koska "ominaisuus" ei aktivoidu enää.
Parkkihallissa vaimon auto on jopa vaikea saada käyntiin joskus, kun se sammahtaa heti startattuaan. Jotenkin tukehtuu tohon ylirikkaaseen seokseen. Onneksi en usein aja hallipaikkaani töihin tuolla autolla.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

jnsFI

Tässäpä muuten kätevä kaapeli iPhonen omistajille. Toisesta päästä piuha auxiin ja laturiin, toisesta iPodiin. Ei tarvitse enää erikseen kytkeä laturipiuhaa + 3,5mm audiopiuhaa.

http://dx.com/3-in-1-usb-3-5mm-aux-audio-data-charger-cable-for-ipod-iphone-2g-3g-3gs-black-1-2m-34654

msvahn

Eilen vasta tuli heitettyä B8:lla ensimmäinen pidempi matka-ajo Suomessa ja kyllähän tuo 500km lenkin ihan eleettömästi hanskasi. Rengasmelu hiljaisemman 3BG:n jälkeen ajoittain karkealla häiritsee, mutta ajettavuus ja ennen kaikkea kutos-diisseli korvaa monin verroin. Kulutus asettui sellaisella sopivalla etenemisellä hiukan alle kuuden (tosin tietokone valehtelee muutaman desin alakanttiin). Vajaa puoli litraa siitä nipistäisi, jos ajelisi koko matkan siististi.

Ostaessa tuo Drive Selectin sähköinen alusta arvelutti, mutta nyt huonokuntoisilla teillä se on mahtava. Normaalisti ajan Comfort asennossa ja vasta kun mennään kovaa, voi heittää dynaamiseksi. Kiusasin vaimoa kääntämällä ajoittain asetuksen 'Dynamic'-moodiin normaalilla asvaltilla ja auto alkaa nypyttää kuin ylimadallettu Civic..  ;D Takaisin Comfort-moodi ja tie muuttuu kuin asvalttimiehien jäljiltä sileäksi. Kiitän siis edellistä omistajaa, että on ostanut S-line alustan tilalle tuon säädettävän. Toki sporttialustaan tottuu, mutta suurin osa ajosta on kuitenkin comfort-painotteista.

Penkinlämmityksestä yritin pariinkin otteeseen muutamien neuvomaa 'always on' asetusta ja jätin 1-asennolle grillin. Mun vaihtolämpöinen persus ei kyllä tuohon totu, vaan joudun sen sammuttamaan hetken kuluttua kun se alkaa kuumottamaan. Samaa valitti vaimo viereisellä penkillä. Toi vaan yksinkertaisesti lämpenee liian kuumaksi, ennen kuin termari heittää poikki. Nopea se kylläkin on.

Innolla odotan miltä tuo moottori illan jälkeen tuntuu, kun vielä vähän optimoidaan sitä..  ;)
Sen takia tässä hehkuttelen, kun auto seisoi kuukauden verran pakkasten takia, Passatin eberin viedessä voiton mukavuudessa. Melkein siis samat fiilikset kuin joulukuussa auton hakiessani.  :)
Nykykalusto

Wilburi

Tuo Audin Drive Select on varmasti loistava, mutta itseäni hieman mietityttää, koska sille olisi tarvetta. Minulla on S Line -alusta ja se on kyllä enemmän mukavuuspainotteinen kuin sporttinen. Minulla ei kyllä nypytytä yhtään ja alusta voisi olla "jäykempikin". Jos Audilla olisi matalampi/jäykempi-alusta, niin olisin ottanut sen. Näin ne makuasiat vaihtelevat.  :D
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

qmckone

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 04.03.12 - klo:22:31
Led-valot persuksiin tais kyllä tulla paljon aikaisemmin. Tuo merkkimuutos saattoi olla viime kesäkin, ei voi muistaa.

Eikös tuo merkinän muutos tullut mallivuoden 2011 autoihin eli viikon 22 jälkeen vuonna 2010 valmistettuihin autoihin?
A4 2.0Tq

Nudde

LainaaPenkinlämmityksestä yritin pariinkin otteeseen muutamien neuvomaa 'always on' asetusta ja jätin 1-asennolle grillin. Mun vaihtolämpöinen persus ei kyllä tuohon totu, vaan joudun sen sammuttamaan hetken kuluttua kun se alkaa kuumottamaan. Samaa valitti vaimo viereisellä penkillä. Toi vaan yksinkertaisesti lämpenee liian kuumaksi, ennen kuin termari heittää poikki. Nopea se kylläkin on.

Ihme juttu, itse en tykkää liian lämpösestä, ja 2-asennossa se lyö pois ihan mukavasti omassa kulkineessa.

rob-s

Mullakin istuinlämmitys syksystä kevääseen 2. asennossa.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

jpvain

Vanhassa B8:ssa pidin myös syksystä kevääseen 1-asennossa, nyt ei onnistu sillä tuossa uudessa vain kolme asentoa ja niistä pieninkin liian lämmin jatkuvaan käyttöön.

Nudde

LainaaVanhassa B8:ssa pidin myös syksystä kevääseen 1-asennossa, nyt ei onnistu sillä tuossa uudessa vain kolme asentoa ja niistä pieninkin liian lämmin jatkuvaan käyttöön.

Eli uudessa FL-mallissa on siis tehokkaammat persgrillit, tai ainakin 1-asento tehokkaampi.

jpvain

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 05.03.12 - klo:23:39

Eli uudessa FL-mallissa on siis tehokkaammat persgrillit, tai ainakin 1-asento tehokkaampi.

Joo onhan se väkisin kun asentoja puolet vähemmän, omasta mielestä vanha systeemi parempi vaikka tämä uusi onkin hieman nopeampi käyttää.

Flat

LainaaMun vaihtolämpöinen persus ei kyllä tuohon totu, vaan joudun sen sammuttamaan hetken kuluttua kun se alkaa kuumottamaan. Samaa valitti vaimo viereisellä penkillä. Toi vaan yksinkertaisesti lämpenee liian kuumaksi, ennen kuin termari heittää poikki. Nopea se kylläkin on.

Mulla taitaa olla "NORDIC" mallinen persus kun se ei tarvitse lämmitystä ollenkaan. Eihän kangaspenkillä istuttaessa voi olla kylmä ?

clima

Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.03.12 - klo:06:43
Mulla taitaa olla "NORDIC" mallinen persus kun se ei tarvitse lämmitystä ollenkaan. Eihän kangaspenkillä istuttaessa voi olla kylmä ?

Vuosi sitten autoa vaihtaessa hieman mietitytti onko nahka-alcantara yhdistelmä paljon kylmempi aiemmin olleisiin kangaspenkkeihin verrattuna. Tuota yhdistelmää uskaltaa kyllä parin kunnon talven kokemuksella suositella, mitään selkeää eroa en lämpimyydessä kangaspenkkeihin ole havainnut. Hyvä näin.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Nudde - 05.03.12 - klo:19:10
Ihme juttu, itse en tykkää liian lämpösestä, ja 2-asennossa se lyö pois ihan mukavasti omassa kulkineessa.

Joo, mulla noi on oikeasti tosi lämpimät ykköselläkin. Esim. vanhan passatin olikohan 5-portainen rulla, ei ykkösellä edes paljoa takamuksessa tunnu, mutta tuossa se n. minuutin kuluttua alkaa hohkaamaan selkeänä. Mullahan on kangas keskellä.
Nykykalusto

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 05.03.12 - klo:18:33
Tuo Audin Drive Select on varmasti loistava, mutta itseäni hieman mietityttää, koska sille olisi tarvetta. Minulla on S Line -alusta ja se on kyllä enemmän mukavuuspainotteinen kuin sporttinen. Minulla ei kyllä nypytytä yhtään ja alusta voisi olla "jäykempikin". Jos Audilla olisi matalampi/jäykempi-alusta, niin olisin ottanut sen. Näin ne makuasiat vaihtelevat.  :D

Nypytys on tosiaan suhteellista. Tarkoitan lähinnä, että tien epätasaisuudet häviävät pehmeämällä asetuksella. Kiinteään alustaa tottuessa ei huomaa sitä eroa. Esim. laittamalla takaraivon kovaa niskatukea vasten huomaa kuoppaisella tiellä sen epämielyttäväksi tärinäksi, kun tuki paukuttaa sellaista pientä nypytystä kalloa vasten.. Monen mielestähän saksalaisten alusta on mukava ja toiset taas tykkää patongin pehmeästä menosta (karrikoidusti). Itse tykkään kyllä saksalaisesta, joka on kovissa vauhdeissa jämäkkä ajaa, mutta rauhallisessa pyörityksessä istuisin mieluummin vanhan jenkin kyydissä kuin kivireen... Kaupunkien kaduilla lumen aiheuttamat kuopat dynamic-asennossa heiluttavat autoa ikävästi renkaiden putoillessa 5-10cm syvyisiin kuoppiin ja comfortilla taas sisäänjousto lisääntyy ja auton kori ei mukaile alustaa yhtä tarkasti. Pitäisi päästä S-line alusta vertailemaan.

Dynamic-asentoa kaipaa vasta jostain 140-160kmh eteenpäin, eli sitten kun haluaa ajaa vakaasti kovaa tai sitten agressiivisemmassa mutka-ajossa. Tosin Auto-asento on toimiva, kun sopeutuu tilanteen mukaan. Miinusta on tuossa mun alustassa(kin) on mataluus talvella, eli menee osa nelivedon hauskuudesta, kun joutuu pohjaa säästelemään..
Nykykalusto

qmckone

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 06.03.12 - klo:12:06
Dynamic-asentoa kaipaa vasta jostain 140-160kmh eteenpäin, eli sitten kun haluaa ajaa vakaasti kovaa tai sitten agressiivisemmassa mutka-ajossa. ...

8) .
A4 2.0Tq

qekko

Olikos areenalla tästä jo tietoa? Ilmeisesti nyt alkaa saada quattro, 2.0 TDI & automaatti-yhdistelmää. Paikallinen myyjä kertoi tilanneensa allroadin tuolla kombolla.

Hinnastokin on tänään päivitetty, allroad business 2.0 TDI quattro s-tronic â,¬54200, mikä on â,¬3400 vähemmän kuin TFSI ja â,¬2400 enemmän kuin 2.0TDI manuaali, jonka hintaa on näemmä hieman pudotettu.

Toivottavasti tulee saamaan ilman allroadiakin perusquattrona. Kyllä itsellekin kelpaisi!
Ajossa:
Audi A4 Avant quattro 2.0TFSI 185kW (B9)
VW Touran 1.4 TSI DSG 110kW (2016)
Vanhat:
Audi A4 allroad 2.0TFSI 155kW (B8)

jpvain

Mitäs mieltä rengaskoosta 245/40 R18, pitäisi noihin olemassa oleviin R8 replicoihin uusia kesärenkaita hankkia...

jnsFI

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 07.03.12 - klo:20:56
Mitäs mieltä rengaskoosta 245/40 R18, pitäisi noihin olemassa oleviin R8 replicoihin uusia kesärenkaita hankkia...

Itse mietin 19" vanteeseen 245 leveää, mutta todella moni on suositellut 225:sta. On kuulemma huomattavasti mukavampi.

Wilburi

Kyllä tuo 245 on sopiva koko, jos vanteella on leveyttä 8,5". Kapeampaan vanteeseen voi sitten laittaa kapeampaa rengasta. Tuossa koossa ei ilmene sen suurempaa vetelyä, jos alla on laaturengas. Minusta tuo on paras koko 19" vanteelle, mutta joillakin arenalaisilla on toki erilainen käsitys asiasta. Vakionahan on 255 leveä rengas 19":ssa, joten tuo on aika lähellä tehtaan tarjoamaan leveyttä.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2023), VW Golf GTE (2016). Ex: Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic Sedan (2015), VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

jpvain

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 07.03.12 - klo:21:17
Kyllä tuo 245 on sopiva koko, jos vanteella on leveyttä 8,5". Kapeampaan vanteeseen voi sitten laittaa kapeampaa rengasta. Tuossa koossa ei ilmene sen suurempaa vetelyä, jos alla on laaturengas. Minusta tuo on paras koko 19" vanteelle, mutta joillakin arenalaisilla on toki erilainen käsitys asiasta. Vakionahan on 255 leveä rengas 19":ssa, joten tuo on aika lähellä tehtaan tarjoamaan leveyttä.

Nuo vanteeni ovat kyllä 8" leveät, pitäisikö ottaa sitten kuitenkin kapeampi rengas.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 07.03.12 - klo:21:22
Nuo vanteeni ovat kyllä 8" leveät, pitäisikö ottaa sitten kuitenkin kapeampi rengas.

Ei ainakaan vanteen leveyden takia, minulla oli aikaisemmin 8" leveissä vanteissa 245/35 renkaat ja näyttivät ihan sopusuhtaisilta.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 07.03.12 - klo:22:26
Ei ainakaan vanteen leveyden takia, minulla oli aikaisemmin 8" leveissä vanteissa 245/35 renkaat ja näyttivät ihan sopusuhtaisilta.

Mä oon alkanut tykätä noista hiukan leveemmällä kumilla (vanteeseen vrt.) olevien näöstä, kun tekevät vanteesta ikään kuin pienemmällä ET:llä olevat. Puolat lähtee edes vähän sisäänpäin..  :D
Ja säästyyhän siinä vanteetkin, kun joku kumminkin ajaa ne kanttariin jos ei ite siinä onnistu.
Nykykalusto

qmckone

Audille menossa takavalojen tiivisteiden vaihtokampanja. Omaan sedaniin ne vaihdettiin huollon yhteydessä. En kyllä niissä mitään ongelmaa ollut huomannut. Onko muilla ollut jotain häikkää?
A4 2.0Tq

Flat

LainaaOnko muilla ollut jotain häikkää?

Mulla on viime syksynä vaihdettu toinen takavalo takuuseen ( takuuajan jälkeen tosin ). Tuli kosteutta sisälle. Ehkä vika oli jo silloin tiedossa, kun suostuivat vaihtamaan takavalon ilman vastamutinoita ?

AP

Lainaus käyttäjältä: jpvain - 07.03.12 - klo:20:56

Tuohan on ihan vakio 18" koko tuohon koriin. Jos sulla vanne on "vain" 8" leveä niin itse saattaisin harkita kokoa 225/45/18, tuollainen setuppi itsellä talvella. Mutta varmasti toimii tuo 245 leveys sillä 8" vanteella, taitaa alkuperäinen 18" vanne olla juuri tuon levyinen..

19" tuumaisissa tuntuu olevan sekä 245/35/19 ja 255/35/19 kokoja, tehtaalta tuo leveämpi.. Omien 19" renkaiden leveyttä en itseasiassa edes tiedä kun en ole nähnyt niin tarkkaan.. Kevättä odotellessa  8)
A4 2.0TdiQ avant 2018

jnsFI

Ã,,äk! Huomasin juuri, että uudessa mallissa ei ole kyynärnojan alla AUX-liitäntää. Mitä ihmettä, puuttuuko se AMI:n takia vai ihan muutenkin? ::)

Jeenyus

Iltaa, huomasin tässä, kun pohjoiseen päin ajellaan, öljynvaihto-intervalliin on mahdollista "ajaa" lisää kilometrejä. Lähdettäessä seuraavaan öljynvaihtoon oli about 19tkm ja nyt 4h ajon jälkeen 20,2tkm. Aina oppii uutta...
Audi A4 1.8TFSI

Ktk

Lainaus käyttäjältä: jnsFI - 09.03.12 - klo:20:56
Ã,,äk! Huomasin juuri, että uudessa mallissa ei ole kyynärnojan alla AUX-liitäntää. Mitä ihmettä, puuttuuko se AMI:n takia vai ihan muutenkin? ::)

Ami poista auxin, näin se on ollut ennenkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy